Börserna är positiva i de asiatiska tidszonerna nu under morgonen, men Stockholmsbörsen är nu vid stödet efter gårdagens fall och fortsätter raset kan börsen falla ihop och nedgången ta fart. Kronan rasar och de amerikanska räntorna noterar nya årshögsta. Energibolaget Uniper som också äger Oskarshamns kärnkraftverk förstatligas av Tyskland för att rädda energijätten och Fortum säljer sin andel till tyska staten.
Stockholmsbörsen gick -1.13% för storbolagsindex OMXS30 och -1.97% för breda OMXSPI. Därmed utmanas stödet och fortsätter börsen ner ifrån denna nivå kan det gå fort. Mycket fort.
Kronan rasar också och dollarn kostar nu 10:97 SEK och euron 10:86. Gårdagens räntehöjning imponerade alltså inte, utan det hade krävts mer. Har man guldinvesteringar kompenserar detta då guldet drar till 590:- SEK per gram.
De amerikanska längre räntorna noterade nya årshögsta och ettåringen ligger nu på 4.03%, medan tvååringen hittas på 3.96% och 10-åringen på 3.57%. Korta räntor backar.
I USA gick börserna nedåt med -1.59% för indexet S&P-500 och -1.28% för Nasdaq 100.
I Asien är det dock positivt under morgonen.
ASX 200 +1.29%, Hang Seng +1.16%, KOSPI +0.52%, Nikkei 225 +0.44% och Straits Times +0.33%. Kanske ger detta stöd till Stockholm och ännu en vändning vid stödet.
Tyskland förstatligar energijätten Uniper för att hindra bolaget från konkurs eller att bryta sina kontrakt på gasleveranser mm, och Fortum säljer sin andel till tyska staten. Uniper äger bland annat Oskarshamns kärnkraftverk.
Tyska staten blir därmed ägare i svensk kärnkraft. Själva lade de ner sin kärnkraft.
51 kommentarer
Ja, ironin att statliga Vattenfall köpte kolkraftverk kan ju bara övertrumfas av att tyska staten köper kärnkraft.
You can’t make this shit up!
Its ok when we do it(tm) ?
Oddsen är väl rätt små att tyska staten tvingar Sverige att drifta Hansa Power bridge vilket kommer få konsekvenser för elpriserna i södra Sverige, emdan Svenska kraftnät inte åtgärdat de kapacitetsbrister som finns eftersom ny produktion saknas och inte är planerbar om man väljer vindkraft. Det går inte att bygga massor av vindkraft överallt och tro att det löser elförsörjningen.
Hur ska tyska staten tvinga det??
Regeringen skall ge koncession på ledningen i vår. Antar att Tyskland och EU kan påverka regeringen så att så sker. Svenska kraftnät har väl redan plöjt ned en massa pengar i projektet.
Pss som danska staten agerade 2010 för att Svenska kraftnät begränsade transmissionseffekten över sundet. Det finns tillsyningsmyndigheter inom EU
Det troligaste är att SvK sänker kapaciteten i snittet SE3 och 4 till absolut min nivå..
Men hur löser det något att begränsa i snittet SE3-4? Ledningarna går ju SE4->LT och SE4->DE och skall ju fyllas till 70%? Borde bli ännu dyrare i SE4 då? Eller menar du på att man från EUs tillsynsenheter skulle se att det “saknas” effekt i SE4 och att vi därmed inte kan fylla ledningarna till stipulerade 70%? Känns skakigt.
Jag misstänker att ökad överföringskapacitet UT från SE4 innebär att man måste sänka kapaciteten i Se3/4 för att ha säkerhetsmarginaler.
Det medför såklart lägre priser i norr och mycket högre priser SE4, men det är i linje med SVKs strategi.
Höja räntan när inflationen drivs av kostnader som ligger utanför riksbankens kontoll är ekonomisk harakiri.
Nu eldas inflationen på och arbetslösheten ökar.
Inte helt sant, Riksbanken kan påverka kronkursen vars mollbergare rakt ned från 10 meters är en viktig anledning till att priserna rusar i Sverige.
Visst
Ingen av länderna du hänvisar till tänker utanför boxen utan löper som Putin tänker.
Om alla höjer räntan menar du att problemet inflation löses?
Alla länder inför likt sverige en gång gjorde 500%
Problemet är att trycka upp kronkursen innebär att räntan måste upp enormt. Skulle säga runt 20-40% minst. Lycka till med att hålla liv i den kapitalintensiva (och normal även energiintensiva) industrin i Sverige då. Man hamnar i en situation där “operationen var lyckad men patienten dog”.
Därför kanske det är mer önskvärt att RB slutar dumpa ut kronor en masse, som många ekonomer redan klagat på, eftersom detta också bidrar till att sänka SEK. Nu bettar RB ju emot kronan själva och det ska gynna vem då
Så du menar att riksbankens valutaskapande inte har något med inflationen att göra?
Tyvärr börjar tråden bli otydlig. Osäker på om du avser mitt inlägg.
I vilket fall som helst så är många företag beroende på hur villiga deras aktieägare är att skjuta till pengar och värderingen i många bolag börjar bli betänkligt låg. Vilket innebär att många säljer aktier som i sin tur innebär ekonomisk oro som leder till mer . . . .
Jag tvivlar fortsatt på att ekonomisk beprövad erfarenhet tar Putins ekonomiska krig med i sin stereotypiska hantering av inflationsbekämpning i sina kalkyler.
Du kan titta på Turkiet för att se vad som händer med inflationen när man inte höjer räntan.
Problemet med importerad inflation är att den smittar av sig. Nu har energipriserna gått upp. Men framtida inflation kommer att bero på att alla vill kompensera sig för den höjda inflationen (affärer, arbetstagare osv). Då måste riksbanken sluta att ha köra med gaspedalen i botten. Vi har för närvarande en extrem negativ realränta på kanske -7%. Det borde vara svenskt rekord.
Kan inte orsaken till Kalkonlandets inflation men även Kalkonlandet bör påverkas av omvärldens “värdeökningar utlösta av motmedlet räntehöjningar”
Artiklar om problematiken handlar om att Kalkonlandet har en inflation men tar inte upp orsaken utan ser ut ungefär så här:
https://www.dagensps.se/bors-finans/turkiet-sanker-rantan-trots-inflation-pa-80-procent/
“Vi har för närvarande en extrem negativ realränta på kanske -7%. Det borde vara svenskt rekord.”
Nope, rekordet är 500% (i Sverige”
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/rantan-500—-kronan-flyter/
Det var positiv ränta.
Det kan inte vara ofta vi har haft en ränta som ligger så långt under inflationen.
Hmm. I praktiken kanske den var lägra när folk fick dra av hela marginalskatten. Då kunde nog realräntan bli rejält låg.
Ursäkta om jag jag försynt påpekar att vi diskuterar hur negativt det är att Riksbanken höjde inlåningsräntan rekordmycket.
Så låntagarna 1992 uppfattade inte att få 500% ränta på bankkontots pengar.
Nuvarande ränta är fortfarande löjligt låg. Särskilt i förhållande till inflationen.
Genuin fråga: Varför har Schweiz i mångt och mycket undvikit inflationen trots att de fortfarande har minusräntor?
@90-TALIST
Jag känner inte till Schweiz inflation eller räntan men förutsätter att du har rätt:
Det kan vara så enkelt att den Schweizisk francen alltid är hårdvaluta. Växelkursen påverkas inte av räntan lika mycket? De importerar helt enkelt inte inflation på samma sätt.
2017 kostade en SHF 8.50 kr. Nu kostar den 11 kr. Det blir en gigantisk skillnad i importerad inflation
Jämför man kronan mot dollar så ser det ungefär likadant ut.
2017 kostade en USD ca 8.50 kr. efter en del svaj kostar den idag ca 11 kr (men USA har inflation ändå).
Jämför man SHF mo €uro så är det ännu tydligare.
2017 kostade 1 € = 1.20 SHF. Idag behöver de bara betala 0.95 för en €.
Dvs Schweiz importerar billigare från €uro-området än vad de gjorde tidigare. Och jag antar att det är deras största handelspartners.
Sen kan jag tänka mig att Schweiz inte hållit på med obligationsköp och andra dumheter som pumpat ut dåliga pengar i systemet. Det är en hårdvaluta av en anledning.
När det gäller energipriset så är inte Schweiz medlem i EU och behöver troligtvis inte dela höga el-priser solidariskt.
Svenska räntan 1,75 %. US räntan 2,25-2,50 % och höjs nog 0,75 % enheter idag, kronan lär fortsätta att tappa mot dollarn så länge vi ligger på så mycket lägre styr ränta. /min amatör analys
Blir det mer oroliga tider så sitter man gärna inte på Seketas ändå. Ett visst samband finns såklart relativt de olika räntorna. Tror man likt jag på sämre tider, så hade jag också sålt Seketas.
Vi får acceptera att räntan inte tar oss ur krisen. Låt allting flyta och så får det bli som det blir. Om kronan nu störtdyker så vaddå? Vissa importerade produkter får utgå ur sortimentet. Vi får klara oss med det vi har. Höjer vi räntan mycket mer så avstannar ekonomin helt och det är inte bättre. Då accepterar jag hellre ransonering och att vissa saker inte går att få tag i längre. Så här var det i slutet på 40-talet och vi överlevde det med. Exportindustrin får dra lasset för att komma ur skiten och vi får vänja oss vid svårigheter men vi måste hålla igång den inhemska ekonomin.
Ett problem är väl att industrin är beroende av import också…
Det är helt korrekt men jag förutsätter i mitt resonemang att import sker av insatsvaror som ingår i en förädling som åter exporteras vilket ger ett nettoflöde av utländska valuta in i Sverige. Det var så här det gick till i slutet av 40-talet. Volvo ville importera instrument från tyska VDO för bilar som ofta exporterades och detta godkändes trots valutakontroller eftersom nettoflödet av utländsk valuta var in i Sverige.
Lyximport av t ex fransk parfym var däremot svårare, export av färdiga gärna förädlade virkesprodukter typ limträbalkar sågs med blida ögon även om du var tvungen att importera lim från Tyskland och en press från England, man tittade helt enkelt på hur valutabalansen förbättrades.
Kanske dricker vi svensk barkkaffe om ett år och kläder får åter tillverkas av viskos frpn den svenska skogen.
Men håller med i stort
“Vi får acceptera att räntan inte tar oss ur krisen”
Snarare att det drar oss djupare i problematiken (Putin jublar)
“En kraftig räntehöjning från Fed skulle därför pressa Riksbanken att ta i ännu mer”
https://omni.se/ekonom-stor-hojning-fran-fed-okar-pressen-pa-riksbanken/a/pQpd31
Energi (bl a) prissätts i utländsk valuta så att låta kronan falla ger inga omedelbara lättnader.
I längre loppet blir hela ekonomin mindre sofistikerad då ersättningen/förädlingsvärdet för inhemsk produktion sjunker relativt andra länder. Ungefär som i sydeuropa. Alla anpassar sin produktion till vilken ersättning de får.
Gick in rätt hårt i Fortum för två veckor sen så jag tänkte att de skulle lösa Uniper problemet och jag ville ha ett företag med en stark ägare (finska staten). Nu har aktien gått upp 40%. Ska man sälja och ta hem vinsten eller sitta still i båten?
ja
Precis vad jag tänkte.
Det är alltid skönare att ha rätt än fel.
Om man inte är pessimist, då är det skönt att ha fel ibland.
Den ryska mobiliseringen verkar inte ha påverkat börserna i Europa, de har i alla fall inte fallit.
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html
Kanske var fallet redan intecknat sedan Putins tal annonserades igår?
I många av de här aktierna är det nästan ingen omsättning men de minskar med rätt många %.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/21/110-aktier-har-i-dag-noterat-nytt-52-veckorslagsta-pa-stockholmsborsen.html
Ingår väl inte i index heller. Min erfarenhet är att man som småsparare vid krascher alltid sitter med aktier som går enormt mycket sämre än index.
Småsparares aktier går alltid sämre än proffsens. Finns många roliga studier på det.
Vi befinner oss från och med nu i en miljö där centralbankerna deklarerar HFL vad gäller räntor. Higher, Faster for Longer. De gamla modellerna har släppts ut med badvattnet.
Det är bara för Riksbanken att hänga med.
Har Sverige reducerat antalet Elområden till 2?
SE1 och SE2 identiska pricer dygnet igenom (SE3 och SE4 även de priserna identiska)
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Om Sverige hade kärnkraft som klarade att täcka upp när det inte blåser eller solen skiner.
Varför ha dessa energislag alls.
Det måste vara rationellare att låta kärnkraften täcka upp hela behovet konstant.
Håller med, men det är lättare att riva ner än att bygga upp. Tyvärr rev de ner för allt vad de var värda. Vi får hoppas de bygger upp och att de fattar att det kan gå ganska (allt är relativt) fort att bygga smr reaktorer.
“måste vara rationellare att låta kärnkraften täcka upp hela behovet konstant.”
När vind och sol producerar är det svinbillig. Det sänker genomsnittkostaden ordentligt. Så det bör ingå i mixen men då krävs det tillräckligt mycket “trög” kraft för att garantera ett stabilt nät.
En orsak till att de “små” reaktorerna togs ur drift var att vindkraften sänkte snittkostnaderna så mycket att det inte blev lönsamt att bygga in de nya säkerhetskraven.
Det visar kanske att nuvarande marknadsmodell aldrig kommer att leda till en stabil kraftproduktion.
Jodå. När marknaden har fått nog med stryk kommer man att börja placera en premium på reservkraft som kan täcka upp när det behövs. Men vem vet, kanske är det så att elen emellanåt måste kosta 10 kr/kWh för att det ska vara lönsamt att hålla sådan kapacitet i reserv?
Annars kanske detta är en uppgift för staten? Public goods, marknadsmisslyckanden etc.
Det som kommer nu är resultatet av att man under 20 års tid har sparkat burken ned längs vägen. Nu börjar alla pengar man skapat att leta sig in i “den riktiga” ekonomin, och det gör livet surt för vanligt folk. Det här är en del av det man kallar Cantillon-effekten, att de som får pengarna först när man skapar dem är de som vinner, de som pengarna kommer till sist är de som förlorar.
De riktigt rika, de som fick pengarna när de skapades, har redan fått sitt. När priserna nu stiger samtidigt som lönerna står stilla, får alla andra sitt. Det var väldigt politiskt behagligt att göra miljardärerna ännu rikare när ingen orkade vara uppmärksam, nu när uppmärksamheten börjar öka minskar den politiska bekvämligheten för varje punkt som räntan stiger. Om staten den stora illusion i vilken vi alla tror att vi kan leva på varandras bekostnad, kommer de ökade räntorna ge medelklassen anledning att justera sin syn på exakt var i näringskedjan den står.
FED trippelhöjer räntan. Dollarn i 11,06 i skrivande stund. USA resan får nog vänta ett slag…
Ja, räntan ska väl upp till där den riskfria räntan brukar ligga, dvs. inflationen + 2%. Eller 14-15% eller så. Vad är det ingen fattar? Bostadspriserna ska ner med c:a 50% till eller så. Alla priser som stiger med mer än den ekonomiska tillväxten är en bubbla.
De räntor vi haft den sista tiden är en historisk anomali skapad av demografiska obalanser och konflikträdda centralbanker. Nu går den största generationen någonsin i pension och ersätts på arbetsmarknaden av en av de minsta generationerna någonsin. Du behöver bara tänka: “produktion/pengar/tillgång-och-efterfråga” för att förstå vad som kommer att hända. ISLM är överkurs.
Visst, det går att trycka pengar och hålla diskontot lågt. Men inflationen kommer att bli därefter. Och om arbetarklassen och medelklassen tror att Cantillon-effekter är på deras sida, ja då förtjänar de all skit de kommer att få.
Varför är inte exportkablarna ett egen elområde?
Lägg även till stora hyreshöjningar inte bara för privatpersoner utan också för kommersiella lokaler
Inkl fallande försäljning pga att människor sparar,
Högre vakanser på kommersiella lokaler då bolag går i konkurs, inkl högre ränta fastighetsbolagen kommer få många problems
Vad behöver en restaurang mm göra som även får dyrare kostnad för hyra ( utöver allt annat) japp höja + höjer inflation
Vad gör människor som får mindre i plånkan , minskar köp
Jobbig spiral tur man både är skuldfri och frisk och kry
Men tyvärr måste man ta sig igenom detta, we shell over come
Djävulens advokat skulle säga att de höjda räntorna borde ha pressat ner värdet på lokalerna tillräckligt för att neutralisera de ökade avkastningskraven till följd av räntehöjningarna så att hyrorna skulle ligga kvar oförändrade. 😉
Vad gäller restauranger skall man hålla i minnet att av priset på en meny är 50% arbetskraftskostnad, 25% råvarukostnad och 25% allt annat, dvs. hyra, vinst och bordslinne. En ökning på 15% på insatsvarorna torde då motsvara en ökning av priset på 3,75% eller så.
Fastighetsbranschen behöver helt enkelt komma till insikt om att fantasiräntorna har lett till fantasivärderingar. Ju snabbare fastighetsbolagen skiver ner sina innehav med 75% — och inleder förhandlingar med sina långivare för att undvika konkurs — desto bätte.
“Det var stora obalanser i danska elområdet DK1 under vecka 37, vilket krävde omfattande reglering i Sverige och Norge.” v 37 var 12-18 Sept
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/