Klockan 03:00 i natt svensk tid går starten för Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2023 (RSHYR) och bloggarens fru står återigen vid rodret i hennes fjärde race. Således kommer starten följas live här på bloggen nu i natt.
RSHYR är ett enormt spektakel varje annandag jul och folkfest när hundratalet segelbåtar startar kampen om att ta sig söderut, över Australiens motsvarighet till Nordsjön, Bass Strait, och ner till Hobart på Tasmanien.
I år är väderprognoserna extra tuffa, men hög risk plötsliga åskstormar med oförutsägbara vindar längs Australiens kust och eventuellt kolliderande väderfronter över Bass Strait, och sedan antarktiska vindar rakt söderifrån när man närmar sig Hobart. När jag pratade med Lena sist hade arton båtar redan dragit sig ur – antingen för att de blivit underkända, eller för att de avstår på grund av vädret.
Lena är navigatör och styrman (first mate) på Silver Fern, som hon stod bakom rodret på även förra året. Skeppare är David Hows, som också driver kända Ocean Sailing Podcast och företaget Ocean Sailing Expeditions med sina tre sjuttiofotars båtar, inklusive Salt Lines som också tävlar i RSHYR i år igen. Det är nu fjärde gången Lena är nere i höst och seglar åt Ocean Sailing Expeditions som ett av hennes jobb, där hon varit first mate på Silver Fern på två av benen under den svenska höstsens segling Australien runt. Mer om Silver Fern här och båtens blogg från Australien runt med ett antal artiklar skrivna av Lena här. Lena har också skrivit om seglingarna på sin egen blogg Adrenalena där det också finns en redogörelse för förra årets tävling.
Det råder nu rapporteringsembargo från båtarna tills en timme efter start, och primära kanalen blir således RSHYRs egen livesändning på Youtube nedan.
Livetäckningen kommer fokusera på Supermaxis, de enorma rena oceanraceryachterna varav någon antagligen kommer vinna line honours, dvs först över mållinjen. I övrigt tävlar man i olika handikappklasser. Silver Fern hittas i PHS och PHS – Div 2.
Supermaxis i år är utifrån namn jag känner igen är rekordhållaren Andoo Comanche som har filmteam ombord, som kommer hoppa över bord efter starten, Law Connect och SHK Scallywag. Säkert någon mer också.
02:35 Det kom just en åskskur och regn på båtarna som just nu håller på att cirkulerar runt i vädret i hamnen och har börjat taktisera för bästa startplats på den linje man tilldelats. Med åskan blåste det också upp, vilket inte direkt förenklar saker. Nu kan man inte vara rädd för vatten om man ska segla RSHYR.
02:37 Kommentatorerna menar att det nog är svårt för rekordtid i år på grund av vädret.
02:39 Wild Thing 100, som förlängts till 100 fot från 80 fot är också en supermaxi.
02:42 Under kappseglingen ut ur Sydney Harbour är det stor risk för protester där båtar bryter mot reglerna och prejar varandra, vilket kan ge straff i tidspåslag eller i värsta fall diskvalificering. PRotest signaleras genom att man viftar med en röd flagga.
02:45 Allmän kommentar. Om man går i mål och inte tvingas bryta på grund av besättningens säkerhet, personskada eller båtens säkerhet, så väntas Silver Fern gå i mål runt den 30:e december. Supermaxis seglar i mål antagligen framåt kvällen den 27:e december.
02:47 Silver Fern var mitt i bild från helikoptern där. Känns igen på den stora svartglasade överbyggnaden med vitt tak till vitt skrov. Jag tror Salt Lines som ser likartad ut har blått skrov.
02:50 Tio minuter kvar. Som man ser på en del av de mindre raceryachtes så har de en stor besättning, då man kommer dygna, men en minimal kabin. Det är inte direkt kofort ombord på ett race på flera dagar på en sådan båt. Lite bättre komfort på Silver Fern, men det kommer till kostnad av fart och fler dagar till havs. Det finns också en tvåhandsdivision, dvs med bara två personer ombord.
02:55 Nu börjar man lägga upp sig för startskottet. Femminutersskottet gick där. Ambitionen är att korsa startlinjen på sekunden och med hög fart.
03:00 Där gick startkanonen.Law Connect ser ut att vara först över startlinjen.
03:02 Ställning just nu är väl Law Connect, Scallywag och sedan Andoo Comanche, men man ska också slå för att komma ur hamnen, men slipper åtminstone kryssa i år.
03:07 När man väl är ute ur hamnen kommer antagligen spinnakers åka upp. Det finns en hel kategori med filmer på Youtube med spinnaker fails, om man vill se vad som kan gå åt helvete då …Det är enorma segel och enorma krafter som kan dra ner en båt.
03:08 Law Connect rundade bojen först, men fick problem med sina segel. Scallywag och Andoo Comanche rundade bojen samtidigt och det var lite klagomål på utrymme.
03:09 Law Connect gör en gipp ett varv runt bakåt. Antingen kan det vara en straffvända, eller så var det för att lösa problemen med seglen. Hon tappade tätpositionen och ligger trea eller sämre nu.
03:10 Det förklaras att skotet till Law Connects Code Zero-segel gått sönder och det var därför man gjorde en jib.
03:11 Andoo Comanche lämnade en protest mot Scallywag som prejade dem.
03:12 Vi får se om Law Connect fått ordning på sin code zero, eller om hon måste gippa igen.
03:13 Okej, Law Connect lyckades rulla in sin code zero och slå, men var ute bland publikbåtarna innan hon fick ordning på det.
03:17 Det är stökig sjö längre ut i hamnen. För båtarna längre bak som Silver Fern blir det ännu värre, då det kommer vara en massa svall från publikbåtarna ovanpå stöket med vågor från flera håll på grund av vinden. Just Silver Fern med sina sjuttio fot och tyngd kanske inte lider så mycket av det, men mindre fyrtiofotare kommer nog få det tufft.
Scallywag leder för stunden, men har en protest mot sig från Andoo Comanche.
03:20 Sjögången och svag vind gör att inte ens supermaxis seglar särskilt fort nu. Frågan är om Scallywag passar på att ta sin straffrunda nu när det ändå inte är någon vind, men det kan vara bökigt att få upp farten igen.
Law Connect ser ut att leda igen, trots tidigare segelstrul.
Tidigare handikappvinnaren Alive är fyra, vilket är imponerande med tanke på hur mycket mindre hon är än supermaxis.
03:22 Law Connect korsade bakom Scallywag, men teleobjektivet gjorde att det såg ut som hon skulle ramma rakt in i Scallywag, var lite nervöst där.
Att rekordhållaren Andoo Comanche, som anses vara världens snabbaste supermaxi, inte går något bra just nu är förmodligen på att hon är extremt bred, vilket missgynnar henne i den bråkiga sjögången och svaga vinden.
03:30 Silver Fern fick några sekunder i kameran och en kommentar om bekvämligheten som expeditionsyacht med att de antagligen fick en kopp kaffe och en julkaka i sittbrunnen just nu för att fira.
03:32 Nu gör sig teveteamet på Andoo Comanche redo för att hoppa över bord. Där slängde de kameran. Och där hoppade programledaren. Och där hoppade kamerakvinnan. Var några meters fall, då Comanche lutar och är rejält bred. Upplockade av följebåten direkt.
03:34 Scallywag hade en kamerakille ombord också, som hoppade nu tillsammans med kameraväskan. Rätt bråkig sjö.
04:00 Där slutar livesändningen. Därmed går jag också och lägger mig. Silver Fern är inte ute ur hamnen än och vinden är inget vidare för stunden.
14 kommentarer
“Nattsegling” verkar inte engagera cornucopianer så vidare värst mycket.
Det var intressant att följa starten även om jag inte följde den via Cornucopia.
Sov gott Lars!
Fair winds Lena!
Helt ensam i tråden är du inte. Noterar att jag inte varit minst i startlistan med min 31a. Fast det hade nog blivit tufft med dom vindprognoserna. Brukar se till att vara säkert förtöjd när det ska blåsa på det viset. Ingen riktigt inbiten kappseglare således.
Stort problem nu är svag vind och att vinden hela tiden byter riktning.
Haha, det passar mig bättre. Är känd för att vara envis i svaga vindar.
Spännande! Själv en f.d. äventyrare även om segling inte var på paletten som främst innehöll skidor, kanot, dykning och apostlahästar.
Fair Winds Lena! Själv är jag gammal seglare, skridskoåkare, skidåkare bergsklättrare och alpvandrare. Aktiv semester slår det mesta!
Följ via tracker
https://www.rolexsydneyhobart.com/tracker/ Silver Fern ligger om jag tolkar det rätt på plats 14 i sin klass
Hon är stor och tung, gynnas inte direkt av svag vind. Tror både Silver Fern och Salt Lines hamnade i slutet. Det är långseglare, inte kappseglare.
Bara ställa upp i detta race är en seger. Som sagt, väldens tuffaste race, är ju inte Gotland runt precis.
Ååååh!! JUL-HÖGTID!!
Jag var lite för uppspelt inatt för att multitaska med bloggen.
Synd med bara 3 (4) maxis på startlinjen, men en radda riktigt snabba båtar mellan TP52 och upp till 100-fotarna. Det som är mest spännande att följa är dom sylvassa TP52:orna, sitter och håller tummarna för Celestial efter deras miss förra året. URM är en annan het båt som tjänar på dom lätta vindarna nu.
Någon dag skall jag stå där på startlinjen, men först skall Fastet bockas av.
Heja Lena, jag vet hur sjukt frustrerande det är att sitta i en hårdvindsbåt när det är klafsigt, lätt och snurrigt… Nu mer sitter jag i en lätt och överriggad…
vi får hoppas att detta taktiskt väldigt komplexa SH inte får dom 60 knops vind i Bass straight, som det pratas om, utan det blir segling hela vägen.
Fastnet alltså. Wow.
2025 är målet, kör Baltic 600 och GR som uppvärmning 2024.
😉
03:10 Båten gjorde nog en “jibe”. Gipp på svenska, dvs en vändning genom vinden med vinden (till skillnad mot en stagvändning då man vänder genom vinden mot vinden).
Jag tycker om att segla, men det är nog lite för tufft för mig i de där vattnen. 🙂
Om vi skall var petiga så gjorde nog båten en gybe. Jib betyder ju fock.