ECB fortsätter att trycka ut enorma summor pengar via lån till de europeiska bankerna.
Tidigare teorier var att detta skulle leda till rusning på börsen, medan jag hävdade att detta redan var inprisat. Istället har vi nu fått se generellt svagt fallande börser. Även nu på morgonen, fast öppningen inte säger så mycket om resten av dagen.
Tanken var att ECB till låg ränta skulle låna ut pengar så att bankerna skulle köpa BIGPIS-ländernas statsobligationer och pressa ner räntorna på dessa. Visst har ränterusningarna generellt avtagit den senaste veckan, men det finns ingalunda någon generell utveckling. Räntor både faller och stiger beroende på vilka obligationer man tittar på. T ex steg Greklands 1-åring med 11 procentenheter till drygt 361% i ränta nu på morgonen. Tyska statslåneräntor stiger över hela brädet, och i Italien är det blandat. Franska räntor faller.
Dagschart OMXS30 |
ECB har under året tryckt upp mer pengar än amerikanska Federal Reserve gjorde via sin QE2, men det har alltså inte tidigare under året hindrat räntorna för BIGPIS-länderna att rusa.
Man kan fundera på vart pengarna tar vägen. Än så länge ser det ut att vara in i den stora svarta säcken likviditetsfällan.
På börsen så håller den tidigare utritade linjen för OMXS30, och börsen har vikt ner istället för att bryta denna fallande trend. Någon rusning efter “billiga aktier” inför årsskiftet ser vi alltså inte.
ECB:s nytryckta pengar har iaf inte letat sig till Stockholmsbörsen.
Än. Frågan är om de någonsin gör det?
Tillägg: Enligt Zero Hedge har 187 miljarder av de 210 miljarderna som ECB tryckt upp de senaste dagarna satts in tillbaka hos ECB av bankerna. Snacka om övertydlig likviditetsfälla.
48 kommentarer
Världen kommer inte gå under. Men förbered er att världen kommer förändras under 2012-13. Det handlar om att leva som normalt men se till att lånen är små eller obefintliga, att ha slantar i reserv och vi som arbetar – se till att ni klarar er med A-kassa samt ha gärna andra alternativa försäkringar. Den som är förberedd kan också agera till sin egen fördel när förändringarna väl sker.
ECB har förhindrat en kollaps-räcker inte det?
OMX får nog stöd när/om EU områdets kris neutraliseras.
Zerohedge hävdar att bankerna parkerat pengarna hos….ECB.
Solen lyser på Cornu idag !!
Jag tror det kommer bli bra om bankerna inte köper statsobligationer. Då kan dra ner risker på sina balansräkningar utan att gå i kk. Samtidigt får staterna en möjlighet att visa att de visst kan dra ner på utgifter. Y=C+G+X, bort med G mer C!
Men snälla, när ECB trycker pengar så ökar självklart på ECBs konton, eller tror ni att pengarna tas ut i fysisk form?
"satts in tillbaka hos ECB av bankerna."? Vadå tillbaka, det är där nytryckta pengar hamnar. var ska pengarna annars hamna? BANKERNA HAR SINA EURO HOS FED, HAR ALLTID HAFT KOMMER ALLTID ATT HA!
"Snacka om övertydlig likviditetsfälla."
cornucopia, varför prata så självsäkert om något du uppenbarligen inte har någon koll på?
http://www.fgmr.com/images/Images%20Articles/S&P%20500%20and%20quantitative%20easing%2014%20Jan%202011.GIF
tryckpressen har ingen påverkan, yeah right
edit: bankerna har sin euro hos ecb, inte fed
Trycker pengar? Vad pratar du om? ECB ökar ju sin balansräkning lika mycket? De här pengarna lånas ju upp? Det är upp till skattebetalarna i framtiden att betala tillbaka. Kom inte och säg att pengar trycks, ECB får inte agera så, inte ännu iallafall…
Det var väl meningen att bankerna skulle köpa statspapper. Gör dom inte det så har hela operationen misslyckats. Back to the drawing board.
"ECB fortsätter att trycka ut enorma summor pengar via lån till de europeiska bankerna."
Det där är en väldigt spridd missuppfattning.
ECB trycker inga pengar.
Bankinstitut (dvs de som har konto hos en nationell centralbank) kan få låna. Men det de lånar är inte pengar. Lånet är en fordran på ECB. Med den kan man inte köpa något. Om det hade handlat om pengar hade man kunnat köpa varor och tjänster för den.
Den användning den har är att reglera inbördes transaktioner mellan bankinstitut.
Detta löses vanligen genom kortfristiga lån mellan banker. Men eftersom en del banker har tvivelaktig soliditet så uppstår situationer när man inte vill låna ut till varandra och då blir det stopp i betalflödet i EU-land.
Och blir det stopp i betalflödena så stannar näringslivet mm av. Och det är man inte så sugen på. Ingen är sugen på det utom någon enstaka misantrop (och alla de som inte förstår).
Man hade kunnat lösa detta på andra sätt. T ex att tvinga fram mer primärkapital i banker. Men av någon för mig okänd anledning är lagstiftarna väldigt handlingsförlamade när det gäller den saken.
11:33
När ECB ökar sin balansräkning så trycker de mer pengar (euro), ECB trycker pengar hela tiden och senaste tiden väldigt mycke pengar.
Här kan du se hur mycket pengar ECB trycker
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2011/12/ECB%20Bal%20Sheet%20RTRS.jpg
En bra sak är i alla fall att Italienska statens upplåningsränta minskat med nästan hälften.
De trycker faktiskt inte några pengar, utan de expanderar sin balansräkning. Sen kan man ju fundera på vad det innebär i längden att expandera balansräkningen till superlåga räntor. Lånen ökar, räntan hålls nere. Sen kan man tycka att det i praktiken är samma sak som att trycka pengar, men vi vet inte säkert om detta leder till massiv inflation.
Anser att det är skillnad mellan QE i USA och de lån till låg ränta som ECB ställer ut. I första exemplet är det mer fråga om "pengatryckande" medans det i ECB:s fall leder till större balansräkning.
12:40 Om balansräkningen ökar så ökar mängden pengar (euro). ECB trycker pengar hela tiden, oavsett om det är i form av QE eller något annat
Lincoln är inte snäll mot dig, Cornu! 🙂
http://parasitstopp.wordpress.com/2011/12/28/hur-mycket-forstar-cornucopia/
Hej !
Kan någon förklara vad likviditetsfälla är, alternativt hänvisa till tidigare inlägg.
Timur Lenk
Det tycks råda en viss förvirring och oenighet i leden vad som gäller. Kan någon reda ut vad som trycks och inte trycks och hur detta kan vara till nytta för Euron och Pissländerna?
Bra debatt. Man måste vara mer försiktig med uttrycket trycka pengar.
ECB har alltså utökat sin balansräkning. Bankerna har således ett överskott av digital clearingvaluta till förfogande, men det är naturligtvis inte dessa pengar som skall lånas ut till staterna. Meningen är i stället att bankerna på sedvanligt sätt skall förmås skapa nya krediter (i sin egen privata valuta) till staterna, trots att dessa f n har låg kreditvärdighet.
13:14
Jag håller inte med. T ex får inte Svensson mer pengar för att han tar miljonlån till huset, snarare minskar hans köpkraft i form av ökade räntekostnader som i sin tur beror på ökad skuldsättning. Du påstår att mer pengar omsätts i handeln i form av fortsatt lyxkonsumtion, det är ju det som INTE händer. Skulderna ökar, ekonomin krymper och jag tror snarare på deflation.
Att handeln ändå fortfarande står pall beror på räntorna. Vi befinner oss i ett Japanscenario och detta kommer pågå i många år.
/13:54
13:54 Håller du inte med om att ECB trycker euro även om de gör det? ECB trycker pengar hela tiden, det ser man tydligt på deras balansräkning som motsvarar mängden euro i systemet
14:10 – suck…skilj på "trycka pengar" och "utöka balansräkningen"…!
Trycker ECB pengar så innebär det att allmänheten inklusive staterna via bankerna kan få tillgång till mera ECB-valuta (euro) i form av KONTANTER. Det är inte vad som hänt.
14:20 Nej, men det är inte vad jag pratar om heller. Jag säger att ECB skapar euro, oavsett om de används för kreditexpansion eller ej. Du har rätt i att ECB inte trycker bankkredit, men de trycker definitivt euro.
SKAPAR valutan euro gör ECB under alla förhållanden.
Men att TRYCKA 500 mdr euro är en nödåtgärd vid totalt sammanbrott av banksystemet med bankruns, totalstopp i betalningssystemet etc. Det är inte det som hänt. Än.
ECB trycker en jävla massa euro, se här
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2011/12/ECB%20Bal%20Sheet%20RTRS.jpg
Svårt att ta en psykotisk haverist och icke läskunnig person som Lincoln på allvar. Han vill bara ha uppmärksamhet som alla vi andra.
Allt han angriper mig för har jag skrivit om i tidigare inlägg. Han är bara grinig för att jag tagit bort hand haveristblogg från min blogglista.
Att han hänger upp sig på ett inlägg och struntar i tidigare där jag påtalat att ECB vill ösa pengar över bankerna och att ECB inte direkt får ösa pengar över staterna är hans problem. Inte mitt.
Dock är det skönt att hysterikerna hänger där istället för här.
Till skillnad från Luncoln försöker jag att inte enbart upprepa det jag skrivit tidigare. Det finns ju att läsa redan för den som bryr sig. För den som gillar upprepningar, som ju fungerar bra på små barn finns alltid Lincoln.
Och ja, jag använder ordet trycka slarvigt. Trycka på enter, inte sedelpressen, utan den digitala pressen. Lev med det. ECBs balansräkning är pengar=skulder. Trodde alla visste det.
14:43
Var framgår det att det är kontanter? Är du helt #%??%# obildbar…:-)
14:49 Var det framgår att euro är euro? Vad menar du?
Är expanderande balansräkning hos ECB överensstämmande med ökning av M3?
14:49/ Centralbankspengar kan finnas i form av bankernas fordringar på centralbanken, s k digitala pengar på konto. Eller i fysisk form, s k sedlar och mynt. Skillnaden är viktig.
Cornucopia: I Japan cirkulerar extremt mycket kontanter hos allmänheten. Det finns en anledning till det, och det är inte att kontanter äro mera praktiska!
Gott nytt år o god fortsättning
En större andel av penningmängden i kontanter ör det svårare att öka penningmängden bara sådär. Kanske ytterligare ett skäl för centralbankerna att ogilla kontanter?
Googla fram en bild med sedelbuntar på säckakärror från Tyskland 1923, så syns en återhållande faktor för QE med all önskvärd tydlighet…
Timor Lenk.
LIVIDITETSFÄLLA är ett fenomen när bankerna hellre hamstrar likviditet än lånar ut pengarna. Centralbanken har då med olika medel försökt få igång bankernas utlåning genom att sätta styrräntan nära noll plus ökat tillförseln av pengar genom att centralbanken lånar ut billiga pengar eller köper upp bankernas tillgångar. Men om resultatet uteblir så har de nya pengarna fastnat i bankerna och det kallas för att pengarna fastnat i en likviditetsfälla.
15:17 Är expanderande balansräkning hos ECB överensstämmande med ökning av M3?
Svar: När ECB expanderar sin balansräkning (t.ex genom lån eller köp av skuldcertifikat) så är det M0 som ökar, d.v.s mängden centralbankspengar. I måttet M3 ingår även alla de tidigare måtten(M0+M1+M2)+M3.
Subtil skillnad kan tyckas, men det är ändå en jävla skillnad ett ge mig nytryckta pengar i näven för att betala mina lån jämfört med att hålla räntan och därmed mina kostnader nere.
Och varför ska man uppmuntra att använda slarviga förklaringar och uttryck? Uppmuntra till kunskap istället!
Likviditetsfälla är vad deflationister hävdar ska stoppa den slutgiltiga hyperinflationen, oavsett hur mycket M1 ökar per år.
Samtidigt borde denna ECB åtgärd inte vara negativt för Stockholmsbörsen på ett par månaders sikt. Ökar man likviditeten en gång till i mars så lär dammluckorna öppnas på allvar.
Om euron är dödsdömd, som vissa skeptiker hävdar, kan man ju tycka att den borde rasat snabbt i värde. Så har inte skett än så länge.
Tycker att Stockholmsbörsen hållit emot förvånansvärt bra trots allt eländes elände om ragnarök som snart ska komma.
Den som lever får se.
Mvh
Observer
Kul och intressant blogg men kan någon svara på var ECB får sina pengar ifrån, gärna lugnt och sakligt, för inte kan de bara trycka på Enter? Är det inte USA (Fed) och IMF som ställt upp med stålar?
@ 16:32
Fråga: Var ECB får sina pengar ifrån?
Svar: Ex nihilo.
16:32 "svara på var ECB får sina pengar ifrån"
Det är enkelt, via en knapptryckning på en dator. Men det är viktigt att förstå att alla pengar skapas samtidigt via någons skuldsättning.
ECB kan som Europas enda centralbank skapa euro via bankernas lån eller ECB's köp av skuldcertikat, statsobligationer.
Du frågar om Fed eller IMF kan ställa upp med stålar. Nej, lika lite som ECB kan skapa dollars så kan Fed eller IMF skapa euros.
När man säger att en centralbank trycker pengar så sker det med en knapptryckning på en dator.
Skillnaden mellan att trycka elekroniska pengar eller trycka papperssedlar är subtil eftersom resultatet är detsamma, någons skuld har nu hamnat som en tillgång på centralbankens balansräkning och på centralbankens skuldsida ökade penningmängden mätt i dollars,euro eller kronor beronde på vilken centralbank som tryckte pengarna.
Pengar är alltså ett slags skuld (numera mest i elektronisk form på ett bankkonto) där från början banksedlarna skapades via en insättning mot att insättaren fick ett skuldbevis utfärdat av bankiren. Istället för att betala med guld och silvermynt så började allmänheten sen cirkulera dessa bankskuldsedlar som pengar. Fröet till det moderna bank-reserv-systemet (FRB) var fött.
Den som på allvar menar att ECB i detta fall skapat pengar (på ett eller annat sätt) kan då lämligen få visa transaktionerna man utför för att kunna köpa t ex ett hus eller traktor eller någon annan vara för dessa pengar.
Ingen kommer att gå iland med detta.
Varför då envisas med att kalla det pengar.
För att något skall kallas pengar är det minsta kravet att man kan använda de till att betala med.
Kan väl lägga till att när bankinstitut på detta sätt skapar fordringar mellan sig och ECB så påverkar det inte M1.
(M1 = kontanter hos allmänheten och avista inlåning till bankinstitut).
M1 är det som vi med vissa begränsningar kan kalla pengar idag.
18:21 " visa transaktionerna man utför för att kunna köpa t ex ett hus eller traktor"
Så här är det. De pengar som ECB skapar när de lånar ut till bankerna ingår i den monetära basen. Dessa pengar slussas ut till bankerna som sen kan låna de vidare till en låntagare som vill köpa hus etc. Eller så kan banken köpa värdepapper i form av stats-obligationer t.ex. Eller så kan de bara låta de ligga på ett räntebärande konto hos centralbanken som en trygghetsskapande likviditetsbuffert.
Att centralbankens monetära bas ökar är ett kristecken och talar om att systemet inte fungerar som det ska. För att upprätthålla förtroendet och undvika ett sammanbrott måste centralbankerna nu gå in och agera "lender of last resort" för att tillse att bankerna inte råkar ut för en allvarligare likviditetskris med ett tvärstopp i utlåningen likt det som drabbade banksystemet efter Lehman-konkursen.
Centralbankerna har redan satt sig själva ur spel, för att göra någon skillnad så måste man "trycka" pengar enligt nästan zimbabwesisk modell, och dessutom distribuera dessa till låntagarna och inte till kreditgivarna. Se Steve Keens utmärkta artikel: http://www.debtdeflation.com/blogs/2009/01/31/therovingcavaliersofcredit/
19:31
Som du ser lyckas du inte redogöra för transaktionerna.
Du måste därför använda flummiga begrepp som "slussas ut".
Du har inte det här klart för dig och har trott för mycket på pundare som skrivit ned sina hallucinationer på någon websida.
När en bank lånar av ECB får dom inget annat än en fordran på ECB.
Det enda som banken kan göra med den är att överföra den till någon annan som har konto hos ECB. Och traktorbutiken har inte det.
Ett lån av ECB (eller Riksbanken för den delen) påverkar inte M1. Det är inte pengar.
00:48
"Ett lån av ECB (eller Riksbanken för den delen) påverkar inte M1. Det är inte pengar. "
Nytryckta pengar som bankerna lånar från riksbanken och lånar ut till staten, ÖKAR penningmängden (M1)lika mycket som om staten direkt fick pengarna av riksbanken.
Sprids det en medveten bluff om att bankernas utlåning av nya riksbankspengar inte ökar penningmängden? Finansmarknaden har ett ekonomiskt motiv att inte berätta sanningen.
Om riksbanken trycker nya pengar och direkt ger till staten så ökar självklart penningmängden, det är ingen skillnad om pengarna tar omvägen förbi bankerna, det är samma pengar men nu ägs dom av bankerna vilket leder till en skuldekonomi.
Bankerna ska låna ut insättarnas pengar och inte riksbankens pengar.
Riksbankens pengar tillhör landets medborgare inte bankerna.
Har finansbranschen grundlurat oss?