Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under måndagsmorgonen. Det blev ett rekord i antalet konkurser under 2024, med Stockholm i toppen på listan. SMHI varnar för att det ska snöa idag, så utbredd kris och panik gäller och nationellt så kallat stabsläge ska utfärdats för det är vinter. Tillägg: Bortse från allt, ni är tydligen lediga idag på trettondagen.
Stockholmsbörsen gick +0.85% för OMXS30 förra veckan och +0.77% för OMXSPI. Dollarn fortsätter vara stark på 11:09 SEK medan euron försvagas till 11:44 SEK. Fortsätter det här kanske dollarn går om euron? Guldpriset hitta spå 938:- SEK per gram i skrivande stund.
Borta i USA gick börserna -0.48% för S&P-500 och -0.68% för Nasdaq 100 förra veckan. Sämst inom FANANGST var tillträdande president Musks Tesla med -4.92% trots en uppgång på +8.22% i fredags. Amerikanska räntor är kvar på höga noteringar vad jag kan se och man kan rent av konstatera att samtliga amerikanska långa statslåneräntor är på årshögsta.
Förvisso har det bara varit två dagar i år, men ändå.
Börsåret har för övrigt varit positivt på Stockholmsbörsen med +1.14% för OMXS30 och +1.05% för OMXSPI, och +1.03% för S&P-500, samt +1.49% för Nasdaq 100.
Borta i de asiatiska tidszonerna är morgonen och veckan blandad idag måndag.
ASX 200 går +0.08%, HAng Seng -0.36%, KOSPI +1.91%, Nikeki 225 -1.47% och Straits times +0.32%.
Creditsafe rapporterar att antalet konkurser slog rekord 2024 och Stockholm är i toppen. Hela 10 141 bolag gick omkull och över 33 000 anställda förlorade jobben. Detta avser historik tillbaka till 1999, och vad som spökar är inte bara lågkonjunktur, normala räntor utan också företag som fått anstånd med skatten och annat under Covidpandemin, men som nu inte kan betala.
Föga överraskande dominerar Stockholm(s län) med 3 888 konkurser förra året och en ökning med 33%, vilket i ökning bara slogs av Jämtland som med 106 konkurser ökade med 51%.
När det gäller branscher så dominerade byggbranschen med 1 815 konkurser, följt av detaljhandeln (alltså affärer riktade till privatpersoner) med 975 konkurser och sedan hotell och restaurangbranschen med 890 konkurser. Högst procentuella ökning såg man inom fastighetsbolag med 62% ökning av konkurserna eller 332 stycken totalt. Detaljhandeln minskade faktiskt sina konkurser förra året, med hela en procent.
Listan över största konkurser domineras av byggbranschen, där IAC Group i Göteborg dominerar stort med 1 411 anställda.
Namnkunnigare bolag som gått omkull under året är Odd Molly, Eways och The Body Shop. Bolag som sökt konkursskydd (känt som rekonstruktion) under året är bland annat Brödernas, Buttericks, Mathem, Plantagen, Convendum, Na-kd och Leos Lekland.
På andra sidan startades 46 785 nya aktiebolag under året enligt Creditsafe.
Tillägg: Bortse från allt, ni är tydligen lediga idag på trettondagen och behöver inte ta tunnelbanan till jobbet.
SMHI har vädervarning gul eller orange i större delen av landet söder om mellersta Norrland, då det är vinter och ska falla snö. Samtidigt är det många idag som återvänder till jobbet efter långhelgerna, men rekommendationen är att lämna bilen hemma och ta tunnelbanan istället, vilket alla kan göra.
Pga lagkrav prövade jag själv att vara ute och köra bil totalt sju timmar två vändor in till Göteborg i fredags med start 0530 samtidigt som det var gul varning. Skulle egentligen åkt 0630, men pga varning valde jag 0530 vilket var en korrekt analys. Det gick att se 10 – 20 m då det var totalt whiteout och man såg inte vägen då allt var vitt, både luft och väg. Sikten lättade sedan utåt kusten och valda rutten E6 var fullt farbar även om det var ren is i backarna, men folk kunde köra bil så det gick ändå.
Det var också väldigt få bilar ute och göteborgarna kan både köra bil och följa uppmaningar om att inte göra det, så bortsett från att det gick långsamt bitvis så var det inte stopp någonstans och inte en enda olycka.
Ska man summera så är det inte att rekommendera att köra bil i mörker och snöstorm innan snösvängen gjort vägarna synliga. Initialt tog en sträcka som normalt tar 20 minuter ca 50 minuter att köra och högsta hastigheten var 60 km/h mot normala 80, även om det oftast blev 20 – 30 km/h pga obefintlig sikt. Men det gick bra ändå.
Så ta det lite försiktigt där ute, och kom ihåg att en fulladdad elbil kan hålla värmen något dygn när du sitter fast i bilkön. Hur länge man kan stå på tomgång med en brännbil lämnas som en övning åt fossilbilisterna, men de startar ju alltid sin bilresa fulltankade om de skulle råka behöva köra 1000+ km, så det är nog lugnt.
Styrkekramar och handhjärtan utfärdas. Ta hand om er.
75 kommentarer
Nu är det ju trettondagen idag, röd dag, så relativt många kan stanna hemma. Här i NÖ Svealand har varningen blivit mindre. Snö natten som kommer och därefter plusgrader och regn.
Ta det försiktigt därute!
Aj fan, det hade jag helt missat. Har noll koll på helgdagar.
Sådant händer! Själv pensionär så har heller inte 100% koll! 😊
Jag vet när det är lördag, söndag, julafton, nyårsafton och midsommarafton. Det gäller oss bägge, vilket har gett upphov till en del situationer när saker har visat sig vara stängt osv.
Det finns ju vissa dagar som firas mindre än andra. 13-dagen, 1:e maj och allhelgona t.ex. Kanske kan räkna in 6:e juni här också?
Kyndelsmässodagen, glöm inte den!
(obskyr P1-kulturell referense 😀
Midvinterblotet tror jag bloggaren brukar ha koll på också
Likadant här.
Efter 15 år som egen konsult har jag gått och blivit anställd.
Har absolut ingen koll på röda dagar, klämdagar etc vilket har medfört roade svar från lediga kollegor på mina mail de dagarna.
Men jag är anställd med förtroendetid, så jag jobbar när jag vill, även om det är 13-dagen som idag.
Ha en bra röd dag alla!
Råkade du med ut för “tvångsanställning” då uppdragen torkade ur?
Hänt nästan alla här i Sthlm
Min Svensktillverkade Volvo diesel drar ca 0.8 liter/timme på tomgång med värme till kupén.
Vill man spara lite soppa kan jag istället köra den dieseldrivna motor/kupévärmaren som drar 0.3 liter/timme. Så med 55 liters tank kan jag värma bilen 50 timmar, eller 150 timmar om man så vill, med lite marginal för förbrukat bränsle till den plats som snöstormen fått mig att stanna.
Ge mig en 5 liters dunk så kan jag dessutom köra till närmsta brännbilstation och tanka fullt på 3 minuter.
YMMV som jänkarna säger 😉
Tur att du alltid är fulltankad på morgonen.
Min lilla prepping är att tanka min bil full så fort jag når halv tank. Detta för att jag alltid ska ha soppa till nödströmsaggregatet, enklaste lagringsstället utan att behöva tänka på rotation etc är nämligen i biltanken.
Så i snitt så kommer bilen vara 75% yankad på morgonen. Det räcker.
Tankar som regel när jag har 20-30 mils räckvidd av de 110 mil jag kommer på en tank. Snittförbrukning på 0.48 liter/milen blandad körning i vinterklimat.
Dom elbilarna som uppfyller mina bilbehov är för dyra i förhållande till mina mil. Oavsett om jag privatleasar, köper cash eller via billån. Jag har inte möjlighet att ta ut tjänstebil men kalkylen ser inte fördelaktig ut där heller, då får man avstå många pengar för ett sorglöst och bekvämt “bilägande”.
Upptäckte i morse att dieselvärmaren inte startade som den brukar via fjärren pga att jag endast hade 110km kvar i tanken (röd). Så fick sätta mig i en kall bil. Så du har 100% rätt LW hade jag haft elbil hade jag alltid haft ”full tank” varje morgon.
Men är svårt att ersätta min 7-sitsiga SUV med en elbil faktisk iaf om jag inte vill tredubbla min månadskostnad.
Kör nog denna traktor några år till innan jag byter upp mig till en elbil.
Tankar fullt vid 3/4 tank. Nästa bil blir en elbil men det är långt kvar på nuvarande bensinare (förhoppningsvis).
Laddhybridbilen är förstås “fulltankad” varje morgon, men den måste givetvis tankas om den ska kunna köras i tusen mil. Det finns dock mackar inom en mils avstånd från hemmet (oavsett om om jag ska åka norrut eller söderut, vilket är de enda möjliga alternativen). Om det har snöat så mycket att det finns en reell risk att fastna på den milen så stannar jag hemma.
Det går att köra i ganska mycket sämre väder än vad många tror. Dock ska man inte tro att det går att köra som vanligt på dåligt väglag.
Jag har tagit mig i flera fram i flera mil på en smal isbelagd landsväg som var isbelagd, i en framhjulsdriven bil med tyngdpunkten för långt bak. Det gäller bara att ta det lugnt.
Hur vet jag att vägen var isbelagd? Jag klev ur bilen för att gå fram till en kurva där en lastbil (med släp) stod på tvären på vägen och förstås blockerad den. Jag höll på att dratta på ändan när jag satte ner fötterna på marken. Lastbilens förare hade inga omedelbara planer på att ta sig därifrån så jag fick köra en omväg.
Lastbilen var ett typiskt exempel på att det finns folk som tror att det går att köra som vanligt på dåligt väglag.
Det är därför man riskerar att bli stående i snöstorm.
Vinden har börjat trycka ordentligt i Götet ihop med snö.
Morgondagen kan också bli tuff med stormbyar o regn, en del träd kommer att blåsa ned.
Värst får hanstholm i med byar upp till 35.
Var ute nu för gårdstillsyn och hämta ved. 10-15 cm på 2-3 timmar. Blåser rätt friskt. Drivbildning på upp till 40 cm på gården.
Grannen är ute och jagar och hade fint ståndskall på sin hund. Lätt att dra hem fällt vilt på pulka när det är så här.
Hær i Norge ær det vanlig arbetsdag. Men så klarade man ju inte heller att hitta tre vise mæn i det hær landet! 🙂
De tre vise männen kom österifrån. Finländare? 🤔
Men var dom verkligen tre?
Nej, det var bara M.A Numminen.
RUN DMC: Och likt en gummiboll studsade väl densamme tillbaks till gropen i Finland för att hissa flaggan på herrarnas wc …
Mildväder kommer in från sydväst och möter den kalla luften över landet. Det ger förstås snöfall eller snösmocka som medierna kallar det nu. Annars har begreppet snösmocka varit ett begrepp som beskriver snöbyar över kusten från Gävle ner till Stockholm till följd av kalla nordostvindar. Gävle kan få en och en halv meter snö vid sådana tillfällen. Men snön lär övergå i regn fram på dagen. Temperaturen är nu på morgonen på väg upp mot nollstrecket i centrala Stockholm i den milda sydostvinden. Ner eller snarare upp med cirka 10 grader.
Jag hoppas på rejält med regn så jag slipper skotta.
Priskriget på personbilar kommer att fortsätta i oförminskad styrka under 2025.
Yuan Plus startar på 146.284 SEKetas på den inhemska marknaden, vilket resulterar i helt andra priser på exportmarknaden med tariffer på 100%.
https://www.cnbc.com/2025/01/06/tesla-china-sales-2025-as-competition-heats-up-.html
Bra för konsumenterna. Lite märkligt är det att hotet från andra länders industrier så ensidigt betrakts som just ett hot för det egna landets exportföretag och inte också en välsignelse för konsumenterna. Nu tycker jag Kina är ett undantag, men om tex Volvo Cars går i putten är det jobbigt för ett begränsat antal svenskar, medan mycket billigare bilar från Kia är till nytta för ett mycket större antal. Sen gäller det förstås att man tar sig i kragen och levlar upp när man tappar en industri.
Skulle påstå att köpa kinesiskt är dåligt på många sätt.
Priskriget syftar till att sänka de europeiska ekonomierna. Gynnar Putin på långsikt då arbetslöshet m.m. underminerar viljan att stödja Ukraina samt Nato.
Kinesiska bilar har lågt pris för att de strunta i allt vad moral är, usla villkor för arbetar, massiv miljöförstöring, dåliga resultat i krocktester. Byggda för att hålla 3 år, sedan är det bara skrot.
Som bonus så bedriver Kina massivt spionage i Sverige just nu, täckmantel är att bilarna ska vintertestas men egentligen kartläggs totalförsvaret.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmbeBV/uppgifter-kinesiska-medborgare-har-fillmat-kansliga-anlaggningar
Om Volvo Cars går i putten får det konsekvenser för ett mycket stort antal svenskar, plus att fastighetsmarknaden åker på en smäll. det var inte särskilt smart att göra sig av mig kontrollen över företaget men sådan vara ju euforin för 10-20 år sedan med globalisering.
Okej, jag biter, vad är det för lagkrav som tvingar ut dig på vägarna?
Murphy´s Law
Två besiktningar?
Killgissar på bild till nytt körkort.
(Det som försvann i Singapore)
Är det lagkrav att skaffa nytt plastkort så snabbt som möjligt?
Läste nyss att elbilar är väldigt bra om man ska åka hem med familjen från Sälen 🙂
Laddinfrastrukturen.
Och att Tesla tyvärr låst upp för alla, så man måste vänta på en ID.4 som laddar 40Kw som snabbast på vintern.
Ja, här missade Tesla öppet mål i konflikten – lås ute icke-Teslor från laddstationerna när det blir köer, och skyll på Metall.
Enda källan är “Jan i dieselbil” som hävdar 150 bilar i laddkö i Malung, att batterierna skulle ta slut av uppvärmningen i kön med gråtande barn i baksätet. Inga andra källor.
Är det en pågående påverkanskampanj mot elbilar vi bevittnar?
Många härliga individer i denna soppa:
Nr 1. Jan i dieselbil som ringer media och får sin stund i rampljuset med foto och allt.
Nr 2. Elbilister som klagar på att det inte finns tillräckligt med laddstolpar i metropolen Malung.
Just Malung verkar extra hårt ansatt av elbilister. Dags att införa krav på vuxenblöja? Fosilbilister har ju inga problem med det.
https://sverigesradio.se/artikel/foretagarnas-kritik-mot-elbilisterna-urinerar-pa-husvaggar
Det handlar mest om medias klickfixering.
“påverkanskampanj” haha vilket självbedrägeri
En övergripande majoritet i bekantskapskretsen är extremt tveksamma till elbil och jag kan försäkra att de har råd. Jag hör samma i stort sett överallt.
Kampanjen fungerar alltså.
Verkar finnas sjukt många högavlönade högertroll som faller för påverkanskampanjen. Jag trodde det bara var ”livets hårda skola” med sex fingrar och banjo utanför tullarna som var dumma nog. Lantisarna.
Fast det enda lantisarna hade haft råd med i elbilsväg hade väl varit otullade kinesiska bilar.
Kanske kan miljöpartiet ihop vpk kräva otullade kineser efter valsegern 2026?
Säkerhetspolitik har ju aldrig varit deras grej ändå.
MP ,eller VPK än mer, känns inte riktigt som de som tillbad frihandel, är det säkert att du inte har råkat glömma ordet inte någonstans i texten?
I min bekantskapskrets där folk har råd på riktigt och inte bara är forumtroll
Så köper INGEN en brännbil idag.
Så det kan diskuteras vad du rör dig i för kretsar.
Hade inget bättre för mig så jag räknade antalet bilar i kön eftersom han filmade den. Fick det till 37 st. Han menar att det var lika många till på en annan station i Malung så ca 70 bilar i kö fördelat på två platser. Såg bara Teslor i klippet men kan ha fel. Superchargern har 20 platser och en Tesla laddar på ca 35 minuter så kön borde kunna omsättas på en timme.
https://www.automotorsport.se/nyheter/kaos-vid-teslas-laddstationer-i-malung-koerna-vaxte/
Jag reagerade på att det var barmark på film och bilder. Kan det verkligen stämma om Malung den här årstiden?
100 meter kö = 20 bilar
20 laddare på platsen
Tesla har “congestion charge” om man laddar mer än 80% när det är kö
De flesta teslor laddar fullt på 18 minuter
Dvs det var 20 minuters kö till laddning.
Eller säg en halvtimme med sjunkbombens bilantal tanke på att alla lär inte vara nere på 20%
Kollade för övrigt teslaappen 19:00 igår. Då var det EN bil som laddade på de 20 laddarna som fanns
Kan berätta att om 57 bilar ska tanka samtidigt på en mack är det ÄNNU mer kaos än på en laddstation med 20 platser
Dels så kommer hälften inte klara av att betala i tankmaskinen utan måste gå in. Man passar på att pissa när man är inne, köper en korv. Osv
Så upplever att när det kommer en jävla massa brännbilister till samma mack samtidigt så… Är det mer kaos.
Men det kan inte media skriva om.
För övrigt. Skickar inte Tesla en vidare till nästa laddare om man har ruttplanering på och det är kö?
Deras navigation ser väl hur många som tänkt ladda på ett ställe om alla använder datanmaskinen i bilen.
Eh, fast grejen är att det händer i princip inte (den typen av kö för brännbilister) pga bättre infrastruktur (än så länge iaf). Det finns mycket bra med elbilar, men blir också lått fånigt när det här ständigt ska låtsas om att detta inte överhuvudtaget är ett gissel för elbilsägare (eller att de som nämner detta är avundsjuka fattiglappar som inte har råd med elbil). Jag valde bort min tidigare MY mot en labbhybrid nu för att jag pallade inte med detta (efter senaste sommarsemestern). Sällan det är ett problem? Ja, men också i princip enda gångerna jag kör långt i Sverige (sommarhelger o nån enstaka vecka på vintern till fjällen). Då pallar jag inte med lätt kaotiska scener på snabbladdstationerna.
Nja, IAC Group Sweden är en underleverantör till bilindustrin, mest inredning såsom dörrsidor, instrumentbrädor etc. Moderbolaget valde tydligen att kursa dem troligen pga stora covidskulder och troligen efter att ha plockat ut en del pengar.
IAC ligger väl inte under bygg utan fordon(komponenter)? Oavsätt får vi hoppas att våren nu drar med sig lite positiv anda annars lär bygg sektorn rasa ännu mer, då tidigare beställningar avslutas och det under längre tid varit skralt med nya projekt.
Fundering från en brännbilist som funderar på att “go modern”:
Hur mycket kan man lita på “bilens automatiska system” när allt är vitt och j*vligt?
Tänker främst på “körhjälpen” som vad gäller Tesla (iofs inget jag skulle överväga) jag har för mig numera helt bygger på kameror?
Förtydligande: Klarar bilen själv av att fatta att “nu f**n får du ta över, käre förare, jag fixar det inte längre”?
Jag fattar såklart att bilen inte kan vara klärvoajant 😀
Teslas assistans går generellt inte att ens slå på när det är snö – den måste ha tydliga vägmarkeringar för att fungera, plus att kamerorna måste ha klar sikt. Än mindre att man vill köra annat än manuellt när det är sådant väder då man vill undvika hastiga inbromsningar etc.
Kör bara med autopiloten på barmark och då inte om det är halt.
Och ja, de som fortfarande yrar om självkörande taxi – det kommer inte fungera vintertid i Sverige. Eller ens vid regn. Eller lågt stående sol under vinterhalvåret som bländar kamerorna.
Autopilot fungerar i södra Kalifornien.
Stort tack för klargörandet, LW!
Vad gäller antispin så har elbilar ungefär 10 ggr bättre antispin då de kan hantera motoreffekt ut i hjulen på milisekunder och inte sekund som det tar för brännbil
Så det är en säkrare bil i grundkonstruktionen.
Däremot i julas så såg jag en drös bilar som smällt mitträcken på väg till Norrbotten. EN volvo (XC60, bilen alla bittra familjer har)och tre Model Y.
Så är förrädiskt med allt vrid man har och att när det släpper så släpper det rejält och med regenerering med mera är det helt annan körteknik att häva en sladd.
Man ska inte köra så att man behöver häva en sladd.
Fast då får man en kö bakom sig med bilar som körs av män som är “bättre än genomsnittet” på att köra bil.
Avseende att börsåret nu är positivt, vad är magkänslan att det slutar på?
Eftersom bostadsmarknaden tydligen ska hå upp så bör väl börsen också det, det är ju företagen som ska generera pengar även till den uppgången.😇
Själv tror jag på en uppgång även detta år, men känner allt större osäkerhet att bli för tung i amerikanska bolag….
Standard är väl 9-10%, så det blir väl magkänslan?
Först och främst blir det nog volatilt. Därmed kan slumpen avgöra om det råkar vara upp eller ned vid årets slut. Men på 10 års sikt kommer mycket av energiproblemen vara lösta pga fler kraftverk och bättre interregional konnektivitet. Och AI hinner bubbelkrascha och sedan hämta sig och faktiskt börja leverera ökad produktivtet. Så med den tidshorisonten finns det två anledningar till ganska så kraftigt ökad produktivitet och medföljande värdeökning på börsen.
Köp indexfonder i länder med en bra demografi eller strategiskt utgångsläge för tillväxt: Norden, USA, Singapore (när Kina blir no-go-zon), Polen, Frankrike.
Ja, med Trump i rodret, internationella konflikter, återhämtning i ekonomin, Musk som har frispel osv så lär det inte bli ett lugnt börsår iaf.
Om man vill stöda Kina så kör man elbil. Kina sköter alla ädelmetaller som krävs i en elbil.
Om några år har vi inte några biltillverkare kvar i Europa, då Kina är så pass överlägsna.
och hur många procent av elektroniken, mekaniken, gummit,plåten i en brännbil är från Kina? Sen finns det gubbar som jag som gärna köper tysk premium trots att det är dum-dyrt bara för att man gillar lite finess, ädelträ och riktigt läder istf vegan.
Skrivet på en dator eller mobiltelefon med komponenter från … Kina.
Då antar jag att du ALDRIG handlar på Jula, Biltema, Rusta, Clas Ohlson, Elgiganten, Apple store med flera.
För de flesta butiker innehåller saker producerade till 90% i Kina.
Och jag lovar att kimskramset och skiten stödjer Kina minst lika mycket, om inte mer, som elbilar gör
Så är det ju såklart, alltså lägger vi ner allt moraliserande om Kina.
Två fel blir inte ett rätt. Vi kanske inte kan göra så mycket men Kinas dominans är klart ett problem att vara medveten om. Vi kan börja med det som Sverige har kontroll på t.ex. inte låta kinesiska bulvanföretag köpa upp svensk energiproduktion osv.
Kina är inte överlägset på att bygga bil, men deras regering lärde sig av japanerna och har samarbetat med industrin för att skaffa kontroll över strategiska resurser. Dessutom har de subventionerat sin industri och skyddat den med diverse krav på utländska bilmärken.
Om Europa kunde nyktra till skulle det snart bli bättre. Northvolt var väl en bra ide men man lät diverse populister med förenklade ideer om hur mycket resurs som skulle krävas sköta det hela. I Asien hade man förankrat det med staten och lagt en realistisk tidplan. Samma sak med gruvnäring, om Sverige kunde exploatera alla mineralfyndigheter i statlig regi och se till att vi har kontrollen över tillgångarna skulle det vara bra. Diverse kringboende får väl flytta på sig. Så gör man i Kina vilket är en stor anledning till att saker händer.
Sedan har kineserna ofta inte krångat till det så mycket. I Europa finns det en tendens att göra lösningar som skall visa hur mycket tillverkarna klarar av, i stället för att göra något som räcker till.
För övrigt är lågkonjukturen här på allvar. Pratat lite med folk i andra gebit under denna julledighets 17 röda dagar.
Det är många utvecklare som blivit av med jobben i Sthlm.
Hörde av en kodapa att hon sökt 100 jobb under Q4 och fått komma på EN intervju. Att de tydligen har seniora med 20 års erfarenhet som söker basala utvecklartjänster då det dragits ner och optimerats en hel del.
…Hör samma saker från konsultbranschen i Göteborg. Ännu så länge har jag att göra inom mitt gebit vilket har gått upp och ner genom åren men numera behöver jag inte sitta och knappa frampå småtimmarna eller bruka helgerna till jobb.
Inom konsultbranschen märker man ofta när storföretagen drar igång nya utvecklingsprojekt alternativt avslutar några. Då känner branschen av de “seismiska” vågorna. Noterade för ett antal år sedan när ett av storföretagen i Göteborg stoppade ett utvecklingsprojekt hur ett av dom konsultbolag med “väl” stor exponering just mot storföretaget konkade tämligen omedelbart.
Att vara konsult i högkonjunktur kan vara angenämt men det blir snabbt läbbigt när tiderna vänder…
Vilken erfarenhetsnivå ligger kodapan på då?
Det snöar aldrig i södra Kalifornien, nej. Det regnar aldrig ens.
https://www.youtube.com/watch?v=meDpNwem0Vo