Svensk oljeimport sker främst från tre länder: Ryssland, Norge och Danmark. Både Norge och Danmark har passerat nationell peak oil och har fallande export. Danmark förväntas sluta exportera olja i princip helt inom fem år och både Norge och Rysslands oljeexport kommer upphöra runt år 2030, samtidigt som den globala exportmarknaden för olja helt upphör att existera.
Därefter får Sverige klara sig på egna bränslen eller de allmosor som fd exportländer kan tänka sig att sälja av humanitära skäl eller i utbyte mot politiskt stöd eller andra tjänster som inte kan värderas i pengar.
Nedanstående graf är från Svenska Petroleuminstitutets hemsida och statistik kring import och export. Värt att notera är att Sverige exporterar en hel del raffinerade oljeprodukter, så all importerad olja är egentligen inte till oss, utan leder till exportinkomster via förädling.
Som man ser är framför allt importen från Danmark fallande.
Fördelningen för 2009 ser ut som följer.
Norge, Danmark och Ryssland står för tillsammans 84% av oljeexporten till Sverige.
Danmarks oljeproduktion, konsumtion och fallande export.
Norges oljeproduktion, konsumtion och fallande export.
Ryssland utplanande oljeproduktion, konsumtion och export.
Den ryska grafen är förstås lite speciell då den visar Sovjetunionens oljeproduktion före sammanbrottet, en nivå som Ryssland inte lyckats återta, men så ingår idag en del av Sovjetunionens oljeproduktion i andra forna Sovjetrepublikers oljeproduktion.
Det väsentliga är att Ryssland efter krisåren på 1990-talet fick ordning på sin produktion igen, men sedan har börjat toppa ur. En minskande befolkning och minskande konsumtion håller dock uppe exportmöjligheterna ett tag till.
Samtidigt är beskedet enkelt. Ryssland kommer stå för allt större andel av den svenska importen av olja, och med det blir det ryska oljevapnet allt mer potent. Enda andra exportören av rang som vi har tillgång till är egentligen Norge, men i en situation där Ryssland väljer att strypa export till Europa för att nå något politiskt mål så kan inte Norge svara upp till europeiska behov.
Nu återstår att se om Sverige på allvar tar tag i situationen och börjar fasa ut oljan. Det kommer ske av sig själv successivt fram till 2030, men då kommer det inte ske på ett trevligt sätt. Inte lär några språkrörsbyten hos (mp) förändra något i stort.
Gustav Fridolin är fullt medveten om peak oil, men det återstår att se om han har modet att föra upp frågan där den hör hemma. Nämligen högst upp i det dagliga politiska samtalet. För det brådskar allt mer.
Antagligen fortsätter man att tala tyst om ämnet. Inget parti vill skrämma bort väljare med att vi faktiskt måste förändra vårt samhälle och hur vi lever och att vi bara har ca 19 år på oss att genomföra denna förändring fullt ut. Till skillnad mot klimatförändringar så går det inte att tramsa bort förändringsbehovet genom att stoppa huvudet i sanden och låta någon annan generation ta problemet. De allra flesta svenskar som lever idag kommer leva 2030, och kommer definitivt att leva efter år 2020 när problemen antagligen börjat på allvar för oljeimportlandet Sveriges del.
Man kan titta på grafen över Sovjets oljeproduktion åren före sammanbrottet. Redan 1989 hade oljeproduktionen börjat falla och efter tre år kunde inte den sovjetiska apparaten fungera längre. Spänningarna det innebar ledde till en samhällsomstörtning.
Vi får se hur många år av utförsbacke efter global peak oil som det globala samhället klarar av.
Så bryr sig (mp) om framtiden så bör man lyfta fram peak oil i den breda debatten och i media. Även om det är ett damoffer som kommer kosta väljare. Eller har bara språkrören bytt namn? Var det allt?
Tillägg: Den svenska förbrukningen av drivmedel nedan för de som tror att vi minskar vårt beroende av olja:
42 kommentarer
Vi har minskat vår förbrukning av oljeprodukter från 30 M m3 till 13 M m3 sen 1973.
Transporterna står för större delen numera.
Vi är ett land med två lastbils och två biltillverkare. De verkar kunna tillverka bilar som drar hälften av normalbilens förbrukning eller bilar som går på alla alternativa bränslen som vi kan plocka fram.
Peak oil drabbar inte oss i första hand-det drabbar dem som har mindre marginaler. Där maten kostar 50% av inkomsten inte oss där den kostar 15%.
Ett världsproblem!/Oppti
Bidragande till sammanbrottet i Sovjet var kanske att oljepriset kraschade. I början av 1986 kraschade oljepriset ner till 11 dollar fatet! från att ha legat runt 25-30 dollar fatet åren mellan 1980-1985. Under resten av 80-talet handlades oljan mellan 13-18 dollar.
Det är en för positiv bild som du ger. Litar inte riktigt på SPI:s siffror. Vad är det för olja? Antar att siffrorna är för råolja och ingenting annat. Har för mig att en mycket större del av råoljan (som är den största delen av oljeimporten) kommer från Ryssland. Nu när Ryssland har stoppat bensinexporten (Sverige importerar ingen bensin från Ryssland) kommer det förstås påverka hur mycket råolja vi kommer att få därifrån. Vi får hoppas på bra sommarväder och goda skördar i Ryssland denna sommar! Tror att man skulle kunna få korrekt data om oljeimporten från SCB eller Tullen.
Mmmm har haft en känsla av att du politiskt får resning av Fridolin, han är lik dig och på samma nivå intellektuellt när det kommer till verkligheten.
Firade du igår när han valdes? Du kanske kan bjuda in honom till en måltid av ekologiska grönsaker och lammkött. Kanske tar han med en vindturbin som ni båda kan sitta och beundra iklädda ekologiska lammulls koftor?
Var står frigolit i försvarsfrågan? Kan ni enas trots allt? MP vill bygga upp ett miljöförsvar, försvar som försvar tycker Lars, vi hänger på. Midvinternattens uppföljare: vindstilla natt, slaget om effekten.
Kulturradion Kosmo, P1, sände ett helt program på 45 minuter om olja i går kl 16:00 med repris i morgon måndag 18:15. Där nämndes Peak Oil ett flertal gånger. Lyssningsvärt! Rekommenderas.
Om man gör kultur av Peak Oil är fulordet tydligen inte tabubelagt i SR.
@Oppti: ett världsproblem ja, påverkas du inte av världsekonomin? Min syn är dock att peakoil kommer att hamna i bakgrunden jämfört med de problem vi får när den global kreditbubblan spricker runt om i världen och så även i sverige. Peakoil är det som kommer göra att det aldrig kommer komma en ordentlig återhämtning. Vi kommer aldrig mer ha det så bra materiellt som vi har det nu om vi inte lyckas få fram nya naturresurser på något magiskt sätt.
CornuCopia,
För 5 år sedan förbrukade en säker kombi 1 liter per mil.
Idag säljer Volvo V50 Kombi DrivE med en förbrukning om 0.37 liter per mil. Om bensinpriset går till 30 kronor litern kostar varje mil fortfarande bara 11 kronor. På det har du till jobbet ett skatteavdrag om 18 kronor milen …
Idag kör du en Volvo kombi (V50) för 5.2 kr per mil i faktisk bensinkostnad.
Om bensin 2020 kostar 50 kronor litern och en framtida Volvo drar 0.25 liter per mil kostar en mil fortfarande bara 12.5 kronor per mil.
Sveriges elproduktion kommer till 90 % från kärnkraft, vattenkraft och elkraft. Ett fyrdubblat oljepris är ingen big thing i Sverige.
CornuCopia,
Trams!
Jag har ett skatteavdrag om 18 kronor för varje bilmil till jobbet. Med marginalskatt innebär det att jag får 9 kronor i sänkt skatt för varje mil till jobbet.
Min Volvo V50 Drive förbrukar 0.37 liter per mil. Kostar bensinen under 24 kronor litern så TJÄNAR jag alltså pengar på att resa till jobbet!
Ja, för bilen, däcken, försäkringen, service, värdeminskning, parkering etc är ju noll kronor milen.
Tjena.
17:46
Kärnkraften ska fasas ut. Inga statliga garantier och ett näringsliv som är allergiska mot långsiktiga investeringar betyder att ny kärnkraft ej är realistiskt.
Vi startade med 12, de två äldsta har man 4-5år kvar. Sedan är vi nere på 8, frågan är om de gamla ångmaskinerna tål att höja effekten, man ska höja 300MW, troligen blir det då högre tryck sammanlagt och slitaget går snabbare.
Om 20 år har vi nog ingen reaktor i drift. Vi kan även få haverier, risken ökar med åldern och effektuttaget.
Vi drar bort 50TWh från energikalkylen, sen drar vi bort 80TWh fossil energi. Ja där är vi någonstans om 20 år. Negawatten är MPs nya favoritord, ni kommer hjärntvättas med detta ord.
Svensk vattenkraft är gammal, den kommer inte heller leva för evigt utan stora investeringar. Där har vi 70TWh till att subtrahera.
Ett kWh pris på 5-8 kr är inte orimligt. Då spelar nog bensinpriset ingen roll. Du hörde ju vad MP ansåg om fastighetsskatt, låna till skatten!
Om 20 år har vi haft en bostadsbubbla, en samhällsekonomisk kollaps och en ständig energibrist. Men allt balanseras, äldre kommer dö snabbare, färre har råd att skaffa barn. Fattiga svälter ihjäl. Så någonstans vid 4-5miljoner svenskar blir det lättare igen.
Så ser framtiden i strutslandet ut.
CornuCopia,
På en tank kan jag köra Stockholm-Paris med Volvo V50 DrivE. Var det någon som sa billig energi? 137 mils bilkörning på en enda tank.
Som sagt, över 90 % av energin i elnätet kommer från kärnkraft, vattenkraft eller vind. År 2020 kommer det vara över 95 % med tanke på den explosiva vindkraftsutbyggnaden.
Kvar återstår då bilkörning. 0.37l/mil med en modern KOMBI, eller enkelt uttryckt: Stockholm till Paris på en enda tank. 5.2 kr milen med dagens bensinpris på 14 kronor. 10 kronor milen vid ett bensinpris på 28 kronor.
Re 17:52
Känns som att det blir lite mycket Volvo reklam nu, men följande är fakta:
Hos en bilhandlar kan du idag få en fabriksny Volvo V50 DrivE för 215 000 kronor. Då får du en familjekombi som drar 0.37 liter per mil.
På resor till och från jobbet har du en bensinkostnad om 5 kr milen men en sänkt skatt om över 9 kronor = du "tjänar" 4 kronor milen.
Skall ni ut på semester? No problem. Med Volvo V50 DrivE kan hela familjen man göra Stockholm – Paris tur och retur för 1 400 kronor.
Nu till det fina: Vad tror du nästa modell av Volvo V50 DrivE Kommer att förbruka? Jag tror att vi inom 3 år har en kombibil från Volvo som drar under 0.3 liter per mil.
Hehe, ju fler som köper dieselbil ju större underskott på diesel får europa. Sverige envisas med sin egna MK1 dessutom, perfekt, ingen konkurrens.
När jag köpte dieselbil 2004 var alla skeptiska, nu är det konstigt nog helt legalt? Svenne är trög verkar det som. Måste det till miljöbilspremie för att sossar ska fatta saker?! Patetiskt!
Arma människa som inte förstått så mycket om peak oil. Det spelar väl mindre roll vad den förbrukar när det inte kommer finnas någon olja att importera till Sverige.
Dessutom slår peak oil hårt mot ekonomin så vi får väl se om du har kvar din lön och jobb.
Och i din enfaldiga förnekelse av att några problem kan uppstå så glömmer du helt att redan idag är bränslekostnaden bara en liten del av milkostnaden för din bil. Men det är klart, skulle du titta på faktiskt milkostnad skulle du ju aldrig köra bil. Då är det enklare att strunta i allt annat än bränslet.
Du kör tydligen utan försäkring, utan att lämna bilen på service och förväntar dig få lika mycket betalt (justerat för inflationen dessutom) för bilen den dagen du vill byta.
Vidare är bilersättningstakten ca 17-19 år. Existensen av en bil med låg bränsleförbrukning innebär inte att den befintliga fordonsparken byts ut snabbare än så, dvs de gamla bilarna med högre förbrukning dominerar länge än.
CornuCopia 18:11,
Alla de kostnaden (försäkring, reparation) finns redan idag. Vi tittar här på de kostnader som kan öka (bensinpriset).
Faktum är att du redan idag helt kan bortse från bensinkostnaden om du lägger 200 000 kronor på en kombi från Volvo (V50 DrivE). Bilen kostar under 200 000 kr med miljöbilspremie och sedvanlig rabatt hos bilhandlarn.
Peak Oil innebär inte att olja tar slut, utan att tillgången minskar.
Om oljepriset ökar till 500 dollar fatet (sic!) ökar det svenska bensinpriset till 35 kronor litern. Det innebär en milkostnad om 13 kronor milen med befintlig teknik i Volvo V50 DrivE! Det är vad jag de facto betalade för 5 år sedan med gammal bilteknik. Idag betalar jag 5 kronor litern, och i ett worst case scenario, olja i 500 dollar fatet, kommer jag betala 13 kronor milen.
Om 3 år kommer VW ut med en 5-sätes-sedan som drar under 0.2 liter per mil. Då kan oljepriset stiga till $1000 dollar fatet utan att min plånbok tar stryk.
Oljepriset är i Sverige ingen stor sak. Vi har snart 95 % av elproduktion från icke oljeberoende energikällor. Och redan idag har vi tillgång till ultramoderna bilar som drar under 0.4 liter per mil där kostnaden för bilen är under 200 tkr. Om 3 år har vi ännu bättre teknik.
PeakOil kan vara ett problem i USA och developing world, däremot inte i Sverige.
Rättelse, det skall stå:
Idag betalar jag 5 kronor milen i bensinkostnad, och i ett worst case scenario, olja i 500 dollar fatet, kommer jag betala 13 kronor milen.
"Arma människa som inte förstått så mycket om peak oil. Det spelar väl mindre roll vad den förbrukar när det inte kommer finnas någon olja att importera till Sverige."
– CornuCopia
Det är inte bara okunskapen som lyser igenom i CornuCopias inlägg, utan även föraktet mot den som säger emot.
Peak Oil handlar inte, och har aldrig handlat om, att oljan kommer att ta helt slut. Peak Oil handlar om att produktionsmaximum uppnås.
Det kommer alltid finnas olja att importera.
Om så oljepriset stiger till $500/fat påverkar det inte nämnvärt plånboken för de som byter till en miljövänlig bil.
13 miljoner m3 olja av en total världskonsumtion av 4,5 miljarder m3 dvs 3 promille.
Jag tror att vi inte bör oroa oss först av alla i världen.
Jag har länge retat mig på att vi envisas med att ange konsumtion och föroreningshalter per capita-vilket sätter framförallt USA i dålig dager jämfört med Kina och Indien tex.
Varför? Jo det stora problemet med överbefolkning och framtida resursknapphet borde få oss att försöka minska befolkningen, då kan ett mått som detta minska lusten till detta.
I slutändan kommer det att bli brist på mark, vilket ger länder med stor befolkningstäthet en nackdel./Oppti
Varför har Ryssland inte ökat sin oljekonsumtion i takt med tillväxten det senaste decenniet? Var finns Danmarks olja?
Det blir en svår övergångsperiod när världen ska anpassa sig till en snabbt fallande oljeproduktion.
Låt oss hoppas på kreativa lösningar och att de destruktiva hålls i schack. Förmodligen tar det 20-30 år innan detta jätteproblem med peak-oil – peak-skuld har lösts.
Jag vill inte vara pessimist och måla upp en svart framtid där resurskrig, svält och kärnvapen krympt jordens befolkning till en bråkdel av idag.
Vi kan gå en ljusare framtid till mötes om det sker en gradvis anpassning via demand destruction. Högre priser ger lägre efterfrågan ger lägre priser och tid för en ny ekonomisk uppgång där människans kreativitet att finna lösningar på problemen kan minska framtida förbrukning ytterligare. Vidare måste det ekonomiska skuldsystemet som kräver ständig och evig tillväxt avvecklas och reformeras.
Alltså, det viktigaste framöver blir att upprätthålla fred och frihet samtidigt som utrymme ges åt att utveckla vår inneboende kreativitet.
"Oljepriset är i Sverige ingen stor sak. Vi har snart 95 % av elproduktion från icke oljeberoende energikällor."
Du missar att kärnkraften är död, dvs nästan 50% av vår installerade effekt. Se nu på Tyskland, de ska stänga ner all kärnkraft, den blir ersatt av kol och gas.
Hur ser du att vi utan 40-50TWh kärnkraft klarar dyrare fossil energi? Ska du tvinga Wallenberg att bygga nya reaktorer? Fattar du att de vi har byggdes ganska länge sedan och är på väg mot pension? Naiv var bara förnamnet tydligen, troligen är det värre, någon bokstavssjukdom..
RE: 1845
http://en.wikipedia.org/wiki/Export_Land_Model
Tror du verkligen att Danmark, Norge, Ryssland eller vilket oljeexporterande land som helst kommer att sälja olja till Sverige när det egna landet skriker efter olja?
Så ja, peak-oil medför att oljan tar slut. Inte för alla länder (initialt) men för de som inte har någon egen olja att pumpa upp.
Q
Ryssland har kraftigt minskad befolkning från Sovjeteran. Ser ni nu hur man minskar energin? Man minskar befolkningen!
Fri jakt på MP och sossar 🙂
@ Anonym 17:56
Håller helt med dig, med ett undantag.
Svensk vattenkraft är gammal och den kan förvisso inte leva i evighet, men nästan.
I Holtwood Hydroelectric Power Plant, Susqueanna River, USA, installerades en vattenturbin 1912.
Belastningen på det bärande lagret är generator och turbin, med en roterande vikt av 165 ton, plus 40 ton från det strömmande vattnet.
År 2002 gjordes en kontroll av lagret och man bedömde då att man kunde se fram mot ytterligare 1300 års servicefri drift. Lägg till att lagret dessutom var en prototyp.
Dammar och tunnlar har också lång livslängd.
/ Åke M
Med insyn i hur vattenkraftens inv-horisont ser ut skulle ni vara lika negativa. Vidare så kan stödet till kärnkraften öka, vilket är ett rimligt antagande. MP får gärna tala med han som grundade greenpeace. En positiv faktor för kärnkraften är Sveriges uranfyndigheter är minst sagt rikliga..
De som lyfter fram Volvo V50 Drive i debatten bör komma ihåg att den bilen, liksom alla andra, tillverkas med hjälp av några tusen liter olja per bil. Bilindustrin är totalt beroende av olja, liksom transportsektorn, energisektorn, matproduktionen och i stort sett allt annat i samhället. En olja som blir allt dyrare. I framtiden lär det bli andra saker än bilköp som prioriteras i ett normalt hushåll, mat på bordet till exempel.
//Pelle
vem kommer ha råd att köpa en Volvo V50 Drive efter att den global kreditbubblan spruckit??? Billån till 15% ränta…
Många som har starka åsikter utan att uppenbarligen kunna lika mycket som C. Det blir som vanligt mycket fokus på bilkörning, vilket knappast är det största problemet med Peak Oil. Ett stort problem är t ex att världsekonomin inte klarar priser långt över 100 USD/fat under en längre tid. Med finanskris/kollaps som följd. Följt av långsam återhämtning tills priserna blir för höga och världsekonomin kollapsar igen. Och igen. Med allt sämre EROEI längs vägen.
Vi bor i ett land som är extremt exportberoende och som exporterar framförallt till Europa (och även till USA). Länder som redan har fullt upp med sina kreditbubblor och som sannolikt kommer att få betydligt större problem. Och vad händer när vår export minskar dramatiskt?
När vi samtidigt får effekter som dyrare bensin, dyrare mat, svårigheter för vår bilindustri att sälja bilar och återinvestera i mer bränslesnåla modeller, många förlorar sina arbeten, etc, etc. Kombinerat med t ex en sprucken bostadsbubbla så är det väl ganska givet att en del får det tufft.
Men om man sticker huvudet i sanden och bara tittar enskilt på vad det kostar att köra bil så är ju problemet högst begränsat.
/U
Så frågan är vilka handelsvaror vi har eller kan skaffa som är så attraktiva att Ryssland vill exportera olja hit samtidigt som vi behöver sköta utrikespolitiken så det blir handel och inte något annat.
Det ska bli intressant att se hur mycket olja/gas Norge har i Barentshav. Även om de fått ett par fynd där så borrar de ju torrt för det mesta. Fynden hittils har ju dessutom varit relativt små i jämförelse mot resurserna i nordsjön
Är beredd att hålla med Cornu "arma människor".Så fort man pratar peakoil så spårar man osökt in på bränsle till sin privatbil.
Vår skuld och räntebaserade ekonomi kommer inte att klara av ett oljepris över 150 dollar under så lång tid. BNP-tillväxt förutsätter mer energi, främst olja. Sambandet är nästan 1:1 globalt! En annan kritisk gräns är när kostnaden för olja passerar 8 % av ett landets BNP, då börjar ekonomin knaka. Vår Till växtekonomin förutsätter att oljan flödar och är billig!
Tycker oxå att dessa dieselbilsfantaserna ska vara medvetna på att dieselbrist är i vardande. Diesel och flygbränsle crackas från samma del av råoljan och utgör dessutom den minsta delen av råoljan. Snart måste vi börja välja diesel för varutransporter eller flygtransporter. Bilisterna står sist i kön. Lägg oxå till att bl a tyska försvarsmakten inkl Pentagon har valt ett gemensamt bränsle för att militärens "motorer". Man har valt flygbränsle!
Vill oxå påpeka att privatbilen lär vi klara oss utan (kanske inte staten som får 100 miljarder i skatteintäkter) däremot lär livsmedelsbristen bli det mest obehagliga inslaget, då vi i princip äter olja. För att producera en kilokalori mat går det åt ca 7 ggr mer energi. Detta kallades tidigare Ebberödsbank.
Peak oil är kraftigt överdrivet. Utveckligen gör att vi kan på ett miljömässigt godkänt sätt utvinna stora fyndigheter. Vi har också gas och kol som kan användas, åter, teknisk utvecklig.
Jag var mycket för peak oil när jag upptä'ckte det, idag, nej,
Nu har jag sökt igenom all tänkbar "peer-reviewed" material i akademiska kretsar och sammanfatta det med att "peakoil" helt enkelt inte finns som vokabulär!!
Däremot finns det ganska tunga artiklar som beskriver svagheterna i "curve-fitting techniques" likt "Hubbart's" kurva angående förebådande olje-, gas-, kol-, mineral- och annat-topp.
Svårigheten trots C's ihärdiga modulerande (vilket är imponerande nog!) är att få med alla ingående variabler vilket nära nog är omöjligt. Därav är det lätt att påvisa en snedskuren (partisk)graf om man inte tar hänsyn till "alla" dessa variabler vilket det blir om man så medvetet eller omedvetet utelämnar data.
Varför akademia inte vetenskapligt tar ordet "peakoil" i sin mun är ju intressant om man inte som "foliehatt" anser att akademia är "köpt" förstås…
Du som är orolig för dieselbilisten. Vad hände med talloljan? Ett exempel på ny teknologi som förlänger och hjälper till med övergång till ännu bättre teknologier. Det blir dyrare så klart, men det kommer gå.
Världsekonomin är däremot ett mycket större och allvarligare problem som inte kommer lösa sig med nya teknologier. Där är det nog bara befolkningsminskning som hjälper. Men övergångsproblemen kan bli nog så besvärliga med diverse resursbrister. Ingen kommer vilja minska frivilligt och då uppstår konflikter och social oro. Det, gott folk, är en rejäl utmaning och vi har inte ens ett försvar längre. Dystert, i sanning dystert.
Håller med att kampen om naturresurser energi, vatten, jordbruksmark, mineraler etc från en växande befolkning är hotande och påtaglig. I spåren av detta kommer flyktingströmmar att tillta, epidemier, konflikter och krig om resurserna etc och att det som nu sker i Medelhavet bara en liten förtrupp av vad som väntar.
Talloljan som du nämner är dessvärre en liten rännil i sammanhanget med litet kommersiellt värde, vilket också Preems vd G:som Löw framhöll på förra veckans NOG-seminarium. (Recenseras på ASPO Sverige på onsdag.) Han krävde skattefrihet för den produktionen och det är lätt att förstå varför. Nettoenergin är låg! Dessutom underströk han det vi alla vet, tillgången är begränsad och kampen om råvaran är redan i full gång. Vår beredskap som du skriver är på alla punkter miserabel. Själv är jag förvånad över att ingen (politiker eller myndigheter) tycks vara intresserade för en plan B om det nu skulle visa sig vara sant att vi glider in i en allt värre finanskris och som grädde på moset en brist på energi, främst olja? Tänk om energimyndighetens strategi inte håller: att cash is king. Har man pengar så får man alltid köpa olja! Oljemarknaden krymper (Preems vdH:son LÖw anger max produktion inkl etanol till 90-95 d/b) helt i linje med Exportland-modellen. Det visar Cornu i sina grafer tydligt. Det räcker inte med pengar för att köpa olja, eftersom det inte kommer att finnas olja att köpa på marknaden för alla.
Anonym 07:00:
Inga träffar på "peak oil" i peer reviewed journals, påstår du. Vad menas? Google Scholar ger 11 400 träffar på "peak oil", varav redan det tredje är från Energy, som verkar vara peer reviewed.
http://scholar.google.se/scholar?q=%22peak+oil%22&hl=sv&btnG=S%C3%B6k
Cash is king gäller alltid, men cash under extrema situationer som andra världskriget är inte skuldsedlar utan prylar som kullager som handelspartnern behöver för sina krig.
Så illa blir inte peak oil förutom om det spårar ur till krig om tillgång till fysiska resurser.
I vilket fall är en politik för att hantera tiden efter peak oil inte bara är fråga om att ersätta olja, det är lika viktigt att näringslivet i allmänhet fungerar bra och att det finns exportprodukter som är efterfrågade under riktigt dåliga tider. Den bästa tillgängiga basen för en sådan efter peak-oil politik är Alliansens ekonomiska politik och det största hotet är tyvärr miljöpartiet då de är fientliga till väldigt många olika investeringar.
En extrapolering av de blå staplarna i diagrammen ger en tydlig bild av vad som kan förväntas. Enligt BPs sista årliga sammanställning räcker oljan med dagens produktion i Ryssland 20,3 år, Danmark 9,5 år, Norge 8,3 år och Storbrittanien 5,8 år, vilket kan jämföras med världsgenomsnittet 45,7 år. Siffrorna gällde för 17 månader sedan. Görs ett avdrag för detta och ett påslag 20 % för oredovisade och oupptäckta mängder fås i de fyra länderna olja för 22,6 år, 9,7 år, 8,3 år och 5,3 år.
De små reserverna i Danmark, Norge och Storbrittannien hinner nog sina innan oljepriset tappar sin betydelse och handeln till högstbjudande kollapsar. Länderna är väl integrerade i EU och de inför nog inte exportbegränsningsar. Makthavarna och folket kommer istället att förneka problemet och tro på klimathotet tills det blir akut och bilarna inte längre får sitt dagliga bränsle.
Ryssland har en helt annan situation och planerar mer. Landet kommer knappast att exportera tills ekonomin kollapsar. Gissningsvis säger ryssarna 2020 att vi avbryter oljeexporten, men eftersom att landet känner ett ansvar för sina kunders problem så kommer exportern att kvoteras och minskas till noll under en omställningsperiod på säg tre år. Kunderna får raka besked om hur mycket de kan köpa. Andra länder börjar tänka på samma sätt som ryssarna. När detta sker så finns inte längre något världsmarknadspris. Flödet styrs politiskt. Om EU finns kvar som idag så ransoneras oljan mellan länderna.
Raffinaderna är anpassade för den olja som används. De svenska raffinaderierna är mycket gjorda för den högsvavliga ryska oljan. Landet måste i praktiken köpa färdiga produkter utomlands. På den marknaden finns inga långsiktiga kontrakt. Vad som erbjuds beror på olika länders problem och om de kan exportera och samtidigt hålla folket under kontroll. Land efter land kommer att drabbas av svält, kravaller och krig. Globalisengen går baklänges, dels av dyrare resurser (det mesta) i sig och dels av ett säkerhetstänkande. Många stora svenska storföretag och hela landet går dåligt.
Vad kan detta innebära på fordonsområdet? En hastighetsbegränsning kanske införs på 60 km/tim. Staten kanske beskattar bränsle med 50 kr/liter. Användning av bilar som drar mer bränsle än genomsnittet kanske förbjuds. Krav på körjournal och att ingen oljedriven bil körs mer än 15 mil i veckan kanske införs. En ransonering kanske införs. Den här typen av åtgärder kan förväntas när världsmarknaden för olja upphör och om ett tiotal år, när båtarna från Primorsk inte längre kommer. Under en treårsperiod kan alunskiffern delvis exploateras och det ger en viss livräddning. Här finns kanske olja för 40 år med dagens förbrukning.
Om det bara vore brist inom oljan så vore det enkelt. Sedan omkring år 2000 har arbetsproduktiviteten (timmar per ton) i de viktigaste naturresursernas utvinnning stadigt försämrats. Uppgifterna om detta är mycket dåligt kartlagda, vilket har med människans önsketänkande att göra. Fallet verkar accelerera. Som ett vägt genomsnitt är det cirka 4 procent. På liknande sätt ökar investeringarna per utvunnet ton, energiförbrukningen per utvunnet ton, transportavstånden per utvunnet ton och i vissa fall kvaliten på den slutliga produkten.
Priserna påverkas därför exponentiellt med någon bakomliggande parameter och har ökat årligen cirka 20 procent och totalt ungefär 6 gånger. Titta på dessa tydliga priskurvor för de viktiga resurserna olja, kol, rysk naturgas, stål, koppar, bly, nickel, uran och fosfat. Allt är i USD i absoluta tal. Sedan år 2000 efter inflationen har priserna ökat cirka 4 gånger. Detta är strukturellt och kommer naturligtvis att fortsätta. Ökningen stoppas bara av att ekonimin kraschar, antingen tillfälligt eller permanent. Efter inflationen föll som regel priserna fram till år 2000 för att sedan öka, vilket stämmer bra med produktiviteten.
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=crude-oil&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=coal-australian&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=russian-natural-gas&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=iron-ore&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=lead&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=uranium&months=300
http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=rock-phosphate&months=300
Människan kan inte gå tillbaka till en gammal tid eftersom de lätt åtkomliga rssurserna inte längre finns, vilket gör att det enda möjliga är att leva på rester. Samhället kollapsar i grunden. På lång sikt i bästa fall återkommer något som liknar stenålden. Det är förvånande att människans viktigaste resurser finns i just dessa mängder och har börjat bli svåra att utvinna och ökat i pris så likartat. Till mindre del beror det på att de är ersättningsbara. Men så är det i varje fall och det är inget att grubbla över.
På 70-talet var den här typen av prognos politiskt accepterad. Några unga forskare under beteckningen Romklubben räknade på saken. Detta var innan den första oljekrisen. En uppdatering 1992 visar en oljeproduktionstopp 2009, en jordbruksproduktionstopp 2016, en industriproduktionstopp 2020 och en befolkningstopp 2032. En ytterligare kurva visar kvarvarande naturresurser som ett vägt genomsnitt. Kurvan lutar som brantast omkring 2015-2020, alltså när den totala produktionen toppar. Produktiviteten i utvinningen visas inte. Den smala kurvan ”estimated population without collapse” är en tankelek och har ingen koppling till övriga kurvor. Det är ungefär så här det blir. Kanske topparna kommer ett tiotal år senare. Prognosmakandet har stagnerat och det handlar om socialpsykologi. Idag tjatar Romklubben om klimathotet.
http://www.llink.nl/uploads/tx_llprogramma/2030.gif
Makthavarna är optimistiska och tror på klimathot, globalisering, högteknologi, förnybar energi, utbildning, flyktingmottagning, ökad komplexitet med mera in i det sista. På 2020-talet ”upptäcks” problemen och jordbruket prioriteras före industrin. För det här landet införs kanske livsmedelstullar och i varje fall blir det mycket dyrare mat. Befolkningen går från Stockholm till landsbygden. Gjorda satsningar inom flott infrastruktur konstateras vara misslyckaden. Globalt toppar befolkningen 16 år efter jordbruksproduktionen. Befolkningen faller mindre brant eftersom kosten blir mer vegatarisk. Vid århundradets slut faller befolkningen proportionellt mot jordbruksproduktionen och då är kosten stabiliserad globalt. Vid denna tid är industriproduktionen mycket liten. Befolkningen är då ungefär hälften av idag. Sedan fortsätter kurvorna nedåt utanför diagrammet.
Re: Anonym 10.52
Nu är det så att Google Scholar listar de mest populära artiklarna, inte nödvändigtvis de som håller högst akademisk nivå!!!
Sedermera kanske du kan läsa några av de så märker du att akademiker inte nyttjar termen "peak-oil" eftersom det bygger på ett ställningstagande som varken är verifierat eller bekräftat på något sätt… dock är det ett vedertaget begrepp av lekmän som basunerar ut populism och skrämselpropaganda utan att förstå källkritik och nyanserad "research". Men det är ju klart att det är ju ganska enkelt att ta till sig pseudovetenskap om man inte vet vad som kan anses som en "nyanserad" källa…
Peak oil är en självklarhet som inbjuder till missförstånd som att oljan tar slut en viss dag.
Urbans uppfattning om nuläget i kommentarerna stämmer ungefär med min men jag är mera optimistisk om vad som kan göras. Helst borde jag vara ännu mera optimistisk eftersom det är en starkare motiverande kraft än undergångsvisioner, deppande leder oftast till inaktivitet.
Det finns minst en självklar anledning till att politikerna låtsas som att Peak Oil inte finns och istället tjatar klimathot, feminism och hållbar utveckling och det sammanfattas massinvandringen.