Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna nu på morgonen. De svenska bankernas marknadsföringspersoner går ut hårt med att de inte vill att Riksbanken höjer den svenska styrräntan i morgon, eftersom det kan påverka bankernas vinster och personalbonusar. Facken sätter Tesla Supercharger i bojkott, vilket kommer leda till att Sveriges största laddnätverk successivt kommer stängas ner och stoppa övergången till elbilar.
Stockholmsbörsen backade igår med -0.42% för storbolagsindex OMXS30 och -0.67% för breda OMXSPI. Den svenska kronan är stabil inför morgondagens räntebesked från Riksbanken och dollarn hittas på 10:49 SEK medan euron ligger på 11:44 SEK. Guldpriset stiger till 674:- SEK per gram.
I USA var det ingen dramatik på räntefronten men små justeringar på tiondelars promilleenheter, men börserna backade. S&P-500 gick -0.20% och Nasdaq 100 -0.58%. FAANGST spriteade med Amazon i botten på -1.53% och Tesla i toppen på +2.38%.
Rövhatten, antisemiten, putinisten, vatniken och sydafrikanen Elon Musk har lämnat besked att TM Sweden AB är förbjudna att teckna kollektivavtal samtidigt som elektrikerna nu sätter Teslas Superchargernätverk, inklusive tillhörande transformatorstationer, i blockad så laddnätverket kommer successivt sluta fungera. Eftersom det inte är någon kostnad för facket med arbetsvägran så kommer detta hålla på för evigt och effektivt stoppa övergången till elbilar av alla bilmärken, där Teslas öppna laddstationer står för majoriteten av supersnabbladdningen i landet. Tesla kan skaffa egna elektriker, men de kan inte skaffa egna linjemontörer för elnätsbolagens sida av ekvationen och även den är nu satt i bojkott. Vad legaliteten i att monopolleverantörer som PostNord och elnätbolag sätter företag i blockad vore intressant att testa i domstol, men en sådan process skulle väl ta 5-10 år innan HD ger slutligt besked.
I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat nu på morgonen.
ASX 200 är oförändrad på -0.07%, liksom KOSPI på +0.05%, medan Hang Seng faller -0.35% och Straits times stiger med +0.69% tillsammans med Nikkei 225 på +0.29%.
Så kallade toppekonomer, eller egentligen bankernas marknadsförare och PR-personal vill inte att Riksbanken höjer styrräntan i morgon. Man är oroade över sina vinster och personalbonusar, men använder förstås olika argument för att skrämmas. Detta framgår tydligt i en artikel hos lobbyorganisationen Svenskt Näringslivs tidningen Tidningen Näringslivet.
Samtidigt uppger ECB:s chef Christina Lagarde att man inte har för avsikt att sänka räntorna utan att man ska försegla anden i flaskan genom att köra på hårt refererar Omni till Bloomberg. Vilket gör Nordbankens marknadsförares uttalande hos Tidningens Näringslivet intressant:
“Det främsta argumentet för att höja räntan är att kronan fortfarande är svag och att vi då importerar mer inflation. En höjning skulle göra växelkursen lite mindre svag och bidra till att inflationen fortsätter ned.”
Vi kan garanterat räkna med svagare krona och importerad inflation om Riksbanken inte höjer i morgon. Trots PR-kampanjen så är enligt Trading Economics fortfarande konsensus en höjning till 4.25% i morgon.
Vad jag vet var det väldigt tyst från bankerna när räntan var på krisnivåer, utan då håvade man med glädje in pengarna man tjänade på att få svenska folket och svenska företag att överskuldsätta sig som om det aldrig mer skulle bli normalräntor.
138 kommentarer
Har facket blivit en maffiaorganisation i Sverige? Börjar mer och mer kännas så
Den enda maffiaorganisationen är Svenskt näringsliv.
De tar avgifter från småföretagare men levererar INGET tillbaka utan fraterniserar bara med storbolagsVDar och gapar i media.
Men visst är det helt frivilligt att vara med i Svenskt Näringsliv?
Vad jag känner till ja – precis som i facken faktiskt!
Så det är frivilligt att stå utanför både Svenskt Näringsliv och facket.
Då är det ju verkligen maffiametoder som facket nu ägnar sig åt.
Om man är medlem så har man rabatt på en av avgifterna som man betalar till Fora. Mellanskillnaden gör det inte värt att inte vara medlem. Man få ju även råd och hjälp vid behov som medlem.
Men jag håller med om vi företagare inte känner att regelbördor och osv inte minskar, utan fortsätter att öka. Allt blir bara krångligare.
Tex vid årsskiftet träder nya regler in om förpackningar om att de ska kunna återanvändas. Det blir mysigt på Donken framöver med plast förpackningar kring burgare och strips, som har varit diskade flera hundra gånger.
Om man anser det är det väl bara att lämna Svenskt Näringsliv? Det är ju liksom inte så att de kommer sätta dig i blockad eller ens göra någonting alls.
Du, jag och övriga förvärvsarbetare i vårt avlånga land, skall nog vara extremt jäkla glada att det finns organisationer som ser vikten av att bibehålla den svenska modellen. Det är en otroligt styrka att vi slipper blanda in regering, riksdag och lagar, för att styra upp villkoren på arbetsmarknaden.
Varken arbetsgivarorganisationerna eller motparterna inom fackföreningarna vill att vi förändrar det och jag betvivlar att en speciellt stor del av befolkningen heller vill det, i synnerhet om man tar sig tid att ta reda på vad det innebär. Men man gör ju sällan det när man reflexgnäller på webben!
Kan ju också tillägga att det heller inte finns några partier i riksdagen som vill förändra hur reglerna ser ut på den svenska arbetsmarknaden.
Du kanske ska fråga dig varför varken fack eller arbetsgivare vill förändra något.
Facken får makt och tjänar pengar på det och arbetsgivarna håller nere kostnaderna.
De som förlorar är löntagarna, de får sämre villkor och lägre löner.
(Och då menar jag nuläget, facken har gjort mycket historiskt men det är irrelevant framåt)
Hur stort är det politiska underlaget för att förändra detta? Vilka partier i vårt land vill att vi river upp den svenska modellen och överför kontrollen till stat och lagbok?
Den svenska modellen har tjänat oss väl och kommer att fortsätta att göra det. Det sista vi behöver är i vilket fall som helts, att importera den kultur man har på arbetsmarknaden i USA där Elonwagen har sitt ursprung.
Huruvida våra partier vill eller inte vill ändra något är irrelevant, vad som betyder något är vad EU landar i och hittills har det sett ut som att de går i lagstiftningsriktningen.
Med facit i form av tidigare track record för våra politiker gentemot EU så kommer de uppvisa samma ståndaktighet som överkokt spagetti i försvaret av den svenska modellen. Därefter kommer de att överimplementera vad än EU beslutar, men givetvis skylla ifrån sig med vanlig frenesi.
Den svenska modellen som tjänat oss väl är precis som neutraliteten en “surviver bias” illusion. Svensk exceptionalism i sin prydno.
Vi lever inte i 1938 längre med ett självförsörjande svensk industri och go arbetarklass i majoritet. Idag är bara typ 10% LO-medlemmar och Sveriges vanligaste jobb är programmerare, inte skruvdragare på en fabrik. Sverige halkar allt mer efter på välståndsfronten. Man kanske ska reformera den svenska modellen och anpassa till år 2023 istället för att leva i backspegeln?
Självklart finns en arbetarklass.
Men det är inte en manlig ’metallare’ längre.
Här får man ju hålla med bloggaren, att förutsättningslöst plocka upp den “svenska modellen” och se vad som behöver justeras är nog inte fel men som med alla transformativa åtgärder under ordnade former.
Jag tror vi håller med varandra, ibland missuppfattar jag syftingar å det grövsta.
Jag har inga problem med att Tesla är i blockad etc.
Jag är rätt långt i från sosse, men jäklar vad jag står på facket sida i denna konflikt. Märkligt att det är samma högerkonservativa män som i andra ämne vill att människor “tar seden dit de kommer” nu inte tycker att man skal göra det. 🙂 😀
Under strecket
Vill ni att politikerna via lagstiftning ska styra arbetsnarknadens villkor (löner säkerhet, arbetstid,osv)
Eller
Ska arbetsgivare och arbetare diskutera fördelningspolitiken förlust/ vinst, säkerhet, arbetstider
Självutnämda diktatorn Putin har inga problem med vad en arbetares plikter är.
För inte är väl alla som skriver här välbärgade egenföetagare, några fler än mig får väl lön?
Seden dit man kommer är ju i andra sammanhang etnocentrisk facistoid jingoism! Men nu passar det.
Har varit fackligt aktiv. Facket behövs, arbetsgivare övertaget massivt annars. Sedan har vi det där med avtalsfrihet. Är man moraliskt skyldig att följa ett avtal under tvång annat än från lagen/staten? Lika bra att lagstifta om kollektivavtals tvång för företag med anställd. Så vet utlänningar som Tesla vad som gäller. Så behöver vi inte hymla med att svensk exceptionalism rimmar på korporativism.
Att postiljoner kan arbetsvägra är som om polis o militär skulle göra det.
Spegelbilden är ju att de som brukade tala om “den berikande mångkulturen” inte verkar tycka att amerikansk företagskultur inte alls skulle berika den svenska arbetsmarknaden. Själv tycker jag nog att svensk kultur är bättre i bägge fallen.
Det räcker för mig att Musk säger njet. Oavsett vad jag tycker om blockaden.
Ett jävla dubbelmoralande att bilarna inte har med Musks dravel och rövhattande också. Han får ju pengar in via bilar till sitt twittrande bland annat.
Världen hade helt enkelt varit bättre utan Musk , Tesla och annat.
Någon annan hade byggt Starlink och elbilar helt enkelt och vad gäller SpaceX så finns det även andra där men de har inte samma fanboisskara.
@HERMANN VON PINKENSTRÅHLE
Själv tycker att det är mycket bra att ha avtalsfrihet och föreningsfrihet. Att ingen utomstående organisation ska kunna lägga sig i vad jag kommer överens med någon utanför den organisationen.
Men tydligen är det många svenskar som tycker att korporativism är en bra sak. Den “svenska modellen” innebär helt klart korporativism. Inte lika hård och tuff korporativism som i Italien under 1920- och 1930-talen, men ändå korporativism.
Möjligen ska vi vara försiktiga med att peka ut boven och ta ställning i denna fråga när vi inte har något annat på bordet än diverse partsinlagor. Det jag dock personligen kan stå för är att jag är genuint ointresserad av att importera en enda princip, något tillvägagångssätt, handlingsförfarande, rättsprinciper etc. till från amerikanskt näringsliv eller politik. Tycker det mesta dom har passar bäst i USA.
Word. Mycket åsikter i frågan.
Helt rätt!
+1
USA är sämst, utom när vi måste räddas från oss själva här i Europa, igen!
(de borde låtit kejsar Willy vinna så hade inget av detta hänt)
Ser så ut. De som lyxstrejkar nu kan bittert få ångra det i framtiden, men den konsekvensen verkar de inte tänka på. I en hårdare konkurrens om jobben så är en lyxstrejk i cv:t inte bra.
AMBULUS: Lyxstrejk??? … Snarare som så att den nu pågående arbetsmarknadskonflikten är den mest angelägna sådana i modern tid! Och detta eftersom den rör grundvalarna om hur svensk arbetsmarknad fortsatt skall fungera!
Det kan snarare kanske vara ett tecken på att LO:s dominerande roll är på väg att ebba ut. Rätt vad det är kanske vi ser en svensk Lech Wałęsa stiga fram. Dispyten med hamnfyran är ett tecken i skyn och SAC skulle säkert vilja ta rollen, men de har nog straffat ut sig i svensk allmänhet genom att historiskt vara alltför aparta. Vad som förmodligen kommer att avgöra riktningen är hur det blir med EU:s tankar inom området.
EU vill säkert ta ifrån oss konkurrensfördelen arbetsfred.
Som de gjorde med elpriset och vill göra med skogen.
PENTIVARG: Jag kan snarare tänka mig motsatsen! D.v.s. att både LO-förbunden och tjänstemannaorganisationerna i ljuset av det som spelar upp kommer att konsolideras och gå starkare ur det hela.
Vad gäller syndikalisterna så är de en totalt perifer företeeelse som inte spelar någon som helst roll på svensk arbetsmarknad.
Ja, om man strejkar för att någon inte vill skriva på ett papper som en massa andra inte heller har skrivit på, inte ens de som numera avlönar gammelfackpampen Stefan Löfven. Då är det en lyxstrejk.
AMBULUS: Det rör sig inte om motvilja att skriva på ett papper. Det rör sig från Teslas sida om att vägra acceptera rådande praxis på svensk arbetsmarknad.
Vad sedan detta skulle ha för koppling till Löfven och Rud Pedersen framstår som synnerligen oklart. Men skulle så vara fallet att någon svensk facklig organisation finner det angeläget att teckna kollektivavtal med Rud Pedersen finns vad kan ses inget hinder mot framställan därom.
Massvis med företag i Sverige utan kollektivavtal. Massvis med anställda i Sverige utan fackmedlemskap. Praxis säger du.. Löfven moralpredikar om att det ska finnas kollektivavtal, själv verkar det inte vara viktigt när han tog sitt jobb, kanske lönen var så tilltalande att moralen fick stå åt sidan? Den uppenbara kopplingen är naturligtvis dubbelmoralen.
AMBULUS: Det är sedan länge allmänt känt att där finns företag i Sverige utan kollektivavtal. Dessa är för övrigt ej heller medlemmar i arbetsgivarorganisation. Det är också sedan länge väl känt att där finns anställda som ej är fackligt anslutna … brukar vanligtvis gå under namnet Gulingar och Svartfötter …
Angående Löfven så är väl ej helt säkerställt om dennes kontrakt med Rud Pedersen är att betrakta som en anställning eller som ett konsultuppdrag eller alternativt som ledande befattning enligt LAS och om det första under vilket avtalsområde det i sådant fall sorterar och därefter vilken facklig organisation som kan tänkas vara avtalsbärande i sådan situation.
För mig är det hela rörande Löfven och Rud Pedersen inte fullt så enkelt som du tycks uppfatta det.
Kom alldeles precis en biografi om Musk på svenska. En av hans affärsidéer är att sänka säkerheten så lågt som tillåtet i Tesla för att minska tillverkningskostnaden.
https://www.nrk.no/norge/tesla-ansatte-organiserer-seg-i-hemmelighet-1.16641657
I Norge är det inte heller så konfliktfritt, blir säkert en blockad i hela Europa.
Ni som inte gillar att vi försvarar den svenska modellen kan ju börja fundera på vilket land som har det så mycket bättre.
Personligen som höginkomsttagare med familj så försvarar jag den svenska modellen. Allting fungerar hyfsat i Sverige även om jag gärna sett mer disciplin i skolan och mindre fokus på diagnoser.
Man undrar ju vad Elin är så rädd för. Finns många internationella företag som har utveckling och produktion i Sverige och det verkar inte som att kollektivavtal för företagande omöjligt.
Eller handlar det bara om principer?
Kul att du frågar! Det jag stör mig mest på är hyckleriet, eller sosseriet som man också kan kalla det.
Tex “JAG ska ha hög lön och kollektivavtal på mitt jobb men när jag som konsument går och handlar, då ska det vara billigt och bra, sannoliokt producerat av låglönearbetskraft men skit samma!”.
Eller “De där rovgiriga företaget jag jobbar på tänker bara på sin vinst och inte på personalen, men jag vill gärna ha maximal avkastning på mina spar-och pensionsfonder, skit samma om det är på bekostnad av någon arbetskraft i tredje världen”.
Lite generaliserat men så här tänker vi alla mer eller mindre och det må vara. Vi är alla kapitalister, låtsas inte om något annat när solidariteteten för tillfället passar just dig.
Vad har du för källor på att folk tänker så?
Ska vi upplösa nationalstaterna?
Kan finnas nackdelar med det.
> vore intressant att testa i domstol, men en sådan process skulle väl ta 5-10 år innan HD ger slutligt besked.
Arbetsdomstolen är högsta instans. Ibland enda instans och ibland för tingsrätten.
för = först
Nja, finns helt andra lagar som hanterar postutdelning, inklusive EU-lagar. Även andra lagar som hanterar elnätsmonopolen och kundförhållandena där.
Kan mas försätta bilprovningen i blockad? Förhindra besiktning av Teslor är väl nuclear option.
Föreslog det härom veckan. Även försäkringsbolagens handläggare kan införa blockad så man inte kan försäkra sina bilar.
Då blir det dyrt! https://www.tff.se/
Jo men legaliteten i en blockad prövad väl ändå av arbetsdomstolen?
Fackliga blockader torde vara helt legala. I Sverige har maffians utpressning lagstöd.
Jag tippade att 40% chans/risk att Riksbanken beslutar oförändrat. Men jag vet ju inte hur resonemanget går i slutna rum, så kanske rätt meningslöst att tippa. En fluga på väggen hade varit kul.
*60%
Finns tre utfall, 0.1 % chans för sänkning.
Allt annat än att höja vore hål i huvudet.
Vid senaste årsskiftet så låg RB 0,5%-enheter över ECB, nu ligger man lika. ECB har alltså under året höjt 0,5%-enheter mer än RB och kronan har sjunkit därefter.
Så 50 punkter nu så man åtminstone är ikapp ECB vore lämpligt. Då stärks kronan och precis som uttalandet som citeras i bloggen så skulle då den importerade inflationen minska drastiskt.
Tycker att det skiftat lite fram och tillbaka senaste tiden bland diverse experter. Vi får se i morgon.
Riksbanken signalerar 30 procents sannolikhet för en styrräntehöjning i november. Riksbankschef Erik Thedéen uttryckte den sannolikheten som hög på presskonferensen efter septemberhöjningen.
Nu var det ju ett tag sedan, men lurar ändå på om det inte blir oförändrat. Men beslutet en höjning ökar.
I vilket fall: Om Riksbanken är helt eniga om en höjning i morgon så blir jag överraskad. Sannolikt att de har olika åsikter.
På tal om olika uppfattningar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ekonom-uppenbart-att-rantevapnet-inte-biter–90nxen
Ibland undrar jag ifall inte all lobbying har blivit ett för stort problem och på något sätt behöver bättre motkrafter. Våra politiker är nog inte alltid tillräckligt vassa och klarsynta.
You don’t say…
W0t? Är inte politikerna det skarpaste och smartaste gänget i Sverige?
Kan de vara sämre än ekonomer? https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
Stopp för el och gasstöd till tyska konsumenter,.kan påverka elpriset positivt för Sverige då tyskarna inte har råd att förbruka lika mycket.
https://www.energinyheter.se/20231121/30370/tyska-energipriserna-kan-skjuta-i-hojden-efter-omstritt-domstolsbeslut
Noterade detta. De har dessutom massiva subventioner till sin industri.
För övrigt, senaste summeringen av kostnaderna för den jättelika havsvindparken Doggers Bank landar på hisnande 145 miljarder SEK och den producerar ca 30% mer energi än Olkoulito 3, som landar på 110-120miljarder.
Det ger inte så stora skillnader i produktionskostnad som många tror.
Dessutom behövs som bekant andra produktionslag för att täcka upp vindkraften.
https://www.rechargenews.com/wind/first-turbine-within-days-at-worlds-largest-offshore-wind-farm-dogger-bank/2-1-1495636
Ja, kostnaderna är ju ungefär liknande men lite lägre för vind till havs och betydligt lägre vid vind på land.
Men är det egentligen avgörande. För att ersätta allt fossilt lär vi behöva massiv utbyggnad av bägge kraftslagen. Så det är bara inse att elen aldrig kommer kosta som förr utan kommer ligga på vad ny vind och kärnkraft kostar, dvs typ 80-120 öre.
Börjar gasen flöda igen så blir det lägre en stund men den tar ju slut nångång så det är väl bara en fråga om det blir dyrt nu direkt eller om 20 år.
Ungern går mot diktatur, inför ny vallag med inspiration från Putin.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ny-vallag-f%C3%B6resl%C3%A5s-i-ungern/ar-AA1kk7uL
Nej då nu får du minsann skärpa dig! Orban och Fidesz gör bara detta av en fullständigt altruistiskt omtanke om Ungern och Ungrarna. Allt annat är ren och skär lögn, det har han ju själv sagt när han pratade ut med Tucker Carlson och han skulle minsann aldrig förmedla något som inte var både grundligt faktakollat och tillika sant…
[sic!]
Vilka grunder finns för slutsatsen om inspirationen?
https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2022/juni/europadomstolen-rysk-lag-om-utlandska-agenter-bryter-mot-europakonventionen/
Inga alltså?
Demokratins nedmontering följer samma mönster. Jag tycker det är en dålig utveckling, vad är din ståndpunkt?
Du glömde oligark. Musk uppfyller alla krav för att kallas oligark.
Behöver man inte då samverka med staten, mer Stenbeck än Musk?
Ordet är fritt, välj din egen definition. Är ju sen gammalt.
Ser att Koenigsegg gör reklam för Teknikföretagen och kollektivavtal. Går tydligen att gilla dessa även som framgångsrik spjutspetsbiltillverkare alltså. Men Elon är Elon.
För övrigt är det rätt talande hur Tesla ser på det hela när man (enligt artiklar i media) skriver om arbetstagarna att “i gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö”.
Så rättvisa villkor och god arbetsmiljö är tydligen inte något självklart i Elons värld, inte ens något man måste erbjuda för att locka till sig arbetskraft, utan istället något man först måste förtjäna. I annat fall förtjänar man att ha det miserabelt. Förstår nu varför han är en ryzzkramare också, det måste ju närmast vara ett idealsamhälle enligt honom!
Du kan ta pojken ur Sydafrika…
Uttalar mig inte kring konflikten då jag anser att båda sidor är rövhattar.
Men. Teslas superchargernätverk ÄR det största och billigaste nätverket.
Även icketeslaägare kan ladda för 3,5 (eller nå sånt) med ett billigt abbonemang utan bindningstid.
Ionity som var största “hotet” har ju höjt priserna till 7+ kr även med abbonemang. Så det är ju enbart puckat ladda där nu. Ofta strulande laddare med.
Hade tänkt använda superchargers på min väg norrut med en icketesla i jul men nu får jag göra en plan B med.
För övrigt anser jag att en höjning imorgon är kritisk.
Sen kan det få peaka där. Men importerade inflationen är den största skurken
Det blir ju en balansgång mellan att hålla valutan under armarna och att inte sänka konjunkturen för mycket p.g.a. för höga räntekostnader. Det senare är i sig ett valutasänke. Men jag är också inne på din linje.
Naivt att tro att Sverige kan påverka en internationell konjunktur. En halv miljard människor i EU, Sverige är 2%.
Dock måste makthavare hela tiden blåsa upp sin betydelse för att kunna motivera sin makt och sina löner.
Det finns dock, eller kanske fanns, “makthavare” som jobbade på att spela ner sin betydelse utåt. När jag jobbade på en PE firma (och faktiskt även på banken) så gjorde vi allt vi kunde för att flyga under radarn, verka i skuggorna, inte märkas publikt. Allt för att de ersättningar vi drog in inte skulle dras ut i ljuset, vi var på den tiden i sanning “the silent professionals….” eller kanske mer “the silent greedy assholes…” det får väl ligga i betraktarens ögon.
Idag verkar dom dock ha börjat gilla rampljuset, kanske en generationsfråga?
Ja, i stort är det ju så. Men konjunkturen varierar även mellan länder inom EU/Eurozonen.
Vi är ännu en bra bit under en långsiktig normalränta, så det är bara att höja!
Det är för billigt att låna och för dyrt att spara i Sverige, vilket behöver rättas till. I och med att det har varit så under extremt lång tid, så är det dessutom behov av en rejäl overshoot åt andra hållet för att rätta upp skutan.
Vi behöver större omsättning av bostäder, vi behöver minska konsumtionen rent generellt och vi behöver återmigration av överflödig arbetskraft/oanställbara. Allt detta fixar en rejält höjd ränta.
Att en höjd ränta tenderar att stärka kronkursen är iofs beklagligt för oss som vill ha en dyr dollar och dyr euro, men man kan ju inte få allt.
??
Dollarn och euron är ju rekordsvindyr. Ser ingen direkt fördel, om man inte vill ha sämre svensk konkurrenskraft på sikt och utveckla lågvärdesproduktion i Sverige (ännu mer).
Räntan är nu över den normala långtidsnivån 3%. Sett till hur ekonomin fungerar klarar inte Europa så mycket högre ränta än dagens, och vi är långt inne på overshootområdet redan.
Din idé om 3 % som normal långtidsnivå bottnar nog i ditt bostadslån.
Normalränta skall ligga två procentenheter över inflationen. Inflation mäts i förändring av penningmängd och kan vara positiv eller negativ.
Jag refererade häromdagen till en debattartikel där författarna med hänvisning till informella uppgifter hävdade att Svenska Kraftnäts kostnader för stödtjänster såg ut att hamna på 20 miljarder i år. För tydlighets skull vill jag påpeka att jag refererade till uppgifterna såsom kommande från en debattartikel och dennas källor som informella.
https://www.svd.se/a/zEo7w1/feltankt-om-kostnad-for-ny-karnkraft-skriver-debattorer
Ovanstående artikel får kritik från en företrädare för Svenska Kraftnät. Hon konstaterar dock först att både kärnkraft och vattenkraft bidrar till elsystemet med rotationsenergi samt att kärnkraften också har en positiv effekt på överföringsförmågan. Den kostnad som uppgavs för stödtjänster i den tidigare artikeln var dock inte korrekta. Prognosen för årets kostnads är 6430 miljoner. (Som detta är en prognos hade det väl varit lämpligt att kapa en siffra eller två.)
https://www.svd.se/a/q1oevo/svenska-kraftnat-direkt-fel-om-kostnaden-for-stodtjanster
Nå detta är i sig intressant. SvK bekräftar alltså att kärnkraft och vattenkraft bidrar till stabilitet genom svängmassan. Kostnaderna för stödtjänster bör såvitt jag förstår slås ut på övriga kraftslag, huvudsakligen vindkraft. Med 33 TWh produktion på rullande 365 dagar så blir detta cirka 20 kronor per kWh i kostnader för vindkraften.
https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex
Vindkraften rabatteras således med detta belopp. Det förändrar en hel del i lönsamhetskalkylen. Samtidigt bidrar alltså kärnkraften med stabilitet i systemet, vilket man inte får betalt för. Här gäller alltså motsatsen, d v s kärnkraften ger en betydande rabatt på sina ”fakturor”.
20 öre förstås.
Tänker på ett uttalande från FI för några år sedan när argumenten inte räckte. “Att använda fakta är ett typiskt manligt sätt att argumentera”. Så för MP spelar detta ingen roll, ideologin övertrumfar fysikens lagar.
SJUNKBOMBEN: Ja faktiskt … så länge du kan övertyga en majoritet om att så är fallet så blir fallet på det viset. Det kallas demokrati. … Och instämmer utan föregående bedövning att från FI såväl som MP och V har i olika sammanhang hörts diverse synnerligen uppseendeväckande uttalanden. Och detta desto egendomligare eftersom i varje Valkompass jag deltagit senast gångna decennium så verkar det vara dessa tre partier jag alltid ligger närmast i åsikter.
@CHIEF KARLSSON
Fungerande demokrati bygger på att den röstande befolkningen är hyfsat upplyst. Det åstadkoms med en bra skola.
När populister som Tr*mp, Orbán och Magdalena Andersson kan dupera en oupplyst stor del av befolkningen fungerar demokratin dåligt.
Jag håller ändå med Churchill i hans omdöme om demokrati.
Populism oavsett politiskt läger är nästa alltid skadligt ur ett långsiktigt perspektiv.
SJUNKBOMBEN: Jag är böjd att till stor del instämma.
Och när finnarna fick igång OL3 sjönk elpriset tillbaka kraftigt samtidigt som det började blåsa
Intressant överslag på kostnader för stabilitet.
Området är dock långt från trivialt så överslaget är nog lite överdrivet negativt för vind skulle jag tro.
Klart är dock att det behöver utvecklats en mer träffande model för marknadsprissättning av stödtjänster så att det blir mer rättvist och och skapar rätt incitament.
Reaktorer är stora utslagsenheter som i sig skapar begränsningar på överföring och behov av snabb reglering. Hela vårt elsystem är designat efter att 1400 MW helt oplanerat kan falla bort. Det är inte gratis att lösa det heller.
Att ta bort så mycket produktion som vi gjort i söder är helt klar hål i huvudet och begränsar systemet, det lär ingen insatt betvivla.
Du har givetvis rätt i att detta är komplicerat. Mer komplicerat än i min enkla beräkning (överslag). Icke desto mindre är nog systemkostnader av en sådan storleksordning att i ett samhällsekonomiskt perspektiv kan man inte bortse från dem.
Stora vindkraftsparker kan också falla ifrån vid driftsfel i omriktarstationer eller kablar. Orsaker till att vi inte har full kapacitet i våra snitt mellan elprisomrdåen är för att kör du 4 linor på 90% och en faller ifrån kommer flödet överbelasta de kvarvarande 3.
Så det går inte att säga att bara kärnkraften är ett problem. Hela elsystemet har isåfall problem.
Och ju mer komplext det blir, desto fler stödtjänster och kringfunktioner och mer komplext transmissionsnät (orsakat av flera vindkraftverks som driver behov av ökad handel mellan geografiska områden) desto mer komplext och svår bedömt blir det.
Det går lätt och man har faktiskt kompenserat för max bortfall i Norden i dag.
Tesla är den enda elbil som går att använda om man kör på motorväg/långa sträckor i arbetet. Detta pga dess laddnätverk.
De som kör bil långt i arbetet är en kugge i maskineriet för att få olika verksamheter att fungera.
När Teslas laddare sätts i blockad drabbas landets infrastruktur och den kontinuitet som ett företag måste ha för att fungera. Därmed är blockaden systemhotande. Regeringen borde gripa in.
Att strejka är en sak, att agera på ett sätt som påverkar landet negativt är något helt annat. Facken borde skämmas.
Inga problem. Skicka ut alla elektriker att sätta upp fler CEE-uttag med mätare och betalning via Swish. Se lösningar!
Det hade varit fantastiskt. Men ganska otroligt.
LW skrev ovan att man kan ladda andra märken än Tesla på deras stationer så då haltar väl din logik betraktligt om du påstår att det enbart går att använda Tesla?
NOTE: Det finns ingenting de fackliga organsiatioerna har att skämmas för. Där råder en konstaterad arbetsmarknadskonflikt och vid en sådan konflikt är alla åtgärder tillåtna som ej genom separat lagstiftning eller legalitetsprövning i AD funnits ottillåtna.
På vad sätt en arbetsmarknadskonflikt inom lagstiftningens ramar skulle vara systemhotande överlämnas med varm hand till NOTE att förklara.
Du har nog rätt i att fackmaffian behöver inte skämmas. Det är lagstiftaren som borde skämmas för att den har legaliserat fackmaffians utpressningsmetoder.
Har du exempel på all denna samhällskritiska verksamhet som endast kan lösas genom långkörning med en Tesla?
I denna fråga är jag också faktiskt nyfiken!
En lattesörplande Saltsjöbadskärring som inte kan köra två odrägliga 08:a brats i yngre tonåren till Åre kan väl ändå inte kvala in…?
Missade att andra än Tesla kan ladda på Teslas laddnätverk. Mycket värre alltså.
Laddinfran, ex Teslas laddare, har en med få undantag en pålitlighet som inte funkar om man behöver komma i tid till ett möte. För att inte tala om priset, ocker är ett milt ord.
Har elbil med chademo, supernöjd, har sparat massor med pengar, men för långresor = nej. För resa som kräver laddning på väg och ankomst vid klockslag = NEJ.
Bloggaren har rätt: Detta förhalar övergången till elbilar vilket missgynnar oss alla. De som inte förstår vad en elbil är kommer att replikera med den ena latteindränka invändningen efter den andra.
Var inte direkt ett svar på frågan. Återupprepar frågan, vilken samhällskritiskt verksamhet gäller detta?
NOTE: Väntar fortfarande på en förklaring om vad i detta som är systemhotande.
Nu få ni ge er. Tror ni att man kör bil för sitt höga nöje? Hur många vita medelålders män (Åsa Romsons hatobjekt) sitter varje vardag i sina (el)bilar på väg till ett möte eller liknande?
En sådan vit man kan mycket väl representera ett företag med 100 anställda. Hur påverkas verksamheten om denna vita man inte dyker upp till sitt möte?
Tror ni att skatterna och lönesaldot kommer från himlen, kanske tom från Åsa Romson? Eller kan det möjligen vara så att de samlas ihop som ett resultat av blod, svett och tårar av folk som behöver bil för att utföra sitt värv?
I mina trakter är 10% av bilarna på vägarna elbilar. Dessa används av folk som jobbar. Begränsas de i sitt värv blir det mindre i skatt och mindre att konsumera = systempåverkade eller systemhotande.
Eftersom elbil med sin lägre energiförbrukning, noll emission bland folk, mindre buller, lite andra fördelar samt flexibilitet att köras på vilket energislag som helst så är en fördröjning av övergång till eldrift samhällsskadlig. Och ryssvänlig eftersom varenda droppe olja på marginalen kommer från Ryssland.
Nej precis – det finns ju taxiflyg!
Mitt svar var till Chiefen och Heasm. Snålar på min F5 …
Den vita medelålders männen kanske kan investera i en telefon och dator. Det kanske går att undvika att bristen på snabbladdstation för Teslan blir systemhotande genom att rädda mötet med en videokonferens?
NOTE: Vad tyngd Åsa Romson äger som argument i denna diskussion synes mig närmast outgrundligt. Därutöver att en bilpark om 10% av den samlade fordonsflottan skulle vara systemhotande är en bedömning som måhända inte delas av alla och slutligen som så att där existerar ju ett flertal fabrikat el-bilar förutom Tesla och dessutom ett flertal operatörer av laddningscentraler förutom nämnda Tesla.
Så därför … Dina påståenden om systemhot ser jag som i högsta grad överdrivna.
Felet i tankegången är snarare varför vanlig medelklass i Sverige nödvändigtvis skall ha råd med egen bil.
På landsbygden kanske, men där det finns skattefinansierad kollektivtrafik kan folk gott använda sig av den, i stället för att gnälla. Det är inte ett dugg synd om stadsbor/överbefolkning.
Wow, det här var verkligen level zero thinking i dess ädlaste form…
Fackmaffian sk*ter väl i att Tesla är den enda elbil som är användbar för att köra i arbetet?
Arbetare kör inte bil i jobbet. De jobbar på bruket.
Räknade lite på hur inflationstakten (årstakt) varit de senaste 3 månaderna i kontrast till de publicerade som är för de senaste 12 månaderna. (Källa SCB)
KPI 3,4 %
KPIF 1,5 %
KPIF-XE 1,5 %
Är verkligen linjemontörer med i facket i så hög utsträckning att det helt blockerar utbyggnaden för Tesla?
Tesla borde nu svara med att blocka alla andra elbilar från sitt laddnätverk. Fattar inte varför de inte redan gjort det.
Skulle det verkligen hjälpa mot blockaden? Vore roligt om man blockerade fack-pamparna från att skapa/använda tesla-konto och således hindra dem från att använda tesla supercharger. Då kan de inte ladda vare sig tesla-bil eller annan bil där.
Om det börjar drabba icke-Teslaägare så kanske LO inte tycker det är lika skoj
Kodifiera kollektivavtalsplikt. Avtalsfriheten är uppenbart bara en skimär.
Hur stor andel av de rent “hatiska” kommentarerna om IF Metalls konflikt med Tesla skrivs av Tesla ägare?
Jag hade inte heller gillat konflikten om jag varit Tesla ägare.
Tesla har blivit stora nog för att följa svenska marknadens regelverk.
Om Tesla slipper kollektivavtalet lär andra elbilstillverkare se det som en konkurrensfördel.
Vilket regelverk som Tesla inte följer syftar du på?
Den “svenska marknadens regelverk” hade nog mått gott av lite reformer.
Extremt bantad offentlig sektor, möjlighet att avskeda direkt utan anledning och full rätt att diskriminera från arbetsgivarens sida; det hade väl varit en bra början!
Tesla får köra ut dieselgeneratorer till de superchargers som behöver. Inte bra för miljön, men det är värre att ha kunder som hamnar i knipa på långresorna.
Intressant av Kadhammar om Musk. Fastnade för det här stycket:
” Musk ville i effektivitetens namn dra ner på säkerheten i bilar och i fabriken. Invändningar tolererades inte. ”Teslas arbetsskadefrekvens var 30 procent högre än i resten av branschen.”
Förstår inte varför så många vill försvara Musk? Är lite som när det visar sig att när det visar sig att random idrottare/musiker är ett svin och fansen ska till varje pris försvara den personen på grund av någon gammal prestation.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/RGM428/chock-for-elon-musk-och-tesla-att-mota-if-metall
Det här är knepigt, jag ogillar LO och jag ogillar Muskoviten. Men efter mycket övervägande så har jag kommit fram till att jag ogillar Muskoviten mer än LO, så heja facket i den här soppan!
Men skulle inte förvåna mig om det slutar med att Tesla lämnar Sverige.
Skulle inte förvåna mig heller alls om han lämnar.
Men vilken förlust det hade varit. Då kanske möjligheten att stötta rövhatten ekonomiskt helt försvinner.
Alternativet till att Tesla står på sig och vägrar LO-avtal är att nästa (IGMetall) stoppar Brandenburg-fabriken, som står för en 25-40% av bilproduktionen.
Finns nog inte på kartan. Musk är en smula enveten …
Det är därför Tesla kanske lämnar Sverige, för att visa för Tyskland att Tesla lämnar Tyskland om det blir strejk där.
Bra, så kan vi köra Volvo och VW i stället. För att inte tala om Renault. Världen står inte och faller med Tesla.
Aaah, Renault!!! 😍
Nej det var visst Ämliga Armén, pardon my French. 😎
Men var beredd att fortsätta köra fossilt (så länge det finns infra …) för nästan alla andra laddnätverk är undermåliga och skulle inte ha existerat alls utan Tesla/Musk. Några är under senkommen utbyggnad men de flesta har bara en eller två slangar.
@VILLAVOLVOVOVVE
Nej, undvik att köra kinesiska bilar.
Termonukleärt, som karln plägar säga.
Tesla Sweden är dessvärre som den blå papegojan.
Vid ev kommande upphandling av hantverkare etc tänker jag fråga om de har kollektivavtal. Gissa rätt svar?
Vi överlever som nation om ett enstaka företag lämnar landet; bättre att se långsiktigt.
Men överlever landet med en maffia som styr?
Jo, klart det överlever men vi blir fattigare.