Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under torsdagsmorgonen. Stockholmsbörsen rusade igår och slog börsrekord för både storbolagsindex och bredare index. USA-regimen i Vita Huset säger sig vilja öka försvarsbudgeten emd 50% eller 500 miljarder dollar om året, vilket saknar finansiering och gör utfall mot försvarsföretagen som inte ska få göra återköp av aktier eller lämna utdelningar, samtidigt som Minnesotas guvernör har utfärdat en mobiliseringsvarning till nationalgardet mot centralregeringen efter att federala stormavdelningen Ices operatörer mördat en 37-årig trebarnsmamma, och pengar från stulen venezuelansk olja ska sättas in på presidentens offshorekonton. Flera svenska banker har höjt sina bolåneräntor i tystnad under mellandagarna.

Stockholmsbörsen slog alltså dubbla börsrekord igår efter att OMXS30 skenat +2.12% och OMXSPI +2.25%. Det bredare indexet är därmed högre än sitt gamla rekord från början av 2025, vilket OMXS30 redan passerade i höstas.
Kronan är relativt sett lugn trots detta och euron hittas på 10:74 SEK och dollarn på 9:20. Även guldpriset är stabilt på 1 310:- SEK per gram. Silvret hittas på 22:50 SEK per gram.

I USA spretade börserna och S&P-500 stände på -0.34% medan Nasdaq 100 gick +0.06%. Sämst inom Fanangst gick Facebook med -1.81% och bäst Google med +2.43%.
Det går väldigt fort nu i USA och är bara den 8:e januari. Bloggen brukar undvika amerikansk inrikespolitik om det inte riskerar påverka internationell ekonomi eller svenska förhållanden men det börjar bli mycket nu.
Trebarnsmamman och amerikanska medborgaren 37-åriga Renee Good mördades i Minneapolis av en av federala Ices operatörer på förarplatsen i hennes bil, inför hennes hustru framför flera kameror i ett villaområde. Operatören sköt henne i huvudet genom hennes öppna sidofönster när hon startade sin bil för att köra vidare och det förelåg inget hot för operatörens liv eller hälsa då han stod bredvid bilen när han avrättade trebarnsmamman. Mordet ledde snabbt till omfattande protester i villaområdet och Iceoperatörerna drevs på flykt, samtidigt som de uppträdde rätt aggressivt mot folkmassan. Här är en likvaka senare på kvällen. Demokraternas vänsterfalangs underbarn och kongressledamot AOC fördömer det hela och kallar det för ett mord. Allt det här är förstås inrikespolitik och upprördheten handlar väl främst över att det var en vit medelklasskvinna som avrättades och inte som vanligt en svart man.
Men nu blir det intressant. Minnesotas guvernör Tim Walz, som också var vicepresidentkandidat i 2024 års val, har gått ut med en mobiliseringsvarning för Minnesotas nationalgarde, dvs delstaten Minnesotas egen militär “they are minnesotans” och detta för att skydda medborgarna i delstaten mot federala centralmakten i Washington och deras stormtrupper Ice. Skulle mobiliseringen genomföras och Minnesota skickar nationalgardet mot trupperna från federala USA kan vi se starten på ett inbördeskrig. Men än så länge är det en beredskapsvarning och ska tas som en signal och inget annat. Det har inte i USA:s historia hänt att en delstat satt in nationalgardet mot federalstaten.
Trumpregimen ska tydligen stoppa pengarna från den beslagtagna venezuelanska oljan på konton offshore istället för statliga konton, förmodligen Trumps egna konton eftersom presidenten sagt att han personligen ska ta kontroll över pengarna.
Ska vi fortsätta?
Trump gjorde ett utspel om att höja försvarsanslagen från ca 1 000 miljarder dollar om året till 1 500 miljarder, eller en höjning med 50%. Detta är ofinansierat även om Trump hävdar att man skulle få in 500 miljarder USD från hans nya tullar. “Because of Tariffs, and the tremendous Income that they bring we are able to easily hit the $1.5 Trillion Dollar number”. Beräkningarna av tullarna är 230 miljarder om året, inte 500 och samtidigt hävdar Trump att han ska dela ut checkar till den amerikanska medelklassen (som är de som betalar tullarna till att börja med) och en massa annat.
Detta kunde man tro skulle vara ett positivt besked för amerikansk försvarsindustri, men samtidigt så sade Trump att han inte kommer tillåta att amerikanska försvarsföretag köper tillbaka aktier eller lämnar utdelningar om de inte kan producera försvarsmateriel snabbare, och pekade specifikt ut Raytheon. Financial Times skriver:
“Trump later issued an executive order directing the defence department to add clauses to contracts with military suppliers preventing them from linking “executive incentive compensation” to “short-term financial metrics”.”
RTX/Raytheon föll -2.45%. Lockheed Martin föll -4.82%, Northrop Grumman -5.50% och General Dynamics -4.18%. Man kan dock tycka att reaktionen är överdriven. Bolagen kan rimligtvis periodisera vinsterna och ta ut dem som utdelningar eller återköp när Trumpregimen har fallit, även om det ska in i kontrakten, som rimligtvis kan omförhandlas via lite försvarslobbyarbete.
CNN Fear & Greed är på 46, fortarande neutral men på väg mot rädsla.
USA drar sig också ur 66 internationella samarbetsorganisationer, vilket också kan innebära att allt internationellt klimatarbete framöver blir meningslöst då USA bara kommer blåsa på med “wonderful coal” och i övrigt skita i miljöfrågor helt. Listan är lång, men t ex drar man sig ur det asiatiska samarbetet mot pirater, ReCAAP, eller det globala forumet mot terrorism GCTF för att välja något slumpvis som inte handlar om demokrati, utveckling eller miljöfrågor. Man drar också sig ur European Center of Excellence For Countering Hybrid Threats som arbetar mot rysk desinformation samt FN:s klimatorgan IPCC och med det det de facto allt internationellt klimatarbete. Utan USA i IPCC kan vi som sagt glömma klimatarbetet, då klimatet skiter i nationsgränser eller nationell per capita utan bara bryr sig om ton CO2-ekvivalenter och USA tävlar med Kina om de största utsläppen i faktiska ton.
Tillägg: Ice vägrade akuthjälp till kvinnan och vägrar på denna film en läkare att ge hjälp till den skjutna kvinnan.
“I’m a physician!”
“I don’t care.“

I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat under morgonen. ASX 200 +0.29%, Hang Seng -1.49%, KSOPI +0.03%, Nikkei 225 -1.63% och Straits times -0.36%.

SvD uppmärksammar att flera banker höjde sina bolåneräntor under mellandagarna. Det handlar om statliga SBAB som höjde den 22:a december och Swedbank som höjde 29:e december. tidigare höjde Hypoteket, Stabelo och Icabanken. Det handlar om bundna räntor med några års löptider och orsaken är att marknadsräntorna stiger vilket påverkar finansieringen av de låsta bolånen som sker på obligationsmarknaden.

De flesta har dock rörliga räntor som mer följer Riksbankens styrränta, men stigande marknadsräntor är en signal som visar att vi nog inte får se mer sänkningar av räntan från Riksbanken. Med en allt hetare svensk ekonomi kan vi snarare riskera få höjda räntor, särskilt som det mesta talar för fortsatt höjda kostander inklusive för bostäder via avgifter, fjärrvärme, underhåll mm.
Cornumetern för december stannatde på +17 i slutligt resultat. Höjer ett finger för att januari kan visa på svagare utveckling på grund av kalendern, där det blivit maximerad julledighet så som helgdagar inträffat, vilket påverkar och inte helt justerar genom att jämföra mot tidigare januari som indexet gör. Jag har inte data nog för att kunna kalenderjustera utifrån röda dagar, så januari kan innebära en rekyl i cornumetern även om den sannolikt förblir positiv.
193 kommentarer
Konstaterar att elpriset är relativt högt i SE3 och 4 och ännu högre i Europa exklusive Spanien, Portugal och Grekland.
Väsentligt lägre priser i SE1 och 2.
Inga sensationer så här inför börsöppning.
DAX förväntas öppna minus 0.1%.
S&P500 förväntas öppna minus 0.2%.
Det såg ut att öppna mer på minus men Trumps uttalande om utökade satsningar inom försvarssektorn väger upp på den positiva sidan.
Berätta det sista för de listade försvarsföretagen.
De listade försvarsbolagen i US är upp premarket.
I Sverige är SAAB upp 2.4%.
Intressant utspel från Trumpen om enfamiljshus och ett potentiellt förbud mot fonder och PE bolag att kunna köpa upp stora områden för uthyrning. Det är nog rätt många av höjdarna som nu sitter och kliar sig i huvudet och ångrar att man ville att Trump skulle bli president…
Snacka kan han, men kom ihåg TACO…
Sålde mina Saab idag som jag köpte -23 för 165 kr😌
Well played
Intressant också att Nvidia nu kan kränga H200 till Kina (staten har sagt OK för kommersiellt bruk men inget till statliga bolag, militär, etc.) men Nvidia kräver 100% upfront betalning för grejerna och det är citat “with no options to cancel, ask for refunds or change configurations after placement”…
Om elektrifiering och elanvändning i Sverige. Hur många av läsarna här gissar att den stadigt ökar? Svaret är att under 2025 minskade både elanvändning och elframställning, den senare med vindkraften i botten. Länk till upplåst Afv-artikel;
https://www.affarsvarlden.se/artikel/avelektrifieringen-fortsatte-2025-sa-mycket-sjonk-elkonsumtionen
Såg en intervju med Jensen CEO Nvidia igår.
Enligt honom ökar den nya generationen lagring kapaciteten med 10X till samma energiåtgång som den förra generationen. Så var det enligt Jensen även vid det förra generationsbytet.
Tar man det i beaktande och översätter även till andra områden (dock så klart inte 10X) så är det inte så konstigt att elanvändningen minskar.
”[…] upprördheten handlar väl främst över att det var en vit medelklasskvinna som avrättades och inte som vanligt en svart man.”
Detta är i samma stad, med samma borgmästare, som George Floyd blev mördad (kvävd med knä på nacken) av polisen för några år sen. Folk blev väääldigt upprörda av den händelsen. Skulle gissa att det är ungefär samma grupp människor för/emot då som nu, så jag håller inte med om din slutsats.
+1
+1
Tyvärr har det blivit betydligt mer av den här typen av omotiverade ologiska slutsatser i blogginläggen. Bring back det gamla cornu utan den här typen av identitetspolitiska desillusioner!
Håller med, jag tror till och med att det är direkt kontraproduktivt.
>>kvävd med knä på nacken
I Sverige hade ett antal fall på 90-talet där poliser och ordningsvakter lyckades ha ihjäl folk genom inkompetens, okunskap och övervikt. Kollar man beskrivningar och animeringar av George Floyd död så tycker jag att det liknar de svenska fallen väldigt. Flera pers som “håller ner” personen som skall omhändertas – utan att slå- men på fel sätt.
I Sverige kördes det en massa utbildningar och fallen minskade i alla fall i något årtionde (sen var det väl vakterna i kollektivtrafiken som behövde utbildning).
Jag tvivlar inte på att George Floyds hudfärg spelade roll i det första skedet. Men själva dödsfallet speglar snarare utbildningsnivån på amerikanska poliser och det är synd om den lärdomen försvinner.
“Jag tvivlar inte på att George Floyds hudfärg spelade roll i det första skedet” det gjorde det säkert, men vi kan lägga till att han var påtänd och aggresiv som nog hade väldigt stor betydelse för utgången
Det var väl samma sak med de Svenska 90-talsfallen. I de fall jag minns var folk både fulla & dumma och både offer och vissa vakter var kända användare av dopingmedel .
Men, riskerna minskar betydligt med korrekt utbildning.
När allt fokus ligger på att peka ut skyldiga så är risken stor att man får helt onödiga dödsfall i framtiden eftersom man missar lärdomar, t.ex behovet av utbildning (jämför flygets “moderna” kultur där det viktigaste är att undvika framtida upprepning, inte att hänga nån).
Det betyder inte att man skall blunda för rasism när det förekommer. I fallet George Floyds upplevde väl invånarna stora problem. Men om man missar haverirapporten så är man dömd att upprepa misstagen (till skillnad mot ICE-avrättning så tror jag inte att någon av poliserna faktiskt ville döda Floyd).
Det har visat sig enligt ganska färska rön att sätten att fixera personer är ofarliga om en person inte är upp i varv, men kan leda till döden för en person som är anfådd och där kroppen skriker efter mer syre fortfarande.
Att testa på varandra under polisutbildningen eller för den delen testa hemma är således ingen fara. Men prova t ex att springa en mil och sedan bara kunna andas begränsat. Då blir det “I can’t breathe!” när man fixeras och livsfarligt, dvs man kan fortfarande andas, men kroppen kvävs ändå pga att man inte kan andas tillräckligt eller om det är hjärtattack pga överbelastning när hjärtat försöker pumpa syre som inte finns men som kroppen skriker efter. Minns ej.
De nya rönen införs i svensk polismetodik och har minskat antalet fall av Osmo Vallo. Det är ju tyvärr så att de som man fixerar på detta vis alltid är uppe i varv, det är därför de måste fixeras.
Så nej, sannolikt ville inte poliserna döda Floyd, men man gjorde som man lärt sig och då kan den typen av fixering vara livsfarlig.
Utbildning för poliser och ordningsvakter är nog väldigt viktig och har nog gjort stor nytta. Minns ett fall här nere i Malmö på slutet av 90 talet där ordningsvakterna “satt ihjäl” en berusad och bråkig nattklubbsbesökare. Jag är säker på att vakterna inte förstod vad de gjorde, men utgången blev fruktansvärd. Situationen kan säkert kryddas med att vakterna var stressade och underbemanade. Kanske t o m rädda för att inte klara av situationen.
@Lars Wilderang
Jag håller det också för sannolikt att poliserna inte hade uppsåt att döda George Floyd. Jag tror dock att de var ganska uppjagade eftersom Floyd satte sig till motvärn och var troligen ganska likgiltiga till hur han mådde.
Vad spelar det för roll? Jag tycker inte att det motiverar dödande.
Nog spelade Floyds hudfärg roll för kravallerna iallafall. Jag antar att väldigt få känner till fallet med vite Tony Timpa 2016, som dog efter att en polis satt med ett knä på hans nacke i 14 minuter och skämtade när Tony sa “you’re killing me! Inga kravaller.
Incidenten finns på tuben i obehaglig detalj.
I UK mår konsumenten dåligt och Associated British Foods är ner 10%, Tesco 5%.
Den trista trenden med allt mer pressade konsumenter i hela världen fortsätter medan de 1% rikaste nu är uppe i 35% av tillgångarna.
Vår “cunning plan” håller alltså RUN…
[ref min mentor Black Adder]
Hör väl hemma i Ukrainatråden vilket kan påminna om ryzk taktik men sök på Black Adder:
advanced ww1 tactics with general melchett
Black Adder har alltid varit en stor och mycket viktig mentor för mig…
Tre herrar man alltid kan lita på är Black Adder, Columbo och Lamb i Slow Horses…
Jag håller på Baldrick.
Snart är det rovornas tid (Ie Turnip)
En klassisk snutt jag länkat till förut – gillar särskilt den realistiska kartmodellen i skala 1:1.
Första säsongen är bäst!
Mitt absoluta favoritcitat från alla serierna och som klär Trumpadministrationens kapacitet väl:
“The eyes are open, the mouth moves, but Mr. Brain has long since departed”…
59 thousand pounds on socks!
Stackars prince George 😀
Mitt favoritcitat är lite meta – den är inte från någon av serierna utan från en understreckare av Dick Harrison om en Haigbiografi: “Den till komedi förklädda dokumentären ‘Blackadder goes forth’.”
Va?
Efter Brexit skulle ju ekonomin blomstra baserad på bland annat på inhemsk tillverkning av hantverksmässigt tillrörd sylt?
De kan inte ha sett sylt- och marmeladavdelningen i en fransk matbutik, full med sylt som stöttats av jordbruksstöd.
Kan rekommendera ett lysande FAFO-moment i serien Clarksons Farm när Brexitören Jeremy Clarkson upptäcker att det bidde en vante av Boris Johnssons utlovade jordbruksstöd.
Trump fortsätter med sin “chock-and-awe-politik”.
Med lagom många nya spexiga utspel så har media ingen kapacitet över för att uppmärksamma vad som hände så här års för 5 år sedan.
Jag orkar f-n snart inte med chefsidioten, tur att jag har blodtrycksmedicin. Man vet liksom aldrig vad det dagliga utspelet blir, man vet bara att en del av hans utspel direkt påverkar börserna. Han är liksom så dum i huvudet att man blir helt utmattad. Noll konsekvenstänkande och som en elefant i en glasbutik.
Hur har han tänkt styra över försvarsbolagens vinster och om de ska delas ut till ägarna eller inte? Han bara vaknar upp på morgonen i en senildimma och tycker att det är en bra deal. Ingen av hans rådgivare kan/vill säga emot. Så nu ska alltså amerikanska skattebetalare pumpa in mer pengar i försvarsindustrin som inte får göra vinst.
Nej nej nej, du har missförstått allting. Han har en plan, en “cunning plan” till och med…
Tveksamt.
https://omni.se/over-tusen-foretag-stammer-trump-for-tullarna/a/8pmbRw
Det är ju rent förakt att dom stämmer den store ledaren istället för att falla ohämmat in i hyllningskören, för att citera Anders Björck, VET HUT!!!
Trodde det var cunnilingus plan?
Det måste bestämt vara något annat, kanske direct to video…
Det är många krafter i bakgrunden som drar i trådarna. Dessa krafter är libertarianer och de har en tydlig agenda. Thiel är tongivande och det är oroväckande på riktigt. Till skillnad mot liggsåret, så är han intelligent.
De får dock säkert donera till maffiabossen!
Lite som Venezuela med oljan.
Ännu intressantare är att Tim Walz precis meddelat att han inte avser ställa upp för något omval ref. bidragsskandalen i Minnesota kring daghemmen vilket gör att han kan manövrera lite friare, det är intressanta tider vi lever i…
Det är tyst om Epstein nu.
Wag the dog…
Tro mig, ingen vill veta vad trump gjorde med hunden
Eller vad Putin gör med den stackars hästen han halvnaken insisterar att rida runt på, är det ett samlande tema här med diktatorer och djur och behöver vi omedelbart fundera på om Pandorna är säkra i Kina..?
Total galenskap som pågår i USA nu när de fått sin egen Idi Amin. Trump påstår att den mördade kvinnan körde på ICE-agenten och att han agerade i självförsvar. Hur skulle han då kunna stå och skjuta ihjäl henne genom den öppna sidorutan? Detta är en tydlig signal till ICE-agenterna att de har fria händer. Trump kommer backa dem oavsett vad de gör.
Sedan är det tydligt att Trump försöker köpa över militären på sin sida genom bonusar och ökade anslag. Det flödar ju in pengar i USA nu enligt Trump och bara tullarna ger trillions of dollar. Visst, om USA har ökat importen tiofaldigt.
och trumpen hotar iran att inte utöva våld mot demonstranter
Att en fascistisk paramilitär styrka skjuter oskyldig civilbefolkning var väntat (detta är inte första gången ICE gör det). Men man häpnar över hur Trump och hans regim insisterar på att vi inte kan acceptera sanningen utan måste underkasta oss deras o-verklighet. ICE-aset som sköt ihjäl henne ska enligt Trump blivit så illa påkörd att han nu ligger på sjukhus. Men hela världen kan alla se vad som egentligen händer. Det gungar under fötterna när man läser Trumps uttalande eller Noems presskonferens, ren galenskap, men för trumpister är det nu deras alternativa verklighet och då måste man anpassa sig.
Att vara Trump-fanatiker eller Trump-apologet, som så många blivit (inklusive några av kommentatorerna här), är att ge upp sitt eget förnuft. Att välja att leva i en lögn och ständigt försvara och rationalisera lögner.
Det började redan på invigningen januari 2017 när Trump krävde att vi alla skulle överge våra förnuft gällande storleken på publiken som var där (det var en liten skara, precis som allt annat med Trump som ju famously är litet). Av de som gick med på det då har ytterst få lyckats bryta sig loss och återvända till den verkliga verkligheten.
Epistemologisk kris.
Men va??? Kristi Noem sa jag att det var inhemsk terrorism och hon har väl aldrig farit med osanning…
Ja, men hon hade i alla fall en absurt stor kofösarhatt 🤠
Som det heter: All hat, no cattle
Kristi Noem rimmar på Ernst Röhm, och de båda har nog en del annat gemensamt.
President Snow i hungerspelen framstår plötsligt som en hyvens kille.
Renee Nicole Good var ju inte direkt den första.
Tvåbarnspappan Keith Porter på myårsafton.
Så två st mördade bara en vecka.
Marimar Martinez sköts med fem skott av ICE i Chicago. Sedan hade man den goda smaken att skryta med att nu hade hon sju hål
(jag ber om ursäkt för texten, men måste ju skriva om det)
Enligt en PBS-anknuten tevekanal i Chicago var Renee Good den femte person som ICE har mördat.
https://news.wttw.com/2026/01/08/driver-shot-minneapolis-least-5th-person-killed-us-immigration-crackdown
Som tur är finns det en video som klart och tydligt visar att hon bara försökte köra därifrån och ingen riskerade att bli påkörd.
Precis som det finns tonvis med video på hur J6-terroristerna misshandlade poliser men vita huset har nu publicerat en helt bisarr version, frikopplad från sanningen. Det är extremt intressant att se fascisterna och deras propagandister i realtid försöka tvinga på oss andra deras icke-verklighet.
Jag är övertygad om att när det väl blir dags kommer folk flockas till Trumps begravning. Men man kommer inte ha blommor med sig utan vitlök och vässade träpålar.
Knappast. Trump kommer att hyllas som en landsfader av väldigt många människor.
Tullar gör inte att pengar flödar in i landet.
Att Trump är som han är borde inte förvåna någon, det är bara att lyssna på f#nskapet. Men det som förvånar är folk runt omkring finner sig i eländet. Rubio tex som tidigare visat ha en moralisk kompass, numera ganska duktig på att slicka r#v, med många fler. Var finns oppositionen? befolkningen? hur kan de finna sig i skiten?
Trumpregimen lärde sig av första mandatperioden och har denna gång i första hand tillsatt rövslickare.
Håller med om att Rubio nog är den enda kompetente. Ibland undrar jag om han tänker att han måste vara kvar, för han är den ende som kan få ner det värsta (t ex prata bort militär mot Grönland, istället diskutera osv). Så det kanske hade varit ännu värre om han inte varit där?
Men f-n vet
Det har också slagit mig. Typ att han offrar sig för att försöka dämpa lite av det värsta. Kanske lite långsökt då det kostar honom personligen mycket i så fall
Han ser alltid väldigt nedslagen ut.
Det är nog för att han plötsligt insett att det är Stephen »Goebbels» Miller som sitter bakom spakarna på flera av departementen med våldsmonopol.
Stephen Miller anser jag vara en av de farligaste människorna på den här planeten just nu…
Nja, Rubio pratar ju också om den starkes rätt. Jag tror helt enkelt att Rubio inte har någon ideologi alls utan tar till sig den ideologi som passar hans karriär bäst och just nu är det fascismen.
En (bokstavligen) amerikansk version av Lavrov, alltså?
https://www.youtube.com/watch?v=TQEpaEmrUHU
Kokain är en sjuhelvetes drog.
Dollarn tål knappast att utgifterna ökar med 200 – 300 GUSD utan annan finansiering än amerikanska statsobligationer. Konkursen närmar sig. T-p är ju expert på konkurser.
Men Trumpen vill väl sänka dollarn? Så det är i tangentens riktning
Trump har väl inte varit konsekvent på den punkten (heller). Tullarna skulle ju inte kosta amerikanska konsumenter något för att dollarn skulle stärkas så dollarpriset efter tullarna skulle bli typ oförändrat.
Tror han hade otur när han tänkte där…
Nej, nej, nej, nej.
I själva verket vill han att USD ska stå i billions and billions mot alla övriga valutor.
För att vara lite seriös så blir det så klart ingen konkurs.
Den amerikanska obligationsmarknaden hade sitt bästa år ifjol sedan 2020.
Däremot är ju trenden tydlig att alla världens valutor tappar mot guld vilket inte är så konstigt då alla länder är frikostiga med finansieringen.
hur kommer EUs försvarssatsning SAFE att påverka us försvarsindustri? och usdollarkursen o us budget underskott?
https://defence-industry-space.ec.europa.eu/eu-defence-industry/safe-security-action-europe_en
Det är kongressen som lägger försvarsbudget men Trump måste signera den. Trump är usel på att hantera falangerna i partiet så det kommer bli svårt.
2026 års budget hade en “rider” om att presidenten inte får dra tillbaka trupper från Europa. Senaten har planer på liknande riders för att bakbinda Trump.
Å andra sidan har kongressen inte gått emot honom i en enda fråga sedan han blev president igen.
Listan på de 66 organisationer USA lämnar ser rimlig ut (vissa kan diskuteras, men i stort). Många av dessa gör vad universitet och tankesmedjor av olika sort runtom världen redan gör (skriver rapporter, kampanjer av olika slag). Ser ingen anledning att vi med skattepengar ska finansiera dessa parallella spår. Här borde Sverige ta efter mer (tyvärr är det ju så mycket galenskap runtomkring att de positiva de gör blir svårt att ta upp som goda exempel).
Förbehåller mig rätten att tycka annorlunda. Verkar vara väldigt vettiga organisationer för internationellt samarbete. Inget som think tanks eller universitet ägnar sig åt.
Förstår dock att de flesta är emot USAs intressen under thump. T.ex denna som de går ur nu,
”UNAOC aims to improve understanding and cooperation among nations and peoples across cultures and to reduce polarization at local and global levels. It helps develop more inclusive societies, in which diversity is experienced as an asset.”
Jag tycker nog lite samma.
Det är en jäkla massa “civilsamhälleorganisationer” där det mer handlat om att man mer vill jobba med “värderingar” än något annat.
Är det något bistånd och NGOs sällan verkar lyckas med är det ju just sånna projekt “bara vi har 10 anställda på Sida i sthlm som jobbar med demokrati på kuba så kommer nog kubanesernas diktator ångra sig och genomföra reformer”.
Min bestämda åsikt är att väldigt många av FNs organisationer sysslar mer med att ge välbetalda jobb åt sina vänner än att bidra till sina faktiska syften.
Precis, och tittade just på UNAOC och det är ett prima exempel på detta. Värderingsarbete som nog kan vara intressant för de som är med, men mycket tveksamt varför vi ska betala sånt med skattepengar. I Sverige har vi ju också gott om ”civilsamhällesorganisationer” som så fort de inte längre får skattepengar till stöd (förutom kanske subventionerade lokaler) läggs ner – vad är det då för civilsamhälleinsats egentligen?
“Berit ville ha ett jobb på ett kansli”
Är nog vad de flesta organisationerna har gett för riktig nytta….
Internationella samarbetsorganisationer är bra för att de är internationella. De för samman folk som pratar med varandra och lär varandra hur andra människor ser på världen.
Bilderberggruppen är en sådan organisation. World Economic Forum är en annan. Det finns fler.
Jag håller med PPP. Även denna typ av verksamhet är viktig.
Oljeindustrin tvekar:
“Wright said he has been in discussions with U.S. oil companies about the conditions they will require to return to Venezuela, acknowledging that restoring historic production levels in the country will require a massive amount of investment and “significant time.”
The industry remains hesitant to re-enter Venezuela, however, given the high capital requirements and risk required to revive Venezuela’s dilapidated oil sector. Oil executives had raised questions as to who will guarantee physical security, political stability and payment in a sound currency”
https://www.politico.com/news/2026/01/07/wright-venezuelan-oil-sales-00713654
Som jag har förstått det, så ta det inte för en sanning.
Venezuela har de största reserverna, reserverna är inte av den bästa kvaliteten, underhållet är uselt samt att det kommer att ta år innan man får ordning på grejerna (vilket kommer att kräva massiva investeringar).
Så det finna absolut inga snabba cash att hämta i Venezuela.
Tvärtom, break even kommer att ligga många år framåt i tiden.
Ja. Och det är en finansiell risk att jobba med någon som är under hot när hotet kan försvinna i närtid.
Jag vill också minnas att jag hört något liknande en gång i tiden att olja av olika kvalitet kräver olika setup i raffinaderierna för att man ska kunna få ordning på den, dvs. det är inte bara att köra in olja därifrån i ett raff som i vanliga fall hanterar t.ex. shale. Om jag minns rätt så är oljan från Venezuela tung och tjock som fan (dom har lättare också men bara en bråkdel av totalen) och i princip flyter den knappt vid rumstemperatur så raffen måste anpassas för att klara den…
Precis, det kommer att krävas billions and billions i investeringar vilket ju är ganska lustigt då Trump verkar tro att det är på intäktssidan stålarna ligger typ imorgon.
kanske de ska hantera denna trögare olja på hemmaplan?
USA producerar främst lätt och söt skifferolja, högkvalitativ olja som ger mycket bensin och diesel, men eftersom många amerikanska raffinaderier är byggda för tyngre, surare olja, importerar USA också tunga oljor samtidigt som de exporterar sin lätta olja
Det är den typen av olja de köper in från Kanada i nuläget, utan att behöva investera.
Tack för infon.
Enligt Bloombergs expert som jag lyssnade på så kvarstår dock problemet med lönsamheten.
Volymerna är väldigt små ur ett internationellt perspektiv så de massiva investeringarna kvarstår.
Dock är så klart Trump nöjd med lite gratis olja in på kontot och det är väl ändå huvudsaken…
Det är så att USAs raffinaderier är gjorda för deras typ av olja. USA exporterar sin egen ”Shale”. Så raffinaderier är inte problemet, utan snarare att kunna pumpa upp det hela i det politiska läget som gäller.
När Kanada stänger av kranarna (eller Thumps tullar gör det) så måste USA hitta nya, billiga källor för rätt typ av olja, vilket är Venezuela. Iaf. Funkar det så i Thumps hjärna.
Så Venezuela är inte bara en squeeze på Ryzzland utan även Kanada för att de ska bli 51 state genom att visa att UZA visst klarar sig utan Kanada, men Kanada klarar sig inte utan UZA (I thumps hjärna då).
Mja, Venezuelas produktion är rätt låg numera och det är det i kombination med den nedgångna infrastrukturen och det synnerligen osäkra politiska läget samt att det redan råder överproduktion i världen (branschen är lite på nedgång i USA) som gör att oljebolagen tvekar. Det handlar om tiotalet år innan investeringarna ens skulle börja löna sig.
Dessutom har bolagen sina gamla (00-talet) riskabla investeringar i Ryssland och Venezuela i åtanke.
@Botmania, det visste jag inte! Tack för infon, då har jag lärt mig något nytt idag och dagen är därmed inte bortkastad…
Ja, och med extremt hög svavelhalt, så den venezuelanska oljan är förhållandevis dyr att utvinna och raffinera.
+1
SEBs strateg gick nu ut och sa att man tror på en räntesäkning. Kan ju också vara en ploj för att få folk att låna mer inför en höjning…
Förstår inte var inflationen (KPI) ska komma ifrån. Det breda lagret av människor får inte direkt mer pengar till mat. Några stora lönelyft lär vi inte se framöver. Arbetslösheten kommer bita sig fast på hög nivå även i högkonjunkturen. I sådana fall global missväxt som kommer driva inflation.
Ah, tar ett dubbelinlägg. Den orangea clownen har nu gått ut på sin propagandaplattform och sagt att Venezuela kommer enbart att köpa amerikanska produkter från och med nu inom “American Agricultural Products, and American Made Medicines, Medical Devices, and Equipment to improve Venezuela’s Electric Grid and Energy Facilities.” (vad är det för sabla användande av versaler och den mannen…).
Kidnappa en president och vips blir du en föredragen handelspartner. Kan vi kidnappa Alexander Stubb som en win-win?
Det är ju lysande. Exakt klassisk kolonialism enligt brittiska imperiet när kolonierna tvingades köpa brittiska varor från imperiets hjärtland
Det vore skönt om vi kunde få en enda dag utan nya vansinnigheter från Trump.
357 dagar kvar på året.
https://presidentialtermclock.com/
Ha ha, det kan du glömma.
CNN nämner planen att använda off-shore konton för oljan:
“Trump officials on Wednesday were also still working out how to manage the revenue generated from its sales of “Venezuelan oil, telling lawmakers that the US would not rely on the Treasury Department but utilize a collection of international oil traders and offshore bank accounts to sell the oil and manage the resulting cash.”
https://edition.cnn.com/2026/01/07/politics/trump-officials-venezuela-oil-plan
Det är helt makalöst att han tänker signatt förvara de pengarna i skatteparadis. Jo, tjenare att de någonsin kommer tillbaka till vare sig den amerikanska eller venezuelanska skattkistan.
Snacka om bananrepublik.
Som Padmé sa “So this is how liberty dies … with thunderous applause”…
Hakar på med ett citat från Mon Mothmas tal i Andor säsong 2, tydligt riktat mot dagens GOP och det jag skrivit tidigare om hur demokrati blir omöjligt utan en delad verklighet. Som med Noems och Trumps uttalanden idag. Det är lika värdefullt som guld och diamanter för Putin och övriga despoter som Trump älskar och hyllar.
”The distance between what is said and what is known to be true has become an abyss. Of all the things at risk, the loss of an objective reality is perhaps the most dangerous. The death of truth is the ultimate victory of evil. When truth leaves us, when we let it slip away, when it is ripped from our hands, we become vulnerable to the appetite of whatever monster screams the loudest.“
“Democracy Dies in Darkness”.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-ledamoten-katja-nyberg-misstanks-for-rattfylleri/
Har alltid tyckt hon verkat litet ’näbbig’ 😂
SD-polisen tagen med Kocks i Lasten
Jag skulle vilja veta IQ på en snut som lyckas komma in i Riksdagen och sedan gör bort sig som hon. Både alkohol och droger.
Fast kan vara så att AB som var först ut tagit fel på riksdagsledamot.😁 Vi får se vem det är men oavsett vem det är betraktas dess karriär sannolikt som helt väck.
“utredare”. Så kan med andra ord vara en av alla som tagits in utan utbildning för att försöka sminka siffrorna med antalet anställda.
Har hon ens gått PHS?
För där “piskas” det i blivande poliser ordentligt om hur allvarligt trafikbrott är.
Var på en fest där en polis berättade om hur han kört 10 km för fort under aspiranttiden och hur det var “2 månader av helvete innan det godkändes att jag var lämplig som polis.”
Han borde förstås inte ha blivit antagen till polisutbildning.
Internationell lag och internationella institutioner, folkrätten och krigslagar. Rent krasst så kan vi konstatera att det aldrig har varit mer än floskler och önskedrömmar. I verkligheten har den starkes rätt hela tiden gällt. För inte kan vi säga att tex ryssland och Kina någonsin följt dem? annat om de har haft egen vinning på att rida på det. Alternativt rädd för konsekvenser av den starke om de blir påkomna med att inte följa reglerna.
Det nya nu är att en stor del av de starka, USA, som försökt följa dessa regler nu vänt dem ryggen.
Det där är en sanning med rätt rejäl modifikation. Det har varit förhållandevis stabilt ändå sedan andra världskrigets slut, men nu håller det på att bli fullkomligt laglöst land. När hörde man senast, annat än i enstaka undantagsfall, länders ledare öppet tala om att de har för avsikt att erövra ett eller flera andra länder eller än värre, angripa egna allierade?
Visst, USA t.ex. har angripit andra länder, men det har inte varit i akt och mening att lägga sig under dem för all framtid.
Håller med. Jämför med invasionen av Irak. Det var helt annorlunda retorik då än nu.
Kissinger talade mycket mer förfinat, men han hade samtidigt stormaktssläggan i näven.
Men då fanns Sovjetunionen som ett reellt hot och Europa förlitade sig på USA:s skydd så Kissinger hade en tung uppgift.
Förlitade vi oss verkligen på USA? Jag vill minnas att Sverige hade världens fjärde starkaste flygvapen, en relativt stark flotta, och kunde mobilisera en värnpliktsarmé på hundratusentals man.
Och tanken med densamma var basically att stå emot ryssarna länge nog att jänkarna kunde rädda oss.
Jag trodde tanken var att göra en invasion så dyr och riskfylld att ryssarna skulle tänka sig för både en och två gånger innan de satte igång ett sånt projekt.
“När hörde man senast, annat än i enstaka undantagsfall, länders ledare öppet tala om att de har för avsikt att erövra ett eller flera andra länder eller än värre”
Nej naturligtvis har man inte sagt det rakt ut, t o m förnekat det. Det var okända små gröna män som angrep Krym…
Det har varit den starkes rätt som har avhållit tex sovjetunionen från angrepp på oss i västvärlden, inte internationell rätt. Den starke i detta fall har varit god och haft värderingar som stämmer in på de här flosklerna. Vi har och kommer att lära oss igen att militär styrka ger säkerhet. Naturligtvis tragiskt men vi behöver förhålla oss till verkligheten.
❗️Politico: Europe is preparing for a possible direct confrontation with Trump over his threats to seize Greenland.
According to the publication, the EU is discussing 4 response options:
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3mbvrlrn2w226
2/1. Compromise — give Trump a “win” for face-saving purposes, while preserving the status quo for Denmark and Greenland.
2. Financial aid — “flood Greenland with money,” offering better terms than the US.
3/3. Economic measures — deploy a “trade bazooka” (tariffs) against the United States.
4. Military presence — send European troops as a deterrent factor
4/European diplomats consider Trump’s threats serious following White House statements about “all options, including military force.”
Skulle “supply him with two male persons to perform his long desired double masturbation trick on” vara ett alternativ???
Kvinnan som mördades i USA har av Trump-regimen pekats ut som “terrorist”.🥴🤮 Ungefär som dom gör i bananrepubliker när sanningen är obekväm för makten.
Häng Trump högt i en av kvarterets lyktstolpar. Det här är nog början på slutet för regimen USA. Nu jävlar är det nog!
Nja, jag är rädd för att det är början för slutet på demokratin (eller jaja, den konstitutionella republiken då…) som vi historiskt kallat USA. Just nu känns det närmare det första galaktiska imperiet än något annat (minus de röda ljussablarna och force choke förstås, dom är bara onda utan att ens ha dom coola grejerna)…
En republik är en demokrati, dvs ett folkstyre.
Båda beteckningarna avslöjar det.
Republik från “res publica”. Översättning från latin: folkets sak.
Demokrati från δήμος (démos) och κρατος (krátos). Översättning från grekiska: folk och styre.
USA-regimen vill öka försvarsbudgeten med 50% ofinansierat
Det stämmer inte alls, det är krigsbudgeten som de vill öka eftersom USA numera har ett krigsdepartement och en krigsminister.
Om man kallar en spade för en spade så förstår man också hur den ska användas. Att Trump och USA vill föra krig bör ju numera vara rätt uppenbart för de flesta, men det är ändå bra att använda rätt begrepp.
En uppmaning till bloggaren, som jag tom. tror han uppskattar, är alltså att framöver använda Krigsdepartement, krigsminister och krigsbudget när det gäller USA.
Det ligger onekligen en poäng i detta…
Och jag ser ingen anledning för USA att öka budgeten med såhär mycket om man inte planerar för krig eller mer aggression…
Det ironiska är väl också att han säger att utgifterna behöver ökas i dessa osäkra tider… När det är han som skapar en extremt stor mängd av osäkerheten.
Tittar man på händelsen från en annan vinkel så ser man att han blir påkörd (nåväl, knuffad) av bilen. Jag undrar vad vi hade tyckt om en sån händelse i Sverige mot polis. Undrar om inte de flesta hade tyckt att det var rätt av polisen att skjuta med tanke på upplevt livshot och “sekundsnabba beslut”. Lagen ger väl också visst stöd åt det i ett sådant läge. Sedan gör ju faktumet att det var en vit medelålders kvinna skillnad och det hade det gjort här med, även om kanske inte på samma sätt. Med det sagt är det nog svårt att få en rättvis bild av detta, så det känns som att alla tippar för mycket åt ena eller andra hållet. Som vanligt.
Du har allså inte tittat på filmen där han skjuter kvinnan genom det öppna fönstret när han står bredvid bilen. Det förelåg där exakt noll risk för hans liv.
Övriga läsare som inte är intresserade av att leva i en faktaresistent fantasivärld eller försöka vifta bort en utomrättslig avrättning med “svårt få en rättvis bild” kan titta på New York Times genomgång. https://www.nytimes.com/video/us/100000010631041/minneapolis-ice-shooting-video.html?smid=url-share
Helt makalöst att folk kan insistera på ”å ena sidan, å andra sidan”!
”Svårt att få en rättvis bild”. Man tar sig för pannan.
”Ravenraskar” lever på earth 2, där upp är ner, krig är fred. Epistemologisk kris, som sagt.
Det är denna video jag syftar på: https://www.independent.co.uk/tv/news/renee-nicole-good-ice-minneapolis-shooting-new-video-b2896946.html
Jag ger absolut inte stöd till påståendet att han blir överkörd eller ens på riktigt påkörd, men det ser ut som att han iaf är i kontakt med bilen. På den mest spridda filmen filmad till vänster bakifrån bilen syns det inte. Jag tycker inte det är faktaresistent att ifrågasätta och fundera över ”å andra sidan” istället för att i kör skrika överlagt mord direkt. Tvärtom.
Men efter att ha tittat närmare och läst mer om detta, bland annat att inget skott ens gick genom vindrutan och att de sista två skotten avlossas väldigt sent, så känns det sjävklart att det är oförsvarbart att skjuta i det läget. Även om han blir knuffad av bilen så är det inget trängt läge på det sättet utan han är utom fara och borde insett det själv. Jag pudlar och kan försäkra er om att jag inte lever på ”earth 2” utan enbart är en ständigt ifrågasättande själ.
Ingen skrek i kör direkt. Folk ser vad som är en uppenbar sanning och vad som är en uppenbar lögn. Verifierat av Bellingcat, NYT, WaPo. Att försöka ”nyansera” i såna lägen är att fördunkla skeendet.
Men okej, en halv pudel. Fair enough.
Kvinnan är ändå död och hennes familjs liv förstörda för alltid. För ingenting. ICE är där för ingenting. För att ”äga libsen”. Bottenlöst mörker.
Men ändå var han tvungen att skjuta tre skott in i bilen i huvudhöjd.
Var ser man att mördaren blir påkörd?
Ingenstans. https://www.nytimes.com/video/us/100000010631041/minneapolis-ice-shooting-video.html?smid=url-share
Mördarens fötter är tydligt vid sidan av bilen när han öppnar eld och han fortsätter skjuta när bilen passerar honom helt.
Mördaren som Trumpregimen påstår blev skadad går sedan lugnt runt fram och tillbaka på mordplatsen, helt obehindrad. Han haltar inte ens.
Han kanske har bilfobi, så att han verkligen blev skräckslagen för bilen som körde i långsam gånghastighet.
Anfall är bästa försvar!
Var denna filmen jag syftade på: https://www.independent.co.uk/tv/news/renee-nicole-good-ice-minneapolis-shooting-new-video-b2896946.html. Se också vidare kommentar ovan.
Med all respekt “raevenraskar” – polisen skjuter 3 snabba skott, ett enda sitter längs ut mot kanten i framrutan och inga övriga skotthål syntes i framrutan på de bilder jag sett. Så hur hamnar ett skott i framrutan på den platsen, jo skytten står till vänster om bilen i bilens färdriktning (vilket du också tydligt ser på filmen) och för att träffa föraren måste då skottet ha en vinkel in vilket blir från sidan av rutan (jag kan inte rita en bild här annars hade jag gjort det). Det är precis samma princip du använder om du ska skjuta ett vilt som står vinklat mot dig (med ansiktet) dvs. ingångshålet kommer se ut som att det sitter långt fram men det är för att med vinkeln så ska skottet passera vitala organ.
De andra två skotten skjuts tydligt när skytten står vid sidan av bilen och avlossas tydligt när skytten är utom fara för bilen.
Det här var en felaktig skjutning och nu är en person död…
Tack för ett lite mer informativt svar! Jag håller med dig. Ska bli intressant att följa efterspelet av detta och särskilt mer info om teknisk bevisning som vinklar, ingångshål osv. Och kanske ffa hur mycket som vi faktiskt kommer få veta.
Jag läste en försvarsadvokats kommentar om ICE-skjutningen. Han har tydligen varit försvarare för flera “polisskjutningar” med hyggligt lyckat resultat. Hans kommentarer gick ungeför så här:
* Första skottet skulle möjligen gå att försvara
* Följande skott är omöjliga, ren avrättning
* Även när en polis skjutit en attakerande våldsman så försöker man rädda livet, och man ringer genast på ambulans. Att aktivt hindra en läkare är bara det en omöjlighet att försvara.
Hans råd var att ta och göra en Plea Bargain och ta allt som kan erbjudas som inte är livstid, redan 15-20 år är en rejäl rabatt.
Mot det talar för att Trump kan benåda aset…
Trump kommer benåda som du skriver. Vilket iofs gör det värt det att ännu en dömd brottslig benådas av Trump, så man får det svart på vitt. Maga bryr sig dock inte, de är som sossar som sväljer allt som kommer från styret.
State crime va? Borde ej gå att benåda. Men denna genomkorrupta och radikala SCOTUS kan säkert hitta ett sätt att göra ICE immuna.
Trumps benådningar av tex J6-terroristerna har ju lett till att ett gäng av dem begått nya brott, bla pedofili. Men MAGA är fine med det, som du skriver.
Tydligen har FBI tagit över utredningen av händelsen så nu kan inte polis/åklagare/domstolar i Minnesota göra någonting. FBI styrs helt av byfånen så det hela kommer att avskrivas. Hur amerikanska folket kan finna sig i att i praktiken leva i en diktatur är en gåta.
Professor Elrod beskriver det bra idag. Han, likt andra kunniga statsvetare och historiker, såg detta komma för länge sen.
https://www.ms.now/opinion/ice-minneapolis-shooting-trump-maga
”But all the cultivation and direction of violence against both immigrants and American citizens is possible because of a second feature of Trumpism: the friend-enemy distinction. This idea comes from Nazi theorist Carl Schmitt and has become, as journalist Zack Beauchamp has argued, an energizing logic on the right… In essence, some people belong to favored “friend” groups. Everyone else is an enemy, outside the normal presumptions and protections of the state.
The MAGA view is that ICE’s actions — like all state actions against unprotected groups — must be presumed to be always already legitimate. Opposition to those actions must consequently be presumed to be illegitimate and dangerous.”
Till slut inser även korkade fascister att de själva kan drabbas, eller deras syster eller bästa vän. Men då är det oftast för sent.
Här passar Martin Niemöllers dikt in:
Först hämtade de kommunisterna, och jag protesterade inte
för jag var inte kommunist
Sedan hämtade de fackföreningsfolket, och jag protesterade inte
för jag tillhörde ingen fackförening
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte
för jag var inte jude
Sedan hämtade de mig – och då fanns det ingen kvar som kunde protestera.
På vilket sätt menar man att första skottet kunde gå att försvara? Att hon försöker fly platsen? Nej, det är inte tillåtet i USA längre att skjuta någon som flyr (dom i Supreme Court på 80-talet). Att han kände sig hotad när han sköt? Hur kunde han vara hotat när han stod bredvid bilen och sköt?
Du får läsa igen.
Jag sa inte att görsta skottet gpr att görsvara. Jag sa att en försvarsadvokat sa att han skulle kunna bygga ett försvar som ev kan glrsvara det skottet.
Övriga skott hade han inte kunnat bygga försvar kring.
Dvs hade mördaren skjutit ett skott så hade det funnits chans att vinna målet.
Du får läsa igen. Jag skrev inte att det var du som sa det. Jag undrade hur man (försvarsadvokaten) motiverade hur han skulle kunna bygga ett försvar kring första skottet. Jag kan inte se att han har något att bygga kring det.
Jag gör inte samma bedömning som dig 🙂
Jag använder svenska termer nu då det är de dem jag kan. Så det kan finnas skillnader här mot amerikansk lagstiftning.
Först måste du hålla isär om skjutningen sker under laga befogenhet eller under nödvärn. Laga befogenhet är när en polisman (han som sköt var inte polis utan istället federal agent, men jag tvivlar på att det spelar någon roll i detta fall) t.ex. skjuter för att hindra en brottsling från att fly från ett grovt brott. Så det är faktiskt lagligt, i alla fall i Sverige, att skjuta mot en flyende brottsling, bara brottet han begått var grovt nog. Ett annat scenario för laga befogenhet skulle kunna vara en drogpåverkad person som står och viftar med en kniv, men där avståndet är så stort att han inte utgör någon överhängande fara för någon just du. I så fall skull ett skott kunna ske som laga befogenhet, i alla fall förut när man inte hade peppar spray och taser. Men, och det är ett stort men, vid laga befogenhet måste man i så fall skjuta mot ben eller liknande. Resonemanget är att man, eftersom det per definition inte är nödvärn, faktiskt har tid att försöka minimera skadan. Man skall också om det är möjligt skjuta varningsskott. Man måste även kontrollera så att skottet inte innebär skada för någon annan. Man får t.ex. inte skjuta laga befogenhet om det finns andra personer i närheten som kan träffas. Men detta är inte på något sätt en laga befogenhetsskjutning, skriver bara detta som allmän info.
Den andra situationen är nödvärn, eget eller för tredje part. Nu är det extremt bråttom och det finns inte tid att skjuta varningsskott eller chansa på att träffa ett ben. Du har också, som jag förstår det men här är jag inte 100 % säker, ett mindre ansvar för att kontrollera så att ingen annan kan träffas av skottet. Allt detta eftersom lagstiftningen förstår att du är utsatt för stor stress, kanske t.o.m. dödsångest, och att det helt enkelt inte finns tid för noggranna kontroller av omständigheterna. Detta är svensk lagstiftning och amerikansk lagstiftning kan se annorlunda ut.
Många argument som alltid dyker upp vid polisskjutningar blandar ihop dessa och börjar t.ex. tala om att man borde ha skjutit i benen. Men skott mot ben har alltså ingenting med nödvärn att göra. Man kan också uttrycka det så här: om du har tid och möjlighet att chansa på ett skott mot benen så är det nästan per definition inte ett nödvärn. Jag har själv under en utbildning fått kritik för att jag sköt mot benen när den simulerade angriparen sprang mot mig med en kniv. Handledaren förklarade att jag, om jag missat, hade blivit knivhuggen.
När det gäller den här skjutningen skrev jag precis ett längre inlägg på den här sidan så jag ska inte upprepa mig. Men i korthet så tror jag att kvinnan var omedveten om att en agent hamnat framför hennes bil när hon backade och svängde på samma gång, så jag tror inte att hon försökte köra på honom. Agenten å andra sidan drar vapnet först efter att bilen börjar röra sig mot honom, och han är faktiskt nära att bli påkörd. Så jag tror att hans första skott är ett uppriktigt nödvärnsskott. De andra skotten är som andra säger mer en tolkningsfråga. Han är objektivt sett EJ i fara när de lossas, men hela förloppet är så snabbt att de kan ha “gått på automatik”. Amerikansk polis skjuter ofta många skott, ibland hela magasin, när de väl börjar skjuta. Jag tror det är en träningsfråga, jag tror deras träning är att fortsätta skjuta tills de är helt säkra på att hotet garanterat har upphört. Jag tycker själv det ser hemskt ut men förstår också att USA är ett otroligt våldsamt land där poliser skjuts på löpande band, och där en del brottslingar själva bär kroppsskydd. Så jag kan till viss del förstå varför träningen ser ut som den gör. Här är det uppenbarligen inte en drogpåverkad gängmedlem med kroppsskydd som skjuts, men det kan ändå vara en fråga om hur individen är tränad. Träning syftar till att skapa muskelminne som fungerar utan att du behöver, eller hinner, tänka. Läs gärna boken “On Killing” om du vill gå på djupet i hur träning påverkar soldater, och samma mekanismer lär gälla oavsett färg på uniformen.
Kort sagt: Jag tror hon var oskyldig till att försöka skada någon, men jag tror också att agenten som sköt faktiskt handlare i nödvärn. Förloppet är så snabbt så jag tror inte det fanns tid för en medveten bedömning mellan skott nr 1 och 2. Alla situationer behöver faktiskt inte ha en ond och en god part, och det här tror jag är en av dem som inte har det.
Jag har sett NYT videon och det går INTE på något sätt försvara vapeninsatsen. Det är mord eller dråp, jag är ingen juridisk expert. Dessutom vad är det för lirare som rekryterats till ICE? Testosteronstinna män med låg förmåga till impulskontroll och konsekvenstänkande? Jag har väldigt svårt att tro att välutbildade erfarna poliser skulle göra något dylikt.
Skulle byfånen benåda denna så kallade polisman så missbrukar han presidentämbetet men det är kanske inte något som hindrar honom.
Vad jag förstår har man varit noggranna med att endast rekrytera Trumplojalister till ICE.
Korrekt. Lågutbildade som flunkat polisskolan och de skulle aldrig kunna få jobb hos FBI, inte ens nu när Patel håller på och förstör den organisationen. Gör lojalitetstest innan de skriver på. Får otroligt bra betalt. Brunskjortor.
Finns många fler exempel där de använt övervåld eller skjutit oskyldiga och sen funnits ljuga om saken.
Läste nu på morgonen (Pitchfork) att ICE körde en kritiserad rekryteringskampanj på streamingtjänster som Spotify, YouTube med flera för deras icke betalande kunder under Q4 2025.
Nu känner jag mig väldigt gammalmodig men kör man en rekryteringskampanj riktad till lyssnare som inte är villiga att betala för att slippa reklam känns det som att ICE är rejält snett ute.
Han som sköt var dock inte polis.
De företag som inte aktivt minskar sitt USA-beroende, från minsta iPhone till största maskin, har sig själva att skylla. Det kommer gå åt helvete där borta.
Android är också USA. Men ja, jag minimerar all exponering jag kan. Men det är inte lätt.
Proton Mail (Schweiz) för bloggens mail
Proton Drive för molnlagring och delning av stora filer
Proton Authenticator eller svenska Yubico för tvåstegslösen beroende på säkerhetskrav
Oderland (Sverige) för bloggserver
Fakturerings-, ekonomi- och bokföringssystem är svenska
Använder i princip bara Google för enkäter via Google Forms. Letar gratisalternativ där om det finns europeiskt. Borde finnas plugin till WordPress som kan hantera det hela tänker jag och är nästa sak att ta hand om.
Finns tyvärr inget fullt kompetent alternativ till Cloudflare. Apple är mindre illa än Windows, och det är inte aktuellt att byta till Linux pga produktivitetsminskningen. Annonsmäklaren använder delvis amerikanska tjänster inklusive Google (om än i Europa). Signal är amerikansk stiftelse, men iaf helt utan insyn från amerikanska staten.
Men varje inköp eller beställning av tjänst vägs in om det finns ett icke-amerikanskt alternativ. Alternativ finns ofta, men tyvärr oftast sämre pga amerkanskt försprång.
T ex WPForms är amerikanskt.
Ser ut som Limesurvey går att installera med ett klick hos mitt webhotell.
Bloggägaren.
Har aldrig varit så produktiv som när jag körde Linux, noll bekymmer och noll fix.
Mac är också bra men inte bättre.
Jag skulle dock inte krångla och installera Linux på en Mac med M-chip (som är jävligt bra) så jag har full förståelse för att du kör macOS. Det är liksom smäller man få ta trots att det är amerikanskt.
Icke-fråga för mig. Jag är beroende av programvaror på Mac.
Precis och det förstår jag.
Villa bara förtydliga att Linux inte är krångligt och bara för nördar vilket är myten.
Du får ha överseende med stavningen som jag funderade över i morse…
@RUN DMC
“som när jag körde Linux”
Vad kör du nu?
macOS med M-chip
Samma här, och jag är produktivare nu än när jag körde GNU/Linux, men det kan delvis bero på att jag nu kör GNU/macOS. 🙂 (Många systemprogram i både Linux och macOS är ju GNU-program).
Är du mindre produktiv med macOS än du var med Linux? Formuleringen “aldrig varit så produktiv som när jag körde Linux” antyder det.
Min Linuxtid var på 1990-talet, vilket kanske gör jämförelser lite skeva.
Usch ja, tänk så många företag som har all sin verksamhet i Googles eller Amazons moln.
Det är omöjligt att bygga bort all exponering mot USA. Men bygg bort det som går.
Microsoft Azure…
Jag har egen ftp för mina, (min fd firmas), filer och familjens egna maildomän. Servern finns hos Wopsa Pro (säte Eslöv) och på den körs enbart icke-amerikanska programvaror. Bokföringsprogram iOrdning (alla Mac systemversioner stöds), svenskutvecklat av aderstedtsoftware, och så vidare. Det går att bli fri om man är envis.
Men jag fuskar naturligtsvis och använder parallellt iClouds dagliga säkerhetskopiering för telefonens nya kontakter, sms och foton vilket säger att den inte längre kommer fr Ericsson/Nokia. Men backup tas från densamma på egen Usb-ansluten NVMe M.2 SSD, och stickan har olika typer (ny och äldre version) av usb-portar per ände. Enklaste, snabbaste och troligen säkraste sättet jag hittills stött på för att spara/flytta filer mellan mina (och familjens) egna enheter. Leta er fram till vad som passar er, det finns därute.
Misstänker att det tyvärr är svårt om inte omöjligt att komma ifrån detta om du ska ha mycket data i moln. I vissa fall kan du styra så att det finns på europeiska servrar eller tom egna servrar, men hela ramverket är ändå amerikanskt.
Bilden “Bostäder i Malmö”.
Arkitekturen och färgsättningen ger intryck av att man har byggt färdiga ruiner, men utan hål i fasaden än.
Reagerar lite på denna mening
“Utan USA i IPCC kan vi som sagt glömma klimatarbetet, då klimatet skiter i nationsgränser eller nationell per capita utan bara bryr sig om ton CO2-ekvivalenter och USA tävlar med Kina om de största utsläppen i faktiska ton.”
Många verkar överskatta USAs bidrag av de globala CO2-utsläppen. Titta på denna bild (länk) så förstår ni.
USA står för 11% av globala utsläpp, och siffran sjunker varje år. Varför skulle alla andra, som släpper ut 90%, ge upp sitt arbete för att en liten del inte gör det?
Är inte problemet att de fattiga/medel länderna, som står för 76% av utsläppen inte har några krav. Borde man inte fokusera på 76% av utsläppen istället för de 11% som USA står för?
https://www.voronoiapp.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcdn.voronoiapp.com%2Fpublic%2Fimages%2F116fa2ad-19e9-40df-b5b7-aa0c88342a8a.webp&w=1080&q=85
Angående den skjutna kvinnan.
Var och en bör själv titta på filmerna som finns på bl.a. Youtube. Sök t.ex. på Minneapolis ICE shooting. T.ex. denna med ljud: https://www.youtube.com/watch?v=mS3caI3di8c
Min personliga analys: Kvinnan drabbas av panik när ICE-agenterna (“Federal agents”) försöker få ut henne ur hennes bil. Hon backar och svänger samtidigt, vilket innebär att en av ICE-agenterna som stod på bilens högra sida nu kommer rakt framför bilen. Hon kan vara omedveten om detta då hon sannolikt fokuserar på den agent som står på bilens vänstersida och försöker öppna hennes dörr. När hon försöker köra från platsen är det väldigt nära att hon träffar agenten kom att hamna framför bilen. Det är denna agent som skjuter och han är defacto nära att bli påkörd. Det är svårt att se om han träffas av bilen eller om den bara stryker förbi honom. Han påbörjar sitt drag efter att bilen börjar röra sig framåt och skjuter det första skottet genom framrutan (syns klart på stillbilder) och sen två skott till, och jag antar att dessa går genom den öppna sidorutan.
Jag tror att kvinnan inte hade för avsikt att köra på någon. Jag tror att agenten upplevde sig vara i en nödvärnssituation när de första skottet avlossades. Förloppet är mycket snabbt och man måste köra i slowmotion och titta flera gånger för att få en bild av vad som faktiskt hände.
Om hon överlevt så tror jag att hon hade friats för mordförsök med bil eller vad det nu skulle ha kallats. Hon såg sannolikt inte agenten och försökte nog bara lämna platsen. Jag tror även att en svensk polis hade blivit friad för nödvärn i en sådan här situation. Särskilt som draget sker först efter att bilen börjar röra sig mot honom. Skott 2 och 3 är mer tveksamma. De kan rymmas under nödvärnsexcessen pga det korta tidsförloppet, men det finns också fall där i alla fall privatpersoner har dömts för efterföljande handlingar. T.ex. han som slog en domkraft i huvudet på en person som försökte strypa en kvinna. Hans första slag var nödvärn, men efterföljande slag bedömdes inte rymmas under nödvärn och han dömdes för dem. Där hade det dock gått lite längre tid (endast sekunder, men fortfarande långsammare förlopp än här) mellan slag ett och efterföljande slag.
Lyssnar man på Trump & co så var det en inhemsk terrorist. Lyssnar man på demokraterna så var det en oskyldig flerbarnsmamma. Läser man på sociala medier så kan man läsa allt ifrån att hon bodde på samma gata till att hon hade åkt flera mil för att blockera ICE under deras insats. Båd sidor slåss om narrativet och ingen verkar bry sig om att försöka hålla sig till en objektiv sanning. Ingen av dessa källor är trovärdig och det enda vi kan göra är att själva titta på filmerna.