GM gjorde efter en lång plågsam process till slut det enda rätta och tog med Saab Automobile ut bakom ladan och satte punkt för lidandet med ett skonsamt skott. Frågan är varför man inte gjorde det tidigare? Att det gamla djuret var just gammalt, sjukt och plågat av svåra smärtor var ju sedan länge uppenbart, och ingen medicin hade ändå hjälpt. Veterinären Maud ville inte ens ge smärtstillande, utan tyckte det var ägarens ansvar, med all rätt.
Man skjuter sin hund själv.
Det sker åtminstone hyfsat kontrollerat. Service, reservdelar och garantiärendena (och de är många om det är som vanligt med Saab) kommer alltjämt att ge några jobb några år framöver.
Nu ekar skottet över media. Alla skall kommentera och analysera. En bra kommentar hittar vi hos en Saab-anställd, som tydligt visar varför Saab läggs ner:
“– Om du vill att jag ska betygsätta hur Maud Olofsson skött detta, på en skala från ett till tio får hon minus tio.”
Det är klart det inte går att driva en biltillverkare när montörerna inte ens klarar av att räkna mellan ett och tio, utan tror att -10 hamnar på en skala mellan ett och tio. Det var det där med mattekunskaperna i Sverige. Så har det också varit en och annan skruv lös eller saknad såväl hos företagsledning, som i de levererade bilarna genom åren.
Nu är åtminstone plågan över för de anställda, nu vet de att de kan använda julledigheten till att lägga ut huset till salu och/eller söka jobb. Antalet objekt på Hemnet till salu i Trollhättan är i skrivande stund 120. Kan vara värt att följa upp. 120 000:- är också ungefär vad man får betala för en bostadsrätt i Trollhättan än så länge. Nu drabbas väl även Lilla Edet, Vänersborg och Uddevalla, och Trollhättans motsvarighet till Rosengård, Kronogården, kommer väl explodera i flammor framöver. Eller lite sliskigare Sylte.
Nu kan väl ändå hoppet släppa?
De drabbade vill väl förstås skylla på någon annan. T ex regeringen. Men det är och har aldrig varit regeringens sak att rädda ett privat bolag som inte har drivits med lönsamhet på flera decennier. Frågan är bara vad som händer med de utlovade satsningarna på motorväg till Trollhättan. Många miljarder man sparar in där nu.
Facket kunde själva tagit ur sina feta strejkkassor och köpt verksamheten om det nu hade varit en så bra affär. Men det är det där med mina pengar och andras pengar. Andras pengar får gärna användas till dumheter. Men inte de egna.
Däremot kan regeringen faktiskt ge stöd till nya verksamheter i regionen. Kanske uppmuntra pensionärer att flytta till Trollhättan. Något behov av arbetskraftsinvandring för att torka pensionärsrumpor lär iaf inte finnas i den staden längre, och i hela Sverige skall åtminstone 8000 jobb beröras. Bostäderna är ju även billiga i Trollhättan redan idag, så fattigpensionärer kanske har råd?
Lokalblaskan i Trollhättan heter TT/ELA för den som vill ha lokala perspektiv.
Lycka till och God Jul Trollhättan. Det är åtminstone pendlingsavstånd till Göteborg, där det inte heller finns några jobb. Systembolaget har öppet fortfarande (till 18, dvs klockan sex på kvällen), och även i morgon lördag (10-14, dvs till klockan två på eftermiddagen). Varför en klassisk proletärstad som Trollhättan bara har ett systembolag har jag länge undrat över. Förr fanns det ett i Kronogården också, men inte längre.
Nu skall jag höra av mig till Arbetsförmedlingen. Behovet av jobbcoacher måste öka nu i Västsverige. 800:- i timmen eller vad man nu får som coachföretagare. Jag kan iaf räkna till tio, vilket borde göra mig kvalificerad.
Om det är någon tröst så har ändå inte bilindustrin någon framtid. Ju förr man blir av med jobbet, ju mer tid har man på sig att etablera sig inom en annan näring med framtidsutsikter. Mest synd blir de om de som sitter kvar längst. All förändring innebär möjligheter. (Japp, filar lite på coachsnacket)
23 kommentarer
Facket är verkligen skyldigt Christian von Koenigsegg ett stort fång rosor för att han lyckades få GM att betala i sex månader till.
När börjar husen i Trollhättan/Vänersborg falla i pris? Om sex månader? Ett år?
Sv:2009-12-18 17.35
Det har de nog gjort i cirka trettio-fyrtio-femtio år eller sedan det slutade utvecklas nya företag i landsändan.
/gurrapurra
800:- i timmen?! Är de seriösa??? Ta så mycket pengar du kan Cornu, men detta är helt jävla utvecklingsstört!
Att regeringen inte spenderade 3-4 miljarder på att stötta saab är nog alla skattebetalare nöjda med. Men. Minns jag fel att du inte kritiserade borg för att i krisens början på stående fot lovade 1500 miljarder för att svenska banker inte skulle gå i konkurs?
Själv kan jag tycka att även banker som inte klarar sig utan statliga pengar ska läggas ner.
Nä, seriöst, det räcker med de skattepengar jag får i EU-bidrag, även om tjänstemännen i byråkratin får mer än mig.
Jag är idag inte så desperat att jag sänker mig till att agera jobbcoach och försnilla skattepengar tack vare de som blivit av med jobbet.
"Klipp dig och skaffa ett jobb" skulle jag säga och skicka ut dem igen.
Fredrik, om jag inte kritiserat så beror det nog på en miss. Jag kan inte kommentera allt. Jag är ju trots allt bara 2-3 personer. Eller nåt.
Jag brukar förespråka att vi behöver avskuldning via amorteringar, sparande och konkurser. Det inkluderar bankkonkurser.
Det är beklämmande att så många som kommenterar har så grunda insikter i vad bilindustrin har för betydelse (ännu värre är att beslutsfattare i Sverige inte har det).
Det handlar INTE om ett antal fabriksjobb. Det är INTE jämförbart med varvsindustrin.
Mindre än hälften på Volvo PV arbetar i produktionen (Vet ej siffror för SAAB). Bilföretag är i
huvudsak kunskapsföretag. Inte när det gäller vanlig teknik (även om viss teknik i bilarna är avancerad) utan främst i organisationsteknik och produktionsteknik. Framför allt är projektledning oändligt mycket mer komplex än i andra branscher.
Det är detta som står på spel och inte några montörsjobb.
Maud Olofsson valde populistisk partitaktik framför Svensk industri när hon initialt talade om för omvärlden att de "byggde fel bilar". Fungerade jättebra i början. Många lallade med.
Tyvärr gjorde det att seriösa intressenter drog öronen åt sig och det försvårade givetvis en lösning på ägarfrågan.
Svaret på frågan huruvida SAAB skulle haft överlevnadsmöjligheter vet dock varken jag eller andra amatörkommentatorer.
//Håkan
Vet inte men det känns som om montörsjobb inom svensk (fordon)industri får dig att fullständigt gå igång på att nedvärdera dina egna medborgare? Varför detta tilltag? Oerhört förvånad för du verkar ju sund på mycket annat.
@anonym
Jag ville bara poångtera att det inte är isolerat till ett antal montörsjobb som många verkar tro utan att det har ännu större återverkningar.
För övrigt har jag betydligt större respekt för montörsarbeten än många arbeten inom t.ex finansiell sektor (tärande OCH destruktiv i många fall)
//Håkan
Håkan, det handlar kanske mycket om den bild som målas upp från bl a fackets sida om den goa proletären som offer för kapitalet. Plus en hel del fördomar baserat på erfarenhet, dvs inte nödvändigtvis fördomar. Men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Låg nivå!
Skriv något informativt istället som du brukar. Ironin gränsar till dumhet!
Att lägga skulden på Regeringen är att göra det mycket enkelt för sig. Det spelar inte tyvärr inte så stor roll vad den svenska regeringen gör när den huvudsakliga marknaden för bilarna är utanför Sverige och med en världsomspännande konjunkturnedgång är det tyvärr så att det i de länderna där flest bilar säljs som åtgärderna behöver vidtas.
Cornu
Jag förstod inte riktigt vad den "goa proletären" har med saken att göra?
Alla som uttalar sig massmedia har nu lärt sig att vara medkännande med de som blir arbetslösa. Känns ganska påklistrat. Ska jag vara ärlig så känner jag inget speciellt för de drabbade (förmodligen för att jag inte känner ngn drabbad alternativt saknar fantasi) Omstrukturering sker hela tiden och är drivet inte minst från facket sedan ganska lång tid tillbaka.
Det jag vill framföra är att delar av vår industri faktiskt har en viss betydelse även för övriga samhället. Finns ingen "arbetarnostalgi" i detta.
//Håkan
Det är många som alltid klagar på att saab skulle vara en dålig bil. För mig är SAAB lite som Mac mot PC. Visst, de är inte störst eller "bäst" enligt Svenssons definition, men det är de som lägger lite tid på design och tänker annorlunda. De har om inte annat bidragit till att Volvo fått både kompetens, konkurrens och nytänkande. För övrigt så ligger inte problemet i att saab skulle vara en dålig bil. Det ligger i en ägare som aldrig har förstått hur man marknadsför en sådan produkt. GM har heller inte satsat de resurser som behövs för att lyfta saab till en ekonomiskt hållbar nivå. Man har som i alla budgetspel kompromissat ned till en nivå som inte varit tillräcklig. Har ni aldrig ställt er frågan hur en bil kan genomgå tre facelift under sin livstid som saab 9-5? GM har helt enkelt hållt igen på de modeller man utvecklat. Bla 9-7 som var klar redan 1998 (en stor bil med V8, vilket var vad marknaden på den tiden ville ha, dvs före peak oil debatten…)
Hälsningar Före detta SAAB anställd.
"Det är klart det inte går att driva en biltillverkare när montörerna inte ens klarar av att räkna mellan ett och tio, utan tror att -10 hamnar på en skala mellan ett och tio."
Det är ganska vanligt att man svarar med ett negativt tal när man egentligen ska ange ett tal på en positiv skala. Att faktiskt svara med ett tal inom skalan känns ganska stelt och helt ute. Ska man visa att man är missnöjd så kan man inte hålla sig inom skalan. Det har inte med matematik att göra.
Har jag missat något här? SAAB har de senaste 30 åren varit olönsamt 29. Duktigt olönsamt t o m.
Varför är det skattebetalarnas ansvar att stötta ett företag som inte klarar av att ta fram och producera lönsamma produkter? I så fall skulle skattepengar inte gå till mycket annat.
Detta oavsett hur skickliga ingenjörer och montörer som berörs. Den duktigheten måste få komma till sin rätt på plats och sammanhang som är efterfrågade och lönsamma. Allt annat är ett svek mot dem också. Det är SAAB och GM som svikit denna sin personal. Ingen annan.
@ Anonym 2009-12-19 00.19
Kommentera gärna mitt inlägg 2009-12-18 22.07 angående Maud O:s agerande. Min kritik består i att hon borde gjort mindre i vissa avseenden (t.ex. hållit käft)
//Håkan
Håkan,
Politiker ska inte rädda företag. På samma sätt ska de naturligtvis inte heller sätta krokben för dem genom att klampa runt i manegen bara för att få visa upp sig.
Det enda de visar upp är sin egen inkompetens samtidigt som de skapar oro, falska förhoppningar och onödigt lidande för berörda människor. Syniskt om du frågar mig.
Ville politikerna stötta Svensk bilindustri så skulle de i stället ha satt upp klara och tuffa regler och ekonomiska morötter för ny miljövänlig fordonsteknologi. Det hade sporrat och stöttat i stället.
Självklart är det regeringens fel. Det är alltid regeringens fel, oavsett vem som har makten.
Hade regeringsrollerna varit omvända är det inte självklart att sossarna skulle gått in med pengar. Det är ju faktiskt enkare att spendera pengar när man inte riskerar att behöva betala notan. Men i det scenariot hade vi haft en borgerlig opposition och ledarsidor som råmat som de rödgröna gör nu. Ideologi är (om finns nåt sånt i Sverige numera) är underordnat röstfiske.
"vinst" är ytterst komplext när man diskuterar bolag inom internationalla koncerner. Är det mer fördelaktigt att låta det svenska bolaget att gå med vinst eller förlust?
Men attityden från regeringens sida kunde ha varit mer positiv. "fel bilar" är inte så uppmuntrande.
Kan man köpa en SAAB nästan gratis nu från konkursboet?
FredrikN
Haha du är klockren, vilken provocernade men ändå vettig text.
Hahaha, du verkar vara storstjärna på matte, men totalt nollställd på medkänsla och nationalekonomi. Betyget för inlägget blir -20