Länsförsäkringar har nu rättat detta och man dumpade inte Elbit på grund av en vänsterkampanj eller kriget Israel-Hamas, utan för att Elbit återigen tillverkar bombkapslar (klusterbomber). Organisationen Skiftet slirade alltså på verklighetsbeskrivningen när de försökte ta åt sig äran.
Efter att 1 800 stödjare till våldtäktsmännen och terroristerna i Hamas i vänsterinitiativet Skiftet mailbombat Länförsäkringars VD ska bolaget nu ta bort israeliska aktieinnehav från sina fonder, med start försvarsleverantören Elbit. Som storkund hos Länsförsäkringar privat och med två företag, samt sparande så undrar jag nu vart man ska byta, samt om någon har e-posten till Länsförsäkringars VD då jag inte vill stödja bolag som tar våldtäktsmäns, massmördares och terroristers sida.
Personligen har jag hus, gård, skog, katter, två bilar, två företag, samt sparande och betalkort hos Länsförsäkringar, som i allt fram till nu varit ett fantastiskt företag. Som kundägt så får man vinsten tillbakabetald som återbäring och behöver alltså inte oroa sig över att man betalar överpriser för försäkringarna. Det är således en perfekt konstruktion.
Men det går inte att stödja någon som tagit våldtäktsmäns, massmördare och terroristers sida. Alltså Hamas sida.
Således undrar jag vart man ska flytta allt? Sparandet är ju enkelt, och var ju bara för att få försäkringsrabatter, men vilket försäkringsbolag ska man välja? Priserna på pappret går ju inte att jämföra rakt av eftersom jag både privat och i mitt bolag får tillbaka rätt mycket i form av återbäring varje år och Länsförsäkringar har alltid ställt upp utan tjafs när det blivit skador och varit väldigt kundorienterade. Kanske inte gör dem billigast, netto, men de har funnits där när skiten träffat fläkten. Synd att lämna således, men så är det. Tyvärr kan det vara svårt att ordna jord, gård och skog hos andra, vilket gjorde att jag gick till LF för sjutton år sedan.
Men först ska vi förstås organisera en mailbombning av Länsförsäkringars VD. Bloggens ca 250 000 till 300 000 veckoliga läsare är ju till 75% högutbildade och högavlönade kunder och även en stor del egna företagare och skogs- eller lantbruksägare, och några av er torde vara bra kunder till Länsförsäkringar.
Har du mailadressen till LF:s VD, skicka den gärna i mail så lägger jag ut här för de som vill framföra sina välformulerade, sakliga och artiga synpunkter på vad man tycker om ett bolag som tar ställning för våldtäktsmän, massmördare och terrorister.
Så får vi se vad som är viktigast för LF – vänsteraktivister eller storkunder? Mellan tummen och pekfingret är Länsförsäkringar den leverantör jag och mina bolag betalar mest pengar till per år, alla kategorier. Inte ens elnätbolaget Ellevio når de summorna.
Till att börja med kan ni logga in på Länsförsäkringar och via ert inloggade kundkonto fråga LF om det stämmer att de ska sluta investera i Elbit. Därmed visar ni att ni är kund och inte bara en anonym e-postadress på GMail.
Flytta inte förrän LF svarat.
120 kommentarer
Det där gör mig riktigt upprörd, nåväl det är lätta att flytta sina pengar till annan bank med ryggrad. Har haft LF som bank i många år. Hade mina försäkringar där också, me efter att de höjde premierna radikalt för några år sedan bytte jag. Mailar min bankman i morgon och om svaret blir typ som Marabous/Mondelez drar jag
Finns det någon bank som som inte stödjer terror eller sabbar privatpersoners stöd till Ukraina. Ydre Sparbank, Vadstena Sparbank?
De har nu hört av mig.
Viker man ner sig mot den enkeltänkande vänsterpöbeln ska man inte vara VD.
Så svagt och djupt ohederligt!
Kommer byta pga detta.
Skandia. Även det ett ömsesidigt försäkringsbolag. Och bank.
Kämpa LW du ha rätt. LF gör fel.
Jag har med skog, gård, hus och hem samt bruksbil gått över till DINA försäkringar. Mellan 30-40% billigare på iallafall skog/gård och bruksbil. Hade varit intressant om jag haft dem vid min vattenskada i huset istället för LF som jag hade då.
Handelsbanken, svårt att tro att Industrivärden och Lundberg (tycka vad man vill om Lundberg) skulle falla för vänsterns påtryckningar lika lätt.
Nja, Handelsbanken har väl uteslutit all vapenindustri i sina fonder, för att man inte ville medverka i något oetiskt och smutsigt, för en del år sedan. Vänsteraktivisten Lundberg och hans parhäst i ämnet, Boman, ordnade det helt själva. Har inte sett att de ändrat på detta.
LF har fått sina fiskar varma från en “mycket besviken och upprörd kund”, på ett belevat och trevligt sätt. CHECK!
Ja, Handelsbanken var tidiga under invasionen 2022 att stoppa betalningar till Ukraina men vek sig efter att de fått många mail om vad kunderna tyckte om att de inte längre kunde hjälpa dem som utsatts.
Om jag inte är helt fel ute, vilket jag nog inte är, så hade de stoppat överföringar till Ukraina och ett stort antal andra länder med tveksamheter som korruption, långt innan RU:s vedervärdiga överfall av UK.
Men de öppnade efter påtryckningar.
Har haft HSB Hållbar Energi som 1/5 i pensionssparandet men det är enda fonden som gått ner varje år sen 2021. Kommer nu avsluta det vidlyftiga experimentet och hade välkomnat en fond som investerar i svensk försvarsindustri. HSB/Länsförsäkringar mfl är tyvärr lika hala så det blir svårt att hitta en ny kompis; lite pest eller kolera. Men man måste göra ett ställningstagande när vänstern håller på med sina populistiska manövrar; 1800 tomma tunnor skramlar högt när de övriga håller tyst. Samma taktik som i media och i Riksdagen.
Finns ju även facebook, trustpilot, reco, google osv. för att utrycka sina synpunkter.
Ett tips är också att föreslå ändring av företagsnamnet på google till ngn finurligt, brukar gå igenom förvånansvärt lätt.
Ser det hela som ryska påverkansaktioner. Hur fn kan LF gå på det.
Bra att du håller dig ajour, som tur har jag inte Länsförsäkringar. Men är medveten mycket tack vare denna sidan vad man skall undvika för att inte stödja Ryssland. Gillette och Marabou är 2 bolag som alltid går bort
Resonerar så här kring banker: alla banker är korrupta, kriminella rövhattar av rang. Och därför, måste man precis som politiken, leta efter det _minst_ dåliga alternativet. För min del är LF fortfarande det minst dåliga alternativet.
Funderar samtidigt på babblet om att “LF är kundägt”. Om vi som kunder är delägare, borde väl vi tillfrågas om vi accepterar förslaget att avyttra fondinnehav i Mellanösterns enda demokrati?
Har haft alla affärer i LF, försäkringar, transaktionakonto mm, är tom Guldkund trots att jag därmed måste spara hos dem.
Återbäringen har alltid varit nice. Men nej inte om de viker sig för vänsterblivna kioskmongon (finns de andra sorters vänster?)
De fuckade en del med ESG skit i sin Globalfond, och nu detta.
NU är det dags att byta.
Har inga lån så kan ta mitt pick och pack och dra. Men var?
Bara att teckna nya försäkringar och flytta bankkontona.
“Som far til en dotter med Downs Syndrom undanber jag mig skällsord som kioskmongon
Kioskmongo:
Mindre mentalt bemedlad individ, ibland lågbegåvad som hänger vid ortens gatukök/kiosk.
Jämför medelålders kioskmongo – någon som växt upp men fortfarande vid 30-40 års ålder hänger vid kiosken.
Har de gjort ett hat trick genom att även göra affärer med Ryssland och vägra köpa svenska försvarsaktier?
@Lars Wilderäng. Finns det någon länk till informationen? Hittar inget i media.
Fixat.
Kan vi inte bara göra parkeringsplats av hela mellanöstern, finns INGET av värde där
Olja!
VDns mail kan man säkert hitta via sociala medier som tex LinkedIn. Är i varje fall alltför många som hittar min mailadress på Linkedin och mailar alla sorters erbjudanden som jag inte vill ha men även några genuina och önskvärda mail kommer. VD är säkert intresserad av olika erbjudanden om styrelse jobb och sådant så mailen är nog inte helt gömd.
Har mailat LF om att de ska bekräfta uppgifterna. Kommer överväga att byta då detta är oacceptabelt. Tråkigt, har alltid gillat LF för det mesta…
Kontaktar vårt företags kontaktperson i morgon och meddelar att vi byter försäkringsbolag ASAP
Tråkigt men nödvändigt
Pensionera.se kan hjälpa dig att flytta till det alternativ som bäst matchar din investeringsfilosofi, blir billigare också
Låt ALDRIG en tredjepart hantera din ekonomi “gratis”
Shit,. har du inte lärt dig nått av falcon/alra
Den där sidan skulle jag inte ta i med tång.
Kund både på företag och privat, har ställt frågan inloggad på mina sidor. Nu får vi se om de svarar
Har alltid gillat LF och har allt hos dem. Min fråga blir om de låter politiska påtryckningar påverka deras verksamhet i stället för strikt affärsmässiga överväganden? Beredd maila när jag får adressen!
Har LF även klivit ur Ryssland-profitörer?
Tack för att du lyfte detta. Ska ha möte med den som förvaltar min tiotaggarlösning och kommer flytta en miljon i kapital vecka 1.
Mailat inloggad.
Alla borde för länge sedan ha bojkottat Bibis regim. Precis som alla borde ha gjort med Ryssland för länge sedan.
Välj hur du anmäler ett ärende till nämnden:
Mejla till [email protected] eller,
skriv brev till:
Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB
Klagomålsansvarig Annelie Casselvik
106 50 Stockholm
Styrelse och ledning
Styrelseledamöter
Mathias Collén, styrelseordförande, vd Länsförsäkringar AB. Invald 2023
Charlotte Barnekow, född 1962, vd Länsförsäkringar Stockholm. Invald 2021
Susanne Bäsk, född 1962, vd Länsförsäkringar Skåne. Invald 2023
Anders Grånäs, född 1966, vd Dalarnas försäkringsbolag. Invald 2022
Lena Högfeldt, född 1973, vd Länsförsäkringar Södermanland. Invald 2023
Magnus Olsson, född 1964, vd Länsförsäkringar Jönköping. Invald 2023
Helena Sjöholm, född 1974, ordförande Länsförsäkringar Kalmar. Invald 2022
Mikael Sundquist, född 1961, vd Länsförsäkringar Bergslagen. Invald 2020
Representanter för medarbetarna
Bitte Franzén Molander, född 1961, representant för SACO. Invald 2016
Ulrika Taylor, född 1969, representant för FTF – facket för försäkring och finans. Invald 2017
Företagsledning
Sara Rindevall, vd och tf chef Produkt & Kunderbjudande
Mattias Nordin, CFO
Ulf Hulthén, chef Transformation & IT
Mattias Nordin, chef Finans
Tony Pettersson, chef Affär
[email protected]
“Ny” VD sen ett år tillbaka.
Vad gäller pensionssparande hade jag bara 24 tkr i en av deras indexfonder, men detta innehav nu sålt på avanza till förmån för annan likvärdig indexfond.
Vad gäller 1xhemförsäkring, 1xfritidshusförsäkring, 3xbarnförsäkring samt 2xbilförsäkring sägs dessa upp imorgon till förmån för IF (som nyligen ringt och erbjudit bättre pris men som jag inte orkat agera på än. Med denna nyhet blir bytet enkelt)
Har också gård, bilar och företag försäkrat hos LF. Gör om, gör rätt LF.
Ring och flytta dessa imorgon.
Kan tipsa om Folksam
Mitt förslag är att inte lägga allt i samma korg. Många tror att det är bekvämare med en bank / försäkringsgivare för allt men det stämmer inte för mig. Kostnaden att ha flera spelare och plocka russinen ur kakan är väsentligt mindre än förtjänsten / tidsbesparingen att ha allt på samma ställe.
Har du få räknat m rabatter på 10-20-30% för att samla på ett ställe?
Precis. Försäkringarna tjänar man i stort sett alltid på att ha på samma ställe. de flesta bolag ger upp till 30% för att samla alla.
Givet att en normal villahemförsäkring lätt kostar 10.000 per år så är det dumt ge bort 3000 kr. Speciellt som LF/Folksam är väldigt bra på skadehanteringen
Jag håller med – LF är bra på att fixa saker när man måste utnyttja försäkringen.
Fick Gjensidige av misstag en stund p g a uppköp av mindre försäkringsbolag, men försöker fasa ut de där snubbarna så fort det bara går…
Gällande banker är väl det inte många som är fläckfria gällade ryska pengar? Finns det någon sådan svensk bank?
Se min kommentar i botten. Kör en skitbil som inte är värd att försäkra och välj ett onlinebolag.
De där rabatterna får du hos bolag som är 100% dyrare. Jag fattar att Herr Bloggaren inte har lust att köra 10000 mil om året till diverse event i en Aygo, men nästa gång kanske det kan bli en Model 3 eller Model 2 och så ett billigare bolag.
Hej Länsförsäkringar!
Angående er bojkott mot Isr4eliska fondinnehav så vill jag framföra min förvåning över att ni som bolag tar ställning för våldtäktsmän, massmördare och terrorister. Min tolkning är att ni med en aktiv handling har tagit ställning på H4mas sida. Därför vill jag inte förknippas med er på något sätt och begär att ni raderar all data kring mig som person (personuppgifter) vilket jag har rätt till enligt GDPR. Återkoppla till mig när det är gjort.
Ni har gjort bort er.
Intressant att man valt vapenindustrin för att växa kapital. När det verkligen börjar bli drag i tillväxten. Då får man helt plötsligt moral och skuldkänslor för något några slumpvisa mail vill? Kunde lika gärna varit en BOT…
Jag har även tyckt att bloggens läsare verkat intelligenta nog för att förstå skillnaden på att stödja terrorister och att inte stödja folkmord så bemödar mig inte ens argumentera mot inlägget i sak. Det är att nedvärdera dem flesta.
Avd. Det e ni som är de konstiga och jag som e normal.
Haha, bra svar. Men nej, i detta fall är det tyvärr inte så. Enligt rådande juridik är det nog inte mycket att dryfta om. Dubbelmoral är heller aldrig smickrande.
Ps. Inlägget föregås av ett par andra som vänster godkännande, vet inte om det är något ord som fastnat.
LW va också tydlig med att han inte hade kunskap eller tid nog för den här frågan. Det blev tyvärr smärtsamt tydligt.
Ja jag är skitbesviken. Hittat så mycket beröringspunkter på bloggen och fick hopp om ett mindre polarisering och bättre samtal i samhället i stort.
+ 1.
Jag fascineras.
Visst är det märkligt att om man inte gillar att 10.000-tals barn dödas och skadas så stödjer man te–orism.
Håller helt med, Simonne och Heasm66!
Dessutom tycker jag Skiftet brukar ha bra kampanjer mot miljöbovar, idiothögern och utsugarkapitalister.
Jag stannar hos LF.
Skönt att det fortfarande finns några sansade människor i det här kommentarsfältet.
Precis. Hade inte Elbit m fl utvecklat Iron Dome så hade det skett ett folkmord på riktigt…
Tack för info, de har fått höra av mig som kund.
Jag var också en helnöjd LF-kund tills i våras när de skickade ett brev och ville att jag skulle berätta om lite transaktioner som de ville veta var det var. Jag svarade direkt, det handlade om typ Lysa-, Revolut- och Paypalöverföringar. Efter att inte fått svar kom det ett brev två veckor där de sade upp mina konton, vårt gemensamma hushållskonto samt mitt företags konton. Ingen på LF kunde (eller fick?) svara på vad/eller varför de gjort detta. Spenderade nog ett par veckor på att försöka få svar, hos bankens kundtjänst, lokalkontor, ARN, konsumentombudsmannen, bankernas egen konsumentorganisation. Dessutom lyckades de låsa pengarna på vårt gemensamma konto i ca 6 veckor innan vi kunde föra över dem till annan bank. Jag valde såklart att flytta allt från ISK/fonder/pension/försäkringar till andra bolag.
Efter någon vecka fick jag höra att en kompis råkat ut för precis samma sak några månader innan. Vi spekulerar såklart rätt friskt i om det var för mycket välgörenhet till Ukraina som spelade in? Oavsett verkar det vara nåt på gång med den där banken. Även sett andra i media råka ut för samma sak det senaste året.
Vilken bank som inte är mer i lag med världens totalitära-, auktoritära- och teokratiskastater ska du välja nu LW?
LF är trots allt det bästa alternativet av dessa onda alternativ.
Bra jobbat av PLO-vänstern de vet hur man ska påverka.
Bättre att få bankerna att sålla ut bolag som fortfarande är aktiva i ryzzland än att starta ett drev mot LF.
Men vill du stödja ryzzland och flytta fokus någon annanstans så är det ditt val.
VPK har väl aldrig städat förutom namnbytet? Men jag håller med i resonemanget – frys ut ryssarna och sätt fokus på de fonderna. Grannländer som Kazza Stan och Kina kan man väl också ifrågasätta…
Snacka om whataboutism. Det är helt ointressant att andra är värre. Tolererar man skit får man skit. Att ursäkta sådant här beteende leder till värre. Bankerna turas om att glida små steg nedför det sluttande planet.
Bra jobbat du har precis summerat svensk utrikespolitik. Skäll ut de som försöker göra rätt(LF i detta fallet och demokratier i världen) och gosa med de riktiga svinen(storbankerna i detta fallet och diktaturerna i världen).
+ 1.
Kanske en bank där Elon Musk har delägande? Tesla verkar ju inte vara något problem.
Musks inställning till terrorister är att de ska dödas, så det vore kanske inte helt fel.
Meddelat vad jag tycker via Mina sidor!
Nu har jag hört av mig till LF via “Mina sidor”.
Då har även jag meddelat via “Mina sidor”
Berättade lite personligt, och syrligt, att jag och hustrun just ska köpa ut våra förmånsbilar i samband med pensionering och att planen var att fråga LF om privat försäkring/premi till dessa, men att det nu helt beror på vilket svar jag får.
Jag påpekade också(vilket de såklart ser) att vi har Hus- och Sommarstugeförsäkring hos LF , att vi varit nöjda, men att dessa försäkringar omprövas vid ett icke tillfredsställande svar
Jag avslutade med att be dem ta frågan högre upp då jag misstänkte att fler reagerat
LF Västerbotten skriver i svar till någon på Skiftet att de inte längre har ett ägande i Elbit Systems Ltd. Det är allt.
De skriver inte varför de inte längre har det, och heller inte att det inte kan bli aktuellt i framtiden. Kan lika gärna vara ett försök att finta bort besvärliga människor om man ändå avslutat ägandet av andra anledningar.
Har de meddelat i några andra kanaler att de avslutar innehav på de grunder som Skiftet framför?
Jag har Länsförsäkringar och jag kommer stanna, ska meddela det till dem! 🙂
Samma här.
Loggat in o frågat, hade iof redan bestämt mig innan av annan anledning att byta till trygg Hansa när mina 5 försäkringar löper ut, men det behöver de inte veta 😄
Jag har ju en Toyota Aygo, en något mer anspråkslös bil än bloggarens lyxbilar, men onlinebolaget Evoli halvförsäkrar bilen för 100 kr i månaden.
För villan bytte jag till Sensor försäkring när If ville ha strax under tusenlappen i månaden och halverade med detta premien.
För frugans Volvo har jag Volvia eftersom de täcker maskinskada upp till 18000 mil eller vad det nu är. Efter detta blir det Evoli på Volvon med.
Övriga försäkringar har jag inte. Jag har dock inte analyserat så jag kan inte intyga att mina bolag är moraliskt bättre än Länsförsäkringar.
Dock gillar jag inte veklingar som ger efter för terrorister så LF hår fetbort ändå.
Tack för info om detta. Har loggat in och frågat. Bekräftas det att man viker man sig i den här specifika frågan pga några aktivisters åsikter så blir det att byta. Oavsett vilket företag och service det handlar om måste man ha starkare värderingar än så för att förbli min kund. Man borde för övrigt frågat alla sina intressenter innan man skred till verket – inte bara lyssna på dom få som skriker högst.
Hmm, personligen så har jag bojkottat I s . . e l hela mitt vuxna liv. Landet är en ockupationsmakt och har apartheidlagar. Som exempel så har jag bojkottat Marocko lika länge.
Om nu LF plockar bort Is..eliskabolag ur sina fonder så är det väl en bra sak. De skulle dock gå steget fullt ut och plocka bort alla bolag från totalitära- auktoritära-och teokratiskastater först och inte börja med vad som i grunden är en demokratiskstat.
Övriga svenska banker är ju överlag mer insyltade med ryzzland och kina om det nu skulle vara ett alternativ?
I D F gör idag övergrepp på samma sätt som de allierade under andra världskriget. Det är hemskt men dock är det Hamaz gjort och det ryzzland gör rent barberi i jämförelse. Pale stina bojkottar jag också för den delen.
Det är väl ryzzland och kina vi ska fokusera på? Sätt sökarljuset på rätt mål nu. Nu kommer LF få bakslag på detta och ingen bank kommer sen våga slänga ut bolag som är aktiva i ryzzland.
Fokus.
Jag har frågat LF om det stämmer att de låtit sig påverkas. Vi får se vad de svarar.
Låter som agria(LFs djurförsäkringar) för ett par år sedan som drog in sin sponsring utav rävjakts-SM, för några djurrättshaverister övertalade någon högre chef att det var dåligt. Rätt många jägare som försäkrar sina jakthundar hos agria, så inom kort tid tyckte man inte alls att rävjakt var något dåligt.
Rävjakts-SM? Seriöst? Finns det ens? Är inte det typ bara utklädda efterblivna personer i England som sysslar med sådant?
Ganska stor skillnad mellan rävjakt i sverige och den “klassiska” rävjakten i england.
Men jag antar att din kommentar är rätt symptomatisk över varför djurens rätt tyckte det var så omoraliskt av agria att sponsra det.
Försöker förstå logiken.
LF slutar med investeringar i isra€liska företag, alltså tycker de att H4mas agerande är jättebra? Så om de aldrig haft några investeringar i Isra€l hade de också stött H4mas? Så hittar man en bank som bara investerar i europeiska företag, då stöttar den H4mas?
Eller är problemet att man säljer innehavet efter att man fått en massa sura mail?
Om LF omedelbart flyttar pengarna till företag i länder som stöttar H4mas (exv Malaysia) då börjar det finnas en logik, men nu riskminimerar man genom att undvika något som kan vara kontroversiellt, vilket massor med fonder redan gör (inga investeringar i p*rr eller vapenindustri är rätt vanligt). Det har jag svårt att se som ett stöd till terror.
Jag stannar kvar hos LF.
Varsågod, bränn mig på bål.
Håller med. Logiken i att alla fonder som inte investerar i Elbit är te–oristkramande som bloggen framför är något… haltande.
Du verkar tänka, så kan vi inte ha det, allt måste hållas helt svart eller vitt. Att det är extremt grått när det kommer till konflikterna i Mellanöstern kan vi inte ta hänsyn till. Kritiserar du H-mas är du i-lamofob, kritiserar du I-rael är du antise-it.
Ja, här är det att välja sida. Om lsrael inte får försvara sig så utplånas landet, och ju.darna som finns där. Där är den simpla logiken.
Om man anser att det inte är ett enkelt svartvitt val mellan lsrael och Ha.mas/G.aza så är man exakt en av dem som var problemet på 30-talet.
Etnisk rensning och/eller folkmord är inte det enda sättet att försvara dig.
Nej, man kan ju alltid vända andra kinden till, för man förtjänade nog faktiskt det slaget. Och hoppas att det inte kommer fler slag, eller iaf att det blir ett mildare slag.
Fast nu är det ju just etnisk rensning och folkmord som är det uttalade och officiella målet som de försvarar sig mot…
Du kanske skall kontrollera hur maktbalansen i regionen ser ut. Isr-el är den starkaste militärmakten i regionen och de har backning av världens i särklass starkaste militärmakt.
Självfallet har I-rael rätt att försvara sig, självfallet är H-mas värda all kritik de får, men samtidigt kan man inte bortse från att den typ av politik som I-rael bedrivit, med att fördriva folk från där de bott, för att själva ersätta med sitt folk, med mera, med mera. I-rael har själva skapat en väldigt bra grogrund för terroristorganisationer på grund av beteenden som inte har något alls att göra med att försvara sig.
+1
I*rael har blivit anfallna av sina grannländer, vad är det 7 eller 8 gånger, och slagit tillbaks alla anfall.
Dessutom har man erövrat delar av fiendens territorium i samband med krigen.
När man vunnit mark i ett försvarskrig, så tillhör inte marken längre anfallaren, utan segraren.
Hade istället I*rael initierat anfallskrigen så hade däremot marken varit olagligt ockuperad.
Du kanske skall kolla upp sexdagarskriget 1967, då den övervägande största delen av expansionen av territorium gjordes, och vem som var anfallande innan du uttalar dig om vad som är laglig/olaglig ockupation.
Jag tycker att den här saken handlar om att ge efter för påtryckningar från “vänstern” rakt av där de tyx stötta i det här fallet H_mas.
Även jag har hört av mig via mail och Mina Sidor.
Här är en lösning på gång till konflikten verkar det som: https://www.youtube.com/watch?v=C1SvETSZlvo
Det är en väldigt relevant fråga. Anser alltså Länsförsäkringar att lsrael inte ska ha möjligheter att försvara sig mot attacker och således utplånas? Om så är fallet är jag inte alls sugen på att vara helkund där längre.
Kunder kan själva välja om de köper fonder som innehåller vissa företag/branscher. Inte svårt alls.
Det där är något av en halmgubbe. Ingen seriös debattör hävdar att de inte har någon rätt att försvara sig. Man kan dock ha åsikter på sättet detta försvar genomförs. Är verkligen en kampanj som i huvudsak verkar riktas mot civila och då främst kvinnor och barn, det enda sättet att försvara sig?
Man kan vidare fråga sig om en LF eller andra banker/fonder har en moralisk skyldighet att investera i isra€liska företag, och om de inte gör det, innebär det ett ställningstagande mot Isra€ls rätt att försvara sig?
Det tycker jag är trams.
Fast nu är ju inte det sant. Det är inte en kampanj som i huvudsak riktar sig mot civila. Det riktar sig mot de platser där de som konstant anfallit dem sedan 7 oktober befinner sig. Och H.amas använder mänskliga sköldar och har sina högkvarter just i sjukhus, skolor och dylikt. Det gör dem till legitima mål.
Det är de som de försvarar sig mot som i huvudsak riktar sig mot civila. Det har avfyrats tiotusentals raketer från G.aza mot just I.sraeliska civila sedan 7 oktober. Hundratals varje dygn. Det pågår hela tiden. Vad är din lösning för att fåp stopp på dem?
H.amas/G.aza kan när som helst släppa gisslan och sluta anfalla I.srael. Då upphör kriget direkt. Istället var det de som valde att avsluta den vapenvila som var.
Skulle du också hävda att attacken på teatern i Mariupol vore rättfärdig om Ryssland kan visa på att de trodde att en endaste Azov-soldat uppehöll sig där?
Det är ju frågan om hur konflikten ser ut. Att H4mas är terrorister och att Isra€l har rätt att försvara sig är för de flesta inte så mycket att diskutera.
Det som bloggen här handlar om är att om man inte har investeringar i Isra€l stöttar man H4mas. Det håller jag inte med om. Jag har inte kollat igenom alla innehav i mina fonder, men jag har inte köpt några enskilda aktier i Isra€liska företag. Så därmed gillar jag att H4mas tortyrmördar isra€ler? Nej.
Det aktuella området där nere i Mellanöstern är ju bara ca 1 mil brett och 4 mil långt. Det är i min bok en väldigt liten yta. På vilken yta i detta pyttelilla land är det inte både civila och stridande?
De är väl nästan 1 miljon på denna lilla yta dessutom.
Terrorgruppen har väl ett massivt stöd hos de civila. Vad hade de tänkt sig skulle hända när de startade, känns på något sätt som att ger man sig in i leken så för man leken tåla.
Ukraina har 40 miljoner invånare så i proportion så borde media spendera 40 ggr mer utrymme på Ukraina. Ukraina är dessutom i Europa vilket är mer relevant för oss så skulle gärna se att vad som händer i Mellanöstern får en betydligt mindre media täckning i Sverige än vad nu är fallet.
2.2 miljoner.
Argumentet att H-mas har stöd i området är något som väldigt enkelt kan vändas åt andra hållet. Uppenbarligen har nuvarande operation i G-za stort stöd i I-rael (80%) och Netanyahu har bevisligen valts i allmänna val, gör det alla civila i I-rael till legitima mål?
Och eftersom Kina är majoritetsägare i Volvo så säljer alla Volvoägare bilen prompt! Eller?
Därför jag inte ser någon Volvo på vägen längre.
Men kan jag fortfarande köra min Tezla?
Tråkiga nyheter. Samma här, storkund hos LF.
Nu jävlar.
Elbit ligger rätt högt, även historiskt (förutom en liten spets direkt efter terrorattacken). Även om man väl kan gå bra med tanke på omständigheterna så är det kanske inte givet att man gör en kursrusning från nuvarande nivå?
”Flytta inte förrän LF svarat”
Se hur LF hanterar detta innan ni byter.
Själv så avvaktar jag.
Självklart ska man inte göra något överilat. Det måste bekräftas först och den information som finns kommer ju från rätt tvivelaktiga källor…
Har lagt in en säljorder på Global index. Stora pengar för mig.. små för LF. Får jag ingen ny info innan 13 så är det adjöss.
La in en säljorder på alla mina LF Global indexnära som varit min primära fond jag sparat i under flera år.
Blir att byta till Storebrand Global All Countries istället tror jag när pengarna landat på ISKen igen,
Såklart inga stora summor för länsförsäkringar men om vi är många så får det helt klart en påverkan.
Har LF svarat hur dom tänker agera?
Varför inte en fondflytt direkt? Blir det nån skillnad mer än att mäklarna gör stegen? Siktar också på storebrand.
Trist med så nervöst agerande av LF, har också varit försäkrings- och bankkund genom åren för att för en gång skull varit nöjd med dem som leverantör. Många andra tjänster brukar jag växla mellan olika leverantörer, men här har jag stannat för att jag varit nöjd.
Utan någon djuplodande analys, men med en hel del magkänsla, utifrån tidigare erfarenheter, skulle jag som alternativ ha: Skandia för bank, Folksam för försäkring
Blir svårt om man ska leva renlärigt. Inte använda batterimineraler som gjorts av barnarbetare. Inte raka sig med rakhyvlvar från företag som sponsrar folkmord. Nä jag fortsätter att vara kund hos LF, kör Tesla och rakar mig med gilette. Bränn mig på bål nu.
Men äter du Marabou-choklad?
Vill man vara en del av problemet är det väl ingen som hindrar, egentligen. Sedan är det väl upp till dig om du kan sova om nätterna.
Det är väl så jag resonerar.
Har du LinkedIn Premium kan du skicka meddelanden till VD:
https://www.linkedin.com/in/mathias-coll%C3%A9n-7808002/
Om vi vänder på logiken och tittar på det utifrån ett anti-ryzzland perspektiv; vilka försäkringsbolag och andra tjänste-leverantörer hjälper mig att maximera mitt avståndstagande från ryzzland? Finns det också tex renodlade anti-ryzzland och pro-demokratiska fonder?
Anti-ryzzland fonder skulle kunna delas in i två kategorier; passiva (som utesluter alla bolag som har kopplingar till/affärer med ryzzland) och aktiva (som investerar i industrier som aktivt hjälper Ukraina att vinna kriget)
Finns ny tråd om detta.
Kommentarer är stängda