Detta är ett gästinlägg av Magnus Karlsson, som har varit med på den här vändan till Ukraina. Magnus Karlsson är prefekt och professor vid Institutionen för civilsamhälle och religion vid Marie Cederschiöld Högskola, där han också leder Centrum för civilsamhällesforskning.
Under en dryg vecka fick jag som forskare följa med en liten fordonskolonn som fraktade humanitär hjälp från Sverige till Ukraina. Jag leder till vardags Centrum för civilsamhällesforskning där vi studerar framför allt människors ideella engagemang, frivilligorganisering och tillit till varandra. Nu gavs jag möjlighet att på vägen genom Ukraina föra samtal med kunniga nationella forskare och med ledare för ideella organisationer. Samtalen handlade om hur människor i Ukraina organiserar sig i kris- och krigstider, vad som driver medborgerligt engagemang och vilken betydelse tillit och korruption har för människors samarbete. Fram trädde en bild av det ukrainska civilsamhället som i delar framstår som överraskande starkt, men som i stor utsträckning skiljer sig från det svenska.
Civilsamhället är grovt uttryckt den del av samhället där människor gör saker tillsammans och som inte är staten, marknaden eller familjen. När människor samlas för att spela en pingisturnering så händer det i civilsamhället, liksom när de samlas för att fira gudstjänst eller ta hand om sin bostadsrättsförening.
I Sverige handlar civilsamhället ofta om organisationer, till exempel Röda Korset eller den lokala fotbollsklubben. Tre fjärdedelar av alla vuxna svenskar är medlemmar i en organisation – många i flera stycken. Vi är så vana vid att förknippa vårt civilsamhälle med organisationer att vi nästan tror att det är samma sak. Men även demonstrationer, chattgrupper och bagageloppisar kan vara civilsamhälle.
Ett starkt civilsamhälle – ett gott samhälle?
Det finns flera inslag i samhället som de flesta av oss tycker är bra, och som verkar hänga ihop: lycka, demokrati, tolerans, tillit, utbildning, anti-korruption, jämlikhet och samhällsengagemang. Även om forskare sinsemellan diskuterar hur de här och liknande företeelser hänger ihop, så finns det en ganska stor enighet om att de gör det. Och det verkar som om människors sociala tillit har med saken att göra. Om det finns en hög grad av tillit hos individer, grupper och samhällen, så följer många goda ting med det.
Sverige: ett gott exempel på väg att falla isär?
Sverige brukar ses som ett ”högtillitsland” – vi litar på folk i allmänhet. Vi brukar också komma väl ut i internationella jämförelser när det gäller till exempel demokrati, korruption, lycka och jämlikhet. Jag minns hur jag en gång talade med Ellinor Ostrom (som senare fick Nobelpriset) och då blev lite smickrad över att vara svensk. Hon påpekade hur svenska affärsmäns sätt att lita på främmande människor ofta sågs som naivt i internationella sammanhang, och att idealet istället var att vara vaksam, misstänksam och undvika att bli lurad. Men, resonerade hon, ni lyckas antagligen genom er tillit avsluta affärer mycket snabbare än de som ska dubbel- och trippelkolla allt. Även om ni blir lurade på var tionde affär så blir ni mer framgångsrika över tid!
Social tillit verkar alltså vara en framgångsfaktor. Men gängskjutningarna då, invänder någon. Den tidigare bilden av det fredliga, demokratiska och tillitsfulla Sverige har fått sig en rejäl törn. Troligen så finns det också ett samband mellan gängskjutningar och tillit, även om det nog återstår att reda ut hur det ser ut. I vissa geografiska områden finns en påfallande mycket lägre tillit än i andra och gissningsvis är att det framför allt i dessa områden som det gängrelaterade våldet sker. Eller lite grovt: det är ovanligt att hipsters på Södermalm i Stockholm, en grupp som framstår som särskilt tillitsfulla, skjuter ihjäl varann.
Den ukrainska paradoxen – låg tillit och högt engagemang?
Det främsta skälet till att jag reste till Ukraina hade att göra med den synbara paradoxen som bestod i att Ukraina vanligen ses som ett ”lågtillitsland” men samtidigt återkommande lovordades för sitt aktiva civilsamhälle. Överallt verkade människor stötta varandra, men samtidigt visar internationella data hur det finns en utbredd brist på tillit i landet. Hur går detta ihop?
Låt mig börja med att lyfta fram några siffror för att jämföra Ukraina med Sverige. Det är en naturlig utgångspunkt även om det – vilket jag återkommer till – nog inte ger hela bilden av skillnaden mellan länderna.
Den välkända studien World Value Survey visar att vara 27 % av ukrainarna tror att man kan lita på folk i allmänhet, medan motsvarande andel av svenskarna är 63 %. Transparency International visar att medan Sverige har sjunkit ner till en femteplats på listan över väldens minst korrumperade länder, så har Ukraina klättrat till en 116:e plats. Och när Sverige intar en internationell fjärdeplats i världen när det gäller demokrati, så hamnar Ukraina på plats 87.
Då den här typen av värden antas hänga ihop med engagemang i civilsamhället, så kan det ukrainska engagemanget förväntas vara lågt. Men så verkar alltså inte vara fallet. I stället skapas genom de samtal jag haft och de texter jag läst en annan berättelse om civilsamhällesengagemanget i Ukraina.
Sociala händelser snarare än sociala rörelser?
Den bild som framträder har sin bakgrund i att Ukrainas civila samhälle kan ses som mycket ungt: flera av de skildringar jag fått går tillbaka till när landet fick sin självständighet 1991. Från att ha varit en del av den samhällsstruktur som präglades av det gamla Sovjet, så ställdes landet nu inför att skapa sina egna ordningar.
Det här är inte platsen för att redogöra för Ukrainas moderna politiska historia, men utvecklingen förde med sig att stora delar av folket genom åren som följde formerades i ett antal ”revolutioner”, där den Orangea revolutionen (2004/5) och Euromaidan (2013/14) (som följdes av Krimkrisen) är de mest framträdande.
Under dessa sociala händelser tränades befolkningen, som sedan sovjettiden varit ovana vid att organisera sig självständigt, i medborgerligt engagemang, menar flera av de personer jag pratar med. Under den Orangea revolutionen var man väldigt ovan, men under Euromaidan visste man bättre hur man skulle göra där att samla sig.
Som historisk jämförelse formades det svenska civilsamhället genom sociala rörelser under 1800-talets första årtionden. Utifrån ett sådant perspektiv har det svenska civilsamhället alltså ett försprång om 150 år när det gäller att organisera sig, och kanske ligger utvecklingen av Ukrainas sociala rörelser fortfarande i framtiden.
Få av de ukrainare jag talar med ser dock organisering som något lockande. Medan svenskar närmast reflexmässigt organiserar sig kring gemensamma intressen och aktiviteter, så talar de ukrainare jag talar med om organisering som byråkratiskt och krångligt – och att man ju faktiskt kan göra insatser ändå. Ibland associeras föreningsdeltagande med det gamla Sovjet. Dessutom lyfts i flera fall fram hur det finns flera svårigheter (bl a skattemässiga) med att anställa människor inom ideella organisationer.
Vi hjälper varandra, berättar flera personer. När den fullskaliga invasionen drog igång trodde många att vi skulle bli chockade och viljelösa, men plötsligt hade vi samma mål. Känslan var nästan euforisk – ingen grälade, utan alla drog åt samma håll.
En ukrainsk forskare som jag var i kontakt med inför min resa visar tillsammans med sin kollega på flera intressanta bilder av det ukrainska civilsamhället i en nyutkommen artikel. Materiellt stöd och informell frivillighet i civilsamhället sköt i höjden efter den fullskaliga invasionen och blev påfallande vanligt, även med svenska mått mätt. Samtidigt blev det tydligt hur människor fortsatte att göra insatser utan att för den skull bilda organisationer. Och kanske behövs det ingen organisation för att knyta kamouflagenät tillsammans – en aktivitet som enligt en av personerna jag talade med hade blivit en närmast symbolisk handling och som förenade människor mer än vad man först kan tro.
Ett politiskt glastak?
En sak som jag först inte fick grepp om varken från de texter jag läste eller från samtal med de ukrainare jag träffade handlar om kravet på att staten (”the government”) behöver lyssna på civilsamhället. Det framställs i både texter och berättelser. Varför var man så noga med att understryka det?
Jag frågade och försökte förstå. Insåg att jag framstod som lite naiv när jag jämförde med svenska förhållanden, men samtidigt var min undran genuin: varför skulle inte staten lyssna på civilsamhället i ett land som sätter hela sin existens på spel i kampen för att få vara en demokrati? Jag tänkte på alla de dialogformer mellan civilsamhällesorganisationer och politiska företrädare som finns i Sverige.
De svar jag fick talade tydligt om en klyfta mellan stat och civilsamhälle i Ukraina. Hur staten, till skillnad från civilsamhället, ofta ses som fjärran och korrumperad, och att besluten fattas långt ifrån folket. Inte ens president Zelensky, som jag trodde var nationalidol, klarar sig undan kritik från de personer jag talar med. Presidenten verkar visserligen populär, men hans långtgående makt kritiseras, och en av personerna invänder att om nu Zelensky styr allt, så är han också ansvarig för
korruptionen.
Att hjälpa dem man känner
Istället återkommer de personer jag talar med till att man hjälper de människor man har nära. Man litar på dem man känner. På forskarspråk kallas det för partikulär tillit till skillnad från den generella tilliten som innebär att man litar på folk i allmänhet.
Ibland finns en vardaglig föreställning om att i de fall man är misstänksam mot allmänheten så har man desto större tillit till de personer man har nära. Forskare har dock visat att sambanden är mer komplexa än så: en hög grad av partikulär tillit är snarare en förutsättning för hög generell tillit. Data från World Value Survey visar också att svenskarna (78 %) mer än ukrainarna (58 %) litar på sina nära. Men kanske säger berättelserna jag får snarast något om distansen mellan det lokala civilsamhället och den nationella staten?
Jag funderar. Är det så att civilsamhället i Ukraina är starkt i den mening att många i stunden engagerar sig lokalt, men bräckligt till följd av bristande robust, nationell organisering? Att det därmed är oförmöget att ta ”nästa steg”: att till följd av sin storlek och organisation bli relevant för politiken?
Vad händer i framtiden?
Flera av de personer jag pratade med under resan betonar att man redan är igång med att planera för vad som ska hända efter kriget. När ryssarna kastats ut. Det är knappast några rosenskimrande bilder som målas upp – möjligen lågmält hoppfulla. Det mesta som sägs är att det nog blir mer av det som har varit: människor kommer att fortsätta att hjälpa varann och man kommer framför allt att hjälpa dem man har nära. När det behövs, resonerar man, så kommer folket att samla sig precis som tidigare.
Men hur kommer arbetet kring återuppbyggandet att koordineras, undrar jag. Jag ser framför mig hur internationella hjälporganisationer kommer att spela en roll, och hur stora summor pengar kommer att behöva omsättas snabbt för att så gott det går återställa allt det som förstörts i kriget. Här anar jag ett behov av tydlig organisering även i det nationella och lokala civilsamhället, och annars en uppenbar risk för en utbredd korruption och så kallade ”grant eaters”.
Hur ska internationella civilsamhällesorganisationer kunna ”docka in” i det ukrainska om de nationella och lokala organisationerna saknas?, frågar jag en av Ukrainas mest meriterade och rutinerade civilsamhällesforskare över en kopp kaffe. Jag har mina aningar om att förekomsten av internationella civilsamhällesorganisationer i Ukraina inte är nån okomplicerad historia. Forskaren ler varmt mot mig. ”International organizations?”, svarar hon spjuveraktigt. ”Komsomol”.
//Professor Magnus Karlsson, Marie Cederschiöld Högskola
61 kommentarer
Förbannat intressant läsning. Tack för denna.
Helt klart… Här fick man lite att fundera på 🇸🇪🇺🇦
Väldigt intressant det där. Nya aspekter för mig som jag inte tänkt på eller känt till. Kan bara säga att min egen tilltro till Sverige har minskat mkt dom senaste 10-15 åren.
Jag upplever att politiker och media inte sätter Sverige främst längre, utan istället orsakat en väldig massa trubbel helt i onödan. Försämrad energiförsörjning och försvar, massinvandring, dålig miljövård när det gäller fiske och östersjön, och en massa onödigt trubbel & regler för bilar / plastpåsar och cementtillverkning -:)
“upplever att politiker och media inte sätter Sverige främst längre”
Nä, de vill väl att Färöarna tar över, eller vad menar du?
Riktigt intressant och jag ställer mig i hyllningskören samtidigt som jag fick ett wake up call.
Så intressant läsning, igen! Nya svåra vägar i Sverige nu när kulturkrockar inte längre handlar om etnicitet och ursprung utan kanske istället om erfarenheter och tillit. Vad för ny engagemang bildas i vårt nu kanske något organisationströtta och överadministativa samhälle?
Zelensky vann presidentvalet med löfte att utrota korruptionen. Men, visst är han en del utav den. Eller var. Han var oerhört naiv i synen på korruption, som finns djupt inne i det Ukrainska samhället. Men, dagens samhälle , är en västanfläkt mot hur det var under Petroshenkos tid. Kriget har dock påverkat Zelensky och han verkar genuint engagerad i att försöka, om än inte utrota, så minska korruptionen.
Zelensky är mycket populär och innan kriget var det få som tyckte han hade för mycket makt. Men i ett krigstillstånd blir det oundvikligen så att maktbasen krymper. Jag tror de flesta ukrainare kan leva med det, just nu, för att istället vara tacksamma över att ha en av västvärldens modigaste ledare.
Tack ! mycket intressant!
Det jag alltid har svårt att få att passa in när det påstås hur korrupt Ukraina ska vara är hur förbannat effektivt allting ändå verkar vara. Tågen kör trots att det är krig, det som terrorbombats städas, lagas och återuppbyggs, och innovation och produktion på försvarsområdet går på högvarv.
I en korrupt stat blir de brott man utsätts för bara utredda om man mutar polisen. Här i Sverige är vi lyckligt fria från korruption, så här finns inte den möjligheten. Alla utredningar läggs ner, och det är lika för alla.
I en korrupt stat underhålls bara infrastrukturen som betjänar de finare områdena. Här i Sverige är vi lyckligt fria från korruption, så här tillåts allt förfalla jämlikt.
Att motverka korruption är viktigt, men för medborgarna spelar det ingen roll om skattepengar försvinner genom ineffektivitet eller genom korruption. Leif Östling hade rätt: “vad fan får jag för pengarna?” är det som spelar någon roll.
Hamnar ändå ineffektivitet under korruption, bara ett annat ord för samma sak?
Här definierat av NE som:
“korruption (latin corruʹptio ‘fördärvat tillstånd’, ‘förfall’, ‘bestickning’, av corruʹmpo ‘fördärva’, ‘förstöra’, ‘vanställa’), missbruk av förtroendeställning till egen vinning, främst genom tagande av mutor.”
“, så här tillåts allt förfalla jämlikt.”
Vad är det som förfaller så förskräckligt? Vi kanske har byggt fler asfaltsvägar än vi klarar av att underhålla, men vi som har levt ett tag minns alla grusvägar med blandade känslor.
Visst har vi en del bakgårds-järnväg av tveksam kvalitet. Men de hade kanske 40 km/timmen som hastighetsbegränsning när det byggdes, så det är inte konstigt att det går långsamt i dag också.
De centrala järnvägslinjerna hanterar extremt mycket mer trafik än för xx år sen.
De flesta betongförorterna är mycket trevligare idag än när de byggdes.
Elledningarna grävs ner i allt större delar av landet.
Så vad är det som är så jävla eftersatt?
En fundering bara, vad är en “bakgårds-järnväg”?
Gamla, oftast icke elektrifierade, spår som av någon anledning överlevde de stora nedläggningarna på 50-70 talet (vi har haft extrem mycket mer tågförbindelser i landet) . De har ofta något slags funktion som närpendel. Men av en eller annan anledning brukar de ha kvar trafik betydligt länge sträcka. Och tillförlitligheten är skit så fort det blir snö, löv, sol eller regn (bara lite överdrivet)
Vid en googling på Bakgårdsjärnväg dyker detta upp som enda förslag “En bakgårdsjärnväg är en privatägd utomhusjärnväg, oftast i miniatyr, men tillräckligt stor för en eller flera personer att åka på”. https://www.google.com/search?client=opera&q=Bakgårdsjärnväg&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8&bshm=rime/1
Järnvägarna är väl ett utmärkt exempel. Valfritt annat europeiskt land och många i Asien springer cirklar runt Trafikverket, som verkar tillbringa majoriteten av sin icke kafferastande tid med att önska att de slapp hantera en massa jobbiga trafikslag som inte är bil. Sveriges mest dysfunktionella myndighet i hård konkurrens från polisen, FK, AF, Sida med flera. Sedan hjälper det ju inte att de som gör halvhjärtade försök att trafikera eländet med sina smutsgrå tåg också styrs av varmluftsfyllda gödkycklingar.
Betongförorterna trevligare än när de byggdes? Kanske när de har sprängt bort allting.
Självklart trevligt med nedgrävda elledningar, men vad hjälper det när flaskhalsar och nedlagd produktion gör att vi balanserar på gränsen till att få turas om att ha strömavbrott?
Men jag är inte bitter.
Byggarbetsplatser kan vara både dammiga och röriga.
Dock intressant att man då tvingades begränsa byggandet av järnväg till 4 mil i timmen?
Sry..😉
Sk. Bakgårds-strömavbrott?
I vintras hade många ett stort antal korta strömavbrott i samband vid en låg nätfrekvens, dvs. gärna när det var mellan -30, -40°C..
Strömrusningarna blir enorma vid sådana scenarion, inte ovanligt att huvudsäkringarna brinner och de hus där människorna ligger ute på jobb, fryser sönder..
VA är väl rätt så eftersatt. Förr eller senare så kommer det att överallt bli enorma kommunalskattehöjningar för att ta itu med eftersatt underhåll av VA-näten, som naturligtvis egentligen inte skall belasta skattebetalarna, utan endast VA-kollektivet. Har man eget VA, så finansierar man ju helt dessa kostnader själv, så varför betala extra för välbärgade stadsbor?
Men är de så mycket värre än andra europeiska länder?
Enligt devisen, det är OK att vara kass om alla andra är det?
Ungefär 430-460 mdr i eftersatt underhåll på VA just nu vill jag minnas att prognosen sa.
Mycket läsvärt och bra gästartikel. Min erfarenhet är att i vissa länder behövs det en viss vaksamhet och misstänksamhet. Givetvis hjälper även en del små presenter (mutor). Men viktigaste är de personliga kontakter som upparbetas.
Tack Magnus, mycket intressant läsning! Problemet med vad man gör efter kriget får mig att tänka på gamla drottning Wilhelmina av Nederländerna, som i exil i England var mycket bekymrad för hur man skulle hantera “överlöparna” av holländare efter andra världskriget. Kan ha varit i boken “Soldaat van Oranje” jag läste det (men det var typ 25 år sen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soldaat_van_Oranje_(boek)
Alla länder som har levt under ockupation lär ha liknande problem – dock lär det vara större i ett land som levt med det sovjetiska arvet.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och tankar. Jag förstår att tiden efter kriget kommer att bli kärv. Framför allt om hjälpare utifrån och mottagare inte lyckas komma fram till ett gemensamt synsätt på hur de ska samarbeta. Lärdomen är att det är dags att redan nu kartlägga var det kan uppstå problem. Det får inte komma som en överraskning när arbetet påbörjas.
Pratade med en fransk affärsman i en bar i London.(2012) Han hade rest extremt mycket i Ukraina. Enligt honom är civiliteten betydligt högre i den delen av Ukraina som tillhörde Österrike Ungern.
Hur ser forskningen kring civilsamhället ut gällande Sverige, dvs. forskar man även på ett vis, som inte grundas ur ett Södermalmsperspektiv?
Personligen känner jag igen mycket av det ni verkar snappat upp i UA, när det gäller ett perspektiv från denna del av landet.
“Ett försprång om 150 år när det gäller att organisera sig”
Kan det vara så att i begynnelsen av en sådan period är krafterna stora och det händer mycket, låt oss säga de t.ex. första 15-30 åren, då till någon form av höjdpunkt, för att sedan befinna sig där något årtionde och sedan avtaga, efter tid och till slut nå en ny lågpunkt, när samhället åter igen centraliserats och i huvudsak kretsar kring en punkt och man får börja om igen?
Man kan fundera på om klyftan mellan stat och civilsamhälle endast är av ondo?
Hur stor är korruptionen inom statliga och kommunala bidrag till föreningar och civilsamhället. Ett häpnadsväckande exempel på detta var fallet med Folkbildningsrådet, där det upptäcktes att en enorm summa pengar hade försvunnit och var oredovisada.
Det är en påminnelse om att även vi måste granska och ändra hur våra gemensamma medel hanteras och fördelas för att säkerställa rättvisa och öppenhet.
https://www.riksrevisionen.se/download/18.1929b3b9183790c382f1c38/1664188280087/RiR_2022_20_Statsbidraget%20till%20studief%C3%B6rbunden.pdf
Jag finner icke så få beröringspunkter med de diskussioner rörande dessa sociologiska fenomen som redovisades av Lars Trädgårdh och Henrik Berggren i deras Är Svensken Människa som kom för cirka 15 år sedan. … För övrigt enligt min mening en av de angelägnaste böckerna utgivna i Sverige vid just den tiden.
Tack för en mycket läsvärd artikel!
Nu lärde jag mig något nytt idag också.
Jag skulle gärna se en reflektion på temat om ett år, för att se om något förändrats och om man kan se sammanhang.
[RAPPAKALJA RADERAD]
Du behöver vidga din umgängeskrets.
Lite vanlig hövlighet hade inte skadat heller.
Eller är det så att det finns andra som behöver vidga sin umgängeskrets och vyer?
Bomber och granater!
Har har vi någon som verkligen råkat illa ut i livets lotteri.
Jisses.
Vad är en bakgårds-järnväg?
Jag har litet mer rappakalja åt dig: https://folkochforsvar.se/content/forsvarsvilja-en-sjalvklarhet/
“2018 genomförde FOI tillsammans med Statistiska centralbyrån (SCB) en enkätundersökning till allmänheten om försvarsvilja och viljan att ställa upp för totalförsvaret. Sammanslagningen av svarsalternativen ”mycket villig” och ”ganska villig” resulterade i att 49 procent svarade att man är villig att ta en stridande roll (fara för liv), 77 procent icke-stridande roll (fara för liv) och 84 procent icke-stridande roll (ej fara för liv).”
Vi kan dock ta fasta på det av värde som finns i inlägget: man har varit naiv gällande Ryssland.
Hur ser den påstådda villigheten ut där Kalle K. bor?
Och hade undersökningen samma svarsfrekvens per capita i alla områden?
Inte olösligt ifall man tänker som pruttler, skicka de som uppfattas som annorlunda av det urbana i första ledet..
Låt helt enkelt de som jobbar för att få fram råvaror gå åt i första ledet.
Kalle Kula har flera poänger. Vi har ett stort antal EPA professorer, vetare o tänkare som i stort bara sprattlar o dinglar som lakejer åt rådande elit.
Kalle nämnde också de som gjort klassresan, men vet ingen återvänder frivilligt.
Nej, han har faktiskt ingen poäng. Bara extremistiskt svammel.
“Rådande elit”…jösses!
Synonymer till rådande: “förhärskande, förhandenvarande, dominerande, gängse, allmän, utbredd, aktuell, gällande, förefintlig, nuvarande, pågående, härskande, övervägande, samtida, störst, vanlig, vedertagen”
Synonymer till elit: “de bästa, utvald skara, toppskikt, kärntrupp, kärna, societet, grädda, överklass, nobless, honoratiores, crème-de-la-crème, det förnämsta, elittrupp, handplockad skara, samhällstopp, stamtrupp, topp, toppnivå”…jösses!
Kalle kulas sista 4 rader är väl det ni hakar upp er på, det gjorde även jag.
Han har dock rätt att det händer mycket i “bakgården”, det som utgör landet.
Sapiens
Läste Kulas text en gång till, tycker den blir bättre o bättre.den som såg kvällens program av Sverige möts, (svt) får ett skolboksexempel på offentlig producerad rappakalja, hyckleri, grandiositet med mera.
Se på vad folk gör, MK, inte vad de säger att de gör!
Om svenskar i så hög grad litar på varann, varför låser de sina hus när de går hemifrån? Det behövde man inte göra för 70-80 år sedan. Varför flyttar etniska svenskar bort från ett område, när migranter från andra världsdelar flyttar in? Googla på “Bostadssegregationen växer – fast alla är emot den”.
Problemet med tiliitsforskningen efter Robert Putnam och Bo Rothstein är, att den baseras på vad folk säger, inte vad de gör. Folk kryssar i “Hög” På frågan: “I hur hög grad anser du att man kan lita på folk i allmänhet: I hög mån…osv”.
Så folk pratar som om de litar på folk men i realiteten gör de tvärtom.
Skulle du våga ingripa om Du såg en kvinna misshandlas av en ung slyngel? I Sverige skulle jag absolut inte våga det, för jag vet att de allra flesta svenskar är urfega och att slyngeln kan ha en kriminell storebror. I det centraleuropeiska land där jag numera bor vet jag, att andra skulle hjälpa till, att jag inte skulle stå ensam mot misshandlaren och att polisen snart kommer.
Tack professo BG, då vet vi.
Ingen orsak. Ska egentligen vara “emeritus”, men jag är inte småaktig.
Jag är inte helt säker. Litar inte på att den svenska rättsstaten klarar av att ge mig det skydd som krävs.
Du har en poäng där.
Ponera att du vittnar i en rättegång.
Det är en offentlig tillställning.
Pga av vår tradition av öppenhet/ offentlighetsprincipen kan den du vittnar emot enkelt ta reda på din adress, civilstånd, barn , släktingar med mera.
Och denna information kan leda till kriminella handlingar.
…och såtillvida du inte har en hög rang i svenska samhället så kommer polisen inte att hjälpa dig.
Låter måhända cyniskt….men…
Det är inte förrän något skit händer som rättsstaten agerar.
Mycket intressant artikel! Stort tack för den. Intressant att se hur den tydligen provocerade vissa om man läser kommentarerna. Ingen nämnd ingen glömd.
Tack! Mycket intressant artikel som är värd att fundera över.
Mycket intressant och högaktuell läsning. Har funderat en del över det svenska civilsamhällets förändring sedan jag flyttade ut på landet för ca 15 år sedan. Upplever att sammanhållningen, viljan att hjälpa varandra och bidra till samhället har försämrats i vårt land. Även deltagandet i ideella organisationer har minskat och många föreningar har svårt att finna nya medlemmar.
I Sverige har en stor demografisk förskjutning skett till större samhällen och städer, vilket har gjort att människor blivit mer anonyma för varandra. Många flyttar flera gånger och byter bostadsort, vilket har försvagat viljan och möjligheten att värna om den plats man bor på och dess invånare.
På landet finns färre invånare kvar, och de som oftast ställer upp här är de äldre som fortfarande minns sämre tider. Alla, stad eller land, är upptagna med sina egna liv och de flesta i Sverige har fått det så bra att behovet att hjälpa varandra, och därmed organisera sig, har minskat. Många jagar efter mer pengar och ökad status och jag upplever en ökad egoism i samhället i många sammanhang. De enda ställena jag tycker att man idag finner en mer osjälvisk vilja att hjälpa är i de små lokala kyrkorna, som sliter för att hjälpa såväl lokalsamhället som ex flyktingar. Men även i dessa kyrkor är församlingarna åldrande.
Historiskt sett har Sverige länge haft ett starkt civilsamhälle, men är det verkligen så starkt än idag? Idag ser många sig som kunder med rättigheter istället för medborgare i ett gemensamt samhälle med både rättigheter och skyldigheter. Det starka civilsamhälle som en gång växte fram i Sverige, drevs fram av den nöd som en gång fanns i Sverige; fattigdom, svält, alkoholism, brist på demokratiska rättigheter och utbildning etc. Eftersom många länge har haft det gott ekonomiskt så finns det idag låga eller inga incitament till att bidra till ett bättre samhälle. Ofta är det numera några få eldsjälar som engagerar sig i flera föreningar samtidigt för att hålla dem igång.
Vad gäller Ukraina finns det mycket att säga, men utöver det uppenbara att ukrainarna länge levt i en diktatur (vilket vi Sverige inte gjort), så befinner sig ju delar av Ukraina på en nivå som kanske motsvarar ett svenskt 50-tal. Visst lever många ett modernt liv i städer i Ukraina, men många lever också på landet och är delvis självhushållande och ägnar sig åt yrken som ger mer praktiska och nödvändiga resultat än den uppsjö av så kallade “bullshit jobs” som finns i Sverige (uttrycket är myntat av antropologen David Graeber). Många ukrainare vet bokstavligen vad det innebär att slita för att få mat på bordet, något de flesta svenskar inte har varit i närheten av. Människor som befinner sig mer i livets realiteter och dessutom genomgått kris och krig är också mer benägna att hjälpa varandra. Om Ukraina kan få bukt med korruptionen i landet, är jag övertygad om att ukrainarna finner en väg att organisera sig tillsammans som över tid ökar tilliten, även om den kommer att skilja sig markant från den svenska vägen.
Japp, känns som en korrekt sammanfattning. Förvärva, ärva och fördärva.
Läsvärd artikel som väcker en hel del att tänka på hos mig iaf.
“Vi hjälper varandra, berättar flera personer. När den fullskaliga invasionen drog igång trodde många att vi skulle bli chockade och viljelösa, men plötsligt hade vi samma mål. Känslan var nästan euforisk – ingen grälade, utan alla drog åt samma håll.”
Är inte det äldsta tricket i boken om du vill en grupp att komma samman, tillför en yttre och gemensam fiende?
Det var min tanke också när jag läste artikeln. Anledningen till att människor samarbetar, trots avsaknaden av formella institutioner för detta, kan vara för att de befinner sig i en situation där de måste. Förmodligen är det så det svenska organiserade civilsamhället vuxit fram. Människor har insett att de måste samarbeta för att lösa ett problem. De hittar former för detta, som sedan etableras och så småningom institutionaliseras.
En nycket intressant och tänkvärd artikel för övrigt.
“Är det så att civilsamhället i Ukraina är starkt i den mening att många i stunden engagerar sig lokalt, men bräckligt till följd av bristande robust, nationell organisering?”
Ja, det låter rimligt.
För mig var professorns artikel en verkligt bra lektion om hur man på olika sätt kan se på frågan “civilt samhälle.” Jag undrar hur man skulle definiera och beskriva ett sådant samhälle i Sverige om man verkligen går på djupet. Jag vill varmt rekommendera de forskningsartiklar professorn hänvisar till.
Tack för ett bra initiativ. Mer sådant tack!
Det må finnas ett gap mellan staten och civilsamhället i Ukraina som gör att folk där önskar att staten behöver lyssna mer på civilsamhället.
I Sverige är däremot kanske civilsamhället och staten alltför sammanflätade. Det organiserade civilsamhället är tämligen beroende av stat och kommun för sin finansiering. Det är nog inte så bra för organisationernas oberoende.