Jag har länge hävdat att med lite modern teknik och ingenjörstänk så borde det gå att med enkla medel och på relativt kort tid ta fram moderna, effektiva och användbara gengasaggregat. Fast det har naturligtvis inte hänt i Sverige. Men i USA. Man kan säga att innovationsförmåga och fritänkande fortfarande lever i USA, kanske därför att man inte är hämmade av samma regelverk som i Sverige.
Framför allt handlar det om gengasaggregat för strömproduktion, men principen är den samma för t ex jordbruksmaskiner även om ytterligare anpassning krävs.
Det finns minst tre leverantörer av integrerade gengasaggregat (eng gasifiers), se artikel hos Rädda Sverige. Det handlar om ett kraftverk på en pall. YouTube-film från en av leverantörerna.
Ovan demonstrerade (en snarlik kopia av Fireflys Kaylee är tydligen inblandad, obskyr pop-kulturell referens) system från AllPowerLabs/GEK är datorstyrt, skakar rostret själv vid behov och askar ur automatiskt, vilket alltså löser flera av de manuella problem som finns med traditionell gengas. Uppstarten av själva gengasförbränningen sker dock manuellt, här kan man ju istället tänka sig någon form av elektrisk lösning istället. För drygt 10 000:- kan man köpa en byggsats om man vill sätta ihop systemet själv. GEK har sålt 250 st globalt, varav två finns i Sverige.
GEK Power Pallet |
Det finns förstås effektivare lösningar för biobränslen, men det här handlar om väldigt enkelt teknik som moderniserats. En fördel är att själva motorn är en standardkomponent, i fallet GEK en Kubota-motor, med tillgång till reservdelar över hela världen.
Den stora fördelen är förstås att det är mycket enkelt att tillverka bränslet själv ur egen skog, träflis.
Bland nackdelarna är förstås svårigheten i att få miljötillstånd för att koppla sådana här system till elnätet. Däremot kan de antagligen användas som nödström på gårdar eller om man vill köra off-grid. Den största nackdelen är dock ljudvolymen. Inget man kör till vardags, åtminstone inte om man har nära till grannar. Rimligtvis kan man dock placera systemen inne i ett ljudisolerat utrymme (med skorsten/avgasrör förstås).
Ser fram emot att någon svensk entreprenör gör det samma. Att köra reservkraft på diesel är dyrt, och alla svenska djurhållande jordbruk är i princip skyldiga att ha nödström för att alla system som understöder djurhälsa – ventilation, vattenpumpar, värme, kyla, mjölkutrustning etc fungerar. Om vi säger så här: Carema skulle fått djurförbud för länge sedan om de hade varit sysslat med djurnäring istället för slutförvar av pensionärer. Borde helt klart finnas en marknad för nödström ifrån den egna skogen.
36 kommentarer
"slutförvar av pensionärer", helt underbar formulering
Ja, men vad betyder " hade varit sysslat"
Göteborgska?
Svårt med svenskan-ibland…
Skepparn
Jag har funderat på kombinationen modern vedpanna – stirlingmotor – acktank (för kylning av motorns kalla slinga).
Kan inte det vara en bra idé, som är hyfsat enkel att hantera? Man får el och varmvatten samtidigt som man håller ned rökgastemperaturen och därför slipper elda för kråkorna.
Jättebra idé. Finns tyska produkter, åtminstone pelletspannor. Ved är jag osäker på. Svenska integrerade produkter finns nog inte.
Vad som är bra är att ingen energi alls går förlorad med en stirlingmotor på pannen i huset. All el blir ju i slutändan värme via hushållets apparater och belysning.
Skulle gärna se en stirlingmotor på 100-talet watt att ställa på vedkaminen (som når ca 400-500 graders värme på utsidan och det räcker gott), behöver dock vattenkylning för bästa effekt, men vattenkylningen har man ju redan om man har vedpanna.
Det mesta går att göra men det kokar som vanligt ner till den vanliga frågan: Hur mycket kostar det och hur står det sig till alternativen?
För de flesta människor och i de flesta vanliga situationer så är de flesta 'bra och snillrika' tänken helt enkelt inte ekonomiskt fördelaktiga.
För några få personer i några få speciella situationer är det däremot intressant, tex satellittelefon i öknen eller på Arktis, solceller i rymden, osv osv osv.
Det finns ett företag i Åmål som tillverkar Stirling motorer.
http://www.cleanergy.com/
Det finns större lösningar för kommersiellt bruk som tillverkas i bl.a Tyskland hos NRG Consultant. Skulle kunna försörja mindre byar med både värme och el.
Finns en intressant aspekt till på detta. jag har inte tittat närmare på det men det går tydligen att göra diesel av gengas med relativt enkla metoder.
För att växla upp energiinnehållet till tungt maskinellt arbete m.m.
Varför tror du att det skulle bli problem med miljötillstånd för anslutning till kraftnätet?
1. Oväsen. Skall man köra varaktigt (för att sälja el och dra in pengar) så blir det tillståndspliktigt.
2. Utsläpp. Samma som ovan, behöver dokumenteras NOX:ar etc och det kan uppstå krav på rening som kör små verk olönsamma.
3. Generellt för miljötillstånd för biobränsle så räcker det inte med elproduktion utan spillvärmen måste gå till uppvärmning också.
Annars kunde man för 20 kW kontinuerligt dra in 24*20*0.5=240 kronor om dagen, 87600 om året, om man har tillgång till egen ved för flisning. Inte illa för en investering på några 10 000 kronor… Tillkommer förstås kostnader för att få ut veden och flisa den etc. För kontinuerlig drift vill man nog också ha automatisk påfyllning av flisen, men det går enkelt att ordna med en flisskruv.
Att inte ta tillvara spillvärmen vore ju stort resursslöseri. Den står ju för 2/3 av energiutbytet. Jag ser en möjlighet för mindre byar och bostadsrättsföreningar att få både sin värme och elenergi från en kraftvärmeanläggning. Jag tänker givetvis på lite större anläggningar. Skulle kunna vara en affärsmöjlighet för skogsbrukare/lantbrukare i närheten.
Vad gäller automatisering så finns det givetvis allt på marknaden. NRG Consultant i Tyskland gör större anläggningar och har det mesta. Borde inte vara märkvärdigare att fylla på en behållare på ett gengasaggregat än att fylla på en flispanna.
När det gäller miljötillstånd så krävs det nog att någon sätter igång och tillverkar anläggningar i Sverige eller att någon sätter upp en importagentur och får utvalda anläggningar typgodkända.
Skogen rätt utnyttjad är ju den bästa solfångare vi har.
Vore intressant om någon läsare här på bloggen som är kunnig på biodieselframställning kunde redogöra lite för hur det skulle kunna gå till. Antingen genom att utnyttja de oljor som fälls ut ur veden vid gengas processen eller att omvandla gengasen till högvärdigare flytande bränslen.
Som jag uppfattat det är ju ett gengasaggregat den första halvan av Fischer-Tropffprocessen, men i gengasdrift antänder man gaserna istället för att konvertera dem och kondensera dem till vätska (diesel). Så halvvägs där är man iaf. I princip. Med reservation för felaktigheter.
Blev påskölet för starkt i år?
Glöm småskalig gengas, alldeles för stora miljöproblem och dålig verkningsgrad.
Cornu skulle få betydligt mer än 87600 om han sålde flisen direkt i skogen.
NOx är väl det minsta miljöproblemet, gengasframställning lämnar massor av gifter i alla faser, gaser, vätskor och aska.
Du får nog utveckla lite grann. Du får tydligen ut 30% i el och 60% i värme ur en anläggning. Det kallar inte jag för låg verkningsgrad. Berätta vad det är som gör t.ex askan giftig i denna process.
Befängt att hävda 90 % verkningsgrad ur beskriven anläggning.
Aska var väl fel ord, de fasta resterna beskrivs väl bäst med termen slagg. Denna innehåller mycket av ohälsosamma PAH.
I större skala så är jag övertygad om att Gillbergs http://www.varmlandsmetanol.se är helt rätt lösning. Dessutom är metanol perfekt som drivmedel även till bränslecellsmotorer.
Hur mkt el får man ut? Jämfört med att ex sälja grot.
Ja, det är pudelns kärna. Vet ej. Antagligen bättre att sälja grot.
Jo vore intressant att veta. Ljudet kan man nog fixa, isolerade containrar och det skulle vara kul att ha en 10-20 st puttrande. Värre med utsläppen, vet att EU har en del förslag i riktningen att förbjuda vedeldning.
Skulle inte förvåna mig. Vedeldning gör ju folk en aning mer självständiga. Ve och fasa för en politiker som vill ha tummen i ögat på folket.
Titta på filmen nedan så har du din containerlösning 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=duu9KQ0JOOo&feature=player_embedded
Klickbar länk: https://www.youtube.com/watch?v=duu9KQ0JOOo&feature=player_embedded
Fast inte riktigt ljudisolerad…
Klart vedeldning kommer bli förbjuden. EUs storländer behöver energin och då måste vi sluta använda den. Dela med oss solidariskt kommer det väl heta.
Det gäller alla resurser.
Nej det kan man inte påstå. 🙂 Det är nog meningen att den skall kunna säljas nästan nyckelfärdig och installeras i byggnad.
Hur som helst så är tekniken vanlig och utvecklad även i stor skala i andra delar av världen. Lite fler storskaliga/kommersiella länkar.
Lite om sopor/ved till diesel.
http://www.energydynamicscorp.com/html/technology.html
https://www.youtube.com/watch?v=8Ghw_okucKM
https://www.youtube.com/watch?v=G63mwTQmZYM&feature=channel
Firefly referenser är inte obskyra. Det är i alla fall vad jag intalar mig själv.
Browncoats FTW.
20kW GEK- enheten kostar ca 29000 USD med frakt. Ca 190.000 SEK. Kör man enheten på insidan av sin elmätare och förbrukar all el själv är värdet av el, överföring, energiskatt och moms ca 1,1 – 1,2 SEK/kWh. 8000 timmars drift tid på ett år ger ( på 1,1 SEK/kWh) en "intäkt" på 176.000. Motorn har en livslängd över 10.000 timmar. Flisåtgång 22 kg/h vilket blir 176000 kg flis ett år. Flis väger 250-350 kg/m3 så åtgången är 586 m3s flis på ett år.
Man måste alltså ha avsättning för värmen för att det ska vara ekonomi i en "business-as-usual" värld.
Skulle nog tro att man går upp i storlek och industrikvalité om man har för avsikt att köra i den omfattningen. Men ett jordbruk med lite verkstäder, andra lokaler som skall hållas varma, växthus, torkning av spannmål osv skulle nog göra åt en hel del av värmen från en 20-30kW anläggning, dvs 40-60kW varmvatten. Varmvattnet går ju att använda till torkning av flisen dessutom.
Tydligen får du sk biochar som restprodukt. En produkt som tydligen går att sälja som jordförbättring. En träkolsprodukt som är känd i samband med Terra Preta.
Ett problem med gengas är att den sliter rejält på motorer. Då låter det bättre att antingen tillverka biodiesel eller -bensin (för mobila tillämpningar) eller driva en stirlingmotor med flis (för stationära applikationer). En stirlingmotor har dessutom, tror jag, högre verkningsgrad.
Stirlingmotorn är väldigt intressant på sikt. Tydligen är den väldigt dyr i tillverkning. Skulle tro det beror på små serier.
Vad jag förstått när jag läst om gengas och slitage på motorer så är det en erfarenhet som lever kvar sedan världskriget. Det har med renheten på gasen att göra. De processer som körs idag för fordonsgas har betydligt bättre rening av gasen.
Angående stirlingmotorns stora svaghet vad gäller drift av motorer med variabelt varvtal t.ex fordonsmotorer så har vi faktiskt en svensk uppfinnare som löst det problemet med hjälp av en avancerad ventilstyrning.
Finns fler duktiga uppfinnare i Sverige än man kan tro. Problemet är riskkapital för att ta idéerna vidare. Staten har ju tagit folks pengar så den gamla regeln att det är de tre f:en (friends, family and fouls) som går in i såddfas håller inte i Sverige. De har inte tillräckligt med pengar för att gå in i ett högriskprojekt.
Socialismen fungerar bra tills de andras pengar är slut. /Thatcher
I en seriehybrid försvinner ju problemet med stirlingmotorns svårreglerade varvtal och tröga start, eftersom den då bara ska arbeta med konstant varvtal och driva en generator. Sedan vet jag inte hur dess effekt-vikt-förhållande är, men Chrysler (tror jag att det var) byggde en stirlingmotordriven personbilsprototyp på 70-talet. Direktdriven, så den funkade väl sådär, och projektet rann ut i sanden.
Hur svårt är steget till DME från gengas på en gårdsnivå? DME är ganska tacksamt som energibärare, man kan driva fordon med det utöver nödgenerator. Lagringsbarhet för DME? 5 bars minimum tryck iofs.
Inte ens diesel är vettigt att lägra länge, en gas borde vara bättre i det syftet, speciellt som nödkraft?
Ett sånt sammanträffande LTU publicerade just info om ett lite mer storskaligt projekt med skogsavfall som källa till syntetgas http://www.ltu.se/org/tvm/Nyheter-och-aktuellt/Syntesgas-for-drivmedel-direkt-av-skogsrester-1.91408
Kan bara konstatera Mina konstruktioner är snyggare och bättre 🙂
https://youtu.be/XG8sxyJ6d9s
Kan bara konstatera att mitt system är både snyggare och bättre 🙂
https://youtu.be/XG8sxyJ6d9s
Intresserad av att bygga ett aggregat till en Volvo 240 i vinter
Jag behöver ett 5kW gengasagregat till min lilla friggebod i skogen, ska köra en 250W dator, LED lampor och ett element på vintern, om någon kan bygga en liten jäkel så kontakta mig.