530
I en liten artikel hos E24 erkänner Avanza att det blev lite fel med orderläggningen i måndags. Ca 400 kunder drabbades, inklusive undertecknad.
Vad som är slående är att beskeden verkar annorlunda till olika kunder, dvs att åtminstone en kund som refererades i artikeln fick stå för förlusterna själv.
När det gäller överbelånade depåer så hade jag uppfattningen att man var tvungen att skriva på ett avtal för att kunna belåna sin depå. Man kan därmed knappast hållas för skadan om depån blir belånad utan att man avtalat om detta, speciellt när det beror på att nätmäklarens system strular.
Nordnet slår sig dock för bröstet för att inte ha haft några problem. Den enes död, den andres bröd.
1 kommentar
Kan avslöja att Nordnet har/hade noll koll på sitt handelssystem. Har lyckats med bedriften att göra en "naked short" (sälja aktier man inte äger eller lånat). Gick alldeles utmärkt. När försäljningen gått igenom var det helt enkelt ett minustecken framför den posten i depån. Och nej, jag hade inget avtal om blankning (dessutom var det i en KF). Ringde dem och fick svaret "ehh ja men så kan du inte göra, du får köpa tillbaka dem nu". Man är i trygga händer…