Drar igång valvakan nu. Jag kommer lägga till punkter i inlägget under dagen med tidsangivelse nedan. Uppdateringarna kommer antagligen inte komma med för er som läser via feed, om ni inte laddar om.
Har ni varit och röstat än? Sett något intressant i vallokalerna? Någon som blivit intervjuad i SVT:s vallokalsundersökning?
12:44 Noterar att det idag börjat dyka upp regionalt riktad valreklam på bloggen från enskilda partier. I Västra Götaland annonserar bland annat miljöpartiet om förbättrad kollektivtrafik.
13:24 Oddsen hos Unibet försämras för alliansen. Från att ha varit på 1:1.03 för fortsatt alliansregim och 1:6.75 för rödgrön axelmaktregim så är nu oddsen 1:1.16 mot 1:4. Detta avser vinnande koalition. Nästa regering är oddsen 1:1.18 för alliansen, 1:3.75 för alliansen + (mp) och 1:4.05 för rödgrön axelmaktregering.
15:51 Har nu varit och röstat. Kan konstatera att jag kände tre av sex valförrättare i lokalen, och är Facebook-kompis med en av dem. Samhällsbärare som känner halva bygden. Slapp visa legitimation, och alla andra som jag såg överlämna sina röster slapp också detta, då de var kända med för- och efternamn. Livet på landet… Gott om folk och några minuters kö. Sedan var det iväg till ett av de tre caféer vi har inom samvetsavstånd (<15km) här på landet för att festa till med lite fika.
17:16 Valenkät är nu utlagd här ute till höger. Svara vad ni faktiskt röstade på i riksdagsvalet. Som vanligt kan jag inte se vem du är eller var du sitter när du svarar så ditt eventuella svar är helt anonymt för mig.
18:18 Enligt vemvinnervalet.se, som sammaställer oddsen från olika vadslagningsfirmor, är det 85% sannolikhet att alliansen vinner valet i någon form, dvs bildar regering efter valet. Se även bloggrannen Zed.
18:34 I år har jag faktiskt blivit uppringd av Sifo och mina åsikter har alltså påverkat resultatet av Sifos opinionsundersökning. Specifikt den sista. Jag har även deltagit i SOM-Institutets e-Panel, och kommer alltså vara en liten del i Sören Holmbergs analys av valet som antagligen i vanlig ordning kommer läggas fram i SVT innan valresultaten kommer in. Tyvärr har jag bitit mig i tungan och faktiskt svarat seriöst, även om min normala inställning är att ljuga i alla undersökningar man erbjuds att deltaga i, för att få opinionsinstitut att göra bort sig.
18:53 Valanalys (pp) och (sd)
(pp) gör som väntat ett katastrofval. Från att ha haft mycket stora väljarsympatier här på bloggen, ca 9.3% i senaste undersökningen, är man nu nere på 4% av läsarna för tillfället. Väljarna har alltså flytt sedan den 23:e augusti. Möjligt att sexskandalerna påverkat, eller så har bara (pp)-folket slutat läsa bloggen ju mer kritisk jag blivit mot partiet.
Det andra stora är att (sd) fick 19.5% av väljarsympatierna den 23:e augusti. Nu när jag frågar vad folk faktiskt röstade på så är det för tillfället bara 13%, och då är ändå (sd)-väljarna bland de mest verbala i kommentarsfälten, så de har definitivt inte flytt bloggens läsarkrets.
(sd) kanske fortfarande kommer in i riksdagen, men det blir nog på håret och kanske inte ens en vågmästarplats. En missnöjesyttring kan nämligen vara att säga sig rösta på (sd) eller hota om detta, men sedan fega ur när man väl faktiskt går till valurnorna. Syftet, nämligen att få fram ett missnöje och uppmärksamhet i frågorna som (sd) driver blir nämligen uppfyllt ändå genom den uppmärksamhet som partiet fått i valrörelsen. Men sedan röstar man klassiskt i slutändan.
Kan naturligtvis ha fel här. Snart har vi svaret. Men (pp) kan vi nog räkna ut, de når nog inte ens gränsen för partistöd. Skall vi gissa på 0.5%? Vad tror ni?
I övrigt är läsekretsen borgerlig, så det enda man kan säga är att (m) blir största borgerliga parti, följt av (fp) och sedan blir det rätt lika mellan (kd) och (c).
19:38 Att salta undersökningar på nätet spelar inte heller längre någon roll när 99% av alla som röstat redan lagt sin röst. Så man kanske inte anstränger sig med att radera cookies, starta flera webläsare etc för att dra upp sitt partis röster här på bloggen. För om några timmar har vi ett relativt stabilt valresultat och därmed kvittar alla uppblåsningar av siffror.
19:42 Enda dramatiken än så länge är att en äldre man med kniv uppehöll sig i samma område som statsministern.
20:23 Enligt SVT:s vallokalsundersökning (valu) går alliansregimen mot seger med 49.1% mot axelmaktens 45.1%. (sd) blir vågmästare på 4.6%. Valun brukar har rätt i resultat, men förstås fel i procent.
Det avgörande nu är om när man blir tillfrågad om man vill deltaga i valu när man lämnar lokalen är mer benägen att stolt svara ja om man röstat på (sd) eller inte. Om (sd)-väljare stolt vill berätta detta för världen kan (sd) vara överrepresenterade, och de skäms för att ha röstat på (sd) så kan de välja att inte svara och bli underrepresenterade.
Man kan iaf räkna bort axelmakten nu, även om det sista ordet inte är sagt än. Synd att man inte har ngn TV. Vore kul att se minerna hos (s)ocialisterna nu…
20:32 Vallokalsundersökningen säger ju ingenting om förtidsrösterna som varit större än förr.
20:44 Underbart att höra förnekelsen från (s) via SVT Play nu. “Bästa valrörelsen någonsin”, “underbar stämning i valrörelsen”, “Mona Sahlin har verkligen visat statsministeregenskaper”. Yay, us! Go team!
Något om hoppet och det sista som överger människan kanske är på sin plats.
20:55 Nu är det bevisat. Moderaterna är utomjordingar.
Skärmdump från mediadatorn (Mac Mini) och SVT Play. Notera frånvaron av ögonbryn och huvudbehåring. Utomjording.
21:10 Nu börjar de roligare valdistrikten komma in.
Ute i hard-core bibelbältet längst kusten i Göteborg är (kd) stora. Mycket frikyrkor. Återkommer med Södraskärgården/Donsö när den kommer in. Där har (kd) inte sällan över 60% om jag minns rätt. Och en person röstar på (v). Antagligen vet alla vem den personen är…
21:23 Piratpartiet får högst 0.4% enligt valu
Av 1.2% till övriga partier får (fi) 0.8% enligt valu. Det betyder att (pp) enligt valu får mindre än mina skattade 0.5% ovan.
21:46 Första prognosen: Alliansregimen får egen majoritet med ett mandats marginal
(sd) är inte vågmästare i första seriösa valprognosen. Nu blir det spännande längt in i nästa vecka om det fortsätter så här.
21:57 (kd) tappar stort på Donsö.
Endast 41.1% av rösterna. Halleluja?
22:01 (sd) vågmästare med ett mandat enligt valprognos
Grymt spännande.
22:07 Trendspaning på SVT:s valvaka. Långa näsor och grått hår. Bildligt såväl som bokstavligt.
22:18 Även kommunistpartiet (v):s politbyråchef Lars Ohly säger att partiet gjort den bästa valrörelsen någonsin och kallar övriga kommunister för “kamrater”. Bagdad Bob, släng dig i väggen.
22:22 Obetalbart. Beatrice Ask säger att det är mycket bekymmersamt med de här extrempartierna i riksdagen (plural) med direkt anspeling på Lars Ohly, som uppmanade (v) att starta utomparlamentariska rörelser för att bekämpa utvecklingen utanför demokratiska regler. Dvs terroristgrupper.
22:38 Citat från läsarkommentar som sammanfattar (sd):s partiledartal på ett bra sätt: “Ouch, valvakans stora pinsamhet: SD supportrar tror att det är hockeymatch när partiledaren skall (försöker) hålla tal… /Q”
22:40 Riksdagens minsta parti. Vänsterpartiet. Allt till Internationalen i bakgrunden, “kamrater” kallas man i partiet, och man skall ta till “utomparlamentariska metoder”, dvs terrorism, för att bekämpa (sd).
22:42 Kort valanalys. Resultatet kan vara det bästa tänkbara om alliansen och (mp) bara släpper sin prestige. Tänk er den bästa av världar. En alliansregim med stöd av (mp) som alltså blir en grönare allians. Dock öppnar inte Peter Eriksson för detta i talet just nu.
Kära alliansregim: Stryk några motorvägar, erbjud några höghastighetståg, lägg på 55 öre på bensinskatten (mer än (v) och (s) gick med på) och samarbeta med (mp) om t ex småföretag. (mp) är större än (sd) och det vore mer demokratiskt och få mer stöd av svenska folket att välja dem som samarbetspartner. Ett lite grönare borgerligt Sverige.
Kära (mp). Släpp ert vänsterflum och ta chansen att få driva in era kärnfrågor kring miljö i den faktiska politiken istället. Med tanke på att vi står inför konsekvenserna av peak oil de närmsta åren, så behövs det. Släpp vänsterflummet och prestigen nu. Stå upp för den kraftiga miljöpolitik Maria Wetterstrand pratar om och släpp vänsterideologin. Om (sd) nu är ett så stort hot så kan ni ta lite ansvar.
22:56 Nu kommer Mooona. Med trösttoblerone i handen kanske?
23:04 Oj, vad Ohly är sur. Kan det bli slagsmål med Jimmie. Yes, Ohly vägrar sätta sig i samma rum som Åkesson. Demokratiskt och respekt för väljarna. Inte. Ett sådant barnsligt uppträdande från kommunisten stärker ju bara (sd):s sak.
Synd, jag hade gärna sett en rejäl holmgång i direktsänd TV.
23:14 Mooooona!!!
23:15 Nu kommer hon, alliansens hjälte.
Stolt men inte nöjd?
Ser ut som Ernie (seriefiguren). Ingen haka. Eller för mycket haka och ingen hals.
Gissar på bästa valrörelsen någonsin.
Hon tackar från botten av sin mage. Kräkas? Hon hyllar deras valfusk, nej förlåt, röstskolor.
Oj, Mona kände vinden i ryggen. Helt ny innebörd för det begreppet. -18 mandat. 18 sossar som får söka a-kassa. Mona har vigt sitt liv mot främlingsfientligheten… Det ni. Nalin Pekgul klappar händerna så hårt att hon trillar av podiet.
“Vi, bärarna av de demokratiska idealen”. Dvs när de valfuskar och har “röstskolor” eller skjutsar folk, förlåt, valboskap till vallokalerna. Nu kommer Säpo till SVT. Förlåt. Det var visst miljöpartiet. Mona erkänner att de har förlorat. Nalin Pekguls händer började blöda.
23:39 VAR ÄR REINFELDT?
Nu vill vi höra vad han tänker sig som regeringschef. Sluta vänslas med … hustrun på hotellrummet. Träd fram.
23:49 Två unga sossestudenter är kvar och partajar och blir intervjuade. Men ingen statsminister. Allt är medias fel, speciellt DN om man får tro sosseungdomarna. Men de är väldigt stolta. Hur kan man vara stolta när man förlorar och gör en usel valrörelse?
23:53 Baren stänger redan på (v):s valvaka. Annat hade det varit på Lars Werners eller Gudrun Schymans tid. Party on! Nu skall man istället slipa knivarna. Bokstavligt är jag rädd.
23:58 Skååål. Mer AIK-klack hos (sd). “Jobba väldigt seriöst” citat från partisekreteraren.
00:00 REINFELDT!
Gött, nu kan man gå och lägga sig.
Alliansen fortsätter regera. “Vi kommer inte samarbeta med eller göra oss beroende av (sd)”. Man vill inleda samtal med (mp). YES! Snälla (mp) släpp det röda och ta lite ansvar.
Fantastiskt av (m) att som främsta regeringsparti göra sitt bästa valresultat någonsin. Snacka om förtroende. Duglighet.
Jaha, där fick inte Reinfeldt prata mer för SVT.
0:08 Reinfeldt utesluter inte ministerpost för (mp). På direkt fråga så säger han att man skall starta samtal med (mp) och under inga omständigheter låta (sd) få inflytande. Det luktar (mp) i regeringen.
Nu går jag och lägger mig. God natt.
Upprepar: Miljöpartiet, Peter och Maria, Reinfeldt har räckt ut sin hand. Ta den. Ni har chansen till plats i regeringen.
113 kommentarer
Jodå, har röstat. Var av nån märklig anledning vaken och uppe redan före åtta, trots att det är söndag. Promenerade bort till vallokalen där det inte var nån direkt aktivitet. Inga valarbetare som delade ut röstsedlar, inga medier och bara ett par röstande förutom mig. Gråmulet väder och regnet hängande i luften, men när jag ändå var ute så fortsatte jag till det lokala konditoriet för frukost. Kaffe, apelsinjuice och en rågmacka med ägg och ansjovis. Så här långt har alltså valdagen varit mycket lyckad tycker jag!
//Jonas
Har också röstat.
Såg flera pensionärer som avslöjade sin valhemlighet genom att enbart ta röstsedlar för (SD).
Annars var allt sig likt jämfört med tidigare val.
Kom i väg till vallokalen vid 10.30. Fick köa för att rösta. De flesta partier delade ut valsedlar, dock inte SD, V, FI eller Piraterna
Jag kan rapportera ett halvfult försök att få folk med dålig syn att ta fel röstsedel. Någon sverigedemokrat hade bytt plats på två buntar valsedlar så det låg socialdemokratiska i mitten på den sverigedemokratiska raden och SDs ytterst på den socialdemokratiska. Valförrättarna svor och fixade till det efter att jag påpekade det.
42, vill du avslöja kommun, ort, valdistrikt?
Röstade för två veckor sedan på konsulatet här i Sydney. Det kändes som att jag valde mellan filmjölk med socker eller filmjölk med kanel. Båda ganska bleka alternativ. Härifrån ser det ut som att partierna är i stort sett överens om det mesta. De skriker om ödesval och att skillnaderna är svart-vita, men de verkar mest bråka om huruvida inkomstskatten ska ligga på 65 eller 60%. Jag hör ingen som vill sänka skatten till 35% och de offentliga utgifterna därefter.
Ska testa att ångerrösta, bara för att jag kan.
En mindre tätort i linköpings kommun.
Gustav,
"Man kan alltså bara ångra en förtidsröst. Den röst man lägger i vallokalen kan man inte ångra. "
http://www.val.se/valet_2010/rosta_har/angerrosta/
Jag har avlagt min röst i morse kl 08:27 (plus minus någon minut). Det var en liten liten kö och man fick vackert vänta på sin tur innan man gick in bakom skärmen.
Inga direkt anmärkningsvärda händelser men än en viss förvåning över att Feministiskt initiativs valsedlar saknades i lokalen. Annars var det generellt sedan god och uppsluppen stämning i lokalen.
Jag skulle också när vi ändå har valvaka här tipsa om mitt valvakebröd att använda framför datorn eller tvn. Det hinner du som läsare baka innan rösträkningen börjar.
http://stockmansbrod.blogspot.com/2010/09/kavring-med-applen-valvakespecial.html
42: Jag har förtidsröstat 🙂
Klickbar länk http://stockmansbrod.blogspot.com/2010/09/kavring-med-applen-valvakespecial.html
(Man kan skriva in HTML-kod, ex <a href="url"> , <i> och <b> om man vill formattera sina inlägg)
Gustav,
Gott, tänkte bara bespara dig en extra tur till vallokalen.
http://vemvinnervalet.nu
Sammanställer hela tiden alla världens bettingsajter och uppdaterar oddsen för alliansen och de rödgröna med en minuts uppdatering.
De flesta avslöjar vad de röstar på genom att, för öppen ridå, enbart ta ett partis valsedlar. Antagligen bär det emot för många att ta fler valsedlar än vad man avser att använda. Detta gäller särskilt de lite äldre valdeltagarna.
Valsedlarna står helt öppet på ett bord och det är svårt att dölja vilka valsedlar man tar.
/Lars
Lars: Så brukar jag med göra, Känner att man inte ska behöva skämmas över vilket parti man väljer.
/Nils
Hej Nils
Men, möjligheten att plocka valsedlar utan att hela socknen står och tittar på borde finns. Sen är det upp till var och en att berätta vad den röstar på.
/Lars
De flesta har väl fått valsedlar så det räcker i brevlådan? Åtminstone har jag det. Tog med mig de aktuella hemmifrån, invirade i röstkortet. Hur enkelt som helst, inget rotande på bordet i vallokalen.
//Jonas
På ambassaden i Budapest fungerade det relativt bra att rösta.
Lite kaotiskt blev det speciellt då personalen arbetade hela tiden från andra sidan av ett större glasfönster.
Saknade lite alla listor med namn man är van att kunna nyttja för att kryssa någon.
Dom har nog inte möjlighet att erbjuda dessa, men riksdagsvalet borde ängå kunna gå att ordna.
Om jag har förstått det rätt så ligger det nu ett kuvert med mina röster i vallokalen där hemma och efter 20.00 så öppnas dom tillsammans med alla andra röster.
Man borde givetvis ordna så att valsedlar finns bakom varje skynke, inte lägga dem öppet precis bredvid den kö som bildades där jag röstade.
Ett bättre alternativ är ju annars att ha ett papper med alla partier på och så sätter man ett kryss på det parti man röstar på.
Jonas, även om du tar dina valsedlar i röstlokalen skall detta kunna ske avskilt.
Nils, ingen behöver naturligtvis skämmas över vad de röstar på men röstar du på "fel" parti kan det slå hårt mot din karriär. Därför är det viktigt att valhemligheten kan bevaras på alla sätt för den som så önskar.
Om jag var spelare skulle jag definitivt satsa på alliansen+mp. Det verkar sannolikt att sd kommer in samt att alliansen inte får egen majoritet. Mp kommer inte nöja sig med att bara vara stödparti till alliansen. Största hindret för denna konstellation är förmodligen Maud.
//Håkan
Eller så tar man en blank valsedel och skriver partiets riktiga namn utan att felstava. i.e.
Moderata samlingspartiet
INTE nya moderaterna
/Tisgift
@Marcus
I så fall kan du väl ta en blank valsedel och skriva ditt favoritparti på den. Då kan du ju också välja Kalle Anka och andra som inte har några valsedlar.
Jag ser det som ett ickeproblem, och rent av bra att valsedlarna ligger framme. På så sätt behöver inte personalen snoka bakom hemliga skärmar, och alla kan själva se att valsedlar finns som de skall. Ligger det valsedlar i hemlighet bakom varje skärm kan man slänga andra partiers valsedlar, blanda om dem etc.
Man kan plocka alla valsedlar, vissa valsedlar, plocka blank och skriva på, eller ta med hemifrån, oftast får man dem i brevlådan också. Dessutom kan man ju luras. Plocka t ex moderaternas valsedlar, men i hemlighet ha med vänsterpartiets och rösta på dessa.
Angående valsedlar med namn och ej. Valmyndigheten ordnar valsedlar utan namn åt riksdagspartierna, det är upp till partierna att lägga ut valsedlar med namn om de vill ha sådana i lokalen.
Vilket år blir det elektronisk röstning i vallokalerna?
När kommer vi kunna rösta via datorn hemma? Kan man sköta sina bankaffärer och lämna in deklarationen via internet borde det också gå att rösta via internet.
/Christian
Anonym 15:44: Visst har du rätt, men när vi nu vet hur det ligger till så ser jag ändå inga större svårigheter. Det går ju som sagt att plocka en valsedel från respektive parti också.
//Jonas
Röstade i förmiddags och det blir 45 minuters valvaka på statstelevisionen innan Sampdoria-Napoli ikväll. Kanske kikar in här också. Hade gömt SD-sedlarna i röstkortet och plockade på mig röstsedlar för moderaterna och sossarna i vallokalen. Bakom gröna skynket stoppades dessa i bakfickan och SD-lapparna åkte ner i kuverten.
Sluta gärna blanda ihop de europeiska och brittiska sätten att skriva odds. 1:4 är tex ett brittiskt odds som motsvarar det europeiska 1,25 och mer än så får man väl på de rödgröna…
/Mikael
Skulle vara intressant att veta vad som låg i dom cornucopiska kuverten men det gissar jag att vi aldrig kommer få reda på.
Nästa gång tar jag med egna valsedlar. Stod en valarbetare och fluktade helt ogenerat. Palla att plocka på sig olika valsedlar.
Cornu röstar naturligtvis på det parti som svarade bäst om peak oil.
Du menar (mp)? En röst på (mp) är en röst på Mona Sahlin och Lars Ohly. Njaaa…
Cornu röstade på centern
Om man läst mycket vad Cornu skrivit här så tror jag det är självklart vad han röstat på.
(Vad nu det spelar för roll)
//HPD
Jag gissar på Moderaterna i Riksdagsvalet, KD i landstinget och Folkpartiet i kommunvalet.
/Per
lite underhållning i väntan på resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=YAQDz6m2XPk
Jag tycker att man ska ha fotobevis när man påstår något sådant som valfusk. Själv tog jag med mig kameran men allt var snyggt och prydligt…. kan man anta.
Man vet ju inget om de röstsedlar som man inte ser. Inga röstsedlar från något parti vänster om vänstern fanns.
/Tisgift
kläm fram det nu cornu, vad röstade du på?
Om du får ett SMS eller ett mail där någon uppmanar dig att rösta på en kvinna som heter Mona. GÖR INTE DET! Det är ett VIRUS som tar minst 4 år att få bort. Kopiera och klistra in i din statusrad för att varna andra. DETTA ÄR VIKTIGT!
Det här med valhemligheten. Det är klart att det är ett problem när kanske nästan hälften av alla röstande i praktiken röjer sin valhemlighet vid valsedel bordet. Må vara av obetänksamhet men det borde kunna skötas bättre.
/Lars
Cornu är en klockren moderat.
I vår vallokal beklagade valarbetarna att de hade för mycket att göra och låg efter med räkningen av förtidsrösterna. Man undrar hur det går att få ihop folk nog till valarbetet. Skulle det bli laggning i räkningen kanske det blir en lång vaka.
/Tisgift
Så här röstade jag.
Först gick jag in i lokalen för att se att där inte fanns några kommunister. Sen ordnade jag så att 'valbåsen' blev tomma varpå jag förde samman dem till ett större skynke.
Det är rent otroligt hur snabbt man kan jobba med en liten handsymaskin idag!
Därpå gick jag raskt bort och tog med mig hela bordet med valsedlar och sedan..
..ja där drabbades jag av tvivel, kval, ångset och ågren. Folkpartiet, Vänstern, Centern, Sossarna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet.. jag visste varken ut eller in..
Till slut tog jag bara några sedlar ur högen, slängde ned dem i kuverten, slickade igen, lämnade in och gick sedan gråtandes ut ur lokalen.
Det är hårt att leve i en demokrati.
/Magnus K
Val i Sverige är på sin höjd pseudodemokratiska. Systemet med partilistor gör att partiledningen effektivt kan styra vem som väljs in. Dessutom är systemet med olika valsedlar för vart parti som dessutom ligger öppet så att alla kan se vilket parti någon väljer garanterat en effektiv hämsko. Tag t.ex. en moderatblankett i ett djuprött valdistrikt …
I civiliserade länder har ingen utomstående någon som helts möjlighet att se hur den röstberättigade avlägger sin röst på det vis som är kutym i Sverige.
efter mycket om så blev det sd som protest.
ingen vågar prata om vår invandring utan att få
en stämpel som rasist.
jag tycker att dom som kommer hit ska väl få ärlig chans att ingå i det svenska systemet.
vi får väl se vad demokratin är värd samt yttrandefriheten.
Hur exakt fungerar det om man förtidsröster, och sen går och röstar igen på valdagen? Hur räknas det om? Hur mycket extraarbete blir det?
Ang kryssvalsedlar. Ok det visste jag inte att dom gör så..
Ang elektronisk röstning, tekniken finns, men det finns även en stark ovilja från staten/politiker att införa vettiga elektroniska ID handlingar. 🙁
Datorer till valarbetare så dom inte markerar fel person kanske vore något, men det är lika känsligt såsom elektronisk röstning då spårbarheten försvinner.
Allt går att lösa iofs, men viljan och pengarna saknas..
Sd lär nog komma upp i 7-8%. Skamfaktorn är väldigt stor för det partiet.
Men jösses, Anonym 16.07, deklarationen och bankärendena är ju inte anonyma! Typ samma svar till Anonym 18.04.
SD 7-8%? Asgarv.
Guldkalle, Jämför nydemokrati 1991. De blev betydligt större än opinionsundersökningarna visade. Trots lägre skamfaktor.
Jag ser gärna att de blir mindre, försöker bara gissa vad de får.
Vi vet snart.
Inte många röster på (pp) ute i marginalen. Var mycket snack och lite hockey från läsarna tydligen. Eller så har de slutat läsa bloggen…
Hur stor andel utlandsröstare röstar blått respektive rött i de förra valen?
Man kan också notera att betydligt färre har röstat på (sd) enligt undersökningen till vänster än vad som sade sig vilja rösta på (sd) i tidigare enkäter. Än så länge.
Att 13% av dina läsare väljer att rösta på ett parti som grundats av nazister är förvånande, fascinerande och, inte minst, förskräckligt.
/Mikael
Hur som helst är det, med en dryg timme kvar, olidligt spännande….
Mikael, jag har generellt läsare som väljer att tänka själva (oavsett om de tänker rätt eller fel) eller är kritiska mot samhället och rådande strukturer. Därmed blir det en viss övervikt (sd)-väljare här, trots att jag inte uttrycker några speciella sympatier för partiet. Däremot har jag inte kastat ut dem eller tjatat emot. Så länge man håller sig inom lagens gränser skall man få komma till tals i en demokrati. Åtminstone här.
Har dock skrivit om t ex den skyhöga och exploderande brottsligheten i Sverige, se t ex
http://cornucopia.cornubot.se/2009/11/ett-samhalle-infor-sammanbrott.html
eller
http://cornucopia.cornubot.se/2010/05/aldrig-forr-har-sa-manga-brott.html
eller
http://cornucopia.cornubot.se/2010/05/flytta-ut-pa-landet-for-att-fly-valdet.html
vilket drar till sig (sd)-läsare antar jag.
Hur tänker de etablerade partierna angående invandrare och muslimer? Minns ni Janne Josefssons valstugereportage inför valet 2002? Frågan är komplexare än vad som görs gällande.
Betänk att SD anhängarna trollar internet efter undersökningar för att sedan massrösta. Inget ovanligt och behöver således inte betyda något om läsarna.
PP slår ju ut sig själva av att bara ha en valsedel. Vem vill rösta på ett sånt parti? Hade nästan kunnat rösta på dom i landstinget, inte för att jag gillar PP men jag hatar landstinget.
// boblog
@Guldkalle
Att anonymisera röster med spårbarhet är tekniskt enkelt.
Användningen av ID kort skulle främst vara för att pricka av att man kan/har röstat.
Exempelvis.
Kalle går fram stoppar in sitt idkort i en läsare, röstförättaren kontrollerar att det lyser grönt eller liknande.
kalle går bakom "skärmen", trycker på en elektronisk panel.
Rösten registreras, kalle får ett kvitto på det han tryckte på samtidigt som han ser ett duplikat printas i en låst box.
Kalle lämnar "skärmen" får sitt elektroniska idkort från röstförättaren.
Det finns massor av lösningar, men det måste till pengar, och öppenhet samt god spårbarhet, ingen kommer lita på slutna system eftersom dom misslyckas ständigt i flertalet länder med att bygga system som är korrekta.
Vilken valvaka följer du cornu? SVTplay eller TV4play? eller kanske radio? Eller surfar du bara runt på webben i lugn och ro?
/Alexander
Med den oförmåga som svensk stat har att upphandla tekniska system skulle ett elektroniskt system kosta 600 miljoner från någon av dom stora drakarna.
Den som tror något annat är rätt naiv.
Det är även ett stor problem med elektronisk rösträkning där rösterna kan manipuleras med några knapptryckningar. Vidare är det en strid ström med säkerhetsproblem i dom maskinera som säljs i usa.
Varför laga något som fungerar?
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html
anonym 20:38 –
Använder du mulltoa också?
Fungerar mulltoan, ska man inte laga den.
@skogsmulle –
Nä, men man gå över till ett annat system?
Hittar vi Sahlin vid en kiosk strax bakom midnatt, tröstätandes Toblerone?
Inlägg 20:32, enligt Sören Holmberg skall visst förtidsrösterna vara med i VALU.
/gustav
Det beror på om man gillar sin mulltoa eller ej.
Tidigare PP-medlem här men har nu andra intressen. Röstade inte alls då det enda parti jag skulle vilja rösta på vore MP och en röst på dem är en röst på toblemona.
Det mest påfrestande vid vallokalen anser jag vara påtrugarna utanför som försöker ge dig valsedlar.
Hursomhelst tog jag med mig båda barnen för att de skulle få se hur det gick till när man röstar. Förklarade lite på vägen och inne i vallokalen, men det är än så länge ganska abstrakt för dem.
Fanns bara påtrugare från (mp) och (s) i min vallokal, dit vi som vanligt drog med barnen av pedgogiska skäl. De ville rösta på Piratpartiet, det lät roligast.
Kan konstatera att vårt valdistrikt är blåast i kommunen, med mindre <30% som röstar på (s) + (v). Känns bra.
Var är den megastora tobleronen på Kristian Luuks tröstprisbord.
21:57 Klockren kommentar. LOL.
Hur är mentaliteten i orter där KD nästan har egen majoritet?
Själv lever jag i en bruksort, och det är inte alltid lätt att vara moderat.
Så länge man går i kyrkan är man säkert förlåten även på ett lägre plan…
cornu är stenhård varghatare och centerpartist, men dina inlägg om peakoil är mycket bra, du gör mer nytta än skada, det är mer än vad man kan säga om många andra, dessutom har du gjort mig till miljonär, via tips om bl a Kanadensiska oljetruster(jag var miljonär innan, men du har gjort mig ännu rikare).
Indignationen över SD bland politiska proffstyckare på TV är stor nu. haha.
21:59 Cornucopia, kollar du på TV ändå?
SVT Play.
haha underbart med internationalen i bakgrunden.
Cornu vad tror du Sveriges troliga parlamentariska (dvs SD som vågmästare) situation har för effekter på börshandeln imorgon?
/G
Ohlyckan håller på och babblar om hur förfärligt det är med ett parti som förtrycker andra människor. Undrar hur han tänker nu?
Ouch, valvakans stora pinsamhet: SD supportrar tror att det är hockeymatch när partiledaren skall (försöker) hålla tal…
Q
Ohly är fullkomligt rasande.hehe
SD verkar vara viktiga för självbilden hos många på Teeviin.
Undrar om det finns något gammalt grekiskt ord för argumentationsmissbruk när man hela tiden försöker framhäva sig igenom att demonisera en medtävlande.
/Tisgift
Någon som vet hur stor betydelse utlandsrösterna kommer ha i den situation som råder nu?
Ohly och Åkesson snart i slagsmål SVT`s Valvaka
Yes, ser lovande ut! Slagsmål mellan Ohlyckan och Åkesson vore för jävla fränt. Dessutom i direktsändning!
Det var ju pinsamt när åkesson skulle hålla sitt "tal" och sd-anhängarna drog igång sina AIK takter för det är vad dom kan. (ni vet att dom hejja på AIK i all sport och ni vet det)
23:14 Vadå? Är det någon som du vill se moona (visa rumpan alltså) i teve? Eller är det Mååååna som kommer?
snart är pekguls händer skinflådda om hon fortsätter applodera så der
Jag kan bara hålla med, mp+alliansen vore ett dream-team.
//HPD
Haha fan kul med pekgul skämtet 🙂
Ja det här löser sig inte ikväll. Väntar på reinfeldt..
Hur kommer det sig att troll Eriksson och Wetterstrand kommer med varsin bil till svt fr mosebacke!? inte speciellt miljövänligt tycker jag. Tvivlar på att säpo förordnar det heller när dom gärna kör kolonn med så lite uppmärksamhet som möjligt dvs så få fordon som säkerheten tillåter
V slipar knivarna. Nu kanske Ohly kommer gå klädd i militäruniform som hans kollegor i Nord Korea och Kuba.
Läs min tidigare kommentar 15.44. Alliansen blev i minoritet och sd kom in. Rheinfeldt står just nu och bjuder in mp till förhandling.
//Håkan
Hur ser kronan ut? Några större rörelser?
KG sa precis i TV att Centerna inte vill ha in MP i alliansens samarbete. Noterade att med de nuvarande siffrorna har M + FP + KD + MP 49.9% av siffrorna. Men sena röster kanske de kan få >50% utan C ifall C inte vill samsas med MP…
Jag var visst lite för dumsäker på att SD inte skulle komma in och har alla besparingar i SEK, nu får man väl se sina besparingar evaporera i takt med kronkursen.
/Tisgift
M + Fp + Mp, sedan kan man välja om man vill slänga bort/behålla C eller Kd
Jag vill INTE ha kärnkraftshatande pacifister i regeringen.
SD har som vågmästare möjlighet att stoppa de rödgrönas bidragsflod och alliansens utförsäljning av statliga företag.
Det är inte troligt att alliansen skulle stödja de rödgrönas bidragsflod eller att de rödgröna skulle stödja utförsäljning av statliga företag.
Ingen av sidorna kommer heller att yrka på nyval, som riskerar att domineras av invandarfrågor.
Ingen försäljning av statlig egendom och inte en massa onödiga bidrag, Jag är nöjd med valet.
Åke M
PS. Det kommer att bli intressant att se om kronan påverkas negativt eller om påståendet var valtaktik DS.
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/valdistrikt/22/84/0701/index.html
Reinfeldt föraktar 320000 väljare!
Anonym 01:49: Men respekterar desto fler genom att inte bjuda in. Val handlar om att ta ställning och lika lite som Reinfeld vill samregera med vänsterpartiet vill de samarbeta med Sd. Ett SD som vill se förbud av invandring från _vissa_ länder är ett bra exempel på åtskillnad mellan människor och människor. I övriga frågor är Sd klart nationalistiska och socialistiska vilket får mig att placera dem mer mellan s och vp på höger-vänster-skalan.
Offerrollen har fungerat bra för er under valrörelsen men nu har ni tilldelats mandat och med detta kommer ansvar ställas,då kan man inte gömma sig bakom påståenden att världen är emot en.
Det var ingen som gnällde när riksbanken och regeringen dumpade kronkursen under 2008, vad stod Euron i som högst 11,40? Dollar över 10 spänn. Norska 1.26. Sedan 2008 vet jag inte hur många proffstyckare från banker och politiker som talat sig varma för en låg kronkurs. Men nu när ett parti som fått 5,7% i valet då minsann kommer de sänka kronan när den de facto stärkts i takt med att opinionsundersökningarna visat på ännu starkare stöd och vågmästarroll. Är väl snarare så att kronan stärks av en minskad invandring, eftersom transfereringssystemen inte blir lika påfrestade.
Och Sverigedemokraterna är ena stunden extremhöger, nästa är man mellan v och S enl. kommentarer ovan. Man kan bara skratta.
Troligen är Sd det mest företagarvänliga partiet i Sverige. Minskad fackligt inflytande. Vad sägs om avskaffande av dubbelbeskattningen (utdelning), uppmuntrande av aktieägande för att gynna det svenska ägandet? Levande landsbygd och ut ur EU, d.v.s. möjlighet för småskaliga producenter att leva på sin jord.
Moderater och Socialister älskar den statsunderstödda kapitalismen, de gynnar ju både kapital och politiker (fascim). Att värna om våra trygghetssystem (försäkringar) kan ju knappast vara socialistiskt så länge man bara får nyttja det om man uppfyller kraven, det är ju alla andra bidrag i alla möjliga former och färger som är det stora problemet.
Nä Cornucopia vi vet att du röstat Sd till riksdagen men du kan inte gå ut med det, du konsultar säkert för någon offentlig förvaltning samtidigt som du inte är 100% anonym.
Håller med om att Pekguls frenetiska klappade var en av kvällens humoristiska höjdpunkter men även Östros östermalmsklappande tillsammans med sitt lismande flin a la "hoppas jag får ta din plats Mona" höjde stämningen.
Hade inte SD som fjärde punkt på sitt program att man skulle ut ur EU?
Konstigt nog kan jag inte hitta detta på deras hemsida längre????
Vill minnas att man var väldigt bestämd på just den punkten tex skulle man omedelbart frysa bidragsutbetalningarna. Någon som vet hur det ligger till och isåfall varför man tog bort detta 'statement' mitt under valräkningen?
Trevligt val med tydlig Alliansvinst samt uppstickaren SD som tunga på vågen.
Är det en polerad yta som SD visar eller är det en verklig förändring som de har gjort.
Testa dem!
Gör inte som VP hotade med-bekämpa dem med alla medel-oparlamentariska som parlamentariska./Oppti
Har varit kul att följa valet tillsammans med cornu. Alliansen har varit fantastiska på att regera, de har gjort ett bra val. Synd att de inte fick egen majoritet. Samtidigt vill jag gratulera SD och önskar dem lycka till.
Det är humor när Lars Ohly som den företrädare för ett extremistparti han är, kommer med sådana anklagelser mot SD som han gör. Lögnerna om SD:s politik haglar från alla håll.
"SD vill kasta ut alla invandrare"
"SD består av gamla nazister"
"SD är odemokratiska"
osv..
Skamligt att media tillåter dessa anklagelser och inte tillåter Jimmie Åkesson att bemöta dem. Nåväl, han har ju 4 år på sig att i sin lugna och sakliga ton visa att lögnerna är just lögner.