Stockholms kommun höjer priset på boendeparkering med 45% från årsskiftet eftersom Trafikkontoret misslyckats få in tillräckligt med pengar. Orsakerna stavas den bilfientliga politiken i staden, som minskat antalet bilar, samt att bilförarna parkerar lagligt och därmed inte kan bötfällas. Istället för att dra ner på personalstyrkan parkeringskontrollanter följer man istället politisk slöserilogik och höjer boendeparkeringspriserna.
Som lantis från provinserna så har jag aldrig upplevt några problem med att få parkering i Stockholm, utan oftast hamnar man inom 10 – 50 m från destinationen. Och det har blivit enklare med åren, förmodligen på den bilfientliga politiken som alla styren i huvudstaden först senaste tre mandatperioderna under överinseende av Miljöpartiets nya partiledare Daniel Helldén.
Nu fick iaf trafikkontoret i Stockholm in 45 miljoner mindre i felparkeringsintäkter än tänkt, så personalen fick inte ens en jultallrik i år. Man har helt enkelt budgeterat med att bilisterna ska felparkera, varför de nu skulle göra det när man dels knappt får köra bil i Stockholm längre och bilfientligheten gör att det är trivialt att hitta parkeringsplats?
Att dra ner på antalet i personalen är det dock inte en fråga om även om det till viss del sker via naturliga avgångar. En normal organisation hade förstås sparkat personal, men nu snackar vi kommunal verksamhet.
Degen ska in och kan man inte dia skattepengar så kan man istället använda sitt gatumonopol och höjer därför n boendeparkeringsavgifterna med 45%. Man räknar med att få in 100 MSEK mindre i felparkeringsavgifter än tänkt nästa år, så de sista bilisterna boende i Stockholm får helt enkelt hosta upp via avgifter.
Detta kommer säkert göra Stockholm ännu mer attraktivt att bo i. Och ännu enklare för oss lantisar att hitta parkering efter att vi kört med dubbdäck på Hornsgatan för sjuttonde gången utan att polisen bryr sig. Målbild är dock att ha med sig odubbat i bagaget någon gång och ställa sig mitt på gatan på Hornsgatan vid skylten om dubbdäcksförbud och börja byta däck för hand. Det blir kul och bra Youtube. Eller iaf tvärnita och börja backa och ha sig för att vända vid skylten pga dubbarna. Eller så har någon gjort det redan?
I alla fall för djävligt att folk inte felparkerar längre.
150 kommentarer
SL har samma koncept.
Göra så ingen vill åka och sedan höja priserna för att kompensera?
Allt fler väljer cykel och priserna höjs för att kompensera. Under coronan spärrade man av kortläsarn på bussarna så att de som reste med reskassa inte kunde blippa sina SL-kort. Vakterna stod så klart vid de stora stationerna och kammade hem böter. Jag blev själv drabbad av detta och drog det hela vägen till Högsta domstolen men fick inget som helst gehör. 6 månader efteråt vann en annan samma case i Tingsrätten. Jag sökte resning men det hade gått för lång tid efter dom så fick inte rätt till det heller.
Domen som föll i Tingsrätten gjorde att SL fick skriva om sitt avtal (som man är tvungen att läsa på nätet). Nu finns det en möjlighet att bli ursäktad om man saknar biljett.
Vanlig cykel lär ju vara än miljövänligare men allt handlar ju om vilka alternativ man har.
Skulle vara svar under men hamnade fel
Finns det tidsbegränsning på resning i HD?
Tydligen på tvistmål. Det skulle skapat enorma kostnader för SL om jag hade fått rätt till det.
SL har ju misslyckats helt med leveransen av sin produkt.
I Nordöst har vi ju Roslagsbanan som varit under kaos under de fem år jag bott här med upprepade halvårslånga avstängningar. och ersättningsbussar som dubblar restiden. Pendeltågen verkar ha tappat alla tågförare på grund av låga löner.
Sen har man svårt att leverera trafik när den behövs. Man kör massor med tomma bussar dagtid och så är det kaos i rusningstid.
Så folk har helt enkelt skaffat sig bilar. Eller elcyklar
Elcyklar såg jag det var nån undersökning som visar att de faktiskt är galet bra för miljön om de används för pendling. Mycket mer miljövänliga än kollektivtrafik tillochmed.
Är väl förvisso en tjänst. Vad är pendlingstiden i bostadsbubblans epicentrum?
Är de bättre än vanliga cyklar då?
Om man tror att SL misslyckats med sin produkt har man inte testat att resa kollektivt i andra delar av landet. Jag t ta Östergötland, där jag bor, som exempel. Det är till exempel dyrare att ha månadskort i en kommun i Östergötland än att ha månadskort i hela Stockholms län. En enkelbiljett med pendeln mellan Norrköping och Linköping kostar 90 kr. Om man missar en avgång är det vanligtvis 30 minuter till nästa, om det finns någon mer.
Var fjärde lokförare sade upp sig för att politikerna beslutade att tågvärdar inte längre var önskvärda. Det enda positiva ur det är väl att MTR försvinner.
Som Västkust bo så ser jag Stockholm som Norrlands huvudstad som man skall undvika i möjligaste mån. Egentligen borde Sveriges huvudstad flyttas till Göteborg.
En småstad kan inte vara huvudstad.
Rättning. Den som vann sitt mål vann i Hovrätten och med exakt samma argument som jag framförde i Tingsrätten.
Whudd?
Lagen (från 1981) är skriven så. Har du en accepterad ursäkt till varför du saknar en biljett ska du inte få några böter. Det gäller alla bolag i Sverige.
Dessutom har dom på en del ställen halverat antalet P-platser. Dvs på andra halvan får man bara parka om man älskar E Musk. Skit !
Tja, det har ju varit goda tider länge och väl så man kan tycka att kommunerna bör ha en stinn kassa så att det även blir över till ett litet julbord. Hellden är väl dessutom i den åldern han fick läsa och lära om “spara och slösa”.
Det är bara gratulera att parkeringsförseelserna minskat i Stockholm så kan de prioritera andra småbrott.
Vågar säga att det är få personalvårdande insatser som har så stor effekt som julbord.
Det är hundrafallt bättre att ställa in nån konferens om värdeord.
Själv tror jag inte prissättningen vare sig beror på att kommunpolitikerna gillar att göra livet sämre för medborgarna eller att de nödvändigtvis måste finansiera ett visst antal p-vakters löner. Det går också att tolka prissättningen som att de tillämpar sunt förnuft och följer grundläggande ekonomiska principer. Om tillgången till en resurs är begränsad är värdet på den högre jämfört med om tillgången är oändlig. Sunt förnuft säger att prissättningen bör följa värdet. I Stockholm är tillgången till gatutrymme mycket begränsad. Värdet av att utnyttja utrymmet är m a o högt, vilket bör speglas i prissättningen. Alla som bor där och alla besökare kan inte använda sig av bil för varje transport. Det är fysiskt omöjligt. Därför är det fullt rimligt med ett högt pris för att utnyttja det begränsade utrymmet.
Läs igen. Tillgången är god. Så finns ingen anledning att ytterligare strypa efterfrågan med högre priser.
Det bor 1,5 miljoner i Stockholms tätort och 2,5 miljoner i storstadsområdet. Hundratusentals personer besöker staden varje dag. Det räcker med att någon procent av dem får för sig att ta bilen till innerstaden för att det ska bli totalt haveri. Jag vill inte kalla det för att tillgången till gatumark är god.
Du ser ingen fördel med färre bilar inne i staden?
Det är märkbart mindre biltrafik generellt i innerstaden i Stockholm efter pandemin plus att lågkonjunktur och höga drivmedelspriser nog också spelar in. Dessutom är det nu så många p-vakter ute att det är mer eller mindre omöjligt att chansa på att inte betala. Det kostar runt 7-800 i månaden att få parkera på gatorna i innerstaden.
det är ju fan gratis.
vilken ny bil som helst idag kostar ju 5000 i månaden.
Det är väl priset för boendeparkeringsskylt? Om man äger bilen och är skriven på adressen. Leasare betalar fullt.
Tillkommer (nedsatt) P-avgifter. Varje dag, nästan.
Söker febrilt efter fakta på att priserna skulle höjas pga att man håvar in för lite p böter…. Varför sänker man då isf priset på nyttofordon om man drar in för lite kosing?
Äh, hamnade fel. Skulle vara ett eget inlägg
Om LW är korrekt i blogginlägget, så verkar det ju snarare som att efterfrågan sjunkit, vilket isåfall borde betyda lägre priser?
Dock funderar jag på om det kan vara att trafikkontoret önskar bibehålla nuvarande nivå av parkeringsövervakning, på grund av svårt att ha koll annars. Det blir problematiskt när försörjningen bygger på att folk gör fel. Minskar man personalstyrkan nu, ökar risken att folk parkerar felaktigt, och sämre övervakning leder till att färre blir påkommna, vilket leder till ännu mindre intäkter, etc. Krångligt det där. Samtidigt bör man nog tänka sig för, innan man säljer ut alla gatuparkeringar till privat aktör, så som Chicago gjort.
Även om efterfrågan för att parkera sjunkit är det väl inte självklart att priset för det dyra, begränsade utrymmet ska användas för stora skrymmande bilar? Det är många som vill använda vårt gemensamma gatutrymme. Själv föredrar jag uteserveringar, gatustånd och små parker före döda rader av stillastående bilar.
I min region bor 4,5M (Öresundsregionen), varför har man bil där upp om man bor i “området”? Ni har väl kollektivtrafik? Att ni saknar internationell flygplats är såklart en annan sak.
Men jag håller med om att bilar som till 98%? av tiden står parkerade ska kosta. Personligen förstår jag inte grejen med att äga en bil (för billisten som typ kör upp till 2500mil d v s flertalet), tänker att parkeringar med hyrbilar likt Voi/Bolt/Tier/Movi etc borde vara en bättre och billigare lösning för de flesta. Dessutom innebära att man kan förtäta och förgröna en massa centrumytor.
Jag hänger tyvärr inte med riktigt här? “Öresundsregionen” är inget storstadsområde utan ett till ytan enormt område omfattande halva Danmark (Själland, Amager, Lolland, Falster, Lolland och hela skåne), dvs. huvudsakligen landsbygd. Och ja, det är nog bra med bil där ja…
Stockholm har en internationell flygplats och kollektivtrafik men begränsat gatutrymme.
Halva Danmark?? Nä det räcker med lilla tätbefolkade Själland som utgör 16% av Danmarks yta. Allt är faktiskt rätt nära..
“I regionen produceras 26 procent av Sveriges och Danmarks samlade BNP. Här finns också mer än 12 universitet, 155 000 studenter, 12 000 forskare samt den största koncentrationen av högutbildade i norra Europa.[2][3]”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Öresundsregionen
Sen kanske benämningen Storstadsområde, inte inkluderar 4,5M. Men tidsmässigt så är det mer sant att det är ungefär dubbelt så befolkat.
Ja Stockholm är på pappret en internationell flygplats, t ex med direktflyg till Kastrup för vidare resa ut i världen 😉
Vi har uppenbarligen lämnat bilparkeringsfrågan. Hur som helst, skåningar hävdar gärna att Öresundsregionen är så oerhört mycket större än Stockholm och lyfter då fram siffran 4.5 miljoner invånare jämfört med Stockholms 2.5. Jämförelsen är dock mycket konstig eftersom det som kallas Öresunsregionen till största delen består av landsbygd. Motsvarande jämförelse för Stockholm skulle vara Mälardalsregionen. På motsvarande yta bor uppåt 4 miljoner människor även där. Områdena är alltså befolkningsmässigt helt jämförbara.
När det gäller flyglinjer borde jämnstora regioner ha ungefär samma täthet. Nu är det inte riktigt så när man jämför Arlanda med Kastrup, vilket beror på att SAS flyttar passsagerarunderlag från Stockholm till Köpenhamn. Detta är dock ingen naturlag. Så är det någon flygplats som borde vara nervös för att tappa passagerunderlag så är det Kastrup…
Ja, du lämnade den frågan obesvarad och bytte topic. Tänkte på tidsavstånd, inte fysisk avstånd som är det som är relevant för en arbetspendlare som bor i regionen och vill komma till jobbet på minsta möjliga tid, så tänker jag. Nä flygplatserna är verkligen inte jämförbara, Kastrup är mer lik Helsingfors flygplats om vi nu ska prata internationella flygplatser. Arlanda är mer lik Landvetter eller Gardermoen än någon av det andra, men bättre än inget för startplats 😉
En intressant detalj som bloggaren är inne på;
Stockholm ligger på samma breddgrad som Ochotsk på den sibiriska sydkusten eller för den delen två breddgrader nordligare än Alaskas huvudstad Juneau.
Vilken fråga?
Mitt inlägg handlade om att jag tycker att det är rimligt att begränsad gatumark används på ett sätt så att det medför störst samlad nytta. Att ställa upp mängder med bilar på dyrbar mark är enligt mig och många andra ett dåligt sätt använda utrymmet.
Tyvärr förstår jag inte vad invånarantalet i Öresundsregionen, flygplatser, breddgraden Stockholm ligger på och den sibiriska sydkusten har med mitt inlägg att göra.
Frågan du missade och sen gick off-topic.
“Ni har väl kollektivtrafik?”
Jag jämförde med en annan större region, där folk till förmån till kollektivtrafiken inte äger bil. Nu vet jag inte hur kollektivtrafiken fungerar hos er förvisso. Men det brukar annars vara ett alternativ. Annars är jag enig med dig, att systemet är ineffektivt och ytorna kunde användas till nåt annat. Som jag skrivit nedan/ovan (?). Men tiden är nog inte mogen, tyvärr. Så vi får leva vidare med en massa boendeparkeringar och förvaringsplatser för metallskrot som sällan används.
Stockholm har kollektivtrafik, ja.
Kollektivtrafik är smart och är ofta användbart. Jag använder det själv frekvent.
Däremot behöver ofta för stora saker transporteras eller så behöver någon ta sig dit kollektivtrafiken inte når effektivt. Dessutom kan man övningsköra i en egen bil, en möjlighet som inte erbjuds av kollektivtrafiken.
Ja, det kan man ju alltid fundera efter, hur utrymmet ska nyttjas på bästa sätt, och vad det faktiska värdet är. Håller helt klart med om att det finns trevligare saker vi kan göra med utrymmet än låta bilar stå parkerade, och som kanske även bidrar till bättre trivsel i staden, rent generellt.
Absolut, tänker 70/30%, bostäder, verksamhet etc på 70% av parkeringsytan som frigörs och resten typ grönytor/torg/uteserveringar etc. Sen har jag inte ingen siffra på vad beläggning/nyttjande av hyrbil kan komma upp i, men kan man nå 15% så är det ju rätt mycket central yta som kan frigöras.
Uteserveringar och gatustånd som bara används några timmar om dagen är slöseri med plats. En parkerad bil använder utrymmet 24 timmar per dygn och är således bättre bruk av platsen.
Parker etc används maximalt åtta timmar per dygn – dvs vaken tid man inte är på jobbet, men verkligheten är att en enskild normal stockholmare antagligen använder park någon timme i veckan. Enormt slöseri med utrymme.
Jag har ju publicerat foton på hur tomt det är på Södermalm genom åren, får återkomma med lite nya foton på tomma stockholmsparker.
Vad är det för nonsens argumentation och oförståelse att inte kunna värdera stadens mark högre samt använda denna till något vettigt.
Det är något av allmän sjukdom och slöhet att inte kunna minska på bilanvändadet, normalt folk utan egotänk förstår sig på detta och agerar.
En tanke – eftersom alla motoriserade hjulkorsen bör förbjudas i huvudstaden med världens mest unika och dyrbara mark så kan man ju fråga sig hur alla dessa serveringar får leveranser?
Javisst ja, med paketcyklar, vad dum jag var.
Har man bott i riktiga storstäder vet man att det finns parkering även i centrum och priserna är rimliga. Till och med i de dyraste delarna av Tokyo kostar det under hundralappen i timmen.
Groena, tomma oanvända ytor större delen av dygnet är slöseri. Bättre ställa bilar där dygnet runt. Inte alls nonsens.
En uteservering och park står också där dygnet runt. De är visserligen tomma ett antal timmer per dygn, dock inte lika många timmar som en parkerad bil.
Just parker tillför värde även när de inte aktivt utnyttjas, vi människor mår bättre av grönområden i närheten, och de hjälper även till att hålla ner temperaturer på sommaren och annat som är mer värdefullt än bilar.
Nja, parker tillför mer än rekreation (24/7). Sen gillar jag tanken på att byta ut parkeringsplatser mot bostäder, tja förtätning passar mig för att få en mer levande stad. Men jag gillar stadslivet och har valt det för ett bra utbud av restauranger, närhet och bra öppettider. Men de flesta människor verkar inte hålla med mig / vara redo för det än. En lågt hängande frukt för mig, och jag ser få nackdelar (utan snarare Win-Win för tillgänglighet, ekonomi och stadsmiljö).
Gröna ytor i tillräcklig mängd krävs tydligen för att vattenavrinning i stort skall fungera.
Skall visst inte bli bra om allt asfalteras eller bebyggs och man bara har avlopp att hantera vattnet med.
Det är ibland lite gulligt med mindervärdeskomplexet gentemot Stockholm där man i princip räknar Hamburg som en förstad till Malmö.
Ja visst är det gulligt. Snart är det just 3h direkt till Hamburg, nåväl det tar väl några år till innan projektet är klart. Har dock aldrig hört någon påstå att Malmö skulle vara en förstad till Hamburg.
En fördel med Malmö är alltså att man snabbt kan åka därifrån?
Är det så? Oklart, jag trivdes rätt bra när jag bodde där för 10 år sedan och uppskattade närheten till allt då. Diskuterar vi nu en stad ingen av oss bor i? Tyckte Hamburg blev lite väl, men du är bättre på att lämna topic totalt
Jag påstår inget. Det var en fråga.
SVENGROT.
Så du tycker att det är rimligt att det så kallade ‘värdet’ har stigit med 45% från ett år till ett annat?
MIDO:
Ja om den alternativa användningen av ytan har ett värde som är 45 % högre så tycker jag det.
MIDO: Nu är det ju inte från ett år till ett annat, utan ganska länge sedan som avgiften höjdes.
Jag trodde att cournocopia trodde på marknadsekonomi. Mark i centrala Stockholm är en dyrbar resurs. Varför ska markägaren subventionera bilägande för besutten övre medelklass i Stockholms innerstad? Parkeringarna borde snarare auktioneras ut så att de kan prissättas korrekt.
Hur skulle det fungera rent praktiskt? När flera bilar är på väg till samma plats så plockar alla fram sina appar och så har man en “showdown”? Och är ingen annan på väg till samma plats blir det gratis?
Det är inte givet på något sätt att det behöver bli parkeringsplatser. Annars auktioneras det ut månadsvis eller årsvis.
Ok blir väldigt ineffektivt då eftersom dom måste stå tomma mycket av tiden, tex medan alla som åker bil till jobbet inte behöver sin plats. P-platser är också viktiga för att kunna ha affärer centralt. När man tog bort p-platser vid Fridhemsplan gick det mycket sämre för affärerna där.
Då kanske affärerna borde betala för parkeringen, om det är de som drar nytta av dem?
Fakta på det? Om 5-10 färre personer kommer med bil så märks det inte ens jämfört med de tusentals som passerar Fridhemsplan varje dag med t-bana och buss. Om den bättre stadsmiljön, t.ex. bredare trottoarer, gör att 1% fler reser kollektivt, så motsvarar det flera gånger om de bilister man tappat.
Finns det inte en andrahandsmarknad?
En gammal jobbarkompis barn hade gått ner sig i finansträsket. När hen tänkte köpa lägenhet på Östermalm så tror jag att “parkeringsplats ingår” räknades som en intäkt på 5000:-/månad.
För övrigt ansåg ledaren i The Economist för flera år sen att lösningen på trafikhelvetet i London var dyrare boendeparkeringar. Typ: Det är orimligt att låta de lokalboende parkera på gatan till rabatterat pris (billigare än en kranskommunare). Boendeparkeringar bör ligga på fastigheten (garage/gård). Inte på storkommunens gemensamma gatumark.
Om jag minns argumenten rätt så skulle det göra staden tillgängligare för folk som kommer utifrån och måste resa med med bil. Dessutom skulle varutransporter och taxi få det lättare om lokalbornas stillastående penisförlängare rensades bort.
Låst och jag har inget inlogg så jag vet inte om jag mindes rätt:
https://www.economist.com/leaders/2017/04/06/the-perilous-politics-of-parking
Tja nu är det kanske inte bara är den besuttna medelklassen som besöker staden i olika ärenden.
Det kan vara sotaren, målaren, sjukhusbesökaren eller annan med ärende dit och som kan behöva ha ned sig annat än bara sin laptop.
Den besuttna medelklassen som kanske redan bor i staden subventioneras förmodligen redan med boendeparkering och i många fall också få förunnade attraktiva äldre bostäder med de lägsta hyrorna. Låt mig gissa att politiker och fackpampar ofta är bland de subventionerade.
Så ett fel rättfärdigar ett annat fel?
Ett fel, tycker det finns flera problem.
Att lösa ett problem genom att skapa nya problem för andra är inte en bra lösning.
Det är bara underklass som anänvder kommunens boendeparkering på gatan, som artikeln handlar om. Alla med bostadsrätt parkerar naturligtvis sin bil i Brf:ens egna garage.
Många föreningar har inte garage är ju en liten detalj, en gissning är att sekelskiftes hus har färre parkeringar än hus byggda på senare år. Vad jag förstått är BRF i sekelskifteshus aningen dyrare, så där har vi en annan detalj angående underklass.
Med tanke på prisnivån tycker uppenbarligen folk att lägenheter i dessa sekelskifteshus är attraktiva bostäder, trots att det brukar vara kö för att få en av de få parkeringsplatserna. Det vet man rimligen om när man köper lägenheten. Gatuparkering har som sagt aldrig varit avsedd för långtidsuppställning, utan för besök och leveranser.
Att det blir kö beror på att föreningen brukar prioritera lägre pris för de som redan har parkeringsplats, istället för att höja nivån till den punkt där utbud möter efterfrågan. Alltså samma princip som den svenska regleringen av hyresrätter.
En monopolaktör erbjuder alltså marknadsekonomi genom att höja priserna? Intressant tanke då tillgången är större än efterfrågan, som i detta fall.
De har väl konkurrens i form av garage?
Konkurrens inom produktportföljen i monopolet menar du? Helt olika produkter dock, men jag har dålig koll på garagesituations utbud på Sibirien breddgrader, ingår snökedjor i platser och/eller elladdning? Här på kontinenten kostar gatuparkering runt 400k / månad, och garage runt 1000kr per månad för hyfsade lägen. Så lite olika produkter utifrån pris.
Konkurrens på tjänsten att förse människor med en plats att ställa sina fordon på. Den som tycker att kommunen tar för mycket betalt kan ju då smälla upp ett eget parkeringsgarage, eller bara en egen bit mark med parkeringsrutor, och erbjuda tjänsten billigare.
En dom påstår att tillgången överstiger efterfrågan har inte letat boendeparkering i Stockholm på kvällen.
Lustigt att prata om marknadsekonomi och monopol i samma mening. Marknadsekonomi skulle vara att typ upplåta varje gatusträcka längs ett kvarter åt en privat aktör och låta dessa sätta priser och servicenivå i konkurrens med varandra.Tusen olika parkeringsbolag och fri prissättning så skulle man få marknadsmässiga priser som värderar parkeringsplatsen korrekt istället för att socialister i kommunhuset pekar med hela handen och bestämmer rätt pris utifrån vad deras kostnader är.
Så du menar att boende i Stockholms innerstad är en besutten medelklass….berätta hur du kommit fram till den teorin?
Och så var det trafikkontoret i staden som anställde en P-automattömmare.
Han fick sin uniform, pengapåse och automatnyckel varpå han skickades ut
att utföra sitt jobb. Och syntes sedan inte till. Några månader sedan
upptäcktes mannen av en kollega.
– “Nämen – Där är Du ju. Var har Du varit. Du skall ju komma in och få Din lön”.
– “Va får man lön också…”
En Engelsk tidning skrev för några år sedan en artikel om en bilförare som i många år parkerat på en plats i staden och till en P-vakt laglydigt erlagt avgiften. Men så en dag var P-vakten borta. Bilföraren kontaktade då kommunen och frågade hur han skulle betala. Svaret får kommunen var att den platsen hade aldrig varit avgiftsbelagd.
God Afton.
Nu fattar jag varför dom inte markerar ut var gränsen för 10m går… Dom behöver pengarna. Ofta folk får böter för att dom står 9½ meter från ett övergångsställe. Hade varit enkelt att sätta en gul markering (samma som dom har vid vissa parkeringsplatser) ifall det hade med trafiksäkerhet att göra.
+1 på den!
Finns, eller har funnits, gult streck nära korsningar.
Som boende i Vasastan i 25 år kan jag konstatera att det runt millenieskiftet inte behövdes betalas för boendeparkering, den enstaka bot man fick var billig och det fanns knappt p-vakter. Nu är det precis tvärt om. Du är garanterad en bot om du står fel. 1200 direkt. Och tillgång till parkeringsplatser, det håller jag inte alls med om, om du inte vill betala för garage plus boendeparkering på gatan. Parkering på gatan har minskat varje år pga diverse jippon som tex popupparker och spontana gågator. Det ställs ut cykelställ i gatan osv osv. Kommer du hem efter 15 en söndag, kan du lika gärna parkera på lastplats och flytta bilen 0600 på måndagen, annars är det tomgångskörning runt kvarteren i minst 40 minuter. Den förda trafikpolitiken signerad D.H. Är påtaglig för de som bor innanför tull. Svårt för barnfamiljer som behöver skjutsa till träningar och dylikt. Att slippa leta parkering en timma varje gång du använt bilen var en anledning för mig när vi nu flyttat ut till nära glesbygd. Kör mer bil, men mindre meck och har alltid parkering. Upplevt MP’s politik som direkt medborgarfientlig, men bara mot de som bor innanför tull.
Kanske annorlunda i Vasastan, men jag har alltid fått parkering där. Parkerar mest runt Gamla Stan eller Östermalm/Birger Jarl och runt Johannes annars.
I övrigt visar din kommentar väl varför de får in mindre pengar. Färre parkeringsplatser, men lika mycket vägar att ta hand om, så mindre pengar i slutändan.
Nu ryker alla p-platser i Gamla stan.
https://www.mitti.se/nyheter/gamla-stan-tappar-130-pplatser–blir-stadsmiljozon-6.3.179534.483be700b6
Jaja, då får jag ta hotell någon annanstans. Deras förlust, inte min.
Finns inget beslut på det, trafikkontoret har inte fått ett uppdrag att utreda detta än, möjligen någon gång i december. Däremot finns förslaget att ta bort 135 p-platser av 259, dvs över 50%, vilket fått Gamla Stans föreningar inkl kyrkan att förena sig i sak och kraftfullt invända på detta stolleförslag. En skrivelse gick idag iväg till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige inför deras möte på torsdag som bl.a handlar om parkeringar i Gamla Stan. En katastrof om det genomförs. Senast ikväll hade vi rådslag. Undertecknad driver detta.
Absolut, tror det skiljer sig ganska mycket även inom olika stadsdelar. Tex Gärdet vs Stureplan osv. Dvs kvarter där folk bor kontra kontorskvarter. Det jag stör mig mest på är attityden från staden, att en stad skall vara något slags grön utopi utan bilar, och alla som bor innanför tull skall magiskt få ihop sina liv utan bil. Ibland är det partiklar som skall minskas, ibland avgaser, ibland trängsel. Om man vill ha grönt och natur kan man ju flytta ut från stan, vilket vi gjort. Stad är stad. Definitionen av buller och mycket folk i rörelse.
Ja en stad ska få vara en stad med biltrafik. Bilar för med sig folk till butiker och restauranger och skapar liv och rörelse. Med en bilfientlig politik med enkelriktningar och andra hinder finns en risk att stadskärnorna dör och det blir som San Francisco eller San José. Den här romantiken med gatustånd, restauranger och cyklar som skapar liv är bedräglig. Särskilt i vårt klimat. Det börjar redan bli tomt och ödsligt i stadskärnorna i landet. Som i staden Eskilstuna. Handeln flyttar till köpcentra utanför staden.
Nu har jag inte varit i Eskilstuna på ett tag, men där jag bor skulle jag snarare säga att handeln flyttat online. Det stora köpcentret utanför staden här har en hel del tomma butikslokaler som de försöker dölja på diverse kreativa sätt.
Enig. I Gamla Stan vill de ta bort 135 av 259 p-platser, över 50%. Stadshuset har startat ett krig med Gamla Stan. Det kommer inte att gå väl för stadshuset, läs miljöpartiet. Idag gick en skrivelse iväg till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, med 159 underskrifter, inför deras möte på torsdag. Skrivelsens innebörd är att vi inte accepterar detta.
Jäklar att jag kör odubbat, och mycket sällan i Stockholm. Brukade köpa mitt te på Hornsgatspuckeln men det är faktiskt billigare med postorder än att hämta själv. Annars så! Tack för tipset.
“tvärnita och börja backa och ha sig för att vända vid skylten pga dubbarna”
För övrigt får jag för mig att P-nissarna är upphandlade (Securitas?) men det kan ha ändrats.
Hell-den införde en sorts tvång att parkera med proprietär Stockholms-app på min gata, men det visade sig att de nya reglerna saknade lagstöd. (I likhet med nya polischefens olagliga avlyssning …) “Vart är vi på väg?” frågas det i fredagstablå-teve.
Det är väl hela idén med en bilfri stad, trängselskatter och parkeringsavgifter. Stockholm marknadsför att fler ska ta cykeln så att det blir färre bilar och färre som åker kollektivt.
https://cykla.stockholm/sa-utvecklar-vi-stockholm-som-cykelstad/
Staden bygger också bort infartsparkeringarna så att ingen ska kunna ta bilen till tunnelbanan. Parkeringsnormen är också ändrad, alltså hur många parkeringsplatser det ska finnas när nya flerfamiljshus anläggs. Förmodligen vill man inte ha en massa inflyttade lantisar som behöver bil för att hälsa på i sina hemorter eller den onda själviska medelklassen som åker till sina fritidshus med bil istället för att gerillaodla morötter i stadens parker.
https://www.dn.se/sverige/bilar-ska-ge-plats-at-nya-invanare-i-stockholmsfororter/
Men man skulle kunna tänka sig att de osolidariska cyklisterna är med och betalar till det gemensamma genom att sätta upp spärrar på infarterna och strategiska ställen i stan som bara kan passeras med en giltig SL-biljett.
Helldén har tidigare lyft problemet att cyklar saknar registreringsskylt. Det är nog bara en tidsfråga innan den idén kommer upp. Sen kan man införa p-avgift och trängselskatt för dessa också.
Intressant men lite bakvänd hantering av kommunen.
Hade en intressant diskussion med en planerare från en annan europeisk stor stad, om än mindre än Stockholm. Han sade att de rutinmässigt höjde avgiften, alltså den du betalar i mätaren, när det blev svårt att hitta parkering. De enda parametrar de har är antalet platser och priset. Han sa att han ofta besökte städer med alldeles för många platser (låga priser och inte fullt). Då är det läge att bygga bort platser.
I hans egen kommun har de tredubblat avgifterna från en extremt låg nivå, men det fortsätter uppåt nästa gång det är svårt att hitta plats. Inte så krångligt egentligen.
Du ser ingen fördel med färre bilar inne i staden?
Tiofaldiga priserna isf. Beteendet visar ju att man behöver pengarna.
Oj, det här hade jag helt missat:
“när man dels knappt får köra bil i Stockholm längre”
Och då bor jag ändå i Stockholm och kör regelbundet bil här!
Det vore fint om man konsekvent kunde kalla det “boendeparkeringsskatten” istället. En spade är en spade osv.
Generellt i Sverige är ju myndigheter ute efter att man ska göra rätt.
Kolla bara skatteverket. De ger väldigt bra rådgivning både till företag och privatpersoner.
Sen har vi parkeringsväldet. Där man har som huvudtanke att man ska sätta dit folk. Det visar ju hur fel det går ibland
Antalet böter står väl för en hel del av kassan för storstadsstäderna.
Uppsala hade ju ett vidrigt system för ett par år sen då det kostade lika mycket som Sthlm att parkera i staden. Plus att man hade en stor mängd lapplisor. Tydligen resulterade det i att folk åkte till andra städer och det blev kris för centrala Uppsala. Nu verkar man ha två timmars gratis parkering på många platser och överkomliga priser igen. (nån tia eller två i timmen för centrala lägen)
För ett tag sen bötfälldes tex en ambulans i Stockholm under uttryckning för att den inte erlagt parkeringsavgift…
Det låter som en skröna – men behöver inte vara det, tyvärr.
I Göteborg var det debatt i fullmäktige om att hemtjänsten borde ha ett generellt P-tillstånd att lägga i rutan under tjänsteutövning, eftersom de underbetalda kommunanställda biträdena måste lägga så stor del av lönen på P-böterna. Minns nu inte hur det gick, och det kan ha ändrats sen dess.
Myndigheterna betalar miljoner i trängselskatten, istället för att samma skattepengar går till den egna verksamheten. Det är ett trick sol politiker lurar väljarna med med olika satsningar, sedan tar man och höjer hyrorna motsvarande så att pengarna aldrig går till verksamheten.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/lista-myndigheterna-betalar-miljoner-i-trangselskatt/
Helt otroligt att facket går med på att anställda skall betala förrättningskostnader. Du menar att de inte kan kräva p-avgiften på reseräkning?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ambulans-under-utryckning-fick-p-bot-nu-har-tiotusentals-last-forarens-inlagg
Rent tekniskt skulle automatisk parkeringsavgifter vara möjligt (finns till viss del redan i vissa appar) . Då återstår bara de som parkerar fel på riktigt , alltså stoppförbud m.m. Det ligger i linje med det du är inne på, myndigheter ska inte kunna budgetera på att folk gör fel utan istället ska de hjälpa till att göra rätt.
Då verkar ju avgifterna för gatuparkering ligga på rätt nivå. Meningen är ju att det ska vara lagom lätt för besökare och hantverkare att hitta ledig plats, samtidigt som kommunen ska få en marknadsmässig ersättning för markupplåtelsen.
Problemet är de boendeparkeringstillstånden som är kraftigt subventionerade, i slutändan av skattebetalarkollektivet. De innebär att vakansgraden ofta kan vara alldeles för låg på kvällar och helger vilket leder till cirkulerandet för att hitta ledig plats, som det ibland klagas över.
Det har aldrig varit meningen att boendeparkering ska ske på gatan, utan det är upp till varje fastighetsägare att ordna inom fastigheten. De flesta kommuner, utom kanske i ren glesbygd, är tydliga med detta i sina detaljplaner. En sökning på “lediga garageplatser Stockholm” eller “lediga garageplatser Göteborg” ger mängder av träffar. Rimligen börjar man väl leta garageplats senast när man skrivit köpekontrakt på bilen?
Lars, förstår helt ärligt inte vad du vill säga med ditt inlägg. Lite Waldorf & Statler varning 🙂
Fakta:
– Boendeparkering kostar idag 1100 i månaden – Den kommer att öka med 500 SEK till 1600
– Du kan ha leasingbil och boendeparkering
– Ja – det är förbaskat ont om parkeringsplatser på vissa platser i Stockholm
– Kan man inte läsa parkingsskyltarna blir det lätt dyrt
Samtidigt, om du tar en VW Tiguan eller liknande som leasingbil blir du av med 5000-6000 i månaden i leasingavgifter och försäkring (1500 / 2000 mil per år). Kör du lite blir du av med 1000-2000 till bensin. Låt oss säga att du använder bilen mycket, då kan vi summera upp det till 8000 i månaden.
Nu går parkeringsavgifter upp med 500 SEK i månaden.
Vad är det ni gnäller om egentligen?
PS. Sjävklart skulle jag vilja parkera gratis på gatan jag också….
Jag bor inte i Stockholm. Jag gnäller inte. Jag finner situationen enormt roande.
Tycker inte att det är roande att Mp & S vill förstöra livskvalitet och ekonomi för folk. Politiker ska väl jobba för att människor ska få ett bättre liv ?
Demokrati. Ni får ju vad ni röstar på i Stockholm.
De får ett bättre liv själva. Den rika politiska överklassen på Södermalm vill inte ha in löst folk utifrån, tänk om det skulle komma invandrar till Sofo?
🙂
För mig är det här en ickefråga. Alla ”vet” att det är svårt att hitta plats, och inte direkt billigt att stå i den centrala delarna. Som tidigare skribenter beskrivit det —> marknadsekonomi.
Själv har jag numera en skitbillig bil och svindyrt garage 🙂
Det är väl att de styrande för en politik som gynnar de rika som har råd att betala.
Nästa stora steg är den kommunala parkeringsskatten. Denna har föreslagits som en lösning att få bukt med problemet att det ibland finns gratis parkering vid köpcenter. För att inte tala om Volvo Personvagnar som har stora parkeringsfälla som är gratis för alla. Så man kan inte klämma åt personalen för fri parkering eftersom det inte är en skattepliktig förmån.
Gäller snart att bo i rätt kommun som orkar stå emot vansinnigheterna.
Volvofabrikerna på Torslanda måste vara Sveriges bästa exempel på hur det blir när alla sitter en och en i varje bil för att åka till samma plats vid samma tidpunkt, istället för att åka kollektivt.
Du menar rallyt 15.42? Men tydligen en bra inkomstkälla för polisen
Inte nog med det. I Gamla Stan/Stockholm slåss vi idag om 259 p-platser, av dessa vill Stadshuset ta bort 135 platser för att ersätta med krogar, palmer och solstolar, dvs över 50%!!!! i den kommande budgeten nu på torsdag. I vår stadsdel finns 649 familjer som har boendeparkeringstillstånd, det bor 3100 personer i GS, det innebär att varannan-var tredje familj har behov av bil i GS. 11000 har sin arbetsplats här, vi har över 250 fastighetsägare som behöver underhåll-service-hantverk, dvs om någon hantverkare ens vill åta sig ett jobb här, då kostar det minst det dubbla, minst. Utöver detta samsas vi med miljontals turister. Miljöpartiet är Stockholms dödgrävare! Har levt mitt i smeten i snart 7 decennier, tänk vad jag saknar staden för ett par decennier sedan där alla trafikgrupper fick plats, myller och mångfald präglade staden. Brunkebergstorg, idag döpt till Döda Torget utvidgas av det utdöende området kring Gallerian-NK-Sergels Torg-Hamngatan-Klarabergsgatan, dött och sterilt, som tidigare myllrade av liv. Gott folk. Det finns inget att hämta här. Tacka vet jag Lidköping, tar inte mer än 10 sekunder som hittar man en p-plats mitt i sommaren.
Avgaslocket i stan, speciellt det kalla halvåret, gör livet här som boende ganska miserabelt. Det vore trevligare och mer hälsosamt med renare luft och färre bilar. Rätt kasst att designa staden för att man måste transportera sig i luftfiltrerade plåtlådor som drivs fram av luftförorenande motorer (som i sig förvärrar grundproblemet) för att kunna andas ren luft.
Just det problemet försvinner med tiden när allt fler går över till elbilar.
Stockholm är numera lika farligt som Köpenhamn med alla cykeldårar. Någon borde sätta stopp för detta cyklande, det är ju livsfarligt att gå där.
Hellden är en lurig jäkel som till och med fått vår statsminister att prata om en grön stad och Stockholmarna att cykla. Dags för demonstrationer och helst bara tillåta fossilbilar i stadskärnan.
Kilometerskatt på cyklar skulle kanske lösa problemet med vikande intäkter
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/044/247/297.png
Det är inte mängden av ett visst fordonsslag (cykel, bil, fotgängare etc) som är problemet utan mängden idioter. Det är idioterna man borde göra något åt.
Sen är idioterna förhållandevis få, men de utmärker sig. Jag menar, vem minns alla de bilister/cyklister/fotgängare man möter som gör som de skall?
Det är ju detta med punktskatter som är till för att hämma specifika beteenden. Staten gör sig snart beroende av dem, vilket ger upphov till en mycket förvirrande ambivalens.
Ta bränsleskatt till exempel. Staten vill att vi skall byta till el… fast ändå inte. Inte förrän de har lurat ut hur de kan ta in samma pengar på elen som de tar in på bensin och diesel.
Det betyder alltså att de är dömda att behöva punktbeskatta alla ersättningar till fossila bränslen, vilket – surprise – gör att de blir mindre attraktiva att nyttja.
Bättre idé: Ta tillfället i akt att kapa ned offentlig sektor till sina kärnuppgifter så att den levererar den servicen med hög kvalitet. Då slipper vi dessutom att offentlig sektor blir en maktfaktor i sig själv. En stat som driver egna agendor är rejält dåligt för demokratin.
Analogi (som kanske haltar): ditt företag erbjuder en tjänst som kunder köper.
Du tar fram en förbättrad version av tjänsten som erbjuds parallellt med den gamla. Många kunder går över till den nya förbättrade versionen men några stannar kvar i den gamla då de tycker att den fungerar lika bra för dem och det är inte värt kostnaden och risken att byta till den nya.
Din lösning blir då att höja priset på den gamla tjänsten med den rimliga motiveringen att färre kunder använder den vilka fortfarande måste dela på kostnaden för dess drift. Din baktanke är att detta skall få de sista kunderna att gå över till den nya tjänsten så att du kan stänga ner den gamla tjänsten och göra en ordentlig besparing.
Så det skickas fakturor på stora belopp till kunderna som kör det gamla systemet. “Problemet” är att dessa kunder tycker att den gamla tjänsten är värd pengarna så de betalar de höga fakturorna istället för att gå över till den nya tjänsten. Så den gamla versionen av tjänsten fortsätter att dra in pengar i någon mån. Inte tillräckligt för att matcha den nya tjänstens lönsamhet men samtidigt för mycket för att den skall kunna läggas ner.
Så där står du fortfarande med två versioner av din tjänst vilket innebär att du har två system att drifta och underhålla med alla extra kostnader som hör till.
Hm. En parkeringsplats tar upp ungefär 10 kvm. Om man i stället byggde ett femvåningshus på platsen skulle bostadsrätterna kosta 5x10x100.000:- = 5 miljoner. Med 5% ränta skulle de kosta 250 000:- per år. Boendeparkering som kostar mindre än det måste ju vara ett klipp.
I den kalkylen måste du räkna på faktiskt kvadratmeterpris och väga in kostnader för underhåll, uppvärmning o.s.v.
Timpriset för några kvm ouppvärmd asfalt är då ofta redan högt idag, även med städning, snöröjning o.s.v. inräknat. En effektiv parkeringsplats är upptagen hela tiden. I en effektiv trafiksituation är det olika bilar som nyttjar den. Rent krasst kan man applicera samma logik på en bostad. Effektivast är om den är bebodd konstant, typ ett hotell. Fast nu är ju vi människor inte funtade så rent biologiskt. Det är viktigt att vårt boende endast delas med de vi räknar som familj. Att låta en främling använda din säng när du är på jobbet ligger ganska långt bort för de flesta, även om det är det effektivaste nyttjandet av ytan. För väldigt många sträcker sig detta även till bilen. Om man har behov av bil vill man helst ha sin egen och inte i första hand dela den med andra.
Vilken fråga?
Mitt inlägg handlade om att jag tycker att det är rimligt att begränsad gatumark används på ett sätt så att det medför störst samlad nytta. Att ställa upp mängder med bilar på dyrbar mark är enligt mig och många andra ett dåligt sätt använda utrymmet.
Tyvärr förstår jag inte vad invånarantalet i Öresundsregionen, flygplatser, breddgraden Stockholm ligger på och den sibiriska sydkusten har med mitt inlägg att göra.
Inlägget ovan hamnade fel
Väldigt underhållande att Stockholm är så mycket dyrare än Oslo! Bor inne i centrala Oslo och där ligger beboerparkering på 5700 per år eller 1900 om du har en ren elbil. Sen är de galet dyrt att stå på gatan utan beboerparkering typ 60 kronor i timmen utanför mitt hus. Men de gör ju också att de oftast finns parkering för de med tillstånd 🙂
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/priser-for-beboerparkeringstillatelse/#toc-1
Hellden är inte Stockholmspolitiker längre utan sedan ett år tillbaka sitter han i riksdagen. Numera är han också språkrör. Att avgiften för boendeparkering höjs är alltså inget beslut han varit med att ta.
Helldén är mer en symbol för en politik som fortsätter utan honom. Gatorna inne i Stockholm byggs igen så att bilarna trängs undan av extremt breda trottoarer och cykelbanor. Se St Eriksgatan strax norr om St Eriksplan eller slutet på Fleminggatan västerut. Jag är rädd att stadskärnan kommer att dö ut.
Vad jag vet finns inga cykelbanor på Fleminggatan, endast cykelfält. Däremot byggs det på Mariebergsgatan.
Det är rätt.
Bryter inte kommunen mot lagen om de medvetet utelämnar poster i en budget?
Eftersom felparkeringar skett historiskt sett är kommunen enligt lag tvungen att ha med felparkeringsavgifter när de lägger en budget?
Någonstans finns det ju en vinst med att vi bilister parkerar rätt som uppväger att vi inte betalar felparkeringsavgifter.
Sen får vi se om det blir lättare att parkera när boendeparkeringen blir dyrare. Man kan ju hoppas men jag är tveksam, tror inte att 500kr mer i månaden får många att sluta ha bil inne i stan.
Problemet med Helldén är inte att han skulle vara en bilhatare utan problemet är hans vurm för hyrda elsparkcyklar som nonchalanta idioter kan lägga framför tunnelbaneuppgångar och andra platser så att synskadade bryter lårbenshalsen alternativt kör nämnd idioter i hög fart med elsparkcyklarna förbi fotgängare på trottoaren och skrämmer skiten ur dem.
(Bor i Stockholms innerstad och har haft bil där länge så jag vet vad jag pratar om)
Tyvärr så finns det en baksida med att politikerna vurmar för bilfria centrum vilket är synbart i många större städer där de har härjat.
De gamla butikerna flyttar ut då deras kunder inte hittar parkering och in flyttar den svarta ekonomin och öppnar nagelsalonger, frisörer, pizzerior, massagesalonger, tobakshandlare och affärer som till största delen säljer godis och läsk och andra affärsidkare som till största delen lever på att tvätta kontanter.
De “gamla” affärerna köps upp och inlämnas i kedjor som flyttar utanför städerna till köpcentrum.
Höjda avgifter för bilister i städerna är inte bara av godo.
Annars så brukar ju A-läge för kommersiella lokaler vara just på de centrala gågatorna med restauranger och trendiga butiker.
Det som skadat de fysiska butikerna de senaste åren är snarare internethandeln, inte begränsningar i biltrafiken i områden som har fullgod kollektivtrafik. Men den har ju slagit minst lika hårt mot de externa köpladorna, som borde vara drömresemålet för den som förespråkar obegränsad bilism.
Innerstäder där biltrafiken och parkingsmöjliheter har begränsat har påverkats mycket med tanke på att dessa hade ett exklusivt läge. Många mindre städer som har arbetat aktivt med att få in köpsugna bilister har inte drabbats på samma sätt.
Även i dessa mindre orter finns internethandel.
För en massa år sen pratade jag med en kvinna från Kina som växte upp i Beijing innan Kinas ekonomi börjat växa. Kort sagt den tiden då alla där cyklade. Poängen är att under hela sin barndom förbjöd hennes föräldrar henna att cykla för att det var alldeles för farligt med många olyckor. Något att ha i åtanke när en bilfri innerstad diskuteras…
och så en topp-3-lista över de värsta trafikanterna enligt min erfarenhet
1 – elsparkcyklister
2 – cyklister
3 – taxiförare
Jag tycker vi alla skall glädjas åt de bilister som sluppit böter och nu har råd med julbord!
För egen del var det en bidragande orsak att flytta från stan när parkeringstiden ändrades från 9-17 till 7-19. Plötsligt behövde jag boendeparkering för 1100 i månaden.
1100 i ränta motsvarade då runt 1 miljon i lån. Det fick man en del villa för.
Som boende i stan tyckte jag förövrigt att en stad utan bilar skulle bli rätt trist. MP:s drömmar är för många mardrömmar.
Stockholms parkeringspolitik är gravt misskött under många herrans år, precis som ekonomin i övrigt. Bara höja priser och skatter när man slösat.
Nu har jag bott i Berlin några år och kan jämföra. Parkering kostar endast i de verkligt centrala delarna och därmed även boendeparkering. Ansökan skickas in och erhålls efter någon vecka med nödvändiga papper och klisterlapp hämtas på Bürgeramt mot €20 i administrativ avgift. För TRE år..
Fin bild på Shurgard på Vanadisvägen, runt hörnet från där jag bor.
Men biltexten är felaktig, “Flera P med avgift ledigt”. De lediga p-platserna är alla på tomtmark och de är uthyrda, de flesta till Shurgard som kundparkering. Så de är inget för den som vill hitta en parkeringsplats, vilket oftast inte är lätt i dessa kvarter.
Det enda rimliga med miljön i åtanke är att riva 20% av Stockholms bebyggelse och återställa stränder,åkrar,skogar och bortdikade våtmarker, för varför ska bara landsbygden återställa 20% av sina areal till förindustriell tideräkning?
Storstäderna har väl snarare varit bättre än landsbygden på att skydda sina tätortsnära skogar från modernt skövlingsskogsbruk. Titta t.ex. på en orienteringskarta över Nackareservatet så får du se att det består av ganska mycket våtmark. På exempelvis Järvafältet finns äldre artrika kulturlandskap. Liknande förhållanden runt Göteborg.
Jag har iaf dragit mitt strå till stacken och har misslyckats med boendeparkering 3 ggr I Sjöstaden sedan i somras då vi flyttade hit. Ca 3000:- i böter hittills.
“Boendeparkeringsavgiften har sedan år 2016 legat fast på samma nivå och styrkan i styrmedlet har därför avtagit i takt med inflation och generell kostnadsutveckling. Den 1 april 2023 höjdes besöksparkeringsavgifterna i innerstaden i enlighet med beslut i kommunfullmäktige. Höjningen innebär att avgiften för boendeparkering i förhållande till avgiften för besöksparkering blivit mer förmånlig. Boendeparkering är en subvention och kommer så vara även med den höjning som kontoret föreslår, men för att åstadkomma bättre framkomlighet och fler lediga parkeringsplatser behöver även boendeparkeringsavgiften höjas.
Generellt bör dock understrykas att gatuparkering inte ska vara ett förstahandsalternativ, rörlig trafik är det primära användningsområdet för gatorna och parkerade fordon ska i huvudsak stå i garage eller ytor avsedda för parkering på tomtmark. I och med att kontoret samtidigt med höjningen av boendeparkeringsavgiften föreslår sänkta avgifter och längre uppställningstid för nyttotrafik gynnas den rörliga trafiken än mer, vilket ligger i linje med stadens framkomlighetsstrategi.”
Jag rekommenderar varmt alla att läsa hela beslutsunderlaget:
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2042210