Tesla Club Sweden rapporterar från invigningen av Teslas Gigafactory i Berlin, där den toppmoderna strömlinjeformade produktionslinan bara kommer ta tio timmar på sig att producera en hel Tesla Model Y. Detta har satt en blåslampa i baken på åtminstone VW, där det tar 30 timmar att tillverka en ID.4 i arvet från hundra år av bilproduktion.
Kinatillverkad Tesla Model Y |
Det brukar framhävas att fossilbilstillverkarna kommer överleva övergången till elbilar, eftersom de har en hundraårig kultur, infrastruktur och erfarenhet av bilproduktion, som inte Tesla har. Men det har hänt lite över decennierna, och särskilt har den teknologiska utvecklingen tagit avsevärd fart på sistone.
Tesla Model Y kommer ha helgjuten fram- och bakvagn, som altlså inte behöver sättas ihop, vilket tillsammans med en helt ny komplett, modern och strömlinjeformad fabrik gör att bilmodellen kommer ta 10 timmar att tillverka. VW motsvarighet ID.4 tar 30 timmar, vilket förstås kan översättas till pengar.
De gamla fossilbilstillverkarnas fabriker har utvecklats evolutionärt, och likt Teslas allmänt sågade första fabrik i Fremont (ursprungligen en GM-fabrik) innebär det mycket långsammare och omständligare tillverkning. Tesla flyttar nu sitt huvudkontor från Kalifornien till Texas, där en ny strömlinjeformad fabrik uppförs. Frågan är om Freemont – med tillhörande kvalitetsproblem – alls kommer finnas kvar på sikt. Företagsflykt från Kalifornien verkar för övrigt vara en trend – kvar blir väl bara marijuanafabrikerna och tillhörande återförsäljare samt kunder.
Teslas fabrik i Kina, från vilken bilarna i Sverige kommit på sistone, är redan byggd enligt den strömlinjeformade modellen så det är inte ett oprövat koncept.
Det sägs nu att VW avser att riva fabriker och bygga helt nya för att kunna konkurrera. För Tesla kommer kunna pressa priserna i konkurrensen, samt höja volymerna rejält när man kan producera tre teslor lika snabbt som en VW.
Frågan är vad den hopplöst omkörde svenska stoltheten Volvo Car har att sätta emot i sina försök att konvertera sina produktionslinor till elbilar. Kanske kan förklara varför Volvos elbilar är hopplöst överprissatta, eller ska även Volvo Car jämna sina fabriker med marken och bygga nytt?
Annat från bildreportaget hos Tesla Club Sweden är att Tesla Model Y framöver kommer få matrisled-strålkastare, likt Polestar, som tillåter partiell avbländning t ex endast där en mötande bil faktiskt är. Huruvida man även fritt ska kunna skriva saker med strålkastarna via Teslas programvara (iaf när man står stilla), likt demonstrerades i fabriken är oklart.
Oavsett – givet den teknologiska utvecklingen är det inte nödvändigtvis positivt att ha ett hundraårigt arv i ryggsäcken, som kanske snarare blir en tung börda, istället för en tillgång.
Leveranserna av europeiska Model Y ska komma igång framåt november-december, men inte vara uppe i full fabriksvolym förrän nästa år i takt med att fabriken trimmas in och personal tillförs.
Eftersom Tesla som vanligt är tramsiga så lanserar man även en tysk Tesla-öl. Och då avses drycken och inte olja (ty öl).
25 kommentarer
Like. Gillar hur tesla lyckas ta för sig i media utan att köpa reklam. Vem har koll på generellt hur lång tid det tar att bygga en bil..? men här kan kommunicera detta mot marknaden och investerare. Finns som en hype kring tesla konstant där konkurrenterna får titta på och kopiera.
VW är härligt transparenta i sin approach och är med på tåget. Id3 och id4 är även fina och användbara bilar.
Med tanke på hur stor del av en bil som är insatsvaror, där en större del av värdeförädlingen skett innan montering så är ju frågan hur stor skillnad 20 timmar på bandet gör.
Å andra sidan är det väl rimligt att tänka sig en liknande effektivitet i teslas övriga försörjningskedja.
Men får väl anta att det görs saker med bilen hemma tiden på bandet, om den bara står där kvittar det nog. Men om den montör är sysselsatt så borde man behöva 3 gånger arbetstid för att montera en VW. Men inget att det inte är riktigt så enkelt, man kan tex ha valt att lägga olika mycket på tidigare led.
Tesla ger inte längre fri laddning via referrals, så din länk är inaktuell och fungerar inte längre.
Kommer Tesla vara de enda som kan sätta emot kineserna som konkurrerar med billig arbetskraft och plagiat?
Tack. Missat detta.
Å andra sidan har jag (bolaget) fortfarande inte fått de premiumfälgar och däck som jag drog in på referalls 2018, så …
Även youtubearen "rich rebuilds" var på god väg till en roadster (ca 80% om jag kommer ihåg rätt) när tesla godtyckligt drog in hans referalkod och sparkade ut honom. Enligt honom själv gillade de inte hans videor på YouTube och det må så vara men rätt småaktigt beteende då ändå en ansenlig mängd personer använt hans kod när de köpt bilar..
Jag gillar verkligen vad tesla gör men det är lite Apple-vibbar över deras sätt.
Tror också man räknar lite annorlunda. Antalet delar må vara mindre, men då borde de i gengäld vara mer komplexa och tidskrävande att tillverka.
Det är ändå ingen dålig produktivitet att bygga en bil på 30 timmar.
Nja, tvärtom. Är det färre delar som ska monteras ihop, så tar det mindre tid att tillverka. Istället för att ha 10-20-40 olika delar som ska svettsas/bultas ihop i fram/bakvagn, som sedan ska stämma överrens när den ska monteras och stämma för efterföljande moment, så kör tesla Gigapress som bara häller i flytande metall, pressar ut hela bak/framvagnen i ett enda moment på några sekunder, done.
Den i sin tur är så när på som alltid helt perfekt passform och kommer därmed inte leda till några problem för någon monterat/svettsat fel/dåligt och behöver göra om/justera.
Enda nackdelen är ju att hela den enda biten kan gå sönder vid kollision och hela behöver ersättas, men då den går så mycket snabbare att tillverka/byta så bör det bli lika billigt/billigare än att byta flera delar vid kollision i traditionellt utförande.
Idealiskt utformas ju organisation och verktyg baserat på den process som krävs/önskas för att nå ett visst mål.
Har man jobbat inom nån typ av "utveckling" (produkt/affär/process/org/etc) inom stora internationella företag så vet man att det tvärtom är organisationen och verktygen som blir avgörande för hur processen i slutändan utformas.
Invanda mönster, hierarki, svågerpolitik och "sunk cost fallacy" (verktygen var dyra så de måste användas) är svårt att överkomma.
Det viktiga är förstås hur mycket arbete, totalt, som har behövts för att skruva ihop bilarna. Dock misstänker jag att Tesla leder även där, om än inte lika stort.
Intressant är att PID-strukturen (alltså alla de femtioelva varianterna man kan välja) är minimerad hos Tesla. Dettta gör lin-balansering enklare och hela produktionslinan tjänar på att varianterna är få. Jämför med Mercedes, som är så krångliga att sätta ihop att jag inte ens orkar konfigurera en bil på deras webbsida.
PID-strukturen,avses PID controller?
Styrs de olika linorna med det?
Ja, det är väl ingen överraskning egentligen, hade bara inte tänkt på det.
T-forden var nere på 93 minuter när det begav sig. Dock en _väldigt_ mycket enklare produkt.
TSLA har ju mycket vertical integration så mycket av värdeförädlingen sker inhouse. T.ex. bygger de sina egna säten – helt automatiserat. Trots det 10 timmar mot 30…
Man behöver nog få sitt huvud undersökt om man köper andra bilaktier nu. 😉
Man behöver nog få sitt huvud undersökt om man köper Tesla till aktuell värdering också.
Kanske helt enkelt ska hålla sig borta från bilaktier.
Finns många underleverantörer och leverantörer till industrin. Men undvik de som tillverkar delar som bara platsar till fossiler.
Hoppas Lars kollar upp hastigheten på övergången till elfordon lite mer internationellt än bara Sverige och Norge.
Vänliga hälsningar
Nanotec
och leverantörer till underleverantörer osv.
Vi kan nog räkna med att Teslas aktieägare kommer att fortsätta hånas av de som haft fel hela tiden.
Jo, om man bara stirrar på PE och inte ser resten kommer man aldrig förstå och missa det hela. Precis som många missade Amazon. Kanske ett extremt PE just signalerar ett paradigmskifte i vissa situationer? Allt är inte IT bubblan 2.0 och undergång och kollaps.
Vi får väl helt enkelt komma tillbaka till blogginlägget om 10 år. 😉
Sist jag kollade hade även Amazon en uppblåst värdering. Att bolaget har bubbelvärdering är väl inte direkt ett argument för Tesla, annat än att det visar att bubbelvärderingar kan vara långvariga.
Om Tesla har ett betydligt bättre/billigare batteri på gång som platsar bra till annat än bilar också så …
Om Amazon blir först med en hyfsat "självkörande" lösning för sista kilometern och leverans inom någon timme i städer så …
Om jag ser ovan som nära köper jag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Cornu,angående att få sitt huvud undersökt om man köper TSLA:
För några år sedan var Amazon på 700 dollar*, det var ungefär där de hade squeezat ut alla shorters.
Men ingen visste få vad AWS var, eller att de skulle köpa en matvarukedja, mfl liknande saker.
Tesla är ungefär där nu. Shorters är nere på typ 1 %. Utsqeueezade.
Elon själv säger att Energi kommer bli större än Auto. Sen är det FSD.. etc.
(* Vi vet alla vad Amazon är på nu..)
Äger ej TSLA.
Sist jag kollade hade även Amazon en uppblåst värdering. Att bolaget har bubbelvärdering är väl inte direkt ett argument för Tesla, annat än att det visar att bubbelvärderingar kan vara långvariga.
Kommer inte ihåg men tror det var du Lars som tog upp liknelsen segelfartyg kontra motordrivet. Segelfartygen utvecklades mer under några år än de gjort under motsvarande 1000åren. Det pga. konkurrensen från motordrivna fartyg. Nu har tåget gått för förbränningsmotorer som det verkar.
Tror kineserna tar det mesta av massmarknaden. Se bara på Xiaomi som gått från i princip noll till världens största mobiltillverkare på fem år. Skulle inte förvåna mig om t.ex. MG är största svenska bilmärke om fem år.
https://www.cnbc.com/2021/10/11/chinas-xpeng-nio-make-100000-electric-cars-in-less-time-than-tesla.html