Försäljningen av drivmedelsetanol, E85, mer än halverades i Sverige från oktober till november enligt ett pressmeddelande från Svenska Petroleum Institutet. I november såldes 12 300 kubikmeter etanol, vilket är en minskning på 13 600 kubikmeter mot oktober. Försäljningen av bensin och diesel minskade något.
Det här visar ju med all tydlighet att folks påstådda miljöengagemang har handlat om pengar. Idag kostar E85 9:59 SEK hos Statoil, mot 10:19 SEK för blyfri 95-oktanig bensin. Med tanke på att etanol drar 30% mer per mil blir jämförelsepriset 12:47 SEK för etanolen.
Raset i oljepriset är naturligtvis orsaken, och trots att E85 är skattesubventionerat relativt bensin genom utebliven skatt på etanoldelen av bränslet, så kan inte etanol konkurrera med bensin vid dagens låga oljepris.
Allt snack om att etanolen skulle tränga bort oljeförbrukningen har visat sig just vara snack. Det låga oljepriset gör dessutom att hundratals projekt för oljeproduktion som skall ersätta de oljefält som nu sinar pga peak oil uteblir, och oljebristen blir mer akut framöver.
Skall biobränsle vara en väg att gå så måste oljepriset upp. Åtminstone till de 75 USD som OPEC talar om. Man kan ju också ställa sig tveksam till de skattemässiga fördelar etanolbilar har, dels genom 10 000:- SEK i miljöbilspremie, och undantag från trängselskatt och fri parkering på många håll, när man uppenbarligen tankar bensin istället för etanol. Eller har hälften av alla etanolbilar ställts av under november?
Det pratas brett om att miljöbilar är framtiden för bilindustrin. Speciellt el, eller elhybrider. Men knappast till dagens låga oljepris. Den rena elbiltillverkaren Think riskerar för övrigt att gå i konkurs. Det är ju intressant för att vara framtiden.
Och Ford och GM har presenterat nya V8:or och V6:or till sina bilar… Vad sägs om en ny bilmodell, kanske Ford Bailout?
1 kommentar
Sager inte att du har ratt eller fel, men detta var ju skrivet med lite val kortperspektiv.