Denna artikel innehåller betallänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat och för företaget.
ECB höjde sin styrränta med 0.25 procentenheter, men euron försvagades ändå mot svenska kronan vilket kanske ger lite andrum för Riksbanken. Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna nu under fredagsmorgonen. Biltillverkaren Volvo Car och Sveriges och särskilt Göteborgs stolthet varslar 1 300 anställda.
Stockholmsbörsen backade med -0.29% för breda OMXSPI och -0.47% för OMXS30. Den svenska kronan stärks dock mot både USD och EUR, där dollarn nu ligger på 10:21 SEK vilket är där växelkursen vänt flera gånger tidigare och att betrakta som ett stöd. Bryter dollarn ner genom detta kan svenska kronan stärkas rejält.
ECB höjde som väntat sin styrränta med 0.25 procentenheter till 3.75%, men euron föll till 11:28 SEK. Detta kan lämna lite andrum för Riksbanken om starkare krona står sig, när man inte måste höja ikapp med ECB för att försvara kronkursen och den importerade prisinflation vi får via handelsunderskotten med EU.
Men vi får se. Det kan vara tillfälliga felplaceringar från valutahandlare och behöver inte vara en trend.
I USA ligger 1-månadersräntan på 5.76% och 2-månaders på 5.24%. 2-åringen ligger dock bara på 3.75% och det har man inte sett sedan september förra året så långa räntor är på väg ner i USA, vilket också drar upp värderingen av obligationer (det är samma sak). 10-åringen på 3.37% har vi dock sett tidigare under året.
Börserna i USA backade och S&P-500 gick -0.72% medan Nadaq 100 gick -0.37%. Inom FAANGST gick det sämst för Facebook med -1.48% och bäst för förlustbolaget Spotify med +1.75%.
I de asiatiska tidszonerna är det blandat nu under morgonen. Nikkei verkar stängt i Tokyo.
ASX 200 går +0.32% i Australien, Hang Seng +0.60% i Hong Kong, KOSPI är oförändrat i Sydkorea på -0.02% och Straits Times faller med -0.22% i Singapore.
Volvo Cars, Göteborgs och Sveriges stolthet och typ den enda platsen man säljer sina elbilar på, “ökar sitt fokus på kostnadseffektivitet för långsiktigt hållbar tillväxt”, dvs sparkar 1 300 personer i Sverige. Det hela representerar sex procent av de anställda. 1 100 får gå från Volvo Personvagnar AB och övriga 200 ska gå från övriga av Volvo Cars svenska bolag.
Det verkar bara handla om tjänstemän, då “[a[rbetare inom bolagets bilproduktion kommer inte att påverkas” men med löftet och tillägget “i detta skede”. Dock ökade Volvo sin bilförsäljning med 10% i april, varav 20 804 i Europa där 63% var hybrider eller elbilar. Försäljningen minskade dock i USA, där endast 31% är hybrider eller elbilar. Ökad försäljning i Europa gör det förstås svårt att sparka arbetare. Totalt sålde Volvo Cars 8 830 elbilar av 51 976 sålda bilar i april. Det verkar inte som att elbilssatsningen direkt slår enormt och min anekdotiska uppfattning är att Volvos elbilar knappt märks utanför Sverige. Exempelvis såg jag inte en enda i Norge, där det kryllande av elbilar i övrigt.
I hela Sverige såldes det 6 928 elbilar i april, dvs nästan lika mycket som Volvos elbilsförsäljning i hela världen under samma period. 973 av dessa var Volvo. 11% av totala elbilsförsäljningen för Volvo Cars var alltså i Sverige, vilket kan jämföras med att totalt således det 3012 Volvo i Sverige under april, eller 6% av Volvos bilar totalt. Det verkar inte direkt som att man utanför lojala Sverige gjort någon enorm succé på elbilsfronten.
Men vi får hoppas att de överlever så jag kan fortsätta trashtalka dem här på bloggen. Bolaget är väl elbilsfloppen till trots rätt välmående.
Aktien gick -3.80% igår på beskedet, har backat -16.03% opå en månad och -51.62% på ett år. Det går bra nu. Tidigare uppgifter var för lastbils-Volvo.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring, och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka ochminska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
86 kommentarer
Man får räkna in Geely och Zeekr inom ramen för vad Volvo åstadkommit också?
ex. https://zeekr.eu/
Lynk&Co samt Zeekr menar jag.
De bolagen är rena Geelykonstruktioner även om Geely köpt mycket utveckling av Volvo.
Man kan naturligtvis raljera över Volvos hittillsvarande oförmåga att få ut elbilar på bred front men konsekvenserna av ett misslyckande lär inte bli roliga för Västsverige. Finns liksom inga varv kvar att suga upp arbetskraften.
Vad består misslyckandet i? Jag kan liksom inte se det i rapporten.
Det är en tuff marknad där ute för de flesta företag. Adidas rapport visade svagt Kina och US medan latinamerika går utmärkt.
Narcos loves Adidas…
Det var bättre förr:
https://beats-rhymes-lists.com/facts/run-dmc-signed-hip-hop-first-endorsement-deal-adidas/
Tror det behöver skapas ett helt fristående bolag för att konkurrera med Tesla. Man måste komma loss från de gamla ICE-inspirerade sätten och interna incitamenten/strukturerna som finns kring hur man att bygger en bil, räcker inte med att “bygga en elbil från grunden” med ett ICE-tänk kring processen.
Det finns ju så många andra delar av en bil förutom drivlina.
Hur menar du att de är smittade av ICE?
Jag tänker att det kan bli tvärt om. Om man dumpar ICE så kan man tappa drivet som de hade. De gamla rävarna.
https://www.youtube.com/watch?v=m1kHsd3Ocxc
Där är en konkret skillnad i utkomst mellan Tesla och den näst bästa aktören på marknaden.
Cory går också in i andra filmer på hur incitamenten kring outsourcing av produktion fungerar inom fordonsindustrin, och varför det affärskonceptet är dött när en aktör som Tesla utnyttjar det faktum att elbilar går att integrera så hårt.
Och apropå drivet hos personalen kan man kolla också på tuben lite om Teslas arbetssätt och kultur. Där ser det än jobbigare ut för VW att hänga med, och detta påverkar hela arbetsflödet från design till produktion.
Men där tror jag som dig att de gamla rävarna har massor att ge, men management måste först bort. Typ alla.
Absolut. Jag tror du hittar samma om du ser på kablage, antal styrenheter osv, men vard har det med ICE-utvecklingsprocess att göra?
Orsaken till att Forden, VWn, etc ser ut som de gör komponentmässigt är att de följt processen kring hur man tar fram en ICE-bil. Tesla kan dumpa priserna och tar hem marknaden eftersom de följer en process kring hur man tar fram en elbil.
https://www.youtube.com/watch?v=1pwGdzJBjC8
Bra intervju
Stort medhåll på Svante.
Kolla “under huven” på en BMW iX som ska vara från grunden konstruerad som elbil, finns ingen variant av samma med ICE.
Men det är fortfarande burk efter burk efter burk som sitter där. Ingen frunk alls.
Kolla sen hur det ser ut under en Tesla Model Y.
För övrigt gillade jag frunken på original model s. Den svalde mycket packning.
Lyssna från 27:00.
Jag tippar att det är omöjligt att under samma management, med sina egna incitament, hysa två så diametralt olika affärsmodeller för att bygga bilar som ICE och el.
Det gamla vanliga tugget om disruptiva tekniker yadda yadda.
Vad är skillnaden förutom ett svintungt batteri och en elektrisk drivlina?
Biltillverkarna har redan gått över till abonnemang på funktioner. Förarassisterande funktioner är långt framme.
AI/Pseudo baserad AI självdrift är långt fram, kan säkert forskas på men det är inte drivande på länge än.
Volvo suger redan upp en massa mjukvarufolk som arbetar med UX och mjukvarubaserade funktioner.
Det man behöver mindre av är ingenjörer som är specialiserade på förbränningsmotorer och avgassystem. Det var srort förr, men har minskat i omfattning.
Man behöver starkare kompetens inom batteriteknologi men troligen kommer man som många andra biltillverkare se batteriet som en funktion och inte komponent, och funktionen är en del av leveransen från batteritillverkaren. Northvolt kan sina celler.
Incitamentförändringarna som ofta nämns som en funktion av distruptiva yadda yadda är väl främst i affärsledet, inte i utveckling och produktion. Men det kommet krävas mycket arbete med att ställa om produktionslinorna som är trimmade för dagens utformning av fordonen.
Jag menar, tom gräsklippare har numera abonnemang.
Man betalar för att få gräset klippt efter man lagt en månadslön på manicken.
Kapitalkostnaden för klipparen är jämförbar med abonnemanget.
Det handlar om hur man sätter ihop en bil.
För en ICE var det vettigt att göra på ett visst sätt, på en elbil är det vettigt att göra på ett annat sätt om du gör det från grunden (Tesla).
Försöker du dock applicera ICE-sättet som är det du kan och har leverantörskedjor för på en elbil så blir den onödigt dyr. Dvs de som bygger på nytt sätt från grunden kan hålla lägre priser eller ha högre marginaler. I slutändan brukar bolag som kan det jmf sina konkurrenter vinna en stor del av marknaden.
Om Tesla hårdintegrerar allt och Volvo/VW/BMW/whatever fortsätter med sin “en burk per funktion” så funkar det inte för Volvo/VW/BMW/whatever att konkurrera i längden.
Jag förstår nog inte vad detta har med ice att göra. Tesla har hittat ett annat sätt att göra supply-chain-mabagemen, och de gör elbilar.
Varför skulle drivlinan påverka hur många styrenheter man har i en strålkastare tex?
Supply-chain-management skulle det stå
Motorstyrenheter för ICE har väll varit de som kommit längst med att integrera mycket funktionalitet i de gamla bilarna. Man har ofta byggt hela paketet själv (tex skövde) och i någon mån försökt undvika suboptimeringen som beskrivs i filmen ovan.
Förstår inte att man kopplar ihop HW integration med vilken drivlina man har.
Man kopplar ihop det med ICE eftersom en elbil kan integreras så mycket mer komponentmässigt, jämför med en ICE. Därmed en annan affärsmodell och “allting”.
Står många osålda/outhyrda Lynk o Co på Bilia Stockholm. De är snygga tycker jag. En laddhybrid. Tillverkas tydligen i volvofabriken i Gent i Belgien.
Rullar många Lynk 01 där jag bor. Känns som ett mer lyckat koncept än XC40.
De är byggda på exakt samma platform, CMA. Så de är till största del väldigt lika, plåten är skrynklad på olika sätt och de har sina egna infotainmentsystem.
Det skiljer i ex. utrymmen och utrustning. Relativt viktiga saker, sen fick Lynk 01 den nya generationen drivlina långt innan XC40 fick den. Bättre pris på Lynken. Och så vidare.
De var ju spännande för 3500 i månaden.
Men en plastigare XC40 för 6000 i månaden. Som dessutom kommer vara begagnad om du hyr den nu…
Det är mycket pengar för lite bil
Sverige är Volvos femte största marknad (sid 8):
https://vp272.alertir.com/afw/files/press/volvocar/202304267105-1.pdf
Typisk bilvärdering (under PE10) på bolaget.
Ingen mening att Volvo överlever. De kan ändå inte tillverka bilar med samma kvalité som Tesla. Tesla har ju enligt NKI 104% nöjda kunder. Vad är det man säger? En miljard flugor kan inte ha fel, bajs är smaskens.
Nä ta död på Volvo, Ericsson, StoraEnso också…Hur sexiga är de bolagen egentligen. Du och jag som är fräscha och moderna människor vet att vi inte är beroende av svenska företag, vare sig direkt eller indirekt.
Det är så 80tal att tro att vi är beroende av våran basindustri, vi vet bättre eller hur?
Jodå, men någon finansiär måste våga släppa ICE och gå låta ingenjörerna gå all-in på el. Bilarna måste ha sjukt få komponenter, inte sjukt många som i en ICE.
Att gå all-in på el kan också ha sin risk. Om efterfrågan på ICE kvarstår så avstår man ju från marknadsandelar genom att bara släppa den marknaden.
Dessutom är det ju långt ifrån säkert att det bara är att låta ingenjörerna gå all-in på el. Det är ju långt ifrån säkert att en som är expert på ICE har så mycket att tillföra till Batteri-gänget. Och de ingenjörer som inte har med motoriet att göra berörs nog inte så mycket av motoriet heller.
Man skall inte döma ut Volvo allaredan. Tror nog att VW gruppen och franska gruppen med Renault och Peugot i spetsen och Chrysler med Fiat och även Toyota får svårare att överleva. Det är inte en enkel väg att gå för dessa stora tillverkare som verkar i 4-5 motor segment. Volvo kan överleva med att fortsätta nischa sig och kinesiska pengar i ryggen. Med de stora elefanterna måste behålla sina andelar i varje segment. Att vara volymtillverkare med gammal teknologi kommer inte att vara vinnare. Jag tror dock vi kommer att se volvo urvattnats som svenskt varumärke och identitet. Jag tror även utveckling och produktionen i Sverige är på sikt hotad. Aldrig tidigare har biltillverkare stått inför för liknande hot och snabb omställning. Jag tror Kina och usa är vinnare på kort och medellång sikt med några nischtillverkare i Europa och Japan kommer att överleva.
Så du menar på fullaste allvar att du tror att världens största biltillverkare får svårt att överleva?
Bifogar senaste presentationen så får du gärna berätta vad det är som gör att de kommer att gå i kk:
https://global.toyota/pages/global_toyota/ir/financial-results/2023_3q_presentation_2_en.pdf
Hur snabb är omställningen egentligen? Så fort elbilsproduktionen ökar kommer det bli råvarubrist (särskild om man inte vill ha kinesisk supply chain) och med det kommer priserna gå upp och dämpa efterfrågan. Det finns åtta miljarder människor på jorden och många av dessa är sugna på en bil och det kommer bli ICE för dom flesta av dom.
Hittintils har samtliga resencioner av kinesisktillverkade bilar jag läst sågat dem rätt duktigt pga det är skit.
De blir bättre med tiden, men de har ett kvalitetstänk att lära sig.
Och en marknad att övertyga, ialla fall i väst.
De har imponerande priser, frågan är om de är uthålliga eller om de köper marknad.
Du får nog uppdatera lite om vilka märken som ägs av vem.
Stellantis äger Chrysler, Fiat, Opel, Peugeot, Citroen, m.fl.
Renault har allians med Nissan och Mitsubishi.
Ifall du har oturen att råka ut för en olycka sitter du gärna i en Volvo. Visst finns det många bilar som presterar bra i Euro NCAP numera men det är fortfarande ett test med som man kan optimera bilen för. Sett många olyckor i arbetet och hade valt en ny Volvo XC60 om säkerhet är högsta prio. I allmänhet är dagens bilar mycket säkrare och fler biltillverkare satsar på säkerhet vilket är positivt.
Gamla nyheter. Idag är nästan alla nytillverkade bilar lika bra.
Volvo fick väl rätt låga betyg i nått av de senare internationella testerna.
Hur gammal är du? Det där låter som nått man sa runt millenieskiftet. Har inte hört det sen dess 😀
Arbetar inom blåljus, så har sett en hel del vad som händer med bilar vid kraftiga kollisioner. Nya Tyska bilar och Volvo klarar sig otroligt bra. När senaste Volvo XC60 lanserades var det ganska vedertaget att det var världens säkraste bil, hur har du missat det? Bara för att du inte är speciellt påläst inom ett ämne behöver du inte håna mig.
Problemet med Euro NCAP är att bilarna anpassas efter testerna, exempelvis så ändrades den procentuella ytan vid frontalkollision vilket fick helt andra testresultat. Därför är det inte helt lätt att konstatera hur säker en bil är enbart genom Euro NCAP, exempelvis är en mindre bil med 5 stjärnor inte lika säker om du krockar med en större bil. Krocktester ger en bra fingervisning över hur säker en bil är men det är först vid verkliga situationer man kan utvärdera vilken bil som var säkrast.
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2021/10/05/flera-volvo-modeller-bland-de-sakraste-bilarna-2021/
Här kan du se hur Folksam rankat de säkraste bilarna utefter statistisk från 184 000 trafikolyckor, 5 av 7 är Volvo. Tyvärr går det inte att se hur säkra dagens bilar förrän om några år.
Folksams statistik korrigerad för olycksfrekvens? En bilmodell som är inblandad i många olyckor hamnar annars högt i säkerhetsstatistiken.
ÄR Folksams statistik […]
Hade valt en Tesla om jag var ute efter säkerhet.
https://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaerkelser/baest-i-klassen/2022/
Tesla S är en krocksäker bil, 94 i betyg av skydd vuxna som är ett högt betyg. Kan jämföras med XC60 och Model X som har 98 i betyg. S är däremot lite säkrare för barn.
Ett bra exempel på saker Volvo gör som inte syns på ett krocktest är säten med deformationszon för att undvika ryggkompressioner. Vad jag vet är det enda biltillverkaren som har denna lösning men kan ha fel. https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/154719/the-all-new-volvo-xc90-addresses-dangerous-run-off-road-crashes-with-world-first-solution
De där 104% skall man nog ta med en nypa salt. Det är ju uppenbart att det är långt ifrån uppenbart vad den där siffran betyder egentligen. Av 100 ägare är 104 nöjda eller!??
Det är även uppenbart att man ska inte tro på allt man läser på nätet. Oavsett om det rör NKI eller euforiska Teslaägare.
Det verkar vara ingenjörer som får gå till stora delar, alltså de som Volvo tidigare har bråkat om att de har haft svårt att rekrytera.
Nya VDn imponerar inte direkt i senaste DN:intervjun. Visst, mysigt med lite skotskt dialekt men vad säger gubben egentligen och vad har han att tillföra? Svårt att få tag på halvledare.. jaha.. typ sedan 3-4 år tillbaka om man är låst till vissa lösningar. Jobba runt! Men man kanske då behöver ingenjörer istället för ekonomer med floskler.
Jim Rowan har en gedigen utbildning (men som vanligt ska det snackas skit på bloggen):
Education: HNC in Mechanical & Production engineering at Glasgow Caledonian University and Glasgow School of Technology. Masters Degree (MSc) in Business with Supply Chain & Logistics from Northumbria University UK.
Jag går på vad han hade att säga under intervjun inte vad han klarade för kurser i forntiden på lärosäten som rankas någonstans mellan 700-800:e plats. Han kanske blir bra, kanske inte, men intervjun ingav oavsett inget större förtroende.
Det är fortfarande svårt att rekrytera folk med de kunskaper som vi behöver, dock är det nu stängt att anställa. I min grupp får vi får lösa det vi behöver göra med de som vi har tagit in och utbildat. Har varit mer eller mindre omöjligt att hitta svensk arbetskraft med rätt kvalifikationer, de som finns jobbar redan på någon av alla fordonstillverkare i stan, och internationellt är det också svårt att hitta.
Det heter arbetsMARKNAD av en anledning.
Är det brist på utbud så går priset upp.
Alla arbetsgivare som säger att det är svårt att rekrytera menar egentligen att de tycker det är svårt att rekrytera till det pris de vill betala.
Erbjud mer till de som man försöker rekrytera så löser det sig. Det är trots allt en marknad.
Mer är oftast högre lön men inte enbart. Kan vara mer betald ledighet, bra incitamentsprogram, osv.
+1
Tyoutoa har ju satsat på vätgas. Det är modigt.
Troligen är det dock en dead end pga infrastrukturen, men man kommer nog i kapp på batterisidan.
VW blir nog glada om de slipper mer avgasproblem…
Kompetensöverföringen österut är slutförd så varför ha dyra ingenjörer kvar här – Lex Saab et al.?
Två bekanta som jobbar med utveckling på bil-Volvo och de ser inte fram mot kommande sommar och amorteringar på huslån.
Samtidigt har Volvo massor av jobbannonser ute, inte minst i Stockholm. Bla mjukvaruutvecklare av säljplattformen, Java, C# etc. Så lite handlar det väl om att fasa ut fossiler också.
Och jag som trodde man behövde in med fler gamla rävar som vet hur en industrialicering ska dras. Inte bara Android och IT tänk.
Du får berätta det för BMW som måste återkalla 90 k bilar med Takata airbag.
Måste ge bloggaren en eloge till att trigga mig till vansinne. Vad tjänar vi som nation på att önska att Volvo går under?
Förutom då att vi för en sekund kan känna oss häftiga och odödliga.
Spotify är jättehäftigt bolag, ju fler kunder destå större förlust. Det är bolaget för oss, den nya ekonomin……(lärdes ut på universitet 99)
Volvo Cars kommer inte gå under, det är bara ett önsketänkande från vissa individer.
Bloggaren skriver ju att Volvo är välmående, och därför lämplig att trash-talka. Att trigga kommentatorer genom att slå på dom starka är väl iaf bättre än att slå på dom svaga – då blir det ju bara misär.
Vad gäller Spotify så växer deras bruttoinkomst stadigt varje år utan undantag. I amerikansk stil kan dom säkert ta igen ett årtioende av förluster när skalan väl blir tillräckligt stor. Tex får dom bättre förhandlingsläge gentemot rättighetsinnehavare då. Så Spotify står starka och är därmed en lämplig slagpåse.
Faktum är att många som klagar och målar fan på väggen jämt har bara brist på fantasi. (Och brist på fantasi gör att man missar dom tiotaggare man behöver för att slå index.)
@DJ
Tack för bra och balanserat svar, jag själv går bananas när bloggaren trashar svensk basindustri och bilar med dragkrok.
Men återigen, mitt universitet lärde ut 1999 ut den nya ekonomin. Va lite flummigt och jag förstod ej allt men det var typ att basindustri är död, numera tjänar vi pengar på att göra ingenting….dvs intenet
Någon mer här på forumet som lärde sig om “the new economy” på 90 talet.
Alla var ju helt dum i huvudet 1999 (kollektiv masspsykos).
Lustigt nog upprepades masspykosen 2007 samt 2021 så det ligger i människans natur att vara blåst.
Volvo är knappast basindustri. Till basindustri brukar räknas stålverk, gruvor, skogsindustri, processindustri som pappersmassa, cement och baskemikalier. Samt kanske något mer i den stilen som jag har glömt.
Eftersom Volvo i likhet med de flesta tillverkare av dyrare bilar slutat utveckla förbränningsmotorer och kommer att sluta sälja sådana anser man naturligtvis att den delen av arbetsstyrkan blir är överflödig när organisationen ändrar fokus till eldrift.
Ett större amerikanskt företag i en annan bransch som utvecklat en ny plattform valde att säga upp i princip hela sin utvecklingsavdelning när produkten övergick i förvaltning. Det ansågs billigare än att behålla personalen tills nästa generation skulle tas fram några år senare. Idag anställer företag i panik ena dagen och sparkar lika snabbt vid minsta darrning i börsvärdet. Långsiktighet är knappast modeordet.
Resultatet av kortsiktighet blir skakiga buggiga produkter som tvingas till “OTA”-mjukvaruppdateringar mm. Att dessa ibland skiter sig minns nog några Volvoägare vars bilar slutade fungera för några år sedan. Kostnaderna för bristande kvalitet fick tidigare tas av kunderna men nu när många privatleasar sina bilar måste kostnaderna tas på garanti/serviceavtalen vilket nu vältrar över kvalitetsproblem på tillverkarna. Plötsligt blev det inte lika roligt att säga att “Det är på reservdelarna vi tjänar pengar” som en källa inom ett svenskt bilföretag uttryckte det i GP för några år sedan…
Uppdateringar OTA beror inte på kortsiktighet utan att man vill ha snabbare time-to-market. I slutändan är det bättre för alla än alternativet, även om det är drygt med buggar (och uppdateringar allmänt när man är 50+).
Behövs också för att rulla ut ny funktionalitet.
Konsumenter accepterar inte längre att saker inte uppdateras löpande.
Jmf en telefon, en iPhone förväntas få nya iOS-versioner med nya funktioner i många år efter den lanseras. Lika på Android.
Telefontillverkarna försökte för 10+ år sedan låsa sig på en Android-version för en telefon och sen inte uppdatera. Det gick så där, de telefonerna sålde inte så bra.
Samma sak har nu nått bilmarknaden där Tesla länge legat längst fram.
Inte riktigt. Den relevanta förväntningen är att en ios/android-telefon är kompatibel med samtida appar och tjänster. Telefonerna måste uppdateras främst för att det upptäcks säkerhetshål i äldre versioner, och i andra hand för att de ska fortsätta vara kompatibla. I större versions-skiften kan det också bli ansiktslyft utseendemässigt men telefonerna är då oftast redan några år gamla.
Förr (90-talet) uppdaterade Volvo (m fl) mjukvaran på alla bilar som kom till service-verkstäder. OTA är mer smidigt men ingen stor skillnad ur kvalitetsperspektiv.
Däremot är mycket mer funktionalitet exponerad via mjukvara och därmed finns större möjligheter att utöka funktionalitet genom uppdateringar.
Aktien ner på en så pass “offensiv” neddragning! Normalt brukar ju marknaden gilla neddragningar, jag har inte läst in mig i detalj på Volvo men finns det mer negativt som kom upp igår?
Ses väl snarare som att man “ger upp” och minskar satsningen på framtiden.
Att fokusera på produktion och dra ner på produktutveckling låter ju som riskkapitalismens version av kissa i byxan.
Varmt och skönt på kort perspektiv och sen börjar det bli lite oangenämt.
Tror mer det handlar om att branschen är körd om du vill tjäna stålar som aktieägare pga brutal konkurrens.
Undantaget Porsche och Tesla som avkastat bra.
Funderade i sammanhanget på att köpa BMW-aktier.
P/E på under 4 och en direktavkastning på över 8%.
Orelaterat, men kan konstatera att NFP kom in ordentligt över. Igen.
BMW är BMW.
Hur många arbetar fortfarande med utveckling av förbränningsmotorer? Det känns liksom inte framtidsorienterat att satsa på 0.1% bättre verkningsgrad eller kunna klara av Euro 8 till priset av ännu mer komplicerade motorer. Den rika världen vill ha elbilar nu. Den fattiga världen behöver inte dyra lösningar
Det är ju ingen som är förvånad.
Har ett par vänner som jobbar med mjukvara kring laddning och självkörande fordon för Volvo…. Eller ja. De utför arbete åt Volvo men sitter under Geelys utvecklingsbolag.
Skulle inte bli förvånad om volvo är ett skal om 20 år. Kineserna förbereder verkligen för att flytta ut all viktig och framtida knowhow till koncernbolag
Sen var det det där med storlek.
Hyundaikoncernen (Hyundai/Kia/Genesis) satsar 220 miljarder kommande 10 år på elektrifieringen….
Och nya bilar lanseras löpande. Inte som Volvo som presenterar bilar som kommer om 2 år och som inte verkar ha nån pipeline eller tankar om nya plattformar för bilar under 1 miljon i pris.
Nej, och vad hände med XC90? En svindyr elbil som påstås vara efterföljare. Snacka om att kasta bort marknadsandelar. Volvos bästa, skulle säga enda bra, bil.
Ja det är roligt när volvochefen säger att man har marknadsledande teknik och är bättre än Tesla.
Varsdå?! Reservdäcket eller?
De flesta biltillverkare är generellt 5 år efter Tesla. (undantag bilar som EV6, Tacyan)
Och sp har vi volvo som är ett par år efter de andra billtillverkarna
EV6? Skulle inte räkna den som särskilt långt framme men blev lite nyfiken.
Vad får dig att lista just den?
MB känns som de är hyfsat med i matchen också men jag har lite dålig koll på dem.
Sen verkar ingen annan än Tesla fattat att halva erbjudandet sitter i laddnätverket. Utan laddnätverk är elbilen en renodlad lokalbil.
Kan rekommendera att köra elbil i Finland. Få elbilar (nåja, det rör på sig nu) och bra laddning till synes överallt.
Reservdäcket måste det vara, en Volvo hade ju varit helknäckt medan Tesla är det närmsta en evighetsmaskin man kan komma.
https://youtu.be/iw0fYa1PCfk
XC70 det var storhetstiden det! Skulle motsvarande komma i elversion med bra prestanda så är köpsuget stort.
Sen 2021 har Volvo Cars tillverkat ca 140000st elbilar varav 17880st finns reggade i Sverige.
Som jämförelse har idag Tesla 39329st registrerade i Sverige men de har och andra sidan sålt elbilar sen 2012.