Eftersom Lena är tillbaka i Rolex Sydney Hobart Yacht Race (RSHYR) för första gången sedan 2019 och deltar som styrman på Silver Fern , så lämnar jag en artikel för uppdateringar här. Starten går på annandagen klockan 13:00 Sydneytid, vilket innebär klockan 03:00 i natt. Det ska bli stormvindar, så det kan bli dramatiskt och förra året bröt 40% av båtarna. Lite länkar och löst prat för den som vill följa det hela hittas nedan.
Jag är inte facksakkunnig, även om jag seglat en del med Lena, så alla sakfel och felaktig nomenklatur nedan är mina och ingen annans. Min kompetens inom ord sträcker sig till fock, genua, storsegel och spinnaker, men när man börjar prata om code zero så ser jag ut som ett frågetecken. Jag har dock de senaste åren lärt mig nymodigheter som lazy jacks. Skot är något man drar (vinschar) i eller släpper när man blir tillsagd, vilket väl är ungefär min kompetensnivå. Jag kan dock navigera hyfsat inomskärs sedan barnsben, vilket man dock har noll användning av i RSHYR.
Lena seglar som rorsman med Ocean Sailing Expeditions och Ocean Sailing Podcasts 72-fotare Silver Fern, som finns närmare beskriven här. David Hows är kapten. Gänget har även med sin andra expeditionsjakt Salt Lines, där det också finns minst en svensk i besättningen. Dessa är inte en racingbåtar, men högsjögående, men man tävlar i olika handikappklasser som justerar för detta. Lena var för övrigt rorsman när de vann Hamilton Island Race 2019 med förra båten Ocean Gem.
Man kan exempelvis vinna line honours, vilket garanterat kommer gå till en hundrafotars supermaxi. Man kan också bli klassvinnare i någon av de olilka klasserna IRC, ORCi, PHS, Corinthian IRC, Corintihian PHS, och tvåmansbesättningsklasser för IRC, ORCi och PHS, samt Sydney 38 Division. Sedan kan man också bli totalvinnare, dvs best-of-the-best i förhållande till sitt handikapp. Sedan finns det divisioner inom IRC och ORCi-handikappsystemen.
Men to finish first, first you have to finish. RSHYR är notoriskt hårt, då vädret vid Roaring Forties är som det är. Nere vid Bass Strait mellan Australien och Tasmanien snurrar alltså vindarna runt jordklotet på fyrtionde breddgraden utan att det i princip finns några landmassor som stoppar dem. Bass Strait är dessutom relativt grund med ett medeldjup på endast 60 m, vilket gör att vågor kan slå om det blir tillräckligt illa. Typ.
De supermaxis som är med som jag känner igen namnen på är Andoo Comanche och ärkerivalen Black Jack, samt Wild Oats XI som bytt namn till Hamilton Island Wild Oats. I övrigt har jag inte koll på om det finns någon mer av dessa renodlade gigantiska superracers. Mycket fokus i starten kommer handla om duellen mellan dessa, och för den som vill se hur det kan se ut ombord vid gott väder har Crosbie Lorimer en liten film på Yuotube från Andoo Comanche här. Det ser inte ut riktigt så med vanliga deltagare bör tilläggas – det finns alltså vanliga fritidsseglarbåtar i tävlingen, även om de är uppkittade för att klara kraven. Ocean Gem var en Beneteau 445, dvs en 44-fotars fritidsbåt som förstärkts upp för att klara kraven.
Den som vill följa tävlingen har en tracker här, och det är nog bara starten i vad som normalt är en folkfest i Sydney Harbour som filmas. Det bör dyka upp officiella filmer från starten här, kanske rent av livesändning. Annars brukar australiska tevekanaler sända det hela live.
Lena själv lägger ut en del bilder på sitt Instagramkonto, t ex när de stötte på Black Jack när de anlände från Sydney något omtörnade och skadade efter en svår transfer ner från Gold Coast, men kommer förstås inte kunna göra det under tävlingen och jag tror inte heller att man får göra det medan tävlingen pågår. Inte för att det finns Internettäckning där ute till havs heller.
Seglingen är inplanerad sedan länge för Lenas del och det är sådant här hon sysslar med normalt som professionell äventyrare när det eskalerade kriget i Ukraina inte pågick. Det blir hennes tredje RSHYR, efter två års uppehåll 2020 och 2021 pga coronapandemin. Med förra båten Ocean Gem ledde de ett tag sin klass, men sedan gick spinnakern sönder om jag minns rätt. Spinnaker kan som bekant vara riktigt farligt när det går åt helvete, och med de vindar som väntas nu kan det gå dubbelt åt helvete. Här är en generell film med några spinnaker fails och andra nosdykningar. Det är enorma krafter som kan dra ner en båt. Yxa kan vara bra att ha ombord. En av haverierna på den här filmen ser ut att vara från matcharcingen i Marstrand för övrigt. Det kan även gå åt helvete för supermaxis. Sista filmen ser också ut att ha lite från starten på RSHYR i Sydney Harbour, där det alltså kan gå åt helvete även vid bättre väder än det ska bli i natt svensk tid.
Tävlingen har naturligtvis massor med säkerhetsregler och alla fartyg besiktigas att de klarar kraven på detaljnivå ner på dimensioner på stag, nödutrustning, nödsändare, nödbränsle till motor om man ska bryta, samt besättningens erfarenhet. Det kan finnas gröna enskilda besättningsmän, men total crew och skepparen måste vara tillräckligt erfaren. Det finns krav på sjukvårdskunnig personal ombord, där Lena är utbildad och certifierad för offshore medical care, eller vad det nu heter, utöver brandmanutbildning. Jag är inte insatt i detaljerna.
Säkerhet går först, och de som bryter tar alltså ansvar för detta – ofta pga något kritiskt går sönder eller för att det helt enkelt blir orimligt farliga förhållanden för båten. Det kan vara roder som pajar, master som går av. I värsta fall ett totalhaveri. Att komma i land med livet i behåll är att lyckas även om man inte når Hobart – det har skett dödsfall.
Film på Lenas Instagram från transfern Gold Coast – Sydney, där det bara var gusting forties och inte gusting fifties som det väntas bli nu. Siffrorna avser knop vind i byarna, ungefär halvera så får du det kanske vanligare svenska meter per sekund, så 25 m/s i byarna, eller stormvindar. Kom ihåg att energin ökar med kvadraten på hastigheten.
Det är i alla fall varmt och sommar i Australien nu.
Normalt.
Nu ska det komma upp kallt väder från Antarktis ovanpå allt annat, men seglare är seglare …
I alla fall 03:00 i natt ska jag försöka uppdatera med hur det går här på bloggen. Vi ses kanske då, annars får ni läsa i morgon. No worries. Fair winds!
20:43 Film från starten förra året, dvs 2021. Pandemin och Australiens immigrationsregler satte nog en del käppar i hjulen för deltagande där men racingkulturen är stor i Australien. Enklare när man inte har skärgård kanske?
20:45 Om det blir någon livesändning, håll koll på en 70-fotare (=rätt stor) med stor glasad överbyggnad för att enklare identifiera Silver Fern.
02:36 Fotohälsning från Lena från tidigare i morse Sydneytid, innan man kastat loss så okej foto.
02:38 Livevideo från Sydney Harbour är igång på Youtube nedan.
02:44 Det är väldigt mycket taktiserande och positionerande nu innan starten. Man får alltså bara använda segel så här innan och det gäller att placera sig så att man har full fart preics över startlinjen när skottet går samtidigt som man ligger uppvind från konkurrenterna för att ta vinden från dem.
02:46 Verkar vara en del ytterligare supermaxis jag inte känner igen. T ex Law Connect som var #2 för line honours förra året. Sponsornamn förstås. Ser ut som att RSHYR har filmkamera ombord på Comanche och Hamlinton Wild Oats. Kamerakvinnorna eller kameramännen hoppar överbord en stund efter starten och plockas upp av följebåt. Extravikt som skulle sakta ner båtarna annars, men innan starten är det inte ett problem. Samtidigt ponduspostulerar jag att man vill ha en så lätt kameraman som möjligt för att accepteras ombord även de första minuterna.
02:50 Tiominuterskanonen har gått nu.
02:52 Båtarna i de bakre startlinjerna kan få problem med svallvågor från åskådarbåtar längre ut där det är fritt fram att följa.
02:54 You can’t win the race in the harbour, but you certainly can lose it.
En anledning är att man kan diskvalificeras på grund av regelbrott, som att man prejar andra båtar. En ny regel är dock att man får köra en tvåvarvs vändning när man lämnat hamnen för att benådas mot regelbrott i hamnen. Wild Oats XI diskades 2019 pga att hon prejade Comanche vilket filmades på nära håll både från helikoptern och filmbåt.
02:55 Fem minuter.
02:59 En minut kvar, ser ut som de fyra supermaxis siktar mot startlinjen nu. Black Jack i täten. Comanche efter.
03:00 Igång. Supermaxis är i ordning just nu Black Jack, Andoo Comanche, Law Connect och Hamlinton Island Wild Oats sist av de fyra.
03:01 Man behöver kryssa ut. Comanche har ingenstans att ta vägen just nu när hon skulle slå. Det är tight som f-n. Comanche ska ropat protest!
03:03 Law Connect har Ukrainas flagga på storseglet. Australien har skickat bland annat minsäkra pansarbilar.
Kamerorna ombod på Comanche och Black Jack har med ljudet från ombord med fina citat som “fuckin idiot”.
03:06 Law Connect föll av bakom Black Jack för att inte enligt reglerna preja henne. Tappade fart. Var väl någon meter mellan spröt och Black Jack.
03:07 Black Jack leder för stunden, men det är knivslagsmål mellan Wild Oats, Law Connect och Black Jack. Andoo Comanche är lite efter men det kan vara taktiserande inför att man svänger av söderut.
Förhoppningsvis får vi se mer av de andra båtarna på livesändningen när supermaxis är ute ur hamnen.
03:10 Trångt. Black Jack fick falla av in mellan Law Connect och Wild Oats efter hon slog.
03:11 Nu ska man rund märket (bojen) innan man svänger av söderut. Nu blir det trångt igen.
03:12 Hamilton Island Wild Oats slog två gånger och är först runt märket och leder med drygt 100 meter. Black Jack är tvåa. Comanche gör nu två straffrundor för regelbrott, tror det var för att de tacklade märket.
03:15 Supermaxis är nu fria och sticker iväg söderut nu och får full fart när man inte behöver slå längre. Nog dags för kameramän att snart hoppa. Andoo Comanche verkar ha gjort sina två varv nu. Law Conenct har fått upp ett tredje segel.
03:17 Law Connect leder vid andra märket med ukrainska flaggan på storseglet. 80-fotaren Stefan Racing är fyra och ligger alltså före Comanche.
03:19 Ser ut som Law Connect får upp spinnaker nu, eller code zero eller vad det nu är för något segel. “Deploy the fucking jib.” låter det från Wild Oats. Kanske är en jib? Fråga en expert. Kommentatorerna till filmen har reklampaus för tevesändningen just nu.
03:22 Låter som Wild Oats kör två varv för att få nåd för eventuellt regelbrott i hamnen när man eventuellt prejade Black Jack. Man vill inte chansa. Jiben var för straffvarven.
03:26 Tjugo knops vind utanför hamnen. Alltså typ 10 m/s. Bra vind, bra soligt väder.
03:28 Silver Fern och Salt Lines ligger sist inne i hamnen. Betyder nödvändigtvis inget pga handikappet, men ger lugnare segling i starten när man slipper trängas och inga risker för regelbrott. Låg väl på fjärde starlinjen. Stora 70-fotars expeditionsjakter, inte racingbåtar. De bör dock ha fördelar när det blir rak segling utanför hamnen, medan de små och smidigare båtarna drog i starten. Antagligen kommer syskonfartygen från Ocean Sailing Expeditions att följas åt då de är ungefär lika snabba.
03:33 Silver Fern har gått om Currawong, som är en fritidsbåt. Man verkar vara runt märket, trackern släpar efter. En av båtarna som inte rundat märket är Gun Runner, som seglas av australiska armén. Skämtet är att den är så liten att det endast är pansartrupperna som kan trängas ombord. Hon brukar typ vara sist över mållinjen, men hon har anmält sig för line honours-tävlingen. Antagligen någon form av internt skämt mellan flottan och armén.
03:38 Livetrackern verkar vara 18 minuter efter. Står att den är race time 00:20, när det gått 38 minuter. En anledning kanske är att man som deltagare inte den vägen ska kunna se övriga båtar live.
03:42 Nu hoppade kamerakvinnan Mel från en av supermaxisarna. Även kameramannen Tim har hoppat.
03:50 Ocean Sailing Expeditions har en Facebook-sida med lite foton från innan de kastade loss. Lammstek är i ugnen för första måltiden. Viktigt med bra mat till sjöss om man ska vara ute några dagar. Supermaxis väntas dock gå över mållinjen i morgon tisdag. Oklart om de varken äter eller sover.
03:56 Andoo Comanches försegel är tydligen 850 m2 stort. Som en villatomt.
03:59 Där slutar livesändningen. Det är också ett entimmes embargo på att rapportera eller posta från båtarna, så nu kan det börja postas eget content i sociala medier.
04:05 Klockan 00:40 in i racet gjorde Silver Fern 9.6 knop mellan första och andra märket. Hon kommer arbeta sig förbi rätt många båtar, som ligger i 7 – 8 knop och sedan tar det nog fart när man sätter iväg söderut, men fördröjning på livetrackern alltså. Kan tilläggas att samtidigt gjorde ledande Law Connect 18.5 knop, Black Jack 18.0 knop, Andoo Comanche 18.7 knop på tredje plats och Wild Oats 16.1 knop men var då på väg söderut.
04:13 Handikappositioner i tävlingen kommer publiceras tre timmar efter start, dvs vid 06:00 svensk tid och då får man reda på hur de individuella båtarna verkligen ligger i tävlingen och inte bara var de hittas geografiskt. På tiden 1:00 låg Silver Fern tionde från slutet geografiskt, upp från näst sist i starten.Med 8.6 knop rakt söderut i jämförelse med exempelvis flottans Navy One på 8.0 knop så kommer hon tugga vidare. Men så är hon 72 fot mot Navy Ones Beneteau 40. Stora båtar har en rejäl fördel i medvind, vilket är det som gäller just nu på väg söderut. De långsammare båtarna kommer dock få väderomslag innan mållinjen.
04:27 David Hows pratar lite i en film på Facebook innan de kastade loss i morse. Lena skymtar förbi i bakgrunden. Spinnakern är 243 m2. Vindarna blir värst vid Bass Strait som det ser ut nu, vilket man räknade med att man når i morgon tisdag lokal tid.
David pratar om att det gäller att inte svepas med i racet och ha för mycket segel när vindarna stiger, då det innebär stora risker för skador och att man behöver bryta. “We’ll keep your loved ones and familiy members safe, and we’ll see you at the other end.“
Med det pausar jag rapporteringen här och återkommer på morgonen. Ni kan följa tävlingen på trackern här och placering i handikappklasserna dyker upp runt 06:00 här. Silver Fern tävlar liksom flera andra långseglarjakter runt 70 fot i PHSklassen.
08:49 Silver Fern är nu #6 av 18 i PHS-klassen utifrån handikapp. Avalanche har brutit, så 17 är kvar i klassen. Aktiell fart är 11.0 knop och hon har snittat 9.4 knop. Korrigerad hastighet utifrån handikapp är 9.2 knop. Gunshot leder klassen.
För line honours ligger Silver för på #84 av 109 startande. Bara Avalanche som brutit än så länge, glädjande nog.
Andoo Comanche leder line honours. #6 är Willow, som är en 70-fotars Volvo Ocean Race-båt. Av intresse då det verkar finnas en svensk besättningsman ombord.
Celestial leder totala sammalagda handikappklassen och ser just nu ut att bli totalvinnare. Hon leder även IRC och ORCI-klasserna förstås.
09:04 Silver Fern har nu arbetat sig upp till #5 i PHS-klassen.
09:23 Ocean Sailing Expeditions har nu laddat upp lite innehåll till sin Facebooksida. . Här är en fyra timmar gammal film där man fått upp spinnakern och har det rätt najs. Glöm inte att byta uppspelningskvalitet till HD. David håller i kameran. Lena står bakom rodret och viftar en hälsning. Andra personer på filmen jag träffat är Tim och Kris. Känns som att det var igår.
“Pretty nice back here.”
Det är oerhört ödmjuka och stabila människor – australiensare och nya zeeländare – och är du i Australien och intresset finns för segling kolla om du kan få plats på någon av Ocean Sailing Expeditions expeditioner eller regattor. Vet dock att det är kölista och just RSHYR är som en av de mest kända regattorna inte helt lätt att få plats på om det finns över.
Här är lite stillbilder på Silver Fern och Salt Lines från starten i Sydney.
Silver Fern har trillat tillbaka ner till #8 i PHS. Positioner kan pendla fram och tillbaka beroende på riktning i förhållande till vinden med mera.
Lena är beprövad som rorsman och de vann som sagt Hamilton Island 2019 med henne bakom rodret. Hon har i sträcka seglat jorden runt bakom rodret eller som skeppare, och nästan hela jorden runt geografiskt, så hon har en del rutin från väldigt olika förhållanden – från artiska snöstormar till åskoväder och storm i mörkersegling i Karibien, eller en crossing av Stilla Havet, och förstås Atlanten. Detta är hennes andra RSHYR som rorsman, första var hon vid storskotet har jag för mig.
10:04 Silver Fern är tillbaka på #5 av 18 i PHS och ligger just nu på #79 i line honours. Aktuell fart 11 knop. Man kan följa hennes position direkt på båtens sida i tävlingen, om man inte måste se övrigas positioner. Man har missat att ange hur många RSHYR besättningsmedlemmarna gjort, men iaf Tim, Kris, Alex och Lena borde ha [2] efter sig likt David. De andra vet jag ej.
17:01 Silver Fern är nu nere på #13 av 18 i PHS-klassen. Klockan är tre på morgonen i Sydney.
08:08 Silver Fern ligger nu som #11 i PHS och #84 på line honours. Aktuell fart är 8.2 knop.
Comanche tog förstås line honours.
Film från senaste nattseglingen (glöm inte dra upp kvalitet till HD på FB-filmen) och korsningen av det förrädiska Bass Strait, dvs för nio timmar sedan, med Lena bakom rodret. 30-35 knop i vindarna, dvs 15 – 18 m/s. På filmen ser man ut att göra ca 10 knop.
Alla ombord på Silver Fern ska må bra och båten är i gott skick. Ska gått ett 20 cm hål i genuan, men inga skador i övrigt.
12:07 Silver Fern har tappat till #14 i PHS och gjort några udda manövrar enligt trackern. Vinden har totalkantrat utanför norra Tasmanien efter Bass Strait och gått över till motvind – manövrarna kan varit för att ta ner och byta segel, eller om något segel gått sönder, eller bara hantera upprepade vindkantringar. Det ger sig kanske i någon statusuppdatering på Facebook.
08:40 En rapport från Silver Fern som nu har mobiltäckning. Vinden har varit ren motvind med ordentlig sjögång, och då man är en expeditionsyacht och inte en racingbåt så har motvinden gjort att det gått mycket trögt. Ett tag låg man sist i PHS-klassen och gjorde bara tre knop, men är nu uppe på #14 och stävar på i sju knop efter att vinden vänt till sidvind.
Som tung expeditionsyacht har man störst fördel i medvind.
Flera i besättningen har blivit sjösjuka på sistone och man har som sagt en stor andel gröna besättningsmedlemmar, vilket påverkar.
Nio båtar har gett upp och avbrutit än så länge, inklusive australiens flottas Navy One, medan arméns Gunrunner fortfarande är i spel. Det har varit båtar som tappat roder och behövt räddas, medan andra kunnat ta sig i hamn själva. En av de värst drabbade var Yeah Baby, som seglade på en klumpfisk, som kan bli fyra meter och väga ett ton. Den syns bara på en fena som sticker upp.
Det sliter att vara till sjöss länge och vindarna har inte varit positiva för de som inte hann upp för Derwent innan vinden vände, men det ser bättre ut just nu. Samtidigt är det nu möjligt att söka nödhamn väldigt snabbt i och med att man är längs Tasmaniens kust där småhamnar ligger tätt och det kan därmed finnas en frestelse att avbryta.
Havet och vinden är nyckfullt.
Av arton båtar i PHS-klassen har tre gått i mål och en avbrutit.
12:47 Vinden har vänt och Silver Fern gör dryga nio knop, samt har avancerat upp till plats #13 i PHS-klassen, trots att hon går lite längre österut än de flesta, för att få bättre vind och vinkel mot vinden.
14:37 Man ligger nu som #12 i PHS-klassen och är snart nära att runda udden vid Port Artur, för att sedan ha upploppet upp för Derwent till Hobart kvar. Som vinden ligger nu har man goda möjligheter till medvind sista biten, vilket gynnar Silver Fern.
16:48 Silver Fern har nu lagt om kursen västerut mot Cape Artur och gör mycket god fart med nio knop. Nu hoppas vi på en bra spurt mot slutet. Aktuell placering i PHS är #14. Vad som kan ställa till det blir om man hamnar i vindskugga bakom bergen runt Port Artur men i övrigt är det låglänt så passerar man väl de kullarna och vinden inte kantrar kan det bli bra fart sista biten in till Hobart.
19:27 Som väntat hamnade man nu i vindskugga utanför Port Artur och det går långsamt igen. Plats #14 i PHS fortfarande. Det finns de som dragit sig fram sista biten genom att slänga i hinkar med tamp och dra sig fram i vattnet upp för floden. Man får som sagt inte använda motor och dör vinden i Derwent står man stilla. Eller ännu värre driver baklänges utåt igen.
20:13 Man börjar få lite vind och börjar få upp farten nu.
23:29 Silver Fern har nått Derwent nu och beräknas gå i mål inom två timmar. Är väl knivslagsmål om vilken plats i line honours man ligger på nu och kämpar tätt mot Uprising Brightside Marine samt Crux.
07:49 Silver Fern gick i mål runt 02-tiden svensk tid. Slutlig placering blev #16 i PHS och #91 i line honours, men hon är som sagt ingen racingbåt utan en expeditionsjakt. Lena tar nu igen sig efter att all vaken tid stått vid rodret. Rorsman är kanske det tyngsta jobbet ombord, då de övriga har återkommande och ofta långa pauser när inget behöver justeras. Därtill kräver det en del styrka att konsant styra. När det inte är tävlingar använder de flesta seglare med någorlunda moderniserade båtar autopilot en mycket stor del av tiden om inte omständigheterna kräver konstanta kursjusteringar, vilket gör att man kan justera kurs med en knapptryckning.
56 kommentarer
“där det bara var gusting forties och inte gusting fifties”
Typo gissar jag.
Roaring 50’s and screaming 60’s har jag för mig.
Passar även på att tacka för allt du gör för det goda, rätta och sanna här i världen!
Jag böjer mig för din kompetens här.
Gusting 40’s är helt rätt, var bara att det blev gusting även på 50’s i texten.
“Gusting 40” eller “gusting 50” syftar på vindstyrka i byarna. Dvs, vinden kommer vara 30+ knop, med 60+ knop i byarna.
Latityderna heter däremot “roaring fourties” och “screaming fifties”.
I texten är det vindstyrka som avses, så helt korrekt beskrivet av Lars.
Med 50+ i byarna, typo there
Då är jag helt med på vad som avsågs 👍
Dock har vi båda fel om vad latituderna kallas.
Rätt är roaring forties, furious fifties och screaming eller shrieking sixties.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Roaring_Forties
..och naturligtvis, stort lycka till Lena ! !
Lycka till Lena, blir ju roligare att följa racet nu! Själv seglar jag det virtuellt, lugnare så 🙂
//Tobias
Häftigt race. Jag kommer följa….om jag hinner…har fastnat i en bra bok…Stjärnfall heter den visst😀
Tematisk låt: Rod Stewart, I Am Sailing (mitten av 70-talet, typ)
https://www.youtube.com/watch?v=FOt3oQ_k008
Lite mångbottnad. Kom helbrägda iland igen!
<3
Rod sjöng vidare trots struphuvudcancer, men tappade någon oktav på kuppen. Tur att han aldrig på riktigt blev fotbollsspelare, som var hans alternativkarriär, liksom Connerys. 😉
Kul att se. Jag har hållt på en del med havskappsegling. Vi brukar säga att en segelbåt är ett hål i vattnet i vilket man häller pengar (ungefär som ett ryskt hangarfartyg …).
Någon här som vet varför man bör ha hörselskydd på sig när man sitter på båtens toa?
Do tell!
(Gjerne på norsk 🙂 )
Ok, en kappseglingsbåt skall ju vara så snabb så möjligt så det innebär att man koncentrerar vikten i mitten på båten så den kan röra sig obehindrat i vågorna, utan onödigt klafsande som bara bromsar. Skrovet framför masten brukar därför vara helt tomt. Någonstans måste man ju ha toan så den brukar åka in i det tomrummet. Folk sitter inte så ofta på toa så att viktfördelningen är suboptimal den stunden får man stå ut med. Nu är dom här båtarna gjorda av kolfiber så det blir alltså en j-kla resonanslåda av det hela, utan tillstymmelse av ljuddämpning. Så när båten hoppar ner från nästa vågtopp så blir det smällar som gör riktigt fysiskt ont i öronen. Därav hörselskydden.
Bra också om det finns handtag runt toa så man kan hålla sig fast. Toan skall vara så lätt som möjligt så det brukar handla om barnstorlek på den. Kan bli en del siktande, skvättande och pillande. Vad som i praktiken händer är att man håller sig till fiberfri mat som choklad, nötter och russin (en blandning vi lokalt kallar för ‘studentfötter’, från tyskans ‘student futter’ = mat för studenter som sitter och råpluggar för någon tenta) så man gå några dagar utan att behöva slåss med toan. Kissandet sköter man i en plastpåse nere i båten, bredbent med ena armen runt något stadigt. Att stå längst bak och kissa över sidan är för farligt, för lätt att tappa balansen, utöver att man stör rorsmannen. Detta då för oss män, kvinnor har det bökigare.
En stor kolfiberlåda blir alltså ryckig i rörelserna. Det kan vara svårt/riskfyllt att stå upp på däck, bättre att krypa fram. Man sover i rörkojer som hänger i taljor. När man kommit på plats är det bra att dra i taljan så man trycks upp mot killen ovanför, inklämd som en sandwich ligger man någorlunda säkert på plats. Sover man med huvudet i färdriktningen är det bra att ordna något som kan ta emot huvudet om man kastas framåt i någon våg.
Allt detta gör man alltså helt frivilligt. 🙂
Fått lära mig att man har valet mellan att bryta benen eller krossa skallen beroende på riktning man sover. Generellt bättre att sova med fötterna föröver. Gäller även på långseglingar, men hastigheterna är ju högre på racing.
Kojerna brukar vara bak i båten, av viktplaceringsskäl, och därmed smalare bakåt. Naturligare med axeln där kojen är bred och fötterna där den är smal. Taljan brukar också sitta vid främre delen kojen. En mera civiliserad koj fungerar bra med fötterna i färdriktningen.
Ja, öht är det ju alltid bekvämare med koj bak i båt än fram. Helst långt ner i mitten, men aktern är ju att föredra kontra fören som har betydligt högre amplitud vid sjögång.
Vet att Lena körde förpiken som förråd vid världsomsegling, så sov man i en av stickkojerna under sittbrunnen istället, iaf när de hade en Jeannau Sun Oddesey.
Bäst sover man alltid med ett rejält famntag om kölbultarna, där rör sig båten minst. Givetvis också med ett smakfullt val av segelsäck att sova på, lättvindsspinnaker brukar vara svettig och sladdrig, stormfocken är som pansarplåt. Något däremellan är lagom (tills dess någon j-vel bestämmer att just det seglet skall upp).
Nu får man i regel inte sova där under kappsegling, man skall sova på den sidan där vikten behövs. När man sedan skiftar till en annan bog så är det bara att släpa sig över till en koj på den nya sidan. Killarna på däck brukar tycka att det är kul att vråla på de som försökte sova att rappa på till den nya sidan (och få lite sömndrucket blängande tillbaka). 🙂
Låter som du havsraceat en del.
Att sova fram även i mer “normala” familje båtar är hämskt på lite större hav. Under en korsning av biscaya fick en i besättningen dörren i famnen när båten vände ner efter en vågtopp, fick bli att sova sked med dörren helt enkelt 😅 ljudnivån och slagen fram var en mardröm, bak i båten va de visserligen högljutt och vissa slag, men bredden bak (5m) gjorde att man kastades fram och tillbaka sidledes i rullningarna istället!
Tack, Lars C! Tänkte väl att det fanns en bättre förklaring än “awful smell” …
En “awful smäll” behöver man nog skydda sig mot med hörselskydd.
Det går faktiskt att lära sig att sova i förpiken vid “vanlig” långsegling över Atlanten eller Stillahavet eller något, men knappast på en kappseglingsmaskin.
Jag väljer gärna förpiken och sover bara dåligt om det blir för många flygturer, vilket det sällan blir faktiskt. Det tog några veckor att lära sig första gången, men nu sitter det och det krävs bara någon natt på öppet hav för att boa in sig i en ny båt.
“Hållit på en del”. Brukar betyda “skitmycket”.
Inte så mycket långdistans faktiskt. Gjorde en transport över Atlanten och det räckte. Kom fram till att flyget var snabbare. Gillar mest bankappsegling. Det skall vara vilt slagsmål några timmar, sedan sätter man sig och äter god mat vid ett riktigt bord, lägger sig sedan i en torr binge som står hyfsat stilla. Min favoritbåt alla kategorier är en Melges 24. Hanterbar, civiliserad och grymt rolig att åka omkring i. Rekommenderas att testa om ni kommer åt.
Grejen med långdistans är för mig naturupplevelserna. Havet skiftar hela tiden, ljuset och vinden och vågorna är i ständig förändring. När vi från Atlanten, mot Engelska kanalen, kom in över kontinentalsockeln så försvann den långa Atlantdyningen och det blev kortare och brantare vågor. Det blåste rätt bra bakifrån så jag körde lite surf med ‘off-the-lip’ och ‘bottom turn’. Det har vid kvällningen och jag var ensam på däck. Plötsligt dök det upp ett gäng delfiner runt båten. Dom lekte också surf. Tillsammans lekte vi surf och vi gjorde det i takt med varandra. Ibland är kosmos i perfekt harmoni … 🙂
Lena hade delfiner nu Gold Coast – Sydney, även haft i Medelhavet, och förstås sjuttioelva gånger under världsomseglingen. Jag har dock aldrig fått delfiner när jag varit med.
Delfiner är och förblir våra kompisar. Den/de som gör delfiner illa kommer jag aldrig att ha någon respekt för.
Ryssland har ju dödat typ 50000 delfiner i Svarta Havet pga kriget.
Melges24 vill ju mest mörda dig hela tiden och man måste vara on top exakt hela tiden. Underbar båt men krävande och blöt. Min besättning köpte två förra året i väntan på nya båten.. Jag har iofs aldrig seglat Melges under 7-8m/s och oftast norr om 10, det kanske är mindre stök i lättvind 😉
@lars, Jib är fock, skippern på wild oats såg inte det seglet när dom skulle ta sitt 720 straff och man vill ju ha den uppe och inte någon code eller något asymmetriskt uppe där framme när man skall snurra.. Dessa maxis går så fort i nerförsbacken att den skenbara vinden kryper framåt ganska mycket och man seglar fortare med flera rigida segel med spalt mellan varje, sjukt häftig och vrålmycket kraft i ett smalt spår nerför..
Alternativ beskrivning av segling: det är som att stå påklädd i duschen (kallvatten) och riva sönder tusenlappar.
🙂
Verkar korrekt.
Man blir ju väldigt nyfiken på det där med hörselskydden. “Navigare necesse est, vivere non est necesse!” För mig blev segling lite av ett substitut för fjällen i några år.
Segla snabbt och säkert. Håller tummarna.
Wow, imponerande kvinna denna Lena! Jag ska givetvis följa tävlingen
30 min till start gå! Lycka till Lena!
Spännande! Just vaknat o följer racet! Korsade Atlanten med ARC2000 en gång i tiden så själv amatörseglare men med lite vana på de långa sträckorna och väldigt defensiv segling jämfört med när man ska pressa allt till det yttersta.
Som Lars skriver vet jag knappt själv vad Code0 är då det inte fanns för 20 år sedan men blir båtmässa Düsseldorf om ngra veckor för att förstå detta bättre!
Håller tummarna att grejerna håller Lena!
Kör så det tyker!
Ombord på VO70 fd Ericsson, nu Willow seglar Martin Strömberg. Det verkar gå bra för dem, sexa nu.
Är det några prispengar eller är det ära för all framtid man tävlar om? Segling får ju hästsport och motorsport att verkar billigt, får man betala för en plats på båtarna i de mindre klasserna?
Ära för all framtid. Och en plakett. Sport helt enkelt. Skepparen i handikappklassen Tattersails tror jag får en Rolex.
Många av de mindre båtarna tar betalplatser, även Silver Fern och Salt Lines har några betalplatser kombinerat med ordinarie besättning och inhyrd crew. Dock som sagt kölistor och personliga referenser som gäller. Räcker inte att lägga pengar på bordet, handlar mycket om erfarenhet och personkemi, med intervjuer innan osv. De försökte tjata på mig att hänga på när jag var nere, men jag vet mina begränsningar.
För de stora sponsorbåtarna som supermaxis är det väl bara proffscrew antar jag.
Vill man oceanracea och betala finns väl Clipper Race. Bra om man är singel i rätt ålder och vill sluta vara singel sägs det. Men även där är det intervju för att komma in, räcker inte med pengar.
De stora supermaxis kostar väl 100 miljoner eller ngt. De tar ju också in separat billigare crew för transfer före och efter regattorna medan proffsen åker hem.
Silver Fern vet jag är sponsrad av bland annat den stora australiska mäklarfirmen LJ Hooker. Fick ett foto på dem på upploppet 2019 med LJ Hooker-spinnakern hissad på mållinjen. Det fotot gav dem typ nytt kontrakt.
Det finns inga prispengar. Det som finansierar är antingen sponsorer eller någon kille med skarpladdat checkhäfte. I praktiken är det ofta något mellanting, någon entusiast som har makt över en reklambudget.
Kappsegling är tyvärr inte TV-mässig. Man jobbar mycket med tracking-lösningar och bildmaterial men mest handlar det om att sporten förlänar hög status till som är associerad med den (i motsats till exempel boxning som står längst ner i status bland sporter). Den används alltså av sponsorer för att ge dom glamour och image, inte för exponering till en bred publik.
Stora proffsbåtarna har ofta en kärna av rena bransch-proffs, typ någon av sportens ‘rockstar’ som rorsman plus några typ båtbyggare eller segelmakare. Det är mycket ovanligt att segla på heltid, däremot vanligt att man på något sätt håller på i branschen och har det som yrke och födkrok. Det brukar också finnas någon/några branschproffs som jobbar med båten men som inte seglar med den (om dom slipper …).
Resten av besättningen är mera flyktig, någon typ av halvproffs som agerar sail-bum något år efter avslutad universitetsexamen är rätt vanligt som bakgrund. Att segla på stora glamorösa båtar är helt enkelt inte särskilt kul rent seglingsmässigt. Häftiga äventyr men man tröttnar rätt fort. Omsättningen är rätt stor.
Rekrytering går väldigt mycket via kontakter. Eller ren framfusighet. Kan gå via att man har något jobb i båtbranschen och hänger med på någon transport- eller test-segling. Behövs alltid folk som vet hur man drar i blöta snören och i vilken ordning. 🙂
Den ryskägda båten LDV Comanche ligger nästan 20 distans före “ledaren” Andoo Comanche.. Hur kommer det sig? Båda har nr 1 på Line Honors, men Andoo ligger som Race Leader.
Vet inte om man ens får ställa frågan med tanke på världsläget, men är det någon som reflekterat över detta?
Förlåt mig. De är bara med som en plupp för att visa hur det gick tidigare år. De är record holders och satte pluppens rekord 2017. Sen såldes båten till ryssarna 2019 och har inte setts mer…
Andoo Comanche är fd LDV Comanche med ny ägare.
https://rolexsydneyhobart.com/the-yachts/2022/andoo-comanche/?raceId=165&SeriesId=2
Ryska läkemedelsbolaget LDV var nog bara sponsor, likt Andoo är nu, inte ägare. Tidigare ägare var Jim & KRisty Clark, sedan Jim Cooney och Samantha Grant. Nuvarande tävlande verkar chartrat henne från dem.
Båten anses väl vara den snabbaste och favorit för line honours, så attraktivt att sponsra henne.
EDIT: Det var kinesiska SAIC Maxus Automotive som sponsrade LDV Comanche, inte ryska LDV.
Här är en sajt där man kan se väder och vind just nu:
https://www.windy.com/?-38.686,148.640,7
Dom verkar ha det rätt glassigt just nu, typ fötterna på relingen och en parasolldrink i handen. 🙂
En sån kappsegling verkar annars himla trist och jobbig. Ingen smarrig mat, öl, netflix och en skön sängen. Silver får snabba på lite nu, dom ligger ju väldigt långt efter -:)
Men men men, har dom inte Starlink? :p
De verkar gått utåt för att antagligen få bättre vind framöver, så de har rört sig inte rakt fram och därmed tappat en del, men det kan vara taktik inför vindkantring. Rakaste vägen är inte nödvändigtvis den snabbaste med segel.
När väntas första båt nå Hobart, såg att de snabbaste verkar vara nära nu, hur är vädret på Tasmanien? Är lite av en bucket list sak att besöka denna ö
Var på Tasmanien runt årsskiftet 2019 – 2020, precis innan pandemin. Fantastiskt ställe.
Ska bli spännande att höra hur de resonerade när de gick så långt ut från kusten. Det ser ju ut att blåsa betydligt bättre närmare kusten just nu.. samtidigt som det blir en längre sträcka att segla.
Det är ju kul när det blåser lite, är ju en speciell känsla att fara fram i 14-15 knop i sin 8 meters kappseglingsbåt. Silver Fern håller just nu 7,8 knop. Lär ju vara i princip vindstilla “there-under”…
Ingen aning. Ett sätt att resonera är “om vi gör som alla andra kommer vi inte vinna”, så genom att tänka annorlunda har man iaf en chans. Har ju arbetat sig upp lite nu.
Rafflande!
@Lars det ser ut som att du har råkad blanda ihop bli artiklarna/postarna och håller på att uppdaterar denna artikel med Ukrainanyheter i.s.f. den specifika om Ukraina.
Såg på Trackern att Silver seglade baklänges en bit. All ombord somnade ?
GPS-störning?
Låter som en skröna att folk har kastat i hinkar för att dra sig fram. Hade det hänt och de inte blivit diskade hade det inte kommit fram.. hade varit mer praktiskt med åror och om man ändå ska fuska så har väl alla båtar i detta race motor…
Det var en skandal för något år sedan där ett par båtar under tävlingen silverrudder startat sina motorer “för att ladda batterierna”.. inte så uppskattat på seglingstävlingar.
Hursomhelst är det kul att få lite uppdateringar med kommentarer om saker man inte kan utläsa från trackern!
Säkerligen.
Tydligen har någon eller några av supermaxis en separat generator som går hela tiden, dvs en separat motor för att ladda batterierna – det finns många stora stödsystem ombord på bjässarna som drar en massa ström. Därmed kan de ladda batterierna utan att misstänkas för fusk.