“Liberté, égalité, fraternité” (Frihet, jämlikhet, broderskap)
När vi tänker på grundtankarna med vår västerländska demokrati som sammanfattar ännu ett av slagorden från den franska revolutionen 1789 det hela bäst. Frihet. Jämlikhet. Broderskap.
Frihet betyder här friheten att få göra vad man vill, hur och när man vill, så länge detta inte skadar någon annan eller hindrar andras frihet. Jämlikhet innebär likhet inför lagen. Alla skall behandlas lika och samma lagar och regler skall gälla alla personer. Broderskap kan väl i det närmaste översättas till det modernare ordet solidaritet (det folk på vänsterkanten felaktigt kallar rättvisa), dvs att vi alla är med i samhället tillsammans och att svagare individer behöver vårt stöd.
Höger-vänsterbegreppet kommer från att man i det franska parlamentet satte sig så att de som fokuserade på frihet och jämlikhet satt till höger och de som fokuserade på jämlikhet och broderskap satt till vänster.
Vill man prata om extremhöger så kan man förenkla det hela med ett enda ord “frihet”, extremvänster “broderskap” och mer moderata höger-vänsterpartier just frihet+jämlikhet respektive jämlikhet+broderskap.
Men en demokrati fungerar inte utan alla tre.
Frihet, jämlikhet, broderskap kommer av nödvändighet tillsammans.
Frihet utan jämlikhet och likhet inför lagen är meningslös. Broderskap utan frihet och jämlikhet är meningslöst, det provades/prövas t ex av Sovjetunionen eller Nordkorea. Osv osv.
I Sverige har vi egentligen bristande jämlikhet. Samma lagar gäller inte alla. Rika får t ex betala högre procentuell skatt än fattiga, vilket är en direkt diskriminering, exempelvis via den separata värnskatten och tidigare via förmögenhetsskatt etc. Men man får väl se det som en kompromiss på broderskapets altare. Trots allt innebär allmosorna som vi ger till våra bröder i samhället att dessa inte begår en revolution och kan ses som rationella försäkringspengar.
Nu när en våg av frigörelse löper genom MENA-länderna (från eng Middle East and North Africa) så tror naiva västerlänningar direkt att det rör sig om en västerländsk demokrativåg. Frihet, jämlikhet, broderskap.
Men det gör det inte. Förut hade man kanske jämlikhet och broderskap under en diktaturs förtryck. Likt i t ex Jugoslavien så såg diktaturen till att etniska och religiösa motsättningar hölls under ytan genom brist på frihet. Men när nu frihet förs in på arenan igen i MENA-länderna så är det frihet + broderskap man är intresserad av. Jämlikhet finns inte på agendan. Speciellt inte jämlikhet för kvinnor och minoriteter. Istället kommer vi få se sekteristiskt och etniskt våld mot minoriteter. Vi har redan sett det.
För det finns minoriteter. För oss västerlänningar är skydd av minoriteter en central punkt i vår demokrati. Så är det inte i MENA.
Pakistan
Låt oss börja längst österut, i Pakistan. Ett land med kärnvapen och i kampen mot talibanerna allierad med USA. Ett land med en kristen minoritet på ca 3% av befolkningen.
Men det är också ett land med dödstraff om man hädar Islam, initialt fängelse. I vintras dömdes en kvinna från den kristna minoriteten till fängelse för hädelse. Den muslimske guvernörer i Lahore tyckte det hela var vansinne och sade så. Han blev prompt mördad för det uttalandet.
Den enda kristne i den pakistanska regeringen, Shahbaz Bhatti, sade då ifrån och tyckte också att domen och de fortsatta anklagelserna med sikte på dödsstraff för den kristna kvinnan var vansinne. Han insåg dock att han skulle bli mördad för att tagit ställning för frihet, jämlikhet, broderskap. Intervju från BBC nedan där Bhatti säger att han kommer bli mördad.
“Jag föredrar att dö följandes mina principer och skyddande mitt samhälle (“community”) än att kompromissa.”
Sagt och gjort. Trots att Bhatti var en minister i regeringen så förvägrades han livvaktsskydd. Resultatet för att ha sagt ifrån mot hädelselagarna ser vi nedan.
Så vad hade den dömda kvinnan gjort? Hon hade druckit ur ett glas som sedan skulle användas av en muslim och alltså orenat glaset. Det arbetas nu på att döma henne till döden.
Det var Pakistan det. En allierad till USA, som alltså i lag kan döma folk till döden för att dricka ur ett glas. För övrigt kan kristna behöva betala för sina muggar om de vill ha en kopp té på ett café, eftersom caféägaren måste förstöra muggen efter att en kristen druckit ur den. Alternativt vägras att serveras. Jämlikhet?
Tunisien
Den tunisiska revolutionen drog igång eldstormen över MENA-länderna, och framställs som den mest liberala, fredliga och lyckade omstörningen. Folkets revolt. I landet finns det ca 25 000 kristna och 1 500 judar. De är nu inte fullt så nöjda som vi norr om Medelhavet är.
Följande scen utspelade sig utanför en synagoga i Tunisien efter att diktaturens tyglar släppt. Vad vi ser är frihet, MENA-style.
Vad talkören börjar ropa (ca 1:00 in) mot synagogan är “Khaybar Khaybar ya yahud, Jaish Muhammad saya’ud”. Det är en påminnelse för judarna om den muslimska massakern vid Khaybar år 629 där judar alltså massakrerades, och även ett löfte om att Muhammeds armé nu återvänder. Minnet är långt, och önskemålet att använda sin frihet till en repris mot det fåtal judar som fortfarande bor kvar i Tunisien finns uppenbarligen.
Så vem står upp för minoriteterna när det bara är frihet och broderskap som gäller?
Det är inte ens frihet som gäller. Liberté innebär att man bara är fri att göra sådant som inte skadar någon annan. Och att förfölja en minoritetet är defintivt att skada någon annan, om inte annat psykiskt.
Egypten
I Egypten är den kristna minoriteten stor, ca 10% kristna, mestadels kopter. Under den egyptiska revolutionen kunde man se koptiska präster delta i demonstrationerna och antagligen tågade även kristna för sin frihet. Men det blev inte någon jämlikhet. Istället har friheten använts till att urarta till religiöst våld. Ett dussin kristna dödades vid ett enda tillfälle.
Den egyptiska armén skall inte ha lyft ett finger för att skydda de kristna mot muslimska attacker.
I Egypten skrivs religion in i identitetshandlingar så att det via legitimation skall gå att särskilja vem som är muslim och vem som är kristen.
Jämlikhet? Eller bara frihet och broderskap? Eller rent av kanske bara frihet?
Libyen
Tydligen slåss eller stödjer en majoritet av Libyens ca 100 000 kristna diktatorn Khadaffi. Undrar varför?
Kanske därför att al-Qaida är en uttalad fiende till Khadaffi, och att man på motståndarsidan som NATO slåss för finner de som varit och slagits mot USA och NATO i Irak och Afghanistan och nu återvänt till Libyen för att fortsätta kampen mot målet. Och det målet är inte jämlikhet för kristna minoriteter.
Syrien
Likt Egypten har Syrien en kristen minoritet om ca 10%. Var de står i frågan om diktaturen låter jag vara osagt.
Irak
Sverige har tagit emot kanske flest flyktingar från Irak av alla länder i Europa. Det är viktigt att komma ihåg att en stor del av dessa flyktingar, rent av majoriteten, alltså är från den kristna minoriteten som utgör ca 3% av landets befolkning. Under Saddam Husseins diktatur förtrycktes det sekteristiska våldet, men vad som hände när förtrycket togs bort och frihet infördes vet vi alla.
Det här är viktigt att tänka på. Alla flyktingar från MENA-länderna är inte muslimer, tvärt om så är en mycket stor del från förtryckta och förföljda kristna minoriteter.
Slutord
Jag säger inte att diktaturer är önskvärda, men en sak är jag säker på. Om demokratisering inte innebär frihet, jämlikhet och broderskap så är det inte en demokrati. Sedan får naiva västerlänningar hylla att minoriteter nu fruktar för sina liv bäst de vill och kalla det “den underbara arabiska våren”.
Kanske är det bra med frihet, men är det värt priset när kostnaden för minoriteterna är enorm? Om vi stöder detta från svenskt håll, så anser vi alltså att det är OK att förtrycka och diskriminera minoriteter även i Sverige?
Fast det är klart, vänstern förtrycker ju redan minoriteter i Sverige och vill helst avskaffa minoriteten som kallas rika helt. Eller driva dem ur landet. Kanske inte så underligt att man hyllar det samma i MENA-länderna?
I Frankrike återgick man iaf till diktatur med Napoleon Bonaparte, som istället körde med “Liberté, Ordre public”. Frihet och allmän ordning…
56 kommentarer
Pakistan ligger inte i mellanöstern. Alla problem till trots i Pakistan så sätter jag ett stort frågetecken till din anekdot om tekoppar.
Ja, tyvärr så är det lätt att dölja mycket med okunskapens slöja när ett folk (vi svenskar) är så vana att tro på allt som "överheten" i form av politiken och media säger till oss. Det pågår ett jobbigt uppvaknande just nu och det kommer väl ta några år innan vi får se hur samhället formerar sig. Med reportrar på sr p1 som Cecilia Udén som gång på gång prisar den "fantastiska arabiska våren" är det inte svårt att lista ut att det, precis som många gånger innan, handlar om att hitta en bekväm berättelse att måla på historien så att vi svenskar kan känna oss duktiga som vi gjort så många gånger innan.
//EDK
07:59, du får sätta hur stora frågetecken du vill, det ändrar inte verkligheten. Vad gäller var gränsen för MENA går så är det i sig inte relevant. Men jag tog t ex inte upp exemplet (med länk till bildbevis) med de halshuggna kristna småflickorna i Indonesien, som halshöggs för att fira Ramadan. Indonesien är inte MENA. Bara muslimskt.
ok, då. Jag slutar med eufimismerna. Angående Pakistan och tekopparna så ljuger du.
Svensk folkförrädande media lär knappast tona ner den evigt pågående vurmapparaturen för MENA och islam, trots denna lysande artikel. Mena rules, israel sucks, och ve den vidrige rasist som inte håller med.
Den som lyssnar på Studio Ett med jämna mellanrum vet vad jag pratar om.
08:18, tja, se t ex http://greensboring.com/viewtopic.php?f=18&t=10774
Det finns alltså separata caféer där endast muslimer får dricka för att man skall slippa slänga muggarna. Fast blir det fel så stenar man den kristne.
Så det är ditt bevis? En enkel googling på denna häpnadsväckande blasfemilag angående tekoppar ger ingenting. "Teacups, pakistan, christians, blasphemy" Pakistanska blasfemilagar är dåliga nog utan att du ska behöva återberätta rena fabler.
All research här på bloggen sker inte på Google, även om det tydligen är det enda som duger för dig. I övrigt tänker jag inte säga något om mina källor, källskydd.
Bra artikel cornu.
I ditt inlägg beskriver du något som utspelar sig i en domstol, så något källskydd lär inte behövas. Med andra ord, du ljuger.
Bra inlägg!
Dricker man té i domstolar?
Vad gäller kvinnan som drack (vatten) ur ett glas och dömdes till döden, så kanske brittiska The Telegraph duger som källa för din del?
http://www.telegraph.co.uk/news/religion/8120142/Christian-woman-sentenced-to-death-in-Pakistan-for-blasphemy.html
"The court heard she had been working as a farmhand in fields with other women, when she was asked to fetch drinking water.
Some of the other women – all Muslims – refused to drink the water as it had been brought by a Christian and was therefore "unclean", according to Mrs Bibi's evidence, sparking a row.
The incident was forgotten until a few days later when Mrs Bibi said she was set upon by a mob.
The police were called and took her to a police station for her own safety.
Shahzad Kamran, of the Sharing Life Ministry Pakistan, said: "The police were under pressure from this Muslim mob, including clerics, asking for Asia to be killed because she had spoken ill of the Prophet Mohammed.
"So after the police saved her life they then registered a blasphemy case against her." He added that she had been held in isolation for more than a year before being sentenced to death on Monday."
Jäkligt intressant. Tror att det här inlägget dessutom kommer att åldras med behag, och resultera i ett fett "VVDJS?" om ett år eller till och med tre.
Jag ser "den arabiska våren" som typiska "frasigheter" som uppstår i spåren av PeakOil.
För några år sen trodde jag att det skulle sluta med en massa "Rwanda" innan allt var sagt och gjort, men på senare år har jag försökt övertyga mig själv om att våra sociala kontrollmekanismer skulle ha utvecklats längre. Igår hörde jag ett reportage från "knarkkrigets" Mexico, och de hade ju för tusan ena benet i Rwanda redan! Bestialitet med döda kroppar och avhuggna huvuden.
Det verkar vara något slags transformationsmekanism som går igång när för mycket folk på för liten yta får det sämre. Ungefär som såna där egyptiska gräshoppor förvandlas till svarta storkäftade monster när de blir för många.´
Jaja, den som lever får se. Jag undrar vad journalisterna skall hitta på för svepskäl när de börjar hacka ihjäl varandra i Pak och Egypten. Antar att det får bli något med "religion" eftersom "knarket" redan är upptaget i Mexico. Vad som helst bara inte nämna PeakOil!
Jag upprepar mitt mantra från MP-frågan, jag säger som Zhou Enlai sa om konsekvenserna av den franska revolutionen: "Det är fortfarande för tidigt att säga".
Den franska revolutionen ledde till skräckväldet och Napoleonkrigen, men utan den franska revolutionen är det tveksamt om vi hade haft stabil demokrati i västeuropa idag. Konsekvenserna på kort sikt i arabvärlden kan bli mycket negativa, men de anti-kristna stämningar som finns i MENA-länderna har ofta underblåsts av de styrande. De sprider hat mellan olika religioner, klaner och folkgrupper för att kunna vara den som "skyddar" befolkningen mot kaos. Att bevara ett sånt system kommer bara göra situationen sämre på längre sikt. Hade inte fransmännen, birtterna och Italienarna krossat demokratirörelserna som fanns i arabvärlden på 10 och 20-talet hade vi idag förmodligen haft en betydligt mer sympatisk nordafrikansk kust(Det var för övrigt en Brittisk idee att ta en liten folkgrupp och göra dem till de stadsbärande, som sunniaraberna i Irak och därmed göra dem hatade av befolkningen i stort och därmed beroende av Storbrittannien, konsekvenserna av den politiken ser vi idag), att underhålla diktatursystemet som spelar ut gruper mot varandra på det sättet kommer bara öka misären när systemet faller. Dagens Islamistiska rörelse i Pakistan är en direkt konsekvens av en medveten politik som fördes under general Zia-ul-Haq, han planerade att använda Islam som ett politiskt verktyg, men problemet med att sprida en ide hos folket är att du därefter blir slav under iden. Ideen att använda religionen för att få folk att göra som man säger är gammal och beprövad, men den minskar kraftigt ens handlingsutrymme.
Det bästa hade varit en gradvis perestroijkarörelse inom den styrande eliten(som Prag 1968), jag tror vi kan se något sådant ske i Qatar, och till viss del i Jordanien, men en personkult som Gaddaffis går inte att reformera, den måste kastas över ända.
Så min analys är, i det korta loppet negativt, men konsekvenserna på Zhou Enlais långa sikt är positiva.
Balanserad analys, Ingenjören.
Då faller det rimligtvis på någons ansvar att skydda minoriteterna under övergångsperioden. Om detta sker genom att vi släpper in flyktingar eller på något annat sätt låter jag vara osagt.
@Cornucopia: Ja, det är det som är det svåra. Liknande saker har skett i många länder när diktaturer fallit. Den största möjligheten att påverka har man förmodligen i Libyen, NATO kan där kraftigt påpeka att Libyen måste skydda sina minoriteter med trovärdighet och auktoritet eftersom det i praktiken kommer att ha varit de som hjälpte fram de nya makthavarana. I Tunisien har man också goda möjligheter eftersom Tunisiens ekonomi är så kopplad till den Europeiska, i Egypten är läget osäkert.
En annan fråga är hur lång övergångsperioden blir. I Det revolutionära Frankrike var övergångstiden från Revolutionen till Thermidor 5 år och från Thermidor till Napoleons slut ytterligare 20 år.
Man kan se att Gaddaffi genom sina anfall mot t ex Tuaregerna nu i regimens slutskede just försöker så hat mellan grupper, det kommer nog inte vara helt enkelt att få alla att acceptera att det gamla ska vara glömt och allt förlåtet när striderna tar slut.
German-Egyptian political scientist Hamed Abdel-Samad witnessed the revolution in his country first hand. Young Germany spoke with him about Egypt's future, and that of the young generation in particular.
http://www.young-germany.de/university-education/university-education/article/yg-series-new-arab-voices-an-interview-with-hamed-abdel-samad.html
Hamed Abdel-Samad, political scientist and author | Talking Germany
http://www.youtube.com/watch?v=g872fwpSqm4
Svenskar –
Det är lika lustigt varenda gång som svenskar sak ge sin "oberoende" och "Vetenskapliga" perspektiv på icke västerländska länder.
Jag som kristen har varit i Pakistan men även andra länder som så ofta kritiseras i bl a Sverige. Jag fick väl dricka hur mycket te jag ville och för den delen göra massa andra saker utan att bli avrättad. Pakistan är ett väldigt vackert land med många fantastiska människor. Det finns mycket mer i Pakistan är Talibaner, mord och bomber. Åk dit och uttala dig sedan.
Den bilden grekerna och italienarna sänder ut om Sverige är ju allt annat än rättvis. Kvinnor som går nakna på gatorna och som har "våldtäktsförsäkringar" och mycket mer. Det stämmer väl inte, eller?//Jan
PS Jag förstår att jag kommer få mycket kritik för att inte hata Pakistan. Shoot! Kör på. Klaga och kritisera mig nu.
Cornu: Imponerande klarsyn betr Libyen. Här finns mycket man kan undra över…
/ Z
det var kul o se hur "tystad" en viss person blev av artikeln från the telegraph.. 🙂
Visst är MENA en värld i sig. Man kan inte tro att utvecklingen blir som i Europa 1789 (eller annan "fin", liberal revolution) bara för att folk demonstrerar på gatorna.
På min blogg har jag sagt ungefär detsamma sedan i februari. Kul att fler tycker likadant, alla köper inte i MSM:s bild av läget.
"Jasminrevolutionen" är inte över än på ett tag. Det kommer att ta en ny vändning i höst. Här är min profetia:
http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/03/arets-hajj-blir-intressant.html
Ja man kan ju också sända ut lämpliga signaler så att minoriteterna lite hastigt ger sig av som ett annat land i mellanösterna gjort. Så blir det lättare att kalla sig demokrati sen. Demokrati mellanöstern-style.
Du MENAr förstås Israel. Israel har den största minoritetsbefolkningen av något land i regionen, möjligen undantaget Libanon. Ca 15% av israelerna är muslimer, ca 2% är kristna och 2% druser. Det är en minoritet på 19%, att jämföra med Egyptens 10%.
Intressant! För det första – jag är inte insatt i frågan, men överlag tycker jag medierna är ganska dåliga på att följa utvecklingen där nere, och när de gör det är det för att plocka politiska poäng eller jubla över hur stort det är. "Alla håller varandra i händerna och sjunger kum-ba-yah" ungefär. Kul att se saker och ting från ett annat håll.
För övrigt, media ger bilden av att det hela handlar om folk som till sist blivit missnöjda med sina diktaturer. Som jag fattar det handlar det om att man har fått försämrade levnadsförhållanden under relativt kort period. Folk är hungriga, det är det som är triggern (läs: peak oil). Vad säger ni andra här?
/M
Muslimerna har bara en enda punkt på sin agenda, och det är att skaffa sig makten i så många länder som möjligt, och därefter systematiskt utrota övriga religiösa minoriteter och ateister. Samma mönster upprepas i land efter land, så fort muslimerna tar makten så börjar förtrycket och jämlikhet/demokrati försvinner. Det är så enkelt. Men så länge muslimerna är i minoritet så är de utåt förstås en tolerant, jämlik och fredsälskande religion.
Har hänt mångagånger förr…Våra egna häxprocesser t.ex, där dödsdomen för trolldom avskaffades 1779. På den tiden var det väl stormakten och kyrkan som var drivande bakom lagstiftningen, antagligen för att skapa sig ett kontrollsamhälle.
@ 11:04 Fråga: Har du läst gamla testamentet ?
Cornus analys angående te-drickandet är korrekt, jag befann mig inte bara i samma land utan i samma stad under tiden då ministern blev mördad. Jag har fått det berättat för mig first hand på plats av person som känner henne. Min far är från pakistan och hans reaktion blev att "ja, det har jag också råkat ut för många gånger när jag var yngre och bodde i Pakistan, köpa te på gatan, visst, men då får ni betala för glasen också"
Vidare tror jag ni missar poängen, självklart kan en kristen på de flesta ställen dricka te men poängen är att denna diskriminering förekommer.(Detta var ändå i en av de största städerna, hur tror ni då det kan se ut på mindre upplysta ställen?)
Min egen släkt (kristna) ger stränga förmaningar till sina barn "säg att ni är kristna men vad ni än gör diskutera ALDRIG eran tro med muslimerna i skolan" Kommer det till en häftigare diskussion och någon blir sur kan ett "hädelse hot" lätt komma och som sagt det är dödsstraff för det. Alla kristna i Pakistan vet detta, tror ni då att en kristen flerbarnsmor verkligen riskerar sitt liv och sin familj genom att häda? Låter det rimligt? Eller är det rimliga att någon blev sur för det hon hade gjort och då tog till det enklaste "hon har hädat"
Mycket väl skrivet Cornu! Man får hoppas att det tas upp av övrig press, men det är nog mest en förhoppning. Budskapet kammar mothårs på den välkammade PK pressen.
Tack, intressant bekräftelse.
Ja, i stort sett går poängen hem men varför förblindas du av Sovjethat? Jag har kraftigt reviderat min syn på Sovjet, samhället verkar ha haft en harmoni som vi helst saknar i väst. Det hjälper att tala med människor som var med, som upplevde att livets gång inte alls var den drakoniska som vi såg på Rapport som liten. Idag är det annat. Kommunismen skulle ju ta bort känslan för familjen. Det funkade i det kapitalistiska svenska semi-ddr vi levde i men aldrig i öst. Där har familj och kyrka lyckats hålla ställningarna – tills nu. Den dekadanta pengar och porr-stilen är där fullt ut!
Även i Libyen har det funnits en harmoni, långt större där alla försäkrades möjlighet till bostad, rabatter på bilar, medborgarlön, uppodling av öknen genom Nubiska sjön, bidrag när man gifter sig, fria utlandsstuder för de duktiga med alla expenses betalda. Nästan ett kommunistland.
Patriaken Gregorius III skrev nyligen ett brev till makthavare i världen och bad dem att INTE ingripa i Syrien. Patriaken visa en hel del geopolitisk insikt.
låter som "Jocke" har sett "What the west should know about ISLAM".
http://video.google.com/videoplay?docid=-871902797772997781#
Vet inte hur sant det där är.. men förmodligen sant bland fundamentalisterna.
/Joakim (annan)
Andelen kristna i Egypten är dock, precis som andelen Shiamuslimer i Saudiarabien, ytterst osäkert, eftersom man nog inte upplevt det som överdrivet säkert att upplysa myndigheterna om vilken religiös tillhörighet man har.
@M, för att brist på den mat som man brukar äta och fattigdom skall trigga uppror behöver det finnas ett missnöje med diktaturen som kan triggas.
Om nästan hela folket är nöjda med sina ledare och ledarna gör det som behövs för att ta landet igenom krisen blir det inget uppror. Självklart utgår denna tanke från ett nordeuropeiskt "protestantiskt" perspektiv.
Vår upplysta kultur är dock inte immun för hat mot minoriteter som politisk avledningsmanöver när ekonomin är trasig. Det kulturellt närstående Tyskland demonstrerade det på 1930:talet. Den typen av retorik och tänkande är just nu mest accepterat inom extremfeminismen (byt "man" mot "jude" i deras texter) och finns där som en accepterad politisk verktygslåda som skulle kunna få en utvidgad användning om politiken går åt skogen.
Nästa depression i Sverige blir oroande när en rejäl minoritet kommer från andra kulturer och har haft framgång med att kräva stöd utan att inse att möjligheterna har en gräns som visserligen kan ligga ganska nära de fysiska gränsen men den finns. Politiken som under lång tid var inriktad på att isolera invandrare från arbetsmarknaden räknar jag som ett av de sämsta besluten som någonsin har tagits i Sverige, med det missade man att göra invandrare mera svenska i ekonomi och politik.
De som har mest att förlora på en pajad integration med konflikter mellan nya invandrare och resten av samhället är redan integrerade invandrare. Går det åt skogen förväntar jag mig att de extremare rörelserna kommer att få många medlemmar från integrerade invandrare som är beredda att riskera livet för att stoppa en form av utveckling som deras föräldrar har flytt ifrån. Det skulle inte förvåna mig om säg SD blir det parti som får störst andel andra och tredjegenerationsinvandrare (märkligt begrepp).
Appropå att rädda minoriteter i oroliga länder anser jag det helt ok att ta emot stora mängder flyktingar, framförallt om de tillhör minoriteter som är lätta att integrera i samhället så det går att ta emot fler. Sköts inte integrationen pajar det genom olika former av konflikter och kriminalitet. Så jag tror i runda tal att det går att ta emot en miljon från Finland men med stort kulturellt avstånd bara tio tusen.
En intressant detalj apropå om det går åt skogen i olika regioner är om det finns minoriteter som vi borde marknadsföra oss till och försöka locka hit. Hur gör man Sverige till ett "USA" som folk vill flytta till för att vara fria inklusive fria från religiösa tvång och jobba hårt med att skapa sig en bra framtid?
Ett uppror i Syrien skulle kunna leda till att Iran förlorar mycket mycket av sina möjligheter att djäklas med Israel och det vore riktigt bra.
Vi får se vad de här upproren leder till och om det inte blir bra vad nästa omgång leder till. När oljepengarna i regionen är slut blir det dock mycket svårare att åstadkomma något riktigt bra.
Magnus Redin:
"En intressant detalj apropå om det går åt skogen i olika regioner är om det finns minoriteter som vi borde marknadsföra oss till och försöka locka hit. Hur gör man Sverige till ett "USA" som folk vill flytta till för att vara fria inklusive fria från religiösa tvång och jobba hårt med att skapa sig en bra framtid?"
Men är det verkligen önskvärt med mer invandring i dagsläget, oavsett varifrån de kommer och hur väl de integreras? Som världen ser ut och utvecklas, med stundande energikris och accelererande miljöförstöring, så känns det som om befolkningsminskning borde stå högt på dagordningen, även i förhållandevis glesbefolkade länder som Sverige. Och det fina i kråksången är ju att det räcker att strypa invandringen så löser det sig automatiskt, då svenskar inte föder tillräckligt med barn för att helt bibehålla sitt antal. När vi minskat "lagom" mycket kan man stimulera barnafödandet lite grann, eller för all del öppna för invandring igen, för att stabilisera folkmängden på den önskade nivån. (Sju miljoner kanske, sisådär?)
Jag tkr det är tråkigt att kommentarer går mot riktningen "hur ska vi skydda oss här i Sverige"
Det blir ett väldigt vi och dom tänk.
Jag tror inte att det var syftet med blogg-inlägget och jag tkr att man istället ska fokusera på hur människor har det i andra länder och hur vi bäst kan supporta dem, tex. med en vettig utrikespolitisk. Kanske i vissa fall genom att ta in flyktingar, men att direkt börja tänka "hur ska vi i Sverige skydda oss mot detta" "kanske genom mindre invandring eller elitistisk invandring" tkr jag är tråkigt.
Vi är väl alla samma människor med samma värde på samma jord, right?
Anonym 12:59: Även om man fokuserar helt på altruism snarare än självbevarelsedrift så hamnar man ändå i samma slutsats. För samma pengar som det kostar att ta emot ett enda så kallat ensamkommande flyktingbarn här i Sverige (ofta i praktiken inte barn utan unga vuxna) kan man ombesörja trygghet och utbildning åt 750 barn i t ex Kenya. (Källa: Mopsen.)
Börjesson, vill du att jag skall upprepa mig och skriva samma sak igen?
Det jag är ute efter är att jag vill bo i ett fungerande land som klarar av att förbereda sig för förändringar och förändras i stället för att vi blir olyckliga. En invandring av entreprenörer och folk som vill jobba hårt och helst är duktigare än vad jag är, vilket nog inte är så svårt, bidrar till detta.
Jag chansar på att detta på det stora hela är till nytta för mig, hur det går för mig beror iofs mest på om jag koncentrerar mig på det som ger direkt nytta eller sitter här och flummar med att försöka förstå nästan omöjliga problem….
Sedan vill jag helst att det även skall gå bra för våra grannländer och så mycket kultur och människor som möjligt och då framförallt humanistisk kultur. Är vi produktiva och åstadkommer mycket som behövs efter peak oil kan vi leva på en bättre standard och bidra till många andra människors välstånd. Det bidrar även till att hålla igång den globala rörelsefriheten så folk kan resa även om det inte blir så många långväga veckoslutsresor.
Går det riktigt illa i världen och en del länder kan även en invandring innebära att hundratusentals människor som inte hade klarat sig klarar sig. Men vår handel borde kunna göra en rejäl skillnad för tiotals miljoner så den är viktigare än att husera maximal mängd flyktingar och få sociala spänningar som gör att vi inte förmår investera och producera. Hur mycket nytta som går att åstadkomma med de begränsade resurserna beror på integrationen.
Jag har inget mål för den perfekta befolkningsstorleken för Sverige men landet är ganska glest befolkat så jag ha inget emot att få fler grannar.
Att träffa ett genomsnitt av ensamkommande flyktingbarn och skaffa en personlig uppfattning om jag skall vara för eller emot det mottagandet har jag tänkt göra under ett par år och det har ännu inte blivit av. Ännu ett av alla "vore intressant att göra" projekt.
Risken att det är ineffektivt i hjälpta människor per krona kan vara stor och om det stämmer blir det en symbolfråga under nästa depression. Men det kan även vara så att det fungerar bra, jag vet helt enkelt inte och det är svårt att skaffa sig en faktabaserad uppfattning då debatten handlar om att vara för eller emot att hjälpa barn.
Båda extremerna i tolkningen av verksamheten används för propaganda och vem skall man lita på?
Den delen av invandringen som inte leder till att folk arbetar är jobbig då den blir ett nollsummespel om fördelningen av skattepengar och då blir det rationellt för människor att bilda grupper som smutskastar varandra och värre. När ekonomin växte var bidragsaffärsidéen att etablera nya behövande grupper i allmänhetens medvetande men om ekonomin krymper blir det troligt att det kommer att konkureras om att få bort andra bidragsbehövande grupper så den egna gruppen inte får mindre.
En sådan tämligen logisk kedja av egenintressen leder till ett samhälle som jag inte skulle trivas att bo i. Tyvärr är jag alldeles för rationell för att ignorera problemet och de risker som det kan ge.
Jag tänkte bara kommentera de anti-judiska demonstrationerna framför synagoggan i Tunis. Jag har råkat följa händelserna noga eftersom min pappa kommer och bor för tillfället i Tunis (Min pappasfamilj är ateister som, faktiskt tro det eller ej, en betydande del av invånarna i storstadsregionena). Det var ett 100-tals salafister (en bakåtsträvande talibanliknande idiotrörelse som vill dra tunisien och resten av den muslimska världen tillbaka till medeltiden). Ett par dagar senare var det ca 20.000 motdemostranter som samlades ute på gatorna i Tunis och demostrerade mot dessa salafister och för sekularitet… Än så länge saknar dessa extremister förankring i det tunisiska samhället (vet ej om resten av arab/muslimska världen)…
Men jag håller med dig. Det måste tas på allvar och vägen till demokrati är lång. Eftersom revolutionen pågår för fullt så hänger allting på en skör tråd och extrema antidemokratiska krafter kan när som helst ta över makten och styra även om de inte representerar folket…
14:49, stort tack för den informationen.
Intressant, det är oerhört svårt att få grepp om vad som egentligen händer i de olika länderna.
Några tankar om vad vi kan göra för att stödja utvecklingen mot demokrati?
Det är ohederligt att säga att rika är förtryckta i Sverige, om man menar att rik betyder att du har åtminstone över 10miljoner. Framförallt säger du emot dig själv, du har i inlägg faktiskt attackerad staten för att man som kapitalstark kan leva OCH konsumera offentliga tjänster helt utan att i princip skatta en krona.
Rätt att säga är att medelklassen är förtryckt, att den som sparar är förtryck och den som föredrar ekonomisk frihet är förtryckt. Ekonomisk frihet är INTE att slippa beskattning på kassaflöde det är att slippa beskattning på kapital, inflation och åter få förmånen att hantera sina egna pengar, där vårt svenska pensionssystem står för ett sjukt exempel.
Jag tycker att taken i pensionssystemet respeltive socialförsäkringssystemen är allvarligare än progresiv skatt, det vore dock önskvärt om skatten kunde komma ned till lika för alla. Men gissar att du står för ett högt grundavdrag och då blir ju inte skatten lika ändå. En annan viktig sak är att all beskattningsrätt på kassaflöde ska vara endast för kommunen. SD.
"Vill man prata om extremhöger så kan man förenkla det hela med ett enda ord "frihet""
Som vanligt glömmer liberala debattörer bort att även de konservativa normalt sett anses tillhöra högerkanten. Extrema konservativa grupper tenderar att INTE förknippas med frihet – snarare tvärtom.
Intressant inlägg. Det finns ett enda parti som tagit upp just dessa aspekter i riksdagen, gissa vilket?
http://www.youtube.com/watch?v=FmL4xtkXsVU&playnext=1&list=PLA929DE57B1866B04
Väldigt intressant läsning! Denna blogg ska jag absolut följa framöver.
Magnus Redin: Det är viktigt att komma ihåg att judarna i tyskland började hatas som symptom pga de dominerande bankirfamiljerna som ägde bank of england och federal reserve etc låg bakom versaillesfreden. Så "hämnden" riktades mot hela folkgruppen istället.
Men detta har de tagit bort från historieböckerna.
Dessutom blev juarna utvisade från alla europeiska länder mellan år 1550 och 1750. Ta reda på varför.
/ lemonride
En till ledtråd: In estimating worldly values the Jew is not shallow, but deep. With precocious wisdom he found out in the morning of time that some men worship rank, some worship heroes, some worship power, some worship God, and that over these ideals they dispute and cannot unite – but that they all worship money; so he made it the end and aim of his life to get it. – Mark Twain
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Generaliserande nedsättande omdömen om folkgrupper utgör antagligen hets mot folkgrupp oavsett om det rör sig om korrekta påståenden eller ej. Respektera våra lagar, tack. Raderar föregående kommentar.
Lemonride, att en del, kanske många, bankirer var judar och att folk var skitförbannade på banker var en faktor bland många när Tyskland rasade ihop politiskt. Själv tror jag att det viktigaste var att det var lättast att fortsätta slå på en grupp som det hade hackats på under lång tid och då utnyttajdes säkerligen alla kopplingar mellan gruppen och det som skulle kunna uppfattas som negativt.
Judeförföljelsen var ett allmänt spritt fenomen som både användes av nazister och kommunister och i flera länder stals judisk egendom under och efter andra världskriget även av andra än nazister efter att nazisterna hade fördrivit eller dödat ägarna, jag har hört talas om flest sådana anekdoter från Polen. Det finns nog mycket mörk historia att gräva i för den som orkar.
En del av katastrofen som är ganska okänd är att judar producerade mycket film och annan kultur vilket gjorde att morden och fördrivningarna förstörde mycket kultur i central- och östeuropa. Flykten från Europa bidrog till den fantastiska utvecklingen i USA, det var inte bara en oskadad industri och billig olja utan även företagsamma judar som gjorde sitt bästa i ett nytt land vilket var en liten men positiv faktor för USA, ett exempel på en möjlig nytta med invandrande flyktingar.
Magnus Redin: Läs Mark Twains text om judarna. Där skulle folk skrika hets mot folkgrupp om det skrivits nu.
Henry Ford gav på 10 eller 20-talet ut en bok kallad "the international jew" till alla som köpte hans t-ford. Han startade också en anti-judisk tidning som blev den största dagstidningen i Usa men fick stängas ner pga alla stämningar.
/ lemonride
Henry Ford var inte bara en extremt framgångsrik företagare utan även ganska knäpp, synd att han inte lade ännu mer av sin energi på bilarna.
C 2011-05-23 22:49: I detta inlägg tycker jag du med all tydlighet visar att vi har lika stränga lagar mot kränkningar i Sverige, som de verkar ha seder i Pakistan. Ännu är dock inte straffen lika stränga.
Mycket läsvärt.