Börserna faller på bredden i de asiatiska tidszonerna. Chiptillverkaren Broadcom ändrar inte sin prognos för 2027 och ser alltså inte någon ytterligare tillväxt pga AI-hetsen än den tidigare kommunicerade och aktien faller 14% i efterhandeln. De svenska hushållens förmögenhet minskade med 316 miljader kronor under första kvartalet trots stigande bostadspriser uppger SEB.

Stockholmsbörsen backade -0.49% för OMXS30 igår och -0.47% för OMXSPI. Kronan rasar således hårt. Dollarn kostar 9:40 SEK och euron 10:91. Guldet hittas på 1 351:- SEK per gram.
I USA gick S&P-500 -0.69% och Nasdaq 100 -0.02%. Samtliga FANANGST föll dock utom Facebook som rusade +2.93% och Tesla på +0.47%. Sämst gick Nvidia på -3.96%.
Den breda chiptillverkaren Broadcom höjde inte sin guidning för 2027, utan att man står fast vid tidigare prognos. Marketscreener sätter bolagets p/e på 55x för 2026 och 30x för 2027 utifrån konsensusprognoser och Google anger p/e till 93x, förmodligen på faktiskt resultat. Marknaden gillade inte beskedet och aktien är ner -13.76% i efterhandeln eller någonstans runt 300 miljarder USD i börsvärde utplånat om det håller i sig när börserna öppnar på riktigt.
På tal om det är det väl vad som saknas från IT-bubblan fortfarande: längre öppettider på börserna, som på den tiden körde på tills 22. Nu pratas det om att ha marknaderna öppet dygnet runt för att tilltala de småsparare som vill fastna i spelberoende.
I alla fall så ska Broadcom fortfarande visa tillväxt, men AI-bubblan växer alltså inte till skyarna.
Själv avregistrerade jag Perplexitys app från min Mac igår. Man hade infört agentfunktioner, vilket ju låter bra, men den började ta sig friheter med de rättigheter jag gett den på prov och började utföra saker på min dator även vid enkla frågor, och inte bara när man uttryckligen säger åt den att göra något. Så nu får det bli webläsarfliken för Perplexity som sökmotor. En amerikansk AI ska inte få tillgång till min dator att härja fritt på.
Incidenten var att jag ville bli påmind om hur man rensar ut snapshots från TimeMachine för att frigöra utrymme. Då dessa snapshots är hårda länkar så gör de att raderade filer inte försvinner på MacOS förrän snapshoten raderas efter ett antal dagar, och jag behövde mer SSD-utrymme. Sagt och gjort så inte bara svarade Perplexity med de vanliga tmutil listlocalsnapshots / etc, utan genomförde även rensningen själv.
Inte okej. Fördel är kanske att jag nu till slut lärt mig kommandona och slipper fråga igen.
Minnesbristen på grund av AI-hypen har börjat sprida sig och Apple har t ex dragit ner tillgänglighet och ökat leveranstider på datorer med större internminne, och rent av lanserat budgetdatorn Macbook Neo, som inte ens har ett M-chip utan en iPhoneprocessor och bara har 8 GB internminne.
CNN Fear & Greed är nere på neutral efter en period av greed.

Börserna faller brett i de asiatiska tidszonerna under morgonen. ASX 200 går -1.19%, Hang Seng -1.47%, KOSPI -1.14 (och inget börsrekord alltså …), Nikkei 225 -1.495 och Straits Times -1.28%.

SEB:s så kallade sparbarometer visar att de svenska hushållen blev 316 miljarder kronor fattigare under första kvartalet, förmodligen mycket tack vare Operation Epstein Fury.
Förmögenhetsminskningen kom trots att bostadspriserna steg och med det fastighetstillgångarna med 77 miljarder kronor, men kunde inte rädda ett tapp i räntetillgångar på 97 GSEK och aktietillgångar på 251 GSEK.
Fördelningen svenskarnas bruttoförmögenheter är nu 30 565 GSEK, fördelat som följer:
| Räntetillgångar | 5 935 GSEK | 19% |
| Aktietillgångar | 11 734 GSEK | 38% |
| Fastighetstillgångar | 12 897 GSEK | 42% |
Svenskarna har alltså mer kapital i sina bostäder än på börsen.
Skuilderna uppgår till 5 524 GSEK och nettoförmögenheten hos hushållen som kollektiv är alltså 25 041 GSEK eller om man så vill tjugofemtusenmiljarder.















