PostNord lyckades gå med vinst förra året men uppger nu i ettutspel att de vill sänka kraven på leverans av 95% av all post inom två arbetsdagar, vilket de inte klarar av. Istället vill man ha krav på att 97% av breven ska vara framme på fem dagar, vilket “kan skjuta på tidpunkten för när vi eventuellt kan behöva statsstöd.”
Detta framgår i en artikel från TT.
PostNords VD säger att man inte klarar av att leverera 95% av posten inom två arbetsdagar. Bolaget visade dock vinst på 124 MSEK 2023, istället för förlust på 20 MSEK år 202. Anledningen verkar vara fjärde kvartalet 2023, som ska varit det första kvartalet sedan 2021 med positiv resultatutveckling.
Huvudbeskedet är dock att PostNord alltså vill få fem arbetsdagar på sig att leverera post, annars kommer man behöva statsbidrag.
Facket Seko är kritiska då det skulel bli för stora volymer att hantera samtidigt. Ordförande för Seko Posten säger till Sekotidningen:
“På många ställen är volymerna för höga för att kunna göra en förändring i servicenivån. Med dagens förutsättningar ser vi inte Postnords utspel ens skulle vara görbart. Det skulle bli en för hög arbetsbelastning.”
Vad Seko inte verkar förstå är att en förändring från två dagar till fem dagar innebär att PostNord alltså vill spara in 60% av personalstyrkan, och det är genom att sparka personal som man därmed kan få lönsamhet samtidigt som man bara bara kör ut post en gång i veckan mot idag 2.5x per vecka.
Fem dagar är i sig intressant då en del paket via Postnord och andra speditörer aviseras via papperspost. Det är inte alltid det finns kontaktuppgifter som matchas mot Postnords app, t ex vid utlandspaket inklusive sådant man ska betala tull för.
Ett annat förslag är att vi helt enkelt slutar med papperspost. Punkt slut. Vill man skicka papper får man väl använda paket- eller kurirtjänster istället?
Tyvärr envisas en del aktörer med att skicka på papper, trots att man har Internetbanker, loggar in på deras tjänster och har Kivra både privat och i bolag. Det torde vara ett enkelt principbeslut att sluta skicka papperspost.
Och en dag kanske det sker också.
Just det – Försvarsmakten bör nog se över tankarna om att använda PostNord för att skicka ut mobiliseringsbeslut. Skaffa digitala kontaktuppgifter till era krigsplacerade – digitalt är både snabbare, billigare och säkrare än papperspost till olåsta brevlådor. Att det är förbjudet att öppna eller stjäla brev är som bekant inget hinder. Och efter fem arbetsdagar kan kriget redan vara förlorat.
Öht är det fascinerande hur en krumelur på ett papper, som inte jämförs mot något alls anses vara säkrare än en digital signatur.
Personligen tror jag att jag numera högst ens kontrollerar brevlådan en gång i veckan. Det är mest reklam trots att det står tryckt i metall “ingen reklam tack” på den.
Jag har inget emot PostNord som så – jag anser att de lokalt har den bästa paketservicen och om jag får välja väljer jag alltid PostNord för paket. Om de däremot skulle sluta fråga mig om hur jag upplevde varenda paketleverans skulle det vara uppskattat. Gäller även alla andra. Vill jag ge feedback på hur jag upplevde att beställa något gör jag det, sluta tjata.
130 kommentarer
B-post tar väl redan idag betydligt längre tid än så? Tycker att det oftast har gått uppåt 10 dagar mellan utskrift och att brevets innehåll når oss. Det inkluderar i och för sig även ledtider hos avsändaren. Men det är inte mycket post vi får som inte är B-post.
Har för mig att B-post är avvecklad?
Den finns kvar, men har bytt namn till “ekonomibrev”. Migrationsverket använder det. Ganska intressant när myndigheten ibland skickar ut brev som ska besvaras inom 2 veckor. Det hade nog kunnat vara görbart med digitala brevlådor. Tyvärr är det i dagsläget omöjligt, då samtliga sökanden av tillstånd antingen inte kan ha bank-ID (de som inte bor i Sverige eller har tillstånd som inte medger folkbokföring, exempelvis studenter och de som är här under massflyktsdirektivet) eller har svårt att få det (de som inte är svenska medborgare). Bankerna kräver att den som ansöker om bank-ID online ska ha nationellt id-kort eller svenskt pass, vilket utesluter samtliga som enligt lagens mening är utlänningar. Eftersom bankerna inte vill ha besök på sina kontor i den utsträckning de finns kvar så upplyser de inte om hur man kan skaffa bank-ID vid besök.
Det går inte att skaffa bank-ID via besök på kontor. Aktivering av Bank-ID kräver att du har ID-kort eller svenskt pass med chip i. Har du inte det kan man inte heller göra något på kontoret. Väldigt fyrkantigt.
Hjälpte min 93-årige far att gå Bank-ID men då fick vi först skaffa ID-kort via polisen. Körkort har inte chip och funkar inte.
Då är frånvaron av information förståelig. Det innebär att samtliga utlänningar är utestängda från tjänsten.
Nordea lämnar ut ett mobilt bankid om man går till ett Nordeakontor och legitimerar sig med ett körkort.
Om man ska “förnya” (dvs skaffa ett nytt) sitt mobila bankid elektroniskt så krävs dock ett id-kort med RFID-chip och en internetansluten apparat som kan avläsa chipet (vanligen en telefon).
PostNord är i särklass det absolut sämsta företag jag någonsin varit i kontakt med om och jag är inte ensam.
Släkt och vänner har också haft stora problem med de.
Exempel.
Samma paket har Postnord “försökt” leverera 6 gånger nu.
Trots all information så kan de varken läsa eller använda en port-telefon och ljuger mig rakt upp i ansiktet och påstår att de ej kunnat leverera pga låst port och inte kunnat nå mottagaren.
De ger motstridande information via sms och app.
Postnord tar inte ansvar för sin inkompetens och ger absolut ingen som helst service eller förklaring.
Väntar fortfarande på min leverens och skall nu ta det vidare.
Jag ringde till Annemarie när Postnord inte lyckades leverera ett paket (det åkte skytteltrafik mellan två platser varav ingen var mitt utlämningsställe). Hon såg till att paketet skickades hem till mig med taxi.
Jag låter dom dela ut var femte dag, om deras högsta höns får en inkomst baserat på utfört resultat, tillsammans med alla andra höga höns, inklusive de folkvalda.
Håller med dig – sänk direktörernas löner med hälften.
En femtedel av tjänsten, en femtedel av lönen.
Tror det tar 10 år innan vi helt kan skrota papperspost, 80 plussarna måste dö ut först. Vi kommer också behöva någon form av beredskapspost.
Det är väl en del lagstiftning som måste ändras. Vissa handlingar måste skickas som rekommenderat brev. Det går att göra, och det borde göras men det tar nog längre tid än vintrar och hoppas.
Tvärtom. Postväsendet är PRECIS vad vi behöver när alla datasystem kan hackas eller slås ut på andra sätt.
Av beredskapskäl behöver vi analog kommunikation, men inte för tidskritisk information.
Lägg ner Postnord och skär bort danskarna. Starta upp igen och säkerställ en driftsäker organisation.
Postväsendet är digitaliserat och sorteras digitalt. Det är inte robust och fungerar inte vid strömavbrott. Så du har fel.
Samma med kontantsystemen.
Finns ingen butik som kan ta emot kontanter när det skiter sig och nät/el är borta. När nätet var nere här i bygden pga skotare så tog det ett par timmar innan alla butikerna fått igång sina 4G snurror… (Och det var tur att masterna inte hade samma fiberleverantör)
Media verkar ju vara ute och svamla nu om att folk ska ha 10.000 i kontanter hemma. Är väl klassisk påverkansobservation av den där sossegubben som först “ledde polisen”, den höll på med idrott och nu uttalar sig om att pensionärer minsann måste kunna ha kontanter hemma
Jo kontanter är en vacker tanke men i praktiken gör det ingen skillnad. När Coop låg nere fungerade inte kontanter men ironiskt nog kunde man i vissa fall handla med appen. Vi sitter helt fast i det digitala.
Vad gäller posten…får ligga att tänka på kultfilmen The Postman.
De enda kontanter jag har är 400-500 kr i plånboken. Jag behöver troligtvis aldrig använda dem, men de ger väl lite av en falsk trygghetskänsla, förmodar jag …
När COOP låg nere kunde de inte ens läsa streckkoder. De visste mao inte ens vad varorna kostade. Ska du ta betalt måste du veta beloppet. Kontanter hade inte funkat heller.
Butiker måste ha utskrivna prislistor i kassorna som back up.
Som jag skrivit så kör man inte med kontanter i Ukraina, trots fullskaligt krig. Bara undantagsvis som småkiosker och taxi. Det är mtosvarigheten till Swish som gäller eller direkta banköverföringar.
Livsmedelsbutiker i Sverige måste kunna hantera kontanter enligt lag
@Mustang Sally 09:50, enligt vilken lag då?
Däremot finns det ju en nylig utredning som tittat på möjligheten att kräva att t.ex. livsmedelsbutiker, apotek och några andra ska kunna ta emot kontanter. Vet att det varit uppe i media några gånger på senare tid men minns inte detaljerna just nu.
Men det hjälper föga att kunna ta emot kontanter om de inte har en aning om hur mycket de ska ta betalt för det man plockat på sig. Stå och prata priser med kassörskan på Coop går väl om det är någon man känner väl och det inte är en massa annat folk som också är ute och handlar, men det skalar liksom inte.
Jag var på Ica Maxi när deras betalsystem gick ner. De tog gladeligen emot kontakter och Swish.
Borde vara krav att större affärer kan ta alternativ till plastkort och att prisdatabasen skall ligga lokalt med ström-backup.
Ja, när Coops betalsystem låg nere så kunde man betala med Swish i min butik.
Såklart att det blir problem, men i de flesta fall är det ett övergående problem:
https://tt.omni.se/problem-med-kortbetalning-i-alla-coop-butiker/a/8JO8gw
Det viktiga måste vara att man kan få fram vad saker kostar. Resten GÅR faktiskt att lösa om bara viljan finns hos alla inblandade. I värsta fall hämta ett kvittensblock med kopia på kontorsavdelningen och skriv upp beloppen för hand, och efterhandsregistrera. Långt ifrån lika smidigt och tar helt klart längre tid men då går det åtminstone att expediera kunder.
Det behövs mer av “gilla läget” och “lös uppgiften” också i civilsamhället. Och reservsystem. Som reservsystem behöver de inte vara lika smidiga som de ordinarie men det är bra om de åtminstone fungerar när ordinarie system ligger nere av någon anledning…
Dessutom så tror och förväntar jag mig att butikerna m fl lärt sig något, och är mer förberedda om/när problem uppstår nästa gång.
Som jag skrivit om tidigare gäller det att införa digitalt undantagstillstånd eftersom ryssarna vid angrepp kommer att köpa in alla elithackare för att sänka Sverige totalt.
Kommer ni ihåg hemtjänsten i Kiruna som blev hackad och totalt saknade backuper och papperslistor så de hade ingen aning om vem som hade hemtjänst?
Elker när Coop låg nere i en vecka för att Kaseya blev hackat?
Senaste veckorna har butiker fått stänga för att de blivit hackade. Helt sinnessjukt.
Dags att gå tillbaka till kontanter på bred front. Att samhället tappar lite övervakning får de kränkta politikerna leva med.
Jag ser framför mig hur försvaret snart tvingas införa digital säkring på alla vapen och all ammuition så ryssarna kan avväpna oss digitalt och vinna kriget utan att skjuta ett skott.
De där sk elithackarna har försökt sänka Ukraina i två år nu
Däremot är det upp till oss att skaffa lägst samma nivå på beredskap som Ukraina
Exakt, två års krig i Ukraina och man betalar fortfarande digitalt. Kontantkassorna fungerar ändå inte om man sänker IT-systemen.
Farhågorna om digitala betalningar har visat sig överdrivna, liksom cyberkriget.
Att något är nere i några timmar är inte ett problem.
Kontantkassor? Jag menar kassalådor. Det är dags att inse vad som är verkliga problem i samhället och att butikerna går tillbaka till en gammaldags kassalåda med miniräknare bredvid är inte ett problem. Vill folk ha kvitto skriver man det på ett papper med en bläckpenna.
Elithackarna må inte rå på Ukraina men de rår på de utländska tjänsteleverantörer som driftar Sverige.
Ditt förslag skickar hela kedjan tillbaka 40 år i tiden. Och börsen och ekonomin generellt kommer såklart vara helt oberörd i sånt scenario? Nej du, det tåget har lämnat perrongen för länge sen…
@Badderbowser 09:59
Att “börsen och ekonomin generellt” skulle vara oberörd om Sverige utsätts för ett fullskaligt militärt angrepp kan vi nog ***glömma redan från början.
Däremot håller jag med Sebulon och LW här ovanför. Ryssland har försökt sänka Ukraina digitalt i två år och har bara haft marginella framgångar. Det går alldeles utmärkt att skydda sig. Men då måste man prioritera och värdera skydd mot cyberangrepp.
Vilket som av en händelse också hjälper mot ganska mycket annat skit som inte har något med en krigförande antagonistisk statsaktör att göra.
Har man dessutom något slags fungerande och övade reservsystem så har man kommit väldigt långt.
Pro tip: Skriv inte ut reservsystemsplanen på papper och placera den i en pärm i ett kassaskåp som inte går att komma in i när det är strömavbrott… (Tror det var någon svensk kommun som råkade ut för det för några år sen. Hoppsan, liksom.)
Döh, reservkraft. Eller folk som gör det manuellt.
Ngn form av kurir/meddelanderjänst behövs som redundans. På samma sätt som mobilnät mm behöver högre resiliens, dvs redundans map driftsäkerhet om vi nu skall använda IT tjänster i krig.
Samt säkra upp att tjänsterna är under svensk kontroll, driftat och säkrat av Sverige.
Lite som PS hade det en gång i tiden tills dess att Benkö tyckte det var viktigare att ” motståndaren är ju inte här och kan ge sin sida av saken och därför behöver vi ta den frågan och vi har därför inte ansvar att vara delaktiga i totalförsvaret”.
Det är inte säkert Postnord i dess nuvarande form är rätt tjänsteleverantör dock..
Troligen inte skulle jag säga.
En handskanner borde ha tillräckligt med minne för att kunna komma ihåg hela affärens priser
32k artiklar * ( 12 tecken barcode, 4 byte pris) = ½MB
Rekommenderar att stänga av “experience feedback” i postnordappen under notifikationer, då slutar den med sitt tjöt.
Tack. Det var väl gömt. Du är bäst.
Du är best
Dagens Hest! <3
Tack Hest!
Också varit smått irriterad på notisen om att lämna feedback.
För övrigt likadant överallt. Ibland, när jag är grinig, svarar jag och kryssar i noll (där så är tillämpligt) i betyg.
I fritextfältet skriver jag vänligt men bestämt ”sluta skicka notiser”.
Blir ju inte bättre för det men jag får ut mig lite frustration.
Wow, så skönt, grymt tipps 😃
Tack för det tipset! I samma klass som den Facebookvän som publicerade länk till hur man avbokar adresserad reklam från Postkodlotteriet. Ett av hans mest delade och uppskattade inlägg någonsin.
Att Posten misslyckas är en skandal. Posten hade allt när näthandeln tog fart. Hade Posten spelat sina kort bättre hade de dominerat paket försändelserna och även klarat breven med god vinst.
Monopol har visat sig vara sämsta förutsättningen för att lyckas.
Speciellt ett offentligt drivet dito.
(Och nej kom inte och säg att det var bättre förr. Vet du hur det var att göra med Televerket in man ville ha nått att göra som itne passade in i formulär A.1 och var stämplat av Gunilla)
Men att man river upp all koppartråd ( och säljer den i polen 😐 ) måste väl ur civilförsvarssynpunkt vara vansinne. 🙁
Ingen som river upp nån tråd här. Som vi vet på bloggen kommer den hänga där tills nästa civilisation uppstår.
OK – Undviker att serva kopparnätet så det i praktiken blir oanvändbart.
Här är både tråd och stolpar bortforslade.
Danmark säljer sin postverksamhet till Sverige och dagen efter beslutar de att all offentlig post skall vara digital. Man skall inte göra affärer med danskar. (PUNKT)
Word!
Har bara riktigt dåliga erfarenheter av post nord, usel kundservice, själ paket alt. hävdar att de försökt leverans till dörren utan att lyckas, trots att jag varit hemma exakt hela dagen, skidor som åkte fram och tillbaka från Tyskland 2 ggr. Stöld av hörapparater skickade på reparation, försändelserna uppsprättade med skalpell och sedan levererade tomma till tillverkaren.
Hämta i PostNord box fungerar inte om inte för och efternamn matchar exakt med bank id (t.ex. Pelle i stället för Per), onödigt krångel med app+ bank id, gör som Instabox och skickar en kod med SMS
Hur olika det kan vara.
Vi har lantbrevbärare. Är helnöjd.
De ringer på om det är något, lämnar på trappen om vi inte är hemma.
Gäller både den vanliga posten och företagspaket.
Ja lantbrevbärare är sista resten av “den riktiga posten”.
Det är de tjänster brevisarna slåss om. Så där är den sista motiverade personalen
Lantbrevbärare är guld.
+1
Faktiskt aldrig några problem med Postnord här. Någon gång har ett kuvert hamnat i fel brevlåda, men det är väl typ allt.
Har till och med fått hjälp med att köra pall lite närmare huset några gånger när jag fått stora leveranser trots att deras åtagande egentligen slutar vid tomtgränsen. Ber man snällt så är de ofta väldigt serviceinriktade.
Tömmer bara brevlådan en gång i veckan så jag bryr mig inte.
Kör så mycket som möjligt digitalt och det som kommer i brevlådan är sällan viktigt eller behöver åtgärdas snabbt.
Notera
att säga hur ofta man tömmer brevlådan är inte bra med sitt riktiga namn ute….
Jag bor i centrala Stockholm. Jag får post tisdag och torsdag tycker jag mig se. Var femte dag skulle nog betyda en gång i veckan. Jag vet inte vad jag ska säga.
Gå in på https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag/ och skriv in ditt postnummer så ser du nästa utdelningsdag i ditt område.
Eller hos en svensk mottagare, om du behöver skicka något.
Här är det faktiskt kommunen som är stora problemet. De upphandlar avfall vartannat år känns det som. Varje gång så tar det 1,5 år att få e-faktura istället för papper….
Plus alla besked om slamtömning med mera som skickas ut med post och en veckas varsel på sin höjd.
Dock har vi ju lantbrevbärning här och där måste jag säga att posten är magisk. Jag kan i princip ställa klockan efter feras rutt (13:55 brukar de vara vid postlådesamlingen).
PostPaketen brukar komma till ombudet 8 på morgonen.
Men brevmängden är ju enormt tynande så förstår faktiskt postens grundtanke. 99% är reklam/gratistidningar.
För övrigt observerar Bloggarn rätt, men fel. SEKO är ytterst medvetna om att det handlar om att gubborna som delar ut post kommer bli färre. Så det är ju ett rent sakinlägg i att de vill ha kvar jobben.
Börjar undra om inte Sverige är ikapp Danmark med att det är extremt liten brevmängd?
Jag är mest intresserad av hur alla gamla odigitaliserade ska få sina kallelser till läkare, deklarationspapper, kontobesked från banker mm mm om vi slutar dela ut post. Det finns faktiskt människor som inte har bredband, datorer, smarta telefoner mm, och inte ens skulle kunna hantera dem om så livet hängde på det.
Det är ju inte 90-talet längre, den flesta av den sortens människor sitter väl på demensboende vid det här laget och får allt sånt skött av vårdare?
“den sortens människor” säger en hel del om hur du ser på andra. Verkar som du anser att äldre personer knappat har något berättigande att få service i samhället (som dom dessutom varit med och byggt upp). Kolla i befolkningsstatistiken så kommer du att se att det finns rätt många kvar i åldrar som inte har erfarenhet av den digitaliserade underbara framtiden…
“Byggt upp” ja, genom att börja på något kinesjobb på 60-talet när ekonomin peakade. Sen så säger även före detta anställda inom offentlig sektor att de minsann “byggt upp” Sverige.
Man anställer en person som har en papperslista och som använder sin fasta bordstelefon för att ringa runt.
I de fall personen inte har telefon får en kommunala ställd ta cykeln och knacka på dörren.
Det låter bra. Kan bli en rejäl cykeltur förvisso. 20 av landets 25 landskap och 15 av landets 21 län är mindre till ytan än Kiruna kommun :p
Återupprätta det Kungliga postverket eller upphandla tjänstena på ett korrekt sätt.
Nu har vi ett tiotal aktörer som kör parallellt, så i framtiden blir det väl leverans av paket och post var fjortonde dag, men av tio till tjugo olika bilar fram till dörren på samma dag.
Blir ju billigare och bättre service för kunden. Eller hur.
10 till 20 gånger mer transporter blir bra för miljön också
Jag fick en pratstund med deras VD i somras som öppnade mina ögon. PN levererar cirka 100miljoner paket/år men fortfarande 1 miljard brev. Skillnaden är att en privat aktör väljer vart de vill leverera i landet och konkurrerar på de mest effektiva rutter a medan PN är tvingade att kunna leverera över hela landet vilket gör att stora delar går minus eftersom drivmedel, lokaler, löner mm per levererat brev/paket blir mycket dyrare för dem än andra. Inget lätt lösning här heller när man får se mer av hela kakan. Lätt att gnälla.
Differentierat porto, bor man på Södermalm så kostar det 10 öre att få hem MPs valsedlar men bor man i ödemarken kostar det 500 kr/ försändelsen.
Ja, det är bra – döda glesbygden ännu mer. Alla skall bo i storstäder, för stockholmare är ju som bekant mycket smartare än lantisar.
En form av detta finns i Japan. Det är per prefektur vad jag minns, det bör fungera.
Ja? Det finns inget egenvärde i att hela landet måste vara bebott. Väljer man att bo ute i ingenstans får man leva med att vissa saker kostar. Det finns ingen som kräver att bostäder måste kosta exakt lika mycket oavsett om du bor i Stockholms innerstad eller i en stuga i skogen.
Nej, men då kan vi stänga ner landsbygden helt då. Så får vi se hur väl allt funkar i städerna när alla skall jobba på kontor eller med media. Och all mat ska odlas på hustaken, eller importeras.
@Andmar: Det räcker med att stadsborna ska tvingas jobba. Kommer aldrig hända. De lajvar jobb. På sin höjd.
Fast ändå måste lantisar betala skatt för samhällstjänster man inte har tillgång till. Lantisar på vissa för stadsbor och utlänningar attraktiva platser kostar så mycket så det inte går att köpa för en normal arbetarlön.
Kom då också ihåg att stänga ner de delar av lands- och glesbygden som förser städerna med mat och el.
Eller som någon skrev – bygg en mur kring Stockholm och kolla efter ett tag på vilken sida klösmärkena finns.
Vänd på det.
Säg att vi idag inte hade personliga postlådor och brevleverans utan enbart digitalt.
Vad skulle du betala för att du tycker det är så viktigt att få ett papper till ditt eller nån annans hus var som helst i sverige inom 2 dagar?
Tycker nog att en sån service kan kosta 100+kr då det är väldigt sällan den behövs. Att tycka att man ska kunna få en sån service för 10kr är absurt.
Hur ofta kollar man ens postlådan? En gång i veckan max om man är född säg efter 1970.
Tycker nog att hela diskussionen behöver förändras. Det finns så många alternativ till brevpost, så de få gånger det behövs ska det oxå få kosta.
Man kanske helt borde avskaffa postlådor, och istället skaffa (och betala) PO box om man vill ha, allt övrigt aviseras digitalt och hämtas upp.
Ex, “Det finns en försändelse till dig. Den kan öppnas maskinellt och skannas samt levereras digitalt gratis eller så kan den skickas till närmaste postombud för 25 kr. Välj i appen”
Det finns en bransch som fortfarande är till stor del pappersbaserad- redovisningskonsulter.
Verifikat måstet sparas i pappersform om man har fått det i pappersform, som ju ofta fortfarande sker.
Min hustru är redovisningskonsult och får rätt mycket brev per vecka.
Och skickar brev flera gånger per vecka.
Mycket är digitalt, men inte allt.
En lagändring är på gång där:
”regeringen överväger att ändra lagen så att fysisk kvitton inte behöver sparas om de finns digitalt. Det gäller även om en digital bild tagits på kvittot. Frågan kommer tas upp 5 mars och föreslås börja gälla från den 1 juli 2024.”
Källa: Vismaspcs.se
När det är klart kan vi klara oss utan brevpostutdelning hos oss.
Då måste den nuvarande idiotin med att varje bolag som vill “skicka” elektronisk post till en kräver att man loggar in i deras system med bankid och hämtar meddelandet.
Om digital post ska ersätta papperspost vill jag ha den i min digitala brevlåda utan att behöva logga in varje gång jag ska titta i den. Jag behöver aldrig logga in i min brevlåda vid vägkanten.
Använd SMTP som är en sen lång tid etablerad standard för elektroniska brev, och använd PGP om sekretess är viktigt.
och GPG om det är viktigt med sek
Här i Stockholmsförorten kommer posttjänster minst tre gånger. Postnords brevbärare varannan dag. Bring/Citymails brevbärare (troligen) varannan dag ,men inte samma. Postnords paketbil flera gånger per vecka. Sen några privata paketleverantörer. Den mesta myndighetsposten verkar komma med Citymail.
Om nu Bring/Citymail lyckas få till en kommersiell verksamhet med detta så borde det väl vara bättre att Postnord köpte utdelningstjänsten av dem. Bara en brevbärare som kör måste ju totalt sett bli billigare.
Eller låta Postnords paketbil även köra ut posten.
Samordning måste göra det billigare.
Scanna in breven och maila mig istället så slipper ni köra ut breven helt och hållet.
Går att köpa den tjänsten via Kivra, iaf som företag så går all papperspost dit och scannas in. Frestad.
Ohh…. Låter verkligen smart. Förlängning av fakturascanningen.
Tyvärr rätt dyrt för de fyra pappersbrev som kommer till bolaget per månad …
Många bolånegivare som måste ha nån sorts papperakorreaspondens för att krångla till bolåneflytt fortfarande.
Många bolånegivare som måste ha nån sorts papperakorreaspondens för att krångla till bolåneflytt fortfarande.
Som vanligt förs diskussionen utan förståelse för de som är äldre och inte klarar av internet eller så kallade smarta telefoner. Dessutom räcker det med att man har lite synhandikapp(vilket i stort sett alla äldre drabbas av mer eller mindre) för att inte heller fixa en massa andra finesser av digitalt slag. Försök tex fixa en parkering vid sjukhuset i Nyköping när det är motljus vid automaten…
Att det funkar i UA betyder inte att det skulle funka här hemma heller. Beror ju på vad som händer i ett ev krig eller? Hur länge tror ni föresten affärerna vägrar ta emot kontanter om systemen ligger nere mer än ett par dagar?
Men som vanligt utgår man från sin egen situation och tänker inte på hur andra kan ha det när man kommer med idéer, att som i detta fallet sluta bära ut post. När man som jag och många med mig, har och har haft äldre släktingar, så blir det inte längre lika enkelt med digitalisering
Att hänvisa till “äldre” blir bara löjligare för vart år som går. De som är 60 idag var ju i 30-årsåldern när datorer blev var mans egendom, och i 10-årsåldern när hemdatorer blev vanliga på 80-talet!
Om man var, låt oss säga, 10 år 1984, så är man född 1974. Då är man 50 år 2024.
Tror knappast att hemdatorer var särskilt vanliga på 80-talet. I Sverige var det med “hem-PC” som det kom på allvar, och det var någonstans i mitten av 90-talet. (Wikipedia anger 1997 vilket mycket väl kan stämma. Tydligen innebar de första tre åren att runt en miljon svenskar fick sin första dator.) Visst förekom det att man hade dator hemma på 80-talet, absolut, men då var det en “grej” att kompisen hade dator.
Jag var sugen på att skaffa en Commodore 64 med CP/M något år innan 1984. Inte unikt men ganska ovanligt, tror jag.
Nu räknade jag lite slarvigt men inte kan de varit dementa sen mitten av 90-talet? Annars är de ju bara obsinata med sin över 20 år långa datorvägran.
Sverige hade 2022 över en miljon personer som var över 75 år gamla. Många av dessa är inte speciellt bevandrade i att hantera datorer eller smarta telefoner. Bara alla lösenord som hela tiden dyker upp och ska hållas reda på gör knappast saken bättre. (Vi sänder en kod till din mail som du måste svara på inom 30 sek) Hur tror du det går när du både ser och hör lite dåligt samt är osäker på vad du ska förväntas göra….
Som jag sa tidigare så känns det som du verkligen inte förstått problematiken för den äldre delen av befolkningen….
Håller helt med. Ser min 97-åriga mamma stappla iväg till ett utlämningsställe för att få deklarationen. Dessutom, vi kommer alla att bli äldre och då krämpor ( i alla fall,de flesta av oss) och då sitter vi i samma sits. Men ni unga it-snubbar tror väl inte att det kommer en dag när inte ni heller klarar av tekniken.
Jag är kluven här. Tycker det är viktigt med analoga alternativ samtidigt som digitala alternativ i mångt och mycket är mer rationellt. Jag bävar själv för den dagen då det digitala krånglet blir mig övermäktigt (för krångligt, det är det, även för oss IT-snubbar) men handen på hjärtat. Äldre som inte klarade de analoga systemen får också hjälp med dessa så varför inte även med de digitala?
Får la fråga några av de företag som drabbades av tietoevry-hacket. Tex granngården är helt kontantfria, så alla butiker fick stänga ner.
Något måste nog göras så småningom men förslagen hittills är “sådär”.
Överlämna detta till någon utvald privat digital aktör (med overifierbara hemvävda krypteringslösningar) som därmed ges alla monopols moder? … eh nej tack.
Exempelvis kan myndighetspost/besked/mm hanteras av en ny myndighet som under akademisk insyn/granskning specar och driver systemet. För att slippa utdelning i obygden kan en sorts självbetjäningsterminal med skrivare finnas vid utlämnings/service-ställen (som behövs överallt där människor bor). Blippa kortet och ange personlig kod så skrivs posten ut. Snarlika lösningar används exempelvis i Japan. Finns dock en del problematik kring säkerhet och integritet att fundera över.
Kanske behövs en sorts myndighet för statlig IT, med typ FMV/Försvarsmakten och Folkhälsomyndigheten som förebilder.
“Bolaget visade dock vinst på 124 MSEK 2023, istället för förlust på 20 MSEK år 202.”
Undrar vad 20 miljoner år 202 är med dagens pengavärde, justerat för inflation.
Förklarar mycket faktiskt.
Bank of England har en inflationskalkylator från år 1209. Är 1000 år för kort. Men 20 miljoner i förlust år 1209 motsvarar 33,7 miljarder i förlust i år. Ytterligare 1000 år gör såklart sitt.
Dock får vi vara glada för att inflationen fungerar åt andra hållet. Och en förlust på 20 miljoner år 202 var mycket då men är en spottstyver idag.
Tänk bara på hur mycket extra västlänken kostar oss Göteborgare. Kan betala postens förluster många gånger, och posten gör faktiskt något. Västlänken är bara ett hål.
Iom att PostNord föreslår att 85 % ska levereras inom tre dagar (97 % inom fem) gissar jag att de inte tänker dra ned på utdelningen till en dag i veckan. Två utdelningar lär vara minimum för att det ska fungera.
Personligen vill jag även fortsättningsvis ha papper via brev, av en massa anledningar:
1) Diversifiering. Även om digitala tjänster fungerat förvånansvärt bra i Ukraina är det farligt att vara beroende av en teknologi, särskilt en avancerad sådan. Om PostNord slutar fungera skulle medborgarna själva, eller en frivillig försvarsorganisation, kunna bygga upp en alternativ postgång. Inte så lätt att bygga ett alternativt internet när Musk allierar sig med Moskva.
2) Arkivering: Digitala avier finns kvar ett tag i internetbanken etc. Sedan försvinner de. Även dokument lagrade på dator kan bli oläsliga pga teknikutveckling. Papper, särskilt arkivbeständigt sådant, står sig. Visst kan man skriva ut, men det är så mycket enklare (och trevligare) att få brev.
3) Prioritering: E-postboxen överflödar av onödiga mail, reklam och spam som gör det väldigt lätt att missa t.ex. en viktig räkning. Post kostar och därmed blir det mer selektivt – dessutom mycket enklare att sortera och lägga på hög som man ser och påminns om.
4) Personlig integritet: Papperspost i kuvert ses bar av avsändaren och mottagaren, såvida den inte blir stulen. Mail kan maskinläsas och analyseras av Google och i Kivra kan myndigheterna få järnkoll på medborgarnas alla ekonomiska förehavanden, vilket lägger grunden för en totalitär polisstat av kinesiskt eller ryskt snitt.
5) Ergonomi. Det är mycket behagligare att läsa saker på papper än på skärmen.
6) Serviceuppehållande. Vi kommer alltid att behöva skicka saker, om än inte nödvändigtvis papper. Det ska fungera i hela landet och snabbt, inte vara beroende av privata, kanske kinesiskägda aktörer. Genom att fortsätta skicka och ta emot fysisk post smörjer vi systemet och ser till att servicen hålls uppe och priserna nere.
Med nuvanade utveckling inom PostMord så höjs priserna hela tiden kraftigt samtidigt som servicen försämras. Det gör att allt fler överger papperspost eller skickar med privata speditörer. Då minskar underlaget för PostMord som ytterligare sänker servicen och höjer priserna än mer. Den onda spiralen fortsätter tills Sverige inte längre har en nationell infrastuktur för postbefordran. Då har vi raderat ut en utveckling som påbörjades redan i det romerska riket.
En stor del är väl att posten bolagiserats och ska gå med vinst. Låt skiten i dess nuvarande form gå i konkurs, låt staten köpa upp den svenska delen och driv som ett verk med en rimlig servicenivå för att hela landet ska kunna leva. Skulle det kosta fem miljarder av skattepengar så finns det ställen att ta dom ifrån. Public service tex. I min värld är ett fungerande postväsen betydligt viktigare för Sverige än melodifestivalen eller ett antal Spotifylistor som går under namnet radio. Låt P4 kosta pengar av ungefär samma anledning som posten kan få göra det, resten kan mer eller mindre kvitta i dagsläget.
Jag anser att all digitalisering innebär att alla ägnar mer och mer tid till improduktiva uppgifter. Lex Ikea?
Du menar den där möbelfirman som skulle öppna nytt helautomatiserat varuhus i Kållered men fick skjuta på öppnandet ett år på grund av vissa inkörningsproblem?
Ja, bl a, men angående Ikea så tänkte jag också på att man ska ägna sig åt att skruva ihop möblerna. Själv skulle jag behöva lägga mycket möda på digital post, tid jag kan använda bättre till annat.
Håller med. Digitalisering gör det ofta krångligare, trots att det skulle bli enklare. En anledning är att företagens drivkrafter är att minska sina utgifter för servicepersonal, inte att förenkla för oss, så de lägger över sitt jobb på oss. En annan är alla cyberkriminella som tvingar oss att använda allt krångligare säkerhetslösningar. Fy vad trött jag är på bank-id! Digitalt har förvisso sina fördelar, men som människa vill jag ha service från människor!
Senast jag skulle logga in på någon tjänst som bara erbjöd autentisering via bank-id tog det säkert tio minuter, för appen kraschade flera gånger. En gång så hårt att allt startade om.
Det jag skulle göra tog ungefär 15 sekunder när jag väl lyckades komma in.
Något irriterande.
Jag noterar att hos oss så finns två brevbärare, minst…
En från Citymail som kommer ibland och från PostNord som kommer ibland.
Men man konkurrerar om att dela ut brev där brevvolymen förmodligen är för liten för en aktör. Det är en märklig konkurrensutsättning, två personer ska springa till samma brevlåda med varsitt brev.
Hur tänkte man att den konkurrensen skulle göra det billigare att skicka brev?
Billo kan ju vara ett alternativ, få all post i appen precis som med Kivra, all eventuell papperspost scannas o deras digicenter och presenteras i appen.
kräver särskild postadress dock men väldigt smidigt måste jag säga.
Men måste vi verkligen få brev hemburen till brevlådan? Vem, oavsett ålder, handlar inte minst en gång i veckan? Hur svårt kan det vara att ha ett brev utlämningsställe? Borde väl funka både i stad och småorter? Kan väl vara en tjänst som tillför arbete i affärer ute i byar. PostNord betalar för tjänsten i affären istället för lantbrevbärare.
Ja, det är verkligen ett elende att ständigt få frågan ”hur var din upplevelse, du är väl nöjd, lämna ett omdöme”.
På sistone har det dock blivit ännu värre eftersom vissa så vänligt informerar ”nu har vi mottagit betalningen”. 20 betalda fakturor vid ett tillfälle. En sån gudagåva att bara två av leverantörerna skickar ett mail där de informerar om att de fått betalt. Om alla gjorde så då skulle man knappa in på UIP, lärarnas lika nymodiga som meningslösa administrationshelvete, administration och totalt överflödig information för sakens skull.
Det skulle det aldrig skicka den mängden om det var tvungna att använda post Nord och dess snigelpost😀
Jag tycker iofs att det är ganska trevligt att få en positiv bekräftelse på att betalningen har kommit fram. Tar ungefär tio sekunder att se att det är det det är, dubbelkolla att återstående belopp är angivet till noll kronor, arkivera, klart.
Då är de företag som envisas med att skicka fakturan via epost och SMS om att man skickat fakturan värre.
Man måste faktiskt inte hantera mail omedelbart…
@Grävlingen
Sällan något problem för en privatperson pga få räkningar, men besvärligt för en företagare som vill hålla undan alla störande moment för få lite tid över för att även hinna med att jobba.
Okej NOTE, det köper jag.
Vore det inte för att alla företag gör lite olika och gärna varierar sig med några månaders mellanrum (man måste ju som företag “förnya” sig, av någon för mig ganska obegriplig anledning) så kunde man ju iofs sätta upp ett filter i eposten. Avsändare “Företaget AB” och ärende “tack för din betalning” så arkiveras det automatiskt.
England har brevutdelning sex dagar i veckan men ska dra ner paketutdelning till endast fem dagar i veckan, sade de på BBC news härom dagen.
De har väl ont om pengar, nu när alla skadestånd måste betalas. Engelska posten hade problem med sitt affärssystem, men cheferna lyssnade inte på arbetarnas oro, utan om systemet sa att någon måste förskingra, så åtalades den anställde. Över 1000st personer har felaktigt drabbats, några har tom. hamnat i fängelse.
Driver PN samma försämrade leveransförslag i Danmark eller är det bara i Sverige?
Som sagt, det går om man vill. Men i Sverige vill vi ofta inte. Kanske skulle anlita Foodora i stället för brevbäring?
Man skulle ha köpt brevfrimärken 2017. Bra värdeutveckling.
Gjorde faktiskt exakt detta. Såg vartåt det barkade och köpte en rejäl hög med frimärken. Har ungefär hälften kvar. Och det går åt färre och färre för varje år så de lär förhoppningsvis räcka tills det mesta är digitaliserat. En av de få “investeringar” jag gjort som faktiskt utvecklats bättre än väntat 🙂
Om vi nu ändå ska ha paketutdelning så varför går inte detta att kombinera med vanlig post?? Är personalen så specialiserad att man inte klarar att hantera brev? Låter rätt märkligt i så fall
Dessutom är krig inte enda orsaken till att digitala system kan vara sårbara.
En rejäl solstorm lär slå ut det mesta av vår elektronik och efter det blir det mnog rätt lång återhämtning…
JAG vill bara gå till jobbet var femte dag. Annars vill jag ha statsbidrag.
Ha, ha!
Det går sedan ganska lång tid att stänga av de där notiserna i appen.
Jag hade hunnit glömma hur störiga de var.
Jag kan få en vara levererad till min brevlåda samma dag som jag beställer om beställningen inte görs för sent.
Eftersom det går bra att skicka paket i Sverige så får man väl börja lägga breven i små paket som delas ut i mottagarens brevlådan snabbt.
Ha ha det är ju en mycket bra idé!
Finns expressbrev, där anger Postnord leveranstid “1 vardag” (med vissa undantag) och det är tillgängligt för privatpersoner. Kostar minst 55 kr extra för ett vanligt brev (max 50 gram) men det är väl antagligen ändå billigare än motsvarande paketleverans (ids inte kolla…).
Brev upp till 50 gram 18 kr valörfrimärken. Expressbrev upp till 50 gram 103 kr frimärkt, 73 kr via deras hemsida.
Något för Pelle Jönsson igår 13:41. 🙂
Dödsbon kan inte få någon e-legitimation så nu i årsbeskedstider har jag 6 fönsterkuvert på hallmattan varannan dag. Det enda som kommer adresserat till mig är mäklarreklam.
Dödsbons adressändringar aviseras inte heller via SPAR så om du inte vill kontakta varje aktör för sig och be dem uppdatera som innan vi hade datoriserad folkbokföring så får du hålla igång en eftersändning. Så det blir väl 5+5 dagar då i framtiden.
Såvida inte den bortgågne släktingen tillbringade sin sista tid på vårdboende, för det går inte tekniskt att eftersända från sådana. Utan du får hoppas att personalen lagrar posten så du kan hämta den det närmaste året. Eller så går den i retur.
Men det är väl snart bara de döda som håller igång postens portointäkter.
Vi får vara medvetna om att t ex både Finland och Irland enl uppgift har brevutdelning som får ta 2-5 dagar, och det är bara dessa som jag känner till. Inte bara här…