Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Onsdagen inleds av positiv börsutveckling i de asiatiska tidszonerna och med lägre amerikanska räntor har det svenska kronkursfallet lugnat ner sig för stunden. SBAB sänkte sin rörliga bolåneränta igår, och rapporterar om 30% höjda kostnader för att bygga nya bostäder, samt att det i snitt tar över ett år att sälja en nybyggd lägenhet och försäljningen har dykt 75 – 80%.

Stockholmsbörsen steg under gårdagen och storbolagens OMXS30 gick +0.62% medan OMXS30 gick +0.26%. Den svenska kronan har kortsiktigt stabiliserats på 10:43 SEK för USD och 11:34 SEK för EUR. Detta kan i sin tur bero på att de annars stigande amerikanska långa räntorna backade igår på förväntningar från kvällens amerikanska centralbanksbesked kring den amerikanska styrräntan.
Guldpriset ligger kvar nära sitt rekord och handlas på 724:- SEK per gram. Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm hos Svensk Värderförvaring, som kan erbjuda bloggens läsare rabatt på första årets bankfacksavgift kan du använda detta formulär (reklamlänk). Erbjudandet är tidsbegränsat månaden ut. En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.

I USA steg också börserna och NAsdaq 100 gick +0.26% medan S&P-500 steg med +0.56%. Inom FANANGST var det dock mestadels rött, men Apple steg med +1.36% och Nvidia med +1.07%. Sämst gick förstås Tesla med -1.43% efter att vatniken och sydafrikanen Elon Musk gjort en intervju med Don Lemon , som var så katastrofal att Elon var tvungen att dölja Lemons konto på Twitter och även bröt kontraktet mellan Twitter och Lemon. Längre och osminkad del av interjvun här hos Republicans against Trump för alla som gillar cringe och insyn i en ketaminförstörd foliehattshjärna.

I de asiatiska tidszonerna stiger börserna under morgonen, undantaget oförändrade ASX 200 på -0.10%. Hang Seng går +0.35%, KOSPI +1.27%, Nikkei 225 +0.66% och Straits Times +0.18%.
SBAB sänker sina korta bolåneräntor inklusive den rörliga räntan. Förvisso med endast -0.05 procentenheter, så man tar väl det på marknadsförings- och reklamkontot. Det finns dock en trend och i en artikel från DN pratas det om lägre räntor framöver och att Swedbank rent av tror på 3% BNP-tillväxt under andra halvåret tack vare räntesänkningarna och att hushållen får mer att konsumera för. Just 3% misstänker jag kan vara en journalistisk klintbergare, men låt så vara. Bloggen ska återkomma med trenden för de faktiska bolåneräntorna i en separat artikel senare idag.

SBAB och Booli rapporterar om dystert för nybyggda bostäder. Sedan 2021 har byggkostnaderna ökat med 30% och samtidigt har tio procent av nya bostäder prissänkts, oräknat inofficiella prissänkningar i form av avgiftsfria månader. Det senare är ett trick för att inte sänka värdet på redan sålda lägenheter, dvs få 50 000:- lägre avgifter genom att bostadsutvecklaren betalar dessa under en period, men betala samma för själva lägenheten som också formellt har kvar samma månadsavgift, så det inte ser illa ut.
Nya bostäder har legat ute över ett år innan de säljs numera. Det går helt enkelt inget vidare för bostadsbyggarna när man inte längre kan finansiera sin verksamhet genom bankernas utlåning omvägen via hushållen.
SBAB:s chefsekonom säger:
“Dessvärre tror jag att vi kommer att behöva vänta en längre tid innan vi får se en större uppgång i försäljningen av nya bostäder och att bostadsbyggandet växlar upp igen. Fortsatt sjunkande inflation och förväntningar om kommande räntesänkningar är ändå en liten ljusglimt, liksom att byggkostnaderna har slutat stiga så snabbt. Detta, tillsammans med stigande priser på bostäder på andrahandsmarknaden på senare tid – de konkurrerar ju med nyproduktionen – kan möjligen ändå skapa lite tillförsikt hos hårt pressade bostadsbyggare.”
Andrahandsmarknaden har förstås ofta lägre avgifter, men dessa har också höjts. Många föreningar har numera hemsidor och de bättre föreningarna är helt öppna med sina höjningar, t ex en större förening som höjt med 31% sedan 2022. Det är trots allt bättre att berätta att man har höjt än att smyga med det så potentiella köpare på den sk successionmarknaden blir osäkra på om det kommer höjningar eller om föreningen redan tagit ansvar för ekonomin. När lägenheter legat ute länge så verkar även en del mäklare vara lite slarviga med att uppdatera höjda avgifter när man kontrollerar mot föreningen.
I slutändan åker jobben. Exempelvis byggkoncernen Derome varslar 350 personer och jämför med 90-talskrisen.
79 kommentarer
Elon.. undrar hur ofta han faktiskt får kritiska frågor face to face…
Beror på om du vill byta jobb.
Det är nått speciellt med den grupp vita, lätt fetlagda, män 50+ (inte alls lika vanligt utanför den gruppen) som inte kan ta mothugg utan enbart kräver medlöpare och går in rage/rant mode/genomför repressalier när nån ställer sansade, lugna frågor.
Visst kan man tänka att det främst gäller internetriddare. Men jag skulle snarare säga att det är AFK som jag mött praktexemplena som för en tillvaro liknande Musk.
Exv här på forat skulle jag främst säga att folk är lite bittra och sarkastiska men man glömmer förhoppningsvist allt när man bytt sida.
Förödande på längre sikt med sånna som Musk en modern organisation.Nu är jag snart själv 50+ men börjar mer och mer luta mot “ålderism” och att vita män 50+ inte ska ha personalansvar eller leda bolag/organisationer.
Det finns de som är mycket bättre.
Visst finns det undantag men det är desto fler som kommit dit de är utan att egentligen vara bra på nått annat än att prata och känna rätt personer i gruppen vita män 50+.
Medmänniskor är bra att ha men av motmänniskor kan man lära sig mycket.
Tyvärr har jag sett på alltför nära håll hur vuxna intelligenta (?) människor förvandlats till ja-sägare, måna om sina positioner. Hur de först börjat klä sig som VD’n. Därefter anpassat sina lunchtider till VD’ns. Sedan hur de blivit utsedda till mellanchefer. Sedan varit passiva åskådare och bortsett från varningssignaler. Till slut – när företaget imploderat fortfarande inför förtvivlade nu fd. anställda förfäktat att ledningen gjort allting rätt…
Därefter vandrat vidare på karriärstegarna i andra företag med sina tidigare chefspositioner i CV’n som “bullet” points…
“Det är nått speciellt med den grupp vita, lätt fetlagda, män 50+ (inte alls lika vanligt utanför den gruppen) som inte kan ta mothugg utan enbart kräver medlöpare och går in rage/rant mode/genomför repressalier när nån ställer sansade, lugna frågor.”
Kränkt.
Lite rolig är du ändå:
13:50 i annan tråd
“Det är dock inte tillåtet att kalla någon folkgrupps kvinnor för horor här på bloggen eller på annat sätt ägna sig åt rasism, sexism eller annat rövhatteri, vilket leder till dropkickande och kickban.”
Hur “vita, lätt fetlagda, män 50+” släpps genom det nålsögat..
Nu vill jag säga att jag uppskattar en del ironi och sarkasm som ramlar igenom från alla inblandade, Sebulons observationer från Z-generationen som han tillhör är ofc en uppfriskning i tillvaron för oss som är feta fula femti.. ja typ fff-generation som aldrig visas som demografi.
Vilket rasistisk svamel
AFK?
Jag säger inte att du har fel men kanske lite kontraproduktivt till samhällsutvecklingen att börja tala om folks egenskaper förknippade till sina hudfärger.
Lite onödigt raljant, men kan hålla med om personalansvar, även om jag tycker kvinnor i samma ålder sköter sig bättre (eller mindre dåligt).
Du menar att alla vita 50 åriga män skulle ha något gemensamt? Det där kan gälla män i alla åldrar oavsett hudfärg, och är enligt min erfarenhet betydligt vanligare i andra delar av världen. Kvinnor kan i den bemärkelsen också vara rövhattar och agera på samma sätt. Individer är just individer och kan inte klumpas ihop
I ärlighets namn så har jag träffat på både män och kvinnor från alla världen hörn som fungerar på detta sätt. Egentligen tror jag att det är ett ganska vanligt karaktärsdrag dock måste man vara chef för att komma undan med det.
Just det här med att de som är mäktiga inte får kritiska frågor verkar kunna leda till försämrad hjärnaktivitet. Läs gärna https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/07/power-causes-brain-damage/528711/
Handlar bland annat om John Stumpf som var VD för Wells Fargo. Och hur han regerade precis som Musk när han får kritiska frågor. Som ett UFO som inte kan läsa andra människor och inte riktigt förstår vad som händer, för ingen brukar våga kritisera dem.
“Jag vill inte vara omgiven av ja-sägare. Jag vill att folk uttrycker sin åsikt, även om det kostar dem jobben”
Klassiker av Samuel Goldwyn, översatt fritt ur minnet. Som svar till Cato/LW
Om man är omgiven av endast ja-sägare, hur kan man då utvecklas?
Jag håller med du😊
Också en form av engångsdemokrati
Rent anekdotiskt förstås, men försäljningen av villor/radhus i de södra delar av stockholm jag har markkontakt med, går strålande, suget är stort och objekten går åt, inte sällan innan de läggs ut på hemnet. Har även sett överpriser.
Lägenheter är däremot i ett helt annat läge, det tar lång tid och ingen vågar titta på något nytt förrän affären är i hamn.
Det kan iofs delvis förklara de oerhört snabba affärer jag sett på villor. utan prutande, särskilt i attraktiva lägen.
Skitsnack
Jag har insyn i den marknaden och hör precis motsatt. Vänner som letar hus där och de är med i flertalet budgivningar där det varit fullt på visningen men budgivningen stannar låångt före släjaren är nöjd
“fina” hus kanske går bra. Men radhus/villamattor utan nått speciellt är ner 30% sen toppen. Eller tillochmed ännu mer då det är mycket som inte säljs.
Februari 2024 bostadsmarknaden.
Lägenheter:
37% fler objekt till salu än för ett år sen.
25% fler objekt snart till salu än för ett år sen.
42 dagar för att få något sålt 12 dagar längre än 2023 eller 28% längre tid.
Priserna hamnar 1,7% över utgångspris, ner 0,4 procentenheter från förra året då de gick upp med 2,1 procent.
Hus/Villor
29% fler till salu än för ett år sen.
27% fler snart till salu än för ett år sen.
Tar 64 dagar till försäljning vilket är 18 dagar (39%) längre tid än 2023 då det tog 46 dagar.
Prisökningarna från utgångspris är negativ minus 0,2 procent men det är iaf bättre än förra året då prisminskningarna från utgångspris var 1,1%.
Som referens i februari 2022 var medelslutpriset för en villa 4,4 miljoner i Sverige. Nu i februari 2024 var medelslutpriset 3,8 miljoner en nedgång på ca 15%.
I princip så tjänar 90% av alla på sänkta priser. Och endast de som köpte under pandemin förlorar på detta. Bostadsbubblor är verkligen inget bra för samhället.
Tack storebror, lite fakta är bra. Personliga anekdoter inte inte fakta.
Men det lär vända snart. Sen tar det ett tag med statistiken att hänga med, lagfarter har viss eftersläpning
Tack för fakta. Det år egentligen bra förstaköparna som drabbas, alla andra som köpte då har ju tjänat motsvarande på tidigare boende så jag ser det som en bytesaffär. Med det sagt är det bättre för alla om priserna går ned, och låt oss istället hoppas att svenska kronan uppvärderas.
Om man kommer på topplista över första kommentarer i ekonomiinlägget, måste man köpa en viss aktie då? Det blir AST idag!
Eftersom jag inte var först kör jag en lotto, testar att lägga in om en IPO 😉
Fick bonus plus en massa övertidsbetalt idag så blev att amortera ned 6% på bostadslånet.
Tror du får bättre avkastning på aktier i den närmre framtiden men då vinstskatten för aktier ligger på nästan 40% i Norge nu med röd regering betalar jag bara ned bostaden istället och kanske köper något större om en 2-3 år.
Den där sänkningen på 0,05% på 3 månaders fick jag av min bank för ett tag sen.
Ingen vill köpa nyproduktion verkar det som. Ett projekt med färdiga lägenheter om ett år där rabatt ges, är nog helt perfekt. D v s gör tvärtom de andra köparna i detta läget är mitt tips. Givetvis ska man nästan alltid köpa centralt (BR) för att minimera sin risk.
Om ett år när projektet börjar bli klart så är kanske räntan mot BRF 3,5%. Medans kalkylräntan var satt till 4,5%. Så kan man sänka avgifterna
Får den som nu vill bo nytt. För så många nya byggprojekt lär inte startas på ett tag
Vi har några vänner som köpte nybyggt i närförort till Stockholm 2001. De sålde lägenheten 2007 och köpte en nybyggd lägenhet i Stockholms innerstad. Vinsten på den första lägenheten räckte nästan till priset på den andra. Nu har de en lägenhet som de kan sälja för 5.500.000 kr och med 150.000 i skuld på lägenheten.
Grattis till dem. Timing och läge, läge, läge är det mesta.
Själv hade jag maximal “otur” med timingen denna gången, köpt Mars 2021 inflytt Dec 2022.
Hade räknat med 1M i plus på den lägenheten som såldes, men blev bara drygt 100k plus (efter omkostnader som flytt, mäklare etc etc) istället p g a marknaden dog helt.
Nu när räntorna toppat så slipper man den risken. Och priserna på bostäder går troligen upp. Så utmärkt köpläge
Hur kunde du tima fel 2001? Det var då det fanns mängder av nybyggda lägenheter i Hammaby Sjöstad som ingen ville köpa trots en massa hyresfria månader och en massa andra rabatter?
Mjau bor inte i Tokholm 🙂
Jag pratar inte om 2001. Detta är 5:e “ägda” bostaden sedan sedan 2001. Fått betalt för att bo de senaste 23 åren alltså. Så där finns ett litet ackumulerat uppskov, såg jag när jag deklarerade igår 🙂
Om man knuffar uppskovet framför sig till graven, hamnar det då sex fot under eller i dödsboet?
Ja det hamnar på dödsboet. Men jag hoppas att skatt på inflation tages bort snart. Måste vara en kvarleva ifrån Sossestyrets experiment. Ja du minns kanske 85% marginalskatt och alla märkligheter som fanns förr
Jag har svårt att se så stor uppsida på nybyggda bostadsrätter framöver.
Konceptet är lite riskabelt i sig, eftersom köparen riskerar så mycket att köpa på ritning. Bostadbyggarna får nog börja ta mer risk själva och konsekvensen blir att det byggs mindre när de äger större risk.
Att göra som Mjau blir alltså inte så vanligt.
Risken är också högre i en turbulent marknad, men nu tänker jag ett par år framåt.
Det är möjligen ålderstrukturen som gör att äldre vill flytta, men med dagens prisnivåer på lägenheter vs hus och skattesystemets utformning kommer vi aldrig få igång flyttkedjorna.
Så min killgissning är att villamarknaden återhämtar sig sakteliga, men bostadsrätterna är som en TOS-1 som fått en drönare i sig.
Ja köpa på ritning med inflyttning på 2-3 år är lite risky. Jag hade tur till viss del då med bara vänta 21 månader. Knep nästa sista lägenheten som passar mig perfekt, då jag ville ha pool på uteplatsen (sen kom elpriserna).
Som vanligt när man köper nytt måste man hitta rätt läge. Läkare är vanligaste yrket i min förening då fastigheten ligger nära sjukhuset. Finns några bra lägen kvar i byn här, men ska det byggas centralt här blir det som oftast överklagat om det går så väntar som oftast arkelogiska utgrävningar som kan ta sin lite tid.
Var själv intresserad av köpa i ett projekt bakom ett av de centrala torgen här. Ett gäng professor emeritus stoppa väl det projektet, så nu är nog detaljplanen skrotad där.
Sen kommer det nog ta många år innan räntesänkningarna resulterar i sänkta avgifter.
BRF har blandade lån – en del låsta på många år – så av samma anledning vi inte såg kraftigt stigande avgifter direkt när räntorna började stiga så kommer vi inte se sjunkande avgifter så fort räntorna börjar sjunka.
Interimstyrelser har en tendens att lägga mycket av lånen på korta löptider är min erfarenhet.
På successionsmarknaden ser det förhoppnings annorlunda ut, så några års tröghet innan räntorna slår igenom fullt ut mot avgiften. Lite det som är syftet (inte lägga alla ägg i samma korg ju).
“Bostadbyggarna får nog börja ta mer risk ”
Precis. Man får bygga klart fastigheten och sen sälja.
Skillnaden är ju att byggarna därmed kommer ta hela vinsten med.
Så mer kapitalbindning för dem. Men om de har en bra produkt kommer de göra större vinst med.
Synd bara att det sammanfaller med kostnaden för kapital. De som delat ut all vinst kommer inte vara rustade för denna marknad utan tillgång till finansiering
Ja äger man tomtmark, så är väl en typisk ränta 8%. Ändå pausar man projekt. Så man räknar väl med en snar återgång till det ”normala”
Byggs det öht några Brf:ar just nu? Här på andra sidan vägen har vi ett nytt stort område under byggnation, man har väl exploaterat ca hälften av området hittills. Tanken var ca 50/50 Brf/Hyresrätter men jag tror varenda fastighet så här långt blivit till hyresrätt istället. Blev svårsålt när marknaden kollapsade. Jag gissar förstås på att bolagen siktar på att omvandla om och när marknaden vänder.
Inga problem fylla lägenheterna, allt har varit uthyrt vid första inflyttningsdag, men det är stor omsättning tycker jag mig märka. Ungdomar vill inte betala dyrt för nytt, så fort de hittar något billigare drar de. De har även byggt rätt smått så det råder brist på större lgh, typ 4:or.
I området vi hade planerat att köpa är det tvärstopp. Hyresrätterna och parkeringshusen byggs men alla BR-planer utom en är stoppade. Tyvärr är det bara på den tråkigaste BR-tomten som planerna rullar och om övriga tomter bebyggs enligt plan kommer den att bli helt omringad av smala gator och en mörk gård.
Med facit i hand borde man ha slagit till på en sunk-lägenhet i bra läge och renoverat. De har gått ganska billigt eftersom de typiska “renoverar-kunderna” har svårt att få lån. Men jag har lovat att nästa boende skall vara i ett modernt hus där man inte behöver tassa runt för att inte störa grannarna.
Läge läge läge.
Sunklägenheterna är inte riktigt i rätt lägen och därmed mycket skakigare i dessa tider.
Sunklägenheterna behöver ju oftast stora insatser även från föreningen vad gäller fastighetens skick och snklägenheter har kanske inte möjlighet ta in pengar från innehavarna utan då är det lån och höjda avgifter som gäller.
Och vi har inte sett effekten av de höjda avgifterna på BRF beståndets priser ännu.
När jag säger “Sunk” lägenheter så har det handlat om dödsbon där folk har bott i några decenier utan att fixa något. Dvs det har varit rejält nedgångna lägenheter i helt ok hus.
Fastigheterna har varit helt ok och oftast med bra lägen och luft runt husen. Någon var t.om byggd på 80/90 tal.
Sunkhus/områden är något som undviks fanatiskt. Särskilt med tanke på föreningarnas storlek.
Här byggs faktiskt en hel del fortfarande, även om vissa projekt har pausats. Vissa fick visst bli HR-hus istället. Och dessa behöver vi fler av. En två:a landar på drygt 10 000kr i hyra/månad, och det verkar inga vara några problem att titta hyresgäster.
Nej. jämför man med månadskostnaden för en nybyggd BR-tvåa så är 10 000kr /månad helt plötsligt billigt. Tvärsom jämfört med hur det var för några år sen.
Verkar i pincip bero på hur mycket kostnader exploatörerna tagit. Det som byggs är antagligen där det kostar frör mycket för att vaska.
Det blir dock en del “speciella” situationer i vissa områden där tomter kommer stå obebygda.
I “Roslagen” där jag har bäst koll och kommunerna expanderat kraftigt är det i stort sett stillastående med de som inte startat. Däremot är det svårt att tolka då det varit en enorm byggnation av BRFer åren fram till nu.
Jösses! En del tror på att bostadsmarknaden skall återgå till sina fornstora dagar!
Jag får grusa de förhoppningarna. Ett antal punkter som kommer vara utmanade för bostadsmarknaden.
Krig i Europa! Som bekant för alla på denna blogg pågår ett stort krig i Europa! Att tro att detta inte kommer påverka Sverige är ju otroligt naivt. Sverige kommer behöva lägga en betydligt större del av sina resurser på militärt och civilt försvar än tidigare. Leder direkt till att mindre resurser finns att lägga på annat som tex bostäder.
Alla verkar trötta på kopiös invandring till Sverige med de problem som det medfört. Invandringen som varit senaste 30 åren där befolkning ökat från ca 8 miljoner till ca 11 miljoner fat drivit på efterfrågan på bostäder något enormt. Från 8 till 11 är det ca 35% ökning i befolkningsmängd. Tror knappast att det kommer släppas in så många invandrare så vi når 15 miljoner om 30 år.
Räntan är just nu rekordlåg. Vissa säger den är hög men ur 30 årigt perspektiv är den väldigt låg. Skulle påstå mer talar för ökad än sänkt ränta.
Klimatförändringarna kommer kräva enorma resurser. På samma sätt som kriget jag nämner ovan så innebär klimatförändringarna att resurser måste fram och då blir det mindre till bostäder.
Kriminalitet i Sverige slår nya rekord hela tiden. Åter igen enorma resurser måste allokeras till att hantera detta problem och då finns mindre för bostäder.
Återgång till forna tiders bostadsmarknad- jo men tjena! Många lobbyister i banker, byggföretag, byggmaterial, heminredning och inte minst bolånetorskar men verkligen finns trots allt där ute och stödjer inte direkt att bostadsmarknaden kan återgå till hur det var.
Tyvärr blir det för oss alla (men några få undantag) att dra in livremmen och anpassa matsäcken till plånboken. Finns för många andra utgifter som måste prioriteras.
Oraklet has entered the chat
Det är inte så att du inte kan få rätt här, tiden får utvisa…
Precis, tiden får utvisa.
“Räntan är just nu rekordlåg. “,
det uttalande är jag lite tveksam till. Enligt RB ligger vi övre spannet av förväntat rörlig snittränta.
@BRASKLAPP
Ofrivillig humor när du svarade på invandrar-tjat? “tiden får utvisa” 🙂
***********************************************************************
För övrigt är befolkningsökningen nere på 30 000 om året. Det kan jämföras med 60 000 i snitt sedan 1990.
Invandringsöverskottet är 21 000 jämfört med 2000-tals snittet på 55 000.
Bara en spaning i största allmänhet.
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101J/
Det är generellt på långt sikt bättre för ett land med ökande befolkning än en minskande vad gäller tillväxt.
Då vi inte föder tillräckligt många ungjäklar på egen hand så behöver vi invandring. Oavsett vad SD eller incels tycker.
Nyckeln är inte rasism, utvisningar eller idioti. Nyckeln är att jobba med integration och få de som är här i arbete.
Sen var aldrig avsikten att man skulle kunna gå i pension tidigt och “leva livet” i 30 år. Utan livslängden kommer göra att vi alla behöver jobba längre.
Ja precis, och nu blir det väl medianlön som gäller. D v s drygt 34 tusen för arbetskraftsinvandring.
Här i byn är vanligaste nationaliteten (x S) ifrån Kina. Forskare, läkare etc är yrkena. De ligger nog mer på 70kkr+ i lön. Så inga konstigheter att passera KALP där
Ha ha ha, har du druckit rödvin Sebulon? Alla vet vilken grupp Oraklet pratar om, det är de som vägrar anpassa sig och jobba. Integration hjälper inte. Finns gott om svenskar som också passar in i den här gruppen.
Utvisning vid tillfälle är lämpligt för den här gruppen. Det är ingen som retar dig på den stora gruppen skötsamma.
Förutom då de relativt fåtaliga bittra förlorarna då. Men de utgör en liten minoritet.
Och jag håller med dig om att vi kommer behöva jobba längre. Har jag tur tillhör jag den grupp som kan gå i pension vid 67 och sedan sitta på en beach.
Pessimister får aldrig rätt, och folk glömmer snabbt. En dag går vårt ekonomiska system åt skogen, men inte på ett bra tag vad det verkar.
Man borde allokera en del av biståndet till byggsatser för småhus i trä.
Enkla och lagom stora hus mottagarna kan sätta upp själva. Det kan fungera som en konjunkturbuffert för byggindustrin.
Byggsektorn är förmodligen den mest subventionerade sektorn redan. Jag är å det bestämdaste emot ytterligare subventioner denna sektor. Skall något ändras så är det till mindre subvention. Varför skall just bygg vara så subventionerat på alla andras bekostnad?
Subventioner finns i många olika former bla ROT och ränteavdrag vilka förmodligen är de största (men långt ifrån enda).
Läser ibland att bygg branschen vill ha ytterligare subventioner av allehanda slag. Ytterst provokativt att som bransch komma med sådana förslag men såklart förståeligt då alla alltid vill ha mer.
Precis. Det skulle snarare behövas tas bort ROT och RUT och istället ha en skattereform så att man kan producera tjänster utan att man behöver jobba svart eller ha bidrag.
+1
Billigaste Älvsbyhuset kostar från 1688 kkr nyckelfärdigt med oinredd vind. 63 m2 på bottenvåningen, 2 rok. Visserligen bygger du inte själv men det är nog ändå det billigaste du kan komma undan med idag. Dock får man räkna med ytterligare minst en miljon för tomt, lagfart, el, VA m.m. Så du behöver i alla fall minst 2,5-3 MSEK i kapital för att kunna smälla upp en villa idag.
Vill kommunerna underlätta så ger man bort tomter så gott som gratis och sänker avgifterna på anslutningar eller låt dem ta det på avbetalning 10 år. Men det funkar bara i mindre attraktiva områden, annars blir det spekulation. I vårt område ca 10 år gammalt såldes tomterna ur tomtkön för 180 kkr, den senaste vidareförsäljningen landade på 2,5 MSEK. Finns fortfarande en handfull obebyggda tomter kvar som man håller på som “pensionsförsäkring”. Man tänkte inte riktigt på möjligheten att folk kunde köpa tomter från tomtkön utan att ens vilja bygga…
Kostar ca 1 miljon att dra in allt som behövs på en tomt samt grovplanera (om det är en skogstomt).
Så även ett rätt tattigt älvsbyhus är svårt att få på plats för mindre än 4 miljoner
Rätt många kommuner där hus ändå går för under 3 miljoner och därmed är substitutionsmarknaden mycket mer attraktiv än nybyggen.
” substitutionsmarknaden” haha kul ord.
Den svenska byggsektorn är jävligt intressant. Vi har dubbla produktionskostnaden mot kontinenten. Tex i Österrike så bygger man generellt med hög specialiseringsgrad mot platsen, dvs arkitekter som får göra annat än att rita efter byggbolagens manualer och välja mellan de material som uppköparna tycker ligger rätt i pris. Dvs inte de standardhus som alltid blir svaret i Sverige när man pratar om att bygga för fler. Energikraven är samma eller högre än i Sverige. Finish och kvalitet är generellt högre. Lönerna är de samma. (Samma ukrainare uppblandat med lokal arbetskraft med bra lön).
Vi har ju nu den fjärde regeringen i raden som istället för att titta på finansieringen skyller allt på plan- och bygglagen (och kommunerna) och petar lite i regelverken, ställer till med huvudvärk hos alla tills alla vet hur det nya regelverket ska tolkas och alla domar landat. När det hänt får regeringen feeling, bostadsministern utlyser en ny “regelförenkling” och allt börjar om igen.
Ingen råspont där utan de spänner upp någon slags lösning. Tror inte man ska gå på taket
Om man tar några blad från Ecuadors hantering av gängkriminaliteten som minskar behovet för folk att flytta.
El Salvador och Honduras har också beprövade metoder ftån Sovjet, men nu är ju Sverige en liberal demokrati.
@ Lars Wilderang
Det är nog en 90-tals sanning att nybyggen har högre avgifter än begagnat.
De senaste decenierna har nybyggen haft ganska sansade avgifter:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0404__BO0404B/BoRattRegLgh/
Första ägarna har helt enkelt varit villig att betala så mycket att föreningarna inte behövt så stora lån. Vissa bygherrar har haft en inofficiell tumregel att kvoten mellan föreningens/ den första boendes -skuld skulle vara 1/5. Och det har stämt för föreningar i mitt närområde i alla fall.
Ombildningar är ibland något helt annat. Där finns det rena blåsningar.
Men, med inflation och stigande räntor kan nybyggt bli osäljbart bara pga ränteutgifterna för de egna lånet:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/147252
Med stigande räntor har ju en miljon blivit en miljon på riktigt igen.
Det senaste året har nybyggens avgifter skenat.
Man har avstått från att göra de avsättningar man ska göra och den låga räntan har dopat nyproduktion.
Nu kommer verkligheten ikapp och nyproduktion kommer få dra på rejält med avgifterna för att hantera boräntorna.
+43% plus här. Värdeår 2022
Med låga räntor är det nice dock. Vi har extremt höga nu. 3,5% är nog en normal ränta, så BRF får då 3% om säkerheten och lånen är höga
Fast de jag har sett har ökar från ganska måttliga nivåer (40% ökning av en låg avgift är fortfarande ganska lite).
På det stora hela är det det priset som utgör hindret för köparna. Om avgiften ökar från 3000 till 4000 (whatever) så bleknar det lite om ränteutgifterna på ett 3 miljonerslån samtidigt ökade med 5000:- i månaden (ish).
Någon med insyn som kan förklara varför banklån till små brf med små lån på runt tre miljoner är totalt ointressant för bankerna.
Vår brf sitter fast hos ’lokala Sparbanken’ och microlokalt saknas helt konkurrens.
Jag förstår att ’affären är liten’ men det borde vara lätta pengar för banken till risk nära noll?
Risken är snarare stor. Räcker att en medlem kommr på obestånd eller stller till det så kan det gå riktigt åt helvete.
Kolla på “fejderna” som finns i olika föreningar som ballar ur och du kommer se att de flesta rör förenngar med mindre än 5 medlemar.
Att mindre föreningar är en större risk har varit en “sanning” senaste 20 åren och generellt innan bobubblan prisattes faktiskt borätterna i dessa lägre. Jag kollade på ett par av dessa mindre föreningar 2008 och avråddes av SEB.
Too much admin. Så dålig förtjänst helt enkelt. Money rules
Den svenska byggsektorn är jävligt intressant. Vi har dubbla produktionskostnaden mot kontinenten. Tex i Österrike så bygger man generellt med hög specialiseringsgrad mot platsen, dvs arkitekter som får göra annat än att rita efter byggbolagens manualer och välja mellan de material som uppköparna tycker ligger rätt i pris. Dvs inte de standardhus som alltid blir svaret i Sverige när man pratar om att bygga för fler. Energikraven är samma eller högre än i Sverige. Finish och kvalitet är generellt högre. Lönerna är de samma. (Samma ukrainare uppblandat med lokal arbetskraft med bra lön).
Vi har ju nu den fjärde regeringen i raden som istället för att titta på finansieringen skyller allt på plan- och bygglagen (och kommunerna) och petar lite i regelverken, ställer till med huvudvärk hos alla tills alla vet hur det nya regelverket ska tolkas och alla domar landat. När det hänt får regeringen feeling, bostadsministern utlyser en ny “regelförenkling” och allt börjar om igen.
Det lustiga är ju att de etnisk svenska byggarna ska få det till att vi har bättre kompetens och då kostar det.
Men vette fan. Tar mycket hellre en Polack (som kan engelska) än en svensk om jag vill få framfart i mitt bygge 🙂
Hör väl mer hemma med att svenska byggföretagen har ett monopolliknande samarbete glatt påhejjat av Byggnads/Sossarna.
Var annars i världen så är det byggare som har så dyra bilar och flådiga hus. I området “hemma” är den flådigaste med en Tacyan och Polestar på uppfarten såklart en solpanelsföretagare. Men det är väl som Miljöpartiet säger…. Ibland måste han frakta väldigt tunga stenar…. ehrm. Paneler 😀
Här i Kungsbacka hör jag bara slaviska språk när jag går förbi ett bygge. Hör även mycket ryska. Dock hör jag inte skillnad på ryska och ukrainska men det låter ryskt.
En stor anledning till höga priser i Sverige är tomtpriser, vilket till stor del beror på kommunernas planmonopol. Jag tror inte kraven är högre på kontinenten, tvärtom är standarden hög i Sverige och detaljreglering gör att det inte går att sväva ut med arkitektur och material. Jag har precis själv byggt hus och kommunen lägger sig i husets form och höjd, fasadens material och färg, takets lutning, material och färg, uppvärmningssystem, energiprestanda, antal fönster, ventilation mm. Listan är lång. Sedan tillkommer arbetsmiljökrav som vissa länder skulle skratta åt. Lägg på skyhöga skatter på arbete samt moms och det blir dyrt.
Mitt nybygge är en standardvilla men standarden är högre än vad jag någonsin sett på kontinenten (dvs vanliga bostäder). Det förekommer säkert liknande nivå och exempelvis har våra grannländers bostäder hög standard.
Husföretagen tjänar ju inga pengar heller så det är inte vinster som kostar, men däremot finns en oligopolsituation bland de stora leverantörerna till branschen.
Finns bra fakta
Mycket bra illustration av kostnadsfördelningen
[img]https://www.husbyggaren.se/wp-content/uploads/Bygga-billigare-HB2401.png[/img]
https://www.husbyggaren.se/visst-gar-det-att-bygga-snabbare-enklare-och-billigare-i-sverige/