Det är nedåt i Asien under fredagsmorgonen efter negativa börser igår, även om Stockholmsbörsens stöd höll. Den svenska kronan försvagas. E.On höjer priset på fjärrvärme med 20% i Malmö och Burlöv och fastighetsägare varnar för att man kommer behöva höja hyrorna. Guldpriset backar till sin lägsta nivå i dollar på drygt två år medan de amerikanska räntorna slår nya rekord.

Stockholmsbörsen backade återigen med -0.24% för OMXS30 och -0.46% för OMXSPI. Det tekniska stödet håller dock fortfarande, så vi får se om det blir en uppstuds idag.
Den svenska kronan fortsatte försvagas och dollarn kostar 10:75 SEK i skrivande stund och euron 10:72. Guldpriset brakade igenom en tidigare botten i amerikanska dollar och kostar i kronor nu 574:- SEK per gram. Det är drygt två år sedan guldpriset var så lågt i dollar, vilket kanske är motsägelsefullt kontra inflationen. Samtidigt är inflationen en monetär händelse och har drivit upp guldet tidigare istället, under sedelpressandets tid.
I USA backade börserna och S&P-500 gick -1.13%. Nasdaq 100 gick -1.71%.
I de asiatidska tidszonerna är det negativt nu på morgonen. ASX 200 -1.40%, Hang Seng -0.75%, KOSPI -0.79%, Nikkei 225 -1.11% och Straits Times oförändrat på -0.08%.
E.On höjer priserna på fjärrvärme med 20% för fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar i Malmö och Burlövs kommuner, medan villaägarna får 13% i prishöjningar. Fastighetsägare uppger till Sydsvenskan att de kommer behöva höja hyrorna och kallar prishöjningarna orimliga. Hyresgästföreningen kallar det “för jävligt” men menar att fastighetsägarna har gått med vinst och inte sänkt hyrorna när räntorna sänktes så man vill väl inte gå med på höjda hyror.
Hyresvärden Heimstaden menar att inflationen och fjärrvärmen gör att de behöver höja hyrorna med 20% för att få kostnadstäckning, och kommenterar monopolisten E.Ons prishöjning med “det är fan i mig oförskämt”.
De har rikt ordförråd, Malmöborna.
137 kommentarer
Skickar lite till Sw R.
Snyggt!
Enligt SvD är förväntningarna att riksbanken höjer räntan ordentligt nästa vecka, 75 punkter talar man om. Det borde göra något för att stärka kronan.
Nordeas chefsanalytiker rapporteras vara kritisk. Men hur skulle han känna om dollarn kostade 15 kr?
Tycker det är dags att höja med 1%. Till och med superduvan ECB är ju före de lata svenska bankirerna. Då är det illa.
Är alla överens om att räntehöjningen kommer att hjälpa? Inflationen är inte resultatet av en spiral med ökade löner och konsumtion, utan av att basala insatsvaror/råvaror blivit dyrare.
Nej, inte på kort sikt. Då överväger nog de inflationsdrivande delarna av räntehöjningarna.
Men så fort Inflationsförväntningarna har satt sig kommer kraven på ökade löner. Affärerna verkar redan ha börjat höja lite “för säkerhet skull”.
Tyvärr krävs det nog stark medicin för att motarbeta de senaste decenniernas extrema penningpolitik (inte riksbankens fel, de måste flyta i den stora floden). Alternativet är att leka Turkar och det gick ju inte så bra…
En räntehöjning är ju en konstgjort framkallad lågkonjunktur och det är möjligt att Riksbanken tycker att energipriserna gör ett tillräckligt bra jobb. Det faktum att vi ligger på en extrem negativ realränta tyder ju på det.
Det stämmer till viss del. Men det finns också en valutaeffekt, som vi ser i att kronan dalar. Då blir allt vi importerar — och det mesta vi konsumerar är import –dyrare. Höjer man räntan stärks kronan och priserna du möter i butiken blir lägre.
Och ska marknaden dräneras från alla de krediter som östs över den sedan 2008 så kommer räntorna att behöva stiga ordentligt.
Dessutom är höjda räntor en verklighet vi måste leva med. De sista barnen från babyboomen börjar nu gå i pension samtidigt som de ersätts på arbetsmarknaden av en av de minsta generationerna på länge. Det inflöde av sparande som boomers stått för är nu slut, och nu ska de istället börja ta ut pengarna och leva på dem. Låga räntor i ett sådant läge kommer att vara artificiella och tillföra marknaden mer kapital än vad som kan sysselsättas produktivt, och det kommer i sin tur att driva inflationen uppåt.
Om de unga som nu ska axla den stigande försörjningskvoten ska skiljas från de sista surt förvärvade slantar de har kvar efter alla skatter som kommer att krävas för att finansiera pensionerna, kommer de att kräva höga räntor.
20% hyreshöjning är nog inte helt uteslutet för ”hyresmupparna”. Fast är väl bra mycket bättre än den 100% ökningen för villaägare som SEB skrev om.
Räntan har ju trotts allt dubblats och kommer mer än dubblas om riksbanken har rätt.
Då vi bor i hyresrätt (lågt belånad ägare) så passar jag på att ge lite pengar till Ukrainas sak jag också.
Det lät brutalt med 20% höjning men jag kollade vidare:
“För en villakund, som förbrukar 20 000 kWh per år, innebär det en prishöjning på 219 kronor per månad för fjärrvärmen och för en lägenhetskund i Malmö blir fjärrvärmen 161 kronor dyrare per månad.”
En pizza och Netflix alltså?
Notera dock att Eon Fjärrvärme Malmö får mestadelen av fjärrvärmen från Sysavs avfallsförbränningstation, som samtidigt tjänar VÄLDIGT bra på den el man co-genererar i sin anläggning.
Vintertid måste Eon starta Heleneholmsvverket på biogas för att täcka behovet men det är fortfarande Sysav som ger merparten och sist jag kollade var INTE sopor så där värst infaltionsdrabbade, även om Sysav såklart passar på att höja priserna även om deras lönsamhet sticker tack vare elproduktionen.
Boende tex i Lund som får fjärvärme från Gunnesbo (värmepumpar ) eller Örtofta (biobränsle) kommer få BETYDLIGT högre fjärrvärmekostnader över sikt. Det gäller för alla biobränslebaserade värmeförbrukare.
En kubik stjälpt blandved kostar nu i sydvästskåne ca 1200-1500kr/kbm. Just sayin…
@Ricky, 1% var höjningen 2021. 9% pratar man (Kraftringen) nu om för 2022, räcker nog att nedgradera sitt Netflix för att kompensera den höjningen. Märkligt Eon avviker så mycket ifrån “prisdialogen”, där konsensus verkar vara just 9% höjning. Men det har kanske ändrats senaste veckorna? Blir nog dyrt för villaägare som valt att konsumera hus utan fjärrvärme de närmsta åren (5år+?). Men Uffe löser det kanske med bidrag.
Lite anekdoter ifrån bostadsmarknaden från jag som nyligen sålt min BRF, är att nedgången snarare är 15%. Budgivningar existerar i princip inte längre, utan det är dolda skambud som gäller.
Hösten ser än mörkare ut, framförallt för fastigheter utan fjärrvärme och/eller kass energiklassning.
För övrigt till jag tacka bostadsbubblan som gett mig så mycket 😉
Höjningarna är på väg. Biobränsle är på väg upp.
Inte lika mycket som elpriset, men en dubblering av råvarornas kostnad är inte orimligt.
På lite sikt så faller elpriserna tillbaka, men biobränsle kommer bli dyrare i och med att skogen beläggs med avverkningsförbud pga EU. Vi kommer få fjärrvärmebrist om 10 år eller så. Sopbergen minskar också.
Lägenheter drabbas hårt av räntehöjningarna, villor verkar klara sig bättre, troligen pga köparna har mer kapital med sig och högre inkomster som kan absorbera räntekostnaderna i högre utsträckning men man kommer få läsa energideklarationen- äldre hus med sämre energiprestanda kommer drabbas hårdare.
Elbil utan egen laddplats, tex om man bor i flerfamiljshus utan denna möjlighet kommer bli en direkt bummer.
Clownvärderingen från Booli gick faktiskt upp lite sist och jag har fortfarande en bostadsbubbla att tacka för så mycket. Sexsiffrigt faktist.
Håller med om att boolis värdering lämnar mycket att önska. En 10 års horisont på mitt boende har jag aldrig haft, när garantin på vitvarorna tar slut så flyttar jag i regel. Fördelen blir noll underhåll, ingen fastighetsavgift, bra energiprestanda, garage med elbilsplatser etc.
Nu verkar ju nybyggena dö ut helt, så man får trösta sig med att det tillskottet dör ut.
Nu blir det väl nya räntehöjningar samt amorteringsfritt som gäller framöver. Tills vi dödat ekonomin och återgår till nollräntor.
@riki, lite nördigt men detta är ju en ekonomiblogg. Menar du med sexsiffrigt under en miljon? https://sv.wiktionary.org/wiki/sexsiffrig
@Dj, varken mer ellet mindre 🙂
Kolla på prisstegringarna.
Fel av mig, blev inte 9% utan 6% höjning för 2023. Med en inflation på 9% så kanske man inte ska tala om en höjning förvisso.
https://www.mynewsdesk.com/se/kraftringen/pressreleases/kraftringens-fjaerrvaermepris-oekar-men-mindre-aen-inflationen-3204355
Tack Mjau, precis den där har jag väntat på. Dåså, då verkar det inte bli någon jätteökning i kostnad 2023 för hyreslägenheten jag sitter i.
Joakim, nä det blir nog måttliga hyreshöjningar där. Nu sitter du allt bra i en HR, det är annars rätt skakigt på marknaden kan jag intyga som precis sålt. Är väl rätt rimligt förstås att det kommer en justering nedåt med tanke på ett flertal faktorer (framför allt lägre lånelöften), som vanligt är det hopplöst det där med tajming. Att köpa och sälja på samma marknad är annars att föredra, eller ännu hellre sälja först och köpa sen. Men det fungerar inte ihop med nybyggen. Jag kom undan med blotta försträckelsen.
Kanske dags för dig att ge dig in på marknaden i slutet av nästa år kanske? Eller när det nu bottnar.
Hej Mjau,
Ja det är lite lockande. I släkten har precis husaffärer gjorts, fast i mindre bygd med lugnare prisutveckling. Där har det varit som vanligt. Budgivning både på sålt och köpt objekt, så utanför större städer ser det mer normalt ut.
Vi får se hur det ser ut i våran region, jag är mycket nöjd med läget just nu och hoppas på en sorts omvandling och lugnare marknad framöver, och att vi aldrig mer får se den typen av “krisräntor” vi är vana vid.
Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig i resten av landet, är själv fjärrvärmekund i Mellansverige och här har bolaget endast prognosticerat 1,5-2 % ökning för 2023, givet priserna på biomassa kan man ju ana att de vill revidera det (“prispolicyn” nämner också konkurrenskraft, så elpriset kan de ju hänvisa till). Samtidigt finns det ju en fjärrvärmelag som jag trodde syftade till att hantera monopolsituationen och skydda kunden, någon Malmöit kanske vill driva en process.
Sitter också med fjärrvärme och tycker snacket om monopol är lite överdrivet.
Visst – man är bunden till en leverantör men skiljer det så mycket som alternativet (för de flesta – el)?
Med el är du bunden till en nätägare. Sen finns det en uppsjö leverantörer av el men elen kommer ju från samma ställe så det är i princip samma pris. Ungefär som att säga att det inte råder monopol om ARLA hade 100% av mjölkmarknaden så länge man kunde köpa ARLAs mjölk på ICA, COOP eller Willys osv. Man kanske tjänar några ören om man åker till COOP en dag men priset är ändå bestämt av ARLA.
Sen kan man binda el-priset men många missar att pricka in de bra bindingsperioderna och även om du skulle lyckas så är bindningstiderna 1-3 år – när de går ut så knuffas du ut till rörligt igen. Sen kan man ju binda priset på fjärrvärme också.
Malmöborna har ju rätt. Det är faktiskt oförsämt att höja nu när man inte sänkte tidigare. Men det är jävligt för både hyrande och ägande, så då är det OK i Sverige …
Tydligen säger nu Malmös starka kvinna Stjärnfeldt Jammeh till Sydsvenskan att man kan behöva elda med olja i Heleneholmsverket för att rädda företag eftersom naturgasen blivit för dyr. Och EU försöker minska eldningen av biomassa för att skogen skall stå och suga upp koldioxid. Låter som att Bryssel inte riktigt förstår att Skandinavien inte ligger på kontinenten annars borde man gjort ett undantag med tanke på vårt klimat.
Nej, det är faktiskt EONs vd som säger det, de äger Heleneholmsverket och bestämmer väl antagligen hur det ska eldas. Det framgår i den här artikeln:
https://www.sydsvenskan.se/2022-09-15/nodlosningarna-som-ska-fa-malmo-genom-energikrisen
Däremot så för Stjernfeldt Jammeh de uppgifterna vidare när hon diskuterar energikostnader för företag i den här artikeln:
https://www.sydsvenskan.se/2022-09-14/malmo-stad-varnar-for-att-300-sydsvenska-foretag-kan-ga-omkull
Trist att det borgerliga Sverige hatar företagare och företagsamhet så mycket att de inte kan ordna upp den här besvärliga situationen, kan man tycka. Man tycker ju att de åtminstone kunde gå ut med lite bidrag till sin valboskap för lite röstköp, men inte ens det kan de prestera.
Regionchef ska det vara, inte VD.
Det börjar bli leveranstider på oljebrännare till pannor som ersätter gaspannor…
Det handlar inte bara om prisbilden utan det handlar även om att det saknas gas. Olja finns det däremot och anläggningarna är byggda för oljeeldning en gång i tiden. Man har försökt med bioolja men guess what, förra regeringen skattade skiten ur denna också.
Sveriges energiförsörjning hänger på håret och det är en kombination av EUs fria rörlighet och storhetsvansinne hos vänstern, däribland MP och C. Den förra får vi acceptera om vi vill ha handelsavtal eller göra som britterna, och vi ser hur det går. Den senare, well….
Att vissa har svårt att förstå detta beror nog mer på deras intellektuella fattningsförmåga än politiska överväganden.
Annars var det ju Bildt och den borgerliga regeringen som tog hit gasen som vi tydligen är beroende av, Göran Persson var mycket kritisk. Bildt fick rundligt betalt för sitt arbete med Nordstream. Och nedläggningen av kärnkraften som det snackas så mycket om var ju också överenskommen med M m fl genom energiuppgörelsen.
Att vissa trots detta med närmast autistisk envishet mumlar sitt mantra om att allt är mp:s fel beror antagligen på att de är psyksjuka och inte på att verkligheten ser ut så.
Du pratar gas. Jag pratar el. Du är dum i huvudet, jag är smart.
Sorry, men det fungerar inte att du relativiserar mer när du inte begriper energi. Du ljuger för övrigt direkt när du säger att M lade ner kärnkraft i och med Energiöverenskommelsen. M mfl förhandlade fram att den riktade energiskatten som MP införde med S vars enda syfte var att göra kärnkraft olönsam togs bort, och S+V+MP+C röstade EMOT att fortsätta/återstarta Ringhals 1 och 2 och därmed ge Sverige större marginaler när det gäller energiförsörjningen. Hur landet låg 2019 var uppenbart för alla insatta.
De, och du använder “marknadsargumentet” när det passar, men det är skitsnack.
Bildt är för övrigt samma skrot och korn som Schröder. De har en speciell plats i helvetet.
Trådstarten och flera därpå följande inlägg handlar om gas. Att du inte kan hålla dig till ämnet är knappast mitt problem. I energiöverenskommelsen står det att fyra reaktorer ska läggas ner till 2020, där ingick R1 och R2. Moderaterna skrev under energiöverenskommelsen. Men visst, allt är mp:s fel, det är väl det rösterna i huvudet säger dig får man anta och att säga emot högern är ju farligt har vi lärt oss, då kan man få en vansinnig psyksjuk knivman efter sig som Annie Lööf.
Här visar du din okunskap på energiområdet igen.
Gas och el hänger ihop. Gas används som spetslast. Som du kanske märkt om du kan slita dig från dina droger ryker det oftare ur skorstenen på Spillepengen än Helenholm.
Ingetdera är kopplat till det du brukar inhalera.
Du tjatar mycket om 2016. Kan du inte dra den om folkomröstningen 1980 också?
Du inser inte hur det gick till. Den överenskommelsen var den minsta gemensamma nämnaren, som.beviserligen vsr otillräcklig men det som gick att nå DÅ att realisera i det då akuta läget där en stor del av Sveriges energiproduktion hotades av nerläggning pga den effektskatten som MP drev genom.
Hade inte den nuvarande regeringsaspiranten gått med på detta hade inte effektskatten sänkts.
Sedsn insåg man hur illa det var med Ringhals stängning i förtid och var beredda att stötta fortsatt drift men icke.
Elpriserna kommer inte bli låga i SE3 och 4 på länge än och det tackar vi MP, S, V ochC och de faktaresistenta, ignoranta idioter som röstar på dem såsom Ben Dover.
Absolut visar det på MIN okunskap när du först hävdar att diskussionen handlar om el, inte gas, och sen invänder att gas och el hänger ihop. Jomensåattehhh… är det syfilisen som käkar sig in i hjärnan? Dumt att sälja sig till ryska sjömän sådär utan skydd, de kan bära på all möjlig skit tyvärr.
Om du kan slita dig från att få dagens dubbel på köksbordet av två dresserade Linderödssvin kan du kanske förklara hur borgerlighetens velande i frågan inte kan summeras i ett skrattretande “de var naiva och såg det inte komma”, samt hur du överhuvudtaget kan ha nån aning om vad jag röstade på. Svaret postar du med fördel på helt fel ställe som brukligt är och din vana trogen, men det är väl en följd av herpesinfektionen i ögonen kan jag tro.
Ben Dover 2022-09-16 10:28 – 10:28
Du verkar vilja påstå att M har ‘skrivit på’ ,alltså godkänt att 4 reaktorer ska avvecklas.
VEM har beslutat eller deltagit i att 4 reaktorer ska stängas? M ?
Naturligtvis är det MP:s fel, det var dom som för att stödja Löfven som Statsminister hade krav om att 2 reaktorer skulle läggas ner under mandatperioden, vilket Åsa Romson&Co lyckades med-
top tier pajkastning! 10/10
Sossepatrasket har uppenbarligen fått total panik när det gäller energikrisen eftersom man konstant ljuger och skyller ifrån sig.
Energiöverenskommelsen från 2016 innehåller ingenting om att kärnkraftverk ska läggas ned. Denna överenskommelse innebär att effektskatten på kärnkraft tas bort då denna skatt innebar en risk för nedläggning av fler reaktorer än de fyra som redan hade beslutats. Överenskommelsen innebär också att nya kärnkraftverk får byggas för att ersätta de befintliga utan något stoppdatum för kärnkraften. Det icke bindande målet om 100% förnybar energi 2040 är den huvudsakliga nackdelen med denna överenskommelse.
Tyvärr är nedläggningen av fyra kärnkraftverk inte det enda som S-Mp regeringen ställt till med, utan man har också gjort det olönsamt att producera el med fjärrvärmeverken för många anläggningar. Detta innebär minskad planerbar elproduktion när vi behöver den som bäst, dvs. när det är kallt. Fjärrvärmeverken producerar dessutom vanligen el mot lokalnäten, dvs innanför de flaskhalsar i elöverföringen som finns i våra storstadsområden.
Att ställa om anläggningar från drift på gas till drift på olja medför för övrigt kraftigt ökande utsläpp av inte enbart koldioxid. Så frågan är hur mycket olja man kan elda utan att överskrida utsläppsgränserna?
Om man vill undvika ett nytt 70-tal bör man vara restriktiv med generella bidrag. Och det finns ingen quick fix på effektsituationen i södra Sverige. Artiklarna är bara ett par dagar gamla och det tar längre tid än så att besluta. Bland annat skall väl EU säga sitt om riktade bidrag. Jag förväntar mig mer att man vänder sig till effektsituationen generellt.
Sedan är frågan vad som egentligen kräver el och vad som egentligen använder el för att generera värme. Under kriget fick många bostäder eldas med ved från att förut ha eldats med kol. Jag ser det väl som svårt att Pågens skall anställa numera arbetslösa pizzabagare och baka bröd i vedeldade ugnar men vi måste nog se över vad som kan ersätta el. Tyvärr blir det mer utsläpp när vi går tillbaka till medeltiden och börjar elda trä men det är den enda quick fix jag ser.
Kanske skulle man med de nya smarta elmätarna införa ransonering och så får de som förbrukar mindre el än ransonen en bonus i form av ett Netflixabonnemang och lite pengar. Har inga färdiga lösningar men vi kommer att få ändra vår livsföring.
Man får förmoda att uppgifterna var kända innan de hamnade i tidningen. Kriget med Ryssland, som är en stor gasleverantör, startade i februari i år. Eller var Jimmie och Uffe naiva och såg det inte komma?
Pågen brukar värma sina ugnar genom att elda gas, så det finns ingen el att spara där.
Sverige har allt EU vill ha men EU begriper det inte. Fritt ur minnet tror det va ledaren ATL som skrev rubriken. Tycker det säger ganska mycket.
Höj då men, höj inte bidragen för boende och annat utan låt nu marknadsekonomi gälla.
Låt dem stå med vakanser om folk inte har råd och anpassa därefter hyrorna efter vad folk har råd att betala utan bidrag. Får man inte uthyrt, gå i konkurs.
Sälj sedan fastigheten till nya marknadspriser, så hyrorna blir efter vad folk kan betala.
Ska marknadsekonomi gälla så behöver man först avskaffa den skadliga hyresregleringen. Sverige var redan innan ett av de länder i Europa där vi lägger störst andel av inkomsten på boendet.
Det tycker jag man kan göra också.
Håller med. Alternativt och lite mer realistiskt, kan hyresgästföreningen skriva ett avtal där dom går med på höjningen mot att priset sänks i motsvarande grad när energipriserna går ned. Typ att man har en rörlig del.
Apropå energikrisen kan jag nämna att man kan följa Uffes och Jimmies arbete med att bygga ut kärnkraften på webbsidan harvikärnkraft.nu
Dåliga förlorare, änyone?
Börjar bli lite tröttsamt med dina lögner , Ben Dover. Du har förpestat alla blogginlägg med ren skit sedan förra söndagen.
Jag rekommenderar dig å det snaraste att söka teurapetisk hjälp för dina mentala besvär.
Jag rekommenderar dig att omedelbart dra ut din lem ur den där geten, man kan få alla möjliga sjukdomar av det där beteendet.
Anyway, hade du nåt i sak att tillföra eller ville du bara gnälla lite om hur jävla triggered och kränkt du är, din wokea snöflinga? Behöver du ett tryggt rum och en triggervarning?
Om man tycker att nån “ljuger” får man väl med fakta och logik belägga detta, inte hälla ut sin kränkhet i kommentarerna. Your feelings aren’t hurting my facts. Skärp dig. Kanske du kan läsa Jordan B Peterson (B:et står för benzo) och få lite tips om hur?
“hade du nåt i sak att tillföra eller ville du bara gnälla lite om hur jävla triggered och kränkt du är”
.
Ganska uppenbart vem denna beskrivningen passar in på, och det är inte Rikki.
.
Vem var det som hade 8 år på sig att trygga elförsörjningen? Vilken sida var det som röstade för fortsatt nerstägning?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals
Som jag skrev ovan är du remarkabelt oinsatt i energifrågan, och det märks. Problemet är att du tror dig kunna goggla upp en massa faktoider och bygga en argumentation på detta tillsammans med diverse invektiv och förolämpningar av mer eller mindre underhållande karaktär.
Men grundpelaren är fortfarande att du är förbluffande enkelspårig och faktaresistent när det gäller energifrågan. Du behöver läsa på en hel del.
Som jag skrev ovan är du remarkabelt oinsatt i energifrågan, och det märks. Problemet är att du tror dig kunna goggla upp en massa faktoider och bygga en argumentation på detta tillsammans med diverse invektiv och förolämpningar av mer eller mindre underhållande karaktär.
Men grundpelaren är fortfarande att du är förbluffande enkelspårig och faktaresistent när det gäller energifrågan. Du behöver läsa på en hel del.
Ditt enda argument är att jag är dum, och du har tidigare frikostigt strösslat konversationen med diverse invektiv som t ex “psyksjuk”, men blir plötsligt lessen och kränkt när nån gör samma sak tillbaka. Däremot saknar du helt förmåga att komma med egentliga argument och är ständigt så triggad att du felpostar, dubbelpostar osv. Går det bra för dig det här tycker du?
Man undrar vad du har för diagnoser som inte klarar av att bete dig och ständigt spyr oförskämdheter och förstör kommentarsfälten, oavsett blogginläggets ämne.
Var det inte någon som upplyste om hur man kan blockera Ben Dover i webbläsaren från att synas i kommentarsfältet?
Gjorde det aldrig då, men det känns definitivt som att det är på tiden nu.
Ja, han har blivit mäkta instabil sedan i söndags. Jag börjar bli orolig för hans omgivning.
Är det droger, sprit eller bara pykisk ohälsa?
Små hjärnor diskuterar människor, som sagt.
Ja för konstanta personliga påhopp av Ben är ju fortsatt fantastiska argument och leder till att man vinner diskussionen…. Eller hur var det nu igen?
Det är konstigt att du inte ser mönstret, Rikki. Om du använder personliga påhopp mot Ben så kontrar han blixtsnabbt med något ännu mer slagkraftigt. Budskapet är “Håll dig till ämnet!”
Dela gärna om du hittar info hur man blockar. Vill ge det en chans innan jag lämnar bloggen.
Är inte särskilt duktig på datorer själv, så jag hoppas att någon annan kan hjälpa till.
Den här bloggen har varit läsvärd inte bara i inläggen, utan även i läsarkommentarerna, men numer drunknar nästan de insiktsfulla kommentarerna i en viss persons onödiga, otrevliga och okunniga bidrag.
Så det kanske får bli att man helt skippar att läsa kommentarsfälten i fortsättningen.
Tips: starta inget så blir det inget. Vem började med invektiven i den här tråden?
@H.GOBB – Scrolla förbi? Verkar funka för de flesta av oss. Sen är det några som inte har den förmågan själva utan bara “måste” kommentera något.
När bloggaren nu löst det så första kommentaren är gul, så är det i dessa lägen bara att scrolla ned till nästa gula fält.
Ask and you shall receive.
Ett alternativ är att använda ett tillägg i Google Chrome och/eller Firefox som heter ElementHider för att slippa kommentarer från BEN DOVER. Enkelt att installera och sen lägger du till följande under Keywords: *BEN DOVER^. Efter detta checkar du checkboxen Off så den ändras till On och startar om webbläsaren så är allt borta. Även väldigt enkelt att stänga av via checkboxen om du av någon anledning vill läsa kommentarerna igen.
Lurpassare här, kommer knappast att lämna bloggen men blir mindre benägen att läsa kommentarerna (som tidigare varit min favoritdel här) när nästan en tredjedel av dem är påhopp och halmgubbar från samma person.
Håller med, senaste månaderna har kommentarerna varit synnerligen trista att läsa så jag har tröttnat rejält.
Nån nolla kommer in i tråden med invektiv och helt irrelevanta, ounderbyggda anklagelser:
*Crickets*
Han får tillbaka samma invektiv:
“Buuh, Ben är dum”.
Håll bara käften.
I den här bloggens kommentarer håller man truten. Inte käften.
Rätt uppfattat.
Fascinerande utmaning kommande regering står inför. Jag kan egentligen bara se följande för att magiskt hålla skutan i kurs och inte elda på inflationen ytterligare:
1. Sänkta skatter generellt för de mest utsatta dvs låg- och möjligen nedre medelinkomsttagare. Detta för att få en chans att hantera kostnadsökningarna.
2. Övriga får helt enkelt acceptera minskad konsumtion.
Enklast är att höja grundavdraget. Då är det lika för alla på sätt och vis, men störst hjälp för låginkomsttagare. Angående minskad konsumption så leder det ju till mindre sopor i värmeverken… inte bra 🙂
Håller med om grundavdraget.
Angående din sista slutsats så tycker jag att bloggens retoriska(?) fråga “Evig tillväxt i en ändlig värld?” gör sig allt mer påmind.
Ja det där med soporna var ironi såklart. Det är bättre att spara energin i tillverkningsledet.
Tyvärr kommer det inte att råda någon brist på europeiska sopor inom överblickbar tid – om vi så önskar går det alltså bra att avlasta några illegala soptippar i Italien genom import (Italiensk sopimport ger dessutom ökad sysselsättning för kontroll av att soporna inte innehåller sådant maffian vill göra sig av med…).
Eon bedriver inte välgörenhet, de kan ta vilka priser dom vill. Höjer dom för mycket kommer folk att börja värma med el,olja eller annat. Det är långt kvar tills det blir mer lönsamt med el. En villaägare som kör med el får kanske 10 000kr högre månadskostnad i vinter, betydligt högre än 200kr för fjärrvärmen. Eon kan alltså höja priserna mångdubbelt, folk kommer betala ändå för alternativen är dyrare. Det är löjligt med alla som gnäller på att Eons produktionskostnad inte har ökat nämnvärt, det är inte så pris sätts i en marknadsekonomi. Utbud och efterfrågan, googla på det.
Jo men en sann marknadsekonomi förutsätter många aktörer som var och en är för svag för att påverka marknaden. Likadatn med konsumenter. Funkar inte om du har ett fåtal oligarker eller en enad konsumentbojkott utan marknadsekonomi förutsätter att alla fattar beslut grundat enbart på pris och kvalitet. Detta förekommer givetvis inte i praktiken men just när det gäller energi tenderar det att vara ett fåtal stora aktörer som dominerar.
Hela vitsen med Fjärrvärme förvinner ju om man inte utnyttjar stordriftsfördelar. Det gäller, precis som du påpekar, stora delar av energimarknaden.
Det talar kanske för att man måste köra väldigt hårda regleringar och tillåta Oligopol, eller t.om monopol när det gäller ledningar och rör. En klassisk marknad är helt enkelt inte realistisk.
I princip är det väl bara vindkraftverk som har (hade) tillräckligt stor ägarspridning för att utesluta oligopolbeteende. Men även där går det mot storägare.
Lars – följer du de nästan dagliga uppdateringarna från gammelsvenskby och hur de har det?
Tydligen så sover ryska soldater här och där nu efter offensiven.
Ytterst intressant i ett microperspektiv https://www.svenskbyborna.se/invasionen-av-ukraina/
Gammelsvensk by ligger alltså i Cherson men det vet nog alla ni som läser detta
Ben Dovers inlägg är sorgliga att läsa.
Berör sällan ämnet, tillför sällan något utan utgör motangrepp under livremmen.
Värre skadeskrivare än de Ryska trollen.
Ringhals 4 startades 21 november 1983 och har återstartats ett antal gånger. Men nu har teknikerna kommit på det underfundiga sättet att genomföra uppstartsprotokollet utan ämnet vatten i systemet.
“Det var en felaktig driftläggning av personalen på Ringhals kärnkraftverk som ledde till att reaktor 4 skadades,”
“Med hänsyn till de inblandade vill vi inte uttala oss mer om vad som hände, säger Anna Collin, presschef på Ringhals.”
https://www.expressen.se/nyheter/ringhals-gjordes–inte-som-det-skulle/
I alla varmvattenberedare står det i manualen att man får INTE ansluta ström utan att den är fylld. Jag kan tycka att man bör se till att det finns tekniska förreglingar som förhindrar en 20MW elpatron att starta om den inte är vattentäckt så den inte brinner av.
Jag är övertygad om att så är fallet i Ringhals, men huruvida det går att gå förbi detta vet jag inte.
Det är rätt basala risker som bör vara väldokumenterade. Man har ju genomfört ett otal driftstarter med dessa så något har uppenbarligen felat. Blir intressant att läsa rapporten.
” fann i en utredning att apparaturen var illa konstruerad och att rutinerna var undermåliga, och ansåg att felen djupast sett bottnade i huvudmannens outvecklade system för ansvarsfördelning.”
Kommer det ungefär skrivas.
Citatet härrör från en händelse där en enskild person blev åtalad och dämd (mot bättre vetande)
Staten inväntade inte den utredning de beställt från SAAB som de beställt utan genomförde domstolsförhandlingarna med tillverkarna av anläggningen som specialister.
Utredningen från SAAB påvisade att det endast var en tidsfråga innan det skulle ske
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dialysolyckan_i_Link%C3%B6ping
Jag skulle tro att bloggen tappar nytillkomna läsare just på grund av den spydiga och raljanta tonen i Ben Dovers ovidkommande skrivande.
Om man hittar till bloggen för första gången och kommentarsfältet ligger på Flashback-nivå, så är det lätt gjort att det intrycket smittar av sig även på vad som sägs i blogginläggen.
Börsen är än så länge -1,1%. Frågan är hur kommande räntehöjningar slår? Det blir fan blodigt nu på gatorna.
Börsen går ju en balansgång mellan avkastningskrav och värdesäkring.
När “reda pengar” bara sjunker i värde samtidigt som riskfria investeringar ger en ränta som ligger 8% under inflation så kommer de flesta att leta efter något slags alternativ.
En Aktie ger i alla fall en andel av någonting verkligt. Oavsett om det är produktionskapacitet eller något fysiskt (typ fastigheter/skog). Dvs värdet av aktien finns kvar oavsett vad priset är.
Om inte ekonomin totalkraschar eller bolaget är högbelånat så kan de dessutom kompensera sig för inflation och fortsätta leverera vinst.
Å andra sidan kommer högbelånade bolag får extrema kostnadshöjningar och vi riskerar en kraftig inbromsning av ekonomin.
Om räntorna närmar sig inflation så blir det ett riskfritt alternativ som effektivt dödar aktiehandeln. Det räcker att låneräntorna stiger för att göra amorteringar mer attraktiva än aktier.
Jag brukar bemöta folk på exakt samma nivå som de själva lägger, vilket även framgår i konversationen ovan. Om man besvarar ett sakligt inlägg med “sök för dina mentala besvär”, eller dylikt, så blir det invektiv tillbaka. Diskuterar man däremot sakligt kan man räkna med ett sakligt svar. Svårare än så är det inte.
Ett annat sätt att formulera det är “starta inget, så blir det inget”. Det gäller såväl kommentarsfältet som Putin i Ukraina.
Den som vill vinnlägga sig om en god ton bör därför rikta sin vrede emot de som bemöter ett helt sakligt inlägg med att folk t ex är berusade, glömt ta sin medicin, ärpsyksjuka, bör söka medicinsk hjälp eller med helt obelagda beskyllningar om lögn. Gör man inte det har man bevisat att man egentligen skiter i tonen så länge det är grejer man håller med om som förs fram, vilket är hyckleri, och ingen vill väl vara en hycklare?
Brukar du tycka alla kör på fel håll på motorvägen också?
Dina inlägg i energidebatten är defintivt inte sakliga.
Case in point. Man kan absolut tycka olika saker om folks kompetensnivå, men det motiverar enligt min uppfattning inte spekulationer om drogmissbruk, diagnoser, “psyksjuk” och dylikt. Då får man visa att den personen har fel med fakta och logik, inte brista ut i okvädningsord.
Har d u, av a l l a, åsikter om att folk kommer med okvädningsord??? Oavsett vad man kan tycka om dina “vanliga” inlägg, så är nog de allra flesta överens om att du är den som skapar mest dålig stämning (lånar det uttrycket av bloggmästaren, i dess ursprungliga betydelse) i kommentarsfältet, och det nästan dagligen. Så när vi nu snackar om hyckleri…
Nej, det var inte det jag sa. Jag sa att jag bemöter invektiv med invektiv, och att den som inte gillar det får gå på den som startar sånt. Det är inte jag som gör det. Vad tycker du själv om att man gör ett sakligt inlägg som bemöts med att man ska söka hjälp för mentala besvär, som ovan? Är det en rimlig nivå på debatten? Nyfiken på det, så gärna ett utförligt svar på den frågan tack.
Mitt – och vad det verkar, flera andras – intryck är att du har stor benägenhet själv att bemöta inlägg på det sättet, att det är du som sänker nivån på debatten, du som vrider upp aggressionsnivån, du som kommer med de flesta oförskämdheterna – vad var det senaste jag såg, om någon get?? Herregud.
Jag säger nu inte att ingen annan någonsin kommer med oförskämdheter i diskussionerna, men det finns en anledning till att just du så ofta är i hetluften här i kommentarsfältet, och det är ditt eget sätt att debattera. Det har hänt att jag undrat om du inte i slutändan kommer att avslöjas som rysstroll, som är här för att så split bland kommentatorer som till 100% stödjer Ukraina, men det är naturligtvis inte så, du behöver inte försvara dig. Och det här är mitt sista inlägg i den här diskussionen, bara för att du ville ha ett svar, nu har du fått det. Klart slut.
Jag ställde en direkt fråga, som du helt ignorerar. Talande, för svaret på den frågan bevisar att du har fel.
Ben Dovers ekvilibristiska skenmanövrar & litterära utfall är en daglig källa till glädje. Sluta aldrig!
Fick min första elfaktura med timspotpris, och hamnade på 276 öre mot den vanliga rörliga som låg på 304 för augusti. Då har jag bara anpassat lite genom att köra tvättmaskinen på natten osv. Tycker det är lite kul, som en sport, som många säger, även om skillnaden inte blev större än så.
Elområde 4?
(För min räkning, för augustis elförbrukning, i elområde 3 låg på 197 öre/kW – högt nog)
Område 3 här också, och för augustis förbrukning. Kollade på mitt elbolags hemsida… Får kolla upp detta närmare, tror jag bestämt!
Det är inte säkert att du sett fel, kom på att 25% av mitt elpris är fast – enligt någon dold tillsvidaremekanism som sköts av mitt elbolag, d.v.s. de prissäkrar löpande (och har egen produktion, vilket nog gör det enklare att hantera risken). På vintern är det omvänt, 75% fast och 25% rörligt.
Har gett mig bra genomsnittligt pris hittills utan att jag behöver bevaka elmarknaden själv.
Låste förra året på142 öre, visade sig vara god affär men nu bara en månad kvar.
Kundtjänst på eon för ett år sedan rekommenderade ej att låsa till de horribla priserna så blev kompromiss medbendast ett års låst. Fan skulle tatt 2 eller 3 år. Men visar ju på att elbolagen inte har en susning om vart det barkar. Och det är väl deras core business eller vad det heter på affärssvenska
Det var ett himla bråk, vuxna karlar emellan. Vi sitter alla i samma båt, hjälps åt istället ty vintern närmar sig!
Se över din hemberedskap, med allt vad det innebär!
Kolla sen med dina vänner och släktingar och grannar att dom har sett över sin hemberedskap, kolla med din arbetsgivare att dom har sett över sin beredskap, sen kan du inte göra mer än att hoppas på det bästa.
Absolut, håller med, synd att vissa ska hålla på och splittra och komma med diverse okvädningsord helt omotiverat.
Kan vara för att du vägrar acceptera att det var MP som drev genom den förtida avvecklingen av Ringhals 1 och 2 och därmed satte Sverige på pottkanten. Dessutom har ledande företrädare sagt att de skall “vrida om armen på Försvarsmakten” så attde tillåter mer havsbaserad vindkraft. Dvs köra över en viktig remissinstans i denna fråga.
Skall vi fortsätta?
Det råder ställt utom alla tvivel att MP är i allra högsta grad ansvariga för den situation som Sverige sitter i nu.
De är inte ensamt ansvariga, men deras agerande har gravt förvärrat den.
Till den grad att hela omställningne mot fossilfritt nu är hotad.
Som förklarat tidigare har M gjort vad de kunnat utifrån sitt politiska mandat för att begränsa konsekvenserna. Tyvärr har det inte räckt till.
Annan uppfattning avseende Miljöpartiets göranden och låta den ger dig alltså rätt att ställa diagnos på folk och säga åt dem att de är idioter och bör söka hjälp för mentala besvär?
Så bara för att klargöra det hela, ja/nej svar, så vet vi vad som gäller.
1. Allt är högerns fel
2. Du är bidragstagare
3. Du tar PTSD dämpande mediciner
Jag använder exakt samma retorik som du använder regelbundet. Du är knappast så oskyldig som du försöker få det att verka nu. Tittar jag bakåt så är det ingen diskussion om att du eskalerar kraftigt på mindre förolämpningar.
Kanske det börjar gå upp ett Liljeholms för dig nu att du anses vara en jävla bråkstake i var och varannan tråd och allra helst sedan förra söndagen?
Bra, tag lärdom.
Som sagt, det är du som kör i fel riktning på motorvägen.
Om du skriver sansade balanserade inlägg så det läsvärt.
Det är väldigt lätt att trigga igång dig, så jag vilar min väska.
Se där, ett erkännande. “Mindre förolämpningar”, godtyckligt bedömda av dig, är alltså ok. Ja, konstigt att det eskalerar när du kastar subjektivt bedömda “mindre förolämpningar” omkring dig. Klart nån annan ger tillbaka med vad de, enligt din egen subjektiva uppfattning, är samma sak. Eller är det bara ok när du gör det?
Aj, tror du missade mitt inlägg, jag kompletterar..
4. Du är auktoriserad elinstallatör
@Rikkitikkitavi:
OT, Det är svårt att komma ifrån att Moderaterna faktiskt inte har varit intresserade av att hålla fast vid energiöverenskommelsen (alls). Eftersom investeringar i elproduktion (eller besparingsåtgärder för den delen) har avskrivningstider på 10-20+ år (ofta t.o.m. 20-30+) måste man helt enkelt komma överens om spelreglerna.
Då är det olämpligt att lämna skutan för att man inte gillar det exakta ordvalet (fossilfri eller förnybar) i en målformulering som gäller för år 2045 – och som förmodligen hade kunnat omförhandlas tillsammans med Socialdemokraterna som är mycket angelägna om att industrin får både malm, betong och el (även om man kräver miljöbästa teknik). Då hade man dock inte fått till den konflikt man ville ha för valrörelsens skull…
Tyvärr är det inte tillräckligt att projektera nya kärnkraftverk för att man ska lösa Sveriges energiproblem – det är inte ens självklart att kärnkraften är bättre än t.ex. kraftvärme (som rent företagsekonomiskt är mer lämpad som reglerkraft än kärnkraften). Dessutom är byggtiden lång – även Svenskt Näringsliv talar om 8+ år (vilket är mycket optimistiskt).
Just *befintlig* kraftvärme går även att trimma ganska snabbt genom att bygga buffertlagring för hetvatten till fjärrvärmenätet så att man kan ta ut maximal elproduktion under topplast-timmarna morgon och kväll även under de kallaste vinterdagarna utan stadsborna blir utan varmvatten i duschen. Att bygga en sådan gigantisk termos är etablerad teknik med enkla tillståndsprövningar (eftersom det inte uppstår några utsläpp).
OT tebax, de senaste 8 åren visar väl vad S tycker om billig tillgänglig el.. hellre makt än realism.
Inte tillräcklig med nya KKV, nej kanske inte, men någon satte oss på pottan.
..och ang. kraftvärme, det har väl inte undått dig i tidigare trådar, vad som gäller där..
https://www.energi.se/artiklar/2021/oktober-2021/skatten-pa-avfallsforbranning-ar-ineffektiv/
OT 2, mer malm, japp i samklang med EU ska vi gräva upp jordartsmetaller för att vi är solidariska.
Kalk/betong, självklart ska vi gräva upp mer av Gotland med följd av att grundvattnet blir salt.
El, skojar du, vi exporterar mest (eller god 2a) ändå betalar vi gaspriser..
Återkommer till ordvalet, är det inte det EU diskuterar, vad är fossilfritt resp. förnybart???
Greider. flytta tillbaka till din stuga i skogen och bränn lite CO2 ved.. i linje vad partiet vill..
(Jag fick lite hjärnsläpp när jag skrev “OT” – menade On topic, d.v.s. att mitt inlägg handlade om energi)
För övrigt tycker jag att pajkastning om andra kommentatorers förmodade psykiska hälsa och sexuella böjelser är djävligt onödigt, oavsett vem som började.
Jag tycker att en språkligt vass ironi kan vara underhållande – även om jag inte håller med. Det som förekommit idag är varken vasst eller roligt.
Däremot är den underliggande diskussionen intressant (bådas inlägg) så fortsätt att bidra till den!
Jag ‘kan’ tycka, som R, att BD är den som skjuter först.. Att du inte håller med är förståeligt, däremot har R rätt,
BD kan nada om energi. Hens kommentarer är således bara en anektdotisk observation från orten..
Getter och Bensodiazepiner i all ära, att BD säger att folk har autism, och tillhörande spektra, triggar mig.
Då mitt barn har NPF så kan jag direkt idiotförklara den skjutglade från Rosenlund..
*Rosengård
Jo, han uttrycker sig väldigt nedsättande om funktionsvarierade hela tiden. Hade han haft samma attityd om färgade och/eller kvinnor, så hade han antagligen blivit spärrad för länge sedan, men vissa grupper är det tydligen ok att håna och se ned på.
Sen är Hen jätterolig, pratar om woke o snöflingor, vilket är jättevänstern i USA, inom demokraterna, vilket hen motsätter sig, borde inte en jättesosse stå i bakgrundskören för detta?
Efter en del eftertanke.. om BD kan hänvisa till autism som nedlåtande kriteria? är det ok om jag gör detsamma på hudfärg eller politik? om inte, vad väger mest? dags för LW att bestämma sig!
Eller så kanske vi kör vidare med BD som vänsterfalang och alla andra är bad dudes..
@H.gobb & DD
På vilket sätt gör han det hela tiden? Han skriver “med närmast autistisk envishet” en gång, inte att hans motdebattör har autism (Rikkitikkitavi skriver däremot “söka teurapetisk hjälp för dina mentala besvär” och “psykisk ohälsa”). Jag är därför lite frågande till varför ni bara reagerar på den ena partens språkbruk istället för bådas?
När det gäller liknelsen som Ben använder har jag en fråga; Är sådana liknelser alltid kränkande för personer med funktionshinder (och därmed olämpliga) eller kan det ibland vara en relevant liknelse? Skulle man t.ex. kunna skriva “Du är lika superfokuserad som en person med ADHD”?
NPF-diagnoser är ju inte hinder eller handikapp i alla situationer. Det är inte någon sjukdom (som diabetes eller glutenintolerans), man får diagnosen för att man har en så ovanlig personlighetstyp att man har svårigheter att passa in i vårt moderna samhälle – och behöver lära sig tekniker för att klara det (samt, i vissa fall, medicinera).
LW nu får du fan ta ställning, upprepade ggr har han sagt att han ska ‘åtgärda’ våra mammor. sen påpekat att kommentarer är av NPF karaktär.. ska du någon gång vakna från din v-sida?
@DD
Vem talar du med/om?
G63, att du inte ser detta är illavarslande. han har inte refererat till autism 1 gång , for fuck sake, är du vanlig idiot? alla dina följande ruljanser är like illa genomtänkta..
@DD:
Jag ställde en fråga till dig, för att jag ville veta vad du tyckte, om ett intressant ämne. Jag märker dock att du inte är intresserad av att utbyta åsikter med mig utan bara med dig själv, i ett slags monolog. Avslutar därför tillsvidare.
Japp, Greider, vi konkluderar att muppen från malmö gärna ger attribut på folk som hänvisar till autism, inte bara ‘en’ gång som din sökmotor genererar.. ditt svammel om NPF visar hur långt borta du är från verkligheten och vad det handlar om..
Du missar målet, som sosse är du allvetande och har alltid rätt, detta fungerar inte mot NPF, således är diskussionen död..
De som åker på verbal däng av Ben Dover har sig själva att skylla. De är personer som inte tolererar att någon har en annan åsikt än de själva och försöker trycka ner sådana åsikter med personangrepp. Det är omoget, kränkande och skadligt för diskussionen. Problemet är ju inte Ben Dovers stora ordförråd, utan att vissa andra tror att det är helt självklart att man ska hålla käften om man har en annan uppfattning än de har i en viss fråga.
Man kan ju ha en annan åsikt, men uttrycka den på civiliserat sätt. Om man inte har något vettigt att komma med, å andra sidan, kan man gasta och bete sig. Ben Dovers oförskämda och raljerande inlägg visar mellan raderna att hans åsikter inte är så mycket att ha.
Angående det här med konjunktur, inflation och ekonomi så hörde jag häromdan att en större livsmedelskedja står för 1 % av landets elförbrukning. Om 1+1 blir 2 så kommer denna kedja att dra i handbromsen för utvecklingsprojekt och avveckla icke-lönsamma affärssegment.
En annan person jag åt lunch med häromveckan verksam inom start-ups (bolag som inte går med vinst) berättade att man bränt 100 miljoner riskkapital på att upprätta och sedermera en avdelning i Frankrike och Italien.
Winter is coming.
Finns också mycket energieffektivisering kvar att göra, lätt att glömma när debatten bara handlar om kärnkraft. Största ICA-MAXI i stan har bytt kylar och frysar samt belysning och sparat smått otroliga 40%! Det går alltså att hitta besparingar i stor skala, trots att utrustningen inte behöver vara lastgammal (just denna butik är byggd på 2000-talet).
(Var ett svar till Max H)
Förstår vad du är ute efter, men butikerna räknar sällan in energin för att bygga en ny frys samt att destruera den gamla, foravtrycket totalt kan faktiskt överstiga ‘besparingen’. ICA har dessutom en stor plånbok och kan ta denna uppgradering.
Har genom åren sett hur butiker och köpcenter börjat energi-effektivisera, t.ex. rulltrappor som inte går dygnet runt, annan belysning, muzaknedladdning på natten. Kan tycka det är märkligt att kylar/frysar i butiker inte piper om man glömt stänga dem ordentligt..
Hur menar du att de som tillverkar ny utrustning (och återvinner gammal) betalar sina elräkningar om den energi de använder inte är inräknad i det pris de tar ut av den lokala ICA-butiken??
Det som har retat mig länge är de stora varuhusen — t.ex. Åhléns vid centralen — som har dörrarna vidöppna mitt i vintern. Det ser förmodligen mer inbjudande och välkomnande ut, men det är inte gratis. Sådana dumheter måste vi sluta med.
Till 2045 så behöver vi lite drygt dubblera elanvändningen för att klara klimatmålen, detta inkluderar då elsparande åtgärder. Så en av de stora frågorna vi behöver ta tag i de närmaste åren är hur vi ska lösa detta? Till 2045 så kommer också i princip alla vindkraftverk som idag är i drift behöva ersättas, de kärnkraftverk som idag är i drift behöver antingen ersättas eller livstidsförlängas bortom 60 års drift. Även vattenkraften står inför stora åtgärder, likaså de stamledningar vilka vi idag använder oss av. Att södra Sverige kan leva på elimport från vattenkraften i norr lär också upphöra pga. kraftigt ökad konsumtion i norr.
Att det totala miljöavtrycket inte går att räkna hem på ett par år även om elräkningen blir lägre.
Annat ex. köp en ny TV, den drar 20w mindre än din gamla, tänkt ekonomisk livslängd är 10år (appar o mediahub), är det verkligen värt att köpa den nya tv’n för miljöns skull, eller är det bättre för klimatet att hoppa över och vänta i 10 år till?
En årlig resursbesparing på 40% bör minska ditt fotavtryck (enormt) även om du byter ut utrustning i förtid (Även förnybar kraftproduktion förbrukar resurser när anläggningarna tillverkas).
Prova att läsa en bok istället. 😀
*fel placering av post*
Snart kommer det årliga brevet från fjärrmärmeleverantören. Det kommer att låta ungefär såhär som det varit liknande barje.
Vi från fjärrmärmebolaget vill alltid erbjuda det mest konkurrensmässigt bästa sätt att värma upp din villa, därför höjer vi nu tacan med x procent så att du bl bla. Kanske i år ska vara xx procent
Vi erbjuder numera alla kunder premiumvärme och i samband med det görs en justering av priset med 567 %.
Barke=varje år
I Göteborgsområdet där Ellevio är nätägare meddelade man att man höjer nätavgifterna
pga de förluster man har i elnäten.
Sedan 2018 har man utlovat om/ny-byggnation av elnäten bla. i Onsala.
En av pamfletterna i glada färger meddelade att arbetet skulle vara avslutat sent 2020.
Det sista som skrivs på hemsidan är att i delområdet där jag bor skall allt vara klart utgången av september 2022.
Dvs litet drygt 14 dagar på sig att byta ut transformatorstationerna, gräva ner nya kablar mm.
Sista gången jag mailade kontaktpersonen och frågade vad statusen var kom inget svar.
Men höja avgifterna går bra…