Ryssland har försökt anfalla Ukraina på flera punkter längs fronten och hårdare strider fortsätter. Ryska terrorbombningar fortsätter, och särskilt civila mål i Charkiv bombades kraftigt igår och i natt, men också bland annat Mykolajiv och Nikipol, samt de fortfarande fria städerna i Donbas. Ukraina har slaigt mot sjutton viktigare mål bakom de ryska linjerna, särskilt på Chersonfronten. Ryssland mördade 50 ukrainska krigsfångar genom att spränga deras förläggning i luften och skyller det hela på Ukraina, som vill att FN och Röda Korset undersöker fängelset.

Åtminstone femtio ukrainska krigsfångar från Azovstahl mördades av Ryssland i en fejkad attack mot deras förläggning. Man verkar ha planterat ut bomber och sprängt fängelset i luften. Ryssland ljuger och hävdar att det var ukrainskt artilleri, men enligt samstämmiga vittnen så hördes aldrig någon inkommande eld, utan fängelset sprängdes utan artillerield och utan raketer. Kyiv Independent har en längre artikel om massmordet. Ukrainas utrikesminister vill att FN och Röda Korset undersöker saken, men Ryssland ska än så länge nekat dem tillgång. EU-kommissionen fördömer massmordet.
Andrew Perpetua har identifierat sjutton ukrainska bombningar av viktigare mål bakom de ryska linjerna senaste dygnet, sannolikt oftast HIMARS. En stor del av dessa har skett på Chersonfronten, vilket visar prioriteringarna. Fyra av målen på södra fronten och Cherson ska varit ammunitionsdepåer.
Den brittiska underrättelsetjänsten uppger att Ryssland antagligen har ordnat två pontonbroar eller färjor som ersättar till den utslagna Antonovskijbron vid Cherson. Det finns även obekräftade uppgifter om att Ryssland håller på att skicka flera ytterligare bataljonsstridsgrupper till Chersonfronten, så man verkar anta utmaningen om en ukrainsk offensiv där. Dock som konstaterat igår så blir dessa ryska transporter väldigt långa, till skillnad mot Ukrainas, och kanske anfaller man i slutändan inte i Cherson. Det är ju lite speciellt att officiellt proklamera sina planer, vilket alltså kan ske för att lura ryssarna.
Rysk terrorbombning av civila fortsätter. Värst verkar återigen Ukrainas näst största stad Charkiv drabbats, där över 50 civila mål ska förstörts. Stillbilder på räddningsarbete och bränder här. Ryssland tillämpade dubbelslag och bombade efter några timmar samma platser för att slå mot räddningsarbetarna. Bland annat ska det tekniska universitetet träffats av tre S-300 luftvärnsorobotar i markattackläge och två ska träffat centrum i staden.
Även Nikopol ska bombats, men inga detaljer än så länge.
Bland de fortfarande fria områdena i Donbas dödades fem civila och 13 skadadess vid de ryska bombningarna. Sjutton mål ska beskjutits och statliga Ukrinform har några bilder.
Igår dödades fem civila och sju skadades av klusterbomber vid en busshållplats i Mykolajiv. Se en längre artikel hos Kyiv Independent. Idag ska staden bombats igen och en kvinna dödades och två personer skadades. Filmsekvens på bostadsområdet som träffades.
Det handlar om ren terrorbombning av civila mål.
Enligt den ukrainska generalstabens morgonrapport har flera ryska anfall slagits tillbaka i Donbasutbuktningen, men de nu hårdare striderna fortsätter på flera frontsegment. Detta backas upp av större ryska förluster av pansarfordon. 170 ryssar dödades, 10 stridsvagnar slogs ut och åtta bepansrade skyttefordon. Detta landar på nästan en halv bataljonsstridsgrupp summerat, vilket visar på hur hårda striderna är. Sex artilleripjäser förstördes och hela 19 transportfordon.
Artikeln uppdateras
Slava Ukraini! Heroiam slava! Do peremohi!
11:25 Filmsekvens på hur ukrainska fallskärmssoldater ur det nyuppsatta elitförbandet 95:e separata luftburna brigaden svär sin fallskärmssoldated, blandat med film från strider. Mycket jobb för Oryx med många nya utslagna ryska fordon på film. Förbandet verkar vara motorburet skytte med stort fokus på pansarvärn. På filmen är det bedömt åtminstone en hel bataljon som svär sin soldated.
KOMMENTAR
Detta visar hur Ukraina inte har något problem med att få fram nya soldater, och rent av kan sätta upp helt nya förband, till skillnad mot Ryssland. Som tidigare rapporterat är det en flera månader lång kölista för att kunna ta värvning i det ukrainska försvaret, och Ukraina genomför även omfattande utbildning, träning och övning av de nyrekryterade – en del får rent av sin utbildning i Storbritannien.
I Ryssland är förhållandet snarare det omvända där rullorna gapar tomma och man pratar om att skicka rekryter till fronten med endast två veckors utbildning i att hantera sitt personliga vapen.
14:41 Film på den av Ukraina himarsade järnvägsbron över Dnepr vid Cherson. Man kan väl summera det som att järnvägslogistiken till Cherson måste gå via Nova Kharkhovka, och således passera nära fronten på järnvägen ner till Cherson och i praktiken inte fungerar. Dessutom himarsade Ukraina även brodelen vid slussen vid Nova Kharkhovka härom dagen, även omd et ska vara reparerat åtminstone för biltrafik nu.
14:45 Transkribering och summering av en Youtube-intervju med en ukrainsk general om starten på det nya anfallet den 24:e februari. Bland annat hörde ryska höga officerare av sig till gamla kollegor eller skolkamrater från officersutbildningarna, som nu var på den andra sidan i Ukraina och varnade om anfall inom 72 timmar. Vilket t ex gjorde att ukrainska flygvapnet kunde sprida ut sig innan anfallet. I andra fall togs inte beslut att sprida sig, och t ex specialförbandsledningen träffades. Det handlade således om individuella beslut av individuella befälhavare utifrån ofta personlig information direkt från Ryssland.
KOMMENTAR
Och så är det alltid vid en kris. Utfallet kommer variera beroende på beslut på olika nivåer – en del kommer ta rätt beslut, en del kommer ta fel beslut. Andra kommer vägra lyda order och på så vis ta rätt beslut, eller fel beslut.
Det gäller även svensk krishantering, vilket man konkret såg under coronakrisen där utfallet blev väldigt olika i olika regioner utifrån olika fattade beslut av t ex smittskydd och sjukvård. Och det är okej – delegerad beslutsfattande och sjävlständighet kommer göra att alla inte gör samma fel, och ökar motståndskraften. Uppdragstaktik om man så vill prata militäriska.
15:16 Foton från räddningsarbetet efter nattens omfattande bombningar av Charkiv. Kan inte avgöra om någon av de brandbilar som Swedish Rescuers levererat är med på ett av fotona.
15:18 Pentagon avråder från att förlita sig på Kremls uttalanden om de mördade 50 krigsfångarna och konstaterar att Kreml brukar ljuga. Bloggen håller förstås med. Kreml är patologiska och dokumenterade lögnare, och har i princip inte sagt ett sant ord sedan veckor och månader innan det nya anfallets utbrott. Det är inte sant förrän Kreml förnekar det.
15:25 Film på hur en ammunitionsdepå i Nova Khakhovka gick i luften i natt efter att ha blivit himarsad. Man kan ju tycka att Ryssland förr eller senare får slut på ammunition att lägga på hög, men tydligen inte. Just Nova Khakhovka är just nu en smal punkt för Ryssland varigenom i princip all logistik in till Chersonfronten behöver passera på grund av de utslagna broarna vid Cherson.
15:29 Thomas C Theiner har en tråd om massmordet på de ukrainska krigsfångarna där foton analyseras och det konstateras att det inte handlar om raketartilleri, bland annat pga hur skadorna ser ut och att det saknas kratrar. Han för fram tesen att ryssarna använde termobariska granater från RPO-A eller MRO och sköt in dessa genom fönstren för att mörda krigsfångarna. Bland annat då krigsfångarna brändes ihjäl och inte sprängdes sönder, vilket hade varit fallet med raketartilleri.
Oavsett är det brott mot Genevekonventionen att placera krigsfångar vid fronten eller använda dem som mänskliga sköldar.
Det finns uppgifter att Ryssland placerade eget artilleri intill fångarnas baracker och öppnade eld, men att Ukraina inte skulle besvarat elden – antagligen för att man visste att det fanns krigsfångar på platsen. Ryssland har ofta placerat artilleri med civila som mänskliga sköldar under de åtta senaste åren av krig, då man inte bryr sig om civilbefolkningen i de ockuperade områdena och ser varje dödad civil som något man kan använda i propagandan mot Ukraina.
20:01 Drönarfilm på hur Ukraina släpper 40 mm granater mot en avsutten stridsvagnsbesättning. De flyr i skydd åt fel håll och en eller två såras av en granat och filmen slutar med hur de kryper ihop tillsammans. Föraren sitter kvar inne i stridsvagnen och stänger luckan på slutet, så det är vagnschefen och skytten som åker dit.
20:04 Ukraina beordrar en obligatorisk evakuering av civila från de fortfarande fria delarna av Donetsregionen. Det handlar om ca 200 000 civila som av olika anledningar ännu inte flytt. Det finns ingen stabil elförsörjning och ingen gas (för uppvärmning, varmvatten och matlagning) i regionen och Ryssland bombar avsiktligt fjärrvärmeanläggningar inför vintern. Om man vägrar evakuering får man skriva på ett papper om att man tar eget ansvar för riskerna.
298 kommentarer
Nya pontonbroar att skjuta bort.
–
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3539997-russian-troops-set-up-two-pontoon-bridges-near-kherson-british-intel.html
Som prenumerant på New York Times kan jag ge bort tio artiklar per månad och jag vet inte hur många gånger den kan öppnas men för alla som vill läsa Kulebas text så kommer den här: https://www.nytimes.com/2022/07/29/opinion/ukraine-russia-ceasefire.html?unlocked_article_code=AAAAAAAAAAAAAAAACEIPuomT1JKd6J17Vw1cRCfTTMQmqxCdw_PIxftm3iWka3DKDmwTiOMNAo6B_EGKeKl5bto10nGBWcRaMbZqT_F71eJRPlZgDQm0p5_O0LI0HxIIk6PhFGUnw8CKGrki7T7hamT-JO0uyOHg5UrDO2e-CLjY2XF3OAcz8pR6cVis0SBfw63DQbN2ycA-ial6fu1yQzwGbCGLuPH6WV4paJjdMEaqukRhUPpZWDrTgdeZ97gCFQxZAlrHR391in0uvJIeYJhEefaicGNzPZb2kr4TCWd3LYa2BJ1XRojcl79itb-lugUkxbxREZRjaBg4vrWE7NyG&smid=url-share
Tack Nene!
KYIV, Ukraine — Russia, apparently, is ready for a cease-fire. The door to negotiations, the Kremlin’s spokesman said last week, has never been closed.
No one should be fooled. Whatever its officials may say, Russia remains focused on war and aims to ruin Ukraine and shatter the West. The sight of Odesa, hit by Russian missiles just hours after a deal was reached to allow grain exports from southern ports, should dispel any lingering naïveté. For Vladimir Putin, a cease-fire now would simply allow his depleted invasion forces to take a break before returning for further aggression.
The truth is simple: Mr. Putin will not stop until he is stopped. That’s why calls for a cease-fire, audible across Europe and America, are badly misplaced. This is not the time to accept unfavorable cease-fire proposals or peace deals. The task instead is to defeat Russia and limit its ability to attack anyone again in the foreseeable future. With sustained and timely assistance, Ukraine is ready and able to do so.
–
No one wanted this war other than Russia, and no country in the world craves peace more than Ukraine. But a lasting, durable peace — rather than the time bomb of a frozen conflict — is possible only after Russia suffers a major battleground defeat. That’s why Ukraine must win. Only then will Mr. Putin seek peace, not war.
–
It’s not as if the Russians are setting out a concrete path to a cease-fire. One day, Russia’s foreign minister claims the country is ready to expand its war aims. Next, he says Moscow is prepared to negotiate with Kyiv “on a wider range of issues.” In late June, Mr. Putin’s spokesman suggested Ukraine should accept Russia’s ultimatums and lay down arms to end the war. Last week, he said Russia is ready to resume talks but that the ball is in Ukraine’s court. It’s hard to know what to think — other than that Russia is not serious about ending the conflict.
–
Ukraine, the United States and our European allies need to speak to Mr. Putin in his language: the language of force. Practically, this means strengthening Ukraine militarily, by speeding up deliveries of advanced artillery pieces and armored vehicles, and economically with additional financial assistance. Sanctions should be increased, too, targeting Russian exports, banning its banks and restricting its access to maritime trade. Some might cavil at the price of such support. But the alternative, of an emboldened Mr. Putin, is much worse.
–
I am deeply grateful to the United States, and personally to my friend and counterpart Secretary of State Antony Blinken, for all the security and other assistance the country has provided. I am equally grateful to all our partners in Europe and around the world who are standing with Ukraine in this difficult time.
–
Yet I want to be clear: Military assistance to Ukraine is not charity. It is a necessary investment in Europe’s long-term security. The Ukrainian Army will emerge out of this conflict — Europe’s largest land war since 1945 — as one of the continent’s most capable military forces. After repelling Russia’s invasion, the Ukrainian military will devote itself to safeguarding the security and stability of Europe, protecting democracy from any authoritarian encroachment.
–
For all the skepticism about sanctions, the fact is that they work. Russia’s persistent attempts to lift them, such as proposals to relinquish its naval blockade of Ukrainian ports in exchange for the removal of sanctions, are the best testimony of their effectiveness. In his efforts to hurt the well-being of Europeans and North Americans, Mr. Putin is weaponizing energy and food, deliberately driving up global prices. Strengthening sanctions, which limit Russia’s ability to continue with the war, is the best way to bring such behavior to an end.
–
With global support, Ukraine has already stabilized the front line and is preparing to regain control over territories currently occupied by Russia, first and foremost in the strategically important south. It’s true that we lost some ground in the Luhansk region, because of Russia’s overwhelming advantage in artillery. But we are now slowly but steadily closing the gap, thanks to heavy weaponry supplied by the United States and others. In recent weeks, Russia has failed to make any significant gains. We are determined to turn the tide in our favor and push Russian forces out of our land.
–
In that spirit, we in Ukraine call on our partners to increase their support and reject Russia’s fake peace proposals. Nor should they pay any attention to the narrative, amplified by Russian propaganda, of so-called war fatigue. Every war is tiresome, but we need to endure. The price of losing — a crushed Ukraine, a shattered West and a resurgent Russia — is too high to countenance anything else.
Det här var en otroligt bra text. Helt spot on.
Bra artikel.
Slutsatsen är att vi ska skicka våra tillgängliga CV90 omedelbart…
+1
Jag tänker också: Låt svenska staten köpa upp en bunt bättre begagnade civila Volvo- och Scanialastbilar. Gå igenom dom så att de är top notch. Lasta så många Stridsbåt 90 vi bara kan undvara på dom, tillsammans med massa andra förnödenheter, och leverera till Ukraina.
UA har ju ingen flotta, Stridsbåt 90 skulle ha ett visst värde och är en förmåga som inte någon annan skänkt. Tillverkas i Sverige, vilket också lastbilarna gör, vilket samtidigt som vi skänker värdefull utrustning gynnar vår inhemska produktion.
+1
Ja. Dags agera. Självklart kan vi i Sverige göra mer. Allt kan väl ändå inte vara hemligstämplat?!
Bra idé!
.
Stridsbåt 90 är nästan fyra meter bred vilket stökar till det lite, men det är inte omöjligt att transportera den på lastbil.
Släpet måste vara lågt, typ som används för lastmaskiner och även stridsvagnar.
Det är bara att köra dem till en Polsk hamn, jag lovar att polackerna ser till att de kommer fram, om de så måste riva broar på vägen.
Men, iofs, de borde kanske sjösättes från Moldavien. Men i vilket fall, länderna öster om Tyskland vet vad som gäller och kommer ordna det.
Kallas Trailer, varför lastbil från Sverige.. SN 90 flyter ju.. kör över till Polen eller Litauen gå upp så långt som möjligt i de floder som finns
Sedan lastar man båten/båtarna på Grävmaskins trailers och kör in i Ukraina med dem dig de vill ha dem!
USA skänkte liknande båtar har jag för mig. Fast det betyder ju inte att dom inte behöver fler.
T.ex för att komma in bakom kherson från kustsidan.
Ja, eller bara för att patrullera floderna efterhand som de blir återtagna.
Bussar allt eftersom (strax före) de blir utrangerade från alla Sveriges kommuner skulle också vara en utmärkt sak att skänka, trupptransporter (och civiltransport) kan ske med civila bussar när det handlar om transport på säkrad mark. Vi har 290 kommuner i Sverige, en buss från varje skulle garanterat göra skillnad.
Jag tog en av läsningarna, tack!
I korthet om vikten av att besegra och försvaga Ryssland, istället för en frusen konflikt.
Sanktioner och motdrag från Putin är dyrt, men att Ryssland kommer ut som vinnare vore ännu dyrare.
Another one bites the dust.
Är det vår träffsäkra 19-åring som fått ny MANPAD tro 😀
–
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3540002-ukraine-forces-shoot-down-russian-su25-frogfoot-attack-aircraft-in-donetsk-region.html
Tror inte han byter ut gamla “Bettan” 😊
Imorgon tror jag vi når ny milstolpe, 4000-gränsen för bepansrade fordon
Nådde 800 bekräftade med foto/film, stridsvagnar igår på Oryx 😀
Förlåt 900 ska det vara 😀
Jag inväntar de 1000.
Samt 2000 stridsvagnar
👍
Denna leksak gav ryssarna till barnen i en lekpark i Mykolaiv
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553281590792540160?cxt=HHwWgMC-9ZHYro4rAAAA
Har ett vagt minne om att orcherna släppte ned färglada små minor till barnen i Afghanistan också.
Har alltså ingen källa på det!
Minan du troligen tänker på är PFM1 även kallad fjärilsmina. Den har två vingliknande asymmetriska delar där den ena innehåller sprängämne (40 gr, meningen var att skada och inte att döda) och den andra ska stabilisera på vägen genom luften då dom spreds via flyg och helikopter.
.
Angående färgen så tillverkades dom i olika färger då dom skulle användas i olika miljöer och då Ryssland inte hade tillräckligt med minor lämpade för berg och öken tog man från lager som var tänkta för europa.
Och då var det lätt för barnen att se dom och formen gjorde dom spännande att titta närmare på.
Så det ursprungliga målet var nog inte att skada barnen, men däremot fortsatte man att använda dom trots att det kom rapporter om att många barn skadades av dom.
Minan hade dessutom ingen självförstöring och utlösningsmekanismen krävde inte så mycket belastning för att explodera.
Minan är en rysk version av den amerikanska BLU43 (Dragontooth) som användes under Vietnamkriget, dock så slutade man använda den 1971 på grund av oavsiktliga skador.
Lite info och bild från Smålands Militärhistoriska Sällskap.
.
http://smhs.com.dinstudio.se/gallery_163.html
Just så! Tack:-)
Orcherna levererar och jag är inte förvånad!
“Your husband is in captivity, do you want to talk?”
Russian soldiers wife: “I’m busy, call me back after 9.”
What a bad day for another Russian soldier.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553288194296250368?cxt=HHwWgICw7cHYsY4rAAAAa
Det säger väl en hel del om den mentaliteten dom har, även hos kvinnorna. Kommer att ta 100år för att dessa individer ska visa någon form av empati, om någonsin.
Nej det säger inte så hemskt mycket, detta enda samtalsförsök.
Det kan hända att de ringde mycket olämpligt. Vem vill ta ett sådant samtal på tunnelbanan eller på jobbet eller i duschen?
Visst kan ni ha rätt, men ni kan också ha fel ..
Rimligt antagande.
Sorry, har färsk minne av en fru / flickvän som friskt påhejade sin respektive om att vålta och mörda, när han nu var Ukraina.
Det är dock beundransvärt att du försöker hitta lte mänsklighet i dessa ej fullt utvecklade individer.
Ja, det fanns ett sådant uppsnappat samtal.
.
LEDSENTANT.
Det kan absolut vara som du säger. Men jag är inte säker på att det är 50-50 när man ser på olika sådana samtal under kriget, eller fruar/mammor som hellre vill ha pengar än info (tex Moskva).
Ja, men förbehållet var att han använde kondom.
Samt inte berättade något om det…
Höjden av att ha en taskig vecka 😀
Är väl bara sur för att det inte blev en ny Lada.😎
Ja, årets ryska modell med den nivå av säkerhet och avgasrening som bilar hade här på 80-talet. 👍
Ämnet har säkert redan varit uppe men att använda en S-300 luftvärnsmissil för markmål, det kan väl inte ha någon större effekt, liten laddning, splitter för att slå ut ett flygplan? Hur fungerar det i praktiken, har S-300 ett navigeringsystem för markmål? Dessutom varför använder de inte S-300 mot flygplan då de har brist på luftvärn?
Det är förmodligen både dyrt och inte så effektivt att använda den mot markmål i rena terrorattacker. Min tolkning är att ryssarna har brist på lämpligare styrda vapen, och inte har mycket till strategi bortom ren terror.
Ska ha uppemot 140kg stridsspets, antagligen med mycket splitter, så hyfsad effekt får man. De har ju lång räckvidd så det är väl kanske logiskt att använda dem när man bara ska terrorisera och spara markrobotarna till mer högvärdiga mål.
Det är en relativt stor missil med en (för att vara luftvärnsmissil) stor stridsspets, dessutom har den tillverkats sedan slutet av sjuttiotalet och finns därför i stora kvantiteter, antagligen tycker ryssarna att de är mer värda att använda på detta sätt.
Träffsäkerhet mot markmål, har jag ingen aning om. Och Naziryssarna verkar inte bry sig heller. Men själva stridsspetsen/verkansdelen är på 140-150kg i de flesta versioner, vilket är väldigt kraftigt ( HIMARS, som Ukraina fått är på ca 90 kg ). Ned till 24 kg i någon version ( ungefär som en 155 mm artilleri granat )
S-300 är ett gammalt system som är gjort för att kunna skjuta mot markmål. Dock är inte precisionen för markmål jämförbar med moderna system. Förmodligen har man försökt att förbättra precisionen på senare tid. Orsaken till att man använder dom är troligtvis som någon skrev ovanför, att man har ganska många i lager. Här är en ganska bra sammanfattning:
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1549169658061901824?s=20&t=_boWcad9Jlum5aZMYLtfaQ
US govt is in process of procuring NASAMS systems to Ukraine “I do not have detailed info on contracting process but we are already in process of procuring the system. We announced NASAM’s procurement &move forward with that,” senior defense official said
https://defense.gov/News/Transcripts/Transcript/Article/3110921/senior-defense-official-and-senior-military-official-hold-a-background-briefing/
Ukraina och Polen rustar/s upp rejält och blir ett effektivt lås emot ryzzarna.
–
Är nog dags att vi på norra flanken sätter fart också. Jag vill i alla fall inte vara med om att se några orcher på nordiskt territorium.
https://www.youtube.com/watch?v=SCjsEDcw5gw
Tog Gotlandsfärjan tillbaka till fastlandet efter en härlig vecka på denna fantastiska ö. Blev dock förvånad över att mina sökningar på nätet blev länkad till 70% rysspropaganda och övriga fejkrapporter. Ja jag är medveten om att man inte ska koppla upp mot offentliga nätverk. Men mitt ute på havet har man inte så många alternativ. Lyckades med direkta länkar hamna rätt på dom sidor jag önskade.
Har då en fråga till någon teknisk kunnig person om det är möjligt för någon utomstående att ändra i sökmotorn på nätverket gällande färjan?
Om du har en uppdaterad webbläsare, sökte på Google som vanligt, och inte ignorerade några varningsmeddelanden så borde du ha fått dina vanliga träffar.
Det är löjligt enkelt att manipulera en sökmotor, speciellt ifall man har enhel hoper med ip-adresser till sitt förfogande.
Eller så slår man en bunt sedlar i bordet och något lämpligt konsultföretag gör det för dig. Kallas marknadsföring.
Svar till Esset 12:08:
Absolut, allt är såklart beroende på omständigheterna och svårt att ge ett 100% svar utan alla fakta .-) Enklaste vore väl att påverka DNS uppslagen, trafiken går även att påverka via en proxy och dylikt. Dock är trafiken (förhoppningsvis) bättre skyddad idag via kryptering då många webb sidor använder https samt att de flesta DNS tjänster och dess DNS uppslag använder krypterad DNS så det går inte lika enkelt att hijacka trafiken. Först och främst, se till så att du använder en säker och krypterad DNS tjänst och var noga med vilka sidor du besöker 🙂
Tack för svaren vänner. Som Gunde skulle ha sagt, ingenting är oomöjligt 😁
Finns en geografisk komponent SEO så det kanske är så att någon lyckats routa Gotlandsfärjan ip-trafik via en olämplig proxy för att fiska ut vilka devicer som rör sig till och från fastlandet. Då kan de kanske uppskatta vilken personal som är på Gotland eller inte
S-300 används mot markmål? Hur mycket sån ammunition har man egentligen? Det borde inte behövas alltför lång tid av sådana aktiviteter innan det börjar bli en begränsning. Då kan Ukraina i en första våg trappa upp användningen av drönare. I en andra våg kommer ju spetsflyget som på beställning. Upp på hög höjd och dra fram allt ryssarna har, vänd tillbaka över eget luftvärn så fort man ser spår av ryska motmedel. Efter vintern så har Ukraina plötsligt totalt luftherravälde och ryssarna kan inte göra något alls. Vad har jag missat?
+1
Att ryssen använder S-300 mot markmål skvallrar om att det börjat damma i förråden av missiler.
+1 !!
Nu undrar jag hur Putin tänker agera här.
Vet inte hur många som kommer in på russia defence ministry webside.Den är blockad i USA,samt att Newsweek skrev angående artikel om kriget att de nekats tillkomst.Oftast kommer man in med säkrad tillgång.
Där står nu att Ryssland är i full gång med ARMY 2022,stor utställnings och försäljningsmässa för utländska köpare av vapen.
Detta pågår mellan 15-21 augusti.
Detta sker samtidigt som Army Games (sportevenemang) tävlingar mellan olika länder håller på).
Behövs alltså en hel del vapen till dessa evenemang samt militär.
Samt att de ligger ute med träning för ordinarie rysk militär.
Man tycker nu att Ukraina skulle passa på och satsa allt på stor offensiv under denna tid.
Västländerna bör börja flyga i skytteltrafik med vapen och stridsflyg.Häv in HIMARS i Ukraina.
Se till att Ukraina får allt stöd de behöver.
För hur fanken ska Putin klara en av världens största vapenförsäljningsmässor samtidigt som han måste ta itu med största offensiven någonsin från Ukraina?
Vilka länder vill satsa pengar på rysk krigsindustri om han samma vecka skulle lida totalt nederlag i Ukrainakriget.
Ingen vill satsa pengar på rysk högteknologi som inte klarar en invasion i Ukraina ens.
Vilket betyder att Putin driver in Ryssland i total konkurs.Krigsindustrin är Rysslands största pengakossa.
Så snälla USA,EUROPA.Skicka alla vapen ni kan undvara,hjälp Ukraina få ihop världens största militärstyrka så de kan sätta in smällen från 15 augusti.
Putin skulle få stort problem om han blir tvungen deklarera krig och sätta in statlig militär mitt under en av världens största vapenutställnings och handelsmässa .
Putin kan inte ha hur mycket vapen som helst.Skulle se bra ut inför hela världen och största vapenmässan om Putin måste kapitulera och dra sig tillbaka från ockuperade områden.
Vilken smäll det skulle bli mot hela Ryssland.
USA har chansen att se till att Putin förlorar.Hoppas de tar den!
Enligt USA så går Rysslands framryckning i snigelfart.Putin har något slags problem här.Tror att det börjar närma sig till att han ej längre klarar Ukraina utan sin statliga militär och det märks på anfallen som börjar bli färre.
Han förlorar mer vapen och hinner inte producera i den takt han behöver.
Tror det börjar bli kritiskt läge för Putin,så Ukraina bör sätta in stöten i samband med stormässan.Skulle bli problematiskt för Ryssland att kunna hanteraoch vara värdland för utländska köpstarka länder samtidigt som Ukraina sätter in storstöt.
Hjälp till nu här USA och visa vad ni går för!
Är det kanske pga. ARMY 2022 Putin kallar hem elitförband från Ukraina.
Nu vet jag inte hur det går till på ryska vapenmässor men de kommer nog ganska långt med demo-ex, attraper, broschyrer och filmer. Det är alltså inte något som bör diktera tidpunkten för Ukrainas storoffensiv. I övrigt är väl just augusti den månad som har annonserat som starten på återtagandet av ockuperad mark.
2 invändningar men jag håller med förstås, ju mer moderna vapensystem Ukraina disponerar, desto snabbare sparkar de ut orcherna. Min första invändning gäller tiden. Det är bara typ 14 dagar till Pruttler kör igång sin vapenmässa, så även om väst skickade allt de kunde direkt, så tar det väl ändå mer än 14 dagar att lära upp Ukrainas armé på de olika vapensystemen? Min andra invändning gäller de presumtiva köpstarka köparna av “rysk militärteknologi. Finns de ens? Det är vl bara Nordkorea och möjligen Kina och Venezuela som skulle kunna vara intresserade av all denna ryzzka junkyardteknik? 😎
Det är ett utmärkt tillfälle att då passa på att sänka den ryska svartahavsflottan.
Jag såg en snutt på tuben idag där det spekulerades i att vi har skänkt Ukraina vår Srb 15 Mark IV Gungnir. Som så mycket riktigt påpekades i filmsnutten vore det rena mardrömmen för orcherna, eftersom Gungnir har en räckvidd på ca 30 landmil. Hoppas kan man ju alltid, men jag tvivlar på sanningshalten i den där filmsnutten tyvärr.
Har vi ens själva förbandssatt den versionen än?
Den finns ännu bara på papper.
De får väl säga att på grund av stor efterfrågan och många inhemska ordrar kommer leverans att ske först med början av 2035! Naturligtvis under förutsättning att tillgång på högteknologiska finns tillgängliga. Levererans av nyputsade pre -60 tal vapen sker dock med kortare leveranstider. Fynda på T34 och T62 i befintligt skick.
Gasprom stoppar gasleveranserna till Lettland.
https://www.reuters.com/business/energy/gazprom-says-it-halts-gas-supplies-latvia-2022-07-30/
Undrar hur det står till med vingårdarna och grottorna där bubblet lagras i Bakhmut ? Utmärkta produkter från Artwinery i Bakhmut.
Usch jag vill inte veta vad som hände med de där krigsfångarna innan de beslöt sig för att städa bort bevisen.
Jag inbillar mig att det inte bara är ryssar som begår krigsbrott. Det är väl likväl Ukrainare från Luhansk och Donetsk också. Detta är ett “om” som jag inte vet så mycket om .. men “om” en stor andel av Ukrainarna i Luhansk och Donetsk blivit sådana odjur som ryssarna är det verkligen en bra idé för Ukraina att återta Luhansk och Donetsk då och försöka återinliva dem i Ukraina.
Eh? Jag är inte riktigt på det klara med vad du menar, så en fördjupning skulle uppskattas. Men min spontana reaktion är att det kanske vore barmhärtigast för ryssarna att lämna området helt och hållet. Dels för att få en bättre chans i Ryssland, dels för att de ändå har svårt att passa in i miljön
Jag menar att jag är rädd att det finns gott om Quislingar efter många års ockupation. Som är lika inblandade i krigsbrotten som ryssarna. Ja det vore bra om de lämnar sitt och åker till Ryssland istället.
De är säkert många på båda sidor. Ett grymt bekymmer för alla!
S-300 luftvärnsrobotar mot markmål sågas men jag vill vara lite motvals och håller på att det inte är idioti utan mera som att amerikanska flottan har tunga luftvärnsrobotar som även kan användas mot fartyg. Bygger man väldigt mycket av ett system och släpar med det till fronten är det bra att ha en flexibilitet om de akutaste hoten inte vart exakt de man tänkte sig. Vi vet inte heller om de skjuter äldre sämre LV robotar nära slutet av livslängden eller nya moderna, det skulle visa hur mycket det är desperation efter markmålsammunition som ger användande av taktiken.
Men sedan har vi det konstiga att de inte skjuter mot Ukrainska militära mål utan terroriserar. Varför kriget bedrivs som ett utökat självmord av den ryska staten får någon annan förklara.
Trodde jag skrev en toppnivåkommentar efter att ha laddat om sidan. Jaja…
Dom kan ju återta Luhansk och Donetsk och tok-förnedra ryssland och sen när det är dags för EU medlemskapet och republikerna börjar bli lite ipplivade av utsikterna att få gå med i EU då stänger man gränsen och ger dom till Ryssland. Lite omständigt kanske men då har man verkligen drivit hem sin poäng.
Tror SURTRUTN har helt rätt här.Putin måste göra val här.
Till Tankfri,programmet är skitstort.Rysk flygplats är bas,på grund av alla stridsflygsuppvisningar,pansarvagnsuppvisningar samt vapenuppskjutningar av nyast producerade vapenarsenal vilket då inte kan användas i Ukraina under denna tid.
Kolla programmet på webbsidan om du kommer in.
Försvarsministern och biträdande försvarsminister är värdar.
Army Games pågår samtidigt så de måste ha vapen och stridsvagnar till tävlingarna också.
Ryssarna lär köra vidare med sina atrapper och putemkulisser på mässan. Kan tänka mig att det största behovet kommer att ligga på bärgningsfordon och represurser. 😅
Jo, jag hade ingen lust att googla på en rysk vapenmässa. Förnuftsmässigt bör det handla om enstaka demo-ex, alltså inget som tas direkt från fronten i Ukraina. Utan att veta kan jag ju också gissa att intresset för svindyra ryska vapensystem har avtagit lite det senaste halvåret.
Rysslands förmåga att tillverka nånting modernt i volymer att tala om borde i princip vara obefintlig med de sanktioner som är på plats…
Eller kommer de erbjuda sina kunder uppgraderingsprogram för deras disk- & tvätt-maskiner och torktumlare?
Antal deltagare de uppger hittills alltså olika länder,privata krigsexportörer,systemutvecklare,high technology industri och flera uppgår till 129 st än så länge.
Afrika,Kambodja,Kuba,Venezuela,Thailand,Iran,Kina,Indien,Pakistan,Nordkorea eventuellt(ej säker)Mongoliet(de samarbetar med Mongoliet om Army Games).Det är ju hela undustrin det gäller så visst skulle han få problem om Ukraina kör för fullt från mitten av augusti tror jag.
Drömmer i smyg om hur Putins största bibbelibabbel och skryt-mässa blir punkterad av himarsliknande blindgångare på distans som exploderar i konfetti med bilder och foldrar på ryzzarnas vidriga övergrepp. Precisionsbomba mässan med propaganda och flygblad. Skulle va nåt det!
Eller bara en enda himarsraket på parkeringen som påminnelse om vem det är som bestämmer.
Spräng eller glödande kulor. Jag väljer kulorna till en parkering.
Ryzzk reklamslogan på deras kommande vapenmässa. “Nyhet! Förbättrad prestanda! Nu flyger våra stridsvagnars kanontorn ännu högre!”😎
Morgonens Gregg:
30.07.2022 morgonuppdatering. Den ukrainska offensiven fortsätter i Iziumregionen, nu avancerade vi 5 km i riktning Brazhkivka. Igen är målet att ta ut ett regement ryssar, nu är det frågan om 1 guards motorized rifle regement, dvs ett infanteriregemente. Ryssarna är nu faktiskt pressade i Iziumregionen, troligtvis eftersom man flyttat trupper till Donbas och Bakhmut. Man har också för lite trupper kring linjen Bilohorivika-Volodymyrivika eftersom deras attacker slås rätt så enkelt tillbaka.
.
Igen har vi beskjutit Alchevsk, 50 km fron fronten, och slagit ut nyanlänt materiel och artilleriserviceartiklar samt nyanlända soldater. Vi har god koll på var deras underhållslager och infra är.
Övriga mål som vi attackerat är i Nova Kakhovka, Bohdanivka, Donetsk och Yasinuvata. Ryssarna i sin tur har igen sänt missiler till Kharkiv.
.
Eftersom det är infoblock på vad som händer i Kherson sipprar det inte mycket detaljerat info ut men kontraattacken för marktrupperna är fem före start. Tillräkligt med manskap, artilleri och pansar är på plats. Om det blir en bredfronts attack eller en spjutsspets mot Kherson återstår att se. Ryssarna flyttar in mera trupper och då blir det ju från Donbas.
Sedan till våra interna fiender, och de finns det tillräkligt av. SBU rapporterar mer och mer om hur militära råttor, säkerhetstjänstens femte kolonnare och de administrativa inrättningarna en efter en tas fast. Vi har dem ännu bland civilbefolkningen, polisen, civila administrationen (även domare och åklagare). Dessa böldpestar har orsakat många tusen dödsfall så det är viktigt att de tas tillfånga och ställs inför rätta, även de domare i högsta domstolen som arbetat för ockupationsmakten måste ställas till svars.
.
Så till väldigt goda nyheter. OperationAid levererade en fullutrustad ambulans som nu idag ges över till Battalion 130, min battalion, för användning i Kharkiv. Jag har INTE sett varken RK eller FN leveranser till Kharkiv, däremot Jonas V Matern och OperationAid ett flertal gånger under de gågna månaderna. Rykterna gör gällande att de stora hjälporganisationernas lager är överfulla och hjälpen når inte fram dit den bör. Just nu är det absolut Kharkiv och Mykolaiv som faktiskt MÅSTE prioriteras, så march iväg ni stora. Eftersom produkterna är eftertraktade på den svarta börsen skall ni SJÄLVA se till att hjälpen når fram och inte använda mellanhänders mellanhänder. Ni behöver bara be om eskort från hemvärnet och det arrangeras. Så stort TACK till Jonas och operationaid för att ni riskerar ert liv för att se till att hjälpen kommer dit den är ämnad.
.
Så också ett stort tack till mina FB vänner i USA som sänt oss night visions och drones. Den enda vägen att sända dem till oss var via Polen MEN vår ukrainska Natalii som stod som mottagare i Polen måste BETALA tull och MOMS på varorna fast de fortsatte till Ukraina så hon vi var tvungna att betala 15,000 SEK till Polska staten för ingenting. Pengar som hon egentligen inte har råd att avstå ifrån. Det var 2 drönare och 4 night vision och dessa är efterlängtad vid fronten. Speciellt i Kharkiv.
SLAVA UKRAINI
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440/posts/pfbid0LyvhgzVWA7n1vPT65CFCs94nU2wcWf8zvxP4ubLz11hViLCrYXypZuuB4qzgvqg7l
Man blir alltid uppåt av en Gregg. Nu är det ju framåt om fem minuter enligt honom så då är väl full kherson-offensiv inte långt borta får man hoppas. Börjar bli dags för det första draget här.
Dags för det första klotet att rulla…
Förbannade ryssar som inte har några gränser för att sprida sina lögner! Dessutom använda sitt eget tillkortakommande mot krigsfångarna. Enda anledningen för att ryssarna spränger krigsfångar i luften är att sprida sin skit och sina lögner till den egna ryska befolkningen. Ryssland måste vara ordentligt desperata när de tar till så här vidriga metoder. Väst måste vakna snart och väcka Tyskland ur sin fördummande dvala. Väst måste ta itu med Putin och han vidriga lakejer. Stäng Ukrainas luftrum för ryssarna och kasta ut dem från Ukraina. Upprätta en krigstribunal och åtala hela ryska gangsterligan för allt elände som de har gjort och gör. Borde räcka för att ge Putin och hans vidriga bihang livstid flera gånger om.
Har UKR Himarsat pontoonbron vid Cherson? Det fanns sporadiska uppgifter om detta igår men jag har inte sett några bekräftelser. Om inte – varför vänta?
Man vill väl vänta på lite köbildning kan jag tänka.
Verkar vara två pontonbroar enligt brittiska Ministry of defence. https://twitter.com/DefenceHQ/status/1553250993785245696
Den ena är väl vid järnvägsbron öster om Antonivkabron. Den andra vete tusan. Sen har de ju färja vid Antonivka. UA har nog koll på det där och inväntar lämpligt tillfälle. Som Daily Kos också skrev: “Let Russia move more forces into Kherson. Then let them try to get them out.”
Så kan det vara. Tack för svar.
Varsågod😊
Enligt mina lekmannaögon, lär det ta en stund innan den är farbar…
.
“The first video from the Antonovsky railway bridge near Kherson appeared after the Ukrainian strikes!”
.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1553347879414145025
Ehhh, nu såg jag att du, FREEJACK, skrev Potonbro, men men, bro som bro…
Återigen, otroligt att så bra information om insatsverkan släpps ut från ockuperat område.
Vad hände med de 1000 (?) ryssar, som var inringade från tre håll vid Vysokopillia? De skulle ju kapitulera eller dö. Sen blev det bara tyst…
De är fortfarande ”omringade”, men inte avskurna.
Enligt deepstatemap.
DEt har inte hänt något i det området på flera dagar enligt deepstatemap. Detta trots att enligt Ukraina de har tagit närligande områden. Detsamma gäller Livemap men där ser det olika ut.
Fn verkar inte kartorna vara så mycket att lita på. Kanske pga Kerson sekretesen.
Enligt liveuamap så är det återtagit av Ukraina, men som sagt, deepstatemap håller inte med.
Deepstatemap är ukrainsk = OPSEC framför allt. De lär inte rapportera något förrän det är godkänt av ledningen.
Ukrainska flygvapnet 😀
–
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3540149-commanderinchief-zaluzhnyi-shows-ukrainian-aviation-in-action.html
Vacker syn 🙂
På liveuamap verkar den ukrainska motoffensiven särskilt massiv. Kan inte se annat än att orcherna snart måste sticka svansen mellan benen och springa hem så fort som möjligt.
Under de senaste veckorna har det talats om tyskarnas ombytliga inställning till kriget och långsamheten i agerandet när det gäller leverans av vapen och utrustning till ukrainarna. Jag undrar om tyskarna så småningom har förstått att sättet de kan få tillbaka sin gas…är genom att få Putler av planen. Och det är att låta ukrainarna besegra orcherna och därigenom tvinga Putler från makten. Då får de gas igen…
Jag klipper in videon på Järnvägsbron här ock.
.
Enligt mina lekmannaögon, lär det ta en stund innan den är farbar…
.
“The first video from the Antonovsky railway bridge near Kherson appeared after the Ukrainian strikes!”
.
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1553347879414145025
Ja, det är dessutom en ordentlig buckling på en av huvudbalkarnas överfläns, synd att man inte ser resten av balken, är även balkliv eller underflänsen bucklad? Instabilitet är den vanligaste orsaken till att stålbroar rasar, bucklingar är en sådan orsak.
Sedan ser det lite konstigt ut vid brolagret, nästan som bron gått isär lite där. Vore intressant med mer bilder.
Men ryssarna stoppar väl upp ett finger i luften, känner efter lite och säger, fan det håller! Den balken räknar man nog inte alls hem, nu är det ju fler balkar, vi kanske inte får se de gottigaste bilderna.
Det officiella ryssland verkar helt ha gett upp tankarna på att låtsas verka civiliserade. Igår ryska ambassaden, idag detta 🙁
https://twitter.com/christogrozev/status/1553300830878662656?s=21&t=_l211tEv9Ok74h2DHQ8t5w
https://twitter.com/christogrozev/status/1553300830878662656?s=21&t=_l211tEv9Ok74h2DHQ8t5w
Bra läsvärd artikel.
Klipper in några intressanta meningar.
.
“This is Russia’s first major logistical artillery problem in eight years. To regain their offensive strength, they must construct new ammunition storage – but newly constructed stores will still be visible to American satellites.”
.
https://euromaidanpress.com/2022/07/30/russian-nightmare-comes-true-himars-altering-war/?swcfpc=1
Väldigt bra. Har också intrycket att de HIMARS UA har fått är nog fär att sakta in RUs offensiv. För offensiva operationer krävs dock mer. Sedan är nog UA lite stressade att leverera någon offensiv framgång innan hösten kommer och energivapnet biter mer i Europa. Jag hoppas inte det leder till förhastade och i värsta fall misslyckande operationer. Håller tummarna!
In case you missed it
https://twitter.com/i/status/1553003383094665218
Haha 😂
Obetalbar…. Och ganska nära sanningen… kanske tom sanningen.
😂😂
😄👍
ROTFL 😉
Fantastiskt bra!
Skönt att vi inte får semestra där längre ens om vi ville 😅
Jag frågar igen: Hur realistiskt bedömer ni Ukrainas möjligheter att återta Krim inom icke alltför avlägsen framtid? Hur skulle ett sådant scenario kunna se ut?
Vad anser ni om vilka metoder som vore lämpliga att konsekvensutsätta Alla de ryᛋᛋka (eller soldaterna i ryᛋᛋk sold) kriminella psykopater som nu härjar runt i Ukraina med sina befäls välsignelser och begår de mest namnlösa övergrepp, tortyr, mord, kastreringar, våldtäkter osv
Rent allmänmänskligt är det begripligt man vill ge dom den hemskaste av alla dödar. Men borde de inte om möjligt ställas inför domstol och straffas hårt om bevisen fäller dom efter rättslig prövning? Hur tänker ni?
@Friheten
Jag tror att Ukraina kan återta Krim och att det kan ske väldigt snabbt. Om bara Ukraina bryter igenom områdena öster om Cherson ligger de på gränsen till Krimhalvön. Det kommer att bli ett stort nederlag för Ryssland och en stor seger för fräckhet och anständighet.
Alla fruktansvärda övergrepp och krigsförbrytelser är tyvärr resultatet av ett ruttet och årlångt sammanbrott av all anständighet. Krigsförbrytelserna måste komma fram – även i den ryska allmänheten. Och naturligtvis måste de ryska krigsförbrytarna åtalas och sparkas till helvetet
Rättvisa* inte fräckhet…
Ganska lika med noll tyvärr. Till skillnad från vad som sägs här så tror inte jag att ukrainas offensiv är mycket att tala om. Om man följer det som sägs här och på många andra ställen så har det låtit “Ukraina har snart rullat upp hela fronten i söder” sedan runt mitten på april. Egentligen har inget nämnvärt hänt på fronten alls. Runt 1-2 mil har de avancerat vid Vysokopilia men har tappat runt 4 mil inklusive två städer i Luhansk, alltid benämnda “oviktiga” här medan någon by på bondvischan är superviktig.
Så tyvärr realistiskt kommer inte Ukraina återta Krim. Om de inte lyckas med en substantiell offensiv innan vintern så kommer troligen Tyskland och Italien att böja sig för Putin helt enkelt för att de inte kommer vilja frysa i vinter. Folket i Tyskland kommer anse “Ukraina kan ändå inte vinna, bättre att de avträder territorium så vi får fred i vår tid”.
Om Ukraina återtar Cherson samt gör substantiell framryckning mot Melitopol så kanske folket i de länderna anser “Ukraina kan faktiskt vinna de bör få allt stöd för att göra detta”. Men utan verklig framgång så kommer defaitism vinna.
Jag tror inte heller att kriget vinns på slagfältet. Men Tyskland har ingen gasledning direkt till Ryssland. De går genom Polen, Ukraina eller Sverige (om än under vatten). Alla tre kan i princip stänga av gasen om Ryssland och Tyskland kommer överens. Polen och Ukraina kan stänga ventilerna medan Sverige får vara betydligt mer kreativt.
Dessutom kan Sverige stänga av strömmen, till exempel genom underhåll som drar ut på tiden.
Det sista och viktigaste skälet är att det tyska folket stödjer Ukraina. Att kapitulera för Ryssland nu är ingen valvinnare.
Nordstream 1+2.
Och sverige kan inte stänga av Nordstream om du inte tänker dig att vi ska spränga dem. De går dessutom inte på svenskt territorialvatten utan svensk ekonomisk zon vilket innebär att det motsvarar krigsförklaring mot Tyskland. Kanske inte det smartaste draget?
Går genom Sverige.
Jo, det är precis det jag menar. Tysklans kan i praktiken inte förklara krig mot Sverige. Man får nöja sig med en diplomatisk protestnot och Sverige har ingen aaaning vad som hänt.
Herre gud… Seriöst vilja förklara krig mot Tyskland…
@Paul, varken Tyskland eller Sverige kommer förklara krig mot varandra under några omständigheter. Även om svenska marinen åker ut och spränger ledningen framför tio inbjudna tyska TV-kanaler kommer det stanna vid en protestnot och en civilrättslig process med ett gasbolag.
Gällande stöd för Ukraina så är runt 40% emot att stödja ukraina. Hur många som kommer vara emot om de förlorar jobb och får duscha kallt pga gasbrist.
Endast runt 25% tror Ukraina kan få ut Ryssland, vilket implicerar att de anser Ukraina kommer behöva kompromissa.
Om jag vore någon skulle jag inte lita för en sekund på Tysklands uthållighet mer än till som senast oktober.
Det riktigt avgörande är när USAs stöd upphör. Korea, Vietnam, Afghanistan och Irak visar att 20 år är max och snittet är kortare. Redan 2025 när nästa president tillträder kan det vara slut på stödet till Ukraina.
Nej. Ryssland har inte råd att stänga gaskranen. Synar man bluffen viker de ner sig. Som de alltid gör.
”Små framsteg”, ”tappat mer i Luhansk, ”ingen framgång”. Kan du månne utveckla dina tankar? Kiev, Kharkov, Sumy, Cherniv, mfl. var alltså den fint som rysspacket hävdar?
.
Du säger det i och för sig själv bäst: defaitism i sin bästa form. Kämpa på och fortsätt sprida ditt härliga budskap som ”realist” (eller kanske mer korrekt defaitist).
På alla dom fronterna så har Ryssland valt att dra sig tillbaka för att kraftsamla i Donbass. Ukraina har inte genomfört en enda motoffensiv. Det man genomfört är motattacker eller helt enkelt upprensnings operationer efter att rysk trupp lämnat. Kherson verkar Ryssland vilja försvara och Ukraina har bökat runt där hela sommaren utan att nå speciellt mycket framgång. Nu har man bestämt sig för att förstöra broarna för att försvåra rysk logistik. Det kan verka logiskt men genom att göra det så stänger man inte bara av förnödenheter till rysk trupp utan även civila förnödenheter och man tappar handlingsfriheten som man skulle fått om man tagit området utan att förstöra broarna. Ska Ukraina genomföra någon större motoffensiv så har man ungefär en månad på sig att sätta igång sen kommer regnen som försvårar framryckning utanför vägar. Känslan är att Ukraina påbörjar något som ser bra ut men slutför tyvärr inte. Exempelvis Kharkiv, där skulle Ukraina slagit ut kvarvarande ryska förband och sen minerat gränsen så hade vi sluppit mer prat om den fronten. Istället så låter man ryska förband gräva ner sig och terrorisera civilbefolkningen. Ukraina har försvarat sig framgångsrikt men inte visat upp någon större offensiv förmåga. Så ja jag skulle säga att det är små framsteg.
Ledsen att det sårar dina känslor men Rysslands tillbakaryckning från Kiev och andra var primärt beroende på organisatoriskt lärande.
Ryssland trodde de med förhållandevis små styrkor skulle kunna vinna stort. När det visade sig att de höll på att totalt förlora så drog de sig tillbaka för att justera sina kortsiktiga operativa mål.
Om det var så att Ryssland hade varit i panikslagen reträtt som det ibland framstår här så hade Ukraina kunnat bekämpa de flyende förbanden, faktum är att de egentligen inte lyckades skada dem nämnvärt under tillbakaryckningen då Ukraina saknar offensiv kapacitet.
Fakta är precis som jag sa, sedan 1 maj så har Ukraina tappat Sieverodonetsk (~100k invånare) och Lysyshansk (~100k invånare) men återtagit lite små byar eller småorter som inte ens går att se på google maps norr om Dnepr.
Hade Ukraina lyckats ta sig över Dnepr så hade det kanske kunnat ses som framgång men faktum är att de står flera mil bort och har gjort det under många månader. Att de spränger broarna de själva behöver för att kunna ta sig över floden visar snarare på att de gett upp allt söder om Dnepr. Det är möjligt att de kan lyckas återta Cherson (som ju enligt bloggen helt saknar strategisk vikt…) då den är på nordsidan av floden. Men att ta sig söder om Dnepr är nog inget vi inom överskådlig framtid kommer se Ukraina lyckas med.
Ukraina har försvarat sig väl, inte tu tal om det. Men de har inte på något sätt visat någon substantiell förmåga till offensiva operationer på någon operativ nivå.
Vad Tyskland och Italien anser om kriget i Ukraina bryr sig få om. USA och UK tillsammans med östeuropa ordnar detta.
Det är nånting med Tyskland och gas va? Men nu uttalar sig i alla fall Deutsche Banks VD att de kommer att klara gaskrisen, och när en av näringslivet höjdare säger så får man tro på det. De brukar annars skrika högt om det blir någon resursbrist i något avseende.
Frågan är inte om Tyskland kan klara sig, självklart kan de klara att stänga av den gas de får från ryssland. Frågan är vilka konsekvenser det får på ekonomin. Hur stor arbetslöshet det blir, hur hög inflation osv.
Utan att veta exakt vad Deutsche banks vd exakt menade med “klara” gaskrisen så är det svårt att veta hur han tänkte.
Exempelvis kan han ha tänkt “Tyskland kommer klara gaskrisen då den kommer vara över innan vintern och därmed kommer det flöda fullt med gas i Nordstream 1 och troligen Nordstream 2 som är klar”.
Nja, det var nog konsekvenserna han tänkte på.
DI (låst artikel) https://www.di.se/nyheter/tysklands-hogsta-bankchef-vi-klarar-gaskrisen/
“”Den ekonomiska motståndskraften i vårt land är enorm. Vi borde inte underskatta den,” säger Christian Sewing till Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.”
.
Tyder i mina öron/ögon på att han menar att de klarar sig även utan gasen.
Hittade samma uttalande i tysk artikel, med lite mer info:
(Google-översättning)
“Christian Sewing, vd för Deutsche Bank, förväntar sig en lågkonjunktur vid ett fullständigt stopp i leveransen av rysk gas. ‘Det skulle vara ett bakslag med en betydande inverkan på den ekonomiska produktionen,” sa Sewing till “Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung’ (upplagan 30/31 juli).
.
Samtidigt ser han den tyska ekonomin väl förberedd för en gaskris. ‘Den ekonomiska motståndskraften i vårt land är enorm, det ska vi inte förringa. Det gäller för övrigt även finansiell motståndskraft som vi banker delvis ansvarar för. Oavsett hur illa det blir är jag övertygad om att om vi arbetar tillsammans kan den tyska ekonomin ta sig igenom det.'”
Det har inte varit en diskussion idag men jag flikar in det här ändå.
…
Angående gårdagens diskussion om SVT/SR så leta jag runt lite på nätet om Infiltration och missinformation i media. Hittade inget som inte redan tagits upp i den här bloggen om just Sverige, men vad får oss att tro att det inte händer här. Även om det inte är så uppenbart som till min stora skam i Italien.
…..
För mig personligen svider det här rätt bra , såg det tack o lov inte själv. från Politico:- .In perhaps the most egregious example of a top Russian official exploiting western media for disinformation, Foreign Minister Sergey Lavrov appeared in an interview on a privately-owned TV channel founded by former Prime Minister Silvio Berlusconi. He used the occasion to assert falsehoods virtually unchallenged, including an inflammatory assertion that Adolf Hitler had “Jewish blood” — a remark for which Putin ultimately had to apologize to Israel. The European Commission was forced to remind EU broadcasters that they “must not allow incitement to violence, hatred and Russian propaganda in their talk shows.”
https://www.politico.eu/article/infowars-russia-vladimir-putin-propaganda-permeates-italy-media/
…
Om som ni talade om igår, att det är svårt att få bekanta och vänner att lyssna utan att tycka att det är jobbigt. Gissa hur mycket värre det blir om blir så här mycket missledande information!
…
Det får mig att undra hur det verkligen är med vår media. Öppet eller ”i smyg” Det Italienska exemplet i texten är inte statstelevision, men för den som läser länken ser vi tydligt hur desinformationen smygs in även i public service, där mer i form av ”alla sidor ska få säga sitt”. I riktigt demokratisk anda (ironi)
….
Enligt en studie av Cardiff Univercity september 2021
A major influence operation is systematically manipulating Western media to spread propaganda and disinformation that supports Kremlin interests, a report from Cardiff University concludes.
Researchers from the Crime and Security Research Institute have found evidence that 32 prominent media outlets across 16 countries have been targeted via their reader comments sections.
Websites which have been repeatedly subjected to these activities include: The Daily Mail; Daily Express and The Times in the UK; America’s Fox News and Washington Post; Le Figaro in France; Der Spiegel and Die Welt in Germany; and Italy’s La Stampa.
https://www.cardiff.ac.uk/news/view/2547048-high-profile-western-media-outlets-repeatedly-infiltrated-by-pro-kremlin-trolls
Den här är äldre men påvisar samma sak.
Distinctive Features of the Contemporary Model for Russian Propaganda
* High-volume and multichannel
* Rapid, continuous, and repetitive
* Lacks commitment to objective reality
* Lacks commitment to consistency.
We characterize the contemporary Russian model for propaganda as “the firehose of falsehood” because of two of its distinctive features: high numbers of channels and messages and a shameless willingness to disseminate partial truths or outright fictions. In the words of one observer, “[N]ew Russian propaganda entertains, confuses and overwhelms the audience.”2
Contemporary Russian propaganda has at least two other distinctive features. It is also rapid, continuous, and repetitive, and it lacks commitment to consistency.
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html
För den som vill läsa mer..
https://www.scientificamerican.com/article/russia-is-having-less-success-at-spreading-social-media-disinformation/
Det här får vara mitt bidrag för idag. Fast jag är väldigt 100 på att alla som läser den här bloggen dagligen är just källkritiska ; )
…
Tack LW för allt jobb du lägger ner här!
Jag tror att så många personer på SVT/SR helt enkelt vill tro eller tror det bästa om folk. “Inte alla ryssar.”
.
Godtrogenhet är det väl.
.
Trots att det ju verkar vara ändå från Putin till lägsta soldat. Återkommande.
För den som har DN hittade jag något intressant från 2016-03-20
Rubriken är Ledare: Putins svenska brigad
Den inleds så här “Säpos årsbok som presenterades i veckan är oroande läsning. Ryssland ägnar sig förutom åt spioneri också åt att ”påverka det politiska beslutsfattandet och den allmänna opinionen”. Säpo drar slutsatsen att ”Ryssland genom offentliga uttalanden har försökt påverka debatten om Sveriges säkerhetspolitiska vägval”.”
….
och sedan
“Hur den svenska falangen av Putinapologeter resonerar framgick på ett seminarium på Utrikespolitiska institutet i torsdags. Rubriken löd ”Ryssland och Östersjöregionen: Ett förändrat säkerhetspolitiskt läge?”
.
Vågar inte citera mera, ger länken sedan
.
DN har skrivit en del om det ryska trollandet/propagandakriget av och till under åren, så den som går in där kan söka vidare.
Det är lite bittert att se att det inte fått så stort genomslag. Jag antar att de putinska apologeterna sitter så hårt förankrade i kraft av sina positioner och det är i vördnad för dem SR och STV har så svårt att ta till sig det som sker.
I ledaren nämns ett seminarium där “några företrädare för Putins lilla men ihärdiga svenska stödbataljon. Denna består bland annat av exdiplomater och journalister som ogärna ser något som helst ryskt hot, åtminstone inte mot Sverige.”
https://www.dn.se/arkiv/ledare/putins-svenska-brigad/
Tack LEDSENTANT! Jag kanske borde prenumerera på DN igen!
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/putin-believed-his-own-propaganda-and-fatally-underestimated-ukraine/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/goodwill-gestures-and-de-nazification-decoding-putins-ukraine-war-lexicon/
Jag läser det här med ‘de-nazification’ rätt annorlunda. Ryssland har alltså invaderats av européer flera gångar, typ av Sverige, Frankrike, Tyskland och Tyskland igen. Man anser att man måste ha Ukraina som buffert mot stygga européer. Egentligen handlar det om ‘de-europeanisation’, nazisterna var bara den senaste varianten som invaderade.
Jag tror artikel har en korrekt tolkning. Så ser jag också användandet av termen.
Det är många som har invaderats av Tyskland. T ex Frankrike. Det är mångfaldigt fler som invaderats av ryssland, t ex Sverige, Finland, hela östra europa och många fler.
Jag tror alltså inte putin och hans fascistparti ”förenade ryssland” ser något behov av en buffert – de vill skapa ett nytt sovjet. Deras försvarsminister shoigu sa också häromdagen detta ordagrant – ”vi kommer återskapa sovjetunionen, sen blir det fred”! Här kan vi snacka imperialism och krigsvansinne i nazitysk klass.
Gangstern putin använder termen nazist för att det anspelar på ryssarnas känslor. Att det är dom själva som är nazister kommer så sakteliga sjunka in. Som en snustorr tvättsvamp som utsätts för små små droppar… det tar sin tid men slutet är ofrånkomligt.
Det viktiga för ryssarna är att Ukraina underordnar sig Moskva och låter sig ingå i det ryska imperiet. Sedan kan ukrainarna vara hur mycket nazister dom vill.
Alla har invaderat alla i europa i princip. Är nog snarare egentligen tiden som vassaller under gyllene horden som gjort ryssarna fanatiska gällande “säkra gränser”.
Ryssland har inga säkra gränser. Kommer aldrig att ha säkra gränser. Bara så himla kört. Det enda Ryssland kan hoppas på är att omge sig med buffertstater:
.
https://www.youtube.com/watch?v=zwzliJF0-SI
.
Denna analysen är från CaspianReport men alla geostrateger säger samma sak.
I Ryssland ses andra världskriget (“Det stora fosterlandskriget”) som Nazisternas krig mot Ryssland. Att det som kännetecknar nazism är hat mot Ryssland förklarar alltså varför Ukraina och alla andra som är emot Ryssland i själva verket är nazister i deras ögon…
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/south-ukraine-holds-the-key-to-putins-dreams-of-a-new-russian-empire/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/putins-mariupol-massacre-is-one-the-worst-war-crimes-of-the-21st-century/
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/07/28/vladimir-kara-murza-jailed-putin-russia/
Kunde inte läsa den (har snyltar för mycket), men googlade upp en annan, med Kara-Murzas fru.
Men när man tänker efter ett varv till… Hur rubbat är det inte att göra det straffbart med 1 5 å r s! fängelse, bara för att man kallar ett krig för vad det är… ett krig.
10-25 år i koncentrationsläger var straffet för standardbrott i Sovjet, så 15 år för detta ligger precis inom normen.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/vladimir-putins-ukrainian-genocide-is-proceeding-in-plain-view/
http://www.svenskbyborna.se/2022/07/30/28-juli/
http://www.svenskbyborna.se/2022/07/30/2568/
Både Oroligt och lite hoppfullt i Gammelsvenskby då striderna tycks närma sig.
Ryssgrisarna härjar i byn och tycks vilja ta över hus för vintern.
Tack! Jag undrade just hur det går för dem.
There were couple of explosions in the vicinity of Kherson and now something is burning in the direction of Darievka
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1553399198179119107?cxt=HHwWhsC-neWV5I4rAAAA
Poland will give Ukraine 8 self-propelled guns “Krab
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553389025251164160?cxt=HHwWgICwgdPF344rAAAA
Motståndet försvann inte med Azovstal, det lever!
.
The Mariupol resistance forces set fire to fields with grain so that it would not be stolen by the occupiers. There is a possibility that the fire will spread to the base of the occupiers.
.
Near the site of the fire there are fortifications, warehouses of equipment with ammunition and minefields of the occupiers.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553313200837386240?cxt=HHwWgICzjYuIvY4rAAAA
Across Russia, volunteer battalions are formed to deploy to war From Arctic Circle to Russian Far East, calls appeal to both patriotism and wallets of Russians. Analysts assess that 30,000 volunteers might be mobilized to supplement Russian ranks
https://edition.cnn.com/2022/07/29/europe/russia-recruits-volunteer-battalions-ukraine-war-cmd-intl/index.html
Det låter ju farligt tills siffran 30 000 kommer flygande, hur kommer dom stå sig mot Ukrainas million man army, en dagslända lever ju längre än dom.
Själva armén är nog 700 000. Resten är “annat “.
Så 1:15 (om vi tar bort nu insatta) ? Känns väl som ryssarna fixar det underläget lätt? 😎
Givet hur ryssarna beter sig mot krigsfångar med summariska rättegångar, avrättningar och till och med en kastrering varför ska någon annan stat överhuvudtaget följa någon konvention alls avseende behandling av ryska krigsfångar? För att vara den vuxna i rummet eller den större människan, eller ska man ge dom en smak av deras egen gryta istället?
Förutom att man visar sig moraliskt mer högstående så finns det andra konsekvenser.
Torterare har senare ofta visat sig få men av sitt vidriga hantverk.
För att värna de värderingar som försvaras. Det må vara svårsmält, men bättre i långa loppet. Sedan är jag övertygad om att hämnd kommer utkrävas både här och där. Allt behöver inte komma upp till ytan av ovan nämnd anledning. Det förstår säkert Ukrainarna också när de konfronteras med kreaturen.
För att maximera sannolikheten att fler ryska soldater kapitulerar.
Ja. Vi får hålla oss till våra värderingar och nöja oss med att låsa in dem som utfört, möjliggjort eller beordrat dessa avskyvärda handlingar. Och sedan kasta bort nyckeln…
Se nedan.
När USA och Sverige bland annat var i Afganistan så hade jag åsikten och har den ännu att vi kan inte vinna mot talibanerna om vi följer våran högt utvecklade civilisation. Vi måste bli medeltida för att vinna mot en medeltida fiende.
Tror nog att det kan vara samma med ryssen.
Ta dom till fronten, smeta in dom i fett och tänd på. Se till att dom springer mot sina kamrater.
Nä väl brutalt kanske. Och ryssen har ju ballar nog att slåss i uniform iallafall. Om än ibland i fel uniform.
Talibanerna var inte vårt krig. Deras ideologi passar som hand i handsken med de största grupperna i Afghanistan. Väst har inte 150-200 års tålamod för att byta ut en kultur mot något helt annat. Om det ens räcker.
Finns det något sätt vi kan skapa en kampanj att påverka politiker ge Ukraina mer militärt stöd?
Vi behöver skicka dom 40 Archer med stöd för underhåll och 200 CV90 också med stöd för underhåll.
https://twitter.com/Flash43191300/status/1552733450897072128/photo/1
H&M öppnar igen i Vitryssland
call for boycott
Bra omhändertagande av krigsfångar gör det lättare att få ryssar att ge sig vilket ger färre döda ukrainare och en snabbare seger.
Ukraina har inget krigsmål om etnisk rensning och vill inte göra sig osams med sina etniskt ryska medborgare, ryska familjemedlemmar eller kommande brain-drain från Ryssland.
Att följa krigets lagar så gott det bara går ger en bra grund för propaganda utan lögner och fördjupad vänskap med väst.
Ang. H&M så står det senare i tweeten att de öppnar för att sälja av inventarier.
Det drar ihop sig i Vysokopillia.
–
https://deepstatemap.live/en#9.5/47.5328/33.4902
Hur ser man det? Jag ser bara en ”plupp” som sticker ut på kartan. Har förstått att vägen (söder-) ut är ”stängd” t f a fritt skjutfält för UA men hur ser man att ”det drar ihop sig” (mer än innan menar jag)?
Aha.
Tryck på symbolen för tid. Sedan klicka dig bakåt i uppdateringarna.
Senaste uppdateringen snärjde åt mer omkring ”byn”.
Även fast det kanske i verkligheten är samma som innan är linjerna nu förfinade även på kartan.
Ok tack. Och de röda pilarna på kartan visar ryska anfallsriktningar får man anta. Visar de inte UA:s anfall pga OPSEC?
Ja. Som du skriver. Har jag förstått det som 😀
DeepState visar vad jag förstått enbart ryska förband, deras placering och anfallsriktningar. Aldrig någon info om Ukrainas styrkor.
Ukraine announces mandatory evacuation from controlled Donetsk region.
The reason for the evacuation was the destruction of gas pipelines in the region and, as a result, the inability to heat it in the winter.
(förhoppningsvis av andra skäl också)
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1553409146325798912/photo/1
Norwegian #NASAMS
https://twitter.com/anno1540/status/1553394110186360834/photo/1
Vad är det för fel på ryska statstjänstemän?
https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1553093117712162828
.
Naziambassaden i London skriver alltså…
Azov militants deserve execution, but death not by firing squad but by hanging, because they’re not real soldiers. They deserve a humiliating death.
Jag tror man vill provocera Väst till ta Azov-gänget i försvar för att den vägen kunna kleta ihop Väst med Azov-bataljonen. Propaganda-trick. Ignoreras. Bara låta ryska ambassaden straffa ut sig själv.
Han borde utvisas omgående eller få sina ballar avskurna…Rätt upp och ner.
Sagt min mening till Turkar,som inte kan NGT om svenska lagar.
Röker utanför portar där hyresgäster skall gå in.Pizzeria med öppen köksdörr.
Tjusigt…
Lazy Sweden just nu,ingen bryr sig….
Inte ens Miljökontoret…
Dessa turkar klarar inte tillsägelse från en kvinna.Inga ryssar ,heller för den delen.Jag sticker inte iväg.Jag står pall.
Vill man inte följa Sveriges lagar och reglar,Stick hem.Går inte gömma sig här i längden.
Tragiskt.
Med anledning av BRASKLAPP 17:47
Vad kan man egentligen förvänta sig ska hända med ryska krigsförbrytare? Är Haag och livstid worst case för dessa? Livstid var i så fall? Misstänker att om de fångas i Ukraina så kan Ukraina besluta att döma dem själva? Vilken straffskala skulle gälla då? Någon som har koll på detta?
Hittade denna läsvärda länk.
–
https://svenska.yle.fi/a/7-10016692
En epilog.
Igår fick Sjisjimarin reducerat straff till 15 år. Och advokaten tror han blir utväxlad i en framtid
Tack, klart läsvärt.
Amerikanska soldater som mördade tre afghanska civila dömdes i amerikansk militärdomstol till mellan 24 år och livstid:
.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maywand_District_murders
.
Det är så man upprätthåller disciplinen i en armé.
Ukraina kan givetvis döma krigsförbrytarna själva. Tror livstid är max i Ukraina, eftersom man anpassat sig till EU. Döms någon i Haag tror jag att brottet kan avtjänas hos något av medlemsländerna, dvs ett land som upplåter plats, inte så att förbrytarna kan välja.
Där kan väl Turkiet göra en insats, tänker jag – deras fängelser blir passande för putrasket.
Norge skickar 14 Iveco LAV till Ukraina. Tidigare har de skickat bla 22 M109 och 3 M270 MLRS– bra jobbat!
Ryska Wagner plundrar Sudan på 130 miljarder i guld. Finansierar kriget i Ukraina.
https://edition.cnn.com/2022/07/29/africa/sudan-russia-gold-investigation-cmd-intl/index.html
Hann inte med ett inlägg idag men är det möjligen så att Ryssarna försvagat Izyum för att förstärka Kherson och södra fronten så Izyum är för svagt?
Ukraina verkar återta terräng dagligen där och Izyum har ju varit gräshoppssvärmen nummer två efter Lysychansk.
Ja, skrev om det igår och tycker det verkligen verkar som det sker. Kommer fler och fler “bevis” på stora trupp flyttningar från det området. Tror RU kommer flytta sin försvarslinje så den följer floden och försöka hålla där.
Skulle ju vara intressant att se om UA kan göra en jab och få lite, lite framdrift i norr och helst skära av försörjningslinjerna genom Kupiyansk. Då skulle RU ha allvarliga logistikproblem både i syd (Kherson) och i norr (Kharkiv), samtidigt som RU då har stora behov att flytta trupp över i bästa fall enorma avstånd.
.
Följs detta sedan upp av UA med en rejäl framstött mot Tokmak, som är ett logistikcentrum för hela sydkusten, så har UA i bästa fall skapat en jättelik motti att börja städa upp.
Vet ej om detta har varit uppe i bloggen tidigare.
Tänker att det vore intressant om 🇺🇦 kan få orcherna att börja göra trupp förflyttningar mellan fronterna. Nu verkar orcherna flytta från öst till syd och 🇺🇦 har sagt att dom ska ta tillbaka bl a Kherson. Om nu 🇺🇦 går ut på säger eller trycker på mot Donbass och gör framsteg där. Så kanske orcherna flyttar trupp dit igen.
Lite jojjande med trupp förflyttningar. 🇺🇦 Har betydligt kortare väg att flytta trupp mellan östfronten och fronten i syd. Borde även det nöta på orcherna. Samtidigt som man fortsätter att spränga broar och ammodepåer. Orcherna som är i förflyttning mellan fronterna kan ju varken utföra krigsbrott eller kriga.
Recently, there have been a lot of videos of the transfer of Russian vehicles from the south of Ukraine. This one claimed to be from Crimea, mostly engineering equipment
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1553445258872119296?cxt=HHwWgICzkfCO-Y4rAAAA
Det känns som att UA vet precis vad gör genom att få RU:s trupper att åka från ena änden (nåja) av fronten till den andra. Hade de bara haft riktiga långdistansvapen (ATACMS, host) för att slå mot Belgorod, Sevastopol och övriga Krym hade det redan varit mycket roligare för oss skrivbordsgeneraler..
Jajjemen 🙂 roligare för ukrainarna med om dom fick slå mot ovan nämnda mål.
En kvälls-rapport från Gregg:
…
Måste göra en kvällsuppdatering nu den 30.07.2022 eftersom det varit en dag där ryssarna INTE AVANCERAT 1 M. Däremot har vi motat alla deras attacker och förorsakat turisterna svidande stora förluster. Vi har dessutom motat dom såtillvida att på följande ställen är det inte mer rysk dominans, dvs vi har tagit tillbaka mark: vid Vyskopillia (kherson regionen) har vi nu trängt in ryssarna på ett område som är 5 km långt och 3 km brett, de är i princip inringade och de har upp till 1000 man i detta lilla område.
Vid linjen Marinka-Oleksandrivka har vi också trängt dom tillbaka och befäst vårt grepp om vägen som går mot Donetsk (mao så har vi trängt dom på området som varit ockuperat sedan 2014. det är frågan om lite mark men det är nu första gången sedan 2014 som vi tar lite tillbaka.
Vid Spirne-Berestove har vi trängt dom 1,5 km tillbaka på en sträcka av 6 km.
Vi slår dom alltså tillbaka vid Kherson och Donetsk regionen.
Angående artillerielden har ryssarna skjutit mest i Donetsk området men intensiteten har fallit med 50%. vi i vår tur har idag bombaderat hela Kherson regionen ned mot gränsen till Krim. Som vanligt när ryssarna får på pälsen sänder man missiler mot hela ukraina, så även idag . Små framsteg men banbrytande tendens eftersom vi tagit mark idag och inte förlorat en endaste meter.
SLAVA UKRAINI
Den ryske (nåja kalmuckiske) psykopaten till ” soldat” som kastrerade en ukrainsk krigsfånge är nu identifierad och ukrainarna kommer nu med alla medel försöka leta upp honom, Man kan ju spekulera i vad som händer när de får tag i avskummet…
https://russianinvasionofukraine2022.quora.com/Russians-Recorded-Castration-Of-Ukrainian-POW-Perpetrator-Identified-Hunted
Ryzzke
Jag var tydligen elakare än quora, inkluderade även hans email mm
😉
Från uppdateringen ovan:
“I Ryssland är förhållandet snarare det omvända där rullorna gapar tomma och man pratar om att skicka rekryter till fronten med endast två veckors utbildning i att hantera sitt personliga vapen.”
–
Med tanke på vad Ryssland är allra bäst på, nämligen att sikta in och avfyra artilleri mot civila mål i Ukraina borde det ju gå smidigt och snabbt att lära även apor. Två veckor borde räcka och bli över för detta.
Tyskland behöver importera el som aldrig förr i vinter. Gasen behöver gå till uppvärmning. 25 procent används till el enligt vad jag läst. Sverige har ledningar till kontinenten och 70 procent ska vara möjligt för Tyskland att köpa på Nordpool. Högsta pris sätter priset i hela elområdet. Elområde 4 alltså. Få ledningar vi får ändå deras pris. Många ledningar de tömmer Sverige på el. Vi har många och stora ledningar.
Yes. Och vi tjänar pengar som gräs. Just nu 20 miljoner per timma. I vinter troligen ännu mer. Frågan är hur vi kan se till att dessa pengar kommer alla svenskar till del.
Vilka är vi? Vilka äger aktierna som ger utdelning?
Enligt EIA så går drygt 25 procent av Europas gasförbrukning åt till generering av elkraft. Ungefär lika mycket går åt till uppvärmning.
–
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=51258
–
Ju fler turbiner i drift Sverige har eller kunde ha haft desto mer kan vi stötta eller kunde ha stöttat övriga Europa att spara gasen för uppvärmning och till industrin.
Ja det regleras ju genom priset. Ju dyrare el ju mer producerar man
Till en viss del, vattenkraft och stödkraft i forma fossileldade kraftverk är är det vi har i Sverige som kan följa priset. Kärnkraft går för fullt hela driftsäsongen och vindkraft bidrar bara när det blåser. Så regleringen av icke fossil kraft begränsas av vattenkraftens maxkapacitet och innehållet i vattenmagasinen.
Sverige har tagit på sig att 70 procent av utlandskapaciteten ska exporteras. Det blir så i praktiken för svensk el är billig. I praktiken fungerar det så att vi måste hålla de ledningarna fyllda till 70 procent annars får vi böter. I praktiken. Kolla själva.
Kolla på hur elmarknaden fungerar. Varför vi har så höga elpriser. Det går nog inte försöka övertyga andra och peka på felen. Det måste upptäckas.
De som tjänar pengar på detta är primärt stora tyskägda energibolag i form av Eon och Uniper. Varför har vi sålt våra utländska elbolag (Nuon) och våra inhemska elbolag(sydkraft, okg, osv. )?
Men man kan inte säga att det går jättebra för Uniper just nu:
https://svenska.yle.fi/a/7-10018815
Det är daga att svenska staten höjer överföringsavgifterna på kablarna/ström som går under Östersjön. Pengarna borde kunna fonderas eller gå tillbaka till elkunder i elområden som drabbas av prisstegring.
Det här är ju intressant – frågan är om det går öster ut tbx till Ryssland eller om det går söder ut för att stärka Kherson. Eller känner vi doften av reträtt över Krim ron… (visslar på introt till ”Bron över floden Kwai” 🎶🗣) https://twitter.com/tpyxanews/status/1553447579655995393?s=21&t=AoD3liaXUtHwo0ghbEA5FQ
Fin gammal film med suverän regissör och skådespelare
Och vi vet ju vad som hände med den bron 👍
Hoppas tebax till Mordor, troligen mot Kherson. Är mina tankar.
Gissar att 🇺🇦 väntar på ett bra läge att klippa pontonbroarna typ när det är lagomt med fordon att slå ut i samma veva 🙂
På tal om Krym, och Sevastopol
.
Signs with the location of shelters appeared in Crimea. Picture is from Sevastopol. According to eyewitnesses, a few days ago this sign was not there.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553457216405094402?cxt=HHwWhIC-2fLG_o4rAAAA
Men alltså
det här är ju patologiskt
😠
https://twitter.com/AndreasBraw/status/1553350193462009858
Typiskt TT!
Så här skriver en kommentator
“Pelle Zackrisson
@Pelle_Z
·
7h
Replying to
@AndreasBraw
and
@svtnyheter
Det är en text från @ttnyhetsbyran
Med det sagt, SVT har ansvar för att kurera allt innehåll som man publicerar.
Att det är en TT-text gör inte att man kan friskriva sig ansvar.”
.
Läs gärna de andra kommentarerna också!
Vid evakueringen av Azovstal-försvararna gick alltså FN och Röda korset in som garanter för försvararnas liv och hälsa. Nu är 50 (vad vi vet) av dem mördade. Vad kan krävas av Röda korset och FN när de kallar sig garanter och sedan bara står och ser på när krigsfångar transporteras iväg mot okänt öde? Vad gör de nu, för resten av försvarararna?
Är en väldigt viktig fråga!
.
Och jag tror siffran kommer att stiga. Kommer ryssarna att vilja ha några vittnen (om dom nu kan säga något) ?
Vård. Inte ens ryska soldater får någon vidare vård, hur det blir med fångar som man vill döda kan man fråga sig.
Mm, ett hundratal A-försvarare ska ha sårats i attacken mot fängelset – dem skulle man väldigt gärna vilja ha ut snarast, helst igår…
Egentligen mest en bekräftelse på vad många redan anser, båda institutionerna är förlegade och behöver göras om från grunden.
Verkligen. Förlegade, förlamade, förtvinade.
FN och Röda Korset kan inte göra något. Om man hör dessa två namn kan man utgå från att inget händer…
Uppenbarligen. Men det är ju snudd på bedrägeri, för att inte säga medhjälp till mord i det här fallet, att gå in och säga sig vara garant för någons liv och hälsa när det betyder precis i n g e n t i n g.
Nu är Denys på krigsstigen.
“We are taking our ground back!”
https://www.youtube.com/watch?v=tvE8_BrvsNI
Enligt honom 1500 soldater inringade i Vysokopillia
Gregg säger uppemot 1000.
Varit en del olika uppgifter om det där. 500-2000 har jag sett i alla fall
Ta dem nu, och byt mot (bl.a.) de Azovstalförsvarare som sårades i den vidriga fängelseattacken
I början av invasionen tyckte jag att pratet om att denazifiera Ukraina lät som en massa skitsnack och tänkte att det måste handla om något annat och kom fram till att det gällde de stora gasreserver under Donbass och Krim, ryska basen på Krim, säkra en buffertzon till NATO och på köpet ta över den fertila jorden, världens brödkorg. Ju mer jag läser får jag känslan av att det viktigaste för P tycks vara att förgöra UA, ta över dess historiska rötter till det gamla Kiyvan Rus med sin mer än tusenåriga historia och starka band till dåtidens Europa och ortodoxa Bysantinska riket för att ersätta sina ”sämre” rötter till den gyllene horden/mongolerna. Han fortsätter då på något som Peter den store startade och Katarina den stora genomdrev där Kiyvan Rus skulle bevisas vara Ryska imperiets ursprung bla genom att förfalska och förstöra historiska dokument mm. P tycks ju se sig som nutidens Peter den store och att det är han som är utsedd att återupprätta det Ryska imperiet som han kanske också anser att Europa bör böja sig för och hylla eller nåt sådant.
Vad tror ni?
.
Bifogar länk till intervju med Timothy Snyder från ett webinar i juni i år. Efter artikeln finns fler intressanta länkar i ämnet kriget, P och historien.
.
https://euromaidanpress.com/2022/07/06/timothy-snyder-on-ukraine-russian-fascism-german-ostpolitik-the-american-left-and-ukraines-agency/
Det ena utesluter inte det andra
Nej det gör det absolut inte men om det är viktigt för P att Ryssland har den historiska rätten på sin sida blir det tänker jag också viktigt att radera Ukraina från jordens yta om de inte böjer sig för det mäktiga R. Därav retoriken att Ukraina inte är ett land eller ett folk och att den ukrainska eliten ska avrättas och övriga föras till läger för omskolning. Tänker att detta påverkat samhället men särskilt militären som för krig på medeltida nivå.
Jag kanske letar förklaringar till den ryska militärens brutalitet som inte finns eller till Ps huvudlösa invasion som kommer att förpassa hans land till medeltiden över oöverskådlig tid. Jag vet inte men Timothy Snyder har mycket intressant att säga både om historien, dagens situation och P. Kan vara värt att läsa.
Bra författare. “Bloodlands” är mycket läsvärd t ex.
Video of the line for the ferry in Kherson after Ukrainian strikes disabled the Antonovskiy bridge
https://mobile.twitter.com/RALee85/status/1553388059269517313?cxt=HHwWgsC-8bWN344rAAAA
Tar den färjan så tunga fordon?
Vart far de sedan när de kommit över, har man något grepp om “gröna vägar” och fri lejd?
Jag är så nyfiken på om de bara kan köra vidare eller blir kollade på något sätt.
Mest bilar och skåpbilar. Men visst fanns där några lastbilar.
Jag vet inte hur mycket färjan tar. Antingen klarar färjan det eller så chansar folk?
Varför åka med färjan?
Folk bor på båda sidor.
Andra kanske vill fly. Så även kollaboratörer och ryskt partifolk 😉
Har pratats om en rejäl avgift för att ta sig över.
Kontroller i Cherson har blivit klart färre på senare tid. Men vid färjan borde det ju finnas.
Referens 15:29
Satellitbild uppifrån på fånglägret. Även som novis kan man dra slutsatsen att det inte är något artilleri som förstört byggnaden.
https://twitter.com/BenDoBrown/status/1553469931739664386
Helt sjukt att höra så, är tyvär inte förvånad över att orcherna som vanligt totalt skiter i lagar och konventioner. Må ansvariga orcher brinna för evigt.
göra ska det vara inte höra
Ena dagen kastrerar man sårade fångar, nästa bränner man ihjäl andra. Naziryssland no less.
Även InformNapalm för fram termobariska vapen, på liknande sätt som bloggaren anger i artikeln. Liksom också ISW tidigare.
.
The nature of the damage of the prison with prisoners of war in Olenivka indicates the use of Russian thermobaric weapons, but not the HIMARS system, the international intelligence community InformNapalm reported.
According to community members, Russia could use such weapons to burn prisoners in their sleep. This, according to them, is confirmed by damage to the building, the absence of a crater from a missile strike and the absence of damage from an explosion.
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/status/1553467111791624193
Ukrainian partisans in occupied Luhansk Oblast damaged railway to disrupt the supply of ammunition for Russian forces. They destroyed the railway control box near Svatove, disrupting the electricity supply to the railway and its control, Oblast head said
https://t.me/luhanskaVTSA/4665
Det här med tyska priser och svensk påverkan hoppssvbloggen tar upp det senare.
Ryska Tigerbataljonen. Här ett smakprov på de raska grabbarna som strax ska sättas in. Men lite trötta ser dom kanske ut?
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553473413599166470?cxt=HHwWjIC8mdn1hY8rAAAA
Å andra sidan kan de vara erfarna nog att hissa vit flagg på studs.
Knappast, Svante!
Frågan är om de alls vet vad som händer, var de är och vart de ska.
Det är bara så patetiskt och samtidigt så vidrigt.
De ser ut att jobba på att lösa sina problem med pensioner ruzzisterna.
Moderna ättestupan.
Ni kommer få en spännande resa. Ta på dessa kläder så åker vi…..
De ser i a f ut att vara “europeiska ryssar”. Ju fler såna som går åt, ju sämre kan man tänka att kriget går för RU. Sibirier offrar de ju med vänsterhanden känns det som…
🇺🇦 President Zelenskyy’s night appeal
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1553485318606684161
.
även i skrift för den som har svårt att höra, lite längre ner
Titta gärna in på https://www.ukrinform.net/block-lastnews
för dagens händelser som det officiella Ukraina presenterar dem
Tack för länkarna Ledsentant.
Vad håller vi i EU på med? Kriget är hör och de onda sätter gränserna.
Sluta TRAMSA.
Tillsammans är EU flera gånger starkare än ruzzisterna.
Vi måste hjälpa Ukraina militärt NU.
–
Förmodligen borde vi gått in med flyg och markstyrkor för länge sedan.
–
Dags att VI sätter reglerna för hur detta ska avslutas.
Vad har du för info som föranleder denna yttring av desperation? Ukraina får hjälp och de vinner. Men krig av den här karaktären tar tid, framförallt med tanke på all utbildning som måste till, speciellt på de mer avancerade systemen.
Azovstals försvarare lade ner sina vapen och garanterades säkerhet av Internationella Röda Korset och FN.
Röda korset har listor på vilka de är, är det allt?
.
Naiv som jag uppenbarligen är trodde jag att det betydde något mer än en lista med namn och nu har ryssarna mördat minst 50 av dem. Justerar Röda Korset bara sina namnlistor nu eller vad?
Känns inte som garantin var värt särskilt mycket.
.
Vad krävs för att FN eller annat internationellt organ skulle ta över ett läger och ansvara på plats för deras säkerhet? Någon som vet?
Se mitt inlägg ovan.
Dags sluta tro på högre makter och avlägsna organisationer.
Vi i EU får se till komma överens, hjälpa Ukraina med allt vi har och se till att avsluta denna idioti.
Såg nu att frågan redan varit uppe, sorry!
Det där med försvararna utav Azovstals, är en riktig skandal.
Jag håller med dig. Hur ska dessa organisationer kunna förklara vad de gjort!
@Jara: Den frågan tål att tas upp många gånger – jag hoppas den kommer upp igen i söndagens tråd, för jag skulle vilja diskutera hur vi avkräver svar från dessa organisationer. Går det? Varför gör de inte själva något uttalande om sitt kapitala misslyckande och svek?
Bra att du tog upp det där med namnlistorna, förresten!
Vi sa exakt det här när det begav sig och att FN och RK skulle ha blod på sina händer. Nu var kanske alternativen inte så många men FN och RK borde ha skrikit så högt dom kunnat vid första tecken på tortyr. Det har dom inte gjort.
In occupied Melitopol, residents report explosions. Presumably, on the outskirts of the city, strike was on a warehouse with ammunition.
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1553510005458063362?cxt=HHwWhMC-5c_Hlo8rAAAA
Fuat på twitter skriver att ”Anton Gerashchenko says Ukraine will soon get high-precision Excalibur shells with an accuracy of 2 meter”.
Jag trodde det fanns redan. Eller så kanske det är i lite större omfattning. Det blir hur som helst en riktig game changer – ett skott, en träff!
Högvärdiga mål kan vara artilleri och mlrs. Himars slår mor depåer, Excalibur mot pjäser. Säg att Ukraina har 10 pjäser som dedikeras tull anti-artilleri. Varje sådan pjäs skjuter 10 skott per dygn. Det ger 100 mål per dag, rent teoretiskt 3000 mål på en månad. Med enbart 10 pjäser och tio skott per dygn. En gissning är att man kommer ha en kill rate på minst 80%. Så uppemot, i teorin, 2500 utslagna pjäser på 30 dagar.
Det är en game changer. Det är, tillsammans med Himars, faktiskt slutet på kriget. Dödar man rySSens artilleri är det tack och god natt för putins imperialistiska fasciststat.
Enbart antalet fysiska Excalibur-granater sätter gränsen. Men det är nog många intelligenta officerare som ser samma möjlighet som jag gör och även såg vilken dramatisk effekt Himars fick… så det jobbas nog högtryck för att maximera produktion och/eller leverans!
.
Personligen tror jag att man kommer knäcka hela ryska armén och därmed även slå upp dörren till en total kollaps av hela den ryska staten. Med lite tur får vi se gangsterklanen som nu har makten i kreml sitta bakom glasbur i Haag.
Jag tror att den ryska armén är ganska knäckt redan. Det senaste uppbådet visar att det inte finns manskap nog att hantera det det har av vapen och ammunition. Det de har av vapen och ammunition är av så låg halt att det inte duger till annat än den terrorstrategi de bedrivit hittills. Med en så utarmad militär kompetens blir de tvungna att skrapa botten ur lådan, dvs ta till taktiska vapen. Det är det jag är mest rädd för av allt. Om det blir så illa så kommer Ru att ta stora delar av UA med sig i graven. Det är mitt worst case scenario som jag hoppas är ett gigantiskt feltänk. Ru kan inte vinna en framtid för landet, det är i alla fall säkert.
Ska vi gissa att andra kärnvapenländers arsenal redan står klara, laddade med aktuella måldata, som kanske ändras dag för dag allteftersom underrättelsedata inkommer.
Så bör ju åtminstone Putin och hans militärer tänka och resonera.
Problemet med taktiska kärnvapen är att det kommer slå tillbaka på Ryssland med en enorm kraft. De kommer slå ut precis alla militära mål i Ryssland och sedan kritisk infrastruktur. Om de sedan inte ger sig så blir det befolkningscentra. Detta vet Ryssland.
Men ifall Putin drar sig tillbaka till det innersta rummet i bunkern med en pistol för att avsluta sitt liv så är det inte gott att veta vilken galen order han är beredd att ge just innan.
Då får vi nog mest hoppas på andra personer i orderkedjan.
Jag såg att han skrev det där. Då gick jag till Gerashchenko på twitter för att få grundkälla samt utförligare, men hade inte skrivit något där (han har dock flera kanaler).
5000st var ju på väg för tre veckor sedan så dom måste redan vara i bruk.
Jag har nog tänkt att man jobbar mot nedgrävt pansar med dom vid Kherson och södra fronten.
Sen frontnära installationer, staber, något bakre, precis som du skriver artilleri osv.
Det är ju ingen brist på mål då USA har loggat alla fasta mål rätt länge nu och partisanerna whatsappar över allt nytt.
—
777 var väl en första viktig pusselbit, sen måldata och HIMARS en riktigt stor pusselbit, du var väl tidigast med himars?
Sen är det MBT som jag tycker att om man läser mellan raderna så har det nog smugits in en hel del senaste månaderna utöver vad vi känner till. Sen mer av allt och gärna F-16.
—
Ukraina går mot en bedövande win, frågan är väl tidsplanen men jag tror att till jul har man nått riktigt långt.
Det enda som är lite trist är väl att dom kör mot segern i renault ptgb istället för CV90 men man kan kanske inte få allt.
Lite om effekten hittills från precisionsvapen. https://youtu.be/ilEXKFuMz5M
Kommunismen bytes mot kleptomani i sin renaste form. Varenda ryss är villig att ställa upp i kriget, men varenda ryss kräver en förmögenhet för det utifrån var och ens referens. Dvs det kommer aldrig gå att mobilisera i vanlig mening, då det skulle kräva enorma pengar att få ryssarna att ens kliva upp ur sängen. Jag uppfattar att det just nu är stor inflation i soldatlönerna. Många kommer in via staffetsoldat-firman Wagner, inte billigt för ”kundorganisationen”.
Låter ju precis som förr med fältherrarna och deras legoknektsarmeer.
En bra observation, nu löser väl bunkerdvärgen et.al det genom att aldrig betala ut lönerna och sen inte betala när döds-klausulen aktiveras kan man tänka men jo, vilken skillnad mot Ukraina där man försöker muta sig in i stridande förband.
När det gäller pengar tror jag inte det går att lura ryssen, då går djungeltrumman. Ingen kommer sörja någon död men kommer inte pengarna så blir det ett hiskeligt liv. Visst man kan likvidera dom som kräver pengar, men då kommer det krävas personal till likvidationerna också.
Ryska högkvarteret för Svarta havsflottan i Sevastopol attackerat med drönare, skriver The Guardian.
Är ju Navy Day i Ryssland idag så det är väl lämpligt. Om det stämmer så är det ett totalt fiasko för ryskt luftförsvar.
Verkligen. Lite märkligt att ryska statsmedia tydligen verkar skriva om det här också. Borde väl vara en otroligt skämsig nyhet att publicera för dem? Visar ju att de inte ens har kontroll långt, långt från frontlinjen.
Halva bron är byggd på Ukrinas territorium.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nojd-putin-invigde-omstridd-megabro
“Men det planerade evenemanget i Sevastopol har nu ställts in av säkerhetsskäl, meddelar guvernören på Telegram. Invånare i staden uppmanas även stanna inomhus. ”
https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-ukrainsk-attack-mot-var-flottbas-pa-krim/
https://twitter.com/christogrozev/status/1553607086986215424?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1553607086986215424%7Ctwgr%5E0d1a6140b4d8d986774e23f71441205037fb6386%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fryssland-ukrainsk-attack-mot-var-flottbas-pa-krim%2F
Med reservation för Rysk desinformation likt att Ukraina attakerade och dödade krigsfångar.
Beklagar valet av signatur (den associeras till en svensk offentlig person)
Jag minns namnet från denna bild.
https://www.pinterest.se/pin/361132463854511803/
Ska se om jag kan byta signatur.
Åtminstone vid det tillfället kan jag tycka att Putins PR-apparat fungerade bra.
Det var ju otroligt smart drag att han, iförd i jeans, körde ett arbetsfordon följt av div betongbilar och andra arbetsfordon, över bron för att inviga den.
Istället för att komma i en skottsäker limousin.
Hoppas det är sant att Sevastopol har attackerats av drönare.
https://www.themoscowtimes.com/2022/07/31/zelensky-urges-evacuation-of-ukraines-frontline-donetsk-a78450
.
Jag är inte ett dugg ledsen att firandet av Flottans dag ställs in och ersätrs med rekommendationer att hålla sig inomhus.
Ja den var lite kul, kolla vad vi kan..
This night and morning, Mykolaiv was subjected to probably the heaviest shelling of all time After 1 am and around 5 am, the city was massively shelled by artillery, cluster shells also flew in.
Russia says it will allow UN and Red Cross to see prison where Ukrainian POWs died. Russia’s Defense Ministry said it will allow UN and the International Committee of the Red Cross (ICRC) experts at the site of the death of Ukrainian POWs in Donetsk Oblast Olenivka.
https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1553600447675568128?cxt=HHwWgMC46YbYv48rAAAA
Först måste ryssarna ju förstöra alla möjligheter att göra en bra undersökning, så det lär ta ett tag innan vi får se några FN- eller Röda korset-utredare på plats. 🙁
När jag ser det så tror jag det 😡
Antingen kommer det att strula “lite lätt” i några månader, eller så råkar det inte bli av av någon anledning
Frågan världen nu bör ställa sig är hur FN och RK kunde garantera fångarnas säkerhet utan att ha tillgång till dom.
På filmen så är ju huset intakt men det har “brunnit ut”, känns det inte som att explosiva laddningar hade skadat väggarna mer än vad man såg på filmen?
—
Sen frågan varför dom dödade alla fångar i fängelset, att dölja tortyr och mord ligger väl mycket nära till hands?
Zelensky tog bladet från munnen rejält, faktum är att FN och RK brukar skrika så högt dom kan för väldigt lite väldigt ofta men när det är ett WW2 utrotningskrig är dom förvånansvärt tysta för en gångs skull.
—
Vi sa väl exakt det här när det begav sig, nu vet vi att 50st dött, vi har ju inte en aning om hur de andra mår eller hur?
Nu har dom chansen. Bara att gå all in och skrika ut i media och på gator och torg.
.
Kanske fanns många kastrerade och torterade? Med tanke på filmen nyligen så behövde man sopa allt under mattan, precis som tyskarna under 2VK.
Eller så var det bara en vanlig dag i slakteriet.
Och där passerade Ryska förlusterna av Apv 4000 strecket 👍gårdagen
Härliga siffror och snart 2000 stridsvagnar. Nu börjar man förstå varför ryssarna lider brist på pansar.
Gårdagens förluster var också 10st artilleri / 1st mlrs, 160 Kia / 4 tanks / 1 plan
https://twitter.com/antiputler_news/status/1553625717354668034?t=4_fWLHLDsSYpdqB2XeGqUQ&s=19
Inga kryssningsrobotar? Eftersom luftvärnet påstås vara bättre än någonsin kanske det innebär att ryssarna inte avfyrade några.