Höghus i Kyjiv har bombats under morgonen. Ryssland hade sin mest framgångsrika vecka för 2024 gällande ockuperat territorium förra veckan, men tog också som tidigare rapporterat de högsta förlusterna sedan krigets start.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska diktaturen Ryssland.
Höghus i Kyjiv har bombats under morgonen och två personer har skadats av vrakdelar från nedskjutna iranska Shahedrobotar. En sextonvånings byggnad fattade eld och fick evakueras. Foton från räddningsarbetet här. En film på en Shahedrobot över Kyjiv här.
Veckan som gick var Rysslands mest framgångsrika vecka i att ockupera nytt territorium, men också den blodigaste under kriget. Ryssland intog drygt 200 km2 och det mesta av detta beror på genombrottet på Vuhledarfronten, medan de på övriga frontsegment endast varit marginella framgångar. De ryska förlusterna var 10 520 man.
Mycket svåra ryska förluster fortsätter och igår tog ryssarna 1 270 man i förluster, samt normala åtta stridsvagnar, normala sjutton pansarskytte- eller motorskyttefordon, kraftiga 37 haubitsar, mycket svåra 76 transportfordon och höga fyra enheter särskild utrustning.
Som tidigare nämnt beror de systematiskt mycket svåra förlusterna av transportfordon på brist på ryskt pansar, där man istället använder mjuka fordon även frontnära.
I övrigt är trenden i antalet ryska anfall fortsatt stigande enligt Ragnar Gudmundssons statistik, men man kan ana en liten utplaning. Likväl är det så att ryssarna anfaller mer och mer för att göra små framsteg, samtidigt som man tar massiva förluster.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
07:52 En tung rysk 2S19 bandhaubits och en militär lastbil slås ut av FPV-drönare på denna film.
07:59 Foton inifrån de bombade lägenheterna i Kyjiv.
08:00 Två män har gripits i Moskva där de försökt stjäla 25 paket smör. Inflationen i Ryssland har fått smörpriserna att rusa och smör förvaras numera inlåst.
08:49 En filmvisning av en film om kriget i Ukraina i Bryssel har utsatts för en gasattack av okänd typ. Ryssland kommer förstås undan med detta och kan därmed fortsätta att eskalera, så vi kan räkna med mer sådant.
09:14 Den ukrainska militära underrättelsetjänsten HUR uppger att antalet nordkoreaner vid fronten är 7 000 man, inte de 8 000 som USA gått ut med. Beväpningen för nordkoreanerna är bland annat 60 mm granatkastare, moderna AK-12, kulsprutor av PKM-typ, prickskyttegevär av typen SVD och RPG-7 raketgevär. Nordkoreanerna har även fått viss mörkerutrustning.
10:15 Överlevnadsboken om minor och oexploderad ammuntion (OXA), som delas ut till ukrainska barn. Lär dem bland annat om ryska försåtsmineringar av leksaker. Texterna är skrivna på vers.
Boken har tillkommit på initiativ av några ukrainska konstnärer och delas ut gratis i skolor i Ukraina. Det finns också QR-koder med länkar till 3D-modeller på kända minor och OXA. Boken är den första i en serie informationsböcker till ukrainska barn.
Tragiskt och nödvändigt. Man får hoppas att Sveriges psykologiska försvarsmyndighet MPF eller MSB som byter namn till MFCF – Myndigheten för civilt försvar – har motsvarande böcker redo för när kriget kommer till Sverige. De behöver finnas tillgängliga i princip omedelbart.
11:02 Ukrainas överbefälhavare Syrskiji kallar den pågående ryska offensiven för den kraftfullaste sedan den fullskaliga invasionens start. Sett till antalet man Ryssland skickar in och antalet strider per dag så är det också så. Under den initiala fullskaliga invasionen var Ukraina delvis oförberedda och det fanns viss överraskningseffekt, men striderna var inte heller lika hårda och med inte i närheten så stora manskapsförluster för ryssarna.
Syrkskiji sade bland annat:
“Active hostilities that continue in certain areas require constant renewal of the resources of Ukrainian units.”
Den ryska offensiven tär alltså på Ukrainas resurser, även om man konstant förnyar dem.
11:06 Ryska FSB:s kalender för 2025 är väldigt homoerotisk i bästa Tom of Finland-stil med en muskulös Kinas Nalle Puh som står bakom hunken Putin. Man kan fundera på om FSB är så korkade att man inte ser det homoerotiska här, eller om någon konstnär driver med Putin och fått igenom detta.
166 kommentarer
Slava
Det blir JvM som får en 500kr
JvM!
Det blev 300kr till Jonas.
Jag skulle gärna vilja köpa Preparatus Supervivet också, men just nu ser den ut att vara slut på systembolaget.
Den tog slut, ja. Nästa årgång kommer om några månader.
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
PowerUpUkraine!
Jaha
Topp 10 då blir det Swedish Rescuers.
God morgon kamrater.
Kan ha fel men antar detta är en sk Nylander?! Blir en Birgit till…
Blå Gula Bilen, blev lättast så 🙂
Topp 10?
Ser ut som en 7:e plats, bidrag till JvM
JVM
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
💛💙💪
God morgon!
Vi får inte ge upp och vi måste hålla ihop!
Vi måste hålla ihop även om vi inte alltid har samma uppfattning om saker och ting.
+1
👏🌻🌼
BGB
Biden & Co är “oroliga”. Tja, det kanske de borde tänkt på innan de kastade Ukraina under bussen med alla sina röda linjer.
Återstår nu bara för Zelensky att sätta igång och tillverka kärnvapen. Kanske blir reaktionen lite större då från Väst?
Fan vad vi får skämmas för dessa totalt odugliga politiker!🤬😭
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/amerikanska-oron-grym-fas-i-kriget/
Ja. Kärnvapen för Ukraina är nog en lösning som känns mer rimlig än det ständiga velandet från USA /NATO.
Jag tror att fler länder kommer framställa kärnvapen, särskilt de som ligger i närheten av Ruskland och inte är så sugna på att bli invaderade och våldtagna.
Det verkar ju som att många länder inklusive USA hjälper ukraina att ta fram och producera egna långdistansrobotar.
Långsiktigt är det den bästa vägen. Hur länge det tar tills vi får se resultatet vet jag såklart inte, men när det väl kommer så är det helt obegränsat.
Lär en hungrig man att fiska…..
När det är igång produktion och användande av dessa så kan väst fortsätta fokusera på utbildning och att försörja med förbrukningsmaterial.
🎯
☢️☢️☢️
De har råmaterial, kunnande, industrikapacitet och leveranssystem. Jag förstår att de inte vill gå den vägen, men nu när USA vill att Ryzzland skall vinna så återstår inte mycket annat.
Kanske bud på att lämna NATO och att skapa ett NATO 2 utan Ungern, USA eller Turkiet och där Ukraina, Frankrike, Polen och Ukraina är stöttepelarna? Jag tror att det vore bättre då USA uppenbarligen skiter i Europa.
Bra av Pentsgon att läcka det här så Putin vet att han bara behöver hålla it 6-12 månader för att vinna kriget 👍
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1852397594070094283?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Jättebra!
Här är artikeln i New Orch Times där läckta uppgifter och annat ukrainanefativt redovisas.
https://www.nytimes.com/2024/11/01/us/politics/russia-ukraine-war.html
Artikeln är ju inte jätteljus för Ukraina, men ändå lite nyanserad (faktiskt).
USA måste ju vända på det hela. Inte kan de säga att det går dåligt för UA, det är vårt fel. Hade vi skickat vapen och den ammo de behövt utan att begränsa deras användning har det sett bättre ut för dom.
Självklart kan de inte säga som det är utan måste skuta över skulden på UA. Är det här också ett sätt att slippa ta ansvar för att de sagt “vi är med Ukraina tills de vinner”? Har inte UA manskap kan man stödja dom då?
Västpolitiker är ruttna!
Eller så offrar man ukrainska liv för att mala ner hela Ryssland till grus, se mitt inlägg nedan.
Verkar svårt för västpolitiker att förstå att de ÄR en del av problemet i varför det sprids ett politikerförakt samt irritation mot etablissemanget som göder populistpartier.
Oviljan/rädslan i att ta ställning är farlig. Det går att vela sig fram men det kommer kosta i ökande misstro och populismens ökande för enkla lösningar.
Var finns den politiker som kan ta ledningen och som inte bara tittar på ”kvartalsbokslutet” för antalet väljare?
Sedan är frågan om Putin har “soppa” nog att köra in i kaklet?
Ekonomen Mark Biernat tror inte riktigt det.
Russian Economy: Ruble is Burning
https://m.youtube.com/watch?v=8gsVO8x-kMw
Han förutspår en ekonomisk kollaps i Ryssland under 2025.
Vad är det vi ser just nu egentligen?
Ser vi det USA talade om i början av kriget, att Ryssland måste malas ner totalt så att de inte inom överskådlig tid kan utgöra något militärt hot.
En hel del tycker jag tyder på just det, ska försöka göra en lista på sådant när jag besökt en massa döingar idag och i morgon.
Om det är så, så är det väldigt obehagligt att befolkningen i Ukraina får ta smällen.
Extremt cyniskt av USA i sådant fall. Och ofattbart svagt. Inser dom inte hur deras rykte i Europa och andra länder påverkas?
Som jag minns det var det en uttalad strategi tidigt i kriget. Då trodde man nog att sanktionerna skulle krossa ryssland och att kriget därmed skulle ta slut ganska snabbt.
Så blev det inte eftersom ryssarna fick god hjälp från diverse skurkstater, men även från bolag i väst, att runda sanktionerna.
Sedan är det ju jag som tycker att det ser ut som att strategin fortgår fast mera på slagfältet än det kanske var tänkt. Om det verkligen är så, lär det inte läcka!
Vad jag har sett under mina 50 år så tror jag inte att dom har förmågan att tänka framåt. Dom är här och nu ….. Inte en tanke på framtiden och inga planer för den heller.
Jag har kommit till en slutsats och den är att allting alltid är relativt. Det tog ett tag att komma dit men nu har jag lyckats formulera den tillräckligt tydligt för mig själv efter att det blev tydligt att framförallt USA strävade efter att upprätthålla en balans, nån typ av equilibrium som dom nu själva börjar bli utmattade av tydligen.
Extremt förenklat – har Ryssland 50st soldater kvar och Ukraina bara fem så spelar det ingen roll att Ryssland bara har 50st soldater kvar för det är 10ggr fler än Ukraina har att tillgå.
Nu idag om Ukraina skulle duschas i materiel, FAB bombfällarna slås ut och Storm Shadow regna över målen på djupet i Ryssland hade Putin stått och skrikgråtit i FN och bett om att få behålla Moskva när pansarbrigaderna passerade Brjansk.
Sen får jag påminna om att Ukrainas ekonomi kraschade totalt men vi har hållit dom under armarna så varför kan inte Kina och BRIICS göra det med Ryssland?
Att Ryssland vänder sig inåt (kraschar) vill jag men väst, framförallt USA, har varit väldigt tydliga med att det inte är önskvärt så då går ju sannolikheten ned för att det skall hända tänker jag?
Om Ryssland kollapsar kliver Kina in och får allt dom behöver för framtiden. Vi hade kunnat stoppa det tidigare men ingen lyssnade på oss. Nästa krig kommer involvera alla. Mitt ända hopp för framtiden är demografiskt..fan vad jag hatar 3d Shack.
Utan att vara ekonom så tror jag att Kina inte har tillräckligt med ekonomiska resurser att hjälpa Mordor ekonomisk nog för att förhindra total krasch av orch ekonomin utan att minska sina egna ambitioner ute i världen, vilket jag inte tror Xi vill göra.
BRIICS?
Tror du har del när det gäller Kina. Alla säger att det är dåligt i Kina just nu och den vanligaste åtgärden är då att hitta en yttre fiende.
Mao, ju sämre det är i Kina desto större risk att de går in aktivt med Ryzzland.
Up with the cock! Idag var alla morgonpigga. 😊
Ett intressant ordval 😀
A Russian mother wants answers to why her son was killed.
https://x.com/NatalkaKyiv/status/1852402410376859812
Han hade kunnat stanna hemma.
Sonen var inte kontraktssoldat utan under utbildning, typ värnpliktig, så teoretiskt sett borde han inte deltagit i strid.
Nice med Adidas vatnik kläder på lillen.. jag vet vems felet är men hon vill nog inte höra min slutsats..
Det blir mer och mer uppenbart vad Ryzzland och Kina menar med en multipolär värld. Att de stora och starka ska kunna ta för sig land av de svagare nationerna! I skugga av andra konflikter har Kina i tysthet börjat knapra i sig territorier från Bhutan som givetvis inget hat att sätta emot.
Västs undfallenhet mot Ryzzland uppmuntrar garanterat Kinas imperialistiska ambitioner.
Rädsla för eskalering!
https://turquoiseroof.org/timelapse-videos-chinas-cross-border-villages-in-bhutan/
Någonstans måste Väst inse att dom behöver sätta ner foten.
Bara om det bidrar till att “dom” vinner nästa val och får ännu en mandatperiod vid politikernas utfodringstråg. Allt annat är ett “särintresse” …
Det var ju inte jättesvårt att gissa sig till vad som skulle hända 🤣
Följer ni Afrika som jag gör så håller sexualsadisterna i Wagner på att arbeta sig igenom barnen och kvinnorna i ett flertal länder därnere och absolut ingen bryr sig.
På måndag lär antalet 200 och 300 passerat 700 000. Det behövs lägre än dagens antal per dag för att uppnå det.
Idag blir det en slant till JvM
Jag läste att bloggaren skrev att det var 7000 nordkoreanska soldater och inte 8000 som USA gått ut med men båda har rätt och imorgon är det kanske 6000 som är kvar
Antalet går emot 0 när Ukraina 🇺🇦 skjuter!
Knepigt att det är just 7000 eller 8000. Kunde det inte varit 7389 st eller 8004 st?
Den här är intressant från en större depå, Covert Cabal har ju gett oss möjligheten att direkt förutse hur mycket som finns kvar i förråden – ypperligt.
https://youtu.be/mUzuAMp73I4?si=nDOkiphmC9P0Qonh
Den kanalen har jag missat.
Det finns flera depåer som undersökts.
https://m.youtube.com/@CovertCabal/videos
Dom har gjort ett absolut HÄSTJOBB sedan innan kriget för dom gav oss först baselinen och sen har dom försökt genom kriget uppskatta kvarvarande materiel.
Vi har vår egen underättelsetjänst 😁
Nu tror ju inte jag att man kan lita till 100 % på vad de beskriver och jag gillar ju inte rykten. 🤪
OBS!
JAG DRIVER MED MIG SJÄLV, TROR JAG IAF.
🤣🤣 ja du har lättat upp lite.
Om vi skall lätta upp lite så har jag ju också skämtpostat lite om nordkoreanska soldater häromdagen 😁
ryssland kör med formel1 hastighet rakt in mot en totalkrasch av ekonomin.
De senaste månaderna har det varit en kolossal ökning av uteblivna betalningar i alla sektorer bland ryska företag.
Detta är en extremt säker indikation på att konkurser nu kommer i skenande tempo.
(Det finns en hel del skrivet om både tecken på sakernas tillstånd och orsaker, så jag fördjupar inte detta mer nu)
Detta innebär att ryssland kommer återgå till byteshandelsekonomi inom de närmsta åren.
Och genom att arbeta i krigsproduktion innebär att man inte får något att handla med, innebär … ja ni inser själva, vad det innebär för krigsproduktionen.
Tyvärr kommer det ta några år innan detta helt har kraschat, så det kommer troligen inte ge något utslag i Ukraina-kriget. Men det kommer skada rysslands upprustningsförmåga enormt – och det kan vi åtminstone glädja oss åt.
Det här låter mycket bra ✊✊
Det är väl det här scenariot som är USAs dolda agenda att ryssland ska kollapsa långsamt och efter det så kommer det ta många år innan dom blir ett hot igen Det är därför dom inte vill hjälpa Ukraina till en snabb seger men den här taktiken kommer kosta Ukrainarna mycket lidande och fortsatta förluster för både militär och civila men USA verkar inte bry sig så mycket om det oavsett hur många krigsbrott Putler har gjort och fortsätter att göra
Relaterat. En video, mest om olja men också om US beroende av fungerande ryzzar, (transcript)
“The US is trying to keep in Balance American nuclear energy the US is still paying Russia $1 billion a year for enriched uranium to help fuel 94 nuclear reactors that provide about a fifth of America’s energy needs in May. Congress took notice and banned the import of Russian enriched uranium but the Bayon won’t go into full effect for 4 years. Does the US have the capacity right now that it needs for enriched uranium? No so unfortunately about 25% of it the 30% has been imported from Russia we don’t have it right we we are dependent that’s because the United States stopped making enriched uranium a decade ago. Amir Beckler runs centrus energy last year centrus began enriching uranium inside this pikon Ohio facility, the only American company with that capability. Vexler showed us how it’s done those 40ft tall centrifuges spin uranium gas until it’s enriched and can be used as nuclear fuel but the these 16 centrifuges can only make a fraction of the enriched uranium the US needs, see those squares on the ground those are placeholders for 11,000 more centrifuges centrus wants to build. And how long in the best case scenario would it take to get those up and running? It will take about 6 to 8 years to get to full capacity and to not be relying on Russia.
https://www.youtube.com/watch?v=KbDLjRIJl2g
Det mesta av ryskt kärnbränsle kommer från uran från Kazaktan, som numera inte längre är en Sovjetrepublik, så man kan köpa uranet direkt från Kazakstan.
Dock måste man ju bygga upp egna anrikningsanläggningar och bränslefabriker, så en del har vi kvar att ordna med för att helt kunna kasta ut ryssland i kylan även här.
Ser ju väldigt illa ut när man läser numera, läckt information och Ukraina håller ut max 1 år till.
Nånstans måste jag tänka att politiker i väst kan bara inte vara så urbota korkade som de framstår nu, de bara kan inte spela kineserna rakt i famnen med att uppmuntra göra samma sak, spela mordors spel och mer eller mindre ge dom Ukraina eller delar av det.
Faller Ukraina så kommer mordor beslagta just nu världens mest drillade och erfarna armé, vilket dom garanterat kommer rikta mot oss, vi kommer få slåss mot Ukraina.
Detta MÅSTE politikerna i väst inse, de bara kan inte va så blinda för det helt uppenbara.
Säg att jag har rätt snälla.
Att det finns en dold agenda här, ett rävspel som kommer trolla upp orcherna på den slutgiltiga läktaren där de faller ner i råttfällan!
Den fråga vi bör ställa oss är – i vilket syfte har detta läckts?
Jag kan tänka mig två –
-sätt press på beslutsfattarna.
-kratta manegen för förhandlingar.
Jag kan inte läsa Surtrutns länk till hela artikeln så inte sätta den i kontext men punkterna från Maks är både surt och sött, framförallt att om UA får materiel kan dom genomföra offensiv 2025.
Tidigare mordkontrakt från the Economist och Financial Times har varit mycket negativa och dom har INTE blivit beslagna med prorysk propaganda.
Sen har Bloomberg gått ut i en artikel att RU tar mer och mer land.
Sen kan jag nog tycka att artikeln läcker väldigt mycket som inte borde vara öppet – UA prekära läge och deras offensivplaner (igen…).
Artikeln förefaller initierad.
NYT har dock tidigare blivit beslagen med prorysk propaganda så inte helt tillförlitlig som källa.
Den sammantagna bilden jag får är att källor vi uppfattar som västvänliga skriver mer och mer UA negativa artiklar och det finns kanske viss risk att syftet inte är det vi vill att det skall vara – oreserverat stöd till Ukraina.
Mystiskt att du inte kan läsa artikeln. Jag prenumererar inte eller betalar på annat vis och jag får läsa. Jag prövade nu igen.
Testa igen, https://www.nytimes.com/2024/11/01/us/politics/russia-ukraine-war.html
Jag fastnar också på en betalvägg, 20 euro/år.
Glöm inte att jag inte är i Sverige
Ny månad, 10 nya artiklar jag kan skänka. Här är upplåst länk:
As Russia Advances, U.S. Fears Ukraine Has Entered a Grim Phase https://www.nytimes.com/2024/11/01/us/politics/russia-ukraine-war.html?unlocked_article_code=1.W04.8dKE.9WTEzn4xKNZ2
Relativt saklig och balanserad artikel, tycker jag nog. Jag har sett värre exempel i NYT (men det är ändå viktigt att se hur omvärlden rapporteras i USA-medier)
Jag är också inne på den linjen.
Min spekulation går i princip ut på att USA (och kanske även Ukraina deltar) spelar teater för att locka Putin att fortsätta kriget till dess hela Rysslan är en grushög (bildligt sett).
Ganska regelbundet och ganska ofta under flera års tid tycker jag att man hört att materielen är slut 2025, ekonomin går åt skogen 2025, tålamodet i Rysslans är stort, men 2025 är det nog, osv, osv.
Nu gäller det bara att få Putin att gå all in så länge som möjligt så att grushögen blir så stor som möjligt.
Din “spekulation går i princip ut på att USA (och kanske även Ukraina deltar) spelar teater”, genom att offra sina medborgare, städer och land?
På 60-talet, sa en av mina lärare att USA medvetet låtit Japan anfalla Pearl Harbor för att gå med i kriget.
Att Ukraina vill offra sina soldater låter lika illa !
När jag hör alla ursäkter, och försök till marginalisering av hur vi (inte) stöttar Ukraina, mår jag riktigt illa. Verkligheten är ju att vi SVIKER!
Vi, våra politiker, utställer löften, lovar och bedyrar, men inget konkret.
Att svära och slå ned hjälper inte mycket. Att läsa analyserna från JOHAN NO.1, borde vara ett måste för alla för att förstå vad vi AKTIVT BORDE OCH MÅSTE GÖRA, för att slippa att våra Barn och Barnbarn måste bemanna skyttegravarna.
Det är sent, väldigt sent, men att INTE GE UKRAINA VAD DE EFTERFRÅGAR är det ultimata sveket !!!
Ukraina har inget alternativ till att spela med.
Så de gör vad de kan med dåliga kort på handen.
Syftet är att Ryssland skall bli så utmattat att EU hinner rusta ikapp och USA kan fokusera på Kina.
Fast EUs politiker , framför allt Väat EU kommer ta det som intäkt för att inte rusta upp utan lägga pengarna på annat. Se på Tyskland.
De har noll insikt.
De har utryckligt sagt att de prioriterar sociala reformer.
och nu med dubbla “sjukskrivningstalen” mot resten av EU och en bilindustri i kris och populister till höger och vänster som nafsar och pockar med “prata med Ryssland får vi billig gas” så kommer det inte bli bättre.
Sverige kanske skall överväga medlemskapet och pålagorna från EU öht?
Jag vill absolut inte försöka ursäkter eller marginalisera hur vi (inte) stöttar Ukraina och jag håller med om att vi, eller snarare våra folkvalda i olika länder, SVIKER Ukraina!
Jag har givit ekonomiskt stöd allt vad jag orkar, ungefär ett års allmän pension hittills under nära tre års krig. (Var fjärde månads pension går till Ukraina eller någon organisation som stöttar Ukraina.)
Det jag försöker göra är att försöker beskriva eller förstå vad det är som händer nu när plötsligt stridsplaner och information om Ukrainas uthållighet trycks i tidningar. Detta är något jag inte kan minnas att vi sett tidigare.
Jag beundrar din givarförmåga, Surtrutn, och försöker själv avvara så mycket som jag kan. Lika viktigt som själva monetära givandet är att påverka våra folkvalda (EU och riksdag) så att de vet att vi är engagerade för Ukraina. Vi har ju god hjälp av Finland och Baltikum (lite svårare med Polen dock, även om militären verkar OK, de inser faktum).
Tyskland och USA är ju svårare att påverka för oss som bor i Sverige. Där får man nöja sig med att observera, och försöka påverka genom samarbeten (EU/NATO).
Glöm inte vad Gregg sagt – jag håller det inte alls för otroligt att det kommer att lossna för UA om nu Harris vinner på tisdag (vilket kan ta några dagar att reda ut – förra valet blev inte PA färdigräknat förrän lördagen efter valtisdagen. Troligenj blir det likadant i år)
Den sista uppgiften kommer från New York Times, som fört fram kremls ståndpunkt så ofta att de döpts om. För mig betyder det att detta är något putte vill ha väst att tro. Vilket i sin tur betyder att det inte är sant, och att moskva är riktigt illa ute.
… och denna min slutsats stöds dessutom av observerbara fakta, t.ex Kursk, behov av nordkoreansk hjälp, ränteläget och smörpriser (inflation).
Min hjärna blir bara mer och mer skryngklig!
Vi sitter kanske mitt inne i en kraftigt ökande psykologisk krigföring, en psykologisk krigföring av sällan skådat slag.
Hur fasen reagerar man som ukrainare och/eller ukrainsk soldat på det som nu sprids?
Jag måste ta värvning för att rädda mitt land.
eller
Jag måste försöka gömma mig för vid fronten blir jag överkörd och mördad av ryssarna.
eller
Jag deserterar, det är ingen idé att kämpa länre.
Det som skrivs nu ger extremt olika budskap beroende på vem som läser det., vilken personlighet man har menar jag.
Om det är informationskrigföring eller psykologusk krigföring vi läser i tex. NYT så spelar man ett, kanske inte farligt spel, men iaf. ett ganska riskabelt spel.
Jag hopas jag en dag får reda på vad som egentligen händer nu.
Ja det där är påverkansoperationer.
Det är rysland som klarar detta absolut max 1 år till. De kommer mer troligen vara slutkörda ungefär under sommaren 2025.
Fast själv tror jag att putin snart “råkar” dö, och kriget tar slut då.
Jag vet inte om det är bättre, det är det väl ingen som vet.
Om jag inte missminner mig så var det lite liknande narrativ i somras, strax innan Kursk. “Ukraina hänger på fallrepet, snart kollapsar fronten, osv…” Sen hände Kursk-invasionen.
Som jag sa ovan tror jag att Ukraina väntar in valresultatet för att veta hur de ska planera för framtiden.
Men jag delar allas er åsikt att EU (ja, Tyskland, jag tittar på era VW-fabriker) borde skala upp egen produktion rejält. Det är ett måste, oavsett hur det går 2024, 2028 eller 2032…
Jag är rädd att jag inte kan säga att du har rätt. Enklaste lösningen är oftast den sanna. Min tro är att de är just så dumma. Vi får väl se, om vi lever när kriget är slut och böckerna kommer.
https://static.rusi.org/lessons-learned-ukraine-offensive-2022-23.pdf
En klart läsvärd rapport om varför Ukrainas sommaroffensiv inte lyckades. Skriven av några engelsmän samt en ukrainare efter intervjuer med mera NATO personal samt folk ur Ukrainas generalstab med flera.
Läser du inte är du inte en äkta möp. Så istället för att tro en massa och sprida ”konspirationsteorier” så läs så får du svaren.
48 sidor pöm engleska och jag har dysleskrig!
Går det att få en sammanfattning 😳
De två sista sidorna är ”Conclusion”, jag läste bara den men är analfabet på krigföring så fick bara med mig detta: om Ukraina ska kunna göra allt det där de anser krävs måste internationella partners leverera utifrån vad de sagt att de vill att utgången ska bli och inte utifrån vad som är bekvämt för dem politiskt på kort sikt.
Känns igen på nåt sätt…
Tyvärr tror jag det är precis som JOHAN NO.1 har försökt beskriva de sista veckorna att “politiker i väst är så urbota korkade som de framstår”.
Många har pratat om ketchup-effekt, speciellt vad gäller kollaps i ryzzland, men glömt att inse att det också gäller Ukraina. Allt går till en viss gräns, när den gränsen nås, kan allt ske väldigt fort och dramatiskt:
Vad kostar det? Att våg efter våg av ryzzar storma mot dina ställningar. Att timme efter timme, dag efter dag, skjuta ned dessa zombier. Att veta att det snart kommer en 3-5 (tre till fem) ton tung FAB-bom som gör en krater om minst 300 meter.
Du vet, att för att överleva, måste du dra dig tillbaka. Om och om igen. Till allt sämre försvarslinjer. Med allt sämre vapen och mindre tillgång till ammunition. Och när du väl har dragit dig tillbaka, börjar allt om igen, och igen och igen. Inget slut. Ingen ork. Mod? Vilja? Uthållighet?
Vad händer när din tro om hopp försvinner? Jo, du (riskerar att) förlora allt ditt mod, vilja och uthållighet,
https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-tva-manader-sedan-storre-ryskt-kryssningsrobotangrepp-sjutton-skadade-i-bombning-mot-kryvji-rih/#comment-1342488
Expressen sprider glatt defaitismen. “Enligt Pentagons beräkningar har Ukraina bara soldater för att klara mellan sex och tolv månader till av krig i den här omfattningen.”
Nu är det ju bara att titta tillbaka på hur många dagar US från början trodde Ukraina skulle hålla. F ö behöver Putin och Ryssland tydligen importera nordkoreanska soldater.
Kommer från NYT-artikeln länkad ovan. Se Mickes kommentar om påverkansoperation
Now do Russia …
Sprang på en artikel om Storbritanniens ambassadör i Sverige och krigets utbrott samt JEF.
Om risken för eskalering vid starten säger hon:
Vi svarade lugnt. Och jag tror faktiskt det har fungerat. Vi har haft provokationer från rysk sida, men inget tyder på att de vill slåss med Nato i sig
https://www.dn.se/sverige/storbritanniens-ambassador-om-nar-kriget-kom-ar-det-nu-det-hander/
https://www.dn.se/varlden/experter-priset-vast-far-betala-om-ukraina-faller/
Om nu västs ledare kunde läsa denna och dra upp byxorna och sätta igång att stötta Ukraina på riktigt utan alla halvmesyrer vore det toppen.
Sätta på sig hängslen, knäppa västen o dra åt remmen!
Ja, 10 miljoner Ukrainare som skall bo någonstans och Polen som säger vi har redan tagit emot 6 miljoner.
Gissa om det blir bråk.
Det finns ju ett alternativ till och det är att Ukraina byter sida och börjar med att invadera Moldavien.
Sen går Slovakien och Ungern ut ur Nato, ukrainska styrkor placeras i de länderna och erövrar inom ett år Österrike med hjälp av de 30% ryssvänliga partierna i Österrike som agerar 5e kolonnare.
Samtidigt så tar den ryska armen Georgien, Azerbaijan och Kazakhstan.
Schweiz börjar nu bli oroliga för de inser att väst inte kommer arr hjälpa dem. De lovar därför att finansiera de Ukrainska vapenfabrikerna och stödja ryzzlands krigföring i öst.
Efter två års psyops som försvarar schweizarnas försvarsvilja och får 50% av dem att flytta utomlands invaderar Ukraina även Schweiz. Italien inser sitt utsatta läge och nu faller NATO ihop. Italien ansluter sig till den ”vinnande” sidan.
Tyskland inser först nu att de ligger risigt till, men har ingen chans mot Ukrainas nyutvecklade pansarvagnar och luftwaffe skjuts snabbt ned.
Tysklands 80 miljoner halveras till en mer hanterlig nivå med hjälp av FSBs ”förhörsmetoder” på mindre än två månader som Ryzzlands del av avnazifieringen av Europa.
Kvar står Polen, Norden, Frankrike och England. Året är 2029 när Baltikum faller.
LW – Dags att skriva en ny bok?
🤣🤣 håller ett öga på hur Melania röstar – inget förtroende alls.
https://x.com/essenviews/status/1852181706624618549?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Kan det inte vara så att han inte själv vet hur han ska göra för att lägga en giltig röst…
Klart hon röstar på Harris – det är ju välkänt att hon hatade FLOTUS-rollen (flera har ju vittnat om hur hon grät på valnatten 2016). Abortfrågan är ju också en skiljelinje (i hennes nyutgivna bok kommer hon ut som en självklar förespråkare för vettiga abortregler).
Lägger in Julia Roberts (“Vote common good”) ad här igen, bara för att den är så j*dra bra (och säger så mycket om det landet, på 30 sekunder…): https://youtu.be/FaCPck2qDhk?feature=shared
Abort är en delstatsfråga i USA. Inget för POTUS. I vissa delstater är det faktiskt tillåtet med abort fram till födsel, dvs aktiv dödshjälp till barnet. Vidrigt tycker jag personligen.
Jag håller med om att New Mexicos regler är rätt extrema. Men, liksom i Sverige, sker så sena aborter ytterst sällan (som väl är), och då är det i stort sett alltid en fråga om barnets eller moderns liv.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/ss/ss7110a1.htm#T10_down
Tror nog att du har lite dålig koll på läget Karl. Men det är OK.
Abort har blivit en delstatsfråga pga Roe vs Wade försvann efter 50 år som ”law of the land”. Vinner Thump så skulle jag uppskatta att det är 80-20 på ett nationellt förbud mot abort. Just nu måste thumpen säga att det är en delstatsfråga pga annars skuller han förlora max. Samtidigt kan de driva igenom abortlagstiftningar som ör horribla och gör att kvinnor dör på parkeringarna utanför sjukhus för att de inte får hjälp när gravideten går fel.
I Sverige har vi ”passiv” dödshjälp, vi pumpar dem fulla med amärtstillande och svälter ihjäl våra äldre. Vilket är vårt sätt att hantera det hela.
Kan inte New mexicos lagstiftning, men i t.ex NC så är det ju för att kunna hantera samma situation som vi har med våra äldre. Mao, när loppet är kört…
personligen, som varit tvungen att fatta beslutet, tycker jag vår metod är human så länge det sker utan smärta. Tror nog deras metoder är humana också och resten du hört är skrämseltaktik från den kristna nationalisthögern. Är det inte där KKK hörde hemma också?
Eftersom paraleller till KKK och MAGA brukar vara känsliga så tar vi en länk här från 2017.
https://voices.uchicago.edu/religionculture/2017/06/26/the-klan-white-christianity-and-the-past-and-present-a-response-to-kelly-j-baker-by-randall-j-stephens/
Tack för den länken. Hade missat den. 👍 Säger väldigt mycket om delar av USA.
Det är bara vi som sätter värde på människoliv som tycker att något är blodigt. 💙💛
Kinesisk soldat i rysk uniform 😳
https://x.com/banderafella/status/1789728988308340754?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Hej alla Ukraina-vänner! Jag har följt den fullskaliga invasionen av Ukraina här sedan starten men inte velat kommentera då jag inte har någon militär bakgrund eller utbildning. Jag har lärt mig mycket av alla eminenta skribenter som även länkar till olika intressanta sidor. Jag har fått en hyffsad inblick i allt skumrask spel runt politiken i väst som är obegriplig. Släpp långdistansvapnen fria för Ukraina att ta ut de mål de behöver för att skydda sig och sin befolkning mot ren barbari och terror!
Jag har haft nöjet att växa upp under den sista halvan av kalla kriget och sett vad sovjet gjorde med sin värld och försökte göra med vår. Ingen kan ha missat det miserabla kommunistblockets olika uttryck av politisk förvanskning, lögner, förtryck, korruption, övervakning, våld. Det har förädlats till perfektion av nuvarande orcstyre där ett människoliv inte är värt något mer än en kvadratmeter gyttja på sin höjd, den som mutar rätt och bäst vinner, alla ljuger och säger det som den överordnade vill höra oavsett verkligheten. Det är inte en värld/ideologi som kan överleva av sig själv utan maskineriet måste hållas igång och smörjas med mutor, mer våld som accelererar, fler och större lögner och fabricerade siffror och resultat för att till sist implodera pga sin inneboende dumhet. Synd bara att det ska behövas en yttre fiende, som ska behöva lida och inte få den hjälp som är självklar, för att vidmakthålla rådande styre i ondskans Orchland. Macchiavellis teorier om hur att styra har förfinats och utvecklats, det är vad vi i Europa har att vänta/slåss emot om vi inte står upp och stöttar Ukraina med allt vad de behöver.
Ingen, absolut ingen, kan missa vansinnet i nuvarande politik att inte förse Ukraina med de vapen de önskar så de kan skydda sig och därmed hela Europa och vårt sätt att leva. Det är så klart skrivet tidigare men jag blir så upprörd när jag tänker på det och alla oskyldiga människor som drabbas hårt i Ukraina just nu… Donation kommer när jag lärt mig hur man gör. Tack för ordet och jag önskar samtliga läsare en skön helg!
Bra skrivet. Det är skönt att kunna få ur sig en massa skräp.
Välkommen som skribent i tråden!
D2U
Det blev Powerupukraine som fick en donation. Tack för att ni alla finns och att vi aldrig slutar stötta.
En värdig mottagare, Stone (oavsett om du rullar eller ej)!
Det låter ju oroande att Ryssland framrycker med rekordfart, så jag kände ett behov av att räkna på hur illa det är. Hur lång tid skulle det ta Ryssland att erövra hela Ukraina om de kan hålla nuvarande takt, och hur mycket förluster skulle det kosta dem? Enligt mina beräkningar skulle det ta 47 år och kosta ryssarna förluster på 26 miljoner. Dessvärre är det fullständigt värdelös statistik, eftersom förutsättningarna kommer att hinna ändra många gånger på 47 år, vilket kan leda till att det går snabbare, långsammare, eller till och med vänder riktning.
Vad vi kan konstatera är att framryckningstakten i sig inte bör leda till panik och undergångsstämning. Det viktiga är vilka orsaker som ligger bakom frontrörelserna, och hur dessa påverkar de stridande parternas styrkeförhållanden. Ukraina för nu fördröjningsstrid, d.v.s. man ger medvetet upp mindre mängder terräng i syfte att tillfoga fienden stora förluster till kostnad av små egna förluster. Det är en typ av strid som man normalt väljer när man är i underläge, så vill man leta orosmoln har man ett här. Hade Ukraina varit starka vore inte fördröjningsstrid förstahandsvalet.
Fördröjningsstrid har dock fördelen att den rätt utförd (och det tror jag vi kan anta att den är) kostar fienden mycket större förluster än den egna sidan. Vi ser att ryssarna har rekordstora förluster. Utan att veta hur det ser ut för Ukraina tror jag deras är mycket lägre. Det innebär att över tid kommer (allt annat lika) det ryska övertaget att krympa och kanske till sist bli ett underläge. När styrkeförhållandena är tillräckligt gynnsamma kan Ukraina övergå till försvar, syftande till att hålla terräng och alltså få slut på den ryska framryckningen, och till sist kanske de är starka nog att övergå till anfall. Dessa förskjutningar i styrka är svårare att se än förändringar på kartan, men det är de som avgör.
Den uppmärksamme läsaren kanske noterade den tråkiga parentesen (allt annat lika). Det är ju inte bara förluster som påverkar styrkeförhållandena. Minst lika viktigt är tillförsel av personal, materiel och underhåll. Hur många kan parterna mobilisera och utbilda? Hur många vapen tillverkar man? Eller importerar? I ett utdraget krig som detta kommit att bli är det detta som kommer att avgöra kriget. Hur länge håller den ryska ekonomin ihop? Den Ukrainska? Hur mycket hjälp kan Ryssland få från Nordkorea, Iran, Kina och andra “vänner”? Hur mycket får Ukraina från väst?
Att Nordkorea nu skickar trupper (och sedan tidigare ammunition) säger något om hur desperat försörjningsläget är för Ryssland, men det visar också på att Ryssland ännu har sätt att hantera sina brister. Hur många soldater har Ukrainas vänner skickat?
Nu hör man rapporter (som naturligtvis bör tas med en skopa salt) att även Ukraina börjar lida brist på personal, att de har svårt att ersätta de tunga förluster även de tar, och att bristen kanske blir akut inom ett år. Skulle detta stämma (och Ryssland inte kollapsat innan dess) kan vi stå inför en verklig kris. Då riskerar fronten att braka samman. Det får bara inte hända – för Ukrainas skull, men också för vår.
Skulle Ukraina få stor brist på soldater finns bra en sak att göra om vi inte skall låta Ryssland vinna, då måste vi skicka våra egna soldater. Då får vi den direkta konfrontation mellan Ryssland och NATO som alla till varje pris vill undvika, och det blir tyska, franska, svenska och polska pojkar och flickor som måste offra sina liv på slagfältet.
Alternativet är att se till att undvika den situationen. Genom att skicka mer utrustning till Ukraina, genom att ta bort alla begränsningar på hur Ukraina får föra kriget med våra vapen, skapar vi förutsättningar för Ukraina att tillfoga Ryssland svårare förluster, och förebygga en kris. Det är nu medan Ukrainas armé fortfarande har stora personalresurser som våra vapen gör störst nytta. Det ger inget att skicka dem sedan när det inte finns några Ukrainska soldater att ta emot dem. Då måste vi skicka soldater också.
*gilla*
Jag tänker själv många tankar lika dina.
Din sista paragraf är ju precis det som är det centrala – vi, väst, kan fortfarande i November 2024 komma undan med att bara skicka materiel.
Som vanligt enastående skrivet.
Sakligt, utredande, ta alla olika förutsättningar från båda sidor och enligt min åsikt alldeles korrekt beskrivning av läget. Du borde bli säkerhetsrådgivare till alla regeringar i Väst, Kartograf.
Du skriver: “Skulle Ukraina få stor brist på soldater finns bra en sak att göra om vi inte skall låta Ryssland vinna, då måste vi skicka våra egna soldater. “,
Men tyvärr är “skulle” vara försent, för då har Ukraina kraschat!
Det är nu, eller mer rätt, för sex månader sedan, vi “skulle” ha stöttat Ukraina fullt ut, utan restriktioner, och med allt det Ukraina önskat. Allt i tid, innan det (ketchup-effekten) börjar brista.
Läsa vad JOHAN NO.1 skriver.
Klockren analys Kartograf! Tack! ⭐⭐⭐
Imgen som någonsin hört talas om ”ketchupeffekten”? Den kan gälla Ukraina också, även om vi inte tror på det.
Finns mycket funderingar. Men efter nästa tisdag så vet vi. På fredag kan vi börja klaga igen. Då kan vi också bestämma vem vi ska klaga på.
Jag vill tipsa om det här anti-drönargeväret igen.
https://x.com/clashreport/status/1852243496037495001?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Kommer utvecklas till bättre sikte och trummagasin som gruppvapen för att skjuta ned drönare. Bort med EV vapen man aldrig vet om dom fungerar eller skott som kan missa. Blir säkert mindre och mindre drönare och mer ammunition i vapnet.
Gruppen måste också ha bra IR riktmedel (tills drönarna blir stealth…) och ”drönarvarnare” som väl börjat komma.
Sen på kompaninivå har man de lite större interceptor-drönarna mot kondorerna.
Motmedlet blir då allt mindre attackdrönare som kommer i ett moln men just nu duger detta gruppvapen perfekt.
Game on ryssjävlar (ja vapnet var ryskt men FMV läser ju detta och börjar skissa på ett eget) ✊
Nordkoreanerna behandlas lite som celebriteter och får den senaste materielen.
https://x.com/jayinkyiv/status/1852624959140483460?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Det här har jag skrivit om mycket länge – att alla fångar manliga som kvinnliga utsätts för sexuella övergrepp konstant. Långt innan det började diskuteras faktiskt av den enkla anledningen att RU alltid gjort så här – historien upprepar sig och sannolikheten var 1.
Stigmat är väl kanske lite värre för en ukrainsk man att behöva erkänna att man våldtagits femhundra gånger i fångenskap men traumat är ju lika för alla könen (vad man nu identifierar sig som!) och om man skall gå efter diskussionerna i Sverige – oreparerbart.
Skulle inte förvåna mig om det kommer bli en självmordsvåg bland befriade krigsfångar framöver, jag minns hon polisen som kom tillbaka efter två år och före-efter bilden där hon var ett tomt skal vid återkomsten.
https://x.com/rshereme/status/1851852284684034558?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Det är detta som väst väljer att åse med en rätt stor portion passivitet, ett aktivt val. Ett rätt märkligt aktivt val eftersom vi står på tur om Ukraina kastar in handduken.
Istället för att vänta tills kriget kommer till oss har vi ju möjligheten att idag tillse att kriget aldrig kommer till oss – Ukraina står med den möjligheten på en silverbricka i den finaste servitöruniform och ler mycket förtroendeingivande och förväntar sig bara att vi skall ta emot.
En liten kalibrering – Ukraina har tagit hela smällen och både decimerat svårt och invaderat västs stora ärkefiende Ryssland (sedan 1700-talet nångång för Sverige). Röd Storm och det stora hotet vi levde med mellan 1945 – 1989 och som förtryckte halva Europa under fyrtio år har helt skämts ut.
Ukraina har varit rätt ok med att dö för oss och egentligen bara bett om tillräckligt med materiel för att vinna kriget, och vid flera tillfällen har det sett lovande ut men väst har med stor ansträngning i sista stund lyckats dra undan mattan.
Och lite som Joakim von Anka sitter vi på våra pyramider med materiel och ger Ukraina några knappt rullande vagnar och förväntar oss stor tacksamhet i gengäld.
Minns ni NATO mötet 2023 där Ukraina kallades otacksamma och den brittiske försvarsministern avgick ”av något ej relaterat skäl” 😲
(jag kan ju tycka att det är vi som är otacksamma men så sitter jag ju bara i mina föräldrars källarrum och spelar Rise of Nations).
Sen korrigeras hela tiden historien så om två år kommer tråden vråla ”källa tack annars hände det inte” när vi skriver att det var Joe Bidens administration som ej tillät länderna i EU att låta Ukraina bekämpa mål i Ryssland med dessa länders EGNA Storm Shadow och Scalp 😀
Lex VDV vid Kherson – spara alltid länkarna.
Nu hösten 2024 är Ukraina korta på det mesta och dom backar på i stort sett alla fronter så Zelensky försöker få stöd för sin ”Segerplan” vilket egentligen är – ”ta bort alla förbud och ge oss alla vapen vi behöver så återställer vi 1991 års gränser. Som tack får ni vårt skydd och våra råvaror”.
En rätt vettig deal tycker jag faktiskt?
Ryssland har kontrat med att Nordkorea gått med i kriget på Rysslands sida och förtruppen är nu i strid eller snart i strid. Det har kommunicerats att 500st officerare är i Ryssland inklusive det nästa högsta befälet i NK försvarsmakt. Detta föreslår att det kommer mer och att dom är där på förreken.
Ni kanske minns min spådom att Putin minst betalat för 30 000st och att jag inte vågade gissa taket – glöm inte att jag alltid har rätt 😀
Under Oktober 2024 hade ryssarna högst förluster i hela kriget i IFV och personal – det säger mycket om intensiteten på striderna just nu. RU offensiven har inte kulminerat ännu enligt mig då den bör öppna upp längs hela södra fronten och RU också göra ett försök mot Pokrovsk. Jag förväntar mig också en anfallskil ned från Brjansk Oblast.
Det vi aldrig diskuterar för att vi inte skall det är att FAB decimerar UA försvaret hårt och att dom i avsaknad av tillräcklig indirekt eld nu får börja möta upp RU mekanfall med närPV så dom avslöjar sina positioner som kan bekämpas med FAB. 2023 kom ju RU knappt inom skottavstånd till sina anfallsmål och nu 2024 kör dom rakt över anfallsmålen – det är mycket stor skillnad mellan 2023 och 2024.
Igår gick Zelensky ut med följande uttalande (en bra film också men ett ihopklipp för stämningsbild). Han försöker forma opinion i väst för att få hjälp genom att peka på att deeskalerings-doktrinen nu gör Nordkorea mycket farligare.
Har han fel?
Nej, han har helt rätt, hade Putin fått hela VDV utraderat 2022 och kriget varit över hade inte Nordkorea gått med i kriget.
https://x.com/maria_drutska/status/1852460741342978101?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
https://x.com/zelenskyyua/status/1852457667299864913?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Zelensky är rätt talför just nu.
https://x.com/kyivpost/status/1852471945582768190?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Sur på Polen är han också.
https://x.com/wartranslated/status/1852109538302005724?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Zelensky med full foliehatt 😲
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1852013005061390491?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
De postare vi lärt oss uppskatta över tid vräker ut sin ilska över USA och andra länder, postar ett litet collage
https://x.com/glasnostgone/status/1852284185639088251?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
https://x.com/GlasnostGone/status/1852052125754564735?t=kk0kXmygv-LcZnY7wDyO_g&s=19
https://x.com/oksii33/status/1851950295468691954?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
https://x.com/reshetz/status/1851748570522882527?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Zelensky heligt förbannad
https://x.com/m0nstas/status/1851607665979310591?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Och här säger Zelensky öppet att väst INTE accepterat Segerplanen – ni kan sluta hoppas.
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1851599740984574308?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Tendar som jag brukar läsa säger precis som oss att de stora penseldragen målas i år 2024.
https://x.com/tendar/status/1852484466024812704?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Tråden har svårt att hantera detta för det ingår inte i den bild vi vill ha – att vi i väst stödjer Ukraina till en win. Så nu kommer egentligen det riktiga testet om det är Ukraina vi stödjer även fast det betyder att vi måste acceptera att väst sviker.
Jag är ganska förlåtande mot UA psyops då den fyller ett syfte som ni kanske märkt, ni får fortsätta kommentera om jag av misstag råkar posta nån nordkorean som är filmskådis (ok, det var medvetet för att provocera lite) 😀
Det kan kanske hända att allt ändras 5 November eller på nästa Rammsteinmöte men ställ er isåfall frågan varför Zelensky gör sig ovän med alla två veckor innan mötet om han fått dessa garantier att väst kommer stödja fullt ut.
För i det här spelet kommuniceras allt till Zelensky i god tid och håller han på så här har han nog inte en lista med goda nyheter som han sitter och väljer emellan.
Snarare så känner nog Ukraina just nu att väst håller på att överge dom, det är intrycket jag får i det som kommuniceras.
Det jag snudd på vågar uttala mig om är att inga beslut kommer innan 5 November och att därefter siktar alla våra folkvalda på jullov så inga hårda beslut kommer innan Jul.
Jag tror också att väst fortfarande tror att det värsta som kan hända är förhandlingar men Putin är inte det minsta intresserad av det. Så chansar också på följande uttalande från någon ledare i väst innan utgång K1 2025.
”Putin lovade ju oss att förhandla bara vi tvingade Ukraina till förhandlingsbordet men han bröt sitt löfte, allt är Putins fel vi följde bara överenskommelsen”.
Bara så PIIIP, PIIIP, PIIIIIIIIIP PIIIIP, PIP är det enda jag har att säga.
Jag tycker det nu är viktigt att diskutera röda linjer här för det är lite det som gett oss vår tids relativa fred (ja, inte om man bodde i Libyen eller Somalia då kanske men ni förstår). 1939 startade vår sista globala konflikt i total avsaknad av röda linjer. Eller dom fanns på papperet men ingen brydde sig.
Nu har vi en till krigförande part i kriget i Ukraina och både NATO och USA har uttryckt oro över det och att det är en eskalering osv.
Ukraina gör som dom alltid gör och ser till att dom uppfyller kriterierna väst satt upp i ord för att få väst till den handling dom sagt sig ämna följa – dom lyckades hitta en jädra liten maskäten nordkorean och tillfångatar honom (skulle inte förvåna mig om det var djupt inne i Kursk 🤣🤣). Ett rykte än så länge då jag inte sett bandmask-filmen ännu men vi driver den linjen.
Sen finns det två läger, en att USA inte dragit någon röd linje alls så dom har inga skyldigheter att göra något (märklig ståndpunkt i sig från de som driver den) och en att Ukraina då kommer få allt för USA har fått nog.
Låt oss diskutera om USA INTE drar någon röd linje här, vad händer då?
-Kina kan gå med i kriget på Rysslands sida, först covert genom NK och sen alltmer öppet.
-Taiwan kan invaderas.
-I..el kan invaderas
-Sydkorea kan invaderas.
-Artikel 5 kan testas.
Varför då?
Jo därför att USA har tidigare sagt att dom skall hjälpa Ukraina att ”vinna”, det exakta ordet använde Biden. Men när motståndaren eskalerar för att vinna över Ukraina möter inte USA upp och då hjälper man inte Ukraina att vinna rimligen?
För om USA + EU inte sätter ned foten kommer de 500st högre NK befälen åka tillbaka till sina armébaser efter sin förrek och förflytta sina brigader till Ukraina.
Då blir ju helt plötsligt alla andra löften lika lösa och ovanstående var det jag kunde komma på där USA avgett löften och sen NATO.
Om inte annat så är allt en eskaleringsstege och Kina och Ryssland kommer testa nästa stegpinne om det här fungerar.
Om Ukraina inte får sin 1991-win så kommer flera saker spela ut, en är flyktingvåg och en annan EU nya ostoppbara maffia – det är snudd på odiskutabelt.
Sen kanske ni minns min diskussion om omfall och att Ukraina vänder sig till Kina istället, är något dom själva luftat i periferin nu.
Vill EU ha ett Ukraina som är nära allierat med Kina?
För hundrade gången – det är inte att man skickar något som är viktigt, det är att man skickar det Ukraina behöver för att vinna kriget. Förlorar Ukraina när våra beredskapslager var överfulla har vi inte gjort tillräckligt (och det är dom tvärtemot vad vissa hävdar).
Och vilket högvilt Ukraina skulle vara för Kina 😐
Den här är från 128th försvar vid Shaktarske, kanske postades innan vet inte.
Ser ni UA artilleri?
Ser ni full fart på drönarna?
Ser ni UA mineringar eller närPV/PVrobot?
Mekanfall när det aldrig skulle kunna hända igen enligt många 🤣
https://x.com/bayraktar_1love/status/1850665846420754784
Jag får för mig här att försvaret är korta på materiel, ja några drönare och nåt P-skott men jämför med 72nd försvar av Vuhledar 2023 där dom sköt bort i stort sett 50st – 100st fordon per större anfall med hela paletten av indirekta förmågor.
Det här börjar kännas lite som Finland 1944 för mig om inget rätt dramatiskt händer snart, och tyvärr är vi på väg mot Jullov 😡
De motanfall som genomförs, nu senast i Toretsk, är 3rd, 12th och GUR med lite lokal hjälp – dom är ambulerande motanfallare. Det är alltid samma brigader.
Ryssarna strider simplast möjligt – alla fronter får framåt och dom beordrar framåt enligt sin nya taktik. Infanteri som krälar framåt tills dom tror dom kan få ett genombrott efter ett FAB regn och då sätts meken in. Fungerade det inte – tillbaka till FAB och sen anfall igen.
Zelensky ser helt utmattad ut nu.
Det är OERHÖRT många negativa uttalanden från Zelensky just nu och Ukraina har hittills i kriget varit mycket försiktiga. Bara det är oroande.
Vi skulle hålla ögonen på ett par saker om ni minns från tidigare och en av dom var att Ukraina började backa vid fronterna och där är vi idag. Det som jag flaggade som en varningsflagg då har nu HÖGST otippat inträffat.
Jag vidhåller att under 2024 målas de stora penseldragen i det här kriget så vi har två månader på oss att måla något fint 😀
Den gick fort att skrolla. Är det någon som kan ge en resume?
😰😨
Tack för bra post som vanligt. Att det inte funkar som det ska är väl närmast övertydligt vid det här laget, men att skriva om det här är lite som att dyka upp på MP:s årsmöte och förklara att det kanske inte är vindkraftverk som är lösningen på alla problem.
Tidigare har det ju talats om att det är viktigt att ha en positiv ton för att intresse och viljan till gåvor annars kan tendera att svika.
Det stämmer kanske, men det är ju ingen idé att inte diskutera problem utifrån vad de faktiskt är.
Bloggen och dess kommentarsfält läses av väldigt många, och där finns även mäktiga beslutsfattare och influencers, med möjlighet att påverka flera.
Sitter alla på händerna, händer ingenting. Just Ukrainafrågan är i fokus här och då har alla att ansvar att ligga nära sanningen, vare sig den är mörk eller ljus.
Framstår det som om att kriget går bra för Ukraina finns det ju inte heller någon anledning att späka sig mer, men om det går upp för folk att det kanske krisar därborta får de en möjlighet att tänka om.
Kriget har pågått länge nu och många som inte ens varit engagerade i det lider av krigströtthet i lightversion. Det är viktigt att påminna om hur jäkla illa det kan bli om fel sida vinner. Det är bara att hamra in det budskapet.
Själv tycker jag att det är obegripligt hur i helvete USA fortfarande tvingar fram ett passivt och nästan lågaffektivt försvar. Det är dags att eskalera och börja skjuta sönder Terrorryzzland bit för bit. Börja med flygplatserna som skickar upp flygplanen med FAB.
Väl skrivet, KarlXII. Att ligga nära sanningen – att skönmåla duger inte. Som jag ser det är det detta som är det centrala, inte att detta kommentarfält ska utgöra någon snuttefilt för oroliga personer som behöver tröstas.
Hear Hear. Läs vad JOHAN NO.1 skriver !!!
Läs, inse och förstår att det nu är illa.
För “länge” sedan skrev någon, “vad händer när Ukraina inser att vi i väst så totalt har svikit?”
Ett värsta scenario, att Ukraina vänder sig MOT väst.
Känns väldigt tungt just nu, och som Johan påpekar, väst har snart julledigt!
Gillar inte att svära, men för faan ge allt och fullständigt stöd utan några som helst restriktioner NU !!!
Kopierar ned den här texten som jag råkade skriva högre upp. Ett scenario om Ukraina byter sida.
Det finns ju ett alternativ till och det är att Ukraina byter sida och börjar med att invadera Moldavien.
Sen går Slovakien och Ungern ut ur Nato, ukrainska styrkor placeras i de länderna och erövrar inom ett år Österrike med hjälp av de 30% ryssvänliga partierna i Österrike som agerar 5e kolonnare.
Samtidigt så tar den ryska armen Georgien, Azerbaijan och Kazakhstan.
Schweiz börjar nu bli oroliga för de inser att väst inte kommer arr hjälpa dem. De lovar därför att finansiera de Ukrainska vapenfabrikerna och stödja ryzzlands krigföring i öst.
Efter två års psyops som försvarar schweizarnas försvarsvilja och får 50% av dem att flytta utomlands invaderar Ukraina även Schweiz. Italien inser sitt utsatta läge och nu faller NATO ihop. Italien ansluter sig till den ”vinnande” sidan.
Tyskland inser först nu att de ligger risigt till, men har ingen chans mot Ukrainas nyutvecklade pansarvagnar och luftwaffe skjuts snabbt ned.
Tysklands 80 miljoner halveras till en mer hanterlig nivå med hjälp av FSBs ”förhörsmetoder” på mindre än två månader som Ryzzlands del av avnazifieringen av Europa.
Kvar står Polen, Norden, Frankrike och England. Året är 2029 när Baltikum faller.
LW – Dags att skriva en ny bok?
Nu hösten 2024 är Ukraina korta på det mesta och dom backar på i stort sett alla fronter så Zelensky försöker få stöd för sin ”Segerplan” vilket egentligen är – ”ta bort alla förbud och ge oss alla vapen vi behöver så återställer vi 1991 års gränser. Som tack får ni vårt skydd och våra råvaror”.
“Pucken” beskriver hur han anser att fredsplanen ska tolkas och fungera.
Börja här!
https://youtu.be/aTiunvocl5c?t=560
Lyssna i fem minuter!
Hela videon är ju som vanligt hörvärd, men dessa fem minuter är extra bra tycker jag.
Ja, Pucken är alltid bra, och denna tyckte jag var klockren. Man kan undra om inte danska regeringen tar stort intryck av hans analyser, de har ju haft en bra inställning länge.
Det kan kanske hända att allt ändras 5 November eller på nästa Rammsteinmöte men ställ er isåfall frågan varför Zelensky gör sig ovän med alla två veckor innan mötet om han fått dessa garantier att väst kommer stödja fullt ut.
För i det här spelet kommuniceras allt till Zelensky i god tid och håller han på så här har han nog inte en lista med goda nyheter som han sitter och väljer emellan.
Snarare så känner nog Ukraina just nu att väst håller på att överge dom, det är intrycket jag får i det som kommuniceras.
Läget är naturligtvis jättekritiskt för Ukraina, annars hade inte Zelenskyj gått från att vara “poster boy” till att vara “bad boy”. Jag skrev tidigare att Ukraina kanske spelar med i en teater, men här ska man trycka väldigt mycket på kanske, så mycket att jag kunde ha utelämnat det.
Däremot tycker jag det är märkligt att Ukrainas taktiska och strategiska planer i princip har börjat tycks i dagstidningar världen över. Det är något nytt som vi inte sett tidigare. Det känns som att något är på gång, men vad.
Jag spekulerade tidigare idag, men det var min spekulation. Det går heltt säkert att göra helt andra spekulationer utifrån det som nu händer.
Vi skulle hålla ögonen på ett par saker om ni minns från tidigare och en av dom var att Ukraina började backa vid fronterna och där är vi idag. Det som jag flaggade som en varningsflagg då har nu HÖGST otippat inträffat.
Jag vidhåller att under 2024 målas de stora penseldragen i det här kriget så vi har två månader på oss att måla något fint 😀
Håller med, det är lite samma läge som 2023 när det gäller att måla något fint. Målar vi inte nu genast så har inte Ukraina något fint till en våroffensiv 2025, eller ens till att försvara sig mot den där enda bevisade nordkoreanen. 😉
Det som inte finns i Ukraina i år 2024, och kanske fram tom. januari 2025 kommer inte att kunna planeras in i vårens och sommarens strider. Chansen är tyvärr mycket låg att Ukraina litar på löften om att materielen ska komma i tid. “Just in Time” (JIT) fungerar inte i vid krigsplanläggning, det måste vara “Just in Case” (JIC) = stora lager som förberedelse för om något skulle skita sig.
Däremot håller jag inte riktigt med om att Ukraina backat så mycket. De har släppt förhållandevis mycket mark, men en anledning till det är att det är glest mellan städer och byar där striderna pågår. När man retirerar från en stad/by så blir det långa reträtter till nästa by/stad.
Sedan har jag absolut inte koll på om det är flera städer/byar som lämnats till ryssarna, men känslan är att det inte är så många flera än det brukar vara i den ukrainska-byta-ryska-liv-mot-ukrainsk-mark-striden.
För att vara tydlig så menar jag inte alls att Ukraina har tillräckligt med vapen, ammunition och materiel, men jag ser det inte riktigt lika illa som Johan no.1.
Jag springer min vana trogen händelserna LITE i förväg.
Men det jag tittat på som andra missar som kommenterar det i tråden är VAD Ukraina förlorat.
Man vill inte förlora taktiskt viktig terräng och den gör man mycket för att hålla.
Därför är jag inte intresserad av Selydove men väldigt intresserad av anfallskilen ned till Oskil till exempel.
Sen är Vuhledar-offensiven inte kritisk i sig MEN om den signalerar att RU kan få framdrivning längre västerut vid södra fronten då är det skarpt läge.
Sen är utlovat stöd idag först på slagfältet om flera månader och jag är orolig över att UA inte har den tiden.
Men jo, springer lite i förväg 😀
@LW
“11:06 Ryska FSB:s kalender för 2025 är väldigt homoerotisk i bästa Tom of Finland-stil med en muskulös Kinas Nalle Puh som står bakom hunken Putin. Man kan fundera på om FSB är så korkade att man inte ser det homoerotiska här, eller om någon konstnär driver med Putin och fått igenom detta.”
En mycket märklig bild .!!!!
Skulle jag bara sett bilden, utan någon mer info, så skulle jag helt klart anta att det var en bildskapare som driver med putin och hans kompisdiktator – fast utan att riktigt kunna sätta fingret på vad budskapet är.
Nu leker jag lite med tanken att detta är FSB’s försöksballong innan de påbörjar avsättandet av sin nuvarande chef som mest är en belastning.
Eller ett sätt att börja förminska putin, inför detta nästa steg.
Påminner inte den lille lite om Elon Musk? 🤣
07:49
Veckan som gick var Rysslands mest framgångsrika vecka i att ockupera nytt territorium, men också den blodigaste under kriget. Ryssland intog drygt 200 km2 och det mesta av detta beror på genombrottet på Vuhledarfronten, medan de på övriga frontsegment endast varit marginella framgångar. De ryska förlusterna var 10 520 man.
Ryssarna offrar alltså 1 man för att inta två fotbollsplaner!
53 döda eller allvarligt skadade per kvadratkilometer!
I Ryssland bor det drygt 8 personer per kvadratkilometer, i Ukraina 73 och i Sverige 22
Om jag inte slarvat med nollorna så räcker de ryska soldaterna (ca. 600 000) till att erövra ytterligare 12 000 kvadratkilometer av Ukraina, dvs. ytterligare ungefär 2 % av Ukrainas 603 700 km².
LW 10:15 Så himla sorgligt att se illustrationer av leksaker med monster i som är på riktigt.
🙏🚫 The miss of an anti-aircraft missile on Shahed this morning over Kyiv. All because the Shaheds fly very low
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xk2i4gm625
Vill man ha lite bättre koll på AK 12 så rekommenderar jag ukrainska Valgears youtube kanal, när han inte är vid fronten kör han gear reviews, han vill inte att folk skall veta vem han är, eller vad han gör, men han tjänstgör i ett väldigt välkänt förband.
Hans slutsats om AK 12 är att detta är något som ryssarna faktiskt lyckats bra med, det finns lite förbättringspotential, men i det stora hela en riktigt bra automatkarbin.
“big thumbs up once they fix the handguard wubble issue, it will be unfortunately, a very good assault rifle”
https://youtu.be/l0VDS1G6GEI
181 404 visningar 2 dec. 2023
Thanks to my friend, who got AK 12 during tranch raid! He become wounded on the way out, but nothing could separate him from his trophy!
Han pratar i princip flytande engelska, men med lite skön dialekt. 😉
🫡 Air defense shot down 39 enemy UAVs, another 21 were lost in location, and 5 returned to Russia
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xet2tmzt2z
Kan tillägga att det fortfarande finns minst en moped kvar i luften
The Ukrainian Air Force reports on a Shahed drone attack overnight, mainly aimed for Kyiv and the region.
Shot down:
0/1 Kh-31P anti-radiation missile
60/71 Shahed drones (39 shot down, 21 taken down by EW)
An additional 5 Shahed drones returned to Russia. 5 more Shaheds now remain in Ukrainian airspace
https://mstdn.social/@noelreports/113412695914184068
🦅🇺🇦 Reuters: Most FPV units’ target strike rate had fallen to 30%-50%, while for new pilots that can be as low as 10%, and that signal jamming was the main problem.
The official predicted that AI-operated FPV drones could achieve hit rates of around 80%
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xdfy6uf32p
🇰🇵 What did Moscow arm the North Korean troops deployed to the border with Ukraine?, – GUR
Moscow armed North Koreans with 60mm mortars, AK-12 assault rifles, RPK/PKM machine guns, SVD/SVCH sniper rifles, Phoenix ATGM and RPG-7, night vision devices, thermal imagers
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xcef5mrb22
🚀🇺🇦 “Ukraine is working on its own cruise and ballistic missiles. They can appear in the Defense Forces by the middle of 2025”, – director of the state-owned enterprise “Spetstechnoexport” Petrov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xbpquxm424
Russians are attempting to make “Shahed” drone attacks nearly round-the-clock to save missiles and gather intelligence, says Center for Countering Disinformation head Kovalenko. This is also aimed at maintaining constant psychological pressure on the population to weaken their motivation to resist
https://mstdn.social/@noelreports/113412377459621323
(Översättning av grundläggande texten finns längre ned i tweeen)
dom har egen massproduktion nu eller hur?
De har säkert egen produktion kvar, men Ukraina har ju attackerat någon/några sådana fabriker också.
Bara från minnet, bör undersökas.
The 35th Marine Brigade captured a Russian T-72 tank in the eastern direction
Film
https://mstdn.social/@noelreports/113412721420229936
35:e höll tidigare till vid Vänstra stranden Cherson
Har lyssnat klart på SAMAH( läs baklänges) terror inifrån
av Magnus Ranstorp. 7 oktober var planerat för att få bort fokus från Ukraina ( delvis) och ledarna är dollarmiljardärer😳 och skiter fullständigt i sitt folk! Liknar ett annat land en del ….
Enligt uppgifter har 7 oktober varit planerat i flera år
Om de ledarna är så pass förmögna så säger ju det en del om hela gruppen. Med gruppen menar jag då det som börjar på P och slutar på stina. Jag har förstått det som att gruppen är 3-delad i sin organisation. En del är den organisatoriska, en del är den politiska och en del den militära = terrorgruppen.
Det betyder i sin tur att alla inom gruppen är fullt medvetna om vad som händer och det finns egentligen en mycket liten skillnad mellan terroristgruppen och folket i allmänhet.
Detta lär betyda i förlängningen att mycket (allt?) av det stöd som bl a kommit från SE via SIDA egentligen på moskovitiskt manér hamnat mer eller mindre direkt i fickorna på gruppens “oligarker”. Jag hoppas att SE SIDA-stöd är stoppat.
Instämmer Inge, själv skulle jag rekommendera att nagelfara dessa biståndsmiljarder och se om inte en del av dessa kunde omdirigeras till UA-hjälp och till stärkande av vårt egna försvar, vore nog bättre användning av dessa medel.
Mördarna i 76:e VDV från Pskov har fått smaka på 💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l7xm556xjc24
💥💥✊
Nice!
Härligt
Jag hittar ingenting om det. Men jag är fullständigt värdelös att söka på internet. Jag hittar inte ens en dammsugare.
Men visst sa Frankrike att om RU får gebombrott så skickar Frankrike soldater till Ukraina och går in i kriget i somras?
Vill minnas något sådant.
Har inte RU fått ett litet genombrott nu?
Jag tror gränsen går vid Dnepr och att då kommer Polen och Frankrike, eller nån av dom, dundra in och säkra upp den linjen.
Jag tror inte någondera av dom länderna är beredda att offra sina egna brigader i köttkvarnen i öst utan det blir en formidabel defensiv linje under årtusendets LV och flygskärm med artilleri.
OM dom går in förstås, det är ju den stora frågan 😀
Ledarredaktionen på Washington Post har nog läst Johans gula vägg 😀
https://wapo.st/3YuWlNW
“North Korean troops fighting Ukraine marks a dangerous new escalation”
Det är artiklar som denna som gör att jag prenumererar på webb-tidningar.
Det faktum att det nämns (i dagens huvudledare) gör att frågan kommer upp på dagordningen, inte bara hos POTUS, utan hos många andra, vilket ger POTUS (vem det nu blir) möjlighet att handla.
Ja, USA har varit hemskt flata, och ja, Biden kunde gjort mycket mer.
Jag hoppas fortfarande att mycket vänder när valet är över, och Harris har vunnit stort.
Det är också extremt viktigt att (D) lyckas hålla kongressen, vi såg ju i vintras betydelsen av att ha ordförandeposterna i kamrarna, och därmed kontrollen över vilka lagförslag som tas upp på agendan…
När det gäller röda linjer så har vi i västeuropa en tydlig linje. Den kallas för Genevekonventionen.
Efter Butja borde vi ingripit, men utan stöd från USA kan vi i väst inte göra ett skit.
De har gjort att våra röda linjer bara är skit. De är overkliga och för oss i västeuropa passerades de redan i mars 2022. För USA kommer de passeras när ryzk trupp står i Washington.
Det är en del som skrivit att vår världsordning fallit och liknande och dom får ofta massa påhopp (inte jag alltså utan andra).
Men det ÄR så, den praxis vi ansett oss leva efter är på god väg att falla.
Jag kan ju tycka att Houtis beskjutningar av hela 103st civila fartyg borde föranlett ett ramaskri men det har det inte om man nu skulle bortse från Ukraina.
@10.15
[—okvädningsord—][—redacted—] ryzzdjävlar. Vi ska fan mig inte behöva ha en värld där det behövs sagoböcker för att hjälpa barn förstå hotet av minor.
Efter ett akut pollenanfall sitter jag och undrar var västs ledare är? Vi är 2.5 år in i ett krig som hotar hela Europa, är i strid med alla västs grundläggande värderingar och vi låter Ukraina ta striden med bakbundna händer…
Kliv upp! skicka, nytillverka, leta fram, allt som går! Nu!
Innan det blir du, jag och våra barn som tvingas ut i en nygrävd skyttegrav. Innan vi blir tvugna att läsa “Pettson och Findus letar minor” med text och illustration av Sven Nordqvist för våra små.
Stoppa ryzzen nu!
Får bli en tusenlapp till Jonas, en liten och otillräcklig hjälp, men som jag vet kommet fram och bonkar ryzz.
Men jag skulle vilja se allas våra 🦅 få flyga fritt och jaga FAB-fällare
Eftersom Zelensky visar sin ångest just nu, kan det behövas en analys. En input som jag kan ge är att han tycker att väst ljuger. Tanken var aldrig att hjälpa Ukraina. Iaf. Är det så Zelensky ser det. Så han får ångest över att inte fattat rätt beslut och inte ens vet vad rätt beslut är.
Min tro är att han funderar på detta erbjudande. ”Bli våra frontsoldater västerut så löser vi resten sen… ”
Så vi tar scenariot en gång till, med egen gul ruta.
Det finns ju ett alternativ till och det är att Ukraina byter sida och börjar med att invadera Moldavien.
Sen går Slovakien och Ungern ut ur Nato, ukrainska styrkor placeras i de länderna och erövrar inom ett år Österrike med hjälp av de 30% ryssvänliga partierna i Österrike som agerar 5e kolonnare.
Samtidigt så tar den ryska armen Georgien, Azerbaijan och Kazakhstan.
Schweiz börjar nu bli oroliga för de inser att väst inte kommer arr hjälpa dem. De lovar därför att finansiera de Ukrainska vapenfabrikerna och stödja ryzzlands krigföring i öst.
Efter två års psyops som försvarar schweizarnas försvarsvilja och får 50% av dem att flytta utomlands invaderar Ukraina även Schweiz. Italien inser sitt utsatta läge och nu faller NATO ihop. Italien ansluter sig till den ”vinnande” sidan.
Tyskland inser först nu att de ligger risigt till, men har ingen chans mot Ukrainas nyutvecklade pansarvagnar och luftwaffe skjuts snabbt ned.
Tysklands 80 miljoner halveras till en mer hanterlig nivå med hjälp av FSBs ”förhörsmetoder” på mindre än två månader som Ryzzlands del av avnazifieringen av Europa.
Kvar står Polen, Norden, Frankrike och England. Året är 2029 när Baltikum faller.
LW – Dags att skriva en ny bok?
Är du inte lite onödigt pessimistisk nu?
Kan det inte vara så att Zelenskyj har en liten höstdepression? 😉
Dessutom finns det inga bevis! 🙂
Allvarligt så tror jag inte att “ukrainaren på gatan” är särskilt intresserad av det du beskriver. De senaste åren har man investerat allt på att gå västerut till nästan varje pris, men det är klar att det finns en gräns för vad ett land och en befolkning tål.
På URplay har det börjat en serie i 4 delar om Tjornobyl-olyckan.
https://urplay.se/program/234073-tjernobyl-en-utopi-i-lagor-paradiset
Den är sevärd om man är intresserad av både olyckan och att öka förståelse för sovjet-systemet.
Ukrainas position inom teknik, ingenjörskonst och vetenskap framhävs också lite, samt att allt dåligt med sovjet då finns kvar i ryssland idag.
Sista och fjärde delen går först nu på onsdag.
Det finns även en HBO-serie om olyckan, som även den berör sovjetsystemet mycket.
https://www.hbo.com/chernobyl
Det kände nog många till, men jag nämner det ändå.
Jag skulle nog inte nämna dessa ifall de här programmen uteslutande berörde själva olyckan.
Men olyckan går liksom inte att skilja ifrån det politiska systemet, de har för mycket med varandra att göra.
Så man får en inblick i ett samhällssystem som är ganska svårt att greppa för oss som levt i ett helt väsensskilt system.
Tack!
Jag tror även att jag som varit mer än många i Sovjet/Ryssland kan ha glädje av en uppfräschning.
När man förstått lite mera av den sovjetiska mentaliteten så kan man pigga upp sig med att se alla avsnitt (en gång till) av Folkets tjänare med en nuvarande president i huvudrollen som en spelad president.
https://www.svtplay.se/folkets-tjanare
Även den serien ger faktiskt stor inblick i den sovjetiska mentaliteten, fast på ett mera humoristiskt vis, men det krävs nog att man har lite grundkunskaper.