Efter att ha bloggat sedan i september så har jag nu fått tillräckligt med data för att kunna säga något om hur mycket (eller snarare hur lite) pengar man kan dra in på in på att blogga.
Tyvärr kan jag inte gå in på att jämföra intjäningen från olika annonsagenter, eftersom speciellt Google Adsense inte tillåter att man lämnar ut något annat än siffror på deras bruttobetalningar.
I underlaget nedan finns alltså Adsense bruttoutbetalningar inbakat, men det går inte att dra några slutsatser om prestandan just för Google Adsense, eftersom jag inte säger någonting om andelen av intäkterna som kommer från Adsense.
Inom bloggreklam finns det i princip tre sätt att få intäkter. Affiliateprogram, där man i princip endast får betalt om en besökare faktiskt köper något från annonsören eller anger sina kontaktuppgifter etc, vilket sällan sker. Hit hör Tradedoubler, Affiliator, Double och Euroads. Generellt sett så tjänar man väldigt lite på sådana program, åtminstone på en blogg av min typ och inriktning.
Det andra sättet är klickbaserad reklam, främst Google Adsense, där man som publicist bara tjänar något om folk faktiskt uppmärksammar annonserna. För vissa affiliate-program kan man också få betalt per klick, men det rör sig om väldigt små summor. Jag tror att klickbaserad betalning är det system som är mest rättvist både för annonsör och publicist.
Mest tjänar man dock på trafikbaserad reklam. Här finner man Tailsweep, som dock inte vem som helst kvalificerar sig hos. Ett alternativ är att själv sälja direkt reklamplats till annonsörer. Tyvärr har Tailsweep-kampanjerna blivit allt färre sedan i höstas och betalar allt mindre.
Det finns ett fjärde sätt att tjäna pengar på, som är etiskt, moraliskt och juridiskt tveksamt. Det gamla hederliga journalistsättet att få betalt för att skriva om vissa saker, eller genom att baka in redaktionell reklam. Fast oftast försöker PR-byråerna få bloggare att skriva gratis genom oftast ganska patetiska men vänliga mail. Har faktiskt gjort dem till lags 2-3x och faktiskt skrivit gratis om vad de informerat mig om. Så det fungerar. För dem.
Utvecklingen är ganska tydlig sedan årsskiftet, när annonsörer lade nya reklambudgetar. Trafikbaserade reklamintäkter är tydligt fallande , liksom de totala intäkterna. Finanskrisen slår definitivt även mot bloggare, och inte bara t ex dagspressens annonsintäkter.
Även snälla mail från PR-byråer med färdiga artiklar har minskat sedan årsskiftet. Numer är det på sin höjd en gång i veckan man får dessa mail, mot flera mail i veckan innan årsskiftet. Eller så har byråerna tröttnat på att man inte publicerar det de vill.
Mina totala intäkter kan ni för övrigt räkna ut själva baserat på trafiksiffrorna, och ser då att de varierar från ca 450:- per månad till ca 2200:- per månad. Detta är bruttointjäning, med momsen bortdragen och innan skatt. Minst 30% av detta åker förstås sedan i skatt enligt de svenska skatteparadisreglerna, men är förstås ett välkommet tillskott på marginalen. Och ja, intäkter bokförs och deklareras, och jag har F-skatt.
Annonsagenterna kräver också att man når upp till en viss intjäningsnivå innan de betalar ut pengar, vilket innebär att om man inte tjänar tillräckligt så blir det aldrig några intäkter enligt kontantmetoden. Om jag minns rätt så betalar Tailsweep först ut om man tjänat 1000:- SEK, Google Adsense vid 100:- USD, Tradedoubler vid 600:- SEK och Double vid 200:- SEK. Affiliator ligger nog också vid 200:- och Euroads vid 300:- SEK.
Först lite trafiksiffror. Trafiken har generellt sett ökat, såväl besökare (alltså unika besökare), som antal besök och sidvisningar.

Samtidigt är det övertydligt att intäkterna är fallande i förhållande till trafiken, och även summan. Som bäst har varje unik besökare betalat sig med 36 öre per månad, varje besök med 11 öre och varje sidvisning med 7.4 öre.

I april hade detta fallit till 5 öre per unik besökare, 1.5 öre per besök och 1 öre per sidvisning. Nu skall man inte ta detta som facit för vad trafikbaserad reklam skall kosta. Under hösten var den mesta intjäningen just trafikbaserad reklam, medan det under våren i princip inte varit någon trafikbaserad reklam alls.
Sedan kan man förstås välja att placera reklamen på de effektivaste ställena, istället för som jag gör lägga dem där de stör minst. En generell regel är att reklam är bättre ju mer störande den är. Högsta effektiviteten (och pris vid trafikbaserad reklam) når man överst och till vänster. Lägst effekt når man längst ner och till höger. Då det mesta av min reklam ligger till höger för att störa så lite som möjligt, så är inte intäkterna representativa. Men reklam i vänstermarginalen eller överst är väldigt störande, och det är innehållet som är det viktiga.
Antagligen skulle man kunna öka intäkterna med en faktor på 2-3x om man placerar reklamen så störande som möjligt. Men då får man också räkna med färre besökare. Bruttointjäningen borde ändå dubblas när man justerar för färre besökare. Det har dock blivit modernt att vara användarvänlig och placera innehållet till vänster. Numer gör ju t ex DN och SvD detta.
Oavsett så bör man nog ha ungefär 20x mina trafiksiffror för att kunna dra in vad för normalpersoner är en heltidslön på att blogga. Å andra sidan är inte bloggandet ett heltidsarbete. Dessutom kan man förvänta sig att ytliga konsumtionsbloggar drar in mer på affiliateprogram, till skillnad från min blogg där jag upprepade gånger talar mot konsumtion och mot lån. Ni skulle bara veta hur många annonsörer av “snabba lån” som har affiliateprogram man kan ansluta sig till. En sajt som handlar om att köpa mer, oftare, snabbare, borde kunna dra in pengar både på snabba SMS-lån, och affiliateförsäljning av meningslös konsumtion. Nu finns väl en risk att Google Adsense lägger in reklam på just dessa nyckelord efter att ha skrivit ovanstående…
Dessutom är det just hos de ytliga konsumtionsbloggarna riktade mot ungdomar man hittar den stora trafiken.
Så vill ni tjäna pengar på en blogg, starta en mode- eller konsumtionsblogg riktad till ungdomar, erbjud snabba lån till höga räntor och meningslös shopping, och placera reklamen till vänster och överst på sidan. Skriv även ytligt och kort. Majoriteten tappar antagligen intresset om de behöver använda hjärnan eller spendera mer än några sekunder på bloggen.
För en bruttointäkt runt 20 000:- SEK, som efter skatter kan landa nere runt 10 000:- i månaden (en låg okvalificerad nettolön) bör man ha åtminstone en miljon sidvisningar i månaden, eller ca 32 000 om dagen. Med aggresivare reklam och med en tacksam målgrupp kanske man kan gå ner mot en 200-500 000 sidvisningar i månaden. Det är inte många som klarar av det. Vilka det är hittar på man på portalen för ytlighetsbloggar, Aftonbladets Bloggportalen. Trafiksiffrorna där gäller dock besökare per vecka, där jag ligger runt 5000 enligt Bloggportalen. Justerat för detta borde ytliga konsumtionsbloggar med 50 000 eller fler besökare per vecka kunna försörja sig på bloggandet.
Och då handlar det på sin höjd om ett 40-tal svenska bloggare. Värt att tänka på om du vill starta en blogg att försörja dig på. Samma principer gäller som alltid här. Endast ett fåtal företagare kan försörja sig på sitt företag, och ännu färre personer kan försörja sig på en hobby. Om man inte är kulturarbetare så är det inte en rättighet att kunna försörja sig på något man tycker är kul. Kulturarbetarna har IPRED mfl speciallagar som hjälper dem, inklusive speciella skattefördelar, ersättning vid försäljning av USB-minnen, blanka plastskivor eller hårddiskar mm.
Och ja, jag har lovat ett modeblogginlägg, och det kommer. Fast det kommer inte bli ytligt. Så länge får ni hålla tillgodo med ovanstående analys.
Avslutningsvis vill jag tacka dig för just de 5 öre du som läsare av denna blogg bidrar till mig före skatt. Tack! Utan ironi och utan bitterhet.