Sedan årsskiftet ligger efterfrågan på silvermynt för investeringsbehov på rekordnivåer. Se även en artikel hos Bloomberg.
Amerikanska US Mint, som präglar Silver Eagles, har infört orderstopp till slutet av februari. De populara Silver Eagles har stora leveransproblem. Det här har lett till att premierna för präglingen ovanpå själva silvervärdet har höjts av både US Mint och deras stora återförsäljare.
Efterfrågan på Silver Eagles spiller också över på andra investeringssilvermynt och höjer även deras priser. Kanadensiska Royal Canadian Mint har därmed också fått problem med att leverera sina populära Silver Maples och har höjt sina premier.
Världens kanske vackraste investeringsmynt, österrikiska Silver Philharmonic från Austrian Mint levereras fortfarande, men man hänger på efterfrågan och höjer även priserna där.
Min annonsör Liberty Silver har höjt sina priser på silvermynten med 1 – 2%. Enligt uppgifter från VD:n Torgny Persson kommer man sannolikt tvingas höja priserna ytterligare inom kort.
Då en av Liberty Silvers leverantörer fått en tilldelning av bristmynten så kan man ta ordrar på Silver Maples, Silver Philharmonics och Silver Eagles med leverans från den 8:e februari. Dock är Liberty Silvers kvot begränsad och mynten kan när som helst sluta vara beställningsbara, beroende på efterfrågan.
Liberty Silver meddelade igår på sin hemsida att man tar in en ny VD. Mikael From tar över efter grundaren Torgny Persson den första februari. Bolagssfären expanderar mycket snabbt och det är för mig som bloggare kul att ha följt Liberty Silvers expansion från starten, då man tidigt började annonsera här på bloggen mot slutet av 2008.
Liberty Silver är annonsör på bloggen och jag agerar även redaktör och skribent på Liberty Silvers kunskapsbank sedan några månader, där ni kan följa utvecklingen inom investeringsmetaller och relaterade ämnen.


