Till hösten kommer dygnsarbete för räddningstjänsten att stoppas, vilket kan göra att stora delar av rikets brandmän kommer säga upp sig. Lobbyorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner skyller på EU-regler, men i andra EU-länder använder man det tillåtna undantaget för räddningstjänst. Frågan är vad det är för agenda som får aktörer hos SKR att sabotera svenskt totalförsvar – vill man halvera kostnaden för räddningstjänst genom att halva styrkan säger upp sig, det är ju inte SKR:s hus som brinner ner eller personer som dör i trafikolyckor i väntan på räddning, eller är det avsiktligt för att slå ut svenskt civilförsvar inför ett kommande angrepp?
Den uppmärksammade EU-regeln om elva timmars ihållande dygnsvila omöjliggör att räddningstjänsten och ambulans har dygnspass, där man sover i beredskap i väntan på larm. Eller snarare så väljer SKR att göra denna tolkning, fastän det finns undantag som t ex omfattar Försvarsmakten, men också går att applicera på räddningstjänsten.
Det undantaget görs också i de flesta andra EU-länder.
En läsare som jobbar som brandman hos en internationell organisation skriver följande till bloggen:
“Skulle detta gå igenom leder med största sannolikhet till att många väljer andra yrken. 74% har i enkätsvar bekräftat att man seriöst överväger att byta yrke om det går igenom. Det skulle också anstränga den redan mycket ansträngda Rib-verksamheten om det går igenom. Vad detta skulle innebära för Sveriges civilförsvar behövs väl ingen vidare förklaring. Speciellt med tanke på att yrket är av utformning och tradition väldigt erfarenhetsbaserad.
Skulle vilja bidra med några av mina erfarenheter. Ute i Europa är det mer regel än undantag att arbeta enbart dygnspass. Har eller har haft kollegor från, Portugal, Spanien, Italien, Grekland, Israel, Rumänien, Schweiz, Frankrike, England, Tyskland, Belgien, Holland, Tjeckien, Skottland, Norge och Finland. Dessa arbetar som regel enbart dygnspass, enda undantaget är vad jag vet Storbritannien, som arbetar delat dygn, nu är de ju inte heller kvar i EU så det kanske inte spelar så stor roll längre. Det finns dock andra exempel ännu längre ut på skalan där man t ex i Paris arbetar flera dygn i sträck.
Det råder heller inte någon aktiv debatt att plocka bort detta i dagsläget på något håll [annat än i Sverige – reds anm]
Tycker mig inte sett att detta tydligt framkommit någonstans i denna debatt. Måste säga att det låter ganska snedvridet att hänvisa till EU när detta uppenbarligen bara gäller i Sverige.
Utöver detta upplever jag mig ha uppfattat lite varierande hållning till så kallade EU direktiv. Detta efter att ha bott och arbetat här i Frankrike under flera år. I Sverige diskuterats länge EU lagar kring subventioner på drivmedel etc. Medans man här genomför dessa över en natt. Man kan väl säga att vi ser det som obligatoriskt medans man här nere mer ser det som en god rekommendation. Det här sista kanske saknar substans i denna fråga och är min högst personliga uppfattning, men det sätter väl ljuset lite på skillnaden i förhållningssätt.”
Räddningstjänsten är förstås en oönskad och kostsam utgift för kommunerna, och kan man dra ner på den sparar man mycket pengar som kan gå till politikernas hobbyprojekt istället. Om man skyller på EU och får 30-50% av personalstyrkan att säga upp sig blir det många sparade miljoner.
Det är ju främst inte kommunernas hus som brinner ner eller politikerna som sitter fastklämda döende i en bil efter en trafikolycka. SKR skiter förstås i konsekvenserna.
En annan aspekt är att räddningstjänsten ska dubblas för att kunna hantera krig. Om man först halverar räddningstjänsten slipper man ökade kostnader. Säger erfaret folk upp sig går den organiska kunskapsöverföringen under, även om man lyckas rekrytera gröna ännu skarpt oprövade brandmän.
Man kan också fundera på om det pågår infiltration av främmande makt inom SKR, med syfte att lamslå svensk räddningstjänst inför ett kommande angrepp mot landet. Det är dock upp till Säpo att titta närmare på vad för personkopplingar och formella eller informella transaktioner som kan ligga bakom.
Till Expressen säger förbundsdirektören för Räddningstjänsten Storgöteborg att:
“Man kan nästa tro att det är Putin som skjuter in frågan för att ställa till det här”
Lars Klevensparr, förbundsdirektör Räddningstjänsten Storgöteborg
Varför kommer då många säga upp sig?
Brandman är inte högavlönat, men kan ge stor tillfredställelse i yrket. Samtidigt jobbar man som helttid typ ett dygn av tre och kan spendera övriga två dygn med familjen eller driva eget företag vid sidan om. Många drygar ut lönen genom att arbeta som rib – räddningstjänst i beredskap – ute på mindre orter där de bor när de inte är i fulltidstjänst på heltidsbrandkåren och blir lokalt ett mycket värdefullt tillskott som erfaren heltidsbrandman.
Dygnsarbete gör också att man kan jobba långt hemifrån. Lokala heltidsräddningstjänsten i Skene har enligt Markbladet t ex personal som bor i Trollhättan, en och en halv timme bort. Om man istället ska jobba korta dagliga arbetspass blir sådan pendling ohanterlig och personal säger upp sig.
Även deltidsbrandmännen inom rib-verksamheten kommer drabbas. De får ju inte få larm inom elva timmar från sitt ordinarie jobb, och kan därmed bara vara i beredskap några få timmar per dygn vardagar. Idag brukar man ha beredskap 24 timmar eller 12 timmar, eller en hel sammanhängande vecka beroende på brandstation och räddningstjänstförbund. Detta blir helt omöjligt att kombinera med ett jobb givet SKR:s tolkning av EU-reglerna, vilket är huvudinkomstkällan för de som tjänstgör som rib. Heltidsbrandmän kan inte längre tjänstgöra som rib på sin lediga tid heller och måste alltså sluta även på deltidsbrandkåren.
Någon borde granska de inom SKR som driver denna unika tolkning av EU-reglerna om elvatimmarsvila. För de vill inte Sverige väl – och när din närstående ligger döende fastklämd i en bil – kom ihåg var du hittar skulden, nämligen snart på Sveriges finaste och dyraste adress i Stockholm där SKR bygger ett miljardskrytbygge intill Centralstationen för det är för jobbigt att ta tunnelbanan två stationer till Slussen idag. Det är inte EU, utan SKR:s fel.
Det står specifikt att bland annat brand- och civilförsvar kan undantas. Ändå vill SKR alltså sabotera svenskt civilförsvar och räddningstjänst. Det kan alltså bara vara med flit.
SKR:s tolkning kommer även drabba sjukvården och omsorgen, där man t ex inom omsorgen kan ha delade dagar där man jobbar morgon och kväll, eller inom sjukvården med bakjour av läkare och specialister, samt omöjligör rimlig schemaläggning för ordinarie läkare, sjuksköterskor och undersköterskor.
SKR:s tilltag är extremt destruktivt och kan enbart vara för att avsiktligt sabotera svenskt totalförsvar och göra sig av med halva räddningstjänstens personal och tillhörande kostnader, då möjlighet till undantag existerar.
83 kommentarer
Man borde ju inte bry sig om vad SKR tycker om någonting eller gör. De är ingen auktoritet i någonting och är inte en myndighet. En märklig konstruktion utan insyn som saknar auktoritet och inte har i en demokrati att göra.
Kände inte till SKR så mkt tidigare, står på deras hemsida;
“SKR arbetar med att stödja utvecklingen av uppdraget som politisk ledare i att styra och leda en kommun eller en region samt att stärka demokratin.”
-> stärker demokratin, för att skapa delaktighet och medskapande på ett tidigt stadium för att tillsammans bygga bra beslut.
Luddigt uppdrag, politiskt flum, spyr på denna typ av organisationer med svindyra arvoden som inte är orienterade att förmedla service åt samhället utifrån det kapital som borde förtjänas.
Jag blir ledsen och förbannad, men framförallt bekymrad över att så många “förståsigpåare” öht uttalar sig i denna fråga genom en kommentar eller flera, när man uppenbarligen INTE har förståelse för situationen. Utan att gå in på detaljer, men se till att minnas när Polisen drev igenom en rad försämringar med arbetstider och lön och helt plötsligt förlorat en stor mängd erfarna och kompetenta poliser till den privata sektorn bl a. Det kommer att ta lång tid ytterligare innan man kommer ikapp igen. Detta handlar om den “svenska socialistiska modellen”, det rör sig om ca.24.000 tjänster och avundsjuka, även den, “den svenska……”. Skämmes!
SKR är en arbetsgivarorganisation, precis som Svenskt Näringsliv eller Sveriges Hamnar. Det kan man ju dra sina egna slutsatser i från, jag tycker agerandet verkar helt in character.
Men det blir kanske som med tågvärdarna nu, att nån buteljaxlad idiot i fluga går ut i media och bara “alla kan ju släcka bränder, vi kanske kan ha en app där man bokar räddningstjänst vid behov”.
Ben, jag ringer dig! Jag dammar av några gamla slides från fina firman och så kör vi igång ett AB på temat “Rescue As a Service” (egentligen finns det ju redan men nu tar vi stålarna) eller “ras”, nej vänta, ah fan vi får slipa på förkortningen men det här luktar pengar lång väg, skattepengar till dig , mig och våra nya lyxliv!!!
Bara att outsourca tjänsterna några nivåer.
Ben Dover. Jag håller med, jag jobbade som konduktör (tågvärd) på ett lokaltåg i min ungdom, och blev medveten om de många riskerna i arbetet och hur mycket man måste klara av som tågpersonal. Jag var mestadels den enda kvinnliga konduktören på den tiden.
Som konduktör kunde man få en smäll på käften av nåt fyllo eller en kaxig tonåring när som helst. Man fick ofta tillkalla polis när det uppstod handgemäng. Tåget kunde drabbas av en brand och då måste man evakuera tåget genom tillgängliga nödutgångar i vissa riktningar, ta ner stegen från hatthyllan och hjälpa/lyfta ner alla passagerarna och barnvagnarna till spårområdet på ett säkert sätt. Men först efter att strömmen till kontaktledningarna var bruten och när inget mötande tåg kunde köra över passagerarna, som kunde irra omkring. Kvinnor med barnvagnar, småbarn och gamlingar med rullator eller käpp, oroliga och arga människor finns sannolikt med bland passagerarna.
Bara tanken på att låta ett fullsatt pendeltåg köra utan tågvärd, med de viktiga nycklarna i fickan, som kan öppna dörrar och nödutgångar, och säkerhetsutbildningen, får mig rysa av obehag. Någon knarkare kan t o m attackera lokföraren och hugga honom i ryggen. Under och efter min tid var det dock konduktörerna som fick ta emot väldigt mycket stryk.
Senare har även bussförarna fått väldigt mycket stryk, t ex när passageraren försökte komma in i bussen med en pösande, rinnande och stinkande bensindunk i handen, med den följden att bussföraren blev misshandlad, när han vägrare släppa ombord taxiföraren, som hade drabbats av soppatorsk i taxibilen. Våldet sägs drabba även brandmän och ambulansförare nuförtiden.
Jag drabbades som tur inte av några olyckor, men hamnade ofta i handgemäng med folk som vägrade köpa biljett. Om det börjar brinna ombord på ett tåg, är det bråttom och om lokföraren är ensam i förarhytten längst fram, kan det ta onödigt lång tid att larma och rädda. Det som jag hade mest problem med i det jobbet var att koppla ihop godsvagnar, när koppeln vägde 15 kg och det fanns många orutinerade lokförare typ “vad händrer när man vrider på det här handtaget?”
Fylla på jobbet: en annan obehaglig händelse var när lokföraren K.K. var stupfull och ropade på mitt namn hela tiden i högtalarna, Han ville att jag skulle komma fram till förarhytten och köra, utan någon förarutbildning. Jag blev alldeles förtvivlad. Men plötsligt steg brovakten ombord på tåget och gick in i förarhytten och tog spakarna och körde vidare mot stan. Han hade varit anställd länge och var pålitlig, men någon förarutbildning hade han inte, heller. Onykterheten och haschrökningen var stora problem bland personalen, särskilt på kvällarna. Min egen hyresvärd på den tiden, B.T, var tågledare med en ännu viktigare säkerhetstjänst, pga att hans uppgift var bl a att lägga om tågvägar och ställa om växlar. Järnvägen hade flera enkelspåriga avsnitt, med inväntande av ett tågmöte. Han hade blivit omplacerad till en annan järnväg flera gånger pga fylla på jobbet. Många kom till jobbet bakfulla, om de inte försov sig, och vissa gjorde det flera gånger per månad, och de blev också tillfälligt omplacerade till en annan järnväg som straff, under tre eller sex månader.
Skulle ni anmäla era arbetskamrater för fylla på jobbet/fylla i säkerhetstjänst på jobbet? Föraren på pendeltåget kan också lukta sprit, och utan tågvärd som kan upptäcka sånt och ordna att föraren får blåsa i ett instrument, kan fyllan på jobbet passera oupptäckt. Det var inte vanligt på den tiden att tvingas blåsa i ett instrument.
Tågvärdarna kan vara lokförarens livförsäkring och vice versa.
Om en svensk myndighetsperson läser ett skrivfel “avrättning” i stället för “anrättning”
kan jag ge mig tusan på att det skulle bli en avrättning…
Konstigt att det inte tycks påverka andra myndigheter med liknande arbeten. Jag arbetar i en myndighet där vi tillämpar “förtroendearbetstid” där man kan arbeta hela dagen, 08-16, och sedan ha “sovande” jour 16-08 (vilket mycket väl kan leda till att man är vaken den allra största delen av natten). Frågan om arbetstiden har inte över huvud taget diskuterats.
Jag vet inte om jag tycker det är fel. Det finns massor av arbeten i olika branscher som går dygnet runt med skiftgång och de har inget inget dygnsarbete. De får pallra sig till jobbet obekväma tider och arbeta 8 timmar.
Bara det faktum att det går att ha företag och andra jobb vid sidan av och, om jag förstått det rätt, bara arbetar 7 dygn i månaden tycker jag visar att det är för lite innehåll i en heltid.
Men om personalen anser att det är ett bra upplägg och man pallar med passen, ska då inte det få vara vägledande?
Att “man får pallra sig till jobbet obekväma tider”, låter snarare som att man ska försämra för att brandmän minsann inte ska ha en så glassig tillvaro, snarare än att det finns något faktiskt syfte.
7*24=168 timmar i månaden. Det är normal heltidsarbetstid.
Dock så har jag tänkt på det – 7*24 = 168 vilket blir en fulltid men jag har en bekant i en annan bransch som sover på jobbet och då är det 25-30 kr/timmer som gäller.
Har brandmän full betalning när de har sovande jour?
Fullt betalt, jag arbetar endast dygn. Vecka 1, tors. Vecka 2, mån, fre, sön. Vecka 3, tis. Vecka 4, ons, lör.
Om de måste sova på arbetsplatsen får man hoppas de har lön under tiden. 25-30 låter som att man kan vara hemmavid med en hyfsat frikostig inställelsetid.
Japp, rejäl skillnad mellan att sova på arbetsplatsen och vara hemma med familjen. Dessutom kan de när som helst behöva jobba, det är inte avslappningssömn. Ibland kan man dygna vid större bränder.
30 sekunder från sovande till att sitta i bilarna för flygplatsbrandmän – 60 sekunder till för att ta sig till nedslagsplatsen. Efter ca 110 sekunder slutar flygplanskroppen hålla emot värmen och alla som är kvar i planet… ja ni kan tänka er.
Nja. Sovande jour (på arbetsplatsen) ersattes med 25-30 kronor i timmen.
Detta var i privat sektor – personlig assistent.
Inom vården har de som sover inte full lön för den tiden.
Det vet jag. Men, de sover på arbetet med fullt betalt, istället för att ha jour.
Jag hade sovande jour inom Kommunals avtalsområde (jävla skitorganisation) där fick vi betalt för hälften av sovande jour tiden, resten nån symbolisk summa om á 30kr eller liknande.
Det var en avsevärd kvalitetssänkning på vården som bedrevs före och efter interventionen.
Jag är inte kvar.
För övrigt jobbar brandmännen 40 timmar per vecka, och inte 37 timmar per vecka som resten av svenskarna, eftersom de inte får ledigt på storhelger och röda dagar.
42 i veckan i snitt för Storgöteborg.
Jag är så trött på den här jämförelsen av att sova på jobbet för Räddningstjänsten och Ambulansen med Äldreomsorg eller privata sektorn. Tror ni på allvar att stresspåslaget man får från ett larm, för brand, trafikolycka, hjärtstopp eller annars där de är fara för liv går att jämställa med en “brukare” som ringer på klockan och behöver gå på toa eller en receptionist som behöver gå upp och öppna dörren på ett hotell..
Hur tror ni kvaliteten på sömn är efter ett larm? Tror ni de är möjligt att somna efter ett larm där det varit fullt stresspåslag, eller där man fått hantera dödsfall.
Jag vill verkligen inte förminska äldreomsorgens jobb, dom om några ska ha mycket högre ersättning än vad de har idag. Men vår “vilotid” som de kallas, är inte på något sätt de samma som andra arbetens sovandejour.
Nej det är väl därför man inte vill ha sådana arbetsförhållanden, och istället låta brandmännen få en god sömn hemma.
Jag kan hålla med dig om att stresspåslaget man får från ett larm, för brand, trafikolycka eller hjärtstopp är enormt. Jag är lättstressad.
Jag har jobbat inom vården och ett par gånger inom hemtjänsten, där den sista bussen gick kl 11 på kvällen och det fanns inga lediga parkeringsplatser i närheten, så att jag hade kunnat ta bilen till jobbet. Personalen sa åt mig att lägga mig direkt på golvet med kläderna på och sova, för det var så de flesta där gjorde, sa hon. På somrarna låg det folk överallt på golvet i kafferummet, sas det. Många gjorde dubbelpass varje dag.
Precis 42/h vecka = bilaga R.
Svårt med djup sömn om du ska på 90sek sitta klädd i bilarna med ca 4-6 minuter framkörning och ansvara för liv och död…
Bilaga-R =42h/v för skiftgående brandmän i Sverige.
Inget annat…
Olika branscher har över tid hittat olika lösningar som av olika anledningar passar just den branschen, vilket också leder till att personal söker sig till just den branschen. Om det inte är ett stort problem (tex för hälsa, personalförsörjnng, arbetsmiljö eller liknande) och verksamheten fungerar, så finns ingen anledning att ändra något.
Don’t fix what is not broken!
Skillnaden är ju förstås att dessa är verksamheter där det faktiskt jobbas 24h per dygn.
Personalen på brandstationen sover på natten omän under jour. I många av yrkena är det faktiskt endast undantagsvis man behöver bryta sin sömn. Man kan fråga sig ifall man får så mycket sämre vila av att gå och lägga sig och sova i 8h eller att vara “ledig” i 11h varav 3 går åt till att köra fram och tillbaks till jobbet?
Notera också om man skall paragrafrytta de där reglerna så skulle man ju bara för den som har nattjouren endast kunna acceptera 5 timmar ytterligare arbetstid i anslutning till jouren. Det låter ju inte som det skulle bli det mest populära passet på dygnet precis, sen skall man ju försöka pussla in dagpass däremellan.
Skrev min masteruppsats om arbetstider och sömn, det finns en del studier som visar framförallt att brandmän – om än väldigt varierande, inte sover så bra på sina jourer. Med det sagt är det nog stor skillnad på “aldrig” stationer som typ Ringhals och Paris centralstation.
Man kunde se att markörer på stress var högre hos brandmän i och under joursömnen. Men som sagt, väldigt varierande både på situation men också individ.
Jag arbetar på en station med ca500-700 larm/år
Jag sover dåligt på mina nattpass…
Du har uppenbarligen inte förstått rätt och du borde läsa på lite i frågan istället för att uttala dig i frågan.
De lägger i princip näsan i allt som en kommun eller region kan tänkas pyssla med. Politiskt styrd genom representanter från kommunerna och regionerna, inte transparent och med högst oklar status rättsligt.
Som sagt, finns ingen anledning att bry sig om vad SKR tycker.
Jag har också svårt att se varför man skulle vilja sabotera dygnspassen.
Har räknat på det och det går åt lika mycket personal så det kan inte vara en kostnadsfråga.
Skillnaden blir att med dygnspass så sover brandmännen på stationen – utan dygnpass så kommer det brandmännen till jobbet .. som sitter och tittar på tv eller sover – vad ska de annars göra när det inte händer något mitt i natten på en brandstation?
Dygnspassen är perfekta då det blir så mycket färre pass per månad. Att hacka upp det kommer försämra massa.
Har hört att de som gör dygnpass jobbar 7 dygn i månaden.
Om man har olika arbetsbelastning olika delar av dygnet är det lättare att anpassa arbetsstyrkan med skiftgång istället för dygnspass
Hur tänkte du där egentligen? Att man skall ha mindre personal på natten om det är mindre arbetsbelastning då? Vad har du då tänkt dig att den minskade personalen skall ta sig till ifall det faktiskt skulle komma ett larm? Behöver man mindre folk vid brandsläckning på natten eller? Eller behöver man inte någon ambulanssjuksköterska vid patienten om det är natt?
För att inte tala om personliga assistenter? Hur tänkte du där? Att de bara skall jobba vissa nätter?
Poängen med jour är ju att kunna ha personalen ifall det skulle uppstå behov.
Som vanligt är Sverige bäst i klassen i EU. Tänk om vi ibland vågade sitta vid ett fönster, titta ut och drömma om att hunden äter upp läxan.
Bäst i klass? Direktivet kom 2004. Sverige är sämst i klassen i denna fråga, då man inte hanterat den i tid och nu försöker göra en paniklösning
https://sverigesradio.se/artikel/nya-schemadirektiv-vacker-blandade-kanslor-och-reaktioner
Detta har inget med SKR att göra. Lyssna på detta inslag, 7 minuter in.
Reglerna är samma sedan 2007 men EU har granskat svenska kollektivavtal.
Tack för bra länk! Men SKR är ju en av de centrala parterna så de kan förstås underlätta eller försöka stjälpa (stavas det verkligen så?) förändringar i kollektivavtalen, vilket verkar vara det som krävs.
Självklart har de med SKR att göra, då dom inte vill använda sig av de undantag som finns för Ambulans, Räddningstjänst och Civilförsvaret, i direktivet. Istället vill SKR inför att max tak på 20 timmar. En siffra som tagit ur luften. Som inte har något med direktivet att göra.
Varför kan andra länder följa direktivet och fortsätta med dygn, men inte vi? SKR är de enda som sätter stopp, ingen annan.
Men de är inte SKRs fel menar du?
Vad kan SKR sätta stopp för och med vilket mandat? De är en ideell förening och inte en myndighet, även om de försöker få det att verka så.
De är en arbetsgivarorganisatoon, de utfärdrar rekommendationer som arbetsgivaren följer enligt devisen att arbetsgivaren organiserar arbetet.
Dvs bestämmer arbetstider osv.
Orsaken är naturligtvis att någon räknat och eäknat ut att man sparar pengar på det. Men troligen räknat fel..
Om de är så att SKR tänker sig att detta ska spara pengar åt kommunerna så kan de ju ta en titt på siffrorna över de värden som varje år brinner upp i Sverige (med fungerande brandkår) och fundera på vad sämre brandkår skulle innebära.
Kommer inte ihåg siffrorna men det är enorma belopp som brinner varje år. Ja, brandkåren kostar också mycket men inte tillnärmelsevis lika mycket som skadorna för brand gör (liv och personskador oräknat). En bra brandkår är helt enkelt ett effektivt sätt att spara pengar.
Not kommunens monkeys. Det kostar inte kommunen något att en villa brinner ner. Så då kan man skita i det.
Fast ett otryggt samhälle utan fungerande tex räddningstjänst och ambulans kostar nog kommunen mer än man vill räkna på
Jo men nånstans är det ändå ett och samma samhälle det handlar om. Om inte annat dyker kostnaden upp som högre försäkringspremier, även för kommunens hus.
Varje skiftbyte inom dessa verksamheter är en källa som kan leda till övertid. Är det 5 min kvar på passet kan man helt plötsligt vara på övertid. Därför är det idiotiskt att skapa regler med fler bryt, för det kommer leda till mer övertid.
+1
Tyvärr har jag sett liknande på andra ställen. Socialstyrelsen, t.ex., hänvisar väldigt ofta till att man bygger rekommendationer för nya behandlingar och liknande på EU-utredningar. Det är bra, de är ofta väldigt gediget gjorda med väldokumenterat vetenskapligt underlag. Problemet är bara att Socialstyrelsen ganska ofta feltolkar dem, antagligen oavsiktligt. Det leder till underliga situationer där man säger att man följer EU-direktiv, men gör annorlunda.
Tja, lärarna blev ju av med sina lov och vad hände då med rekryteringen / yrket ? SKR har länge viljat schemalägga läkarkåren eftersom skr tycker att jouravtalet är för dyrt.
“inom omsorgen kan ha delade dagar där man jobbar morgon och kväll”
Man får vara försiktig med att blanda äpplen och päron:
Delade turer är ett djupt HATAT system som t.ex kan innebära att du börjar kl 07:00 och jobbar till 12 . Sen har du 4 timmars lunch/håltimme till 16:00 och jobbar sedan till 20:00.
Med lite pendlingsavstånd innebär det alltså att du är uppbunden mellan 07:00 till 20:00 men får betalt för 8 timmar!
Det handlar bara om att spara pengar för arbetsgivaren eftersom samma person kan användas vid både väckning och läggning och man slipper ha 2-övelappande skift mitt på dagen när det är förhållandevis lite vård/omsorg. Dvs den tid som brukar användas till att ge “patienterna” (kunderna/boende, whatever) lyxaktiviteter som t.ex promenader i friska luften…
Fackföreningarna och undersköterskor/vårdbiträden har försökt bli av med det här sedan hedenhös.
Så, päron och äpplen
Hmm, om mitt exempel hade blivit 8 timmar hade det varit mycket bättre…
Men väldigt många bussförare kör också delat, med fyra timmar mellan passen. Bor man nära jobbet, så tar många en tupplur efter lunchen under mellantiden.
Men om man inte bor väldigt nära är i princip hela det vakna dygnet uppbokat. Utan att du får mer betalt eller kompensationsledigt.
Det finns säker folk som har gymmet, affären eller sängen i närheten och tycker att det är jättebra. Men jag har aldrig träffat någon IRL som gillar delade turer.
SKR har genom historien gjort sitt bästa för att sabotera skolan också.
Den allra största frågan är varför Sverige alltid ska följa EU:s regleringar till fullo. Inga andra länder gör det. Om EU drar oss inför domstol, hänvisa då till andra länder som inte följer EU:s regleringar. Kan bli extremt kul om EU skickar sk-t mot Frankrike, till exempel. 🙂
Exakt så som det står i texten som LW skrivit.
Kommer vara ett helvete i slutenvården också. Många arbetsplatser kommer bli mindre attraktiva bara pga den försämrade schemat mestadels för sjuksköterskor, speciellt op och anestesi. Lycka till att bli kirurg eller liknande om om du måste vila 11 timmar om dygnet…
Väl skrivet. Dom brandmän jag känner jobbar sim brandmän av två anledningar dels vill dom göra en insats för sina medmänniskor dels så har dom arbetstider som passar dom bra vilket gör att dom kan göra annat. Betänk också att dom avstår från alkohol 24 timmar innan ett pass,ska dom gå på söndag morgon så inget vin på lördag kväll…
Detta är ju lika vansinnigt som att någon arbetsgivare skulle försöka få mig att vara på kontoret 5 dagar i veckan
För en gångs skull skall jag inte komma med en konspirationsteori utan säga att det är feghet parat med grupptrycket att alltid knee jerk inför EU, tillsammans med en rejäl dos förakt mot vanligt folk.
Man vet att man skulle komma undan med undantag för blåljusyrken men det är mycket mer godhetssignalering att direkt göra som EU säger.
Extremt långsökt så skulle detta kunna röra sig om en långsiktig plan i att skjuta över mer kostnader på staten istället för kommunen genom att plikta in brandmän. Snacka om lönedumpning, minska problemet med äldre brandmän som inte klarar av att vara operativa mm mm.
Taxi har länge har körtidsjournaler. Du kan jobba 13 timmar, men så måste du vila 11 för att dina kunde skall känna sig säker på att du inte somnar vid ratten. Men som jämförelse så tar vi ett kvinnodominerat yrke (som har högre lön än det mansdominerade taxiyrket! ) och konstaterar att vissa regioner har tidigare tillåtit att man under första dygnet jobbar 12-13 timmar, och nästa dygn gör de samma sak. Det är bara det att de på det första dygnet lägger arbetstiden på det senare halvan av dygnet, och det andra dygnet lägger arbetstiden på den tidiga halvan av dygnet.
Jag förstår lockelsen att ha ett jobb första dygnet och sedan ha två lediga dagar för annat. Men om man som jag har jobbat 13 timmar i 6 dagar, vilat den 7 dagen, och sen fortsätter med samma schema vecka efter vecka (Egenföretagare har ingen arbetsrätt) så känner man sig mosig efter några veckor.
Som kuriosa så ser vissa inom taxibranschen detta som ett problem, och gör något åt detta, så på mitt senaste jobb så var det ok att sjukskriva sig om man hade haft en dålig natt, och sovit mindre än 6 timmar. Sex timmar är den obrutna dygnsvilan som försvarets chaufförer måste ha innan de sätter sig vid ratten.
Precis. Transport har haft det där länge, men man har också system, kollektivavtal och överenskommelser som har en röd tråd från EU-direktiv ner till enskild schemaläggning. Och i bästa fall – vilket i för sig kan saknas i många fall – diverse säkerhetsstyrning mm.
Jag måste hålla med om att man får nyansera detta lite.
I min bransch har t ex Läkare ibland helt vansinniga jourpass med arbete 8h dag+ 16h journatt med “sovmöjlighet” (som inte går att realisera) + 4h FM-pass…. De beslut som fattas i andra halvan av de passen är inte optimala.
Sköterskor tar intensiva arbetsveckor för att poola ledig tid för resor etc. men missar då att Komptiden är tänkt att ta ut i anslutning till Jour för att återhämta sig och fungera optimalt. Drabbas sedan av stress och utmattning.
Syftet med 11h dygnsvila-direktivet är att man ser att människor fungerar bäst och levererar högst kvalitet om de är utvilade.
Sedan kan arbetstidförläggningen lösas på bättre och sämre sätt beroende på bransch och krav, men mitt intryck är att väldigt mycket frustration handlar om att man upplever ett privilegium som tas bort, som kanske inte varit till gagn för 3e part men rätt trevligt för förstapart.
Mitt intryck är även att det gynnat Arbetsgivaren att ha medarbetare som täcker upp hela dygn istället för att ha fler anställda med bättre villkor, så detta innebär sannolikt ingen ekonomisk förbättring för SKR. Direktivet underlättar säkert inte deras låganställningspolitik.
En eventuell lösning måste naturligtvis se till att adressera löneläget för att kompensera om “fritiden” inskränks och även att fördelning av arbetstid blir dräglig för de yrkesgrupper som påverkas.
Men bara för att något gjorts på ett sätt förr innebär det ju inte att det för alla parter är den bästa lösningen för evigt.
Ja. Det är flera delar här. Som du är jag inne på att att i detta fallet gäller det att både ha perspektivet vad är bäst för arbetstagaren, vad är bra för verksamheten så den fungerar bra, vad är kollektivavtalet som antagligen är fokus för kritiken och kraven på ändring, samt också vad tex SKR med kommunerna (dvs arbetsgivarna vill). Arbetsgivarsidan vill nog undvika en fördyring – men det kan visa sig att man behöver väsentligt mer personal både pga EU-kraven men också pga tex det som faller ut nya beredskapskrav.
Där har vi svaret, äntligen en vettig förklaring till Sveriges sämsta “myndighets” agerande. SKR jobbar för främmande makt med syfte att slå sönder samhällsbärande funktioner. Förklarar faktiskt en hel del.
Verkar som att även Transportstyrelsen drabbats av ryssvänliga regelskapare.
“Lotsarna är statens förlängda arm på utländska fartyg som anlöper Sverige.
Trots varningar från Försvarsmakten kan nya regler nu leda till att lotsningarna blir färre – och det kan öka risken för spionage”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/test-491
Jäkla tur att man har en egen brandbil och en RIB vän som även han har en brandbil, då kan vi starta en egen brandkår i byn så kan fjollträskarna brinna inne 😉 “OBS IRONI över fjollträskarna 😉
“
Det kanske beror på att politikerna är idioter…?
Nej, jag menar allvar. Ingen normalt funtad människa vill ju bli politiker, det råder ett enormt politikerförakt. När bra och kloka människor i stället söker sig till näringslivet, blir ingemjörer, eller så, då blir det ju bara bottenskrapet kvar.
Jo, och den duktigaste politikern är väl den som får igenom de sämsta förslagen / förändringarna. Bra saker kan vem som helst få igenom..
Jag är ledsen, men det är ju så att alla andra blåljusjobb har helt andra arbetsavtal. Varför skall just räddningstjänsten glida på räkmacka? Om vi jämför med ex en polis som jobbar treskift så är det en jäkla skillnad i arbetsförhållanden. Varför är det ena okej för polisen, men inte för räddningstjänsten? Lönen är på samma nivå, men den ena är på jobbet en jäkla massa fler dagar i månaden och kan inte stå o klaga över att den väcktes ur skönhetssömnen då de båda åker på samma jobb…
Jag är helt för att båda grupper borde ha bra arbetsförhållanden, men kan tycka att den ena har det lite väl glassigt när det handlas finfrukostar, lagas go lunch och gomoddag och spelas bandy och spelas tv-spel osv samt sover nätterna igenom(det är inte larm som alla behöver åka på varje natt för brandmännen). Man ska ha det bra, men för skattepengar ska det kanske vara rimligt, särskilt när en grupp får allt och andra inget.
Och låt mig inte börja om kustbevakningen….
Oj här haglar det fördomar från någon som verkar vilja att räddningstjänsten ska fungera lika “tillfredsställande” som polis organisationen.
Säg mig hur många poliser arbetar utryckande hela sin karriär till pension?
Utryckande i sådan tjänst som motsvarar belastningen som rökdykare?
Det tar många år att bygga upp en erfaren brandman/befäl. Det vore ett otroligt skatte slöseri att likt polisen göra tjänsten så pass oattraktiv att folk slutar lagom till de blir som bästa på sitt jobb.
Jag ska försöka vara lite ödmjukare än dig, men polisen är inte direkt en föregångare till levererad kvalitet.
Kom också ihåg att tex polisen är extremt privilegierade med oändliga möjligheter till skrivbordstjänster under kontorstider.
Något som i princip saknas för brandmän.
Ser nu också att poliser i skift bara arbetar 38h/vecka och får ytterligare arbetstidsförkortning vid nattpass.
Lyxigt!
Brandmän arbetar 42/h vecka.
Ska brandmän ha det lika fint som polisen måste ett femte skift till. Ca tusen brandmän nationellt. Kostnad ca 600-1000 milj årligen….
Du “Tokern”! Du har inte många rätt i ditt raljerande, men är säkert nöjd med vad du får för dina skattepengar om du någon gång skulle behöva oss. Läs in dig på frågan…..
Intressant detta.
Vet någon om någon som är van med EU-dokument och direktiv (som inte är SKR också) gett någon kommentar kring detta?
Det låter som att man i Sverige inte ansökte eller gjorde någon tolkning utan körde på något väldigt ege länge. Vilket gjort att tex brandmän då anpassat sig och hittat arbetsformer de trivs (?) med. Att rucka på det nu tvärt förefaller rätt illa.
Men en fråga kvarstår: Hur är lönerna för brandmän i Europa? Kan ju hända att en del länder som är jämförbara med Sverige lägger mer pengar på lönen exempelvis?
Schemaläggnings och vilo och arbetstider skall inte användas som ursäkt för att hålla lönerna nere. Kan ju inte vara huvudsyftet att för att vara brandman behöver man också vid sidan av det vara egenföretagare. För då är det snarare att kommunerna, SKR m fl åker snålskjuts på brandmännen ändå.
Brandmän har INTE för bra arbetsvillkor.
När rökdykare arbetar står en ambulans i beredskap i närheten. (Gjorde åtminstone vid en stor brand i mitt grannskap).
Rökdykare är måhända den mest riskfyllda arbetsuppgiften för brandmän, men alla brandmän riskerar liv och hälsa vid en insats (i större eller mindre grad beroende på omständigheterna).
Om det är rökdyksuppgiften du menar som är måttstocken för hurvida arbetsvillkoren är bra så skulle jag säga att du 1 blandar ihop arbetsvillkor och arbetsförhållanden och 2 så har ex. Poliser både betydligt sämre vilkor på båda punkterna.
Jag menar inte att egentligen ställa två yrken mot varandra, men det är märkligt att i det ena fallet så är der så annorlunda…
Det stämmer, rökdykning är Sveriges farligaste arbetsuppgift enligt Arbetsmiljöverket.
Ambulans ska finnas på plats så länge sådant arbete utförs.
Förövrigt är brandmän extremt utsatta för cancer risker, och överrepresenterade inom en del cancer sorter.
I vissa länder klassas cancer som arbetsskada på brandmän.
Jag skrev ingenting om polisers villkor och gjorde alltså ingen jämförelse med dem. Ihopblandning gjorde jag inte heller. När ens arbete medför stora risker ska man ha bra arbetsvillkor.
Bloggaren skriver att Försvarsmakten är undantagen, ska man tolka det som om man jobbar dygn idag i FM är man ej berörd?