En bränslepipeline i Moskva har sprängts av Ukrainas militära underrättelsetjänst i en specialoperation. Underrättelsetjänstens specialförband ska inlett en motoffensiv med Blackhawk-luftlandsatta förband i Pokrovsk.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR ska sprängt en bränslepipeline i Moskva Oblast i en specialoperation från marken och har publicerat en film på sprängningen här. Platsen ska varit i Ramenskogo skriver man och samtliga tre rör i pipelinene förstördes. Dessa transporterade bensin, diesel och flygbränsle till ryska krigsmakten i en sträcka på 400 km från oljeraffinaderierna i Rjazan, Nizjnyi Novgorod och Moskva med en årlig kapacitet på totalt 6.4 miljoner ton.
Det ska också varit strömavbrott i förorterna Zjukovskij och Ramenskoje 30 km sydöst om Moskva. Zjukovskij har en mindre internationell flygplats, men är inte Moskvas huvudflygplats.

HUR ska också inlett ett motanfall med från Blackhawkhelikopter luftlandsatta specialförband i staden Pokrovsk skriver Kyiv Independent. Räden ska börjat tidigare i veckan och det ska handlat om att landsätta trupp på platser som Ryssland sagt sig ockupera. Syftet sägs vara att öppna avskurna vägar för att hantera logistik till Pokrovsk, och även Myrhohrad som riskerar att inneslutas.
DeepstateMap har inte uppdaterat sin lägesbild sedan den 30:e och uteblivna uppdateringar sker ofta vid ukrainska framgångar för att inte ge ryssarna facit på vad som pågår.
Pokrovsk har nu hållit emot i femton månader och även om läget är kärvt så kommunicerar förstås inte den ukrainska ledningen sina planer eller aktiva operationer för att hantera läget. För enskilda soldater och befäl på lägre nivå kan ofta helhetsbilden saknas, men likväl ska man inte
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!




13:28 Jonas påminner om att den största faran för volontärer i Ukraina förblir trafiken och bilolyckor och det även långt bort från fronten. Fotona ovan är från en bilkyrkogård, och som man ser på fotona är det inte FPV-drönare som ligger bakom utan krockar och påkörningar av andra bilar.
13:33 En person mördades och femton skadades inklusive ett barn när Ryssland bombade Mykolajiv med en ballistisk robot, förmodligen en Iskander-M med bombkapsel och substridsdelar.
13:35 Ryssland har bombat ställverk vid flera ukrainska kärnkraftverk. Kärnkraftverket i Rivne, RNPP har reducerat kraftproduktionen vid två av sina fyra reaktorer för att man inte längre kan mata ut fullt på nätet. Totalt ska tre kärnkraftverks ställverk bombats. Sedan tidigare har kraftledningarna till Europas största kärnkraftverk, ZNPP, slagits ut av Ryssland och har haft sina sex reaktorer nedstängda i tre år, och nödvändiga kylssystem drivs med dieselgeneratorer. Internationalla Atomenergiorganet IAEA övervakar det hela, men är väldigt försiktiga i att peka ut Ryssland som skyldiga till bombningarna utan kallar det “militär aktivitet i Ukraina”.

13:44 Enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning tog Ryssland kraftiga 900 man i förluster igår. Man förlorade också svåra 58 transportfordon, men övriga förluster var låga, förmodligen på grund av dåligt väder som gör att drönare inte kan användas fullt ut. Ryssarna förlorade nio artilleripjäser, en salvpjäs, två tunga luftvärnssystem, en enhet särskild utrustning, sex stridsvagnar och två pansarskytte- eller motorskyttefordon.
KOMMENTAR
Den senaste veckan eller så har det varit i princip dagliga ryska förluster av de ovanliga särskilda systemen, salvpjäserna och luftvärnssystem. Man kan spekulera kring varför och förmodligen handlar det om att Ukrainas FPV-drönare har fått längre räckvidd så man nu betydligt oftare når frontnära tungt luftvärn och salvpjäserna som annars är grupperade längre bort än haubitsarna och klarat sig bättre från FPV:er tidigare.
Om den tesen stämmer blir situationen för luftvärnet till slut ohållbart och man kommer behöva gruppera längre bak, vilket kommer göra att ukrainskt attackflyg kan nå längre in över fronten med sina glidbomber.
15:37 Överbefälhavare Syrskij uppger att Ukraina genomför en omfattande operation för att utplåna och sparka ut ryska styrkor som försöker infiltrera Pokrovsk och att ingen inringning eller blockad mot staden föreligger. WarTranslated skriver:
“Combined groups from Special Operations Forces, Navy, SBU and HUR work alongside Armed Forces drone operators and assault units. The enemy is paying the highest price while Ukraine holds Pokrovsk and Myrnohrad and clears the Dobropillia salient.”
KOMMENTAR
På grund av att det handlar om små enheter som infiltrerar och inte håller terräng kan lägeskartor som DeepstateMap vara missvisande och inte ge en rättvisande lägesbild. På sätt och vis kan Ryssland med infiltration funnit ett sätt att använda DeepstateMap för psykologisk krigföring och skapa oro hos de ukrainska försvararna som inte har hela bilden.
15:58 Magjar, chefen för obemannade system i Ukraina lovar ryssarna att det kommer bli strömavbrott i Ryssland, men att det inte är otäckt utan att ryssarna kommer klara av det efter en snabb om än något forcerad anpassningsperiod.

16:00 Ukraina har offentliggjort namn på fem ryssar som identifierats avrättat 17 civila i Butja under slaget om Kyjiv. Det handlar om en löjtnant och plutonchef, två sergeanter och två soldater i detta fall och morden ska skett på tre platser i Butja. Offren ska också torterats och sedan har man försökt dölja krigsbrottet genom att bränna kropparna.
Över 1 400 civila mördades i Butja uppger den ukrainska riksåklagaren.
21:52 HUR:s chef Budanov ska själv vara i Pokrovsk sägs det. Annat foto från en ledningscentral. Film från ledningscentralen. Det är inte första gången han är vid fronten. Han ska tidigare själv deltagit i röjandet av en fabrik i Vovtjansk.
21:58 Rysk kvinna gråter för att hennes navigator i bilen blev utstörd av ryskt telekrig vid ukrainska drönarrobotanfall mot Moskva, och att hon “körde runt Kreml i en time” och är rädd att hon hamnar i Tver, och hade klätt upp sig för ett möte och allt.
Undrar hur folk hittade när man bara hade vägskyltar förr i tiden?
300 kommentarer
Ära åt Ukraina!!
JvM!
👍
Blir jag tvåa?
Jajjemen 🥈
Det blir JvM även för mig
👍
Slava Ukraini 🇺🇦
Swe Rescuers
👍
Heroiam slava!
Lördag!!
Nylander = BGB.
👍
Lördag! 🙂
Härmis 😉
Slava Ukraini!
Topp sex om jag inte räknat fel. Kompenserar för min saktfärdighet genom en Swish till PUU.
👍
Heroiam slava!
BGB
👍
Bastugroggen om Pokrovsk
·
01.11.2025 uppdateringen. Eftersom vi var nästan 2 veckor på vår frontresa hade vi en behövlig vilodag igår, därav kom ingen uppdatering. Idag har jag en del nyttiga saker att redovisa och naturligtvis går vi till Pokrovsk. Min fråga idag är; Vart försvann helt plötsligt all rapportering om Pokrovsk? Månne det har att göra med att man upptäckte att Pokrovsk inte alls är omringat och att vi helt plötsligt slagit till mot de ryzzka ställningarna som blockerar vår infart till staden. Låt mig påvisa 2 faktorer som stöder mycket av vad jag tidigare rapporterat.
1. Igår inledde de våra en motoffensiv nära Pokrovsk för att återta kontrollen över logistiklinjerna. HUR har landsatt specialstyrkor i områden som Ryzzland har påstått är under deras ”kontroll”. Även våra sk ”tunga” drönarenheter var delaktiga (speciellt Vampier enheterna). Det att vi kunnat använda helikoptrar visar mycket väl att ryzzen överhuvudtaget inte har någon stor kontroll. Det är FPV drönare som de använt, före helikoptrarnas ankomst slogs ryzzens drönarnästen ut för en tidsperiod som lät våra helikoptrar komma fram. Det kommer så småningom ut en officiell press release.
2. Om ni sedan går tex in på deepstatemap och till Rodynske så ser ni hur vi trycker på norrifrån och t o m trängt bort ryzzen från Krasnyi Lyman, en hel kilometer. Jag förstår då inte hur någon kan påstå att Pokrovsk/Myrnohrad ens är i närheten att bli omringat.
Ryzzarnas stora höstförsök att komma igenom våra linjer har helt kollapsat. Det finns ingen chans att de skall nå några framgångar, inte ens små sådana. Grunden till hysterin om Pokrovsk fick sin näring ur den ryzka propagandan, även ukrainsk media hängde på. De enda som höll huvudet kallt var våra trupper i och omkring Pokrovsk. Varför valde då ryzzen denna tidpunkt? Helt enkelt därför att man ville ta bort uppmärksamheten av våra egna missil och drönarattacker långt inne på ryzk mark. Våra Neptunmissiler slår inte bara ut ryzk olja/gas infra utan nu även elsubstationer och elproducerande faciliteter. Senaste natt sände vi mer än 700 attackdrönare in i Ryzzland. Observera antalet, vi matchar Ryzzland i kvantitet.
Joakim von Braun skrev en artikel om motståndsrörelsen ATESH för en tid sedan. Jag har medvetet hållit mig borta från dem i mina skriverier av rädsla för att avslöja data som kan leda fram till någon av deras medlemmars arrestering. Nu har även ATESH blivit mera frikostig med delning av sin information. Joakim skrev en mycket intressant och faktabaserad artikel så jag rekommenderar er att gå till hans FB sida och läs den. Vad de avslöjde senast är följande och borde, förutom Ukraina även vara högintressant för den finska militären.
Motståndsrörelsen ATESH meddelar att dess agenter lyckats infiltrera området där det 1488:e luftvärnsrobotregementet (militärenhet 03218) sägs vara stationerat i Reshetnikovo i Leningradregionen. Enligt ATESH är regementet en del av luftförsvaret som bevakar Sankt Petersburg och viktig infrastruktur i nordvästra Ryssland.
ATESH uppger att man genomfört en detaljerad rekognosering och dokumenterat positioner för luftvärnsrobotsystemet S-400 “Triumph”, kommandoposten, radarstationer samt rutiner för stridstjänstgöring och patrullering. Organisationen menar att intrånget visar att även positioner som förväntas vara väl skyddade kan nås.
Enligt samma uppgift har all insamlad information om luftförsvaret som skyddar kritisk infrastruktur överlämnats till Ukrainas försvarsmakter för vidare användning. ATESH beskriver i sitt uttalande att de verkar djupt inne i områden som brukar anses svåråtkomliga och framhåller att inga positioner är ”otillgängliga” för deras nätverk.
I sitt meddelande uppmanade ATESH också personal i berörda förband att inte stötta regimen som de beskriver som ansvarig för kriget
Joakim är alltid läsvärd 🤗
https://www.facebook.com/share/p/1RomiU5da5/?mibextid=wwXIfr
Slå ut allt LV.
Jämna sedan kräklm 500 meter under marken.
Slava Demokratin!
10:a?
GMY stay safe JvM
GMY är en, möjligen skämtsam, marin förkortning som står för Gott Mit You (Sv: Gud med dig).? Svar är MYA, Mit You Auch alternativt MYT, Mit You Too. Den används av svenska sjöofficerare, speciellt med rötter i ubåtsvapnet, istället för MVH…
Är också kvar sedan de tidigare världskrigen som en gemensam hälsning mellan soldaterna i skyttegravarna. Blandning mellan engelska och tyska.
Nej. Morsekod mellan allierade och tyska ubåtar.De kunde inte bekämpa varandra så de vinkade istället. GMY o MYT. Gott Mit You o Mit You Too.
Bland de första, typ?
Det blir iallafall ett bidrag till Caps and Candles 123 278 21 59 Swish
En fråga – finns det en fysisk butik med Ukraina-merch i Malmö-trakten? Jag ska på kalas, men postpaketet med presenten blev försenat, och jag vill köpa något trevligt idag, om det går?
❗️The 🇺🇦Ukrainian missile “Ruta” uses the 🇪🇸Spanish guidance system of the Grupo Oesía company UAV Navigation, it provides high accuracy in hitting targets at long distances.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m4l26hpluc2t
Att flyga in transporthelikoptrar med förhoppningen att alla drönaroperatörer blivit utslagna låter lätt svettigt för deltagarna.
Vad gäller de lägre artilleriförlusterna skulle de även kunna bero på att a) Ryssland helt enkelt håller på att få slut på eldrörsartilleri, möjligen i kombination med b) drönarvapnet tvingat fram ett väldigt brett ingenmansland vid fronten, som i många fall är bredare än artilleriets räckvidd (åtminstone granatkastare och lättare artilleri som 105 och 122 mm), samtidigt som Ukraina inte kommer göra något pansargenombrott. Då är det bättre för ryssarna att dra tillbaka dessa lätta pjäser och minska den logistiska bördan.
Om mina ponduspostuleringar ovan stämmer innebär det att Ryssland åtminstone nu givit upp idén på ett större genombrott, eftersom man då vill ha artilleriunderstöd även av lättare pjäser.
Om en del militärer inser att de inte har kraft för att anfalla. Innebär det inte att de högst upp inser att så är fallet. Putin ska gå framåt inte lyssnar han på om det är möjligt eller inte. Sådana småproblem som resurser ska inte hindra dom. Så länge det finns de som andas så får de ta sig framåt.
Ryssland har en lång historia av såväl högre militär ledning vilka aktivt förnekar verkligheten, lägre militär ledning som ljuger för sin högre ledning samt politiker vilka vägrar lyssna på militären.
Sedan innebär min ponduspostulering inte ett stopp för ryska anfall, utan bara för större och snabba anfall. Den nuvarande infiltrationen med femmannagrupper kan fortsätta oavsett artilleri.
Ryssland förbereder storskaligt krigsbrott genom att mobilisera uppemot 100000 män på ockuperad mark🤬👹
“🤬 Russia has officially included the occupied territories of Ukraine in the Southern Military District and will begin to mobilize the population, — Natsprotiv
Russia plans to mobilize 50-100 thousand people in the occupied territories. The category of those involved includes men aged 18-55.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4kv67eqw22i
Ojojoj. Exakt detta händer om de ockuperar mer delar av Ukraina. De mobiliserar alla och riktar vapnen västerut.
Precis – en förlust i Ukraina innebär ett skräckscenario för länder väster om Ukraina. Som Danmarks statsminister Mette Fredriksen brukar säga: Ukraina utgör Europas första försvarslinje.
These are another war crimes as per Geneve conventions..
Rätt desperat att sätta vapen i händerna på det folk man just okuperat…
Vem sa nåt om vapen? De ska mobiliseras för att gå främst som kulfång. 🤬
Knappast enbart desperat, mer cyniskt. Samma tankemodell som när Putin så långt möjligt undviker att mobilisera män från Petersburg eller Moskva så långt han kan. I stället är det män från provinserna, som får det tvivelaktiga nöjet att erhålla en enkel biljett till fronten i Ukraina.
Känns som om ryzen har tagit Genève-konventionen på vad som är krigsbrott och bockar av dem ett efter ett.
#RussiaIsATerroristState
Vi får hoppas på att i så fall kommer den största delen av dessa att vända vapnen mot ryssen och sedan gå över och s
låss för UA. Naturligtvis kommer krigsförbrytarna att hota med att göra gräsliga saker med deras anhöriga.
Enorma svin.
Och dessa tycker svenska freds mfl. att vi ska lämna våra länder till genom att inte försvara oss.
De kommer inte att få några vapen. Vi har sett den här taktiken förut. De tvångsrekryterade från ockuperade ukrainska territorier kommer att sättas in i första ledet som mänskliga packåsnor och ges i uppgift att bära fram materiel som sedan ska användas av dem som kommer efter (och är beväpnade). 100 000 man räcker till rätt många sådana vågor av mänskliga packåsnor.
Just det. Ryssen börjar med att ta Stockholm och sedan mobiliseras alla stockholmare för att marschera mot Göteborg. Det var så här Adolf gjorde. Tog Tjeckoslovakien och sedan fick Skodafabriken tillverka stridsfordon åt ockupanterna.
M a o måste Ryssland krossas och kriget avslutas innan de hinner tvångsmobilisera ockuperade ukrainare att slåss mot fria ukrainare.
Ja, Ryssland måste krossas nu och det är ohyggligt att vi i Väst inte gett Ukraina verktygen för det.
Enkelt sätt att etniskt rensa. Tvinga lokalbefolkningen, som potentiellt är eller kan bli ukrainapositiva, att bli kulfång. Flytta därefter dit lojala moskoviter.
Barbari på högsta nivå.
🕯Nu i allhelgona när det firas minnesgudstjänster och kyrkogårdarna lyses upp av alla ljus på gravarna vill jag tända ett ljus för att hedra alla svenskar som stupat i Ukraina. De har betalat det högsta priset för Ukrainas, och vår, frihet och demokrati. Tankarna går till deras familjer.
Ära åt hjältarna!
För att hedra dem skickar jag ett bidrag till JvM.
Ära åt hjältarna!
🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️🕯️
MERA BRIKETTER TILL SVENSKBYBORNA!
De bor inte längre kvar i Gammalsvenskbyn, men de behöver briketter i sina förhoppningsvis tillfälliga evakueringsbostäder.
Här kan man läsa om detta.
https://www.svenskbyborna.se/2025/09/23/trabriketter-infor-vintern/
️🕯️
Ära åt hjältarna!
En rolig sak hände idag. Körde Södra Vägen i Gôtet på väg att sätta ett ljus för min salig far. Plöstligt vid en villa vajar en rätt stor Ukrainaflagga. Riktigt biffig dimension. Hann inte kolla om den tillhör någon ukrainsk organisation.
👍
Väl skrivet.
Jag önskar att de hedrades mycket mer officiellt.
Jag önskar också orchelvetena dit pepparn växer.
Mycket fint! 🕯️
Och tack för ditt bidrag! 🙂
🕯🙏🫡
En cliffhanger!
13:14
För enskilda soldater och befäl på lägre nivå kan ofta helhetsbilden saknas, men likväl ska man inte
Ja, vad ska man inte kan man fråga sig?
Bloggaren kanske.menade att en ukrainare vid frontlinjen också håller truten :-).
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag!
Aldrig!
Vi ger inte upp!
Gokväll! 🙂
Hittade ett lite oväntat inlägg om Greta på X.
Är det kategorin nyttig idiot som skall in på vågrätt fyra?
“Christopher Helali som Greta poserar med är en återkommande propagandist på ryska RT. Han närvarade nyligen på deras 20-årsjubileum i Moskva, med exempelvis president Putin.”
https://x.com/Aktiediplomaten/status/1984518080383397946
Ukraine to receive promised Patriot systems from Germany in coming days
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4053978-ukraine-to-receive-promised-patriot-systems-from-germany-in-coming-days.html
Power Up Ukraine skriver på sin hemsida att de levererat elverk till mer än 100 skyddsrum vid Ukrainska skolor, tyvärr ser det ut som om det behovet ökar ytterligare denna vinter så PUU fick ett bidrag idag
👍
Tillsammans alla dagar fram till den oundvikliga totala segern 🦅 💫
Välskrivet!
Slava Ukraini 🇺🇦
🔥⛽✊
Yes Sir!
Expressen kör i dag en historia
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-taktik-for-att-infiltrera-ukrainas-forsvar/
där en viss Emil Kastehelmi säger till Iltalehti att ryska styrkor uppträder i små styrkor i civila kläder, och att ukrainska trupper inte kan skjuta civila utan att först kontrollera vilka det är, samt att de ryska trupperna _kan_ göra sig skyldiga till krigsbrott genom att uppträda i civila kläder.
Detta låter som ännu ett ryssnarrativ. Ryssarna gör sig väl definitivt skyldiga till krigsbott genom att uppträda i civila kläder. Och Ukraina borde väl helt enkelt kunna deklarera att på deras territorium är det numera förbjudet för civila att röra sig i vissa områden och att den som bryter mot detta, typ är man i militär ålder, vältränad och utrustad för friluftsliv eller bär vapen, kan skjutas utan varning.
Skall Ukraina behöva stå ut med sådant här? Vad jag vet har deras militär alltid försökt få civilbefolkningen att lämna områden där ryssen riskerar att avancera. Den som väljer att stanna får väl ta konsekvenserna.
Jag säger inte nu att man skall skjuta besinningslöst men det måste gå att föra krig.
Ryssarna kör alla fula knep man kan Det låter otroligt om det finns några civila kvar och allra helst män i stridbar ålder så egentligen kan Ukraina skjuta dom som smyger runt och låtsas vara civil eftersom det är rätt osannolikt att som jag skrev att civila män som befinner sig i området är skjutbara
Jag tror inte att Ukraina har något att vinna på att råka skjuta lite civila då och då, men vist kan man tex. införa utegångsförbud och på det viset inte få så mycket kritik om man råkar döda några civila ukrainare.
Det är nog ändå bäst att hålla sig till att inte skjuta mot civila så länge man inte är säker på att det är soldater som döljer sig i civila kläder.
Det måste finnas konkreta bevis på att personen deltar aktivt i strid.
Exempel på konkreta bevis:
– Bär vapen och använder dem.
– Utför spaning, sabotage eller stridsledning.
– Transporterar vapen eller ammunition till stridande.
Att bara bära militär klädsel eller befinna sig nära strider räcker inte ens det för att betraktas som stridande.
Försiktighetsprincipen kräver att man vid tveksamhet utgår från att personen är civil.
Att skjuta mot civila utan säker grund är ett brott mot krigets lagar.
Jonas (JVM) uppträder i taktiska kläder men aldrig med kamouflagemönster just för att inte uppfattas om en soldat. Han bär heller aldrig vapen på bild från Ukraina, även om han kan posera bredvid vapen och utrustade soldater. Detta är viktigt för att aldrig kunna beskyllas för att vara soldat. Journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson som blev skottskadade och fängslade i Etiopen hade bilder i en kamera där dom poserade med automatvapen och blev därför anklagade för att aktivt delta i strider. Det var naturligtvis bara en “kul bild” men visar hur viktigt det är att inte ge motståndaren något att hänga upp sig på när man rör sig i krigszoner.
JvM är nog ett legitimt mål när han levererar iom. att han levererar ammunition och vapentillbehör till de ukrainska soldaterna. Han räknas dock troligen inte som kombatant eftersom han inte är underställd AFU och har därmed inte krigsfångestatus.
Det har ju i praktiken ingen betydelse eftersom ryssarna inte på något vis bryr sig om krigets lagar.
Jag håller med om att frågan är svår, men hur hanterar vi då problemet “gröna män”. Oavsett hur de klär sig. Man kan naturligtvis göra visitation, även på avstånd, och öppna eld direkt om illegalisterna inte lyder order men detta är ett problem. Fiendesoldater som utan risk kan blanda sig med din egna civilbefolkning kommer att utnyttjas maximalt av Ryssland, till exempel genom att skicka illegala turister.
Säg att Königsbergs Kajakklubb lägger till i Värtahamnen med några tusen man som raskt springer iväg. Skall vi då inte kunna öppna täckande eld med kulspruta för att de skulle eventuellt kunna vara civila?
I krig kommer vi att få fatta hemska beslut. När ryssarna satt upp ledningscentra i en förskola och leder in vågor av drönare och håller barnen som gisslan blir det jobbiga beslut.
Jag säger inte att jag har det slutliga svaret i frågan men en policy för sådant här är nog bra att ha. Och givetvis skall civila evakueras ur stridszon om det går.
Det är absolut jättesvåra frågor och det rätta svaret får man nog först när något går till rättegång.
Det viktiga är att så många som möjligt känner till och tränas i fredstid i hur krigets lagar fungerar, för i ett skarpt läge blir det svårt att fatta rätt beslut om man inte övat, övat och övat i fredstid.
“typ är man i militär ålder, vältränad och utrustad för friluftsliv eller bär vapen, kan skjutas utan varning”. Ser ett stort problem med den definitionen. Hur många orcher passar in där? En stor del av orcherna är gamla, alkade, halta och lytta gubbar som förvånansvärt ofta är klädda i trasor och modell ä uniformer som ibland är beväpnade ibland inte.
Ser fram mot när HURs härjningar i Ryssland blir film en vacker dag, vän Inglourious Bastard.
Det här kriget har producerat material för hundratals krigsfilmer de närmaste decennierna, ingen som kommer att vara smickrande för orcherna. Fast de lär väl ändå bli förbjudna att visas i Mordor.
Om jag var som du skulle jag inte hysa några större förhoppningar om att Hollywood kommer att producera särskilt många filmer som är proukrainska / antiryska – passar inte in i deras ideologi.
Nej USA/Hollywood bryr sig inte om ett krig där de inte själva är med i. Däremot finns en ganska stark filmindustri i Europa.
Jag tipsar som vanligt om det ukrainska krigsdramat “Sniper. The White Raven”:
“After suffering a tragedy at the hand of invading [Russian] soldiers in Donbas, a Ukrainian physics teacher seeks revenge. He sets his sights on an elite Russian sniper whose elimination could change the tide of the conflict.”
https://www.imdb.com/title/tt19465630/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_in_0_q_white%2520raven
Mycket sevärd film.
Glädjande att läsa om fyrverkerier på R mark, ju närmare M0skv@ desto bättre 🔥 Jämna skiten med marken, asfaltera, elstaket runt, en sarkofag över som hålls förseglad i 1000 år. Inga frågor på det, gör bara. Dom tiggar om det.
Ett bra sätt att förarga ryssarna vore att bomba Kreml. Eller Lenins och Stalins viloplats på Röda torget. Ukraina håller ju en hög profil genom att undvika civila mål. Dom kanske gör rätt och får opinionen på sin sida. Men jag skulle gärna se Putin riktigt förnedrad.
Jag tycker det räcker att släcka lyset och stänga av värmen så här års.
Jag tror Ukraina förlorar på att bomba de ryska regeringskvarteren (Kramp mm.) även om man känner att det skulle vara “roligt”.
Den största nackdelen är att då skulle de ukrainska regeringskvarteren bli legitima mål.
Jag ska bara passa på och berömma dig att du hittade “bingobrickan” över ryzka raff.
Du får hemskt gärna att med lite oregelbundna mellanrum posta länkar till den senaste brickan. Om du känner för att ta på dig det.
Tack!
Jag ska försöka komma ihåg att leta upp och posta bingobrickan då och då.
Helst skulle jag vilja hitta den som är översatt till ett för de flesta mera begripligt alfabet.
ha, ha!
Kramp skulle vara Kreml.
Mycket oklar varför det blev så fel. Jag har ingen felstavningshjälp inkopplad och E ligger ju inte direkt nära A. P och L ligger ju lite närmare varandra.
Jag håller med om nackdelarna med att bomba kreml eller andra regeringsbyggnader.
Skulle deras försvarsministerium kunna anses vara legitimt mål?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Moscow_Frunzenskaya_Embankment_at_Pushkinsky_Bridge_08-2016.jpg/1280px-Moscow_Frunzenskaya_Embankment_at_Pushkinsky_Bridge_08-2016.jpg
Du skojar @Surtrutn? Det är helt irrelevant för Ryssland vad som är “legitima” mål, de bombar det de vill och vågar.
Om man tänker efter lite så förstår man att omvärlden kommer vara mindre kritiska, kanske inte kritiska alls, när ryssarna bombar ukrainska regerinskvarter om Ukraina först bombat ryska regeringskvarter.
Därmed kommer ryssarna att våga.
Och även om ryssarna kanske vågar ändå, så lär omvärldens syn på Ukraina (inkl. stöd, såväl moraliskt, politiskt, militärt och monetärt) minska om civila ryska mål bombas.
Militära mål (inkl. stabsplatser, dit rimligtvis försvarsdepartementet räknas in) är självfallet helt OK att bekämpa. Samt industrier som krävs för att upprätthålla ekonomin för att finansiera kriget.
Du läser mig fel. Jag tycker inte Ukraina ska bomba regeringskvarteren, vilket jag borde skrivit.
Däremot är det helt irrelevant vad som ger vad Ryssland ser som är “legitima mål”. De bombar det de kan och vågar.
Jag ställer mig också frågande till “att omvärlden kommer vara mindre kritiska, kanske inte kritiska alls”. Den logiken gynnar angriparen och kan användas på vad som helst, exempelvis angrepp på olja, men Ryssland bryter redan de facto mot folkrätten genom sin invasion. Vad de bombar är alltså sekundärt i det sammanhanget även om de inte drar sig för att döda och plåga så många ukrainare som möjligt och därmed adderar sin krigsbrottslista till deras försök till folkmord.
@Surtrutn
@wannaberocker
Jag förstår hur du menar.
Med det jag skrev “Jag tror Ukraina förlorar på att bomba de ryska regeringskvarteren” avsåg jag just regeringskvarteren.
Guldfisk eller surtrut?
“7 sep. 2025 — Regeringsbyggnad i Kiev träffad i rysk attack.”
Bra exempel på att omvärlden reagerade kraftigt på den ryska attacken. Om Ukraina hade attackerat ryska regeringsbyggnader först hade reaktionerna sannolikt blivit mycket svagare.
Även om ryssarna nu ändå vågade, så har fortsatta attacker uteblivit.
Slava Ukraini!
Heroiam Slava 🦅💫💛💙
Razom, do peremohi!
Heroiam slava!
Dylan Burns har nu lagt ut sin dokumentär på Youtube.
One Year on the Pokrovsk Frontline
https://www.youtube.com/watch?v=Xv5PBB2dXuc
From outside the gates of Avdiivka, Selydove, and the streets of the city itself, we follow the battles Ukrainian soldiers fought in order to slow the tide of the Russian advance to capture the mining and industrial hub of Pokrovsk, before their expected push to capture the rest of the unoccupied communities of northern Donetsk.
These scenes are interspliced with the stories of those locals swept up in the war.
Tack så mycket för denna Dokumentär!.
Intressant👍!
Fullpumpa 🎃!
https://bsky.app/profile/friaukraina.bsky.social/post/3m4l7x3wdoc2d
Lights out, Russia.
https://bsky.app/profile/mr-orcinator.bsky.social/post/3m4lgxe6ynk2o
Såja. Släck ned kräklm och pettersburg.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/4054001-syrskyi-operation-underway-to-destroy-and-push-enemy-forces-out-of-pokrovsk.html
Syrskyi: Operation underway to destroy and push enemy forces out of Pokrovsk
Överbefälhavaren för de ukrainska styrkorna säger att en omfattande operation pågår för att förinta och driva bort ryzka styrkor från Pokrovsk.
Enligt honom håller ukrainska styrkor i Pokrovsk-Myrnohrad tillbaka trycket från en stor fiendegruppering som fortsätter att försöka infiltrera bostadsområden och skära av försörjningsvägar.
Det finns dock ingen omringning eller blockad av städerna. Vi gör allt som krävs för att upprätthålla logistiken, sade Syrskyi.
Ukrainarna gör det riktigt bra som håller emot de ryzka sv!nen i Pokrovsk. All heder till dem för vad de gör.
✊ 🦅
Starsky om Gripen.
“RUSSIA FEARS THIS JET! Why the JAS 39 Gripen is ideal for Ukrainian army|”
https://www.youtube.com/watch?v=BTDjDsi6vTg
Tack. Ska kolla efter maten 🍕
One jet to fight them all! 🦅💫
+5950 🦅 💫 🚀 ☄️💥
15:58 Magjar? Han heter Magyar som betyder Ungrare, kan vi vara “lite” noga med namnen på våra hjältar Lars? 🙂
Jag kan inte ukrainska, eller ryska, så jag borde inte uttala mig 😎
y brukar bli j, i alla fall
Men har sett följande om maestro:
Om vi tar det på engelska
“Madyar” is the transcription of мадяр which is Ukrainian for Magyar (Hungarian), which ‘gy’ is actually pronounced more like ‘dy’ in Hungarian
Мадяр blir Madjar
Om det stämmer, får folk som kan gärna uttala sig om 🙂
Bra genomgång av förutsättningarna för ett ryskt angrepp mot de baltiska staterna.
https://www.youtube.com/watch?v=vE3ggp8a6vc
Bra genomgång, men med förutsättningen att NATO accepterar Rysslands spelregel: att ett anfall mot Balticum bara får mötas i Balticum. Om ryssen dragit samman allt de har till ett anfall på Balticum skall vi givetvis genomföra ett motanfall någon annanstans. Finlands och Sveriges försvarsmakter är inte medräknade i genomgången av försvaret av Balticum, undantaget Gripen som räknades som ett mediokert stridsflygplan. Jag tror att utsikterna för Ryssland är ännu mörkare än i youtubegenomgången.
Pokrovsk update: There are hard fights inside Pokrovsk center. Russians are trying to advance but the AFU has also gained some advantage at places. Meanwhile Russians try to advance northwest of Pokrovsk. Several groups were repelled.
🤫
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m4lpf37oo225
Michel Winiarski begår lite folkbildning och förklarar för den genomsnittlige DN-läsaren varför Budapest är en sällsynt olämplig plats att hålla fredssamtal.
https://www.dn.se/varlden/darfor-talar-trump-om-budapest-staden-dar-varlden-svek-ukraina/
Inget nytt för en erfaren Cornucopian, men bra att medel-Svensson upplyses om vilket svek som skedde i den staden 1994.
Även Orbáns lismande för Putin tas upp. Bra att det påminns vilket femtekolonnare han är…
DN toppar just nu med detta, samt två andra artiklar:
De katastrofläge födslotalen i Ryssland, https://www.dn.se/varlden/expert-putin-ar-besatt-av-rysslands-laga-fodslotal/
Samlingssidan om Ukraina-kriget, just nu med översta nyheten att Maria Zacharova låtsas att Tomahawk inte skulle betyda något.
Även Magyars uttalande om kommande strömavbrott är med.
https://www.dn.se/direkt/ukraina/
Ukraine has improved its tactical position in several blocks of Pokrovsk, according to the 7th Army Corps. Over the past week, 85 Russian troops were eliminated in the city. A successful non-parachute airborne landing was carried out, involving air defense, electronic warfare, and drone units.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m4lmyes6k225
At this moment, Ukrainian forces are attacking Russian military facilities located in Zaporizhzhia Oblast with drones.
https://bsky.app/profile/osintr.bsky.social/post/3m4lk33y2fc2d
Jag har svårt se att orcerna kommer kunna hålla emot på hela långa fronten runt östra Ukraina.
🇺🇦
Vi hoppas de släpper Krym så rullar vi ut resterande för bad i Azovska Ukrainska sjön.
I en vinterkall Azovska sjön med en raserad stjärtbro i bakgrunden.
💥 🦆
En hel tomtearmé?
🤡 The Russians “hit” a non-existent brigade of AFU, — OTU “Kharkiv”
👀 They drew attention to the statement of the Russian Ministry of Defense about the alleged successful strike on the 16th mechanized brigade in the Kupyansk direction, but such a brigade does not exist…
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lqkes2fc2r
Jag ljuger så bra…. 🎶
Ljuger mordoriterna!! 😲
Dom ljuger inte ens bra, trots att dom har så stor vana, vanelögnare
Äh, det finns dom som är bättre än Linda! 😉
Tell me lies
Tell me, tell me lies
Oh no-no, you can’t disguise
You can’t disguise
No, you can’t disguise
Tell me lies, tell me sweet little lies
😃 🎶 🎵 💃
Den sista emojin får mig att minnas en video av dom, den hette Gypsy 🎼
Accentmannen
Operation completed: 1,200 Russians killed, 155 vehicles destroyed, 55 km² liberated
https://t.me/RFUenglish/3779
Tack för länken. Kaninörat blev en riktig slaktplats för orcher och orchiska fordon.
Kommentar till ” 13:35 Ryssland har bombat ställverk vid flera ukrainska kärnkraftverk. ” I Sverige finns det tre ställverk som Ru behöver slå ut för att slå ut 1/3 av av vår elproduktion. Är det bra?
Synnerligen obra tycker jag.
Det bör nog påbörjas ett jobb med att planera för att skapa passivt och hårdgjort skydd för ställverken. Antingen nyanläggning under jord eller någon form av skal som åtminstone kan minska skadan av en kryssningsrobot.
Det skulle inte vara jättesvårt att släcka elnätet i Sverige genom att sabotörer får omkull strategiska elstolpar.
En brand i en transformatorstation -83 det värsta hittills
https://www.svt.se/special/stromavbrott-vi-minns/
Minns den där mycket väl!
Orsakad av en råtta har jag för mig.
Nej.
Det var ett frånskiljarfel.
Eller egentligen två, först blev en överhettat, och vid omkoppling för att styra om och klara situationen så uppstod en kortslutning som först sänkte två st 400kV-linjer, och inom några minuter hade allt fler linjer kopplat ner (reläskydden som löser ut) och till sist kopplades alla linjer ner, alla kärnreaktorer utom en i forsmark snabbstoppades och hela södra Sverige var mörkt.
Situationen föregicks av en väldigt hög last (det var en kall vinterdag) samt att Ringhals 4 var stoppad (och F3 och O3 var inte färdigbyggda än), så när även O1 stoppades för ett problem så blev det en väldigt hög belastning och en inte helt frisk frånskiljare blev överhettad.
Vid försöken att koppla om för att inte dra strömmen genom den överhettade frånskiljaren gick det snett och en kortslutning slog ut två st 400kV-linjer.
Det var med dagens mått mätt ändå ordentligt hårdgjort! 🙂
https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=6478
Vill absolut minnas den där råttan, men det kan ha varit en initial tidningsanka?
Köper helt det du skriver 👍
Joe Blogs: Russian bonds in Yuan. Ekonomin måste gå enligt plan nu i Mordor. Killgissar på att få kineser nappar på det.
https://youtu.be/YrxPx-54GXI?si=LjpWG-qkhxv51nFJ
Är väl först å främst orchiska företag med stora mängder Yuan som är målgruppen.
Bland annat, Smeagol, men kinesiska statsförvaltningen köper nog också.
Effekten blir att den ryska ekonomiska skulden till Kina ökar
A strike has been reported in occupied Crimea, specifically in the Gurzuf area, hitting Medved mountain. Further details are yet to emerge.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m4lundbd7s25
Medved mountain a.k.a. Fylleberg.
Zheleznogorsk, Kursk region… BAVOVNA 🔥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lvgm4c422b
21:58 – Kartbok i bilen & tätortskartor på rastplatserna.
Kom man vilse så fick man fråga någon som förhoppningsvis visste.
Har detta varit uppe idag?
Noel:
Russia has officially integrated occupied Ukrainian territories into its Southern Military District and plans to begin mobilizing 50,000 to 100,000 residents for the war effort, according to Ukraine’s National Resistance Center. Men aged 18–55, including conscripts, will be recruited by force.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m4kutewm3c25
Fria Ukraina:
ryssland har sedan mars 2024 anslutit de ockuperade delarna av södra och östra Ukraina till sin södra militärregion och planerar nu enligt uppgifter från motståndsrörelsen att där mobilisera 50- 100 000 man i åldern 18 till 55 år till sitt fortsatta invasionskrig mot det fria Ukraina. /
/De har ju inte bara brist på militära fordon som synes på bilderna här, utan även en växande brist på soldater att delta i de ständiga anfallen.
Enligt vanlig rysk logik kommer män från de ockuperade områdena att användas till köttvågsanfall i första hand.
https://bsky.app/profile/friaukraina.bsky.social/post/3m4l44sgqk22d
Link 14:33
Och den där hoppas jag vi får se upprepas ett flertal gånger!!
Även i morgon.
Förutom det fullkomligt vidriga i att tvinga folk att slåss mot sina egna, så är detta vad som kommer att hända med ukrainare, georgier osv på ockuperad mark. De kommer att sättas in mot oss och övriga väst,
om vi låter ryssen få en fuskseger i Ukraina, vilket det finns dom som förespråkar 😡
Såg Links inlägg sen, tack!
Ja, det är verkligen krigsbrott och barbari på den högsta nivå tillsammans med att det bidrar till att kunna “ge stöd” åt Ryssland. Så dj* illa. 🤬🤬🤬
Såna här tillfällen är jag extra stolt att hänga här med er kloka som vet bättre än fusksegrar osv.
Det var antagligen Johan no.1 som var först med “fuskseger”.
Och det är ju ett klockrent namn.
Vi kan hjälpa Ukraina vinna, kan räcka med att bara ge dom verktyg samt inte binda deras händer på ryggen. Så låt oss!
Amen!
Om ovanstående tvångsrekryteringar. Hur gör man det egentligen? Tvingar ut och skjuter om de backar?
Uppenbara krigsbrott i vilket fall och Ryssland förnekar inte sitt barbari 🤬
Missade @Link 14.33 där detta var uppe idag
Om man nu ska ge 21:58 bilisten någonting, så misstänker jag starkt att vägskyltar inte (heller) är en av Rysslands starka sidor. Känns som ett typiskt område som är öppet för nedskärningar, korruption och ineffektivitet.
Förr körde jag med vägatlas, hade alltid en i bilen 😉
Kanske skulle skaffa sig en vägatlas som är hyfsat uppdaterad… hemomlring hittar man, men vid ett skymningsläge kan man behöva flytta sig.
Förr i tiden fanns det billigt på bokrean.
Och förr fanns det enklare “blad” hos bensinstationerna, med deras mackar utsatta
Förr i världen fanns det telefonkiosker där det också hängde en telefonkatalog. Kartsidorna var ofta utrivna, det var så folk navigerade,
Det var cirka 25 år sen jag köpte min senaste (sista?) bilatlas (eller heter det vägatlas). Kartbok, helt enkelt. Det stod “Helt aktualiserad” på snedden på framsidan, och det gör det väl än …
Det går nog hyfsat att navigera med gamla kartor. Man får anpassa sig lite när kartan inte stämmer helt. Annars kan man ju navigera med navigatorn i sin telefon även om man inte kan använda satellitnavigeringen.
Kan det inte vara svenska freds Kerstin bergeå som varit i Moskva vridit och flyttat skyltar för att hjälpa Ukraina att vinna kriget
Om nu sakernas tillstånd inte vore så allvarliga och överjävliga skulle man nästan kunna tro att den ryska ledningen bestod av ett gäng komiker. Först går lavrov och kör en stand up i Indien 2023 och nu häver Znapsarova ur sig det här
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-anklagar-usa-for-overdrivet-vald/
Förvisso kan väl även trumpens bombande av venezuelanska båtar och skepp också ifrågasättas.
Vad är det här? Efterlyser kortare infotexter eller iaf rubriker vid inlägg med länkar
Drönarkartan.
Inte lika färgglatt idag.
Map of Ukrainian drone attacks on Russia.
🔴 Red arrows – regular drones
🔵 Blue arrows – jet-powered drones
https://bsky.app/profile/osintr.bsky.social/post/3m4lway3x7s22
Men alla drönarkartor där drönare flyger till Ryssland är fina.
Japp, pilarna pekar åt rätt håll!!
Blev det bara en gas och oljeledning i mordor
Som gickupp i rök i natt.
Förstod det som än maskin drönar atack från Ukrina
Lazarevskoye, Sochi 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lz7knhs22y
Tuapse… BAVOVNA 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lylc52nc2m
Förr hade det blivit ett ramaskri om någon utnyttjat människor från tredje världen.
🔥🌍 Russian Armed Forces assault group consisting of African mercenaries destroyed near Kupyansk
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lyhtqybk2m
21:58 bra att kritiken riktas mot de egna myndigheterna. Det betyder att propagandan inte biter.
👀⚓️ The attack on the Temryuk seaport in Krasnodar Krai is ongoing. The capacity of the oil product transshipment terminal is more than 2 million tons per year.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4ly353wck2m
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4ly354qoc2m
Lipetsk, Russia
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lxpvb7m22m
💥 New from Alchevsk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lxi2qgik2m
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lxi2r2ys2m
För de som har någon koll… skulle det vara realistiskt av ryssland att forsätta ockupera mark i ukraina om det blev en ekonomisk kollaps?
Även ryssar behöver väl upprätthålla någon slags betalning av t ex drivmedel och mat till trupperna. Det kanske inte heller känns som högsta prioritet om det är uppror för att folket svälter. Nu är ryssen tålig så det kan dröja, men för eller senare kommer hötjugorna fram.
Förmodligen ekonomiskt svårt att motivera utifrån rationella överväganden, men om högste ledaren beordrar detta för att rädda något av sin prestige, kommer det ändå att ske. Donetsk utgör ett åskådningsexempel på vad som blir följden av att tillåta ryskt herravälde – det enda vettiga är att göra väpnat motstånd när ryssarna vill ta över.
Tillägg till Lurker 22:10
More from Zheleznogorsk, Kursk region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lwz6q5us2m
💥 Update from Alchevsk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lwvfkd2k2m
🤩 More from Alchevsk, Luhansk region
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lwuoh3rs2m
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lwuohlfs2m
🔥Alchevsk, Luhansk region, minus substation
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4lwejefnc2b
⚡️ In Alchevsk, the 220 kV Alchevsk substation was probably hit, – CyberBoroshno
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m52ttop22y
💡The power went out in temporarily occupied Alchevsk in Luhansk region after an attack by unknown drones.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m56m4bxs2y
Surtrutn skrev 19:02
“Det viktiga är att så många som möjligt känner till och tränas i fredstid i hur krigets lagar fungerar, för i ett skarpt läge blir det svårt att fatta rätt beslut om man inte övat, övat och övat i fredstid.”
Det är en oerhörd brist att vårt samhälle så länge bortsett från att integrera ett krigsscenario inom den allmänna utbildningen och samhällsdiskussionen.
Inte minst i ett perspektiv som klargör hur demokrati och försvar tydligt hänger samman!
Krig och fred må vara motsatser – men krig och frihet är det inte.
Kaninöronen är snart musöron
The AFU liberated further ground around Dobropillia
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1984708014096728375
Ryska råttöron….
The AFU advance north of Yampil, Lyman direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1984707730540806670
Glest på drönarkartan men det händer mycket ikväll.
Är det Magyar som uppfyller sitt löfte tro?
blackout is not scary
😎
Tuapse 🤩
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m3wcjiuc2y
The Tuapse Marine Oil Terminal of Rosneft was hit by AFU, – CyberBoroshno
The deep-water berth, put into operation in 2013, with the ability to transship up to ~7 million tons per year, accepting vessels up to 250 m long and with a draft of up to 15 m, was hit.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m2hsd7rk2y
The hit occurred on the central cargo overpass, which is the main hub for transshipment of oil and dark petroleum products between the terminal’s shore tanks and tankers.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m2hu25lk2y
Tuapse, Krasnodar Krai. According to preliminary information, AFU hit “Berth 1 of the Tuapse oil terminal”, also known as “Rosneft Deepwater Berth”, – Falcon Insight
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m2benub22y
Deeper and deeper…
Robert snackade om blackout, men jag vet inte om det där är så mörkt?
More and more fire in Tuapse 🤩
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m47ytsfc2y
Tuapse, update 😮
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m4qfgk6c2y
Very big fire in Tuapse ✌️
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m6sf2ivs2y
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m6sf5fok2y
Sevärd
Air Defence in Tuapse 😳
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m5ss2ee22y
👌 The moment of strike on the port in Tuapse
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m5de2pms2y
Tuapse 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m5hekaxk2y
Geo+Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m5ocf23s2y
Special update from Tuapse 👍
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m7s5zgwk2y
Tatarstan, varning för attack
🦅
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m3jl34ds2y
🔥Update from Oryol!
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m3grixkc2y
Oryol, Russia 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m33d67mk2y
Filmer
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m33d72xk2y
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m33d7xbs2y
And again from Oryol 💥👌
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m44nejqs2y
🫡
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4m44neuik2y
Den ryzzka oljeindustrin genomgår just nu Döden av tusen nålar.
Snart klappar hela skithuset ihop. 😁😎
Några kommentarer som gnagt på mig den sista tiden som behöver tryckas ut i informationsflödet eller rysspropagandan som verkar ha blivit bortglömt.
Ryssarna skriker om att frysta tillgångar ska bekosta ex JAS. Men har vi verkligen glömt bort alla leasade trafikplan från Boeing eller Airbus som Ryssarna har stulit? Eller alla förstatligade verksamheter från ”fientliga länder”.
Värdet av dessa överstiger lätt det som EU nämner. Enligt en AI så ligger summan runt 700-750 miljarder sek. Och då nämner vi inte ens de kostnader som Rysslands olagliga anfallskrig kostat väst i stöd till Ukraina.
Sedan har vi en fråga som Lars nämner och som troligtvis passar hans o Lenas bok om prepping. Som intresserad av prepping men ingen nörd, jagat, tidigare medlem i HV så kommer frågan. Hur många kan flytta sig med bil i Sverige med en vägatlas? Hur många äger ens en sådan? Hur många kan navigera sig med väderstreck utan kompass? Hur många äger ens en kompass?
Från en liten stad mitt i Sverige där jag kan möta Archers 4-6st på väg till jobbet utan att lyfta på ögonbrynen, bara en fundering. Vet dom att jag gjorde vitala delar till den? Ändå så lyckas bonnläppen från kanonstaden utan GPS, karta o kompass många gånger navigera bättre i huvudstaden än folk som bott där i 30år. Bara på känsla för väderstreck, veta till vilket område man ska och vägskyltar.
Prepping handlar inte bara om 200rullar toapapper och energimässigt värdelösa soppa på burk. Primärt handlar det om kunskap.
Gå med i OK Djerf. De har karta och kompass. Ta med hela släkten och kompisar och deras familjer samt grannar. Finns säkert någon vuxenkurs orienterarna kan ge. Och klubbstugan ligger nära Testcentret
Djerfstugan har jag sett en skylt till på väg förbi, många gånger. Dock aldrig tagit av där.
Jag känner igen mig i Din beskrivning, Micke!
Vet inte om denna varit uppe under dagen, men i så fall värd att komma upp igen 😉
Det är riktigt tufft vid fronten!!
Intense fighting continues in Pokrovsk as Ukrainian defense forces repel Russian assaults under relentless drone attacks. Combat footage from the area shows the intensity of the battles.
Film, ingen varning
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m4kurpxhws25
Filmen, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m4kslpiyck2e
Tjernihiv, än en gång
Chernihiv region has also been hit with ballistic missiles this evening.
Russia struck the Menskyi district, an area east of Chernihiv city, with two rockets.
An “agricultural enterprise” is said to have been targeted. There is no news on casualties.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m4lzlnayhk2i
Russia launched 5,265 Shahed-type drones in October, averaging 170 daily, with Ukrainian air defenses downing 79.7 percent, Oko Hora analysts reported. The launch rate matches Russia’s current production capacity with no stockpiling evident, the analysts noted.
Diagram
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m4lfzdvso22e
A Russian soldier was evicted in Yakutia from an apartment he received for fighting in the war against Ukraine. “Guys, don’t fight in the SMO,” he said as authorities kicked him out.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m4l2y6mj6k2e
Om man stupar så får familjen en liten säck potatis. Om man överlever får man en lägenhet ett tag. Bra deal förhållandevis ändå.
🇫🇷France transferred more military aid to 🇺🇦Ukraine in 2024 than in 2022 and 2023 combined, totaling 5.9 billion euros (+ 2.3 billion euros of French contribution to the “European Peace Fund”. )
In total, France transferred to Ukraine in 2024:
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m4lwovqmzc2r
▪️36 155-mm Self-propelled howitzers
▪️10 120-mm mortars
▪️4 MLRS LRU
▪️162 VAB “armored combat vehicles”
▪️18 AMX-10 RC “battle tanks”
▪️10 Bastion armored vehicles
▪️22 “missiles and launchers” of ground air defense systems
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m4lwp2l7ck2r
▪️4000 pistols, 300 “rifles”, 282 7.62 mm machine guns, 156 12.7 mm machine guns, 282 “ATGM and grenade launchers”.
▪️artillery shells worth 1.4 billion euros.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m4lwp2labs2r
Undrar om ryzzk stats-TV repriserar detta för att roa det ryzzka folket.
Feta gubbe som härmar varningssirener.
https://x.com/SamRamani2/status/1602727207574638592
Zjirinovskij är i alla fall död sedan länge 👍
Avslutar med denna.
Sedan får vi se mer om Tuapse, Alchevsk osv i morgon, men det finns mycket att titta på längre upp 👍
Pro-China propaganda posts are especially prevalent recently, so here’s a quick reminder that Russia’s war machine would have collapsed long ago were it not for all the help Russia gets from China. Putin is just Beijing’s stooge. It’s really China that’s waging war on Western Europe via Ukraine…
Graf
https://bsky.app/profile/robin-j-brooks.bsky.social/post/3m4l7ddohqs24
Apropå Kina. Vad är deras motiv för att stötta Ryzzland. En sak är säker, inte är det för den djupa vänskapens skull, varken mellan Xi och Putler eller mellan länderna. Vill Kina verkligen att Ryzzland ska vinna och sedan kriga vidare mot länder i Europa? Knappast. Deras huvudmotståndare är och förblir USA. EU är en handelspartner och stor mottagare av deras industriproduktion. Och vevar inte med tariffer stup i kvarten. Ett storkrig i Europa skulle knappast gynna Kina. Det som står i vägen för den multipolära världsordningen är inte Europa. De som kan stödja Taiwan är inte Europa, det är USA och Japan, kanske även Australien och Sydkorea.
Upprepar min tes om att Kina ger Ryzzland lite lagom stöd så det fortsätter med sitt krig som ruinerar landet, sakta men säkert. och där Kina sedan kan ta över stora delar av Sibirien med eller utan militärt våld. Betydligt mer lukrativt än ett sönderbombat Taiwan som saknar naturtillgångar.
Den s.k. multipolära världsordningen är för både Kina och Ryzzland rätten att bestämma över sin grannar, erövra deras mark och sno åt sig av deras naturtillgångar.
Och Ryzzland är ju granne till Kina så de kanske ska vara försiktiga med vad de önskar sig!
Förutom att Kina gärna ser ett försvagat Ryssland så tror jag Kina vill undvika en rysk kollaps, eller egentligen vill de kanske i första hand undvika oroligheter i Kinas närområde (östra Ryssland).
Kina vill säkert också ha Ryssland kvar som en bundsförvant och då måste de ge något stöd.
Xi och Kina, vill som du skriver, säkert inte ha ett storkrig, eller ens ett lite utökat krig, i Europa.
Jag tror Xi kan stoppa kriget i stort sett när han vill. Problemet är att han inte vill försämra relationerna med Putin allt för mycket.
Jag hoppas på att Trump och Xi kokade ihop något när de möttes. Trump var ju väldigt generös i hur mycket tullarna sänktes på kinesiska varor. Jag hörde ett inslag från Times Radio där en ekonom konstaterade att USA:s tullar mot fienden Kina nu är bara en procentenhet högre än mot USA:s allierade EU.
Tyvärr tror jag inte att det är så, jag tror Trump blev blåst av Xi.
Så klart Drumpster blev blåst av Xi. Smarta människor styr ju honom enkelt, åtminstone för stunden.
Till skillnad från Suris tror jag Kina gärna ser en rysk kollaps så de kan ta för sig i Sibirien. Jag tror inte de har glömt eller förlåtit tsarrysslands landgrab 1860.
De stöttar Ryzzland precis lagom mycket så de kan fortsätta med sitt hopplösa krig och bli utarmade på kuppen. Ryzzland kommer antingen att behöva sälja landområdena till eller också kollapsar federationen och Kina kan ge sitt välvilliga stöd till smådiktaturerna som uppstå.
Personligen har jag svårt att förstå varför Xi skulle vilja se ett försvagat Ryssland?
XI har så vitt jag sett aldrig agerat för att försvaga Ryssland.
Att Kina utnyttjat det tomrum som sammanbrottet av Sovjetunionen i ffa centralasien är en annan sak, vacuum fylls i regel
@Justanothernickname
Jag tror som sagt inte att Kina vill riskera oroligheter i östra Ryssland som en kollaps kan innebär. Det i sig betyder ju inte att Kina behöver avstå från att återta (eller köpa billigt) landområden som de önskar införliva i Kina.
@PERRAG55
Jag tycker nog att Kina jobbar på rätt bra för ett försvagat Ryssland, fast det behöver ju iofs. inte vara avsikten med det Kina gör och inte gör.
Kina kan inte stötta Ryssland hur mycket som helst, då förlorar man sanolikt stora delar av både den amerikanska och den europeiska marknaden. Därför blir stödet lite lagom klent vilket gör att kriget drar ut på tiden och Ryssland försvagas.
Ser man till den kommande 5-årsplanen så syftar den till oberoende av omvärlden. Man kan tolka det som att Kina i håller på att bli så starkt att landet inte behöver bry sig om omvärlden.
Denna process skulle gynnas av en svag omvärld. Om EU, Ryssland och USA förbrukar sina resurser i Ukraina skulle de bli nominellt svagare och Kins stärkas.
Jag tror däremot inte att Peking eftersträvar kollaps av omvärlden. De är nog nöjda med svaga omgivande tributländer. Mittens Rike 2.0.
Jag tror det är så enkelt som så att Xi inte vill se att diktatorn Putin faller då det skulle kunna sätta idéer i huvudet på hans landsmän.
I Tuapse träffades även en oljetanker. Reuters rapporterar:
Nov 2 (Reuters) – A Ukrainian drone attack damaged and set ablaze a tanker and infrastructure at a major oil terminal in Russia’s key Black Sea port of Tuapse overnight, authorities in the southern region of Krasnodar said on Sunday.
The attack on the southern outlet for Russia’s crude and refined products came a day after traders told Reuters shipments from the seaport would rise in November, threatening knock-on effects for export flows.
https://www.reuters.com/world/europe/ukrainian-drone-attack-damages-russias-tuapse-port-sparks-fire-russia-says-2025-11-01/
Orcs film themselves getting droned.
https://bsky.app/profile/puckfutin.fellas.army/post/3m4m6kkeoo22z
Endast inloggade
Ingen hjälm. Medlen för inköp av hjälmar är för försnillade.
940 KWIA
0 tanks
4 APV
25 artilleri
348 UAV
121 mjuka fordon
👍Tanklös lottorad i dag och inte heller några MLRS eller LV.
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m4mr4eenk22p
Tack Justanothernickname!
Slava Ukraini!
Trots 0 stridsvagnar, megabonk igen!
Tack för raden, och god morgon! 🙂
Tack och god morgon!
There is already an update on the Zaporizhzhia attack.
A 91 year old man and a woman aged 44 were injured.
Officials say almost 60,000 subscribers are without power. Technicians cannot begin restoration work yet as it’s too dangerous.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m4min7rnj22i
And a bit further down from Tuapse, just before Sochi, is the seaside town of Lazarevskoe.
Explosions heard here too.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m4m3ulin7c2i
More on events at Tuapse, in Russia’s Krasnodar region.
Here’s an official statement.
The remarkable accuracy of Ukraine debris continues!
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m4mehdkilk2i
Ryzzarna är överjävligt skickliga och skjuter ner alla Ukrainska drönare. De har också överjävligt otur med fallande spillror som förstör och antänder en massa….
It’s not clear from th video, but this is confirmed as an attack in Russia’s Lipetsk region.
Ukrainian strike drones hit the Usman 220/25/10 kV substation, leading to a widespread blackout in affected areas.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m4mf7vo7yc2i
Hur snabba är ryssarna på att laga trasiga elskåp? Hade ju varit festligt om de tog lång tid pga korruption så de får lida extra mycket.
Fortsätt slå ut detta Ukraina!
Elskåp? Det handlar om transformatorstationer!
För att förtydliga så är det inga små transformatorstationer och/eller ställverk, utan anläggningar på många tusentals kvadratmeter (kanske 10 000-tals), fritt på marken, i byggnader eller en blandning.
Tja, 220kV till 10kV kan väl i princip vara ett ställverk på 2-300 kvm också.
10kV indikerar att det är en lokalnätsstation, och de är sällan några gigantiskt stora anläggningar.
Så troligen var denna inte över 1000 kvm stor.
Men kan ändå försörja flera tiotusentals hushåll med el …
Vågar man hoppas på att en stor mängd attacker av detta slag kan göra Ivan och Olga så urlessa på situationen att de t.o.m. börjar kräva någon form av avslut på den speciella militära operationen?
Ivan och Olga kräver redan det, inte direkt, för då hamnar de i fängelse, men indirekt på olika vis som att protestera mot sådant som angränsar till kriget eller som blivit sämre pga. kriget.
Enligt senaste opinionsundersökningen från Levada Center var det 66 % av de tillfrågade som anser att förhandlingar bör inledas och det är den högsta andelen som uppmätts. Endast 27 % de tillfrågade anser att kriget ska fortsätta, vilket är det lägsta som uppmätts.
För ett år sedan var motsvarande siffror 50 % resp. 41 %.
https://www.levada.r___u/2025/09/09/konflikt-s-ukrainoj-vnimanie-podderzhka-otnoshenie-k-peregovoram-predstavleniya-o-srokah-spetsoperatsii-ee-vliyanie-na-zhizn-respondentov-v-avguste-2025-goda/
(Man får själv fixa till .ru i länken om man vill läsa undersöknjngen.)
Levada Center skriver att……
Under det senaste ett och ett halvt året har andelen ryssar som påverkades avsevärt av den speciella militära operationen ökat till 22 % (en ökning med 6 procentenheter). Andelen som säger att operationen inte påverkades alls har också ökat till 40 % (en ökning med 6 procentenheter). Sammantaget säger mer än hälften av de svarande (58 %) att den speciella operationen påverkade deras liv och deras familjers liv i någon grad.
Man kan säga att “det är ju bara en opinjonsundersökning”, men jag tror inte att Kreml är helt oberörda av opinjonen.
Kanske i St Petersburg, och möjligen Moskva i mindre skala. I övriga Moskoviet lär de gråta över att det finns element i ryska staten som förhindrar lillefar att gå all in mot nazisterna.
Uppenbarligen hade jag fel, om siffrorna stämmer. Får dock se om det blir något av det.
Du var några sekunder snabbare.
Ivan och Olga ör inte så optimistiska. Så här skriver Kevada Center.
Ökningen i respondenternas optimism om det förestående slutet på militära insatser i Ukraina, som inleddes i juli 2024, avstannade i augusti 2025 och återgick till den nivå som sågs i slutet av 2022 och början av 2023. Således tror 1 % av respondenterna att militära insatser kommer att vara högst en månad, 3 % från en till två månader, 12 % från två månader till sex månader, 20 % från sex månader till ett år (en minskning med 7 procentenheter sedan januari 2025) och 39 % från mer än ett år (en ökning med 7 procentenheter sedan januari 2025).
Undersökningen från Levada Center baseras på intervjuer i 50 regioner.
God Söndagsmorgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
God morgon! Vi ger aldrig upp!
Gomorron Perra o alla Spjutskaftsbärare
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon! 🙂
God morgon!
Aldrig!
Stort tack till nattpasset!
Instämmer självklart!
+1
Vad är detta, pågår det någon form av folkligt uppror i Belarus?
https://www.youtube.com/watch?v=IYS4BQVnj6Q
Hm, kanalen “WarLineReports” har <500 prenumeranter. Den har under 11 dagar pumpat ut 22 liknande videor med chockerande rubriker om kollaps i Belarus… Man borde väl ha läst om det på annat håll också?
Ja, du har säkert rätt – det lät för bra för att vara sant. Men om man tänker tanken, ett Belarus som skulle röra sig i demokratisk riktning, det hade varit enormt positivt inte minst med tanke på försvaret av Baltikum. Men som sagt, i nuläget är det väl enbart önsketänkande.
Ser ut som AI genererat slop tycker jag.
Igår kom jag in på en kanal som visade den just sönderbombade och brinnande Kerchbron. Det såg väldigt vackert och trovärdigt ut, men jag väntar på LW innan jag firar. När något verkar för bra för att vara sant så är det sällan det.
Hmm, uppenbarligen en bluff, med vad är syftet? Ryskt ursprung för att motivera en intervention i Belarus?
Rysk strategi för att få oss att misstro alla nyheter. Den tillit vi har till myndigheter och institutioner är en styrka för oss och ett hinder för Ryssland.
Ivaner och Olgor ÄR allt mer less på kriget!
En opinionsundersökning visar på att något fler än 2 av 3 tillfrågade ryssar vill ha ett snart slut på kriget.
Jo, de blir allt mer less på kriget.
Jag skrev lite mera om den undersökningen en bit upp, som svar till PaulKe
2025-11-02 07:10
Lessen,missade det, Surtrutn
Du behöver inte vara ledsen.
Din post kom in före min, den tog lite tid att skriva.
Får dom frysa och vara hungriga ett tag så tror 4 av 3 är emot special operationen det skulle vara 4 av 4 men den sista av 1/4 delen ivaner ligger utspridda på åkrarna i Ukraina så deras åsikter räknas postumt enligt rysk modell av röstning
Du bjöd på dagens första ironiska leende, Peter!
Tack för det!
Bra nyheter! 👍
Den ryska ekonomiska krisen drabbar ( självklart) vissa regioner hårdare än andra, även om den börjar kännas av i snart sagt hela federationen.
Särskilt drabbade är faktiskt även regioner i vårt nordiska närområde, hela vägen norrut från Kaliningrad upp till staden Nikkel , nära norska gränsen.
Men även Yamalo Nenetsk, en till ytan stor provins i den norra delen av Sibirien , där mer än hälften av gasfälten ligger, känner nu rejält av krisen
🎶ljuv musik i mina öron.
(Bodde faktiskt sex dygn i en barack tillsammans med arbetare på gasfälten . Avsikten var att bara stanna ett dygn, men väderförhållandena ändrades så att det var praktiskt taget livsfarligt att lämna området.
Men tro det eller ej, det var faktiskt nästan trevligt på sätt och vis, gubbarna var ganska roliga
Ryska PMI, som mäter efterfrågan i industrin, är nu nere på 47 procent och tendensen är sjunkande.
( 50 procent indikerar stagnation…vare sig tillväxt eller nedgång, allt under 50 är konstaterad nedgång)
Intressant och spännande, tack! 🙂
Låter bra, håller tummarna att 47 fortsätter att sjunka i allt högra takt framöver.
Lågt är bra 📉
Unmanned Systems Forces Commander Magyar reports that drones struck 5 out of 8 targeted substations overnight, reaching as far as Gryazi. The total hit capacity was 5066 MVA, with one target hit jointly with Special Operations Forces. These strikes are part of ongoing deep-penetration attacks on Russian energy and logistics infrastructure.
https://t.me/pilotblog/25278
Nu när vi passerat in i november har jag återigen gjort en sammanställning av de ryska förlusterna fram till sista oktober. Jag har som vanligt använt mig av Ragnas eminenta statistik (följ honom på Bluesky: https://bsky.app/profile/ragnarbjartur.bsky.social)
https://johanno1.se/sv/ryska-forluster-2/
Tack
Intressant läsning 👍
Tack!
Tusen tack för ditt gedigna och upplysande arbete!
🔥 In the Krasnodar Krai, in the port of Kavkaz, a tugboat is on fire.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m4n4cwmbns2p
Special eller skepp på raden?
Russians now expanding their executions to include even their female soldiers that refuse to advance at the front.
Vem blir förvånad 😮
När ska skitlandet implodera egentligen?
https://bsky.app/profile/stratcomcentre.bsky.social/post/3m4n2yzky322b
❗️More video of a massive fire at 🇷🇺Tuapse Marine Oil Terminal after a nighttime 🇺🇦drone attack
Repris?
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3m4n4o3qjr22v