I media far grälet kring vaccinationen mot HPV-virus runt som en löpeld, eftersom det landsomfattande vaccinationsprogrammet nu skjuts upp ytterligare kanske ett år med risk att unga tjejer hinner bli smittade före de vaccineras.
Cancer är förstås aldrig något positivt, men att dessutom om man överlever cancern bli steril gör det ännu värre. Speciellt när det numera finns vaccin. Men vaccinen fungerar bara om man inte redan bär på HPV.
Om/när vi får ett landsomfattande vaccinationsprogram kommer HPV att utrotas i Sverige, även om det tar ett antal generationer. Så länge vaccinerade generationer främst tar partners från samma generation kommer man få smittofria generationer. Undantaget är män som stoppar sin sak i andra män. För även män bär på viruset. Det är så kvinnor generellt smittas vid parning. HPV kan även ge cancer i mun, svalg och hals som har många likheter med livmodern vad gäller celler, även om det antagligen inte är lika vanligt. Förutsättningen är förstås att man utsätts för en smittkälla i munnen, vilket kan ske både kvinna-kvinna, man-kvinna eller man-man.
Vill man totalt utrota HPV borde man alltså även vaccinera pojkar i ung ålder. Samtidigt lever vi en allt mer internationaliserad värld, och det är knappast vettigt att försöka sig på en total utrotning om det inte sker internationellt.
Nu bråkas det en hel del om vilket vaccin som är bäst. Skall man tro GlaxoSmithKline så ger deras Cervarix ett 95%-igt skydd medan konkurrenten Mercks Gardasil bara ger 43%-igt skydd. Ur det perspektivet är GSK:s överklagan av valet av Gardasil fullt logisk. Men Wikipedia rapporterar 70%-igt skydd för både Cervarix och Gardasil. Gardasil skyddar dock mot några fler varianter av HPV som inte orsakar cancer, utan vårtor.
Men till väsentligheter.
De som är akut oroliga för att deras döttrar snart skall debutera med aktiviteter som kan innebära HPV-smitta måste inte sitta och oja sig över elaka läkemedelsbolag. De kan betala vaccinationen själva istället för att vänta på att skattebetalarna skall göra det åt dem.
Det kostar bara ca 1500:- SEK för vaccinering. En del privata vårdcentraler har jag sett rent av gör det till en mycket låg kostnad om man listar sig hos dem, men naturligtvis kan eller vill inte alla lista sig hos sådana vårdcentraler.
Nu har förstås inte alla tyvärr 1500:- över när mat och räkningar är betalda, speciellt kanske inte i (fördomsfullt) riskgrupper där man debuterar för smittorisken tidigt.
Men då går det faktiskt att ordna fram 1500:- relativt enkelt.
Släng ut TV:n.
TV-avgiften är 2076:- SEK om året. Dessutom betalar många/de flesta 200-300:- SEK per månad för kabel-TV. Betalar man idag 300:- i månaden för kabel-TV kan man säga upp det abbonemanget och på fem månader ha fått råd att vaccinera en dotter. Men slänger man både ut TV:n och kabel-TV:n så sparar man upp till 5600:- SEK om året.
Läser man det här har man en dator. Då kan man iaf se på Idol via TV4 Play. Annars öppnar sig ett helt nytt liv när man inte är slav under TV:n längre.
Vad är viktigast? Att gnälla över läkemedelsbolag och se på TV eller att vaccinera sina döttrar mot HPV-virus?
Andra sätt att få ihop 1500:- SEK är för många att låta bli alkohol en månad eller fimpa en månad. Personligt rus och gnäll eller vaccination av en dotter?
Pappa och mamma Staten måste inte göra allt åt oss här i livet. Vi kan faktiskt göra saker själva om vi inte orkar vänta. Att sitta och uggla framför TV:n, eventuellt samtidigt som man dricker och röker och gnälla över elaka läkemedelsbolag faller på rent hyckleri.
Släpp TV:n och ta hand om problemet istället.
Ett vaccinationsprogram är fortfarande viktigt för att på sikt utrota HPV. Men den som är orolig kan vaccinera själv så länge.
Tillägg: Ja, jag har använt omskrivningar i det här inlägget. Skriver jag klartext om hur HPV smittar så försvinner min reklam som finansierar mitt skrivande på den här bloggen.
Tillägg 2: Inne på sjätte året utan TV.
Tillägg 3: Det finns förstås som alltid en massa konspirationsteorier kring alla vaccinationsprogram. När det gäller HPV-vaccinationer så har det lanserats att alla som tar vaccinen blir sterila och det hela är en del i en världsomspännande plan för att reducera jordens befolkning. Rent nonsens. Bara för att HPV orsakar cancer som vid lyckad behandling kan ge sterilitet så finns det förstås ingen koppling mellan sterilitet och vaccination mot HPV annat än i konspirationsteoretikers förvirrade hjärnor. Men konspirationsteoretiker är oftast emot alla statliga påhitt och sätter väl direkt i halsen (oavsiktligt skämt där) när jag föreslår att man skall vaccinera privat istället.
56 kommentarer
Jag slängde ut frun i stället. Hon var alldeles för dyr. Och gnällig.
Frågan är väl bara vilka biverkningar vaccinet har? Alla vaccin har ju biverkningar, och ibland kan risken att skadas av biverkningarna vara större än risken att skadas av sjukdomen man vaccinerar sig emot.
Massvaccineringarna mot svininfluensa verkar vara en kontraproduktiv vaccinering, då många verkar ha drabbats av sömnsjuka.
Har länge funderat på tvjäveln =) Vi ska i familjen testa utan tv hela oktober och se sedan vad resultatet blir…. Alla var pepp på tanken =)
Där måste jag protestera. Det finns mycket att läsa om gardasil.Gå in och läs om detta på nätet.
Finns inga som helst vetenskapliga dokument på vad detta vaccin åstadkommer långsiktigt, precis
lika med svinvaccinet.Vaccin är som vanligt något som vaccinbolagen drar in fruktasvärda summor och de manipulerar hela stater med sin propaganda.
AVSKYVÄRT
Hos oss är det barnen som använder teven. När jag för en gång skull kollade teve för någon vecka sedan blev de mycket provocerade och förstod inte alls varför jag så oväntat vägrade byta kanal till cartoon network.
Riktigt bra inlägg!
Jag brukar säga detsamma om folk som gnäller om "dyra" tandläkarräkningar. Att gå på krogen för 1000 kr/ helgen är dock helt normalt och något alla ska ha rätt till oavsett bidragsnivå.
Själv utan tv sedan 03 (då jag flyttade hemmifrån). Har därmed missat lets dance, idol samt den mesta av socialistpropagandan.
Det är dags att vi säger ifrån och tar tillbaka vår frihet. Begränsa staten, avskaffa bidrag, RUT och ROT, begränsa de tvingade pensionssystemen (pyramidspelen) och låt var och en få sin frihet tillbaka under eget ansvar!
/Frihetsrevolutionen
09:07, så vad skulle förlusten av att kasta ut TV:n för er del bli? Att barnen kanske gör något annat än tittar på TV?
Rätt Cornu. SVTs Aktuellt ägnade halva programmet igår åt frågan, komplett med snyftinslag och intervjuer med tonårstjejer på nåt cafe. Dessutom kastade dom skit på det överklagande läkemedelsbolaget såklart, för deras hänsynslösa agerande.
Var går gränsen? Jag vill också ha skattefinanserade vaccinationer av allt som går att vaccinera, prostatakontroller, and more!
Och den här ideologiska kampanjjournalistiken betalar man tv-licensavgift för..
Eller så kan man också erbjuda cellprovtagning varje år istället för var tredje år. Och man slipper bli gisslan i läkemedelsbolags händer.
Tycker TV idag har en tendens att bli en sorts oavlönad barnvakt. Man sätter barnen framför TVn när man hämtat barnen från dagis när man själv är utmattad efter jobbet. Idag måste ju dessutom de flesta ha två föräldrar som jobbar heltid för att få ihop tillräcklig inkomst för att ha råd med fin bostad, fin bil och dessutom en dyr vinter och en ännu dyrare solsemester.
Visst detta är grovt generaliserat men jag ser iaf i min nära omgivning dessa tendenser.
TV kan vara väldigt lärofull och kunskapsberikande men som med allt annat så ersätter den inte allt. Muskelminne och praktisk erfarenhet får man inte genom att sitta framför TVn. Det får man genom att ha tråkigt, komma på något att göra, kanske något man aldrig gjort innan. Att utforska den riktigt världen istället för att sjunka ner i TV-soffan i timmar.
//Ninja
vilket stolpskott Connygrisen, läs dom kliniska studierna och ta del av diverse rapporter innan du börjar svamla. Jag skulle aldrig ge mina barn den där skiten, screening fungerar aldeles utmärkt bra.
Slänga ut TVn är det bästa jag gjort.
Några Fördelar förrutom rent ekonomiska:
1. Mer fritid
2. Du blir smartare
3. Indignationen hos Radiotjänst när dom ringer, för dom låter det givetvis orimligt att någon skulle vara utan TV frivilligt. Tyvär har dom inte skickat kontrollant än, vilket dom hotat med flera gånger.
4. Du slipper ältande av japanska kärnkraftverk, norska galningar mm.
5. Du blir mindre stressad
Alltså, du kan mycket Cornu, ingen tvekan, men ibland också otroligt blåögd, nästan på gränsen till intelligensbefriad.
" 2. Du blir smartare "
Det beror väl på vad man väljer att göra istället. 😀
"Undantaget är män som stoppar sin sak i andra män. För även män bär på viruset. Det är så kvinnor generellt smittas vid parning."
Här anger du skälet till av många av oss är mer eller mindre "homofobiska". Det är faktiskt allt annat än intelligent att "byta sprutor" med varandra som homosexuella män gör. Utan den sortens beteenden skulle riskerna för oss andra vara mycket mindre. Men den sanningen är alldeles för känslig för pk-media, som förmodligen inte ens anar den. Uttalar man den så är man en homofob. Som om smittsamma och dödliga sjukdomar vore något att bekymra sig över!
Klokt skrivet. Allmännheten verkar dock ha andra prioriteringar av typen största kanalpaketet, spel och dobbel, sponken och tobaksvaror etc. Kan de inte ta ett sms-lån eller ett blancolån som de brukar göra när de vill ha något som de inte har pengar till? Att be sin döttrar/söner föra ett kyskt leverne har väl aldrig riktigt fungerat…
Folihattarna hittade hit snabbt. Hur orkar de? Ett litet tips till alla som tro på fantasifulla förklaringar börja släktforska. Den brutala verklighet man levde i förr kommer göra sig påmind snarare än man tror.
Ingen TV? Trodde det ansågs som barnmisshandel att inte ha en sådan… Fredagsmys framför dumburken är väl nästan lagstadgat i dag. Har ingen "synlig" TV själv. Den lilla tjock-TV jag hade mötte sina fäder en dag när min kära "felis catus" skulle hoppa upp i en bokhylla. Pälsbollens förklaring till det inträffade var lika trovärdig som om en foliehatt kommit med den… Saknar den inte.
Alternativt så kan man ju bara avanmäla tv-innehavet och göra två flugor på smällen! Både TV och slippa kostnaden för licens.
/En som inte bidragit till (S)VT-progaganda på 20-år.
Vad jag har förstått är viruset sexuellt överförbart och chansen att bli smittad ökar om man har flera sexuella partner. Det är kanske dags att lära sina döttrar att undvika promiskuitet istället.
Men det får man inte prata om i ett "modernt" land som Sverige.
(ursäkta för eventuella grammatiska fel kommer ursprungligen från en annat EU land)
Att få folk att avstå från promiskuitet är nog ganska omöjligt om man inte hotar både med helvete, dödliga sjukdomar och fängelsestraff. Verkar det.
Vare sig himlavrede, hot om dödliga sjukdomar eller fängelse har någonsin fungerat som bot mot denna mycket mänskliga (och för släktets forlevnad nödvändiga) drift. Inte ens könssegregerad skolgång har hjälpt.
Skillnaden mellan idag och förr är att man sedan 60- och 70-talets frigörelse i västvärlden talar öppet om det hela. Innan dess var man precis lika promiskuösa, men höll tyst om det i media och i offentligheten.
10:33
Håller helt med, och min svenska fru med. Den socialistiska hjärntvätten i detta land är total. Många opinionsfrihets-fiaskon i ett av världens modernaste länder. Bögmaffian marscherar i "pride" för att proklamera alternativ livsstil. Men den traditionellt friska livsstilen är tabubelagd. OBS: jag uttallar mig inte i första hand mot bögmaffian utan att bögmaffian och det politiskt korrekta etablissemanget tabubelägger en frisk livsstil.
Peak Sverige är passerat för länge sedan. Förnekelsen är omfattande. Varför mår Sveriges tonåringar psyksik illa? Barnomsorg från 1 års ålder? Tabu att ifrågasätta! Varför kunde bostadsbubblan blåses upp igen efter '93 med PK-media i spetsen? Tabu! Bra att det finns denna blogg (om än med hänsyn till reklamfinansiering) som bryter mediamaffians tystnad!
EU medborgare med svensk fru och barn, fulltankat i ädelmetaller, aldrig ägt någon egen TV.
Kan inte C´s fruga kasta ut Cornu ?? Vore välförtjänt
Cornu 10:48. Du har alldeles säkert ganska fel beträffande promiskuiteten förr i tiden. Självfallet har det alltid funnits promiskuösa människor, inte minst i de högre klasserna, men många enklare människor följde strängt religionens bud.
Säger dom, ja. Ungdomar har alltid varit mycket duktiga på att komma till utan att det märks i alla tider.
Det jag reagerar på i denna vaccinations debatt är att man i stället för en central upphandling säger till folket att de som vill ta denna kan själva välja och sen skicka in kvittot så erätter staten med max 1500 kr?
Lars 10:48, du är nog en av ytterst få som talar öppet om det. Kan du ge exempel från mediamaffian som framställer avhållsamhet som ett alternativ?
Det är inget fel med driften. Dock har människan förståndet för att kontrollera driften. Människan har t ex driften att njuta av livet i en 200 kvm villa och köra Porsche. Och han har förståndet för att göra en budget. Fast mediamaffian har gjort sitt bästa för att beröva människan förståndet.
Promiskuiteten kommer alltid finnas, men det får inte vara tabu att presentera alternativ!
EU-medborgare
Jag har inte reflekterat speciellt över detta. Men du har antagligen rätt. Istället för att fokusera på avhållsamhet och försiktighet som ett sätt att undvika köns- och blodsjukdomar, så har media och informationskampanjer fokuserat på främst sk säker sex (oftast liktydigt med kondom). Oavsett om det gäller HIV, klamydia eller HPV.
På andra sidan finns reaktionära krafter (ärkekonservativa) som vill se en återgång till ett för dem drömsamhälle om kyskhet och livslång monogamitet. Något som bara är en dröm, då verkligheten inte var sådan. Otrogenhet, barn "födda i synd" etc har vi alltid haft.
Att förespråka kondom istället för avhållsamhet är realistiskt. Men visst, man kan predika både och.
Man kan ha ett kyskare samhälle men fortfarande vara lika promiskuösa, ett kyskare samhälle innebär kanske mer respekt för varandra i det offentliga. Eller så är det bara hyckleri och falskspel?
Men visst har man ett val. Fast som hormonstinn tonåring som ännu inte lärt sig att kontrollera sina svallningar är det kanske inte alltid så enkelt att välja? Speciellt inte när motparterna på olika sätt utmanar, uppmuntrar och upphetsar, oavsett kön.
http://www.frontiersin.org/virology/10.3389/fmicb.2010.00147/full
" In this scenario, the extreme sequence similarity among XMRV genomes, both between and within individuals, would argue that the virus replicates at very low levels. Among the biological products, vaccines that were produced in mice or mouse cells are possible candidates that warrant further inspection."
HIV-viruset är inte det enda retrovirus som gjort sin entre i mänskligheten. Du kommer snart att förstå mer.
11:38, vet du ens vad ett retrovirus är för något? Vad jag vet så har vi antagligen hundratals, rent av tusentals retrovirus i vår DNA, som till en icke-oväsentlig del är uppbyggt av just retrovirus. Ca 8% har vår DNA är uppbyggd av sk endogena retrovirus.
Fast av rent darwinistiska skäl kan vi förstås inte assimilera skadliga retrovirus. De har en tendens att inte ärvas till nästa generation…
Ja visst är det konstigt att svenskarna ska ha allt från pappa staten. Om inte – ett jävla gnäll. I alla fall på TV. Såg inslaget som toppade Aktuellt igår och undrade faktiskt om det var lobbat på något sätt. Inte ett ord om börsfallet på nästan fem procent. Själv är jag lite tveksam till alla dessa vaccineringar. Vad står det för egentligen? Någons behov av att tjäna pengar. En åtgärd som tvingas fram av att omogna tonåringar pressas till tidig sexuell debut med många partners? Är inte det ett tecken på en kultur i sina dödsryckningar? Själv har jag kvar min gamla tjockis-TV främst för att titta på dvd. När barnbarnen kommer kollar vi på datorn eller jobbar med lera eller färger. Min ekonomiska rensning på sista tiden har varit att göra mig av med dagstidning. Där sparar jag en hel del och slipper också att urdålig journalistik infiltrerar min hjärna.
Jag vet oerhört väl vad ett retrovirus är. Det kommer du också att göra snart.
Gardasil verkar riskabelt, finns tydligen stor risk för biverkningar. Inget jag vågar låta min dotter utsättas för.
Skogsägare
Japp, de vanliga sprutbiverkningarna. Skitont i armen, illamående och trötthet. Som går över på några timmar eller dygn. Beror som alltid på konserveringsmedlen man av ren nödvändighet har i vaccin.
En del smärt- eller stickrädda svimmar ju rent av. Oavsett om sprutan innehåller vaccin eller koksalt.
Dödsfall har ju förekommit. En kvinna i USA fick vaccinet och dog sedan i en trafikolycka. Farligt att vaccinera sig alltså. Finns även de som gått och brutit benet efter en vaccination.
Det sista var sant, men ironiskt. Kausalitet.
Hörru Anonym 11:38 och 11:46! Om du säger att vi snart kommer ha nya dödliga (och sexuellt överförbara) epidemier så får du gärna bidra med mer information! Det är liksom ganska väsentlig information, även om något sådant som ett nytt hiv aldrig skulle kunna inträffa i pk-människornas värld.
Kunde inte hålla med mer! Önskar körkort för rösträtt med – då dessa människor du hånar faktiskt i högsta grad är med och bestämmer om VÅR framtid!
Nille,
Du och många med dig kanske är ironiska när ni skriver på det sätt som du gör. Så tror jag inte är fallet.
Ditt förslag på körkort på rösträtt säger en del om din inställning till andra människor och andra åsikter. Människor skall skolas in i den rätta tron för att få vara med och bestämma. Vad tron kan vara skiftar över tiden. En del kallar det för socialism och andra fascism, välj själv det som passar.
Försök fokusera på hur man man få andra att bli mer engagerade istället. Det är betydligt svårare att ha en inkluderande syn på människan och samhället än den exkluderande du har.
Vill man jävlas med barnen är det bättre kasta ut datorn och låta tv-n stå.
Men att folk blir sterila är väl bra för samhället, även om det är en tragedi för individen? Evig befolkningstillväxt är inte möjlig i en ändlig värld!
/Malthus
Svar anonym 12:23
Allt började med den här http://www.sciencemag.org/content/326/5952/585
Sen kom den här http://www.pnas.org/content/early/2010/08/16/1006901107.abstract men stoppades först i tre månader av CDC.
Idag vet vi att den första var felsekvenserad, den innehöll inte XMRV. Den andra innehöll när CDC släppte embargot, ingen sekvensering.
Sedan dess har ett tiotal studier lanserats som anser att resulaten beror på kontaminering av PCR. Snart kommer mer info om vad det egentligen var man hittade. Ryktesvägen att döma är det ett pRMV. Det mesta talar för att vi redan har virusen hos majoriteten av befolkningen. Vilka sjukdomar som är associerade återstår att se när forskning dyker upp. Du har rätt Cornu, hittills har man ansett att några skadliga retrovirus inte har kunnat infektera människan, hittills.
Om du verkligen tror att läkemedelsbolagen primära mål är att göra folket friska, istället för att tjäna pengar, är du otroligt naiv.
Ditt försök att göra dig rolig på foliehattarnas bekostnad fungerade inte heller. Även om de kan sväva iväg lite ibland så var de ändå närmare sanningen än massmedias och även din version.
Du var för vaccination under svininfluensan också.
Då stater världen över hade övertalat med läkemedelsbolagen om att köpa in vaccin om det utbröt pandemi. Det utbröt aldrig någon pandemi, med det löste WHO genom att omdefinera vad en pandemi var.
Så läkemedelsbolagen sålde vaccin som de även hade avtalat slippa bli skadeståndsskyldiga för biverkningar orsakade av vaccinet.
Polens var det enda land som såg igenom bluffen och vägrade köpa in vaccinet innan det blivit mer testat. Skönt med rakryggade politiker.
Tyvärr dog stor del av Polens regering ett halvår senare i en flygkrasch.
Efter svininfluensavaccineringen har jag väldigt svårt att tro på detta. Jag tror det finns bättre saker att lägga offentliga medel på än den här vaccineringen. Kondom har också den fördelen att den skyddar rätt bra mot ofrivilliga graviditeter också.
Tills vi vet mer om de här vaccinen tycker jag det vore bättre att lägga pengarna på utökade kontroller – det har halverat antalet fall av livmoderhalscancer sedan 70-talet.
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Livmoderhalscancer/
En bra sak att tänka på när man kollar på reklam-tv är att det är du som är varan, och annonsköparen kunden.
I övrigt är jag imponerad över hur duktiga reklam-kanelerna är på att koka soppa på en spik. De lyckas fylla en 40 minuter programtid (+ 20 minuter reklam) med oerhört lite substans producerad till låg kostnad.
Helt riktigt cornu, vi tog saken i egna händer och vaccinerade våra döttrar för ett år sedan. Lite småkul att läsa om allt gnäll nu.
Det är inte småkul när vaccin från GSK konstaterats orsaka narkolepsi hos över 100 barn.
Vanligtvis har du vettiga åsikter men här håller jag inte med dig. Vi ska vara bra mycket mer försiktiga än vi är med att ta vaccin, se hur det gick med svininfluensavaccinet. Alla barn som nu är sjuka. Jag är långt ifrån säker på att jag kommer vaccinera min flicka mot detta när den tiden kommer.
"Tyvärr dog stor del av Polens regering ett halvår senare i en flygkrasch."
Kanske för att de regerade i cockpit.
Mycker bra blogginlägg. Ut med tv, alkohol och cigg och du får råd med det du saknar. Man kanske skulle kunna kalla det egenmakt 🙂
Storugglan
Några här klagar över att HPV- och svininfluensavaccinerna inte är långtidstestade.
Vad det gäller HPV vet vi ganska väl hur mycket cancer och antal dödsfall varje års försening kostar.
Ett någorlunda pålitligt långtidstest kräver att många personer vaccineras och kontrolleras under lång tid och ett perfekt långtidstest kan vi få först om kanske 50 år, efter det att majoriteten av både flickor och pojkar vaccinerats.
Men vad är vitsen med att ta fram ett vaccin om det inte skall användas?
Det görs omfattande kontroller och när fördelarna verkar vara tillräckligt mycket större än nackdelarna är det dags att vaccinet, medicinen, kirurgiska förfarandet eller vad det nu kan vara blir godkänd.
Vad det gäller svininfluensan, som hade potentialen att kunna muteras till något i klass med spanska sjukan, var det också tidspress. En ny spanska sjukan och inget vaccin hade ej heller varit acceptabel.
Jag såg någonstans att svininfluensan också kunde ge sömnsjuka. Fler eller färre fall genom vaccineringen har så vitt jag vet inte uppskattats.
Vad det gäller biverkningar så blev många rejält dåliga efter smittkoppsvaccinering, men med undantag för ett litet fåtal, var det ingen diskussion om nyttan. Genom vaccineringar lyckades vi faktiskt utrota sjukdomen ( med undantag för vad som kan finnas i lager hos någon skurkstat )
Då resistent tuberkulos nu börjar sprida sig, borde det snart vara dags också för obligatorisk tuberkulosvaccinering.
En fråga med anledning av vad du skrev Cornu:
Om man blir smittad av HPV, spelar det någon roll var på kroppen smittan överförs? Har man fått viruset i kroppen, kan väl cancern ändå börja där kroppen är minst motståndskraftig.
Cornucopia, jag menade inte de lindriga biverkningarna som du beskriver.
Det har tydligen förekommit betydligt allvarligare sådana såsom epileptiska anfall, förlamningar och misstänkta dödsfall.
Det är väl inte helt otroligt att en sådan biverkning skulle kunna resultera i en trafikolycka, så det känns inte helt rätt att du gör dig lustig över detta.
Skogsägare
Darwins tidsålder återkommer.
Människan (kollektiv) är inte promiskuös.
Cornucopia får läsa på sina egna skrifter med beräkningar om människans ofantliga (men inte alltid relevanta variation.
Eftersom alla har erfarenhet av den riktiga verkligheten så antar jag att många, liksom jag, inte har svårt att se den uppenbara korrelationen mellan att vara promiskuös och antingen vara rakt av korkad och eller ha andra problem som man försöker kompensera för.
En gång fanns inte vaccin och antibiotika, och en dag har den minskade avkastningen igen gjort dem om intet. Då kan man tycka att man har rätt att kn**a runt men HIV, HPC, ETC… kommer att då ta sin rätt och använda människans kropp som en skinnsäck med näringsämnen.
Mot verklighetens ekvationer kan man skrika sig döv, och människan på nytt måste täcka sina kön med löv.
Tisgift, sannolikt ja. Men sjukdomar som syfilis har funnits i några hundra år, och kan ju inte ha spridits på något annat sätt än via promiskuöst leverne. Första dokumenterade fallet av syfilis i Europa var på 1400-talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_syphilis
Listan över känt folk som uppenbarligen varit promiskuösa hittar man på
http://en.wikipedia.org/wiki/Notable_cases_of_syphilis
Nu kan man kritisera den tesen med att adeln alltid varit/haft råd med att vara promiskuösa, men man hittar även konstnärer, författare etc. Personer vars namn idag betyder något. Alla andra 100 000-tals idag anonyma personer som ingen längre vet vem de var (barberaren i by blablabla etc) var också primiskuösa, förstås.
Läsvärt, om med många (fejkade?) grafer? Eller vad ska man tro? Sanning eller bluff:
http://torbjornsassersson.com/2011/01/vaccinationsindustrin-lurade-skolmedicinen-varlden/
//Peter
Se även detta om Gardasil:
http://newsvoice.se/2011/09/17/andrew-wakefield-gardasil-kontaminerat-av-rdna-fran-virus/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Newsvoice+%28NewsVoice%29
Trevligt att du är mån om folk och även kommenterar saker utanför den finansiella sfären. Dessvärre så är det som någon redan skrev här ovan på det sättet att vi inte vet hur sådana här läkemedel funkar på längre sikt för vår hälsa.
Vi vet dock att relativt många människor blir sjuka, skadade eller dör av vaccin. (finns flertal källor på nätet)
Om vi måste välja att låta våran egna kropp hantera de patogener (t ex virus) som vi kommer i kontakt med eller att låta en bevisligen farlig sjukvård ta hand om det, så är nog det säkra att låta kroppen själv ta hand om det.
Lite grafik i ämnet: http://medicalbillingandcodingcertification.net/hazards-of-hospitals/
150 kvinnor dör, trots vård, av livmodershalscancer varje år, enbart i Sverige. Det är synd att konspirationsnissarna gör sitt bästa för att det skall förbli så.
Till det kommer dödsfall pga HPV-orsakad cancer på diverse andra platser som i förlängningen kan anses vara relaterat avseende smittväg.
Enbart vården för de 150 som dör kostar mer per år än vaccinationsprogrammet. Till det kommer vården, ibland livslång dito, av de som överlever. Dessutom slår cancern ofta i relativt ung ålder.
Det har inte så mycket med konspiration att göra som fakta.
Följande fakta föreligger:
1. Jag tror inte att någon, än mindre du, kan säga hur många som får livmodercancer pga att de inte vaccinerats mot HVP.
2. Sjukvårdsindustrin är en biljon-industri. De kan gärna lägga några miljarder på att lura och manipulera läkare och säkert även dig.
3. Läkeindustrin har historisk varit full av fel och är mer än pseudo-vetenskap. Och enligt meta-studier så är många vetenskapliga studier ifrågasatta.
4. Vad som är mer synd än "konspirationsnissar" är att folk så lätt blir grundlurade av vissa s.k. auktoriteter. Att folk inte lär sig. De litar på sin bankman, de litar på sin läkare. Den förse köpt av de penningstarka på wall street, den andre köpt av de penningstarka läkemedelsföretagen.