Igår avslöjades USA:s regims ministrar, nationella säkerhetsrådgivare och Rysslandssändebud chattade och planerade bombningen mot Huthirebellerna i Jemen över appen Signal, och att det även delades detaljerad konfidentiell information, trots att sådant bara ska hanteras via särskilda system. Detta har allvarliga konsekvenser då det sår tvivel på att USA:s regim på högsta inte läcker konfidentiell information man får från allierade inom Nato – kan man lägga in en journalist i krigsplaneringen inför ett amerikanskt anfall, vem mer kan bjudits in vid andra tillfällen?

Signal är en klientsidekrypterad app baserad på öppen källkod där själva tjänsten alltså på inget vis kan se innehållet i meddelandena och Svenska Försvarsmakten har krav på appen för chattar, direktmeddelanden, videosamtal och telefonsamtal mellan sina anställda, istället för andra avlyssningsbara tjänster inklusive vanlig telefoni. Men appen ska inte användas för säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.
Försvarsmakten skriver i sin instruktion:
“DET INTE ÄR TILLÅTET ATT SÄNDA SÄKERHETSSKYDDSKLASSIFICERADE UPPGIFTER MED SIGNAL
Det är tillåtet att använda signal för samtal och meddelanden som innehåller sekretessbelagda uppgifter som inte är säkerhetsskyddsklassificerad. Åtgärder ska vidtas för att meddelanden som innehåller sekretess inte lagras längre än nödvändigt.
Det är inte tillåtet att hantera filer som innehåller sekretessbelagda uppgifter i Signal.”
Varför då detta kan man som lekman först fråga sig. Signal är ju krypterat? Det är bland det bästa som finns för privatpersoner och vanliga företag inklusive media, men det finns svagheter.
Ja, själva kommunikationen är krypterad, men det finns exempelvis ingen behörighetskontroll och ingen identitetskontroll, samt Signal kan användas på ej säkerhetsklassad utrustning och i vilken miljö som helst. Och filer kan sparas ner okrypterat på disk eller minne.
Vem som helst kan skaffa ett Signalkonto och eftersom det inte finns någon identitetskontroll går det att bluffa kring sin identitet. Kommer man över någons telefon eller dator och kan logga in där kan man läsa dennes meddelanden eller låtsas vara den personen i nya chattar eller meddelanden. Appen kan köras på hackade Android- eller iPhonetelefoner, på surfplattor och på datorer, som inte är kontrollerade efter trojaner, spionprogramvaror eller har dålig inloggningssäkerhet, samt i en offentlig miljö.
I kontrast finns det särskilda datorer för att hantera säkerhetsskyddsklassificierade uppgifter, som bara får användas i vissa miljöer där avlyssning är omöjlig (eller iaf väldigt svår utan insiders) och fysisk tillgång ligger bakom ett antal nivåer av skalskydd och inpasseringskontroller, och där inloggning kräver identitetskontroll, t ex via dosor etc, och där behörigheten kan styras så man kan ange vem som ska få ha tillgång till vad.
Även USA har sådana system och militära operationer ska endast diskuteras i en SCIF – Sensitive Compartementet Information Facility – eller enbart på av staten godkänd utrustning. Inte via mobiltelefoner över Signal.
Det senare skedde alltså inför bombningen mot Huthirebellerna i en chat dit man av misstag råkade bjuda in Jeff Goldberg, chefredaktören för den amerikanska tidningen The Atlantic, som höll tyst och satt med i flera dagars planläggning. I artikeln finns en del citat:
“VP: I fully share your loathing of European free-loading. It’s PATHETIC. But Mike is correct, we are the only ones on the planet (on our side of the ledger) who can do this. Nobody else even close. Question is timing. I feel like now is as good a time as any, given POTUS directive to reopen shipping lanes. I think we should go; but POTUS still retains 24 hours of decision space.” – USA:s försvarsminister Hegseth i gruppchatten
Bland det som var konfidentiellt var exempelvis en av chatdeltagarna som var en aktiv operatör hos CIA, och som The Atlantic inte publicerar namnet på. Även själva operationsplanen delades i detalj, inklusive enheter, vapensystem, måltavlor mm.
Det hela är enligt amerikansk lag att klassa som brottsligt, då i det här fallet försvarsminister Hegseth mfl delat säkerhetsskyddsklassad information med obehöriga, men så som den nya regimen fungerar i Vita Huset kommer inget åtal väckas. Inte ens parlamentet vågar göra något, eftersom republikanska ledamöter fruktar att de ska petas från mellanårsvalet och att en alternativ kandidat ska få miljoner till sin kampanj från Elon Musk (som inte var inbjuden till chatten tack och lov – däremot var Trumps sändebud till Ryssland Steve Witkoff med i chatten och han har visat sig svälja med hull och hår allt Putin säger till honom). Även demokrater fruktar Elon Musk och att om de tar ton så kommer deras republikanske motkandidat få mångmiljonbelopp och ta segern i mellanårsvalet. Och åklagarväsendet styrs nu med järnhand av den nya regimen.
Gruppchatten har också meddelanden som timar ut och raderas, samt omfattas inte av de lagstadgade kraven på arkivering, vilket också bryter mot amerikansk lag. Genom att använda Signal går man runt spårbarhet och dokumentation, som ska arkiveras och i framtiden avhemligas.
Landerholmskandalen i Sverige är ingenting mot detta, som alltså handlade om att i realtid dela detaljerade krigsplaner.
Men den största konsekvensen är att ingen nu kan lita på att USA kan hantera konfidentiell information på högsta nivå – inte ens CIA. Allierade bör sluta dela konfidentiell information med USA, då den kan diskuteras öppet i gruppchattar på Signal med noll kontroll av vilka som deltar i chatten.
Tyvärr är det så att rent formellt bör man med detta avslöjande tolka att all information som delats med USA är att betrakta som röjd. Det gäller Sverige, det gäller Ukraina, det gäller alla Natoallierade och det gäller alla länder inom Five Eyessamarbetet, dvs även Nya Zeeland och Australien. All information som nått regeringsnivå kan röjas, om inte annat av försvarsminister Hegseth

Att försvarsministern kan sitta kvar är förstås en skandal, men inte förvånande. Det är det nya USA nu, där lagar och regler inte längre gäller och lojalitet till Trump trumfar lagen.
Amatörernas afton helt enkelt. Med liv i sina händer.
Hegstedt försöker förneka det inträffade, men The Atlantic hade redan fått gruppchatten bekräftad av det nationella säkerhetsrådet:
“Brian Hughes, the spokesman for the National Security Council, responded two hours later, confirming the veracity of the Signal group. “This appears to be an authentic message chain, and we are reviewing how an inadvertent number was added to the chain,” Hughes wrote.”
Personerna i chatten var bland annat nationelle säkerhetsrådgivaren Michael Waltz, som bjöd in The Atlantics Jeff Goldberg, utrikesminister Marco Rubio, Mike Needham från UD, vicepresident JD Vance och assistenten Andy Baker, chefen för underrättelsejtänsten Tulsi Gabbard och assistenten Joe Kent, finansminister Scott Bessent och Dan Katz från finansdepartementet, försvarsminister Pete Hegseth och Dan Caldwell från Pentagon, Brian McCormack från säkerhetsrådet, John Ratcliffe samt en person från CIA som inte namnges, Rysslandssändebudet Steve Witkoff, stabschefen Susie Wiles, Stephen Miller och kandidaten till nationella kontraterrorcentret Joe Kent.
Vad som är slående i artikeln är att Trump inte är inblandad i detta, utan bara tar beslutet. Förmodligen är man fullt medvetna om att han är dement och oförmögen att hantera en sådan här situation, samt skulle antagligen babbla om det hela helt öppet för journalister, utan istället verkar det vara vicepresident JD Vance, säkerhetsrådgivaren Mike Waltz och försvarsminister Hegseth som styr i USA.
Som skönlitterär författare är förstås The Atlantics scoop en guldgruva i att få inblick rätt in i den högsta amerikanska maktens jargong och arbetsmetodik. Eller brist på arbetsmetodik.
Skulle jag skrivit detta i en roman skulle ingen trott på mig och kallat det orealistiskt att man råkar bjuda in en journalist till krigsplanering och en skarp operation.
Framöver bör USA:s regim behandlas med nod and smile. Och inte ges någon som helst känslig information. Att enda gången man bjuder in fel person råkar vara en chefredaktör på The Atlantic med integritet att inte dela det konfidentiella är knappast sannolikt. Detta har hänt förr och kommer hända igen. Och USA:s försvarsminister kallar Europa för patetiskt.
277 kommentarer
Flera viktiga poänger. Varför använder de Signal över huvud taget? Kort, rekommendera läsning nedan med utdrag:
”Using a Signal app like this is hiding what’s happening from the government itself. And that is almost certainly not an unintended byproduct but the very reason for the use. These are disappearing communications. They won’t be in the national archives. Future administrations won’t know what happened. There also won’t be any records to determine whether crimes were committed.”
Kopplingar görs även till hur Trump ser på regeringen och dess informationsflöde som sina privata saker. Helsinkimötet, där han knäbjöde för Putin och sen konfiskerade översättarens anteckningar.
https://talkingpointsmemo.com/edblog/signalgate-is-bad-but-opsec-isnt-even-the-worst-part-of-it
Det där borde vara huvudet på spiken. USA leds alltså som en maffia utan annan spårbarhet än nyckelmänniskors minne och egna anteckningar och inte som en stat där rutinerna skall ge incitament och stöd för att undvika vanliga mänskliga misstag och hålla nivån på arbetet.
Signal är verkligen ett tveeggat svärd, funkar det som utlovat ger det bra skydd för t.ex. ukrainavolontärer men samtidigt även för kriminella grupper från små som spränger i folkhemmet till stora som spränger länder.
Faan vad deppigt.
USA leds av en maffia.
Ryssland är en maffia.
Kina är en maffia men den är kompetent.
Kan det inte vara fredag nu och dags för ett par öl med vänner?
Nåja tröstmaten raggmunk med fläsk var positivt.
Krubbstugan?
Läck inte skyddsvärd information!
“Kina är en maffia men den är kompetent” – mehhhh, kompetentare kanske men inte mer än så…
Jag tror att vi kraftigt överskattar Kinas kompetens. Eller underskattar deras propaganda kanske. Jag får i alla fall det in trycket när jag talar med exilkinesiska vänner.
Jag jämför med drittsirkuset och Ryssland.
Går tyvärr inte att ha säkerhet som bara gynnar “de goda”. Antingen så är en lösning säker för alla, eller så är den (möjligen med fördröjning) osäker för alla.
Mot kända hotaktörer finns också andra verktyg, t.ex. det svenska polisen kallar hemlig dataavläsning.
Det är inte första gången det här händer heller med Trump-regimen. Den här typen av kommunikationen försiggick hela tiden under hans förra mandatperiod. Och även om Hillary Clinton gjorde samma fel så nagelfors hennes kommunikation och utredning efter utredning lades ner eftersom hon inte var så j-a korkad som pajasarna på Cirkus Trump 2.0.
Eller Helsingforsmötet, som vi väl gärna skriver på svenska.
Sant! Kiitos för påminnelse 🙂
Alias och jägarkrypto, sen kan man skriva vad som helst, var som helst.
Vad är jägarkrypto?
Den gamla goda tiden när män var män och åt ur snuskburk och lumpen gjord män av pojkar.
Jag googlade jägarkrypto men fick inte några matnyttiga träffar. Är det någon sorts fältmässig och improviserad säker kommunikation som används under knäppetältet medan skägglaven kokar i spritköket och oktoberregnet strilar ner över Saivomuotkas skogar?
Vi hade en sudergute på luckan när jag gjorde lumpen. Allt han sa var krypto. Något enstaka befäl förstod honom. 🙂
Jägarkrypto är väl när man behöver kommunicera på en okrypterad kanal och improviserar ett kodspråk som förhoppningsvis bara en själv och motparten i andra ändan ska förstå. Resultatet brukar bli komiskt och patetiskt, och säkerligen oftast lättknäckt.
Något sådant.
En grupp eller enhets interna humor och erfarenheter, som vid givna situationer kan kommuniceras öppet utan att någon utifrån förstår budskapet.
Min fråga är snarare, vem trodde de att de la till i konversationen?
Förhoppningsvis var det medvetet. Det finns kanske folk som ser vartåt det hela lutar och vill försöka rätta till det
Nja, det verkar ha varit JD Vance eller Pete Hegseth själv som gjorde det. Den senare är definitivt alldeles för korkad för att hitta på något så slugt. Vance på order av Thiel? Också tveksamt eftersom den republikanska kongressen dansar med fint och lugnt.
Mycket bra fråga!
Förmodligen lade man till flera personer samtidigt och missade att Goldberg kom med.
En teori är att Waltz tänkte bjuda in Richard Goldberg:
“A former staff associate for the House Appropriations Subcommittee on State-Foreign Operations and a leader in efforts to expand U.S. missile defense cooperation with Israel, Richard played a key role in U.S. funding for the Arrow-3 program, Iron Dome, and the deployment of an advanced missile defense radar to the Negev Desert.”
https://www.fdd.org/team/richard-goldberg/
Intressant. Jag kollade fel person först i apelsinkaliber, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Goldberg
Då är det den här snubben, Richard Goldberg
@rich_goldberg
Energy Dominance, National Security, Economic Statecraft, IO. Sanctioned by Iran. Go Navy. Senior Adviser
@FDD
. Past WHNSC45; US Senate/House; Governor COS.
Joined November 2012
1,028 Following
35.7K Followers
Posts
Replies
Highlights
Media
Richard Goldberg’s posts
Richard Goldberg
@rich_goldberg
·
27 Sep 2024
Israel is showing the world what can be, unburdened by what has been.
Richard Goldberg
@rich_goldberg
·
29 Sep 2024
Houthis attack the US Navy. US has a carrier strike group next door and does nothing to impose costs. Houthis attack Israel. Israel sends jets 1,000 miles to impose costs.
Two takeaways:
1) Biden and Harris are pathetic.
2) Israel is a figurative aircraft carrier of democracy
Är det så så är det ju helt absurt! Man kanske skulle registrera en massa signalkonton som ligger nära MAGA-pöbelns namn. Vem vet, kanske blir man inbjuden till något spännande?
Enligt en space på X så tyckte en att den enkla anledningen nog var att reportern hade samma initialer som en annan person har, och som nog borde varit inbjuden men inte var inbjuden.
Så med andra ord, bara klant.
Någon på ryska ambassaden kanske? “Jäklar, det var ju Jurij Govolkov, vice kulturattaché, vi skulle bjuda in”
Nu är ju just detta inget nytt för bara Trumpadministration, möjligtvis att det sker med okompentens som anledning och innehållet är ju skrämmande. Men det har ju varit fullständigt klart att även Bidenadministrationen läckte som ett såll, inget gick ju överhuvudtaget ha hemligt där.
Precis, det är främst ett USA-problem oavsett vilka som sitter vid makten där.
Lägg ner “whataboutism”. Det är inte överhuvudtaget jämförbart med något hos Bidenadministrationen. Detta är ett helt spektakulärt brott säkerhetsrutiner som inneburit flerårigt fängelsestraff under normala omständigheter.
+1, olympisk nivå på whataboutismen. Fullständigt oseriöst.
Det var överhuvudtaget ingen “whataboutim” inblandat i mitt inlägg alls, lägg av. Min poäng är/var att det inte gått att dela hemlig information med USA punkt, något t.ex. Ukraina redan fått lära sig den hårda vägen innan Trump så de var redan medvetna om problemet innan. Det är trots allt ingen skillnad för den som drabbas hur informationen läckt.
Sen att Trumps stab består av samvetslösa galningar utan kompetens och med ryska blodspengar i baken är en helt separat del som jag inte på något sätt försvarar med mitt inlägg.
Fast…det stämmer inte? Under tidigare administrationer (Bush, Obama, Biden) har det varit helt essentiellt och en nyckel till framgång på slagfälten och väldigt tydligt vid det fullskaliga invasionskrigets början.
”How the CIA and Ukrainian intelligence secretly forged a deep partnership”
https://abcnews.go.com/amp/International/cia-helped-rebuild-ukraine-intelligence-russia-invasion/story?id=116909361
Nåt sånt här har vi inte ens varit i närheten av tidigare.
Du jämför med tidigare administrationer, ergo “whataboutism”.
Dessutom, har du exempel på KH information som läckt i förra administrationen?
Herregud, var jämför jag? Jag jämför ju ingenting alls! Jag konstaterar att hemlig information läckt länge från Amerikanskt håll. Det har gått dagligen att läsa vilka Amerikanska beslut och stöd som “kommer” att beslutas om dagar och veckor i förväg ända sen invasionens början, till och med vilka som är för och emot.
Det finns en anledning till att Kurskoffensiven inte delgavs överhuvudtaget.
Kan konstatera att du inte kan ge ett enda exempel.
Sedan skriver vi i Sverige amerikanskt med gemener.
@Lars. Jag ger inte exempel eftersom DÅ börjar vi snabbt tala om “whataboutism” och jämförelser. Jag är inte det minsta intresserad av att försöka “försvara” skitstöveln som just nu är i Vita huset.
Är det whataboutism eller önskas exempel, jag förstår inte riktigt? Exempelvis https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-confirms-tomahawk-missiles-victory-plan-blasts-us-for-giving-away-secrets-ukraine-white-house-russia-war-leak/ eller https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65238951
Inget blir ju bättre av vare sig av det här vare sig nu eller förr, men att läckor har varit en del i det är en realitet.
@Snusmumriken, att en galen MAGA-kille med access till sekretessbelagd info läckte grejer på discord är ju extremt beklagligt, men i en helt annan kategori. Det kommer alltid finnas Snowdens, tyvärr. Ingenting i närheten av vad som skett här med signal-soppan.
MX: Du konstaterar inte, du påstår bara. Ordet “konstatera” fungerar likadant som “veta”: De förutsätter att det man påstår sig veta, eller det man påstår sig kunna konstatera, är sant. Det är det inte.
Eller, om det vore det, skulle du förstås inte ha några svårigheter att ge exempel.
Om man är så inkompetent att man inte ens kan stava till inkompetent tror jag nog att man inte heller är kompetent att avgöra vad whataboutism är heller. Tror man dessutom att Donald hör hemma någon annan stans än på en dynghög… I rest my case.
Ja, det tyder ju verkligen på intelligens att lyckas tolka min text så att jag försvarar Trumpovitj…
1. Jag jämför inte
2. “whataboutism” är fullständigt usel argumentationsteknik redan till att börja med. Att något annat är dåligt gör aldrig nånting bättre överhuvudtaget.
Förklara för oss mindre bemedlade hur ”Men det har ju varit fullständigt klart att även Bidenadministrationen läckte som ett såll, inget gick ju överhuvudtaget ha hemligt där.” inte är en jämförelse med nuvarande regim.
Jag störde mig bara på stavningen. När det gäller innehållet litar jag på Keystonestate.
Bättre du pudlar nu så accepterar vi din ursäkt. 😎
“Men det har ju varit fullständigt klart att även Bidenadministrationen läckte som ett såll, inget gick ju överhuvudtaget ha hemligt där.”
Framför man en så grov anklagelse — dessutom med sådan självsäkerhet (“varit fullständigt klart”) — bör man åtminstone inkludera länkar till trovärdiga källor som styrker det man hävdar. Mig veterligen har det funnits misstankar om att Biden-administrationen i sin överiver att minimera risken för plötslig rysk eskalering till kärnvapen vid något tillfälle läckt taktiska uppgifter om ukrainska militärplaner, men såvitt jag vet har detta aldrig kunnat vederläggas utan varit just misstankar (rätta mig väldigt gärna om jag skulle ha fel — då med hänvisning till trovärdig källa).
Som Keystonestate påpekar kan man aldrig säkerställa en helt vattentät administration eftersom det alltid finns svaga punkter i form av ideologiskt drivna individer som kan välja att läcka uppgifter, men jag kan inte komma på någon form av säkerhetsläcka från Biden-administrationens sida som ens är i närheten av detta häpnadsväckande Trump-administrativa debacle (“Waltzgate”, eller kanske “Houtigate”..?).
Festligt det här att Trump inte fick vara med och häva ut sig hat över Europa i chatten. Det hade han garanterat gillat.
Ärligt talat är jag inte så förvånad att det läcker. Det är väldigt impulsstyrda människor vi har att göra med som inte har fokus på säkerhet och sekretess.
Impulsiva, Trumpadministrationen? Nja, det där är väl ändå en nidbild vi målar upp… [sic!]
Då Trump sannolikt är fullt medveten om att han regelbundet ljuger valde han tidigt i sin karriär att minimera sin skriftliga kommunikation för att undvika att lämna bevis efter sig — precis som en maffiacapo föredrar han att ta allt muntligt, på sin höjd via telefon.
Vad säger man, enda jag kommer på är nutids svenska uttrycket:
Yoy can’t make this shit up.
Själv har jag råkat maila fel i jobbet någon gång, tillräckligt ångestframkallande utan att det har varit något direkt känsligt. Det här är onekligen på en ny och högre nivå.
En jag känner sms-skvallrade om en kollegas sjukdom till fel person – hon som skvallrade fick sparken. Lärdom – ska man ens skvallra, gör det inte i textform.
En kollega till mig cc:ade alla på kontoret när hon skickade in en extern jobbansökan och därtill från jobbmejlen …
På Ericsson typ 95-96 var det en tjej på personalkontoret som dejtade någon snubbe på bolaget. Hon gjorde ett legitimt massutskick till samtliga på bolaget gällande något. Snubben svarade intimt och privat på hennes mail, och inkluderade alla anställda som mottagare i svaret. Bägge sade sedan upp sig pga anledningar …
Detta innan folk upptäckte funktionen Bcc i massutskick för att undvika sådant.
👍Hur har du fått korn på den historien? 😂
Jobbade några år på E/// i början av årtusendet Det hände ett par gånger per år att nåt ljushuvud skickade mail till “[email protected]”. Riktigt kul blev det när ett gäng besserwissrar ofelbart gjorde “reply-all” med kommentaren att man inte skall maila till alla… Kunde sänka mailsystemet en halvdag eller så. 😉
Hände på Oracle också, ungefär samma tid.
Ja jävlar, det där hade jag glömt bort. Helt sjukt att man kunde sänka hela mailsystemet med ett massmail. Har många gånget tänkt att jag borde ha fört någon slags dagbok för att kunna minnas alla knasiga saker man varit med om. “Tokiga saker som drabbat mig”-stoffträngseln gör det ju helt omöjligt att komma ihåg allt.
Hehe, när mail och sånt var ganska nytt så hade vi en chef som lyckades löneförhandla så alla fick hans mail… 🙂
En gång på 90-talet mailade jag ut en vänlig påminnelse till mitt team den 13:e februari med subjekt “Alla hjärtans dag i morgon” för att inte någon skulle glömma bort sin respektive just den dagen.
Jag får ett svarsmail med “tack för påminnelsen” och tänkte att “det var ju bra”.
Sen tänker jag efter lite och inser att hon som tackade inte ingick i mitt team…
Jajjamen. Jag hade “undeliverable”-mail i min inbox som informerade att mig om att “hjärtans”, “dag” och “imorgon” inte var giltiga mailadresser.
“alla” däremot fanns det en mail-adress för, såklart! Och den gick givetvis till alla anställda i det svenska dotterbolaget!
(Ja, jag hade skrivit mailets subjekt i “to:”-fältet om någon undrar)
Nu var det här en “happy accident” och det var ju en helt ok sak att maila till varenda svensk kollega men jag fick en tankeställare som hette duga om hur otroligt viktigt det är att tänka sig för vad man skriver när man kommunicerar skriftligt….
En gång när jag kom till kontoret hade någon skickat en kärleksförklaring till alla. Det stod “I love you” i titeln.
Jag har ingen aning om det blev besvarat, vi fick lite mycket med mailservern ungefär samtidigt…
Enligt moscow mike är det inte aktuellt med några disciplinära åtgärder från representanthuset.
The Hill rapporterar:
“Asked by The Hill if Waltz, who apparently added The Atlantic’s Jeffrey Goldberg to the group chat on Signal, and Hegseth, who according to Goldberg shared the sensitive details ahead of the offensive, should be disciplined, Johnson responded “no, no of course not.””
https://thehill.com/homenews/house/5211445-mike-johnson-waltz-hegseth-war-plans-signal-chat/
Inkompetensen är gränslös…
Hur många är det egentligen i USA:s ledarskikt som drömmer om oinskränkt makt att kunna göra vad som helst utan att det ger konsekvenser?
Om man helt saknar skamkänsla och moral så kan den nog annars vara rätt skönt att sitta strax under den som har oinskränkt makt: Bara att vara fullständigt lojal. Inkompetens spelar ingen roll alls så länge man är lydig!
Observera hur de här människorna alltid hoppar på och trycker ner de som känns som ett hot. Det spelar ingen roll vad de påstår bara de är övertygade om att det ska bita.
En person som måste skada andra för att känna sig mäktig är en väldigt svag individ. Vem vill ha individer som alltid beter sig så här i ledande positioner i sitt land? Veklingar är vad de är och detta känner de garanterat inombords, allihopa! Där av deras ständiga beteende
Bra observation, tycker jag.
Håller med korpen, bra observation. En av många långsiktiga skadliga konsekvenser av den variant av fascism som är trumpism. Att folks värsta impulser (sparka nedåt, attackera de som är svaga) inte bara legitimeras utan uppmuntras. Osäkra mobbare är vad de är.
Det låter som en vanlig dag på jobbet helt enkelt. Det är jobbigt att alltid veta rätt.
Nobody texted war plans
ELLER
A nobody texted war plans
?
Detta slår ju Watergate-skandalen med hästlängder.
Finns det någon med kompetens på amerikansk lagstiftning som kan svara på om läckan bryter mot några lagar? Kan de i gruppchatten ställas inför riksrätt och dömas till fängelse? Kan det bli hearings i kongressen?
För övrigt måste EU besvara detta utspel. Vance och Hegseth skriver ju i klartext att det är “patetiskt” att försvara Europa. En värre diplomatisk förolämpning inom NATO är svår att föreställa sig.
Inte jurist men…
”18 U.S.C. § 793(f) makes it a federal crime to for people entrusted with information related to the national defense to, with gross negligence, disclose it to others in violation of that trust.”
Kommer det bli åtal? Nej. Med fascistregimen åtalas ingen som är ”på rätt lag”, tvärtom benådas inhemska terrorister och polismisshandlare.
Blir det hearings? Nej. Republikanerna har (tack vare gerrymandering) majoriteten och lade precis åratal av hearings på Kremls planterade biden-burisma-konspiration och otaliga timmar och skattemiljoner på Hillarys bengazi. Men detta kommer inte intressera dem av någon mystisk anledning.
”Flera anställda på försvarshögkvarteret Pentagon säger anonymt till New York Times att de är chockade och att chatten i sig kan vara ett brott mot Espionage Act, en lag från 1917 som reglerar hur känslig information ska hanteras.”
https://www.dn.se/varlden/trump-ursinnig-efter-ministrarnas-gruppchatt-om-jemen/
(En parentes, och jag har sagt det förr, men… DN levererar! Glöm inte klicka!)
Senator Mike Warner (D) frågade ut John Ratcliffe och Tulsi Gabbard i senaten idag. De slingrade sig och påstod att det inte fanns någon konfidentiell information i chatten. Tulsi ville inte ens berätta om hon var med i chatten. Förr eller senare kommer chatten nog att presenteras för senatorn, och då kan de beslås med lögn. Märk väl att de vittnade under ed, så lögner är straffbara. Vi har nog inte sett slutet på det här än. Demokraterna har straffspark mot öppet mål. Hoppas de förvaltar den här chansen och lyckas avsätta några av Trumpetens inkompetenta ministrar och toppchefer.
https://www.axios.com/2025/03/25/senate-democrats-blast-intel-hearing-signal-leak
Jag gissar, men hoppas annat, att det inte kommer att hände precis ett skit med detta om inte Trumpen själv vill använda det för att göra sig av med någon…
Trumpeten avverkade fyra säkerhetsrådgivare under förra mandatperioden. Han borde sparka Mike Waltz (som utpekas som en “idiot” i Vita Huset) för att statuera ett exempel och eventuellt rädda de andra i gruppchatten.
Här pressas John Ratcliffe av Georgias demokratiska senator Jon Osoff (en person jag gärna skulle se som framtida presidentkandidat, har följt honom sedan 2020):
https://www.youtube.com/watch?v=hg1jbbVl7nc
Vilken pajas denne Ratcliffe är som måste fundera flera sekunder på de få svar som inte inleds med standardfrasen “Jag kommer inte ihåg”…
Mike Warner gick också hårt åt Ratcliffe och Gabbard. Det är så uppenbart att de mörkar och ljuger om gruppchatten. Hoppas att de fälls för mened när alla fakta kommer fram.
Ossoff är väldigt bra. Men kanske också den demokratiske senator som är mest utsatt 2026. Särskilt om Kemp skulle ställa upp som republikansk kandidat.
Jon Ossoffs förhör av Ratcliffe var ju helt enastående. Tack för tipset!
Här finns hela kongressförhöret av John Ratcliffe och Tulsi Gabbard. Det är två timmar med skämskudde deluxe.
https://youtu.be/Q6wnliPbXv8?feature=shared
Tack!
Det skulle inte förvåna om åtal väcks mot The Atlantic’s Jeffrey Goldberg.
Den amerikanska rättsstaten är numera korrupt…
Goldberg konsulterade med advokater och kollegor kring hur gå vidare när han var inbjuden till chatten. De har nog både på fötterna och juridiska muskler att ta fajten.
Tja, hur borde folk reagera på en inbjudan till vita huset chatt? Anta att det är skämt eller bedrägeriförsök och eka allt det roliga på sociala medier? Det är liksom orimligt att det är på allvar.
Som sagt – den amerikanska rättsstaten är numera korrupt…
Trump kontrollerar båda kamrarna och – väl också? – talmannen. Riksrättsåtal i USA är en politisk snarare än juridisk process. Trump såg till att åtminstone en president inte kan åtalas för brott begågna i ämbetet.
Det blir inget riksrättsåtal i USA för det här, eller något annat alls som minst under de kommande två åren. Bara att släppa den idén redan nu, så blir du inte besviken.
Det bär emot att säga det, men i just det här fallet verkar Mad King Donald oskyldig. Det är Bill och Bull som klantat sig, men i och med att han utnämnt dem stänker det i alla fall tillbaka på hans dåliga omdöme.
Ett tips till dem kan ju vara att säga “vi har varit naiva”, då blåser det förmodligen över utan konsekvenser.
Trump vill sätta åt iran, ev har han fått putin att slänga iran under bussen. Att sätta åt houthis är att sätta åt iran. Att JD Vance inte ville sätta åt houthis kan man hoppas slår tillbaka.
Av vad de gjort hittills är min känsla att de primärt vill gynna/skydda Isr*el, snarare än jävlas med Ir*n – det är en bonus. Uttalanden om att ta över G*za och bonka H*mas om de inte släpper hela gisslan, men mindre om Ir*ns andra proxy i regionen tycker jag tyder på det.
Såg nyss live senatsförhör att Gabbard sa att sanktioner mot iran har just återinförts och att trump begärt samtal/förhandlingar med iran om deras framtid (kärnvapenprogram etc?).
Har endast med inläggets första ord att göra, dvs Drittsirkuset som helhet.
Men det planeras ju en landsomfattande protest mot Trump/Musk-administrationen den 5 april, så nu förväntar jag mig verkligen att amerikanerna går MAN UR HUSE den dagen, annars har de INGA ursäkter som att “bara hälften röstade” osv.
“On Saturday, April 5, 2025, Third Act joins the Hands Off! National Day of Action to stand up against those who believe they can take whatever they want—our democracy, our future, our rights.”
Det var ingen hälft som röstade för Trump.
https://en.wikipedia.org/wiki/2024_United_States_presidential_election#Results
63,9% av de röstberättigade röstade. Av de avlagda rösterna fick i sin tur Trump 49,80%. Så av de röstberättigade gjorde ungefär 31,8% valet att lägga sin röst på Trump, och återstående gjorde något annat val. Ligger i linje med siffror jag sett från andra håll att ungefär 1/3 faktiskt röstade på Trump.
Och nej, det i sig ursäktar ingenting. En icke-röst (soffliggare, blankröst, …) är i praktiken en röst på “vad resultatet än blir”. Att sedan USAs valsystem i praktiken är riggat för att göra det svårt för mindre bemedlade att göra sin röst hörd är en separat, men ack så viktig i sig, fråga.
Okej, rätt ska vara rätt, tack för korrekta siffror.
Men jag menade att bara hälften av befolkningen röstade överhuvudtaget – och några procent hit eller dit är inte jätteviktiga här, för poängen var att oavsett om man röstade, vem man röstade på osv, så borde alla med vett i skallen nu se vad resultatet blev och därför ge sig ut och protestera. Som i Georgien, som i Turkiet – minst!
I rättvisans namn är valdeltagandet lågt i USA då många finner det meningslöst att rösta om de bor i en blue eller red state. Antingen för att deras röst i opposition ändå inte kommer ge resultat, eller för att deras röst för att stödja det vanliga utfallet också är meningslöst eftersom deras kandidat ändå hade vunnit.
Exakt vad jag också skrivit här tidigare. Men som sagt, alldeles oavsett om och hur man röstade så kan amerikanerna i alla fall gå ut och göra sin röst hörd nu. De riskerar inte ens bli skjutna – än.
Är du säker på det? Jag skulle iaf. Inte gå ur om jag var Latino och har tatueringar.
Se även https://www.gregpalast.com/the-voting-trickery-that-elected-trump/ som förklarar hur Trump lyckades vinna valet trots att *fler* röstade på Harris (TLDR: republikanerna strök med hjälp av ny lagstiftning stora mängder fullt giltiga demokratiska röstsedlar i flera av nyckelstaterna). Tyvärr är metoden framgångsrik och om inte demokraterna tar till samma fulknep lär man förlora även kommande mellanårsval: https://www.gregpalast.com/how-trump-gop-fixed-2026-yes-2026/
Något som kanske skulle bita vore om kvinnorna bestämde sig för att köra en Lysistrate.
Då finge de nog smaka på livremmen och det riktigt ordentligt. Gaetz, Hegseth och Trump, t.ex., lägger knappast fingrarna emellan och det skulle inte förvåna mig om Vance är likadan (han ger ett så j-a obehagligt intryck – kommer osökt att tänka biskop Vergérus i Fanny och Alexander).
En intressant detalj är ju tillika att ingen tycker det är konstigt att de använder Signal och ställer meddelanden till att självdestrueras (eller ens bryr sig nog för att kontrollera deltagarlistan på egen hand) – så det är ju helt enkelt så här de jobbar. Allihop, hela tiden, mest troligt. Brrr.
Just det…
Att som en säkerhetsåtgärd FÖRST gå igenom deltagarlistan hade varit en enkel sak att göra.
Eller att någon noterar Signals uppgift om att “[person] har lagt till [person] i chatten” och frågar sig vem det är och varför vederbörande lagts till i chatten.
Öööh, första säkerhetsåtgärden är att INTE använda Signal för säkerhetskänsliga uppgifter.
Detta är landet där man skryter om sitt stora säkerhetstänk. Ingen fentanyl och inga illegala invandrare över våra gränser, nej pass … 😀
Det jag tycker är mest patetiskt helt ärligt är att (om nu screen shoten jag såg är äkta) personer som är t.ex. nationell säkerhetsrådgivare sitter och skickar emojis i chattrådar med knuten näve, amerikansk flagga och nån jävla explosionsemoji när det handlar om vad det handlar om.
Men jag gissar att det ligger i tangentens riktning och bevisar Trumpadministrationens kollektiva och totala oförmåga att formulera ens en enkel sammanhängande mening i text. Man förstår att Musk och hans 160 teckens plattform passar som handen i handsken för mer text än så orkar nog ingen av de begåvade potentaterna läsa…
Här en bra analys av Martin McSweeney av varför Republikanerna är så negativt inställda till utbildning:
“When the Department of Education became Trump’s Patsy for failed educational attainment
[…] The sad truth is, America really does have a stupidity crisis. Republicans are shielded from their gross fiscal incompetence by the Electoral College. Well educated Americans live primarily in blue states. That’s not a judgement, it’s simply a fact. Republicans have relied for decades on the uneducated to vote against their best interests. It’s well known that if you mix poor education with religion, the cultivation of a cult is almost inevitable. That’s exactly what Trump has achieved with the help of the Heritage Foundation. Any interaction with his supporters on social media is met with uninformed lies, conspiracy theories and visceral hate. It represents a state of political religious fervour that is truly terrifying and very difficult to overcome.”
Källa: https://substack.com/inbox/post/159601308
Min egen konspirationsteori är att Mike Waltz som bjöd in journalisten gjorde det med flit bara för att visa hur illa det är i USAs regering. Det är det enda sättet som jag kan se som förklaring till hur detta kunde hända. Han är så upprörd över hur illa det är men vågar inget säga men av “misstag” bjuder han in en journalist som sedan skriver om det. Dock faller väl hans plan på att inget kommer hända, det finns ingen som vågar göra något
Vad jag hörde i morse var det någon med samma initialer som skulle ha bjudits in. Men din teori är ju möjlig.
Låter för mig som en efterhandskonstruktion.
Ja det gör det kanske, men det ursäktar ju inte heller något; det är fortfarande oförlåtligt klantigt. Hade de sagt att det var någon annan med samma namn, så möjligen…
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
Precis min uppfattning också. Förmodligen är Waltz lika oduglig som resten av gänget.
MEN som flera andra skrivit – vem var det som SKULLE lagts till?
Vem det sannolikt var (relevant person med snarlikt namn) spekuleras det i mina ögon trovärdigt om lite längre upp i kommentarsfältet :–).
Och det var därför de delade säkerhetskänsliga uppgifter på en kommersiell app? Nix, de är kloddar…
Detta var min första tanke också. Jag är övertygad om att detta gjordes med flit. Det verkar också ha fungerat bra, för nu är det stora rubriker i USA om händelsen, och det dras liknelser till Hillarys emails.
Annars vill jag också gärna veta vem det var som skulle ha bjudits in “med samma initialer”. Om det stämmer är det säkert enkelt att lista ut, dehär personerna är ju högrankade officials som är väldigt offentliga.
Dream on…
Om vad?
Menat som svar till MANUL, men hamnade fel..
Den intressantaste frågan är den som ingen ställt: Vem trodde de att de bjöd in till mötet?
Sorry, du är två på den, se andra inlägget i tråden.
Spekuleras i Jamieson Greer, United States trade representative.
Han har militärt förflutet.
Men gissar att någon – eventuellt med initialerna JG – är väldigt nöjd över att slippa vara inblandad i denna shit-storm 🙂
In the chat, Vice-President JD Vance seemingly says he hates “bailing Europe out again”
Defence Secretary Pete Hegseth apparently replies to Vance with: “I fully share your loathing of European free-loading. It’s PATHETIC”
Kapa alla band med USA, särskilt försvarsavtal. Pratar USA högsta ledning så illa om Europa så ska vi inte samarbeta med dessa quislingar.
Hade Europa hatarna bara sagt ”inga mer pengar från oss till Ukraina, eu får lösa det” så hade det räckt. Men nu måste de ställa sig på rysslands sida..OCKSÅ!
Vilket blir extra PATETISKT med tanke på att Europa gett mycket mer stöd än USA, typ femdubbelt.
Jo, EU borde svara kraftfullt på detta. Det är ju en diplomatisk förolämpning på högsta nivå mot de NATO-allierade länderna i Europa.
Har t-shirten med trycket “Make russia small again” som jag bär med stor stolthet. Kanske dags för en ny med budskapet “Make the US small again”?
Tyst USA!
Mamma Europa.
Make US sane again.
Kan de inte bara sluta knarka?
Huvudet på spiken, Magnus!
MUSA
” Kan de inte bara sluta knarka?” – jag tror det är att hoppas för mycket…
MAGA! (Make America Go Away :–)
TADA Take America Down Again
Make America Go Away
USA ut ur Amerika!
Men vem vill ha dem!?
Det finns väl flytande sopöar?
För mig är det ett mindre kraftfullt uttryck
MADA= Make America Decent Again…som får gälla.
Grymt om du fixar en t-shirt med detta, intäkterna till Ukraina 🙂
De är dessutom alldeles för korkade för att skämmas över sin egen totala inkompetens. För mej är det nästan snäppet värre.
Det krävs moral och förstånd för att skämmas.
Nämen, har högsta ledningen i USA:s regim klantat sig?
OJ, vilken överraskning!
Nu räknar vi 3, 2, 1 … tills Usha Vances semesterresa till Grönland blir inställd pga förkylning eller något annat obestämt.
Lutar mot att Danmark nekar henne inresa.
Om så sker måste det koordineras med resten av Europa. Föga troligt då det påverkar alla annan representation.
Något gemensamt inresedirektiv för utländska beslutsfattares resor till europeiska länder finns inte. Kanske dags ta fram ett.
Grönland är inte med i EU
Har inte Amerika en egen flygbas på Grönland att landa på??
Det är fortfarande grönländsk mark
https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:mgbffssqtfbfxt6nih3k2nqv/bafkreigkvnycewnzyo4cex3tj4wn57mmbhzjrdmm2tx646h7dt3ucdxwdq@jpeg
Höll på ramla av stolen av skratt
Haha, mycket roligt! 😅
När det gäller resan till Grönland så kan väl Danmark bara göra som USA att i tullen skicka in dom i ett förvar några veckor, som USAs gränsmyndigheter verkar göra slumpmässigt nu.
Eller det minsta är att köra igång ett vägarbete när dom ska åka ut ur USA-basen till hundspannstävlingen som blockerar vägen totalt och låta vägarbetet pågå tills dom åkt hem igen. Dags för fulspel tillbaks
Speciellt om hon kommer som privatperson. Rwanda nästa… eller kanske göra en prison swap i G@za.
Förstärkt igloo?
Låt alla med USApass vid inresa i EU juridiskt bindande deklarera om de någonsin varit Magaanhängare eller ej. Om ja nekas inresa.
Släpp in henne utan att blinka men skicka på obligatoriskt isbjörnssafarie med fasttejpade kotletter på sig.
Det finns ett psykologiskt värde i amerikanarnas klanteri. Europeiska ledare, valda såväl anställda, får fullbordat faktum serverat utan möjlighet till “missförstånd”.
amerikas Förenta Stater är helt ointresserade av att agera vapensköld åt 550 miljoner europeer.
Europa måste lösa säkerhetsproblemen på egen hand. Mycket av det som sägs i chatten är korrekt.
Min infallsvinkel är att det här var medvetet utformat.
Åh, vilken krigslist! Nu drar alla imponerat efter andan och inser hur överlägset smarta de är därborta.
Den politiska dimensionen är betydande.
Europeiska Unionen har noll operativa baser overseas. Det närmaste som finns är UK med operativa baser på Cypern. De vardagliga villkoren som möter personalen där sträcker sig till portionsförpackad lunch. Oftast köttbullar alternativt fiskpinnar med potatismos!
Säger sig självt att EU behöver skrämmas till döds för att ta sitt ansvar för 40% av EU’s samlade GDP som kommer via Röda Havet.
Nu börjar du bli snurrig.
Ja om någon i ledarposition inom EU och resten av Europa eventuellt fortfarande sitter och halvsover så är det dags att vakna nu.
Tror nog al,a redan har förstått det. Det enda detta visar är att USA gärna ”skyddar” hela världen, så länge världen betalar.
Klassisk racketeering att erbjuda beskydd…. Nåt lärde sig Thump i NY på åttitalet.
Just nu är det tvärtom.
Trumplands skattebetalare betalar för att skydda hela världen.
Det är en sanning med mycket stor modifikation.
Nu är vi där igen och tror att det spelas mångdimensionellt schack och glömmer bort att hela gänget är inkompetenta sopor som helt saknar erfarenhet och lämplighet för de befattningar de har.
Europa vet att de har gjort mycket för Ukraina och det här amerikanska lipandet är gammalt som gatan. Och Trump-USA:s åtgärder hjälper inte direkt till. Det vore ju mycket bättre om de inte gjorde något alls.
En person nära Trump säger:
– Alla i Vita huset kan enas om en sak: Mike Waltz är en jävla idiot, säger personen till Politico.
Han är långtifrån ensam om det…
Att vara en idiot i vita huset menar du?
Japp…
Kan någon ringa vita huset och påminna om George W. Bush, USA:s president mellan 2001 och 2009, och hans syn på Europas försvarssatsningar.
Under hans presidentperiod var han kritisk till vissa av Europas initiativ att stärka det egna försvaret, särskilt inom ramen för EU:s försvarspolitik. En specifik konflikt handlade om EU:s försök att skapa en självständig militär kapacitet som inte skulle vara beroende av NATO. Bush-administrationen föredrog att NATO skulle förbli den centrala plattformen för transatlantisk säkerhet och försvar, och var skeptisk till att EU skulle utveckla ett eget försvarssystem som skulle kunna konkurrera med eller duplicera NATO:s uppgifter.
En specifik händelse som kan ha bidragit till detta var när EU 2003 beslutade att skapa en snabbinsatsstyrka, vilket var en del av deras ambition att stärka Europas militära självständighet. USA var då oroade över att detta skulle underminera NATO:s roll.
Det var också under denna period som USA invaderade Irak 2003, vilket skapade ytterligare spänningar mellan USA och många europeiska länder som var kritiska till invasionen. Men när det gäller just EU:s rustningsinitiativ och Bushs hållning, var hans administration generellt sett emot att Europeiska Unionen skulle agera oberoende av NATO.
Vita huset kämpade alltså för den situationen vi har idag.
Mer än vad jag minns, men: När stod fakta senast högt i kurs hos Donald Trump?
“när EU 2003 beslutade att skapa en snabbinsatsstyrka”
Blev för vår del NBG08 och NBG11.
(Nordic Battle Group)
Intressant!
Intressant ja. Och av noll betydelse för Trump.
Det finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas någon fakta, om den inte uppenbart gynnar Trump, som är av betydelse för honom.
Jag såg en uppgift fladdra förbi att tidpunkten för en av de här chattarna där Witkoff deltog sammanfaller med att denne besökte Moskva. Han ska alltså ha fört denna hemliga diskussion inifrån ryskt territorium, med allt vad det innebär av ännu större säkerhetsrisker.
Jag har dock inte itts verifiera om datumen stämmer.
Det stämmer att Witkoff var i Moskva på torsdagen och lämnade först på fredagen så han satt väl på Kremls gäst-Wifi och signalade.
Är det riktigt fiffigt uppsatt så kan man lägga in en trojan om det är en QR-kod som skall skannas med telefonkameran för att logga in på gäst-Wifi.
Han behöver nog inte vara på ett Wifi för att dom skulle ha full koll på honom…
Han, Witkoff som var i Moskva på torsdagen, vid tidpunkten för den hemliga chatten, säger väl som sin herre: I belive Putin!!!
Witkoff var i Ryssland på torsdagen, 13 mars, enl. mediauppgifter. 11 mars lades journalisten Goldberg till chatten.
Ganska pinsamt att Trumpadministrationen delar säkerhetsskyddade uppgifter via Signal/telefon.
Ryssland/Kina/Iran är säkert nöjda att Trumpadministrationen gör deras arbete lättare…
Det är ju sanslöst. HUR ska den vanliga amerikanen kunna påverka situationen så att de får ett kompetent styre där borta? Det börjar verkligen kännas som om det håller på att barka åt helvete för dem.
Genom att rösta i val. Om de inte gillar Maga-gänget kan de rösta på en annan kandidat.
Ja, [i]kanske[\i] kan de rösta när det blir dags.
Men nu är ju ganska många antingen helt okej med det här eller helt obrydda. Ca 50% för att vara mer exakt. Så kul är det.
Det är ju värt att i sammanhanget påpeka att de svenska sportjournalister som bevakade fotbolls-VM i Ryssland 2018 hade beordrats att använda separata mobiler och bärbara datorer som de sedan fick lämna tillbaka. Med andra ord, problemet med att man blir övervakad som utlänning av någon som helst dignitet är så välkänt att vidtagandet av lämpliga försiktighetsåtgärder sedan åratal tillbaka omfattar snart sagt alla som på yrkets vägnar har anledning att besöka Moskoviet. Ändå deltar den dumme jävla Witkoff, förmodligen också med sin privata telefon, i Moskva i denna chattkonversation. Det är så oansvarigt och korkat att det trotsar all beskrivning.
https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:mgbffssqtfbfxt6nih3k2nqv/bafkreigfka4rk3iqebp32rokrl7qa3h7giqgym34zcyxpggrtgwmtjnujq@jpeg
Även denna är lysande
J D Vance! This is your mama speaking! You are SO busted!!!
😁
the f… nu är det jag som börjar bli *dement*.
Jag hatar blogger..
Pressekreterare Leavitt tycker alla som klagar på Waltz är dumma… men Waltz har givetvis inte gjort något fel.
“As I said yesterday, the President continues to have confidence in his national security team, including Mike Waltz.
Stories claiming otherwise are driven by anonymous sources who clearly do not speak to the President, and written by reporters who are thirsty for a “scoop.””
https://x.com/PressSec/status/1904532052059263418?t=BeTpAB70uTHPKeKOTBSVHA&s=19
Vilket ofattbart skämt de är… tyvärr är det inte ens roligt med tanke på allvaret.
Nu försöker Trump släta över det hela. Helt sjukt!
🇺🇸👀 “It’s nothing big, it’s just a little glitch,” — Trump on Waltz’s failure with Signal
❗️”Waltz is a good person and he learned his lesson,” he added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ll7fonkosk2a
Man skulle ju prova på jobbet att bjuda in en in/ta med en journalist i massa mailtrådar man skickar eller ta med i chatt och se om chefen kallar det för en liten “glitch” 🙂 (nej, kommer inte att pröva)
“Ge mig hellre en glad amatör” sjöng Tage Danielsson en gång i tiden, men jag kan inte föreställa mig att han skulle syftat på denna korkade samling fullkomligt inkompetenta klantarslen. Det är deprimerande att tänka på att jag har erfarenhet från högre militär befälsnivå än vad USA:s försvarsminister har trots att jag bara är hobbymilitär.
Presidenten uttrycker förtroende för sina medarbetare, och säger att han inte är frustrerad. Situationen är ”det enda felet” på två månader och ”det visar sig att det inte var något allvarligt”, enligt Trump.
Så är det utklarat! Inget mer att se eller kommentera…. Skönt att det var så lätt fixat, nästan så man hann bli lite orolig. Bara ett enda ynka fel på så lång tid. Bra jobbat grabbar!
Det är som en satirfilm och komik på högsta nivå, fast det händer på riktigt och de ansvariga verkar inte ens förstå att de har gjort något fel. Herregud asså…
Jag tycker inställningen är konstig…
”Vi gnällde jättemycket på Hilton och Biden. De gjorde inget så de har inte rätt att gnälla på oss…”
Ööh?
Det vr väl ni som satte golvet som ska följas med ert gnällande? Och nu när ni slår i taket så får ingen annan gnälla?
Det är ett tydligt exempel på dubbelmoral (hypocrisy).
Eller rättare sagt dubbelmoral (“double standard” på engelska).
“Hypocrisy” är närbesläktat och heter ju hyckleri på svenska.
Double standard:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/double-standard
Hypocrisy:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hypocrisy
Noterar från fotot att USAs försvarsminister har för vana att snyta sig i amerikanska flaggan.
Relevant fråga. Klipp & klistra från annan (o)säker app?
https://bsky.app/profile/akihheikkinen.bsky.social/post/3ll5prrb33k2l
Anyone yet figured out how Hegseth moved highly classified mission plans etc from supposedly secure platform out and to Signal?
Men…TEAMs är en jättevanlig, jättebra och jättesäker app som främjar jättesäkra samarbeten och jättelätt kan användas utan några jättestora problem vid jättelätta komandorörelser på den jättestora hårddisken där det jättehemliga sparas för alla jättemäktiga och jätteduktiga individer som jättesmartaste president samlat i sin jättebästaste bästa administration.
Jag skulle också bryta ut konversationen till Signal om Teams var alternativet 😉
Men grundfrågan är väldigt intressant; hur kom datat in på en icke-uppsäkrad enhet med Signal installerat… Avfotat och OCR’at med nåt AI-verktyg i molnet? Mejl? Telegram? ( 😉 ) Klassisk USB-pinne man hittat på parkeringen…? Inknappat för hand lär det inte vara iaf.
Jag ska ha med den här cirkusen på nästa föredrag, mycket roligare än akvariesensorer, värmesystem, github och bilar.
Men om nån till äventyrs tvekat så är de ju inte dumma (EQ) utan också dumma (IQ).
Aah.. en särskild kommandorörelse.. Förstås!
Gammal Darth Putin
” 1933 Adolf Hitler was officially sworn in as chancellor of Germany. He immediately pardoned 8,000 violent Nazis, many of whom were involved in the failed 1923 coup.”
“Trump said Hitler ‘did some good things’ and wanted generals like the Nazis, former chief of staff Kelly claims.”
Källa: https://www.pbs.org/newshour/politics/trump-said-hitler-did-some-good-things-and-wanted-generals-like-the-nazis-former-chief-of-staff-kelly-claims
“Ivana claims Trump kept Hitler quotes by bed in resurfaced interview. A 1990 Vanity Fair profile of Ivana Trump noted the future president’s apparent fascination with the Nazi leader.”
Källa: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-hitler-speeches-ivana-poisoning-blood-b2466500.html
o.s.v…
CIA-chefen John Ratcliffe medger att han var med i Signal-chatten som läckte men säger att den inte innehöll någon säkerhetsklassad information, det hävdar även Tulsi Gabbard.
När nu detta är utrett så borde det vara helt “safe” att publicera chatten i sin helhet. Ser fram emot att läsa…..
Senatorer som var med i förhören krävde att dom skulle publicera chatten i sin helhet då det inte var något konfidentiellt i den, men Tulsi svarade att dom inte kunde pga att det var under utredning….
Samtidigt ska det nu jagas läckor [till media] inom DoD:
https://media.defense.gov/2025/Mar/21/2003674265/-1/-1/0/EFFORTS-TO-COMBAT-UNAUTHORIZED-DISCLOSURES-OSD002809-25-RES-FINAL.PDF
https://www.foxnews.com/video/5614615980001
Här förhörs mupparna. Det är en sån drittsurkus utan dess like att jag ibland inte fattar om det är en verklig tidslinje vi befinner oss på.
Men vffö gör di på dette vise, och vaffö då då?!
Något så ovanligt som en kompetent republikan i kongressen med såväl integritet som stake – Rep. Don Bacon (R-Neb.) – uttalar sig om chattdebaclet. The Hill rapporterar:
https://thehill.com/homenews/house/5212231-russian-chinese-monitoring-us-devices/
Bra av Don Bacon som visat ryggrad och kompetens innan också. 👍
Det enda jag kan tillägga om det inte redan är nämnt är att jag observerade Heg%eth$ ilska när han konfronterades av en reporter, https://tv.aftonbladet.se/video/383203/foersvarsministerns-foersvar-gar-till-attack-mot-journalisten . Så allt snack om att det var iscensatt eller planerat tror inte jag på. Han tappade det totalt i mina ögon. Så det som hände och diskuterades på mötet tror jag var genuint hur de känner. Det positiva är att sanningen gör en fri. Att leva i falsk tro på en backup är något vi måste bort ifrån säkerhetsmässigt. Handelsmässigt vet jag inte men jag köper i alla fall inte tabasco, coca-cola eller heinz längre även om jag gillade dessa produkter. Kör en Peugeot från 307 (med kassa lambda-sensorer) tills den dör, sen får det bli en begagnad bensinare från Europa men av nyare årgång. Trevlig kväll!
Nä. Håller med. Såg klippet nu från din länk (tack förresten!)
En riktigt harmsen jäkel ja. Det var inte läckt medvetet.
Fossila bränslen är centralt för både Trump och Putin. Så köp ingen bensinare. Köp hellre en diesel och tanka den med HVO100.
Det råder ingen som helst tvekan om det. Korkade och okunniga människor som på allvar tror att det kommer att fungera att vända sina trognaste allierade ryggen.
På tal om videon av Hegseth: jag blir på allvar generad å fyllbultens vägnar. Karln har alltså ett kavajfoder och en näsduk i fickan som är mönstrad som den amerikanska flaggan. Det är på den nivån det ligger nu alltså. Vad var det han sa encyklopedisten Samuel Johnson om dåvarande brittiske premiärministern William Pitt d.ä.? ”Patriotism is the last refuge of the scoundrel.” En varning om att man ska vara försiktig med falska, oärliga människor som utger sig för att ha nationens bästa för ögonen.
Trump och CO kör just nu no2. och följer upp med no1.
The three rules Donald Trump learned from his lawyer and mentor Roy Cohn when he was young are:
Attack, attack, attack: This aggressive approach became a cornerstone of Trump’s communication style.
Never admit fault: Cohn taught Trump to never acknowledge mistakes or weaknesses. Instead, he should double down on his statements or actions.
Always claim victory: No matter the outcome, Trump was instructed to assert triumph and never concede defeat. This rule emphasizes the importance of controlling the narrative.
These rules shaped Trump’s confrontational and unapologetic approach to business, politics, and public relations. Roy Cohn, known for his aggressive tactics and media manipulation, significantly influenced Trump’s strategy of deflecting criticism and maintaining a combative stance in the face of challenges.
Det är så sanslöst att bevittna. De skyller på journalisten(?!?), sen förnekas att det var klassificerat material. Men de kan inte diskutera vad som skrevs för det är…klassificerat? Det har inte gjorts något fel. Fast det har blivit fel, men av någon annan?
Big picture take-away: “These guys might look like idiots, and talk like idiots, but don’t let that fool you: they really are idiots.”
Vad händer framåt? Jag tror att en del rädsla som oppositionen har (med viss befogenhet, vi talar om en fascist-regim som i princip upphävt lag och rätt, hotar domare, fri press och oppositionella) kommer klinga av nu när hela världen ser vilka ärke-sopor detta rör sig om.
Som någon skrev på X, Trump kommer aldrig någonsin erkänna ett fel. Slår istället vilt åt alla håll.
Men givetvis är det hårresande.
Jag vet inte jag.. Jag tror att det de är rädda för inte hänger på huruvida de är ärke-sopor eller inte. De har ju makten trots sin sopighet, eller hur? Det är allt som behövs.. Även en dement är livsfarlig med en sån makt om du hamnar i hans blickfång. Kanske särskilt en dement.
Trumps f.d. pressekretare Stephanie Grisham: ““[Trump] used to tell me, ‘It doesn’t matter what you say, Stephanie — say it enough and people will believe you.’”
Nä men aaaaaaauuuuuwwww.
Vad gulligt. Nu är det demokraternas fel att man bjöd in fel:
”Avslöjandet om att en journalist fick tillgång till en hemlig chatt med flera toppar inom Trumpadministrationen är ett ”samordnat distraheringsförsök” från demokrater för att flytta fokus.
Det skriver Vita huset i ett uttalande.
”Detta är ett samordnat försök att distrahera från de lyckade åtgärder som vidtagits av president Trump och hans administration för att få USA:s fiender att betala och hålla amerikanerna säkra”, står det i uttalandet.”
Styrkekram och handhjärtan.
Men nu skyller de på att en medhjälpare till säkerhetsrådgivaren Mike Waltz lagt till journalisten av misstag. Så ingen viktig person gjorde fel och alla är glada. Tralala.
Men att de använde Signal var såklart inget problem 😳😅 De är SÅ dj*vla dåliga…
De lyckade åtgärderna att vända allierade mot dem, trycka ner börskurserna och bli polare med Ryssland 😄
Det är som Sanningsministeriet i Orwells 1984.
Så oerhört penibel ursäkt.
“[…] för att få USA:s fiender att betala […]”
Då det var européerna man tyckte skulle betala notan för kalaset (då 40% av den berörda fartygstrafiken påstås röra europeisk handel och endast 3% amerikansk) är detta uttalande rätt signifikativt för hur man ser på sina forna allierade…
Hm. Landerholm … 🙄
Nu ska tydligen JD Vance och fru resa till Grönland. Helt seriöst, nu börjar de passera en gräns. Jag säger seriöst att man sätter in Jægerkorpset vid minsta övertramp och skjuter de på stället. Sen mörkar man allt. Vad ska de göra? Det gäller att sätta ner foten.
Är det någon som tvivlar på att USA kommer att försöka ta Grönland?
Nej…
Väldigt osmakligt efter att ha förnedrat Europa i gruppchatten några dagar tidigare.
Hah. En sån kommentar känns som att säga “vad skitigt det var i latrinen”.
En annan sak vore om de gjort något [i]smakligt[/i].
bah.. forward backward slash
Byt klamrarna mot mindre-än och större-än så blir det rätt :-).
JD till Grönland?
Det är en händelse som låter som en tanke.
Här är för övrigt en mycket läsvärd atikel:
https://www.theguardian.com/world/2025/mar/25/stunning-signal-leak-reveals-depths-of-trump-administrations-loathing-of-europe
Jo, den var läsvärd och sätter fingret på vem som är farligast i USA:s administration: JD Vance.
Snart börjar han koka biobränsle på de icke produktiva medborgarna enligt Yarvins teorier…
Att MAGA-ledarna anammat knäppgöken Yarvins ideologi vore komiskt om det inte vore på fullaste allvar (fattas bara att de går all-in på Soylent Green också… :–).
Om UZA skulle få för sig att annektera Grönland, har Danmark öht någon möjlighet att försvara ön?
Vi frågar experterna som sa att Ukraina skulle bli överkörda på en vecka.
Vi skall naturligtvis alla hjälpa vår Nato-vän !
Nej, det har Danmark inte givet scenariot att USA verkligen vill ha Grönland och är beredda att agera med sin fulla militära kapacitet…
Här finns hela originalartikeln i The Atlantic. Läsvärd, så klart.
https://www.svd.se/a/qPMy1m/pete-hegseth-i-topphemliga-chatten-vi-borde-kora
Nej, här finns hela originalartikeln i The Atlantic: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2025/03/trump-administration-accidentally-texted-me-its-war-plans/682151/?gift=Cgqh0-mGExsQQ_xEA88IsFBTXcgGKcOJRI1x7WcTigU&utm_source=copy-link&utm_medium=social&utm_campaign=share
Vi behöver inte bekymra oss för nästa val därborta.
POTUS ändrar val-lagarna så det ska bli säkrare att rösta…
https://www.vg.no/nyheter/i/1MGogB/trump-beordrer-drastiske-endringer-i-usas-valglov
“You’ll never have to vote again” var ett av hans vallöften.
Här finns motsvarande nyhet lite mer utförligt för den som behärskar engelska bättre än norska :-):
“Among some groups, including poor and low-income Americans, a proof of citizenship requirement can raise a substantial hurdle to voting. And because voter fraud is vanishingly rare, the order could result in far greater disenfranchisement of lawful voters than prosecution and deterrence of illegitimate ones. Another section empowers DOGE, with help from the Department of Homeland Security, to potentially subpoena states in order to review voter rolls for compliance with federal laws.”
Källa: https://www.politico.com/news/2025/03/25/trump-signs-sweeping-executive-order-targeting-election-rules-00249891
Anser svenska försvaret att Signal är tillräckligt säkert ?
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2025/02/forsvarsmakten-anvander-appen-signal-for-oppen-kommunikation-med-mobiltelefoner/
Det kommer indikationer att Signal inte är säkert.
Man skall inte underskatta värdet av signalanalys, även om informationen i sig kanske inte är hemlig.
Det lämpliga vore väl att utveckla ett eget system.
Läser du SVFM personalinstruktion angående användning av Signal så svarar den på de frågor du ställer.
Både SVFM och US DOD (och garanterat också övriga länders motsvarigheter) har för ändamålet avsedda system för intern kommunikation, som löser allt detta och mer därtill. Styrkan med Signal är att det är med god marginal tillräckligt säkert och att det används av många. Signal ska betraktas som en ersättare för öppna telefonsamtal, SMS och kanske epost, snarare än en ersättare för system byggda på och programvara som körs på enheter avsedda för att hantera säkerhetsskyddsklassificerad information och som används i för ändamålet avsedda lokaler.
Alla som arbetat med känsliga uppgifter vet att om det finns den minsta lilla osäkerhet kring om det är säkert att kommunicera samtidigt som det finns minsta lilla osäkerhet kring huruvida informationen skulle vara säkerhetsklassad så avstår man. Det går inte i efterhand att utreda huruvida innehållet var säkerhetsklassad eller ej för att eventuellt komma undan ansvar. Det säger sig självt att om man måste utreda så tar man det säkra före det osäkra och avstår.
Jag vara måste skriva lite om detta och kanske är det redan skrivet eftersom jag är för trött för att läsa alla inlägg.
Förutom att Signal inte är tillräckligt säkert och att de sannolikt använde osäker/privata telefoner för kommunikationen så väcks ju andra frågor.
Förstod ingen av dem att det var fel att göra det de gjorde?
Någon av alla inblandade (förutom journalisten) borde ju sagt ifrån och sett till att kommunikatione flyttades till en säker kommunikationsväg eller att den avbröts.
Hela Cirkus Vitahuset™ verkar sakna den mest grundläggande förståelse för hur hemlig information ska hanteras för annars hade inte detta kunnat hända, annat än en kort, kort stund till någon sade ifrån. Man undrar ju då vad det finns för andra kompetensbrister.
Hur känns det som amerikansk pilot att flyga uppdrag i framtiden när man vet att planeringen kan ha läckt till fienden som bara kan sitta och vänta med fingret på avtryckaren. Det gäller ju dessutom inte bara piloter utan all militär personal som deltar i något som helst uppdrag.
Dessutom kan ju det som ska bekämpas vara flyttat och i värsta fall ersatt av något man inte alls vill bekämpa, tex. amerikanska krigsfångar eller en gissla.
De utsätter sig ju även själva för en risk att bli kartlagda i hur de resonerar, vem som har mest att säga till om och allt annat som går att utläsa av en konversation och detta är ju knappast det enda som diskuterats på Signal.
Hur återställer man förtroendet efter den här fadäsen?
Nästan heka Cirkus Vitahuset™ utom cirkusdirektören tillika clownen Trump verkar ju ha varit inblandade.
“Vi lovar att aldrig göra det igen!” räcker inte särskilt långt när det finns många andra saker de saknar kunskap om eller har bristande förståelse för.
Det har framkommit att det har framkommit att flera av dem använt sina privata mobiler (när exempelvis Tulsi Gabbard – som befann sig utomlands – undviker att ge ett omedelbart nej på den frågan så vet man ju att det varit den privata) och att Witkoff befann sig i Moskva vid tidpunkten för den här Signal-konferensen. Om man betänker att de svenska sportjournalister som bevakade fotbolls-VM i Ryssland beordrades att använda särskilda telefoner och bärbara datorer som de sedan fick lämna tillbaka så kan man fråga sig varför i helvete Witkoff överhuvudtaget deltog. Ett spel på huruvida hans telefon var avlyssnad skulle ha gett pengarna tillbaka.
Förutom att det korkat, slarvat och i direkt strid mot gällande bestämmelser är det uppenbart att användningen av Signal är helt avsiktlig och en normal företeelse för Trump-regimen liksom att de ställer in chatten så att meddelandena raderas efter en vecka. Hela vitsen är att det INTE ska finnas någon dokumentation av deras överläggningar. Trump 1.0-administrationen gjorde också flitigt bruk av privata e-postadresser och andra icke godkända kommunikationskanaler. Syftet var det samma som nu. Att omöjliggöra att i efterhand gå tillbaka och följa hur diskussionen gick och vad som beslutades.
Weird donald john har inga hemligheter för volodya – det är känt sedan länge…
https://www.npr.org/2017/05/15/528511980/report-trump-gave-classified-information-to-russians-during-white-house-visit
“Putin is a great guy”…
Bra artikel. Laurén skriver bland annat om FSBs intresse för mobiltelefoner. Baserat på egna erfarenheter av den ryska säkerhetstjänsten.
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-trumps-medarbetare-tacksamt-offer-for-ryska-sakerhetstjanstens-hackare/
Det här var en bra och tydlig sammanfattning av den Cirkus Vitahusets™ nivå på säkerhetstänk.
– Trump-teamet överraskade positivt. De använde Signal istället för Telegram (som ursprungligen är en rysk plattform). De lade till en amerikansk journalist i chatten, i stället för Lavrov, skriver Sergej Fursa på Facebook.
Anfallsplanerna som diskuterades var rätt sannolikt dialogiserade med lavrov och godkända av kreml redan innan den beramade chatten ägde rum…
Trump pratar nu om att journalisten kuppat sig in i ”konferenssamtalet” och han verkar på allvar tro att det varit ett telefonsamtal?
Waltz säger samtidigt att Elon ska titta på hur detta kunde ske rent tekniskt? Alltså att journalisten lades till i en gruppchatt. Och Waltz säger inför Trump och kamerorna att allt detta bara ska distrahera från Trump fantastiska framgångar.
Man skäms, skäms, skäms när man ser dem famla runt och detta eviga lismande på nordkoreansk nivå.
Gaslighting… helt i nivå med den moral de är kapabla till. De är korkade idioter och tror därför att alla andra är korkade idioter – och anledningen är att de hittills kommit undan med allt de gjort. Det är så de funkar. Och så otroligt pinsamt när alla som inte är hjärntvättade faktiskt se att ja, kejsaren ÄR faktiskt spritt språngande naken. Och farlig.
Kanske räcker det med att referera till vad Hannah Arendt skrev:
”Totalitarianism in power invariably replaces all first-rate talents, regardless of their sympathies, with those crackpots and fools whose lack of intelligence and creativity is still the best guarantee of their loyalty.”
Tillägg: såväl Tim Snyder som Jason Stanley har flyttat till Kanada nu. Aldrig ett bra tecken när forskare på fascism packar väskorna.
Någon som kommer förbi betalväggen? Atlantic har publicerat tråden
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2025/03/signal-group-chat-attack-plans-hegseth-goldberg/682176/
Inga problem komma in via DuckDuckGo.
Prova att rensa cookies (om du inte gjort) det eller prova en annan webbläsare.
Tack! Jag är bara amatör, men för mina ögon ser det ut som man röjer sin anfallsplan och hemlig information innan anfallet….
Vi ska väl inte glömma möjligheten att det var medvetet att släppa in en journalist för att hålla uppe trycket mot europa?
En jättemärklig tanke, på alla sätt. Finns absolut ingenting som talar för det.
Håller helt med KeystoneState.
Förutom att man visar att man är en bunt nötter (ingen avbröt chatten, vilket alla borde insett var det enda rätta) som inte går att lita på när det gäller säkerhetsklassad info, så:
Man äventyrar både uppdraget och den militära personalens säkerhet.
Man tappar förtroendet hos såväl den egna militären som hos allierades militär och allierades regeringar. Även inrikespolitiskt tappar man förtroende och det blir fokus på fel saker under lång tid.
Man utsätter sig själva för risken att bli kartlagd, hur man arbetar, vem som bestämmer, etc.
Skadan är, som det blev, störst för Cirkus Vitahuset™, men det skulle även kunnat gå illa rent militärt. Hur återställer man förtroendet efter den här fadäsen?
“Vi har varit naiva och vi lovar at bättra oss” räcker inte långt.
Vad är så viktigt att det är värt all denna bad will?
Putin vet nog däremot inte om han ska strata åt eländet eller om det är en maskirovka han måste hantera. Putin är vad jag förstått känd för att vara misstänksam och det här är så otroligt dumt och klantigt att jag kan förstå om han tror att det här är något “trick” från Cirkus Vitahuset™.
Vita Cirkushuset låter bättre. Eller Vita Cirkusen
Förutom allt detta med hur man kommunicerade, med förakt för allierade, att man inte hade koll på vilka som var med i konversationen… och givet ett antagande att den person man ville döda var ett legitimt mål…
Är det typ bara jag som reagerar på att man ger uttryck för glädje över civila offer?
Vilket annat land som brukar diskuteras här på bloggen har en liknande inställning?
Inte ens ett “så jävla trist att vi inte kan garantera att det inte blir civila dödsfall när vi gör det här, men det är smällar man får ta”.
Du har helt rätt. De skickar dessutom olika töntiga emojis som att de är ett gäng tonåringar som inte är känslomässigt färdigutvecklade.
En positiv del av detta är att de kanske slutar använda Signal. För vi kan sluta oss till att detta var en dialog bland många mellan regeringsföreträdare: De har sannolikt diskuterat strategier i förhandlingarna med Ukraina och Ryssland på samma sätt tidigare.
Och eftersom det skett på vanliga mobiler som Ryssland säkert kan hacka (med spoofing av nummer eller intrång i själva telefonen) får vi utgå ifrån att information därifrån hamnat i ryska händer. Men den vägen kanske stängs nu då.
Pentagon har ju en officiell policy att man inte ska använda Signal. Vilket de helt skitit i. Eftersom de inte vill att deras diskussioner eller handlingar ska kunna spåras eller sparas till eftervärlden.
Mest fascinerande är att ingen av deltagarna i gruppsamtalen som reagerade på att samtalet fördes via Signal och inte över en säkerhetsklassad kommunikationskanal.