Ukrainas stora motanfall vid Kupiansk är nu bekräftat och tre byar och stora delar av Kupiansk befriades, samtidigt som ryssarna är inneslutna i kvarvarande delar av staden. Raffinaderiet i Jaroslavl, som är Rysslands femte största, har bombats av Ukraina och står i brand.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
DeepstateMap bekräftar gårdagens direktuppgifter till bloggen om Ukrainas stora motanfall vid Kupiansk och att tre byar och stora delar av staden befriats medan rysk trupp är omringad i kvarvarande delar. Totalt har Ukraina i motanfallet på kort tid befriat 40 km2, vilket är det som Deepstate nu uppdaterade med.
Verkar som ett mer eller mindre totalt ryskt sammanbrott i Kupiansk, efter att Putin i förrgår skrutit framför kameror med att de ryska fascisterna intagit staden.
Det stora ryska raffinaderiet i Jaroslavl bombades av Ukraina i natt. Minst sju explosioner ska rapporterats och brand i anläddningen, det sernare syns också på filmen.
Med en kapacitet på nästan 16 miljoner ton olja om året är det Rysslands femte största raffinaderi, och ligger nordost om Moskva, så luftförsvaret runt Moskva kunde inte stoppa bombningen.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom do peremohi! Smert voroham!
12:45 Ukrainska Pravda har en artikel om motoffensiven mot Kupiansk (på ukrainska). Deltagande förband var bland annat 475:e storregementet Code 9.2, 92:a stormbrigaden, internationella legionen hos underrättelsetjänsten Hur, 144:e mekbrigaden och om 127:e mekbrigaden mfl enheter, tillsammans med stridsgrupp Kupiansk som fortsätter verka i staden.
Bland besegrade ryska förband är 68:e motorskyttedivisionen, 27:e motorskytteregementet och drönarförbanden Rubicon och Judgement Day.
12:57 Ukrainas specialförband har tillsammans med partisaner genomfört en specialoperation i Kaspiska Havet och bombat två ryska fartyg som transporterade vapen och militär utrustning. Partisanrörelsen ska stått för underrättelstjänsten med rutter och last.
Det är inte första gången Ukraina slår mot fartyg i Kaspiska Havet, utan man har tidigare sänkt ett fartyg i kanalen upp till en hamn norr om Kaspiska Havet.
Specialförbandsledningens egen publicerering på Facebook med foton på vilka fartyg det handlar om här. KOMPOZITOR RAKHMANINOV är ett 125 m lång rorofartyg som förmodligen transporterade fordon och ASKAR SARYDZA är ett 140 m långt lastfartyg. AIS för den senare är senast noterad den 24:e november. Bägge är listade som under sanktioner av USA.
14:04 Lite skärmdumpar via Saint Javelin på när Putin sade att Kupiansk hade intagits av Ryssland.

14:05 Drönarfilmer från Kupiansk på hur ukrainska Skeljastormregementet rensar höghus i Kupiansk.

14:19 Putin: “Vi har intagit Kupiansk”.
Zelenskyj: “Här står jag och filmar en selfie i Kupiansk.”
Bättre kvalitet på filmen via officiell Youtube.
President Zelenskyj åkta alltså personligen till en av platserna för de allra hårdaste striderna längs fronten och filmade en selfie. Ballar av ren ukrainium, särskilt med tanke på FPV-hotet överallt längs fronten. Putin stod i ett palats i Moskva och sade att Kupiansk hade fallit.
Zelenskyj skriver ut sitt Kupiansktal på presidentens officiella hemsida:
“I wish you good health!
Today, I am in the Kupyansk sector, with our warriors who are getting the job done for Ukraine here. The Russians kept going on about Kupyansk – the reality speaks for itself. I visited our troops and congratulated them. I thank each of the units, everyone who is fighting here, everyone who is destroying the occupier. Today, achieving results on the frontline is crucial so that Ukraine can achieve results in diplomacy. This is exactly how it works: all our strong positions within the country translate into strong positions in the negotiations to end the war. Thank you to each and every warrior! I am proud of you! And I thank all of our Land Forces – today is exclusively your day. Thank you, guys!
Glory to Ukraine!“
KOMMENTAR
Till skillnad mot vad fredisarna inbillar sig så behöver diplomati alltid backas upp av ytterst vapenmakt för att kunna sätta styrka bakom sina ord. Allt annat innebär bara tomma ord när man har med en aggressiv krigsförbrytare att göra. Detta visar Ukraina här.
Nu får vi se när SVT skriver “enligt obekräfade uppgifter har Zelenskyj spelat in en selfie i Kupiansk”. Det är trots allt bara Putins utspel som återges som hundraprocentiga sanningar av svenska statstelevisionen.
14:23 En fabrik i ryska Orsk har bombats av Ukraina. Den tillverkar artillerigranater och delar till salvpjäser.
22:16 Ukrainas generalstab bekräftar på Facebok att man bombade raffinaderiet i Jaroslavl.
22:21 En SD-politiker i Skurup som spridit rysk propaganda och hyllat fascistiska Ryssland som “våra vänner” avgår rapporterar SVT. Partiet säger att politikerns åsikter inte stämmer överens med partiets.

22:24 EU förlänger frysningen av ryska tillgångar i EU och reglerna har ändrats så att det inte ska kunna stoppas av ett vet från putinistregeringar som quislingarna och femtekolonnarna Ungern eller Slovakien.
22:26 Flera grupper av ryska soldater från mestadels 5:e avdelta motorskyttebrigaden har tagits till fånga av ukrainska 38:e avdelta marinbrigaden vid Myrnohrad skriver Ukrinform. Grupperna ska omringats och tagits till fånga när de försökt nå de ukrainska linjerna.
Tidigare ska två ukrainska soldater från 67:e avdelta mekbrigaden tagit sex ryssar till fånga i Dnipropetrovskregionen.
Verkar vara sådär med stridsviljan hos ryssarna.
397 kommentarer
Never give up! Slava Ukraini!
Repower!
👍
Tvåa?
Fyra …
Nä, trea! Blir en slant till BGB!
👍
hej
Det blev en helgardering idag. Peng till tre, bl a svtu
👍
Intessanta tider, håller mig till det humanitära, rescue
Butt swishkonto, och när jag skall kolla nr, ser jag att Lena och Lars brytit med rescuers, då det blir annan på rätt lista
👍
Slava Ukraini 🌻🌻🌻
Nylander 🤩 Det var länge sen 😀🌻
👍
Heroiam slava!
Slava Ukraine , slava Europa.
Ukrainahjälpen 🇸🇪💙💛🇺🇦
Julklappstips
https://www.lannersocks.com
Ukrainasockan har dessutom fått ny snygg färg. Men den marinblåa finns fortfarande kvar.
Sen finns strofflorna för dem som fryser om fötterna.
UkrainaHjälpen vill passa på att tacka alla Er som tidigare beställt, men kanske kan man lägga in en julklappbeställning som verkligen gör nytta.
Idag kommer även en pall med strumpor som ska köras ner om någon dag till hjältarna.
Dessutom har vi idagarna kunnat köpa in powerstations för pengarna från strumpförsäljningen.
Tidigare kunde UkrainaHjälpen även köpa in 10.000 par vinterhandskar till hjältarna tack vare strumpförsäljningen.
Det kom även in pengar tidigare år till en ambulans som en annan organisation fick. UkrainaHjälpen gav även bort två pallar med frontsockar till Drones2ukraine när dem var aktiva.
Trevligt när man kan hjälpas åt.
Men beställ gärna några extra strumpor till julklappar och ett par till dig själv.
Har du redan beställt men vill stödja hjältarna vid fronten så swisha till UkrainaHjälpen
123 486 1993
Än en gång ett stort tack till alla som hjälper och stöttar på olika sätt.
👍
Två par beställda till julklappsspelet!
Fint av dig 🙏🏻
Ibland diskuterar vi att JvMs karteschammunition är enda botet emot ryzka drönare.
Men har vi inga fungerande vapenstationer ännu på plats?
Jag har i alla fall inte sett en enda film på något sådant, ännu.
Ursäkta en fåkunnig, men är inte vapenstationerna i första hand avsedda för skyddet av civil infrastruktur och i mindre utsträckning tänkta att användas vid fronten? Om jag skulle dra till med en gissning är vapenstationer monterade på fordon lite av kaka på kaka (om man redan har karteschammunition) med tanke på hur drönarkrigföringen utvecklats samt att risken är hög för att de snabbt skjuts sönder.
Det vill säga att de fungerar utmärkt mot större drönare som shaheder eftersom risken då är liten/obefintlig för att man ska bli måltavla för mindre drönare.
Tänker mest att det vore ”gött” ha med en vapenstation som kan plocka ned inkommande flygande hot, även vid fronten.
Annars kan man tycka att vi/försvaret’s inköp av norska vapenstationer är lite märklig.
Jag gissar att problemet är passiv detektion. Något slags aktiv radar skulle säkert funka. Men då riskerar man att dra till sig signalsökare istället.
En annan möjlighet är att det finns en massa vapenstationer, men detektionsmetoderna är hemliga så att Ukraina kör måsfågel på det – Då är det naturligt att vi inte ser filmer.
primärt har väl vapenstioner kamera, och det fungerar nog ofta relativt bra mot drönare på korta avstånd särskilt om man har IT/Mörker kapacitet. Sen behövere en radar inte sitta på vapen stationen på moderna prylar så får man data via någon radiolänk och kan sen ev slå på egen radar vid behov men små drönare och korta avstånd ställer säkert till det. Gissar att kongsberg jobbar hårt med att se till att deras vapenstationer är relevanta även framåt och de är modulärt konstruerade men i grunden byggda innan drönare var så betydande som idag.
“försvaret’s inköp”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostrof#I_svenskan (tredje stycket).
https://en.wikipedia.org/wiki/Apostrophe#Greengrocers'_apostrophes
Jag tycker också det borde komma några vapenstationer för test i Ukraina. Det finns ju många alternativ framtagna med syftet att slå ut FPV-drönare och det borde vara ett bra test att låta dem jobba i Ukraina.
Blä.. IR såklart..
och den kommemntaren får man själva foga in på rätt plats..
#russiaisaterroriststate
F**k yeah! Framåt!
Mer seriöst så kan det ju påverka guldfiskhjärnan i Skita Huset att tro att det vänder nu och tänka att putler är losern.
Det spelar ingen roll vad han säger, han säger något helt annat imorgon ändå. Men hans stab kommer ändå jobba mot att få till “fred” till varje pris, för det är en del av USA-regimens linje – d.v.s. att de starka ska få ta vad de vill, hur de vill.
De vill själva ha åtminstone Grönland, Kanada och Panamakanalen , och då är det lägligt om det finns moderna “prejudikat” man kan peka på att ‘det är såhär världen är nu’ och ‘det var inte vi som började’.
Trump vill ha Venezuela också, eller iaf landets olja verkar det som.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/dec/10/us-forces-reportedly-seize-oil-tanker-off-venezuela-coast
Jag skrev några rader om det längre ner.
Ja, han är ju lite tråkig där får man säga som kör en Republikansk Klassiker (d.v.s. fabricera casus belli mot ett oljerikt land som man vill kontrollera).
Tror det var John Stewart för några dagar sedan som roade sig över likheterna mellan Maduro och Hussein.
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
haha sitter med hela min bil full med material från en vårdcentral som jag ska lämna till CaC imorgon. Ge upp? nänä jag har precis kommit igång. Jag har växlat upp till 3an och väntar på att få lägga in fyran. Efter det har jag 2 växlar till för att nå motorvägsfart….
👍👍👍
👍🫂
Aldrig!
God Morgon!
Lyssna gärna i dagens upplaga av SR P1 Morgon där den alltid relevante Jakob Hedenskog, analytiker på Centrum för Östeeuropastudier vid Utrikespolitiska Institutet, inte skräder orden i sin analys av tillståndet i Ukraina och trumputins gemensamma strävan att förmå Zelenskyj att villkorslöst kapitulera.
https://www.sverigesradio.se/artikel/zelenskyj-folkomrostning-om-territoriella-eftergifter
Klarsyn och klarspråk på hög nivå.
Bra där Hedenskog…
Slava Ukraini! 🇺🇦🇸🇪
👍
Han är skarp Johan.
Hörde den på bilradion. Mycket bra!
Artikel värd att reflektera över skriven av Åsa Wikforss, DN kultur.
https://www.dn.se/kultur/asa-wikforss-sa-gor-putin-och-techoligarkerna-for-att-roffa-at-sig-allt-de-kan/
Härligt med Ukrainska framgångar!
Då kommer snart clownen i skitiga huset med nya krav…
Julklappstips
https://www.lannersocks.com
Ukrainasockan har dessutom fått ny snygg färg. Men den marinblåa finns fortfarande kvar.
Sen finns strofflorna för dem som fryser om fötterna.
UkrainaHjälpen vill passa på att tacka alla Er som tidigare beställt, men kanske kan man lägga in en julklappbeställning som verkligen gör nytta.
Idag kommer även en pall med strumpor som ska köras ner om någon dag till hjältarna.
Dessutom har vi idagarna kunnat köpa in powerstations för pengarna från strumpförsäljningen.
Tidigare kunde UkrainaHjälpen även köpa in 10.000 par vinterhandskar till hjältarna tack vare strumpförsäljningen.
Det kom även in pengar tidigare år till en ambulans som en annan organisation fick. UkrainaHjälpen gav även bort två pallar med frontsockar till Drones2ukraine när dem var aktiva.
Trevligt när man kan hjälpas åt.
Men beställ gärna några extra strumpor till julklappar och ett par till dig själv.
Har du redan beställt men vill stödja hjältarna vid fronten så swisha till UkrainaHjälpen
123 486 1993
Än en gång ett stort tack till alla som hjälper och stöttar på olika sätt.
Gott att se att de har löst problemet med att bomba raffet i Jaroslavl. Det var inte förrän i höstas drönarna träffade det första gången, men nu hälsar de på någorlunda regelbundet. Ett av de största raffen, och dessutom i Moskvas närhet, måste vara prioriterat att skydda för ryssarna(?)
Underbart att se att Ukraina fortsätter fredsförhandlingar på det enda sättet de kan bedrivas: med våld tvinga ut fienden ur Ukraina och förstöra fiendens ekonomi.
Krossa Ryssland!
Då får vi uppleva kupiansk sprinten 2.0 Dom som inte vill kapitulera kan Ukraina erbjuda fri lejd om dom springer nakna tillbaka då får dom leva några dagar till innan Putler skickar dom till ny slakt
Hade varit fint med en Kupiensk 2.0, men det jag önskar mest är Tokmaksprinten som skulle skulle skära av en massa styrkom om den når havet…
Man kan ju alltid önska sig, men……
Det kommer inte att bli någon Tokmaksprint. 🙁
Det skulle kosta väldigt många liv, tiotusentals.
Fast man ska aldrig säga aldrig.
Om kriget pågår i ytterligare några år kanske Ryssland är så försvagat att det går att genomföra ett Tokmakkryp. Sakta men säkert röja tiotusentals minor, kanske hundratusentals, och till slut nå kusten.
Jo, jag är väldigt medveten om att det inte blir någon sprint i det området. Fronten har varit statisk i 2 år, allting inom 10km från fronten lär vara överentusiastiskt minerat…
Lyssnade på Kostantin på inside russia. 1000 nålstick har fungerat och ryssen blöder rätt öppet nu. Därav dom har så bråttom med fredsavtalet. Kan vi hålla upp trycket till våren så tror jag att dom är helt körda. Dom kommer försöka en sista push när marken bär nästa år och klara vi den så är hemma.
Den dagen då Sauron den enväldige går under (förhoppningsvis finns föutsättningar för det under 2026) finns det nog goda möjligheter att hans orcher slänger vapnen och lägger benen på ryggen. Då kan det nog bli sprint även i Tokmak som kan förvandlas till ett maraton.
@LW
Länken till Jaroslavl-raffinaderiet går bara till ditt bluesky…
Lite funderingar om den ryska oljan… Exporterar de något från Murmansk (eller annan hamn vid ishavet)? Jag spekulerar i att Ukraina skulle kunna stänga ner exporten via Svarta havet. Exporten via Östersjön tror jag int de kan öka så mycket (dessutom hälsar Ukraina på där också ibland). Dvs bortfallet från Svarta havet måste kompenseras via hamnar i Stilla havet och/eller pipelines till Kina/Indien/….
Vidare spekulerar jag i att skuggflottans fartyg inte är optimala för att gå mellan Japanska sjön och Afrika/Sydamerika. Rutterna lär bli påtagligt längre etc etc, så om Ukraina håller i kampanjen i Svarta havet har jag förhoppningar om att rysslands oljeexport får sig en rejäl törn. Jag noterade också att vissa fartyg går mellan Indien och Svarta havet, vilket inte är helt oväsentligt i sammanhanget.
Du har nog rätt. Dessutom är ju kapaciteten på pipelines för olja och gas begränsad. När man uppnått 100% kapacitet kan man inte göra så mycket, förutom att bygga nytt och det är varken billigt eller snabbt.
Detta har diskuterats förut på sajten. Bortfallet från Svarta havet och (förhoppningsvis) Östersjön kommer inte att kunna kompenseras i någon större utsträckning med export via pipelines till Stilla Havet.
Men jag skulle gärna vilja se fakta istället för mitt handviftande!
Vet inte om Murmansk direkt, men Arkhangelsk har en oljehamn: https://rosneft.com/about/Rosneft_today/Operational_structure/Marketing/LLCRNArkhangelsknefteprodukt/
Det finns kanske fler…
(Och om jag inte drömt detta så har jag lärt mig detta genom att läsa LW:s Hjärta-serie. Rekommenderas, om ni inte läst den redan!)
Jo, tydligen användes Murmansk också, enligt Reuters nyss: https://www.reuters.com/business/energy/russias-seaborne-fuel-exports-fall-slightly-november-data-shows-2025-12-12/
“Oil product exports from the Arctic ports of Murmansk and Arkhangelsk rose 80% in November to 57,400 tons from 32,900 tons the previous month.”
Men andelen via Östersjön är mycket större:
“Fuel exports from Russian Baltic ports — Primorsk, Vysotsk, St. Petersburg and Ust-Luga — rose by 20.6% month on month to 4.697 million tons, the data from industry sources showed.”
Så kapaciteten i Östersjön lär vara mycket större (sen är det väl inte så många fartyg som är sugna att gå den arkiska vägen denna årstiden, iofs…)
Det här visar ju också att om UA råkar släppa några flamingos i utlastningshamnarna i Östersjön/Finska viken så lär det ta knäcken på mycket av exporten. Dessutom blir vi av med skuggflottan per automatik.
Sänk några fler skepp i Svarta havet och bomba oljehamnarna runt St Petersburg.
Hamnarna i ishavet lär de inte kunna skala upp inom närtid och de närmsta månaderna kan vi tom hoppas att vintern stänger ner dem… Hursomhelst så lär de inte kunna hantera mycket mer än 100000 ton/månad…
Voila, exporten till Europa och Afrika blir plötsligt väldigt mer problemetisk
Murmansk har inte ishinder. Däremot finns nog ingen oljeledning till vare sig Murmansk eller Arkangelsk.
Artikel om ett fartyg som fastnat i isen på väg till Utrenny.
https://www.thebarentsobserver.com/news/shadow-tanker-blocked-by-arctic-sea-icenbsp/442007
Gissar att det är här:
https://www.google.com/maps/search/%22Utrenniy%22/@71.0077588,73.6023035,10z/data=!3m1!4b1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Utrenny ligger vid Karahavet, öster om Novaja Zemlja. Isig trakt redan på A E Nordenskiölds tid.
Ett kännetecken av ryska bottar och ryska påverkansopeatörer har alltid varit att de pratat om isfria hamnar (något normala människor inte bryr sig om) och då tål att påpekas att Murmansk och andra ishavshamnar är just det – kalla.
Hoppas det blir svinkallt i ishavet i vinter.
Tittar man på en karta så är ju ryssland stort till ytan…med ett geografiskt sk*tläge bortsett från naturtillgångar, de hade gärna önskat ett medelhav istället för svarta havet att åka till, några polare som är fiskare sa för 15-20 år sedan att Ryssland vore ett intressant turistmål för fiskare och jägare… jag tror nog de får vända sig till jägare och fiskare från NK, Kina, Iran och Maga-parasiter de närmaste 20 åren
På vilket sätt utmärker prat om “isfria hamnar” just ryska bottar?
Det var ju en väldigt viktig sak även för Sverige under 1900-talet (Annars är det ju lite märkligt att exporthamnar för Norrlandsmalmen byggdes i Narvik och i viss mån Oxelösund. Ser man bara på Närhet borde Luleå duga ).
Det finns två sätt att transportera olja: Ledning och fartyg. Ledning i arktiska trakter är mindre kul Det finns en i norra Alaska. Miljöproblem i permafrost. Fartyg: Kräver isfri eller isbrytarstödd farled och hamn. Den östligaste någorlunda isfria efter norra r-ska kusten är den i Murmansk. Den var huvudhamnen för stödet till Sovjetunionen under WW2 och avgjorde resultatet på östfronten till S-unionens fördel. Trånga sektionen för Murmansks del är järnvägen och landsvägen till Piter. Det går nog inte mycket olja på den järnvägslinjen. Får inte plats. Tåg är dessutom olämpligt för oljetransport i stora volymer. Stalinkanalen är helt obrukbar för all transport numera, efter vad jag hört.
Exakt, kan Ukraina stänga hamnarna (direkt eller indirekt) i Svarta havet och om Östersjön stängs, så blir rysslands oljeexport fruktansvärt liten.
Exempelvis: När man läser ett inlägg som är skriven av en jänkare från Texas som beskriver att Ryssland har tillgång till varmvattenhamnar så kan man ta gift på att detta är en rysk bot/operatör, för ordet varmvattenhamn är definitivt inte något som en Texassnubbe har i sin begreppsvärld.
Som exempel: https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fr69g11li7tgc1.jpeg
Ivan lovar på heder och samvete att han är från Texas…
Oxelösund var för bergslagsmalmen från Grängesbolagen. Vore bara dumt att köra den till Luleå…
Japp.
Tänk om de kunde komma på ett sätt att sänka några båtar i Östersjön med. Typ lasta patrullbrännare på en lite större båt som används som ett slags hangarfartyg.
Bättre att använda en lite fetare yacht och ha en Magura v5 som sitter där tendern brukar vara. Då borde man komma rätt nära.
Det går nog utmärkt med en Starlink och en större motorbåt. Det räcker nog att sänka ett eller två skepp så håller resten av skuggflottan sig borta.
Totalt ryskt sammanbrott. Ord jag gärna skulle läsa i följd oftare. 💙💛
Det känns skönt i magtrakten. 🙂
Särskilt när man ser klipp som detta om elvaårige Roman
https://youtube.com/shorts/NvsDU-rE56A?si=IWraD2XSCno_X7p_
som förlorade sin mamma och har genomgått 36 operationer efter att de asen bombade sjukhuset i Vinnytsia.
De där drönarna som setts lite här och var i Europa – de som ingen riktigt visste var de kom ifrån eller vem som styrde dem….
Här har det begåtts alldeles utmärkt journalistik:
https://www.digitaldigging.org/p/they-droned-back
Riktigt bra!
Och visst är ryssarna inblandade i många drönarincidenterna, upp över öronen!
i stil med balticseadivingr.bsky.social undersökningar av baletter ! Om det är så “lätt ” varför misslyckas våra underrättelseorganisationer att spåra ens ett fartyg eller hitta en drönare ? Man borde ju kunna leta videosignalen om det nu inte är 5G på land och satellit till havs .
De har säkert full koll. Men de vill inte publicera vad de vet, och varför skulle de?
Ska vi gissa “politik”?
Landvetter-incidenten häromveckan avskrevs väl “i brist på ledtrådar/bevis”…?
Men ett “oacceptabelt” borde väl nån indignerad regeringsrepresentant kunna kosta på sig, med adress pruttleriet…
Putin och Trump – ät skit!
Kort, kärnfullt och korrekt.
Precis!
Sju studenter vid Axel Springer-akademin i Berlin har begått äkta och mycket imponerande journalistik: Utifrån OSINT och anonyma läckor har de observerat hur skepp har rört sig och hur det har korrelerat med observationer av drönare.
Digital Digging / Henk van Ess:
https://www.digitaldigging.org/p/they-droned-back
Jädra Karl XII 😂
😋
Speciellt fokus ligger på HAV Shipping och några av deras skepp, som kan misstänkas ingå i den ry skuggflottan. Ingen har hittills lyckats observera drönare ombord på fartygen, och VD för HAV förnekar att de har ry kunder, men indicierna pekar åt det hållet.
VD för det Norska rederiet HAV har endast ryzar som besättning. Sorgligt. Skämmes norsken. Är VD ryzvänn?
Venezuela verkar ha hamnat högt på Trumps wanted list.
Från början var det för att stoppa knarket, men nu har amerilansk militär bordat och beslagtagit en oljetanker.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/dec/10/us-forces-reportedly-seize-oil-tanker-off-venezuela-coast
Vad blir nästa steg?
Gissningsvis är målet att ta kontroll över venezuleansk oljeindustri, eller det är väl pengarna Trump suktar över egentligen.
Undrar vad Putin tycker om detta? Putin stöttar ju Maduro och Venezuela.
Russian President Vladimir Putin on Thursday reaffirmed his support to Venezuela in a phone call with longtime ally President Nicolás Maduro, the Kremlin said.
The call came after the United States seized an oil tanker off Venezuelan coast, the latest of several points of friction between the two countries.
https://www.themoscowtimes.com/2025/12/11/putin-reaffirms-support-for-venezuelas-maduro-amid-us-tensions-a91414
Gissningsvis är det “bra” för relationerna mellan Trump och Putin, bra för att relationerna kan försämras när de båda står på varsin sida om orättvisan.
Såg denna från Sky News igår på tuben, Venezuela har visst enorma mängder av den bästa olja man vill ta upp… den USA tar upp via fracking håller lägre kvalitet och räknas som sämre, mer utspädd…. även Ryssland har mycket att den bättre tjocka oljan.
https://www.youtube.com/watch?v=Pgwny1BiCYk
Tack, mycket mycket intressant!
Bra där, Polen!
https://www.dn.se/kultur/rysk-arkeolog-gripen-i-polen-anklagad-for-att-ha-forstort-kulturarv-pa-krim/
eller originalet hos BBC: https://www.bbc.com/news/articles/clydz0j1yego
“Polish authorities have arrested a prominent Russian academic from St Petersburg’s world-famous Hermitage Museum who is sought by Ukraine for allegedly conducting illegal excavations and partially destroying the ancient city of Myrmekion in Crimea.”
Skabareva och Pestkov är upprörda:
“This is absolute legal tyranny. We will of course demand through diplomatic channels the right to protect the interests of our citizen,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov said.”
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Rysk arkeolog gripen i Polen efter ukrainsk begäran (www . dn . se @ archive . org)
Det är en god strategi. Alla ryzzar som gör någon form av verksamhet på ockuperad mark kan efterlysas, eftersom det per definition är olagligt utan tillstånd från Ukraina.
Det torde väl i princip inkludera alla ryzzar som har satt sin fot på ockuperad mark?
Räkenskapens tid närmar sig. Nu kommer vi få se många oroliga blickar från folk som inte har rent mjöl i säcken.
(LW 14:19)
In battle, in the forest, at the precipice in the mountains,
On the dark great sea, in the midst of javelins and arrows,
In sleep, in confusion, in the depths of shame,
The good deeds a man has done before defend him.
(Bhartṛhari’s Śatakatraya)
14:19. Underbart!
Putin: “Vi har intagit Kupiansk”.
Zelenskyj: “Här står jag och filmar en selfie i Kupiansk.”
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂
Det är nog rätt högt blodtryck på de som ansvarar för närskyddet och en del brunt i närskyddssoldaternas kalsonger. Rostar ukrainium?
Prozac är restnoterat …
Putin: “ля-ля-ля”
Zelenskyj: “Hold my beer.”
Fick ståpäls av den videon…
Tänkte också att denna videon kategoriseras som “Hold my beer, Ukrainian level”.
Förvisso inte första gången han gjort detta, men jag är övertygad om att det gör underverk för moralen. Inte bara för de i Kupiansk utan för soldater längs hela fronten. Eller rättare sagt alla ukrainska soldater. Och civila ukrainare. Och européer också för den delen. Vem kan sitta på sin kammare och tycka att vi ska strypa stödet när han skickar oss en video som denna????
PS. Mina kondoleanser till närskyddet. Kan man swisha något till deras rehabträning?
Ni har fel, Putin sade inte att de intagit Kupiansk, han sade att Kupiansk är befriat. Och det har han ju helt rätt i, Ukraina har befriat Kupiansk.
Ryssland vill inte ha något eld upphör i sitt krig mot Ukraina.
Lyssna några minuter på gårdagens Steve Rosenberg när han läser ryska tidningar.
https://m.youtube.com/watch?v=Culf7iLOcEE&pp=QAFIAdIHCQmjAp4VBgUm4g%3D%3D
Aaaarggh! Länken i bloggarens text går fel! Jag vill se Jaroslavl brinna. Var hittar man filmerna?
Artikel i Kyivindependent
I den artikel finns länkar till bilder och video över Ua angreppet!!
Tack! Efterfrågade den tidigare.
SVT rapporterar om att Kupiansk är återtaget:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=972a57caa967f1c4ea73b5d8e255b34b
I 2 olika artiklar rapporterar de först att Ukraina omringat ryska trupper i staden och en timme senare en artikel om Zelenskyjs selfie därifrån.
För lite och för sent, men man får väl vara glad för det lilla….
Besvikelsen måste vara enorm på SVT… Märkligt att man skriver “återtaget” när det aldrig var taget till och börja med. Den journalistiska kompetensen lämnar en del att önska.
Jag uppfattade att ryssarna intog en stor del av Kupiansk, men uppenbarligen kontrollerade de inte staden och dess omgivningar. För mig luktar det motti och krigslist från Ukrainas sida. Ryssarna tar väldigt stora risker och stora förluster för att kunna uppvisa närvaro någonstans och ge sken av framgångar. Nu har ryssarnas prio ett tag varit att fortsätta misslyckas i Pokrovsk och då räcker inte resurserna till att hålla orter man intagit där man har dåliga försvarspositioner.
Suchomimus meddelar att LV på Krym är nog inte så bra. Här åker en AN-26 på däng i samband med start: https://youtu.be/h-5s1UBG3i4?si=nqSjEDbYsGqwCBhH
Jackpot. Fulltankat plan med utbildade orcher i, en festlig grillstämning sprider sig.
Groggens 12.12.2025 uppdatering:
Både Pokrovsk och Myrnohrad står och är inte ens omringade. Igår försökte ryssen, som det sista stora försöket att erövra Pokrovsk, med en bepansrad stormning över järnvägen som delar Pokrovsk. De kom 300 m framåt innan de blev förintade.
Paniken är stor hos de militära befälhavarna, de har ju redan för 1 månad sedan inrapporterat till Kreml att Pokrovsk är ockuperad. Nu kommer inget mer att ske i vinter.
Myrnohradområdet genomgår en långsam men konsekvent förskjutning till Ukrainas fördel.
• Ukraina håller eller förbättrar sina positioner.
Varför uteblev den ryska framgången? Det centrala är inte att Ryssland slutade angripa, utan att angreppen saknade förutsättningar att ge effekt.
Ryska infanteriförsök i gråzonen har konsekvent mötts av drönarbaserad bekämpning. Förlusterna överstiger ersättningstakten, vilket gör att varje nytt försök sker med sämre förutsättningar än det förra.
Det finns inga tydliga tecken på att Ryssland lyckats etablera hållbara rotations- eller reservsystem nära Myrnohrad. Resultatet blir kortlivade trycktoppar utan uthållighet.
Ukraina har med artilleri, UAV och infanteri arbetat allt tydligare i integrerade kedjor snarare än reaktivt.
Myrnohrad befinner sig inte i ett offensivt genombrottsläge.
Däremot har karaktären på stilleståndet förändrats där stilleståndet allt tydligare förskjuts till ukrainsk fördel. Det innebär:
• Kortare ryska initiativfönster
• Högre rysk kostnad per meter
• Minskad förmåga att exploatera tillfälliga luckor.
Myrnohrad har rört sig från ett läge där rysk lokal framgång var ett realistiskt kortsiktigt scenario, till ett läge där Ukraina gradvis konsoliderar kontrollen. Stillestånd dominerar fortsatt, men allt tydligare på ukrainska villkor.
Detta är inte en front som ”exploderar”.
Det är en front som slits – och just nu slits Ryssland snabbare.
Polen, Italien, Ungern och Österrike ska lämna EU.
Det är målet för USA:s president Donald Trump, enligt en hemlig fortsättning av USA:s nya säkerhetsstrategi som sajten Defence One har tagit del av.
https://www.dn.se/varlden/uppgifter-fyra-lander-ska-ga-ur-eu-om-trump-far-valja/
Jag hoppas han får 25% rätt. Skulle vara skönt att slippa Ungern.
👍Exakt!
Skulle det inte vara bättre att bli av med Orban med anhang och behålla Ungern?
I Ungern har parlamentet röstat igenom en lagändring som gör det svårare att avsätta landets president.
Beslutet kommer bara månader före parlamentsvalet, ett val där premiärminister Viktor Orbán för första gången på länge utmanas på allvar.
Kritiker menar att presidentens roll nu stärks för att Orbán ska kunna behålla inflytande över politiken, även om hans parti skulle förlora valet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/svarare-avsatta-ungerns-president-nar-orban-utmanas-i-valrorelsen
Bättre att behålla de pengarna än att skicka dem till Ungern rakt av
Kanske dax att Ungern får sin Maidan. Om det sker kommer jag inte att missa den chansen. vilket jag gjorde med Ukrainas
Jag missade fysiskt Maidan med ungefär en vecka. Det började mullra när jag satt på planet hem.
Har många nya vänner som var där. Innan den fullskaliga invasionen så måste jag erkänna att Ukraina var långt ifrån min intresse sfär. Men efter det och det jag jag här läst på så har jag lärt mig älska det landet Україна в моєму серці /Ukrayina v moyemu sertsi/ Ukraina är i mitt hjärta. Och det är ett land värt att älskas. Bra vänner. Bra mat. gästfriheten är enorm. Dom är konstnärer och ser skönhet i sånt jag aldrig kunnat se och kan måla tavlor fast dom har brist på färg. Varje hus har sin del av snickarglädje vilket dom knåpat ihop fast dom var fattiga. Dom är värda varenda minut jag kan ge dom som hjälp.
🇺🇦Zelensky: During a meeting with the warriors of the 2nd Battalion of the 101st Separate Guard Brigade of the General Staff named after Colonel General Hennadii Vorobiov, I received a briefing on the defense of Kupyansk and the situation in that part of the city where clearing operations underway.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sejjhss22m
🇺🇦 Zelensky: Kharkiv region. At the command post of the tactical group “Kupyansk” I heard a report on the situation at the front – on the course of the operation to search for and destroy the remnants of the enemy in Kupyansk, the further defense of the city.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7setoznv22j
🇺🇦 Zelensky: The forward command post of the 14th separate mechanized brigade in Kupyansk. Together with Syrskyi, I met with the soldiers, congratulated them on the Day of the Land Forces and awarded them with state awards.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sdbkhhr22a
I heard a report on the situation in the brigade’s defense zone, joint actions with adjacent units in the interests of defense tasks.
I den översättning jag får står det att orcherna hade stöd av den specialicerade drönarenheten Rubicon. Inte att Rubicon var utslaget. Vilket vore underbart om så vore.
Rubicon är ryzzarnars motsvarighet till Magyars birds och behöver bekämpas, då de är farliga och effektiva. Hela konceptet är kopierat från UA förstås.
Jag utgår också från att Rubicon styrde sina drönare från säkert avstånd och kom säkert undan. Hade varit riktigt nice om de omringades….
Ja, jag minns att det för någon vecka sedan nämndes att Ryzisterna hade satt in Rubicon i området och att de var ett riktigt problem. Förhoppningsvis har de lidit förluster.
Enemy is looking for options for installing radio repeaters for Shaheds on the territory of Ukraine, – Flash
For this, they plan to choose private homes and elderly people.
The request will consist of installing a small box in the yard (house), which must be connected to an outlet and Internet.https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sdxgtp622n
Det finns ingen gräns för hur inhumana ryzzar är. Det verkar vara en nationalsport att bryta mot så många konventioner och krigslagar som det bara går.
Ska vi gissa att ukrainska “tavelförsäljare” sålt och installerat “Wifi-uppkopplade och interaktiva AI-tavlor” i välbärgade moskovithem på lämpliga platser..? 😎
🇺🇸❌ The head of the US army has been sidelined from peace talks to end the war in Ukraine by Pete Hegseth.
Dan Driscoll, seen as the rising star of the Pentagon, was “reeled in” by the increasingly paranoid defence secretary, sources told The Telegraph.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sdplrclc2n
Dan Driscoll, som ses som Pentagons stigande stjärna, blev kontrollerad (utmanövrerad) av den alltmer paranoida försvarsministern Pete Hegseth , enligt källor till The Telegraph.
P. Hegseth ser lika “j*vlig” ut som han har bevisat sig vara.
Hegseth är krigsminister eftersom han styr över Krigsdepartementet.
14.19 Vilken otrolig hjälte!
Jag blir vansinnigt imponerad och fylld av respekt för Zelenskyj och högaktar alla som strider för eller stöttar Ukraina.
Jag saluterar tillbaks. Hade inte kunnat göra det jag gör utan att veta att ni står bakom mig. Liten som stor det spelar ingen roll då vi går åt samma håll. Det finns många som ger i det tysta som inte skrivit en kommentar här men läser allt. Till dig vill jag ge ett tack. jag SER dig min vän och jag tackar dig för allt du gör. Din hjälp är viktigare än du tror och din anonymitet är respekterad
💥 The Russian Freedom Legion reported the destruction of the UAV control point of the 7th company of the 35th motorized rifle brigade of the occupation army.
A group of legionnaires managed to penetrate the enemy’s rear and launch a fire attack near Pokrovsk.
Film, 2 min. Efter 1½ min är det varning! Släpas en del lik mm
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sade2gtc2q
Intervju med – Commander of the control and artillery reconnaissance battery of the 59th Assault Brigade, part of the Unmanned Systems Forces, Oleksandr “Fly” Vovchenko, av Наталія Мазіна (Natalia Mazina).
“Russians are just lying there, no one picks them up. They’re only good for crows and foxes” — Drone pilot working on contact line”
https://hromadske.ua/en/war/255303-russians-are-just-lying-there-no-one-picks-them-up-theyre-only-good-for-crows-and-foxes-drone-pilot-working-on-contact-line
Tänker att medicinen mot ryzka orcer till slut gör nytta. ☠️
Är inte det djurplågeri? Att låta kråkor och rävar livnära sig på äckliga orcher?
Positivt dock att värdelösa orcher uppgraderas till nyttigt gödsel och ger lite tillbaka till Ukraina.
Joo. Stackars djur. 🦓
“I Ungern har parlamentet röstat igenom en lagändring som gör det svårare att avsätta landets president.
Beslutet kommer bara månader före parlamentsvalet, ett val där premiärminister Viktor Orbán för första gången på länge utmanas på allvar.
Kritiker menar att presidentens roll nu stärks för att Orbán ska kunna behålla inflytande över politiken, även om hans parti skulle förlora valet.”
https://www.sverigesradio.se/artikel/svarare-avsatta-ungerns-president-nar-orban-utmanas-i-valrorelsen
Fascismen visar igen sitt fula tryne. Må förbrytaren falla och hans illgärningar utmanas i domstol.
Du har så rätt.. tyvärr..
Fast är det inte exakt samma i EU där två tredjedelar krävs för att avsätta kommissionen? Då är väl Sverige och hela Eu också facisistiskt?
Nu är det ju inte det som är ändrat i Ungerns fall, men om det skulle ha varit så hade jag hållit med dig. 😉
Förut när Orban skulle kunnat ha nytta av att avsätta presidenten krävdes enkel majoritet.
Nu när Orban sannolikt kommer att har nytta av att presidenten sitter kvar är lagen ändrad så att även den orbanvänliga författningsdomstolen måste godkänna parlamentets beslut.
Om jag förstått det hela rätt kan presidenten lägga veto mot lagändringar och då kommer en ny politisk majoritet inte kunna göra särskilt mycket.
Varning ⚠️
Ukrainian SIGNUM battalion fighters eliminate Russian occupation groups in Lyman direction.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m7siklq2lc2h
Ukrainian strike on the Russian An-26 aircraft is a unique operation.
You can see on the video that the rotors are moving and the engine nozzle is hot. Fuel tanks were full, and looks like the aircraft was ready for takeoff.
Perfect timing for a strike!
Glory!
Favorit i repris ✈️ 💥 🔥
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m7sig4fe622t
❗️🇺🇦Ukrainian F-16 fighter jet destroys 🇷🇺Russian base using precision bomb
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7shvc3tek2m
Som någon skriver i kommentarsfältet verkar bomben falla i princip rakt ner. Vågar man dra slutsatsen att Ukraina vågar skicka in F-16 över rysskontrollerad mark? Jag är skeptisk och tänker att oddsen är nog högre att det är en bomb som pga anledningar faller rakt ner i slutskedet….
Det tror jag inte. Om den kommer bortifrån eller bakifrån är det omöjligt att se fallvinkeln. Min gissning utan någon som helst koll på kompassen är att den kommer bortifrån.
Den är gul. Tror mer på ballistisk missil.
Angående Venezuela, har ingen tänkt på filmen Wag the dog? Att trumpeten avleder uppmärksamheten från epstein och annat skit han gjort?
Från Google;
Wag the dog” (att vifta på hunden) betyder att man avleder uppmärksamheten från något viktigt (en skandal) till något mindre viktigt, ofta genom en fejkad kris eller ett mindre problem, för att manipulera opinionen. Ursprungligen är det ett idiom för när en liten del styr en större (svansen styr hunden), men filmen från 1997 gav uttrycket dess politiska betydelse, där en ledare skapar en falsk kris (t.ex. ett krig) för att dölja en skandal.
jo vi har diskuterat det….ofta.
Ok, tänkte väl det😃👍
Fast ingen lär sakna Maduro, förutom de allra, allra längst ut på extremvänsterkanten. En diktator vars politik tvingat en tredjedel av befolkningen att fly landet och skapa den största flyktingkrisen någonsin i Latinamerika är det en välgärning att störta, oavsett vem som gör det.
Tror Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt var en av dom som grattade Maduro eller om det var Chavez till “valsegern” för ett antal år sen.
Det vore en välgärning för Venezuelas folk om Maduro (jag höll nästan på att skriva Chavez 🙂) störtas, men jag önskar absolut inte att venezuelaner blir ockuperade av fascister.
Jo.
Men det här går djupare.
USA behöver tydligen olja av kvalitet och mängd som Venezuela har. Trump tänker i sin 9-årshjärna “Då tar vi bara den. Jag har världensstarkastemilitär.”
En krass och synisk del av mig säger Game On. Resultatet är historiskt förutsägbart och skulle förpassa trumpismen och troligtvis maga-galningarna till soläptippen för lång tid framöver.
Den mindre syniska delen av mig säger att det skulle bli en väldig massa död…
Yes, så är det: De har tidigare blandat ut sin egen olja med kanadensisk tyngre olja, för att få en olja som är optimal att raffinera. Men när man pissar på sin bästa vän och granne och sätter tariffer på denna import så stängs konstigt nog den kranen av.
Svenska underettelsetjänster skall ev. stöpas om. Det debateras flitigt.
Det kan vara svårt att förstå vad skillnaden/fördelar skulle bli för gemeneman tänker jag mig.
Har vi ett konkret exempel framför oss nu när must inte pekat ut usa som ett hot? Medan danska motsvarigheten gör det?
Är omstöpningen rätt väg?
Eller nej, är risken för politisering etc för stor?
Ett tips: Kollat gårdagens blogg. Där tar LW upp en ev. omorganisation och frågan diskuteras rätt ingående bland kommentatorerna från kl 12.00 och under em.
Nej. Då kommer statsrådsberedningen styra (ännu mer än idag) vad som ska följas. Och risken finns att analyserna blir tillrättalagda för att passa statsrådens önskningar…
Det kvarvarande militära på Must klarar nog att vara hyfsat objektiva för det gäller våra soldaters/sjömäns liv.
Och ja, ÖB är en soldat.
Det är gräsligt svårt att avgöra om en omorganisation löser de problem man vill lösa. Jag känner inte ens till problemen inom underrättelsetjänsterna.
I andra sammanhang har jag råkat på förstelnade strukturer och dåligt fungerande organisationer. I mitt tycke har problemen egentligen bestått i några få individer på chefspositioner, men för att slippa ta jobbiga konflikter har man valt att omorganisera och vips har de dåligt fungerande cheferna hamnat i något sidospår. För oss ingenjörer längre ner i hierarkin har omorganisationerna bara betytt nya lianer, samma apor. Nästan allt tuggar på som tidigare eftersom fotfolket, som är den kritiska resursen, tillåts arbeta på. Ja, jag har hört om förstörande omorganisationer också, men jag har inte råkat ut för sådana själv. Som sämst har de haft neutral effekt.
De senaste decennierna har vi i det företag jag jobbar omorganiserat ganska ofta eftersom förutsättningarna ändrats. Först krympte försvarsindustrin rejält eftersom vi knappt fick några beställningar. När kostymen krymper behöver ofta organisationen ändras. Nu är det tvärt om. Vi expanderar rejält och då fungerar inte en organisation som var tänkt för 1/3 så många anställda. Jag tycker ändå att omorganisationerna varit befogade och fungerat rimligt väl.
Vad gäller underrättelsetjänsterna kan vi lugnt konstatera att förutsättningarna ändrats på senare år, med ofred, NATO-medlemskap och krig i vårt närområde. Jag kan mycket väl tänka mig att en omorganisation är befogad, men att man beskrivit ett problem korrekt betyder inte att man har rätt lösning. De har jag inte kunskap att bedöma.
Jag tvivlar starkt på att nuvarande regering genomför omorganisation för att tillskansa sig själv mer makt. Som bäst är det nog 50/50 att nuvarande regering sitter kvar. Jag tror att den nuvarande regeringen tror att omorganisationen är bra för landet även om oppositionen tar över. Det betyder inte att de har rätt. Regeringen inser rimligen att den här förändringen börjar ge effekt först efter valet så de måste rimligen anse att den är bra oavsett vem som bildar regering. Om omorganisationen verkligen genomförs vill säga.
Drar denna länken här med då: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/brak-i-agent-sverige-om-ny-underrattelsetjanst-grans
Wilhelm Agrell (och några andra) intervjuas i veckans avsnitt av “Gräns”.
Största delen av hans kritik (som jag kommer ihåg det) är att omorganisationen sker i ett väldigt forcerat tempo. Skall vara genomfört 1 jan 2027. Och det berör som sagt kritiska funktioner (militärt och civilt), med tämligen unika kompenteser.
Att denna omorganisation skulle göra att misstag likt Ukraina-krigets start inte sker finner Agrell osannolikt.
Personligen så har jag svårt att lita på nuvarande regering (med ett LYSANDE undantag, värmlänningen Pål Jonson!) gör kompetenta bedömningar när det gäller säkerhetspolitig.
Landerholm-affären förstörde mitt förtroende för lång tid framöver (men, som sagt, Jonson väger upp mycket, när det gäller det rent militära).
(och med det sagt tänker jag att Polisens omorganisation inte heller var speciellt lyckad, jag vet dock inte vilken regering som drev igenom det beslutet, men har för mig att den var från röda blocket…)
Jag kan bara konstatera att människor på ”toppen” inte alltid är så jäkla topp utan att det brukar vara andra omständigheter som avgör om något blir bra eller inte.
Kan bara hålla med att Pål levererar. En av dom få jag respekterar där uppe.
Källor: Ukraina kan bli EU-medlem 2027
Ukraina kan få ett snabbspår in i EU till 2027 enligt utkastet till den fredsplan som USA och Ukraina nu förhandlar om, rapporterar Financial Times.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/kallor-ukraina-kan-bli-eu-medlem-2027
Sist jag kollade var USA inte medlem av EU.
Trump tror han kan styra och ställa. Tidigare idag ville han att 4 andra länder skulle gå ur EU. Nu föreslår han, (USA) att Ukraina ska få ett snabbspår in i EU. Samtidigt menar han att EU håller på att förstöras inifrån. Han uppvisar alla tecken på förvirring och dåligt omdöme.
Han vet nog inte om att EU är en försvarspakt likt NATO
Nä, men Thump har ju bestämt att han bestämmer över EU.
Fredagsmys.
YTkanalen MilitaryRated har gjort just det och sätter betyg på de viktigaste MBTerna i kriget: the best and worst tanks in Ukraine.
T-64, T-72 och T-80 får F i betyg.
T-90 får E, den är egentligen lika kass men får lite högra betyg för arr den försöker hårdare” och är extra bra på tornkast.
Leopard 2A4 o A6 och Leopard 1A5 samt Abrahams får C.
PT-91 får B.
Challenger 2 får A.
Stridsvagn 122 får A+.
https://youtu.be/tsXDRiTa-SQ?si=zznWRCT47VCxLhBU
Haha vad häftigt!
Fast 122an är ju Leopard 2A5. Är den bättre än A6an?
Nä, färre donerade = använts kanske på andra sätt = färre losses = högre ranking. Se min kommentar nedan.
Tydligen mot ryssen.. vilket den är designad mot.
Ja, det ärungefär som när förståsigpåare jämför Gripen mot F35 (eller annat plan). F35 är måhända ett bättre plan (overall), jag vet inte. Men Gripen är bättre på den specifika uppgiften att “bonka ryss”.
Till skillnad mot L2 A4 och A6, menar du???
Skulle nog tro att alla Leoparder, från L1 till L2 A8, är designade för att slåss mot just ryssen.
Till skillnad mot L2 A4 och A6, menar du???
Skulle nog tro att alla Leoparder, från L1 till L2 A8, är designade för att slåss mot just ryssen.
De är en moddad A5. Bättre pansar tak och front bla.
Som nämnts har Strv122 bättre skydd än A5. Just mer takpansar kanske är extra bra i Ukrainakriget. A6 har längre eldrör än Strv122 vilket leder till något bättre penetration för pilarna, vilket saknar betydelse i Ukraina. Det leder också till att vagnarna får svårare att ta sig fram där det är trångt. Strv122 är nog bättre avpassad för Ukrainas behov än Leo2 A6.
Strv122 fick också ett för dåtiden och Sverige bra bataljonstridsledningssystem. Jag har ingen aning om det utvecklats till idag eller vad vi skickade till Ukraina, men elektronik, kommunikation, navigeringsutrustning, lägesinformation och digitala kartor har också betydelse för stridsvärdet.
Såg en video från Ukraina, där Leopard A6 beskrevs som lite av en primadonna, medan strv122 var gjord för att fungera. Ett exempel som gavs var att 1 oljekvalite användes till allt i 122:an, medan A6 hade olika för prylarna, tror det var 7 olika oljor… Man kanske kan misstänka att samma filosofi går igen på andra saker i vagnen.
Man kan jämföra med Viggen eller Gripen, klargöring, vapenbyte och tankning på under 10 minuter. Byte av komponenter utomhus. Motorbyte på 1 timme utomhus, jämfört med dagar på välutrustad verkstad för en del andra plan.
Att gradera stridsvagnar utefter lossrate är väl tämligen “knepigt”, då olika vagnar används på så olika sätt. Men det intressanta är att se att rysska vagnar är skräp, västerländska vagnar är bra – utan att sedan gradera dessa inbördes.
De tittar inte bara på loss rate, även pansar och taktiks användning.
Att PT-91 skulle vara så radikalt mkt bättre än T72/90 låter lite skevt…🙄
Rysslands handelsöverkott med omvärlden ökade i Oktober!
Det borde väl låta som musik för finansminister Siluanov, eller hur?
Men det gör det inte, det kan jag garantera , och det förstår helt säkert den duktiga ekonomen ( jo, han ÄR en duktig ekonom) Siluanov, därför att han vet vad som hände.
Han vill, med tilltagande desperation få högre skatteintäkter, till sin budget, och det fick han inte.
Varför det då?
Jo , det ska jag förklara.
Saken är den att både exporten och importen minskade, men importen minskade betydligt mer än exporten.
Handelsöverkottet var hela 11,1 miljarder USD , trots att exporten sjönk med 3,8 procent. MEN importen sjönk med 11,8 procent .
Och vad hände då med Siluanovs skatteintäkter?
Jo…intäkter av den s k Mineral Extraction Tax gick ner, den är baserad på värdet av oljan som pumpats upp
Exporttullen som baseras på värdet av oljan gick markant ner p g.a minskad volym och låga priser
Vinstskatteintäkterna från de numera inte särskilt lönsamma oljebolagen är minimala numera
Men det stannar inte där!
Den minskade importen innebär
Minskade tullintäkter
Minskade momsintäkter på de importerade allt färre produkterna
Vad innebär detta för innevarande års budget?
Jo….underskottet ökade ytterligare i oktober och den här trenden kommer inte att avta under den närmaste tiden.
Den antagna budgeten för år 2026 spricker redan under första kvartalet är Perras tro
Låter som fredagsmys i mina öron, Tacka Perra!
Ljuv musik för mina öron, Perra!
Sen undrar jag lite försynt om du kan bedöma hur stor risken är att importen istället skedde “vid sidan av”?
Är det alltså en verklig nedgång med nästan en tolftedel (!), eller kan man på goda grunder anta att några tulltjänstemän blivit rikligt belönade av nån silovik?
Jag antar att det mesta av det som importeras (Kina, Indien, Iran) rör militärmateriel nuförtiden, eftersom det är den sektorn som driver moskovitiska ekonomin. Tror du det är sannorlikt, eller är det också lyxkonsumtion (typ Rolexklockor och fina viner, för att valutasäkra sig)?
Jag tror att vad som syns vad gäller rysk import i handelsbalansen huvudsakligen är ” legala ” varor av alla möjliga slag
Jag kan föreställa mig, utan att säkert veta, att produkter som köps för militära ändamål inte vare sig redovisas eller tull eller momsbeläggs
Skulle inte det innebära att handelsöverskottet är mycket mindre än vad som uppges om militär import inte ingår i statistiken?
Jag var bara trea !? på den här bollen men det är alltid lika upplyftande att läsa Perras inlägg om den bakhala ryskaekonomin.
Det är alltid lika mysigt att höra hur ryzk ekonomi skruvar sig allt djupare ner i marken. Må Mordor sjunka i fattigdom och slitas sönder av inre spänningar.
Då kan Centralbanken glädja sig åt att inflationen verkar vara på väg ner. Minskad inflation och minskad konsumtion betyder dock recession; kan finansministern trolla fram några stimulanser? Välfärdsfond och guldreserv har minskat betänkligt. Trumps “fredsplan” skulle kunna vara precis vad Moskva behöver.
Men även om det blir eldupphör imorgon, hävda sanktioner och nya affärskontrakt kommer det antagligen att ta lång tid innan de strukturella problemen i den ryska ekonomin är lösta. Ekonomin är mer ensidig än någonsin, korruptionen når all time high, de mycket generösa krigspensionerna kommer att fortsätta belasta budgeten, infrastrukturens underhållsskuld måste vara astronomisk, ålderspyramidens struktur har blivit ännu mer topptung av kriget, bristen på kvalificerad arbetskraft ärvredan nu stor, de erövrade områdena måste återuppbyggas etc, etc. Herr finansministern kommer att få jobba …
Krigspensioner och även vanliga pensioner blir säkert rätt billiga inom något eller några år när 10 rubel plötsligt bara är värd så mycket som en rubel var värd några år tidigare.
Det brukar inte gå så lång tid mellan valutabytena i Sovjet/Ryssland, fem gånger under 1900-talet plus att 50- och 100-rubelsedlar konfiskerades 1991. Följande år byttes rubel mot nya rubel; 1922, 1924, 1947, 1961 och 1998.
Det är ju ju 27 år sedan senast och det är väl ungefär så länge det brukar vara mellan bytena. Det kan ju vara dags att byta 10 gamla mot en ny snart så att kostnader för pensioner minskas ordentligt och så att allas besparingar går upp i rök.
Här är en länk till mitt inlägg Det är inget stabilt land Putin styr över som jag skrev för några dagar sedan.
Dom blöder ur alla hål. håll ut bröder och systrar.
Håll i, håll hårt, håll ihop! 🇸🇪🇺🇦
Fredagsmys och motsvarande en skaplig (men utebliven) gubbutekväll går till BGB.
FTWW (Weekend and Win)! 🍻
👍
Gillar hur budgeten för 2026 spricker redan kv4 2025… 😂😂😂
Tack så mycket för informationen, PerraG55! 🙂
I gårdagens tråd skrev HMS Repulse ett (som vanligt) väldigt tänkvärt inlägg och nämnde då bl.a. den svenska ungdomen John Hron som mördades av en jämnårig nynazist 1981; som av en händelse sänder SVT en kort dokumentär om detta på onsdag i nästa vecka, så jag tänkte följa upp med att i all välmening tipsa om programmet:
https://www.svtplay.se/video/KzVBp3V/john-hron-mordad-av-nazister
(HMS, jag replikerade även ditt genmäle på mitt inlägg i den händelse du ännu inte sett detta :-).
Tack för tipset Ann O Nyhm, kommer jag definitivt att se. (John Hron föddes f ö 1981, mordet ägde rum 1995.)
Läste din sista replik i vår dialog – tack för det.🙏 Det är ungefär tio år mellan oss, det kan också ha bidragit till att vi upplevde det högerextrema våldshotet lite olika, ju yngre man är desto mer exponerad är man generellt.
UA har utvecklat förmågan att panga raff, det stryker med några varje vecka. Jag har själv erfarit brand och det luktar ve å fasa efter en brand, hydrauloljor och lagerfett sprider en vämjelig doft flera dagar och svart klibbig aska överallt. Några rykande raff runt Moskva måste nog få en och annan ryzz att fundera lite
Gårdagens stunt att låta drönare cirkla i timmar över Moskva var inte så dumt det heller. Håll orcherna vakna.
Mycket smart. Ryssarna har släppt lös ukrainsk intelligens i en omfattning som ryska statsskick aldrig har kunnat tidigare 😂😂😂
Möjlig repris.
Ukraine’s SBU drones have again struck Russian oil platforms in the Caspian Sea.
This time, long-range drones targeted the Filanovsky and Korchagin platforms, damaging critical equipment and halting operations.
This marks the second successful attack on these strategic assets within a week.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7sr6ibvws2w
Fantastiskt 👏
Deeper and deeper, i dubbel bemärkelse…😎
🇺🇦🚀 Moscow, Minsk, Vitebsk, Tula, and other major cities are now under threat of a Sapsan ballistic strike, according to Russian media.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7ssbac5as2h
🎄👀 A ten-meter Christmas tree collapsed on Tverskaya Street in Moscow.
Karma 🎅🏻
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7st3sayjs2n
Julgransplundring? Medan grejorna fortfarande är värda nåt???
14.19
Tänk om Uffe visat 1/10 av samma vador som Zelenskij visar kudos och stängt Östersjön för rysk sjöfart.
Snälla Tomten hör min önskan; låt svensk regering stänga Östersjön för Moskvastaten och bereda oss för konsekvenserna. Bambiögon.
Men vet du inte hur svårt det är? Då kan ju andra tycka illa om oss som bryr oss om våra stränder och kustlinje och det finns en man i Ulan Bator som kan skriva ett elakt inlägg på fejjan så vi då måste öppna dom igen…
Poängen är att vi säger STOPP.
Dags visa att gränser och folkrätten gäller.
Är med till 100% Bara var lite ironisk i mitt inlägg.
Jag fattar 😀
Ville bara trycka på att vi måste slita med vara reaktiva.
*slita = sluta
+100 Gripen av 100 på den kommentaren!
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
joo jag vill så gärna skrika vårt flyg i luften. Har haft flygfän över huvudet när jag vart nere men aldrig vårt. allierat men inte mitt.
🥲
Både Anders Puck Nielsen och vad han som gar kanalen What’s going on with shipping har gått igenom svårigheterna med att stänga Östersjön, det går inte.
Sedan kan man göra mera för att försvåra för skuggflottan och det tycker jag alla länder som kan ska göra.
Klart det går, förstår inte den uppgivna tonen. Vi är i krig med Ryssland, Ryssland är vår fiende.
Kyckling Kyjiv, har redan postat detta 13:40, jag tycker att denna 11 årings berättelse, ska att postas igen och igen!
“💔 A European Parliament interpreter could not hold back tears during the speech of 11-year-old Roman Oleksiv from Lviv.
The boy survived a missile strike on Vinnytsia on July 14, 2022, which killed his mother – it was the last time he saw her alive.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m7nzaf35as2o
Sköljer ögonen😭..
+1
Ukrainian drones destroy enemy command post
https://bsky.app/profile/insideukraine.bsky.social/post/3m7su6mx4uk2o
Endast inloggade
Turkiskt fartyg träffat av rysk robot i Odesa. Samma dag som Erdogan träffar ryss. Hata slumpen!
En tankeställare för Turkiet – lita inte på Moskva!
Turkiet är redan väldigt medvetna om ryssens karaktär. Ryssland är lite av deras ärkefiende.
Att Ryssland sänker turkiska skepp borde väl vara en större nyhet än såhär?
Man kan inte dra en annan slutsats än att Europa står ensamma nu. Det är bara att acceptera och gå vidare. Europa behöver bli mycket starkare. Otroligt starkt. Det finns inget annat annars kommer vi att ätas upp av omkringliggande idiotnationer. Men, misströsta ej, europeiska länder har en enorm kraft om den släpps lös. https://www.svd.se/a/q6nbMw/trump-besokte-ryssland-1987-pa-en-resa-arrangerad-av-kgb
Som sagt. Egna hangarfartyg och xtra allt.
Vi som vet vi vet, Men det är svårare att övertyga dom andra om vad som händer om vi faller. Har haft mycket diskussioner med Canada och dom är med oss.
🇺🇦🚀 Moscow, Minsk, Vitebsk, Tula, and other major cities are now under threat of a Sapsan ballistic strike, according to Russian media.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7ssbac5as2h
Stenergard (på X, @MariaStenergard)
“Idag har EU:s medlemsländer nått en överenskommelse om en långsiktig frysning av de ryska tillgångarna.
Det innebär att de 210 miljarder euro i ryska statliga tillgångar som finns frysta i EU inte kommer att återgå till Ryssland, så länge de inte betalar krigsskadestånd till Ukraina.
Det är ett viktigt steg för att öka pressen på Ryssland. Europeiska rådet nästa vecka blir avgörande för att också säkra hållbar finansiering av Ukrainas behov.”
Klockrent!
Där ryker permanent en av punkterna i Trumps kapitulationsplan.
Tidigare Trumprådgivare som sa att det var orimligt för Ukraina att få tillbaka Krym jobbar nu som konsult åt ryska Lukoil.🤮
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=840596072276189&id=100089774110537
oväntat……
Ren och skär kleptokrati det där Förenta Staterna. Varning för att åka dit, hipp som happ kan man få betala lösen för att få resa hem.
“Welcome to the Hotel California”
You can check in anytime you like but you can never leave.
Eagles, the.
🎵 🎶 🎵🎵🎶🎵
👍
Vad är det för falska, genuint onda människor som rör sig i de kretsarna? Men det är bra att det kommer fram!
SVT Nyheter (mina asterisker)
“Ukrainska styrkor **ska ha** återtagit delar av den nordöstra staden Kupjansk och omringat ryska trupper. Det säger en ukrainsk befälhavare i 2:a kåren i Ukrainas nationalgarde på fredagen, skriver Ukainska Pravda.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=972a57caa967f1c4ea73b5d8e255b34b
Att Zelensky var där, vilket de själva kunde kollat lätt, eller att Kupiansk de facto till stora delar befriats går inte för sig.
Otroligt slapp “direktrapportering” med försäkran om Ukraina skulle ha fel.
Ok, missade. De hade faktiskt med att Zelensky var i Kupiansk.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=03d53b9c1cb28e069dc770bdc779d3af
Pengabråk mellan Schweiz och USA gör att Schweiz inte köper lika många F-35 som tänkt🤣
Från Expressen:
“Schweiz och USA är inte överens om betalningen för F-35-plan. Enligt den schweiziska sidan har priserna – som spikades 2021 och därefter skulle ligga fast – höjts markant de senaste fyra åren. Från amerikanskt håll menar man att den schweiziska uppfattningen om ett fast pris var ett missförstånd, rapporterar Reuters.
På fredagen meddelade Schweiz att man inte kommer att gå vidare och köpa alla 36 plan man initialt beställde.”
…fanns och finns Griperne 🦅 💫…
Betalas väl i dollar.
USA har bra mycket högre inflation jämfört med Schweiz,
och allt som importeras för att tillverka flygplanen beläggs med importtullar,
så inte så konstigt att de blir dyrare.
På den eviga frågan F35 mot Gripen vill jag slå ett slag för denna artikel av Mikael Grev:https://nordicdefencesector.com/en/article/gripen-e-vs-f-35-the-wrong-question-to-ask
om någon möp mot förmodan missat den :-).
För övrig: Gripen till Ukraina nu!
Den låga tillgängligheten för F35 ger att färre än 36 blir kritiskt. Norge har liknande problem.
Någon kunnig som kan tala om vad för ammo som används?
The shooting down of a Russian FPV drone as a civilian watches.
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7swlmy4tk27
För mig såg det ut som spårljus för att lättare korrigera mot målet.
Instämmer!
Ryssland stämmer Euroclear (eller var det EU?) för de frysta ryska pengarna i en domstol i Moskva. Antag att Ryssland får rätt, vad har en dom i en rysk domstol för verkan utanför Ryssland? Ingen, tycker jag, men jag killgissar. Någon som vet?
Euroclears tillgångar i Ryssland kan konfiskeras. Om dom nu har några i Ryssland. Har vi någon jurist här?
“Den ryska centralbankens stämningsansökan riktas mot Euroclear i Moskvas skiljedomstol, med förklaringen att det är fråga om ”olagliga handlingar”
https://yle.fi/a/7-10089898
De pengarna har gjort en resa för att hamna på ett europeiskt bankkonto.
“Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd ..”
Tvättmaskin för att få smutsiga pengar att bli rena Euro.
For those who wonder. It was not Syrsky, it was Major General Mykhailo Drapatyi who came up, planned and executed the Kupyansk operation.
Just saying.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m7sx2oocqk2w
Jag har sagt det förr, Drapatyi är kanon!
En av de mer moderna.
Jag kan ha länkat den dramatiska och uppseendeväckande motattacken i Mariupol 2014
❗️The Security Service of Ukraine and the National Bank have issued a commemorative coin with a face value of 5 hryvnias in honor of the legendary (Spiderweb) operation, with a limited mintage of 75,000 pieces in souvenir packaging.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7swllg67c2b
❗️Official! Kindrashivka, Radkivka and part of Kupiansk have been liberated, — 🇺🇦«Khartia» National Guard Corps command
Ukrainian troops broke through to the Oskil River, cutting off enemy supply routes. The Defense Forces of Ukraine also encircled more than 200 Russian soldiers near Kupiansk.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m7swe64yr22b
Härliga nyheter 💪
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Efter att ha följt kriget i Ukraina och den västliga responsen under flera år, och själv engagerat mig som volontär dagligen, så har jag allt svårare att se utvecklingen som ett stabilt status quo. Snarare ser jag ett pågående geopolitiskt skifte där USA, Europa och Ukraina drivs av olika – och ibland oförenliga – kalkyler. Det här är ett försök att resonera kring vart det kan ta vägen, och vad Europa faktiskt kan göra när förutsägbarheten i Washington inte längre kan tas för given.
Kriget i Ukraina har pågått så länge nu att många – medvetet eller omedvetet – börjat betrakta det som ett tillstånd snarare än en pågående process. Frontlinjerna rör sig långsamt, rubrikerna är färre och den politiska retoriken går ofta i cirklar. Det skapar en känsla av att läget på något sätt stabiliserats.
Jag tror det är en farlig tolkning.
I praktiken pågår flera olika spel samtidigt, med delvis motstridiga mål. För att förstå vart detta kan ta vägen behöver man skilja på åtminstone tre kalkyler: Ukrainas, Europas och USA:s. De hänger ihop – men de är inte samma sak.
För Ukraina är kriget existentiellt. Det handlar inte om procent av territorium eller om förhandlingspositioner i största allmänhet, utan om statens överlevnad. Varje lösning som innebär territoriella eftergifter utan trovärdiga säkerhetsgarantier innebär i praktiken att nästa krig bara skjuts på framtiden. Därför är Ukrainas linje relativt konsekvent: man slåss så länge det finns en rimlig möjlighet att förbättra sitt läge.
Europa har retoriskt positionerat sig som Ukrainas långsiktiga partner. I praktiken har stödet varit starkt men splittrat, ofta långsamt och ibland märkligt försiktigt. Det finns en tydlig vilja att ”hålla Ukraina flytande”, men betydligt mindre enighet kring vad som faktiskt krävs för att förändra krigets dynamik. Mycket av politiken har blivit reaktiv – ett svar på nästa kris, nästa ryska åtgärd, nästa amerikanska signal.
USA beskrivs ofta i speltoretiska termer, som väger Ukraina mot Kina, Mellanöstern och inrikespolitiska realiteter. Den bilden var länge rimlig. I dag tycker jag att den är allt mer missvisande.
Det som präglar USA:s agerande just nu är inte en tydlig strategisk omprioritering, utan snarare en aktörsdriven osäkerhet. En relativt liten krets beslutsfattare och opinionsbildare har fått stort inflytande över Ukraina-frågan, ofta med incitament som handlar mer om personlig makt, inrikespolitisk positionering och i vissa fall direkta ekonomiska intressen än om långsiktig amerikansk säkerhet. Resultatet blir en politik som är ryckig snarare än genomtänkt.
Det betyder inte att USA:s institutioner har kollapsat. Pentagon, underrättelsetjänsterna och stora delar av statsapparaten fungerar fortfarande. Men systemet är i hög grad byggt på normer och ”good faith”, inte på vattentäta spärrar. När ledande aktörer agerar cyniskt men formellt inom regelverket finns det få effektiva bromsar. Osäkerheten blir då inte tillfällig – den blir strukturell.
Detta noteras naturligtvis i Moskva. Rysslands strategi bygger i hög grad på uthållighet: att överleva sanktioner, absorbera förluster och vänta på sprickor i västlig enighet. Inte nödvändigtvis på ett militärt genombrott, utan på politisk trötthet och otydlighet hos motståndarna. I det spelet är tid ett vapen.
Det är här Europas problem blir tydligt. Antingen accepterar man en situation där Ukraina hålls vid liv på en miniminivå – tillräckligt för att inte förlora, men för svagt för att vinna – eller så tar man konsekvenserna av att faktiskt agera som en självständig säkerhetspolitisk aktör. Det senare kräver mer än uttalanden och symboliska paket.
Om Europa menar allvar med att Ukraina inte får förlora finns det några ganska konkreta saker som faktiskt skulle förändra kalkylen.
För det första: konfiskering av ryska statliga tillgångar. Inte olika räntemodeller eller tillfälliga konstruktioner, utan faktisk överföring av medel till Ukrainas försvar och återuppbyggnad. Det är juridiskt krångligt, men politiskt fullt möjligt. Alternativet är att i praktiken acceptera att aggression kan ske utan reella ekonomiska konsekvenser.
För det andra: ett betydligt hårdare agerande mot den ryska skuggflottan. Så länge den tillåts operera med begränsad friktion fortsätter Ryssland att finansiera kriget via oljeexport som på pappret är sanktionerad men i praktiken tolererad. Det här är inte en teknisk detalj – det är en fråga om politisk vilja.
För det tredje: en gradvis normalisering av västerländsk militär närvaro i Ukraina. Det behöver inte börja dramatiskt. Utbildningsinsatser på plats, följt av skydd av kritisk försvarsindustri och vapenproduktion i redan skyddade områden. Trösklarna har flyttats många gånger sedan 2022. Att låtsas som att de fortfarande är absoluta är mest ett sätt att slippa fatta beslut.
Inget av detta garanterar ett snabbt slut på kriget. Men det förändrar incitamenten. Det gör fortsatt aggression dyrare, mer osäker och mindre attraktiv.
Det är fullt möjligt att inget dramatiskt händer. Att kriget fortsätter i någon form av låst läge och att Europa slipper direkt konfrontation. Men det utfallet uppstår inte av sig självt. Det beror i hög grad på hur tydligt Europa visar att man är beredd att bära kostnader – även när USA är oförutsägbart.
Det verkligt farliga just nu är inte eskalation. Det är att vi vänjer oss. Att vi tolkar tystnad som stabilitet och hoppas att tiden löser problemet åt oss. Det är ett antagande som historiskt sett sällan har varit särskilt välgrundat.
Det här är förstås bara mitt sätt att se på saken, efter att ha följt utvecklingen rätt intensivt under flera år. Jag hoppas innerligt att jag har fel i delar av analysen. Men ju längre tiden går, desto svårare har jag att se vad som skulle tala för att passivitet är det säkra alternativet. Och det är just den tanken – att icke-beslut också är beslut – som jag tycker alltför sällan sägs rakt ut.
👍
Insiktsfull analys som skiljer ut sig något från mainstream, värdefull gradering av USA:s agerande, allt är inte som det syns vara. Svårt att värdera de tre förslagen till aktioner från Europa, det första är tämligen framkomligt, de två följande bör nog filas på ytterligare för att kunna realiseras. Därtill borde kunna läggas ytterligare sanktionspaket gentemot Ryssland och ryska ekonomiska intressen. Rysslands utrikesberoende och ekonomi är dess svaga punkt.
En mycket klargörande situationsbeskrivning.
Gillar din analys. Jag tycker Europa ska visa muskler och sen får vi se vad som händer. Min gissning är att Ryssland kommer krympa som en ballong man trycker hål på. Seriöst, titta på Ryssland, det är ett skitland. Det handlar bara om att syna bluffen.
Slutsatsen att USA/Ukraina/rf drivs av oförenliga kalkyler har också gjorts av flera kommentatorer, t ex Professor Gerdes
https://youtu.be/4aALc3jkK5U
Rashkin Report
https://youtu.be/gOfBHiUj6Xw
Tack för välformulerad, intressant och tänkvärd analys! Jag gillar särskilt stycket om Europas val: “Antingen accepterar man en situation där Ukraina hålls vid liv på en miniminivå – tillräckligt för att inte förlora, men för svagt för att vinna – eller så tar man konsekvenserna av att faktiskt agera som en självständig säkerhetspolitisk aktör.” Snyggt. Just denna fundering (Europa) är ju inte ny, men den är sällsynt välformulerad i din text!
Tack mycket bra skrivet. Du kläder mina tankar i ord.
Tack för ett tankeväckande inlägg.
Fråga: tror du att Ryssland i något scenario kan ge sig/ sluta fred utan att bli besegrade?
Kan putin ens sluta? Inrikespolitiskt? Kan han nöja sig med ngt mindre än alla oblaster han tjatat om?
Jag vet inte. Har för längesedan accepterat att rysk logik inte är som europeisk logik.
Samtidigt verkar ändå kriget börja svida lite nu även för Ryssland på många fronter. Både med raff, casualties och krigskassa?
De fattar att de inte kommer så mycket längre geografiskt?
Får inleda med att tacka för alla positiva kommentarer på inlägget😊
Jag lutar också åt en ganska krasst realistisk slutsats här, som bl.a. John Bolton varit inne på: rysk arrogans och maximalism tenderar inte att avta av sig självt. Den minskar först när man faktiskt börjar uppleva ett tydligt försämrat läge på slagfältet.
Så länge Ryssland upplever att tiden arbetar för dem – även till höga kostnader – finns det väldigt lite incitament att kompromissa. Först när den militära balansen tydligt förskjuts till Ukrainas fördel uppstår något som liknar desperation i Kreml, och därmed också ett behov av att hitta utvägar som kan säljas internt.
Det innebär inte att ett sådant läge automatiskt leder till fred, men historiskt sett är det ofta först då som förhandlingar blir meningsfulla. Utan ett tydligt tryck i verkligheten riskerar varje ”fredssignal” snarare att bli ett sätt att frysa läget på ryska villkor.
I det perspektivet blir Europas roll återigen central: vill man påverka hur och när Ryssland kan avsluta kriget, krävs åtgärder som faktiskt förändrar dynamiken på marken – inte bara i diplomatin.
Jag tror som du att det viktigaste är att det blir kostsamt på marken, att man börjar förlora territorium, men även at man förlorar raffinaderier, utskeppningshamnar och annat viktigt.
Sedan tror jag att det finns en gräns vad befolkningen tål och vad Kreml vågar låta befolkningen utsättas för. Ryssland är inget stabilt land och det var inte Sovjet heller. Jag beskrev för någon eller några dagar sedan omvälvande händelser i Sovjet/Ryssland under 1900-talet och alla byten av valuta för att den gamla valutan tappat så mycket i värde.
Dessvärre tror jag att Trumps stöd för Ryssland påverkar en del också. Varje gång Trump glr något som är positivt för Ryssland får de en energikick att fortsätta kriget lite till.
1) Alleles för många i Ryssland tjänar pengar på kriget.
Bonusar för påstådda erövrade arealer.
Betalning för materiel som är av tvivelaktig kvalité.
2) Putin & Co ligger personligt risigt till om det blir fred.
Kan bli en del som tar fönstervägen eller blir pinata.
Instämmer i stort med dina åsikter.
Jag ser på sakernas tillstånd ungefär som du, CLAB. Men jag vill tillägga, att Europas politiker verkar vara synnerligen angelägna att inte trigga R-sland till kinetiska krigshandlingar mot ännu ett europeiskt land. Att blockera sunden för r-sk handelstrafik uppfattas säkert som en krigshandling i Moskva, och det kräver respons i kinetisk form, t ex sänkning av europeiska fartyg som står för blockaden.
Europas vanliga människor är inte heller tillräckligt förberedda för att kunna tänka tanken att r-ssen kommer. Merz senaste tal ät dock en tydlig signal till folket, att r-ssen är verkligt farlig, oberoende av vad vi i Europa gör.
Det har gått bra att skicka överlägset effektiva västvapen, Himars, kanoner, och t o m flygplan och radarflyg, utan att r-ssen gjort något åt det, för r-ssen kan inte. Nu är det dags att inse, att r-ssen inte kan göra något åt europeisk trupp och europeiskt flyg som skyddar först västra Ukraina, sedan hela Ukraina. Det frigör slagkraft för kraftigare tryck mot R-sland vid fronten. Och det skyddar ukrainska fabriker för tillverkning av långdistansvapen, som r-ssen är riktigt rädd för, enligt deras senaste uttalanden.
Europa bör kanske också deklarera, att för varje attack som dödar en civilperson i Ukraina, kommer 10 miljoner dollars värde per dödad ukrainare att tas ur de r-ska frysta tillgångarna och sändas till Ukraina.
Att vara beredd är allt. (1601)
Att avvakta är att tyna bort. (2025)
Kan inte annat än att ge 👍
Bra MTX 👍
Fyra. Övriga Europa måste steppa upp sitt militära stöd. Idag står NB8 för en stor del av stödet trots sin relativa ekonomiska litenhet.
“Och det är just den tanken – att icke-beslut också är beslut – som jag tycker alltför sällan sägs rakt ut.”
Varje dag då vi — Europa — inte beslutar att ingripa offensivt är en dag då vi beslutar att inte ingripa offensivt.
https://www.instagram.com/reel/DQeK1jZgAgR/?igsh=cGxtNWMzdjFua3h1
Det senaste ryska antidrönarvapnet
👍
Kom fel, jag kan inte se insta…
Funderar på om det där ändå inte är ett klipp från 1500-talet när Den Gamle mucklade ihop den första drönarprotypen världen skådat.😉
Jag var inte nöjd med den prototypen 😢
😆
ICCs åklagare Karim Khan döms i sin frånvaro av rysk domstol till 15 års fängelse för arresteringsordern av Putin. Några andra domare i ICC får 3,5-15 års fängelse.
“🤡 In Russia, judges and the ICC prosecutor were “sentenced” for the arrest warrant for Putin
Prosecutor Karim Khan was sentenced in absentia to 15 years in prison. The others – from 3.5 to 15 years.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7srprz3mc2h
Skjut psykot.
Kvitto på väl utfört arbete, ser jag det som.
Hmmm , OT, men ändå.
Thump använder rullator – https://www.dailykos.com/stories/2025/12/11/2358075/-BREAKING-An-Unregulated-AI-Image-Has-Leaked-Showing-Donald-Trump-Using-Walker-After-Deregulating-AI
AI
Touché
Trump har i alla fall vet att använda ledstången och ta det lugnt i trappor.
Biden skulle jogga i trappor och fångades snubblande på bild.
Lite detaljer om fredsplanen som Ukraina skickade till Washington i veckan:
https://www.nytimes.com/2025/12/12/world/europe/ukraine-trump-peace-plan-counterproposal.html?unlocked_article_code=1.8E8.fRSa.bigeNwQvy8sH&smid=nytcore-android-share
“Mr. Zelensky said on Thursday that he had told American negotiators that the security guarantees in the proposal should be submitted to the United States Congress in a bid to make them legally binding. “The security guarantees document we’re working on will ultimately go to Congress,” he told reporters, adding: “We need effective security guarantees.””
(Har för mig att Budapest-överenskommelsen skrevs under av Clinton, men gick sen aldrig igenom senaten, vilket gjorde att USA formellt sett inte har godkänt den. Ukraina glömmer aldrig, och det bör inte vi heller göra…)
Kursk Kursk Kursk Kursk Kursk (måste likt ‘Kupjansk’ få moskoviterna att må lite illa)…
General Syrskij ger sitt perspektiv på den ukrainska invasionen av ryzkt territorium. United24 på Youtube:
https://youtu.be/Xh20A44bdmM
Springsteen om sin regering under konsert i Manchester Maj 2025
“they’re abandoning our great allies and siding with dictators against those struggling for their freedom.”
Finns på din demokratifrämjande strömingsplatform.
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t47ccs7s23
Kirurgisk presisjon 👏🦅💫
Jammen eksact .
Julkulan inställd pga prioriterad militär verksamhet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/forsvarsmaktens-flygande-julkula-med-herculesplan-stalls-in
Hörde de flög ner med Meteorer till Ukraina…. 💫
Död åt slemgnoms ☠️ 🔥 ⛽️
Väl skrivet ✊
Dags för nattpasset rapportera om färre SUs. 🛩️ 💥
Och annan god ond bråd död för röd.
Det här kanske varit uppe, men jag såg en rätt ny postning av Jake Broe och orkade inte scrolla särskilt långt:
Russia’s Urals crude sold for an average of just $38.28 per barrel in Novorossiysk last week.
The average discount on Urals relative to Brent crude reached $25.80 per barrel, approaching historical records.
Han hänvisar till den här artikeln från i tisdags
https://www.themoscowtimes.com/2025/12/09/russian-oil-prices-fall-to-lowest-level-since-ukraine-invasion-bloomberg-a91385
Det måste vara någon form av spotpris? Om Ryssland sålde all olja så billigt skulle statsbankrutten snart vara ett faktum.
Det är vad folk är villg att betala om de måste åka båt över svarta havet med oljan. Riskpremien är hög.
22:24 Kom in för en snabbtitt innan läggdags. Angående frysta tillgångar… Kan uttrycka mig som min hjälte i min återkommande årliga julfilm: Yippee-ki-yay, motherfucker 👊 Ursäkta franskan
Prova enculé, med viss försiktighet 😉
Fungerar också. 🤭
Ukrainians sue US chip firms for powering Russian drones, missiles
Lawsuits may force Intel, AMD, and Texas Instruments to do more to control chip supply chains.
https://arstechnica.com/tech-policy/2025/12/ukrainians-sue-us-chip-firms-for-powering-russian-drones-missiles/
Odesa under massive missile attack
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7tau7x2z22q
Våldsam terrorbombning av Odesa nu 😡
I am writing this under the sound of explosions
Odesa is without electricity, water, gas, and communication after one of Russia’s most intense attacks of the war.
More than ten explosions have been reported, involving ballistic missiles, cruise missiles, Oniks missiles, and Kinzhal missiles.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m7tfvmdupk2u
This is a city of 1 million people, including 200,000 children.
Russia’s aim is clear: to create a humanitarian catastrophe in Odesa on the eve of Christmas.
Another wave is expected — over 50 Shahed drones are approaching.
We will keep you updated. Please share this post.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m7tfvme7hc2u
Han har ingen aning, eller så är det för att det är hemskt
Reporter: Can you tell us how this free economic zone would work in the Donbas?
🇺🇸 Trump: I don’t want to do that now. It is a very complex situation. It would work.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t7scn4mc26
“There will will be plans, that no-one even heard of…” 🤡
Vet inte om antalet varit uppe här tidigare?
More than two hundred Russians surrounded in Kupyansk – NGU “Khartiya”
From the beginning of the operation from September 22 to December 12, 1,027 occupiers were killed, 291 were wounded, and 13 were captured.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7rvzn6d7s2c
Kalibr cruise missile launches recorded
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t5tezh7c2n
Nedan är i omvänd kronologisk ordning, så det som postades först är längst ned
Update from Saratov 😮🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t5netlck2n
Saratov 🔥💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t4i4mdhk23
💥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t4i4mu2s23
New from Saratov 🔥🤩
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t4cm77vs23
The moment of strike in Saratov 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t36zcv5s2p
Saratov 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t26a4o5s2k
🔥The attack on the Saratov refinery is ongoing!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sztrtgn22k
På den översta filmsnutten syns sökarljus? Jag trodde sådant var avskaffat sedan decennier tillbaka, men hade lanske fel. Eller har dwt fått en återkomst med långssmma drönare som ska skjutas ned med kulsprutor och ålderdomligt eldrörsluftvärn?
🇩🇪 Germany’s foreign ministry summoned the Russian ambassador and said there’ll be consequences for hybrid attacks backed by the government in Moscow aimed at undermining democracy, – Bloomberg
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t22d5bos2k
The ministry spokesman said the German government had clear evidence of the involvement of Russia’s GRU military-intelligence agency in two specific incidents, including a 2024 cyberattack and interference in February’s election.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t22ea2xs2k
Blir det något mer än snack, tro?
Germany would be taking countermeasures, including new sanctions on individuals such as travel bans and freezing of assets, to make Russia pay a price for its hybrid actions, together with its European partners.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7t22ea4wc2k
En idé: kommer man fram till att Ryssland är ansvarigt (ryssarna kommer givetvis att blåneka), då dömer man ut ett saftigt skadestånd. När Ryssland vägrar betala, dras pengarna från de frysta ryska tillgångarna.
Det vore nog bäst om de tog upp den amerikanske ambassadören och lämnade samma besked.
Varning, se inte filmen om folk sover i närheten, de kan riskera att väckas av viss munterhet 😇
🎙️ Putin’s microphones were turned off
30 seconds of pure excitement
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m7sx7qapuk2w
🤣 riktigt rolig!
Han tog det med en klackspark. Hans diktatorskollega i Väst hade fått ett rasriutbrott och anklagat Biden för att ha saboterat micken!
Also in Odesa today, yet another war crime as emergency crews were attacked.
In a normal world, this would be on national news bulletins in many countries. A nation deliberately targeting fire crews in another nation. Here, it’s low down on the list of war crimes and few care😡
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m7t54wyy522p
Årslägsta igen! Och detta är priser utan discount till de nationer som fortfarande köper ryzzk olja.
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
Konkursutförsäljning hoppas jag, de försöker få in varje liten rubel de kan.
Rabatten är väl uppåt 20-25% nu för de som fortfarande vågar köpa, tidigare var det 5-7%
1300 KWIA
3 tanks
9 APV
24 artilleri
1 MLRS
2 LV
283 UAV
103 mjuka fordon
2 special
Skaplig bonk igen!
Hörde jag megabonk! Tack Ukraina, soldaterna vid fronten, volontärerna och alla spjutskaftsbärare.
God morgon, och tack för raden!
Andra dagen i rad med mycket lv. Förbereder Ukraina något intressant ..?
Högt på LV och special idag igen, förbereds säker passage för explosiva julklappar? 🎅💥
Tack Justanothernickname!
Foton som väl förklarar Drumpsters desperation kring Epstein files. Publicerade hos BBC.
Trump appeared in three of the images released on Friday. One image showed him standing next to a woman whose face has been redacted.
Another showed Trump standing next to Epstein while talking to model Ingrid Seynhaeve at a 1997 Victoria’s Secret party in New York – an image that was already publicly available.
A third photo showed Trump smiling with several women, whose faces have also been redacted, flanked on either side of him.
An additional photo showed an illustrated likeness of the president on red packets next to a sign that reads: “Trump Condom”.
https://www.bbc.com/news/articles/crk777lj763o
Wow! I hadn’t realised how substantial the news from #Kupiansk was! 😲
Well done #AFU #Ukraine
#SlavaUkraini! 🫡
https://www.youtube.com/watch?v=MsWtMUU10jI
Dennys Davydov
https://bsky.app/profile/andrewknightfella.bsky.social/post/3m7u3hodxg22j
Witkoff/Trump gör en Cohen denna helgen: “First we take Manhattan, then we take Berlin…”
Witkoff ska alltså möta Zelenskyj i Berlin i helgen. Eventuellt också några europeiska ledare, men det är inte klart ännu.
https://www.bbc.com/news/articles/c0l9954yr9ko
“The Trump administration is pushing for a deal to be in place by Christmas and has held several rounds of talks with Ukrainian and Russian representatives in recent weeks, though there has been little sign a breakthrough is imminent. “
I maj löper Jerome Powells mandat ut som Fed-chef ut och T_rumpen ska utse hans efterträdare.
POTUS vill se betydligt lägre ränta än vad som gäller nu.
Det finns en bred oro för att T-rumpen kommer inskränka Feds oberoende. Till WSJ säger POTUS att han förväntar sig att nästa Fed-chef ska prata med honom om räntebesluten!
–JAG är en smart röst och borde lyssnas på, säger T_rumpen!!
Vi får hoppas på att DJT inte sitter kvar vid den tidpunkten.
Om DJT sänker räntan kommer ekonomin att få raketfart i några år och sen har det byggts upp enorma obalanser och sen har vi en riktig krasch. Men antagligen är DJT så dement vid den tiden att han inte kan vara POTUS då.
Marknaden misstror redan nu USA:s ekonomisk politik. Långröntorna stiger trots centralbanken sänker räntan, vilket är ett tydligt tecken.
Guld och silver kommer fortsätta att stiga till nya rekordnivåer, reella tillgångar före USA:s statsskuldsväxlar .
För dom som sitter och morgonläser här så kan jag nämna att Gudrun Persson strax skall vara gäst i TV4. Hon brukar ju ha en sån fantastisk klarsynthet vad gäller Ryssland 🙂
👍
Perfekt. Alltid värd att lyssna på.
Det var mycket bra, fantastiskt klok analys av Gudrun. Ungdomar kan verkligen göra bra analyser.
Efter en tio morgonsupar flödar både fantasin och urinen.
😂
Behöver lasta av lite funderingar så här på luciamorgonen.
Det har under en längre period pratas om att “vi”, alltså EU-länderna+GB är långsamma, flata, icke risktagande, etc. Det tror jag är är en viss missuppfattning rent generellt.
Från åren med kalla kriget fram till dagens situation så har “vi” inte behövt tänka på krig och örlig på det sätt vi mer eller mindre tvingas till nu. Då blir det lätt så att “vi” tvekar och hoppas att det stannar där det är även om “vi” inser att det är hög tid att sätta upp gränser och försvara dem igen. Moskovitstaten förnekar sig aldrig. Har man terroriserat sina grannar under 700 år så sitter det djupt, så djupt att det nästan inte går att neutralisera.
Så om det nu skulle komma dithän att kriget verkligen sprider sig då tror jag att “vi” inte längre är så återhållsamma. Då visar det sig att även “vi” har förmågan att slå tillbaka och gör det så att det märks.
Se bara på hur det utvecklade sig när galningen med lastbil körde genom Stockholms centrum som ett terrorattentat. Vips så vaknade hjälpfunktionerna hos allmänheten och folk fick stöd och hjälp att lösa chock, få en bit mat, få hjälp att komma hem då T-banan stängdes, med mera. Så det vi tror är inte det är vi är. Kommer det till krita så försvarar vi oss efter bästa förmåga.
Att våra politiker verkar vara för beskedliga är med stor sannolikhet bara det som syns på ytan, dels för att inte skrämma upp oss, och dels för att inte ännu bränna några broar till ännu allierade eller kontrahenter.
Så “vi” ska vara noga med att vårda våra allierade och bistå med det vi kan. Allt med syftet att visa enhetlighet och styrka utåt med avskräckning som mål. Ju bättre vi kan få till det, desto mindre risk att kriget sprider sig.
Håller med dig.
Vi i Sverige har ett civilsamhälle som är betydligt starkare än många anar.
Väldigt många är med i någon typ av förening, eller så är deras barn det. Som vuxen är det vanligt att bo där du växte upp, och du känner dem du gick i skolan med.
Det sker dessutom planering i kommuner som inte syns för att stärka civila försvaret.
Tack Inge N Ahning! Bra med positiva ingångar denna lördagsmorgon när både DN. och Aftonbladet bjuder på både nederlagsdoktin och defaitism.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkPG2k/expert-europa-kan-bli-overkort-utan-usa-s-hjalp
https://www.dn.se/varlden/expert-europa-kan-bli-overkort-utan-usas-hjalp/
DN Arkivkopia https://archive.is/fCKVF
Tyckte det var skumt att både AB och DN har samma rubrik.
Men förklaringen stavas TT (och då menar jag inte mellanölet som försvann 1977)
Väldigt begränsat nyhetsvärde i den artikeln alltså.
(Sen borde vi definitivt öka produktionen av relevant material, det har vi ju lyft här många gånger. Men defaitism tjänar ingen utom Kreml på)
Reagerade likadant, första tanken var att det var en för Kreml lyckad operation denna Lucia.
Så sant!
Vi lever i ett SAMhälle, omger oss med goda människor utan att reflektera över det i vardagen. Det finns spridd kunskap och (om än inte SAMövad för specifika hotbilder). Man ser det vid “lokala katastrofer” (olyckor eller utökade personliga tragedier). Kollektiv omtanke och spontant organiserad “beredskap” aktiveras, och stöttar det myndighetsstyrda arbetet.
LW&LW har en viktig betydelse i att betona vårt enskilda ansvar för egen beredskap. Men det är tillsammans vi är starkast mot vad som komma kan!
Detta behöver även appliceras på kommunikation, där de goda krafterna måste se till att skapa/bibehålla informationsövertag, och motverka splittrande desinformation. Att i kris förlita sig på algoritmbaserad fulmedia är då farligt. Ja, lokal direktinfo är jätteviktig, men och känslig. Kanske ska EU tvinga fram forcerade “Hesa Fredrik”-kanaler i alla SOME-platformar, som bredvid SMS ser till att officiell info når medborgarna på riktigt, och inte dränks i trolleri?
För att inte skrämma upp oss.
Det är nog det som är problemet i Västeuropa. Vi måste börja förbereda allmänheten. Merz gjorde ett försök nyss.
Att vara beredd är allt. (1601, via Den Gamle)
Att avvakta är att tyna bort. (2025)
Innehållet i de länkar som Clarice skriver ovan är ju i min mening typiska påverkansinlägg som mycket väl kan ha sitt ursprung i Moskovitstaten. Att det handlar om att US&A skulle undvika att bistå i en krigssituation i EU är ju naturligtvis ett sätt att skapa osäkerhet på ett sätt som vi väl känner från otaliga liknande inlagor.
Typiskt uppträder de ofta under helger och sprids vanligen via TT (Tidningarna Telegrambyrå). Jag börjar bli rätt lack på TTs envisa vidarebefordrande av kremlologiska artiklar. Det verkar som om de inte har förstått att det inom EU har bannats de flesta av de mediaoutlets som finns i Moskovitstaten.
Jag och Frank-Arne gick igenom det här och grävde upp följande EU-dokument. På något sätt borde ägarna till TT faktiskt reagera kan jag tycka.
Frank-Arnes betraktelse kring detta finns här; https://ingenahning.substack.com/p/frank-arnes-betraktelser-13-om-kris?r=5b3tqv
Den här wikipediasidan beskriver också både bakgrunden till och vilka moskovitiska medieoutlets som ska nases som bannade och icke användbara. Det anses vara statspropaganda som i8nte ska spridas. https://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_in_the_European_Union
God morgon alla cornucopianer!
Vi kämpar på och ger aldrig upp!
Razom do peremohi!
God morgon!
Vi kämpar och vi ger aldrig upp!
God morgon! 🙂
Amanda Sokolnicki går hårt åt Lena Andersson i DN:
https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-lena-andersson-forvanskar-stoltenbergs-ord-for-att-det-passar-hennes-komplott/
Låst tyvärr. Har du lite citat?
Hon kan inte förstå varför Europa har valt att reta upp Vladimir Putin: ”När det i umgängeskretsen finns en snarstucken person som drivs av prestige och ärelystnad, som känner sig förnedrad och ständigt utsatt för oförrätter, då förhåller man sig till hans psyke… man låter bli att paradera framför honom med sina rättigheter”, förklarar hon (SvD 3/8).
Amanda: Efter fem år bedöms Putin kunna vara redo för ett storskaligt krig, om inte USA backar upp oss. Att då lämna andra åt sitt öde är för ett litet land som Sverige detsamma som att be om att förr eller senare själv bli lämnad ensam.
Men Lena Andersson ”tycker inte att det finns något som talar för att Ryssland skulle vilja utsträcka sitt territorium till Sverige”.
Från SvD: ”När det i umgängeskretsen finns en snarstucken person som drivs av prestige och ärelystnad, som känner sig förnedrad och ständigt utsatt för oförrätter, då förhåller man sig till hans psyke… man låter bli att paradera framför honom med sina rättigheter”.
DN text: När släktens besvärliga farbror efter den andra nubben ger sig på någon vid julbordet får alla andra helt enkelt titta ned för att det inte ska eskalera. Anpassa sig.
Jag tror jag stannar där.
Efter att ha läst artikeln framgår Lena Andersson som en klar kandidat till ”Earth flat society”. Om än så begåvad att hon blir publicerad. Kanske för att andra vill få med andra perspektiv? Det är över min begåvningsnivå att förstå…
Jag tror j
“Intressant nog verkar Lena Andersson ändå se det som att hennes invändningar enbart handlar om att föra in rationella argument och förnuft i en annars irrationell debatt. Och vad som anses vara rationellt beror förstås på hur man ser på Rysslands rätt att ta för sig.” “Men Lena Andersson ”tycker inte att det finns något som talar för att Ryssland skulle vilja utsträcka sitt territorium till Sverige”.”
Lena Andersson är lite väl provinsiell. Även om Ryssland (mot förmodan) inte “skulle vilja utsträcka sitt territorium till Sverige” så skulle många, många människor i vårt närområde, som vi har goda förbindelser med, både handelsmässigt och kulturellt, lida och dö. Det kan vi inte stå vid sidan av och bara titta på.
Jag tackar er alla ödmjukast.
Som A36vargen noterar, låst. Arkivkopia: Amanda Sokolnicki: Lena Andersson förvanskar Stoltenbergs ord (www . dn . se @ archive . is)
lite ovanlig beskrivning i ryska media angående rysk motattack?
Enheter från 3:e mekaniserade brigaden och styrkorna från 19:e centret för specialoperationsstyrkorna (SOF) deltar i anfallet, som lider stora förluster vid framryckning cirka 400 meter.
Mycket r-sk utsaga. Sanningen dyker plötsligt upp oavsiktligt mellan raderna.
A Russian is reporting that the commander of the Russian Western Military District, Colonel-General Kuzovlev has been detained for falsely reporting that Russia had captured Kupyansk.
https://bsky.app/profile/the-hedgehog.bsky.social/post/3m7uaaivo6e2y
Haha.
Arrestera putin för att attackerat Ukraina sedan 2014 utan anledning då…
Det var roligt! Han fick medalj av putin, rysslands hjälte-den finaste?, häromdagen just för att intagit kupyansk.
Groggens uppdatering idag:
Ni har säkert alla hört om Kupyansk och President Zelenskys besök där, en stad som Kreml redan deklarerat ockuperad i en månad nu. Det är absolut INGET mirakel, det är strategisk visdom av UAF. Det är alltså en fråga om att skära av fiendens underhållsrutter, nöta ned lede fi med drönare och robotar. När han är tillräckligt mör så attackerar vi med minsta möjliga risk för våra egna soldater.
Tiden var mogen i Kupyansk, eftersom det är en mycket mindre stad än Pokrovsk. Tiden kommer även för Pokrovsk, tar ännu lite tid men tendensen är kristall klar.
Det jag gillar hos Zelensky, trots alla politiska skandaler i hans närmsta inre krets, är hans mod och sinne för att slå ut rysk propaganda. Inte konstigt att Putin hatar vår president, han slår Putin hårt på fingrarna i Putins eget spel.
Ha förtröstan på UAF och dess personal. De vet absolut vad de gör, allt från högsta ort ned till positionen i 0-linjen
Utmärkt initiativ av r-ssen. Arrestera alla r-ska soldater som inte intagit Kupiansk och skicka dem med enkelbiljett till Ostrov Oktjabrskoj Revoljutsii. Där finns det guld att hacka fram ur permafrosten.
De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina Kalashnikov till hackor. (Jesaja 2:4, efter att Den Gamle nog hade hört lite fel eller önskedrömt).
Elisabeth Svantesson läxar upp Orban.
”Orbán har kunnat hålla EU gisslan med sitt veto alldeles för länge. Nu beter han sig som ett barn som blivit fråntagen en leksak”, skriver hon i en kommentar till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ministerns-pik-mot-orban-beter-sig-som-ett-barn/
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/12/uppdateras-eu-fryser-de-ryska-tillgangarna-pa-obestamd-tid-internationella-legionen-avvecklas-soldathemsforbundet-erbjuder-traumabehandling-av-ukrainavolontarer/