När nu förträngningen släppt kring Saabs nedläggning, så är ju ilska nästa steg på skalan. Och då vill man ju gärna peka ut syndabockar.
Nu har ni chansen i veckans omröstning här ute till höger. Som vanligt kan jag inte se vem du är eller var du sitter när du svarar på undersökningen, så ditt svar är helt anonymt för mig. Omröstningen kör kort denna veckan, jag lägger ut en ny den 23:e.
Samtidigt finns förträngningen och hoppet kvar, då Spyker påstås ha lagt ett nytt bud…
Jag tycker synd om de stackars berörda som inte kan få avslut och gå vidare.
Speciellt intressant är det annars att miljöpartiets Peter Eriksson tycker att det är ett misslyckande från regeringens sida. Jag trodde att miljöpartiet var emot bilindustrin, men där hade jag alltså fel. Tydligen vill de att det skall byggas bilar, men inte att det skall byggas vägar. Lite konsekvens, tack.
16 kommentarer
Valet "Kunderna" borde väl vara med i omröstningen – dvs snarare de personer som kunde köpt en Saab men inte gjorde det. Som jag själv t ex, som köpte en Audi istället eftersom jag tyckte min senaste Saab, en Saab 9000 2,1 Turbo -93 inte gav tillräcklig kvalitet för de dyra pengar jag fick betala.
Hönan eller ägget. Det innebär väl rimligtvis att det var Saab Automobiles fel, som inte producerade tillräckligt bra bilar, inte kundens fel.
Termodynamiken. Bloody termodynamik!
Jag tror orsaken till att det gick som det gick för dem är en blandning av följande:
Sveriges politik genom tiderna med hög arbetsgivaravgift och inkomstskatt som gör det onödigt dyrt att tillverka bilar i sverige samt hög kapitalbeskattning som påverkar svenskt ägande negativt när utlandet har lägre kapitalbeskattning, slutar med att allt fler företag säljs ut vilket jag tycker är synd och förmodligen inte bra för svensk ekonomi.
Sen får nog facket och diverse av de anställda få sig en känga också. När jag jobbade på saabs växellådsfabrik i göteborg var det ca 30% sjukfrånvaro så de röda siffrorna förvånar mig inte. Många var alltid där, andra nästan aldrig.
Vidare har väl saab själva inte levererat de produkter marknaden vill ha, vet inte hur man annars tolkar dålig försäljning, möjligen dåliga försäljare eller fel pris.
Om man ska lägga denna skulden på saab eller GM det kan inte jag svara på, men eftersom saab nästan alltid gått back så var det väl inget nytt fenomen iaf.
Tror fler företag kommer gå mot detta öde och några nya storföretag i svensk ägo har vi inte sett efter andra väldskriget eller nåt. Men men.. inget att oroa sig för, det kommer gå bra för sverige gäller bara att hålla a-kassan på minst 100% och bostadskarriär för alla, eller?
/H
GM har ju varit inblandade i SAAB i runt 20 år. När dem köpte in sig så hade SAAB två modeller och sålde ungefär 100 000 bilar per år. 20 år senare ser det likadant ut.
Det var väl hjälp med plattformar, komponentinköp och försäljningsnät som SAAB behövde och det man trodde GM kunde hjälpa till med. Tydligen inte.
Fel och fel- man kan ju alltid säga att ägarna/styrelsen är ansvarig.
Men att ha två st massbiltillverkare i ett land i europas utkant med 9 milj invånare – i en värld där bilproducenter är övertaligt representerade och där oljan börjar bli dyr och alternativen kostar massor att utveckla…
Well – klarar vi att ha kvar en stor biltillverkare inom 5-10 år så tror jag vi skall kalla det en succe…
/K
Du glömde alternativet "Andra länders regeringar" som stöder sina bilindustrier. Fy på dom! Att de inte lärt sig den rätta läran. Maud bör omedelbart skicka ett exemplar av Och världen skälvde av Ayn Rand till Sarkozy, Merkel, Obama m.fl.
Jättejobbigt när klasskompisarna busar när man själv gjort läxan.
Mvh
Håkan
Det är säljarnas fel att bilarna inte säljer. Kan ett känt läskedrycksföretag sälja brunt sockervatten och få människor att betala 10:- litern, eller ett annat exempel är konserverad gröt, så kan man bevisligen sälja vad som helst. Dåligt säljarbete helt enkelt.
Bra säljarbete säljer mediokra produkter, dåligt säljarbete säljer ingenting alls.
Om man tycker att det är rätt att SAAB lades ner, var röstar man då?
GM är ansvariga för att de inte kan sköta de bolag de köpt.
SAAB är ansvariga för att ha godkänt köpet och för att inte producerat bilar som är bra nog.
Svenska folket är ansvariga då de inte velat köpa svenskproducerat.
Regeringen är skyldig då de skattar ihjäl bolag och gör det lönsamt att bedriva bolag med förlust, mycket tack vare skatteavdrag som då får göras. Kommer verkligen en utländsk ägare att låta det svenska bolaget i koncernen redovisa den största vinsten?
Maud och Mona är väl också personligt ansvariga då deras totala inkompetens antagligen skrämt alla presumtiva köpare.
Sen har vi punkterna som H beskrev.
Ingen är igentligen skylldig, SAAB är ett litet märke tillverkad i ett dyrt land och med den globala utveckling vi har nu med kina etc där det kostar så lite att tillverka hade detta gått till nedläggning ändå till slut. Jag håller med Klas på hans kommentar. Nedläggning av SAAB var oundvikligt och tro inte att 3500 jobb kommer att finnas kvar även om Spyker köper… underleverartörer kommer också att bytas ut mot kinesiska, SAAB och dess underleverartörer har ingen framtid i Sverige tyvärr, vi måste försöka anpassa oss mer till den nya världen och försöka göra något åt den situationen i stället.
SAAB Automobile – för att de strulat och inte har dragit tillräcklig nytta av GM:s plattformar. (9-3 t.ex. blev alldeles för dyr eftersom man inte ville använda Opel-delar.) Däremot har de haft gott om goda ideer, ofta lite för tidigt.
GM – för att de är kortsiktiga och varken haft en vettig plan, styrt upp SAAB eller satsat ordentligt.
Ingen annan kan rimligtvis skyllas för detta. Möjligtvis våra samlade regeringar över åren, för att det inte är tillräckligt attraktivt att ha företag eller dotterbolag i Sverige. Omöjligt borde det inte vara.
SAAB har faktiskt en liten, men hängiven skara "fans" världen över, det borde ha gått att bygga på. Inte tillräckligt bra? 9-3 var det faktiskt inget fel på förutom kvalitetskänslan i inredningen. ALLA bilar strular, jag vet inte hur många gånger jag fick byta tändspolar på min A4 -01 (oerhört vanligt problem), men man hör aldrig nån säga att Audi har dålig kvalitet…
Världen har förändrats, GM och SAAB har inte förändrats med dem. Det är i sammanhanget olyckligt att ett amerikanskt företag skulle ta över SAAB, USA är socialt (om än inte teknologiskt) i alla avseenden ett 1800-talssamhälle. Oavsett om något av de halmstrån som nu plockas fram blir något i realiteten får de anställda vara bereddda på en rejäl slakt.
Bra synpunkter, håller med H och Victor.
Personligen har jag aldrig varit intresserad av SAAB eller Volvo på senare tid då deras bilar inte faller mig i smaken.
Kan säkert lägga till att ett av skälen till olönsamheten var alla regler som finns i Sverige, miljökrav, säkerhetskrav vid tillverkning etc. Jag säger inte att det är dåligt, men vi konkurrerar med länder där man jobbar med mer sunt förnuft. Dock kanske inte alldeles bra för miljön där.. Behövs massvis med folk som administrerar och försöker hålla koll på alla regler här i Sverige. Jag har själv inte jobbat på SAAB, men jag kan dessutom tänka mig att ledningen komplicerat till allt och gjort arbetsmodeller och andra konstiga beslut som ingenjörerna tröttnat på. För mkt ekonomifolk som styr företagen numera. För lite sunt och förnuft. Jag jobbar själv på ett ställe som håller och förlorar sig själv i all administration.. De vi gör är mest att skicka papper mellan oss och granskar, skriver utredningar etc..
Det blir inte mkt gjort inte..
Thaman
@Thaman:
Byråkrati är förvisso ett gissel…
Men att anpassa produktionen och göra den miljövänligare, säkrare samt kvalitetssäkra den är knappast dåliga saker – och här håller jag med dig på sätt och vis – det är för stor skillnad ibland mot konkurrenterna: Konkurrenterna bör anpassa sig och göra mer sånt så det blir mer lika villkor…
/K
Nej visst är det så, men där jag jobbar är det FÖR mkt administration runt det hela. För mkt folk som ska lägga sig i det mest självklara saker, som om alla vore totala idioter. Och folket som sitter och granskar vet ändå ingenting om den verklighet som vi jobbar i. Man kör på med "vad som låter bra", och det blir jävligt oflexibelt om vi ska följa alla chefers modeller och hur saker och ting ska skötas etc.
Det finns för mkt folk helt enkelt. Vi skulle klara oss mer betydligt mindre. Om vi sen också slapp alla lagar och regler och riktlinjer som man hela tiden glömmer så skulle vi kunna produkterna mkt snabbare. Svårt att förklara, men vi druknar i modeller och annat administrativt skit här, jag lovar!
Då jag själv är investerare så skulle jag inte investera i en fabrik i något av dessa genomreglerade länder utan självklart bygga upp den där det råder mer sunt förnuft.
Man är sig själv närmast.
Thaman