Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börsveckan inleds positivt i de asiatiska tidszonerna efter en positiv börsvecka. Guldpriset slår nytt rekord i både dollar och svenska kronor. Medan fordringsägarna rent av avråds av fogden att ställa sig i kön då det är “meningslöst” avfärdar näringsminister Busch (KD) att staten ska tillföra pengar till krisande Northvolt. Enligt uppgift är Geelybilen Polestar 4 inget för den kapitalstarka köpgruppen 50+ då frånvaron av backspegel gör att man inte kan köra den med progressiva glasögon.
Stockholmsbörsen gick positivt förra veckan trots sur avslutning på fredagen. OMXS30 gick +2.14% på veckan och OMXSPI +1.58%. Dollarn ligger kvar på 10:17 SEK och euron på 11:35.
Guldpriset slår nytt rekord både i amerikanska daler och i svenska kronor och handlas i skrivande stund på 859:- SEK per gram eller 2 630 USD per troy ounce.
Det behöver påminnas om att investeringsmetaller som guld och silver inte ska försvaras i hemmet utan i bankfack, liksom viktiga papper som framtidsfullmakter, testamenten, reverser, samt digitala backuper av viktiga filer som alla foton, och förslagsvis även sällan använda värdeföremål som smycken eller dyra klockor.
Bankerna stänger ju som bekant ner sina bankfack, men i både Stockholm och Göteborg finns bloggens samarbetspartner Svensk Värdeförvaring som alternativ, med moderna säkerhetslösningar som vida överstiger bankernas.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
I USA steg också börserna på veckan med +1.36% för S&P 500-indexet och +1.42% för tekniktunga Nasdaq 100. Bäst inomf FANANGST gick faktiskt svenska stoltheten Spotify med +8.07% på veckan.
Borta i de asiatiska tidszonerna ser det mestadels positivt ut nu på morgonen, även om ASX 200 går -0.60% i skrivande stund down under. Hang Seng går +0.17%, KOSPI +0.16%, Nikkei 225 +1.53% och Straits Times +0.24%.
Northvolt får inga svenska statliga pengar eller nödlån rapporterade näringsminister Busch (KD) i SVT Agenda. Det gäller dock “som det ser ut nu”, dvs det gäller tills det är dags för skattebetalarna att öppna sina plånböcker och sina hjärtan. Det avgörande sägs vara vad huvudägarna gör, vilket mellan raderna kan läsas som att svenska staten visst kan gå in givet att huvudägare som Volkswagen gör det.
Northvolt betalar som bekant inte sina räkningar och i en Facebookgrupp för utsättare och mätningstekniker varnas för att ta uppdrag av Northvolt s, som inte betalat en firma för sitt arbete sedan i maj. I en kommentar framgår det att kronofogden avråder från att gå till dem:
“[K]ronofogden sa att de inte tjänar nåt till, kön är lång!”
Utifrån en läsares testkörning av Polestars utgåva av Geelybilen som också kallas EX30 så lämpar sig inte bilen för personer i åldern 50+ på grund av frånvaron av backspegel. Inte så att man inte kan titta tillbaka på när man var yngre, utan för att backspegeln är ersatt med en display som visar upp vyn från en kamera. För att vara innovativa med den kinesiska bilen har man nämligen ingen bakruta.
Därmed kan inte personer med progressiva glasögon (alltså en optisk korrering som varierar från att man kan se nära nertill, till på avstånd upptill, inte att man inte är en rövhatt utan är tolerant mot andra människor) se i backspegeln. En riktig backspegel har optiskt djup och därmed ser man faktiskt på avstånd när man tittar i den och fokuserar just på avstånd. För att kunna se en display måste man fokusera på displayens avstånd, dvs 50 cm och då ser man inte med progressiva glasögon.
Exakt hur man tänkte kring affärsidén att utesluta den köpstarkaste gruppen i Sverige, dvs vita medelålders män 50+ med progressiva glasögon lämnas som en övning.
För övrigt kallar kineserna i Göteborg både EX30 och Polestar 4 för “vår bil”, då det bara är en ompaketerad Geely, medan Polestar 3 och dess dyrare kopia EX90 kallas för “vår bil” av svenskarna i Göteborg.
Polestar 3 kostar från 890 000:- och Polestar 4 från 700 000:-, vilket kan jämföras med Polestar 2 från 559 000:- SEK. Volvo EX 90 kostar från 997 000:- SEK och alltså hundratusen mer än den snyggare Polestarversionen.
101 kommentarer
Blev närmast chockad när jag läste hur mycket snabbare en Tesla produceras jämfört med andra bilar.
Europeisk traditionell bilindustri står det inför mycket svåra tider. Vilket kan leda till social o politisk oro i t.ex Tyskland.
Pressgjutningen av chassit i ett steg med “Gigapress” är väl största anledningen till att de klarar det.
https://www.youtube.com/watch?v=fydlvpDZrAw
Kräver stora investeringar men Tesla tillverkar inte pressarna själva så andra kan ju adoptera samma teknik Problemet är väl att det säkert tar flera år att innan man får allt att fungera och har anpassat all annan tillverkning.
Äldre biltillverkare har sina legacysystem och kan inte omvandla sin utveckling och produktion till fullt modern.
Ja, det skulle inte förvåna mig om det vore nästan lika bra att börja om helt från början, även om det säkert går att köra vidare med vissa delar utan att de behöver anpassas till nytt chassi.
Bara titta på de överfulla motorrummen i fossilbiltillverkanas elbilar. De sitter fast i legacy.
Volvo Cars har tydligen också beställningar på stora pressar från Idra.
Sedan är det en fråga om hur man vill optimera produktionen och vilka material som används. De här chassidelarna är aluminium vilket inte är traditionellt för karossen/chassit. Man vill gissningsvis kombinera gjutna delar med pressad plåt och dessa skulle tidigare ha svetsats ihop (typ Audi A/S-8?). Volymtillverkning av “billiga” aluminiumkarosser har inte skett tidigare.
När karossen är i stål är finns andra förutsättningar och inget av detta är aktuellt.
Men någon med expertkunskap kan säkert fylla i …
Jag antar att du tänker på uppgifterna om att Tesla bygger en bil på 10 mantimmar medans det för VW tar 30 mantimmar?
Det är något som sades av VW’s VD Herbert Diess om berlinfabriken innan den ens startat för att sätta fart på VW internt.
Det är med stor säkerhet inte sant, i så fall borde berlinfabriken producera närmare 2 miljoner bilar per år.
Jag har kört EV9 och den har också kamerabaserad backspegel dock har den kvar en rejäl bakruta. Då jag är 50+ och har lite problem med skärpan på nära håll så tyckte jag inte om att se i backspegeln, ljuset blir också lite annorlunda, konstigt nog är det mycket lättare att se på skärmen när man backar men avståndet till den är längre.
Skärmen är lägre ner och således är ditt progressiva fokus bättre anpassat. Jag har t ex några knappar intill backspegeln på Subarun och har aldrig lyckats läsa vad det står på dem, då jag har progressiva glas.
Funkar de skärmbaserade sidospeglarna på bilar som har sådana?
Det är nog inte främst vackning som är problemet tror jag.
Backning, inte vackning
Det blir ett problem när urvalskriterierna för att jobba med produktutveckling är en glest odlad moppemusch samt en pallplats på SM i någon e-sport.
Tendens är att det gamla köttberget glöms bort för de evigt unga och hippa.
Oavsett ålder borde det vara ett problem om föraren skall fokusera om varje gång hen använder backspegeln.
Hur åstadkommer man virtuellt avstånd i HUD? Det borde väl gå att sno tekniken även om bakgrunden görs ogenomskinlig (eller har jag otur när jag tänker?)
Har HUD idag i min Enyaq, superbra då jag behöver läsglasögon och då slipper fokusera om hela tiden.
De HUD:ar som jag har kört med har en uppåtriktad display som sitter på ovansidan av instrumentpanelen, och där bilden speglas i vindrutan. Vissa modeller har satt displayen under en lins, som ger en längre fokallängd. Av de jag har testat gillar jag den I Mercedes GLS bäst, där gör optiken att HUD-displayen (virtuellt) sitter en 3-4 meter framför vindrutan, och i princip samma fokus som man redan har när man tittar på trafiken.
Det är ett måste för en bra HUD. Optiken ska göra så att ögat/hjärnan uppfattar bilden framför bilen.
Inte svävandes ovanför motorhuven som i Volvo V90 m.fl. Helt värdelös HUD.
Det är obegripligt att HUD inte sedan länge är standard i bilar. Tekniken är i princip 70+ år gammal vid det här laget. Inte ens med GPS-integration och multifunktionsskärmar i bilar har det kommit annat än i ett mindre antal modeller.
Mindre antal?
De flesta har det som minst tillval så länge vi inte pratar småbilar eller bilar designade för att vara extra billiga.
Förutom Tesla då…
Jag menar inte tillval, jag menar standard. Som med fartmätare, ratt, blinkers och liknande. Och de som har det som tillval har fått det först på senare tid. Jag menar att det borde varit allmänt tillgängligt sedan åtminstone millenieskiftet, inte en exklusivitet.
Det skulle heller inte skada med en standardisering av vad som visas och hur det görs – man behöver inte kunna få upp all tänkbar info bara för att det går, utan bara det basala: fart, navigation och kanske ett par tre andra.
Kan man killgissa att 70-talet ringde och påminde om hur bra statliga räddningar brukar bli? SSAB är väl det lysande undantaget (eller är SJ och vattenfall gamla räddningar?)
LKAB, som iofs varit statligt ägt sedan 50-talet, låg rätt risigt till åren runt 1980 men rekonstruerades och har varit en pengamaskin sedan dess.
Skillnaden är väl att LKAB är … statligt ägt.
Om EU menar allvar med hur viktig egen batteritillverkning är kan man visa det genom att styra om en del av jordbruksstödet dit.
Slå en pling till Frankrike och kolla om dom är med på noterna…
😉
Bönderna i Frankrike står redo …
Nää, jag vill inte ta jobbet från Draghi. 🙂
Dessa elbilar är för kostsamma för svenska konsumenter. Väldigt dyra i inköp och kräver 2-3 kWh per mil. Har man inga egna solpaneler blir det svåra utgifter.
Till skillnad mot bensin och diesel menar du? Fortfarande bara typ någon krona milen för elen.
Hur tänker du då? Det är ju fortfarande mycket billigare än motsvarande bensin/diesel. Nackdelen är kanske framförallt om man bor inne i centrum utan egen parkering eller i en BRF som tycker att allt var bättre på 70 talet.
Vad är det för fel på en förlängningssladd ut från balkongen?
Vi har inga (kinesiska) solpaneler och tecknade nyligen om vårt elavtal till ett mycket dyrare avtal än det vi hade förut.
Vi kan komma upp i 2 kWh per mil om vi anstränger oss ordentligt.
Energikostnad per mil är nu max 3:- kronor, oftast närmare 2:- kronor och inte sällan ner mot 1:50 kronor.
@Holmgren
Finns det någon bensin- eller dieselbil som går att köra så snålt som 1 dl/mil?
På tal om ingenting. Många har säkert läst/uppmärksammat artikeln om civilplikt i helgen.
Här tycker jag att det är dags för facken och näringslivet att kliva fram. Måste man genomföra repövning och får 90% av SGI under tiden ska självklart avtal vara klara likt för föräldraledighet att arbetsgivaren/facket kliver in och täcker upp delar av lönetappet.
Måste säga att jag har har gått från att vara positiv till värnplikt till att vara starkt emot. Är det som förut att alla lägger ett år på att försvara landet i ett gemensamt projekt vilket antagligen inte skulle kunna göras på annat sätt ja för. Är det som nu ett sätt att inte betala folk för det arbete som utförs och detta arbete inte gäller hela befolkningen stark motståndare.
Det håller jag inte med om, däremot skall ersättningen från FM/MSB höjas. Om jag som småföretagare har en anställd som lägger 8 arbetsdagar av ung 200 på HV eller civilplikt så drabbas jag ju redan av att det jobb vederbörande vanligtvis gör blir ogjort. Att dessutom tvingas betala för frånvaron sänker ju affären än mer.
Med det sagt, en arbetsgivare som erbjuder detta utan tvång kommer vara mer framgångsrik i sina rekryteringar. Liksom att stötta vid föräldraledighet.
Resonerar du likadant avseende föräldraledighet?
Jag har alltså inget problem med om du gör det. Oftast så kompenseras man på mindre företag av en bättre lön generellt men sämre förmåner. Så kan arbetstagaren själv ta beslut vad han vill välja.
Inte alla företag täcker lön vid föräldraledighet heller.
Föräldraledighet är mer planerbart, och oftast över längre tid. Vill jag att dina uppgifter utförs så skaffar jag förmodligen en vikarie. HV-tjänstgöringen är 4-8 dgr/år, lite för kort för vikarie men ändå 2-4% av arbetstiden.
Om vi tänker att min vinstmarginal är 10%, så är det enkelt uttryckt de 20 sista dagarna som skapar vinsten och ännu enklare uttryckt skapar alla arbetstagare lika mycket vinst oavsett om det är Johan i receptionen eller Johanna på sälj. Om då 8 av dessa försvinner så är det nästan halva vinsten på den arbetstagaren…
Jag är för att även högavlönade kan/ska tjänstgöra pliktmässigt, men då måste staten börja slanta upp.
Som företagare skulle det annars innebära att jag ger upp till 8 dgr extra semester, om jag fyller ut lönetappet. All tjänstgöring sker ju inte på helgerna….
Ett rimligt system på sikt kanske att detta degas av MSB/FMV. Men känns väldigt osannolikt att en sån lösning skulle drivas igenom.
I första hand tror jag det går väldigt snabbt att få med facken/näringslivet på banan (ja små företag är också näringsliv men ni förstår vad jag menar).
Apropå Northvolt har media denna artikel idag. Avdelning Hur tänkte de ansvariga?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-inte-byggt-for-kyla-giftig-kemikalie-lacker-nar-ror-fryser
Fort men fel. Verkar vara genomgående.
Det börjar lukta 3 dagars specialoperation.
Detta är en genomgående branschproblematik. Programvarorna för att skapa modeller som senare blir ritningar blir allt mer avancerade. Det för såklart med sig fördelar. Men det innebär också att yngre ingenjörer i branschen får ett huvudfokus i starten av sin karriär som är lära sig programvara istället för att lära sig vara ingenjörer.
Detta är konsekvensen av det.
Hade kunnat skriva spaltmeter om det här.
“Det börjar lukta 3 dagars specialoperation.” – den där ska jag sno av dig för att diskussioner på jobbet!!!!
Varaågod. Man ser snabbt vilka som läser Cornucopia när man säger det på ett projektmöte.
Sedan blir det diskreta nickningar vid kaffemaskinen och ett tyst Slava Ukraini
När någon säger “Slava Ukraini” lite tyst, så svarar man förstås med ett rungande “Herojam Slava!”.
Det är väl som överallt annars numera att de lät det billigaste erbjudandet vinna upphandlingen – nån utländsk byggfirma som aldrig byggt något i Norrland. Ungefär som balt-firman som skulle bygga bron över Skellefteälven men gav upp halvvägs.
Man undrar var/hur kravspecen är skriven.
Framtidsfullmakter ska INTE förvaras i bankfack. Vet av egen erfarenhet, när vi behövde använda den så kunde inte bankfacket öppnas.
Är det inte lite moment 22?
😉
Alltså, den ska inte förvaras hos fullmaktsställaren, utan de fullmäktiga.
Idén med en personbil konstruerad utan bakruta måste vara den mest fullkomligt absolut korkade som någonsin kommit från en designer. Den vittnar om en dels naiv inställning om att elektronik aldrig kan gå sönder och/eller att i det här fallet folk med progressiva glasögon inte fått vara med att testa ut idén.
Kejsarens nya kläder manifesterat i en bil…
Dessutom anser jag den vara otroligt ful.
Konstruktionen är lika korkad som idén med en centralt monterad display där även hastighetsmätaren är placerad eller “knappar” som kräver att föraren tar blicken från vägen för att hantera eftersom displayen inte erbjuder haptisk feedback.
Jag skall erkänna att jag börjar snegla på en elbil framöver. Kriterierna är klassisk placering av instrumentering och manöverorgan. Det sistnämnda blir svårt men som tur är har inte alla märken anammat idiotiden med den centralmonterade allt-i-allo displayen.
Det går utmärkt att köra bil utan backspegel. Mvh, Skåpbilen
… eller på semestern när bagaget är fullsmetat med packning.
Sneglar också. Men idag kör jag min dieselbil i snitt 3 mil om dagen och tankar 60 liter en gång per månad. Undrar hur ofta jag skulle behöva ladda en elbil ?
Beror givetvis på vilken bil du har men 30 mil på en laddning är inga problem med en modern bil. Så du kommer 10 dagar på en laddning, alltså tre gånger i månaden.
Tack 🙏
Laddar generellt aldrig elbilen.
Ja hemma och (gratis) på jobbet.
Men det räknas ju inte. För hur många tankar hemma eller på jobbet 🤪
Kommer 45 mil sommartid utan blyfot så även dagsutflykter sker utan att ladda
Men man får känslan att många fossilbilsälskare har en farmartank hemma…
Nyckeln är såklart laddare hemma.
Då får man mer smidighet än brännbilen. Och enormt bra ekonomi
Eller ok att ladda gratis på jobbet är bästa ekonomin 😎🥳
Enormt bra ekonomi kan man ju diskutera, eftersom utvecklingen går fortare inom elbil jfrt med fossiler så har ju värdeminskningen varit brutal. Kollega köpte välutrustad iX 40 för två år sedan för 1M, efter 2 år och 3k mil har den tappat nästan hälften. Tesla Y har väl liknande kurva med 50% borta efter tre år. Blir rätt dyra mil jämfört med en fossilbil som tappar 30-35% på samma tid
Väl och väl? Orsaken till att Teslas bilar tappat mycket på två år är att Tesla efter nyår 2023 sänkte priserna med en 15-20%. Räknar man bort den engångsgrejen så ser det mycket bättre ut.
Och orsaken till att andra tillverkares elbilar också tappat mycket är att Tesla startade ett priskrig de var tvungna att haka på. Plus att traditionella tillverkares produkter inte direkt är framtidssäkra eftersom det är svårt att bygga bra elbilar från start – även om man varit duktiga på fossilbilar.
Har ju iof alltid funnits bilar där det av olika skäl är svårt att se ut genom bakrutan. För att inte tala om alla hantverkarbilar, hur gör de? Det dumma i Polestarfallet är kanske att man inte riktigt kan förklara varför man tagit bort den.
Finns en del elbilar med vad du efterfrågar. Bara gå runt och börja provköra så hittar du flera alternativ.
Backspegeln är i någon mån mest där för att titta i under färd. När man väl backar känns mittskärmens kamera och div 360-verktyg betydligt bättre för att få en bild av vad man har bakom sig och var bilen befinner sig.
Tack!
De flesta som skriver här verkar inte använda den innre backspegeln under färd. Det är naturligtvis en vanesak att titta i de yttre speglarna istället, men jag tycker jag behåller uppsikten framåt bättre när jag använder den innre spegeln.
(Jag kör även lastbil och skåpbil.)
Håller med otroligt ful bil. Ser ut som en förvuxen insekt. Såg nyligen foto på en vacker bil som stått modell för ett flertal bilmodeller. Se och beskåda Lancia Astura Granlusso.
Märkliga insekter i dina kvarter :P.
Tycker det är en helt ok sportback. Lite tramsigt att kalla det SUV som PS gör dock.
En kort notis re: skärm.
Polestar har förardisplay ovanför ratten med tillgång till div funktioner, centerdisplay samt möjlighet att uppgradera till heads-up display som projicerar på vidrutan.
Samt även spakar och knappar att pilla på kring ratten.
Angående Northvolt och KFM, har man en fordran på ett företag och de inte betalar kan man gå till tingsrätten och begära företagen i KK och då är det möjligt att man får betalt, man behöver inte gå omvägen via inskasso och KFM.
Vid konkurs hamnar man ju i kön efter storlek på fordringarna. Dvs som småföretagare sist i kön.
Skatteverket kommer alltid först oavsett storleken på deras krav.
Är det verkligen så?
Jag är ganska säker på att
1) Konkursboets utgifter.
2) Fordringar med egendom som säkerhet, panträtter och liknande.
3) Kostnader för konkursansökan, ev. rekonstruktion, bokföring, revision, skatt, pension, lön.
4) De sk. oprioriterade fordringarna, som jag tror LW avser, delas ut proportionellt till skulden storlek, om det finns något kvar att dela på.
Lustigt är ju att det är väl 90% av alla husbilsägare som är 50+, de brukar också behöva förlita sig på backkamera och har ingen vanlig backspegel pga insidan av husbil i vägen. Där verkar de ju sk kapitalstarka 50+ inte gnälla utan handlar på ändå… bara en liten reflektion.
Finns väldigt många hantverkare som är 50+ som också kör runt i sina arbetsbilar, även dessa saknar möjlighet till mittmonterad backspegel, men de kanske inte räkans som kapitalstarka utan åker runt med enbart sidospeglar för att de inte har något val.
Jag tror inte det är främst backning som är problemet.
ej heller det kommentaren påstår, därav orden “brukar och behöva förlita sig på”, syftet från min sida (dvs min avsikt med kommentaren) att kapitalstarka 50+ köper bil med usel bakåtsikt.
Sorry!
…. förlita sig på backkamera….. gjorde att jag trodde du talade om att backa.
Helt annan sak dock att fokusera på en backkamera när du i princip står still, alternativt reserverar i typ 5-10km/h, än att göra det när bilen rör sig i avsevärt högre hastighet. Plus att skärmarna för backkameror brukar vara placerade under framrutan, medans skärm för backspegel torde vara placerad över framrutan.
Sedan är det väl också bara att konstatera att hantverkarbilar som saknar backspegel är avsevärt mycket mindre säkra för runtomkringvarande, speciellt på parkeringsplatser.
kommentaren syftar till att kapitalstark 50+ gärna köper “bil” med usel bakåtsikt.
Jag är 50+ och körde lastbil i lumpen och extraknäckte som långtradarchaffis medan jag pluggade efter muck. Sidospeglar var det enda som fanns då, och det räckte alldeles utmärkt. Till följd av detta använder jag fortfarande enbart sidospeglar när jag backar med personbil också och bakrutan hade lika gärna kunnat vara igensatt för min del.
Med det sagt så är backkamera en fantastisk uppfinning. Att kunna kasta ett snabbt öga på den för att försäkra sig om att inga barn eller djur smugit in bakom fordonet, eller bli påmind om att man glömt lyfta in väskan som man ställde där bakom, är värt mycket.
+1
För övrigt konstigt att backkamera inte blev obligatoriskt inom EU, med tanke på all annan bråte som blev det.
… sedan finns påfundet digitala sidospeglar, vilka helt och hållet borde skrotats på idéstadiet. Kanske att vi snart får se 3d-glasögon som tillbehör för att kunna få djupseende i dessa.
Känns som att vinsten i luftmotstånd man får av att slimma dessa är sämre än säkerheten man tappar. Alla med backkamera vet hur illa det blir på vintern eller vid dåligt väder när vatten och smuts hamnar på linsen. Sikt = noll.
Då tänker säkert någon smart “men då kan vi ju sätta spolarmunstycken som gör rent linsen för sidospeglarna”. Ännu en lösning på ett problem som inte var ett problem från början.
“Men energiförbrukningen måste ju kapas” jo visst men det kanske inte är bäst att börja i den änden där man äventyrar säkerheten. Finns garanterat andra tekniker som kan vidareutvecklas.
“Men energiförbrukningen måste ju kapas” säger biltillverkare som samtidigt ökat den genomsnittliga totalvikten på sina bilar med minst 50% på tio år.
En EX90 med fyra feta och några väskor når upp till maxgränsen för vanligt körkort. Byggs med ett megabatteri av värsta sorten och 2,81 ton material, så nej, miljön tjänar inget på den om inte alternativet var typ en Suburban.
Ytterbackspeglar är lite konstlat problem, finns ju bilar med luftmotståndskoefficient 0,22-0,23 med traditionella speglar.
En kommentar till synproblemen som kommer med åren. Är själv 50+ och har därmed dessa bekymmer. Dock blir situationen väsentligt bättre vid användning av multifokala linser. Då slipper man guppa huvudet upp och ned i aktiv sökande efter rätt skärpa. Man tittar som förr, skärpan kommer i stället automatiskt. Tillpassningen kan tyvärr ta lite tid, men kan vara värt kolla upp för den intresserade. Ögonen måste också klara att ha linser. Funkar tyvärr inte för alla, vilket man inte vet förrän man prövat. För att vara tydlig, jag ser skarpt på långt håll, kort håll (telefonen) och datorskärmen. Kan låta lite hokus pokus, men funkar alltså utmärkt för mig.
Har haft linser i ~40 år. Närsynt sedan 13-årsåldern. För sju-åtta år sedan började jag få problem med att se på nära håll. Så har helt olika styrkor på linserna. Ett öga för avståndsseende och ett för nära. Tog lite tid för hjärnan att ställa om, ca fem veckor, inte två-tre som optikern sa.
Detta innebär att jag alltid ser bra och har fullt vidvinkelseende! Perfekt!
Kanske vi är på väg mot digitaliseringens prästerskap, adel, borgare, och bönder ?
Dagens hetaste nyhet är väl ändå att Svenskt Näringsliv är ute och uppmuntrar hushållen att öppna upp plånböckerna och konsumera annars blir det tråkigt och lågkonjunktur. Man skulle nästan tro att dom pratar i egen sak…
Det är humor.
Prisökningar på 25%, greedflation och krymplation.
Löneökningar på 8% under samam tid. “Vi har inte råd att betala mer”.
Sedan önskan om att privatpersoner ökar sin skuldsättning.
Svenskt Näringsliv är de största snowflakes som finns i Sverige..
Riktiga gnällkärringar är de.
Inför 120% skatt på rörliga ersättningar för de som inte omfattas av LAS i företagsledningarna!
Retroaktivt, 10 år!
Exakt så reagerar befolkningen i Sydkorea när det blir risk för lågkonjunktur och det verkar funka rätt bra.
Vet inte om det alltid är så, men jag vet att jag läst/hört om det vid ett par tillfällen.
Vi får väl se hur detta hanteras nu när de verkar ha det lite knackigt.
Handlar om att vi ska hinna handla innan det flödesbaserad kapacitetsberäkningen drar igång, då finns det inte längre några pengar kvar att handla för 🙂
Utifrån en läsares testkörning av Polestars utgåva av Geelybilen som också kallas EX30 så lämpar sig inte bilen för personer i åldern 50+ på grund av frånvaron av backspegel.
Inga kinesiska produkter är lämpliga att köpa oavsett ålder och synfel.
+1 oavsett om det gäller fordon eller elektronik.
1600 får lämna Northvolt, varav 1000 i Skellefteå. Det var det?
Nja. Det motsvarar, tror jag, 1/3 av arbetsstyrkan.
Lite mindre, var fjärde ungefär om man ska tro DI och dom har väl aldrig fel..?
“Det var det?” Nja, det här är nog bara en början på katastrofen.
Now this is not the end. It is not even the beginning of the end (Churchill).
Jag tänkte med “det var det” att det var slutet på NV-sagan…
Dessutom bör VD Peter Carlsson avgå snarast. Han verkar vara en bra säljare, men inte mycket mer.
Delar av det antalet tycks de fixa p.g.a. bristande säkerhet i arbetsmiljön.
Nejdå, jag är inte cynisk. Men någon borde kanske ifrågasätta tänket på en industri som haft så många incidenter under så kort tid.
Det är säkert så men vem av oss vet normalfrekvensen på incidenter vid större arbetsplatser?
Det här är nog första takterna i Northvolts dödsdans. Jag har det från en insatt källa att tanken från början var att Northvolt Labs skulle utveckla de olika produktionsstegen i Västerås, varefter de skulle installeras i Skellefteå. Men eftersom det var mer komplicerat än Peter Carlsson ville tro, så tog det mer tid än man lovat sina investerare. Istället för att försena Skellefteå så köpte man in de numera ökända kinesiska maskinerna och hoppades på det bästa.
Detta har i sin tur tvingat fram en utveckling där batterierna till stor del byggs på ett hantverksmässigt sätt i Västerås, skickas upp till Skellefteå för att nyttja de få delar av produktionslinan som fungerar och, men här är jag mer osäker, körs ner igen för färdigställande. Enligt min källa så går de flesta runt i Skellefteå och låtsas jobba.
Jag kan inte verifiera de här uppgifterna men de verkar stämma med produktionskostnaden om 33 miljoner per levererat batteri.
När nu Northvolt Labs drar ner med 2/3 av personalstyrkan lär produktionen bli lidande, eftersom linan i Skellefteå inte fungerar.
Synd att de inte hann bli börsnoterade, det här är en aktie jag gärna hade blankat.
Detta var ungefär vad mina källor sade, ja.
Jag tror man kan betrakta Northvolt ungefär som ett par personer som lekt företag finansierat med offentliga pengar, och nu är pengarna slut. Om man ska tala klarspråk så är hela idén i grunden absurd: en politiskt styrd “satsning” inom en väldigt teknisk bransch. Vi skulle precis lika gärna kunna hitta på att vi ska bygga ett svenskt Google. Hur många jobb skulle inte det skapa i norrlands inland?
Problemet är bara att det krävs så oändligt mycket mer för att skapa världsledande företag. Politiker har aldrig förstått hur företagande fungerar och därför är nu förvåningen stor i Sverige. Man tänker: pengar in, batterier ut. Och så lite arbete däremellan av glada personer i reflexväst som går till jobbet mellan nio till fem och har två kafferaster. Men skillnaden är så oändligt stor i hur resurserna faktiskt används. Titta bara på Apple. Apple utan Steve Jobs stod på konkursens rand på 90-talet. Apple med Steve Jobs blev världens största företag och kom på rätt köl. Problemet var inte att man behövde “satsa mer resurser”. Problemet var att man inte hade någon jäkla aning om vad man sysslade med, och de anställda slösade bort sin tid på låtsasjobb. Det såg däremot jättefint på ytan: massor av välutbildade människor gick till jobbet medan företaget gick mot avgrunden.
Om ni kollar noga på kinapolestaren så ser ni att det finns ett uttag i plåten för att kunna montera bakruta på kommande serier om det visar sig att folk inte köper den
För övrigt har nästan alla tillverkare med “kamerabackspegel” även funktionen att ställa om den till vanlig spegel. Även om sikten är dålig.