Artikeln innehåller reklam genom annonslänkar för Kjell & Company.
Jag är knappast först på bollen, men jag har upptäckt att det numera finns vanliga AA och AAA 1.5 Volt batterier av litium, samt även 9V-battirier. Det förlänger tiden mellan batteribyten upp till 4x så man kanske bara behöver byta batterier i väderstationen vart fjärde år eller i rörelsedeckare vart åttonde år, eller brandvarnare vart tionde år. Detta är en välsignelse för oss som är fast i hemautomatiseringsträsket med sjuttioelva trådlösa givare som annars ständigt behöver batteribyten.
Förr fanns det visserligen batterier i litium i liknande storlekar, men de hade 3.6 V i spänning och väldigt udda användningsområden. Sedan finns det förstås knappcellsbatterier, och CR123 som ofta finns i kommersiell utrustning eller stora 18650 för den som är seriös i sina val av ficklampor, radioapparater och annan utrustning.
Men de allra flesta konsumentprodukter kör AA eller AAA.
Särskilt inom hemautomatisering.
Det gäller t ex Netatmos väderstation och dess olika sensorer, Phiiips Hues rörelsedetektorer (som också är suveräna termometrar med lång räckvidd utomhus via ZigBee) och många andra produkter.
Själv har jag enbart inom Netatmo sju separata givare, och tillsammans med rörelsesensorer blir det en bit över tio batterier. Och en del kan vara rätt bökiga att byta på grund av att de dels är vattentät och dels kan exempelvis kräva stege eller annan akrobatik för att komma åt.
Och sedan har vi alla dessa brandvarnare.
Litiumbatterierna är i detta sammanhang en ren välsignelse. Det kan rent av bli så att sensorn går sönder före batteriet tar slut..
För övrigt har jag nu städat ut alla gamla NiMH-batterier och tillhörande laddare. Tidernas sämsta uppfinning och jag har sedan länge helt gått över till vanliga alkaliska engångsbatterier, istället för svaga NiMH, som laddar ur utan att de används. Kass teknik som lanserades som något miljövänligt alternativ. Tror inte jag använt ett NiMH-batteri på 10-15 år. Alltid urladdade när man behöver dem. Ska man ha något laddbart idag så är det ändå USB som gäller, även för ficklampor och lyktor. Finns för övrigt portabla solpaneler med USB A och C idag, eller så använder man en solpanel med ciguttag och en separat USB A/C-laddare för det uttaget.
I alla fall så byts alkaliska AA och AAA nu successivt ut i sensorer och givare mot Kjell & Companys litium AA och AAA, samt 9V litium i brandvarnare i takt med att befintliga batterier tar slut. Det finns goda anledningar till att proffsutrustning som larm etc oftast använder litium CR123.
Gott att man nu kan gå över till litium även på konsumentutrustning. Ja, de kostar betydligt mer, men att ständigt slippa byta batterier i sensorer är värt det. För övrigt har rörelsedeckarna/termometrarna till Philips Hue klarat ca 2.5 år med vanliga alkaliska batterier. Zigbeenätverk är extremt energisnåla uppenbarligen. Får se om de klarar tio år med litium.
Sedan fortsätter jag med alkaliska batterier i ficklampor och liknande, som man hanterar manuellt och knappast är bökiga att byta, även om jag numera satsar på laddbara 18650 på nya större ficklampor, campinglyktor etc.
31 kommentarer
Klart intressant! Jag hade inte klart för mig att skillnaden i energinnehåll mellan alkaliska och litium var så stort – och ur det perspektivet är inte priset alls omotiverat tycker jag.
Postar så sällan, hittar inte knappen för det just nu, svarar på första…
Vad rör batteripack så finns nästal alltid en “BMC” battery-management-controller och om du parkerat ditt
batteri i garaget över vintern så finns det risk att nån (av tre?/fem?) celler laddat ner sig uder det BMC:n tycker är vettigt och därmed vägrar.
Finns en ganska bra brand ide kring detta…
Men om man föder, kontrollerat (typ 300 mA) manuellt battericellerna över typ 3V så kan återigen den vanliga laddaren ta över.
Har räddat flera batteripack på så sätt! Obs hitta ett aggregat med strömgränns, jobba utomhus.
Och om packet inte har en BMC så gör man nog bäst i att kassera det på något säkert sätt. Om man inte vet vad man gör.
Råa återuppladdningsbara celler med litiumkemi är inte att leka med. Visst är litiumbatterier säkra nog för konsumentanvändning, men det är för att de har den där BMC:n som säkerställer att man inte går utanför säkerhetsgränserna. Batteri=battericell+bmc. I förekommande fall kanske BMCn i själva verket är en enklare skyddkrets, särskilt i fallet med en enda cell.
Är dessa litiumbatterier uppladdningsbara? Och hum många mAh innehåller de?
Inte uppladdningsbara. Har dock ett uppladdningsbart AAA i en ficklampa, med eget USB-uttag i batteriet. Vet ej mAh.
Jo det finns även laddbara lithium AA och AAA. Dock inte dykt upp så mycket i butik vad jag sett än men finns att beställa på lite ställen, Aliexpress tex har en massa sådana varianter. Har inte hunnit testa det ännu själv men planerar att köpa en bunt sådana batterier till fruns LED-ljus då dessa “äter” AA batterier.
De laddbara lithium är inga höjdare enligt min erfarenhet. Den enda fördelen mot NiMh är att de har 1,5 V för apparater som funkar dåligt med 1,25 V som NiMh ger. Mina måste laddas med 5V vilket även det blir lite special.
Till “batterikäkare” som belysning till jul och mina gps:er kör jag med NiMh sen gammalt och då används dom frekvent och självurladdningen är inget problem. Köpte på min en hoper av IKEA:s 2450 som funkar bra för mig.
Är det en vanlig uppladdningsbar litium-cell i dem med en spänningsregulator som tar ner dem till 1.5V? Det skulle förklara behovet av 5V laddspänning (egentligen skulle det nog räcka med 4.2-4.5V nånstans i så fall. Iaf teoretiskt.
Dessa batterier är alltså inte litiumjon batterier utan primärbatterier av litiummetall-typ. De som är på 1,5V använder Li–FeS2 kemi, alltså en anod av litiummetall och en katod av järndisulfid, vanligtvis blandat med grafit i form av en pasta på aluminiumfolie substrat.
Batteritypen släpptes kommersiellt av Energizer 1989 i AA format och sedan tillkom AAA formatet 2004. Så batteritypen har funnits ett tag.
Denna typ av batterier brukar främst vara lämpade för applikationer med låg strömförbrukning, de har låg självurladdning och kan användas inom ett bredd temperaturområde. Lika bra brukar de inte fungera vid höga urladdningsströmmar, då brukar NiMH vara ett bättre val.
Konventionella NiMH har dock hög självurladdning, även om det numera finns typer med lägre självurladdning som man kan låta ligga relativt länge utan att de är tomma då man behöver dem. Ikeas NiMH brukar vara rebrandade Panasonic Eneloop celler.
Apropå brandvarnare: hur är det med brandsäkerheten med dessa litiumbatterier? Har sysslat lite med modellflyg som ju sedan en längre tid tillbaka använder litiumbatterier och där är det ju en ständig brandfara om batteriet laddas ur för fort eller om spänningen blir för låg om jag fattat det rätt. Litiumbränder är inte kul…
Ironin i att det är brandvarnaren som tänder eld på huset.
Ja man får ju hoppas det finns skyddskrets i dessa batterier, likt det gör i de dyrare 18650.
Nackdelen är ju i 18650 med den kretsen att dessa inte längre blir 65mm höga utan kan bli närmre 70mm.
Bränder i litiumbatterier uppstår främst vid hårda stötar. Ett mindre problem för brandvarnare, som dessutom är notoriskt jobbiga med att påminna om att batteriet håller på att ta slut.
Kan också uppstå om vissa specialfall har inträffat. T ex om cellen laddats medan den varit för kall, eller laddats ur alldeles för djupt. Eller om den laddas med för hög spänning av någon anledning, eller om den blir för varm…
Lär ju inte inträffa i en brandvarnare dock. Iaf om det inte redan brinner.
Alkaliska AAA (tiopack) kostar 4:- per batteri och litiumvarianten (fyrpack) kostar 25:- per batteri. Det kan det vara värt för att slippa arbetet med att byta.
Med den prisskillnaden så vill jag nog också se skillnaden i kapacitet. Trist nog så anges den väldigt sällan vilket gör att man inte kan göra någon sorts prisjämförelse. Att hosta upp 25x mer för batterierna bara för att de räcker längre i ospecificerad omfattning känns lite sisådär…
Kostar alkaliska 4kr/st och litium 20kr/st, får jag att litium kostar 5 ggr mera. Sedan får man avgöra kapacitets skillnaden. Om den inte anges borde det ändå finnas möjlighet att ta reda på dessa data. Med ökad skillnad i kapacitet minskar skillnaden i driftkostnader mellan dessa typer. Naturligtvis är det även en fråga om bekvämlighet.
Lithium AA kör jag med till handhållna gps vid fjällvandring. Håller mycket längre, tål kyla mycket bättre och det bästa av allt, väger mycket mindre! Gram är viktiga när man bär det på ryggen. Kjells brukar kosta runt 20kr/styck med det är värt varje krona vid rätta tillfällen.
Vikt per timme strömförsörjning är väl extremt mycket bättre.
Ah perfekt i våra led-ljus av stearin. Har stört mig på att laddningsbart NiMh inte ger tillräckligt starkt sken så jag har varit tvungen att köra alkaliskt.
Mhm jag fick själv samma tanke och började använda just Kjells engångs-litiumbatterier i svåråtkomliga sensorer och liknande med låg strömförbrukning. Såsmåningom märkte jag att det var mycket varierande kvalitet på individerna: I många fall tog de slut mycket tidigare än beräknat utifrån sin kapacitet, pga att en cell dött när de andra hade god spänning och förmodligen då kapacitet kvar.
Så även om idén är god skulle jag rekommendera ett annat märke. Kanske ett som är förknippat med just god batterikvalitet.
För övrigt har NiMH som tidigare varit skräp faktiskt kommit upp sig i kvalitet och kapacitet och dykt i pris; Till och med IKEA har helt ok NiMH numera, även om de inte är ideala att installera där enheten inte har egen strömtillförsel som t ex sådant med solcell eller där det gäller backupbatteri.
Framför allt har de fått mycket bättre “hylltid ” istället för giga- mega- multihöga siffror för en hypotetisk laddkapacitet.
Tyvärr kommet jag aldrig ihåg vilken förkortning det är som ger bäst hylltid 🙁
LSD var det tydligen (2trådat ner).
Jag har testat litiumbatterier (AA och AAA) i olika produkter, men jag är inte imponerad i förhållande till vad reklamen säger och till vad de kostar. Nu igen använder jag istället alkaliska batterier (ej laddbara) och laddbara NiMH-batterier som är minst lika bra och dessutom billigare.
På tal om kassa NiMH-celler så finns det en nyare generation celler som kallas för “Low Self-Discharge” (LSD), som passar bättre i apparater som drar lite ström. Gamla vanliga celler laddar ur sig på ett par månader medan LSD-cellerna håller laddningen i flera år.
Eneloop kan man söka på. Har också funnits rebrandingdeals som t ex Amazon basics om man vill stödja dem, vet inte om det fortfarande är eneloop-celler i dem dock.
LSD-cellerna har lägre totalt energiinnehåll, sist jag var uppdaterad var 2100mAh de största cellerna, att jämföra med vanliga celler på 2500mAh. Vanliga celler passar väl bättre i situationer där självurladdningen inte är ett problem, t ex energislukande leksaker eller så.
Oavsett är det nog inte värt att ha eneloop-batterier i t ex en fjärrkontroll.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06-aa-1-2v-50504692/
Börjar ledsna rejält på att byta batterier hela tiden och har för tex närvarosensor gått mot mmWave (radar) som alltid är på via 5V USB adaper eller 240V AC.
Fördel med radar (jmfr med PIR) är att man inte behöver vifta med händerna i luften efter några minuter.
Nedan kopplas lokalt in fint till Home Assistant via ZigBee.
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 274,32kr 46%OFF | ZigBee Wifi MmWave Human Presence Motion Sensor With Luminance/Distance Detection 5/110/220V Tuya Smart Life Home Automation
https://a.aliexpress.com/_mraW040
De där är guld, har släpat såna hemåt från USA sen 2007, när jag köpte min Garmin GPS 60CSX, klart bra i kyla och för långa driftstider.
NiMH-batterier förvaras lämpligen i en laddare som kan underhållsladda. Då är de alltid laddade när man behöver dem.
Är det ryskt nickel i batterierna eller kongolesiskt kobolt?
Känns viktigare att tänka på än vilken chokladkaka man äter.
Borde vara olagligt med engångsbatterier, oavsett sort.