Dags för lite fredagsmys. Bilhatet i Stockholm fortsätter nu med att styret klubbat igenom att man inte får bygga parkeringsplatser inklusive garageplatser vid nybyggen i kommunen, men ska tvingas öka mängden så kallade mobilitetstjänster som cykelpooler eftersom cykeln kan ersätta de behov man har av bil när man inte kan använda kollektivtrafik.

Det är förstås något överdrivet att säga att man inte får bygga parkeringsplatser, men i centralare Stockholm inklusive Liljeholmen, Gullmarsplan och Hammarby sjöstad ska det högst få byggas tre parkeringsplatser per 1 000 m2 boyta. Med ett snitt på 71 m2 per lägenhet blir det alltså tre parkeringsplatser på 14 lägenheter. Så kallade mobilitetstjänster blir tvingande.
Mobilitetstjänster är t ex cykelpooler, för när man behöver köra bil för det inte går att nyttja kollektivtrafiken vid t ex tunga transporter, långa resor med små barn, osv, så ska man låna en cykel istället. För att inte tala om vintertid. Man har även en poängskala för mobilitetstjänster som kan inkludera gratis kollektivtrafik i 90 dagar för nyinflyttade, elbilspooler, Maas-tjänster, leveransskåp, gratis kontor i fastigheten eller att endast ha parkeringstillståndplatser för de där fåtalet parkeringsplatser, och inga gästparkeringar m m. Eller kostnadsfri cykelservice för de boende. Som att de boende därmed inte betalar det på sina hyror eller bostadsrättsavgifter.
TANSTAAFL – there aint no such thing as a free lunch, även om miljöpartister i sin ideologiska blindhet tror att ingen behöver betala för att det t ex ska finnas gratis kontor. Lustiga är att man som argument mot parkeringar säger att de som inte har bil inte ska behöva finansiera parkeringsplatser, men tydligen ska de som inte cyklar finansiera cykelparkeringar och de som inte jobbar hemma ska finansiera hemarbetandes kontorsplatser.
Det blir också krav på cykelparkeringar som ska vara lätttillgängliga, väderskyddade och låsbara, och här ska det vara 40 cykelplatser per 1 000 m2 boyta eller nästan tre cyklar per lägenhet.
Befinner mig i Stockholm just nu efter ett möte med förlaget och kan konstatera att jag inte sett en enda cykel. Däremot skottade och snö- och isfria cykelbanor, medan trottoarer och gångbanor är oskottade.

Cykellobbyn är väl helt enkelt starkare än antalet cyklister i Stockholm. Just nu är antalet cyklister alltså obefintligt.
De nya riktlinjerna för mobilitet och parkering i Stockholms kommun finns här.

Önskar alla stockholmare och andra ett fantastiskt fredagsmys. Halka inte ihjäl er nu bara














