Pensionärslobbyorganisationen PRO:s årliga test av billigaste matbutikerna visar att åtta av de tio billigaste matbutikerna med fullt sortiment i Sverige är ICA-butiker. Den billigaste butiken i Östersund är 24% billigare än den dyraste, som ligger i Vemdalen. Listan med mataffärer är inte komplett, då de som inte har fullt sortiment inte är med och även exempelvis hela Halland verkar saknas.
Det finns alltså stora skillnader på matpriser runt om i landet och PRO:s rapport listar hela 571 butiker som har tillräckligt mycket av det sortiment man specifikt tittar på.
De tio billigaste matbutikerna är enligt nedan och med matkassens totalpris
1 | Maxi ICA Stormarknad Östersund | 932.9 |
2 | Maxi ICA Stormarknad Bergvik Karlstad | 940.1 |
3 | Maxi ICA Stormarknad Falköping | 961.71 |
4 | Maxi ICA Stormarknad Välsviken | 984.53 |
5 | Maxi ICA Stormarknad Angered | 986.9 |
6 | ICA Kvantum Fjällbacken | 994.4 |
7 | Maxi ICA Stormarknad Stenhagen Uppsala | 1006.4 |
8 | Willys Katrineholm Lövåsen | 1007.81 |
9 | Willys Uppsala Stenhagen | 1008.2 |
10 | ICA Kvantum Söderhamn | 1008.7 |
PRO skriver:
“I årets prisundersökning har PRO:s medlemmar besökt över 300 ICA-butiker och 200 Coop-butiker – de två dominerande butikskedjorna i Sverige. Dessutom ett femtital Willys respektive Hemköp. Vi har också besökt flera City Gross, Tempo samt några Lidl-butiker. Tyvärr saknar Lidl-butikerna mer än hälften av de varumärken vi undersöker vilket gör att vi inte kan redovisa dem i vår butikslista.”
Att exempelvis Halland saknas kanske beror på att det inte finns någon PRO där, oklart.
Man kan ladda ner hela listan här.
För egen del kommer min lokala Tempo hemma i byn på plats 376 med en matkasse på 1148:53, men lyckas alltså som liten bybutik nå fullsortiment vilket Lidl misslyckas med. ICA Nära i grannbyn en mil bort går på 1166:33 och hamnar på plats 444. Till det kommer tid och milkostnad inklusive allt som går på säg 40:- SEK per mil med bilen.
Willys i Skene kostar 1028:28 och är närmsta större butiken på listan. Men tre mils bilresa gör att man inte tjänar på det hela, oräknat tidsåtgången och förlorad inkomst och arbetstid, om man då inte storhandlar. Hemköp i Kinna, som också har onlinehandel för upphämtning är nästan lika dyr som vår bybutik här i Sätila och kostar 1136:43 SEK för matkassen. Flera mataffärer i centralorten, inklusive ICA-butiken saknas dock och lyckades kanske inte ha fullsortiment, liksom Lidl i Skene där det är lite slumpmässigt vad som finns och dit man inte kan åka om man ska handla något specifikt utan får nöja sig med vad som finns.
Willys i Landvetter kostar 1026:50, men tyvärr är inte ICA Kvantum i Landvetter med och inte heller ICA Kvantum och ICA Maxi i Kungsbacka. Så för egen del ges inte ett tydligt svar på vad som är billigast av de affärer jag passerar. Att handla lokalt är iaf fullt motiverbart pga uteblivna transportkostnader här på landet och tidsbesparingen då jag jobbar hemma. Bor man i en stad eller jobbpendlar med bil kan man däremot eliminera transportmerkostnaderna till alternativa affärer.
Vad som är tydligt är att Coop är dyrt. ICA Maxi och Willys är generellt billigare och någon större mängder Coopbutiker, inklusive stora dito, börjar först dyka upp i kluster efter plats hundra. Förvånande är också att City Gross först hittas på plats #235 trots påstådd lågprisprofil.
T ex hamnar City Gross Linköping först på plats 338, vilket var en besvikelse då jag verkligen gillat butiken när jag varit där. Ändå har City Gross färre produkter i hyllorna, om än mer av varje produkt, men lyckas ändå inte priskonkurrera.
Priserna varierar också över landet. Stockholm är känt för dyr mat, vilket nog kan spåras till fastighetspriserna och därmed hyres- och lokalkostnaderna. Medan billigaste butiken i Göteborg är ICA Maxi Angered på plats #5 så hittas billigaste butiken i Stockholm först på #14 i form av Willys Tumba C. Billigaste butiken i Skåne är Stora Coop Burlöv på plats #12, och är även den billigaste Coopbutiken i landet. Näst billigaste Coopbutiken hitas först på plats #118.
Coop är för övrigt eventuellt konkursmässiga efter att sålt sina fastigheter och nu istället fått en indexuppräkning på sina hyror med KPI-inflationen på runt 10% som de flesta kommersiella hyresgäster, samt snart förbrukat sitt egna kapital. Vill man verkligen blåsa livsmedelshandlaren ska man handla på Coop då de går med förlust och så att säga betalar en del av din mat ur egen ficka, men det är alltså ändå billigare på Willys och ICA.
Naturligtvis stämmer inte att ICA är billigast med dina känslor och känslor går inte att göra något åt och naturligtvis har du något helt annat konsumtionsmönster än PRO:s matkasse och dina känslor vet bättre än en undersökning av sexhundra butiker, så en styrkekram är på sin plats.
123 kommentarer
Att Coop är dyrt och dåligt sett till medlemsupplägg, det visste jag. Jag trodde nog att ICA var dyrare dock. Oftast handlar jag på Willys som är närmast billiga och bra. Inte lika stort sortiment som de större ICA dock.
Vi handlar på ICA Maxi, fast jag trodde att det var extra dyrt. Anledningen är deras parkeringsgarage som vi gillar. Vi hade förut en stor hund och han kunde inte lämnas i en solvarm bil. Han skulle alltid ha bilfönstret lite öppet när vi åkte bil eller lämnade honom ensam i bilen. ICA Maxi-garaget fungerade bra för oss liksom hunden. Vi har inte ändrat våra vanor sedan dess, möjligen blir det en ny hund senare. Hundens anskaffningskostnad: 22.000 kr och mat samt veterinärvårdsförsäkring tillkommer.
Jag köper det absolut mesta på Lidl kombinerat med saluhall och lokala producenter. När jag jämför priser med lokala ICA Kvantum så är Lidl nästan alltid betydligt billigare, Lidl har ju mer begränsat sortiment, men deras utländska varor håller ofta bättre kvalitet än motsvarande utländska på ICA, typ halloumi, salami etc tycker jag helt subjektivt
Saluhallar, marknader, torg, nischbutiker. Det går att leta runt, men ofta är det suboptimering om man värderar sin tid och det är oftast mer lönsamt att jobba den tiden om man kan öka sin inkomst.
Att publicera PROs undersökning är väl närmast att klassa som desinformation. Alla som jobbat i branschen vet hur intetsägande den är då de alltid har samma artikar i undersökningen. Det gör att ofta extremt dyra butiker vinner denna lokalt då de sänker priserna på de artiklar de behöver för att vinna men höjer på annat och är totalt sett en usel affär för kunderna. En seriös prisundersökning innehåller många icke i förväg kommunicerade artiklar. Detta är maskirovka eller vad det heter 😀
“Det spelar ingen roll vad datat visar, det är för djävligt i alla fall!”
Vet inte vad du menar med den kommentaren? Statistik har vissa regler att följa för att vara relevant. Att tala om för butiker vilka varor man ska undersökanoch vilken månad man tänker göra undersökningen gör ju att vem som helst kan välja att vinna utan att sänka sina marginaler. Seriösa matbutiker som ”vinner” i PRO använder det inte i sin marknadsföring.
Titta på Matpriskollen istället som gör en seriös undersökning.
ja har de inte fixat till det i sina undersökningar så.. Det var kritik mot det för en 10år sedan att PROs undersökning mest visade vem som utan att skämmas hade väl tajmade erbjudanden. Och om jag minns rätt så var det även då ICA som var billigast, och mest spridning då den lokale handlaren kan köra lite egna kampanjer de andra kedjorna så är det mer central styrt och man skulle väl skämmas för att köra kamplnjer riktade mot PROs kasse.. Jag tror att för 10år sedan så behövde man inte heller ha varan i lager de räknade den med priset på hyllan även om den var tom..
Som konsument upplysning har jag kollat ICA stormarknad kungälvs priser online, och de har rimligen inte kört något lurt, PROs kasse alldeles nyss går på 983,37, Då saknades något i rätt vikt och något rätt varumärke men bytte till saker som ingen skulle reagera på hemma. men alltså 40Kr lägre nu än när de gjorde sin undersökning.
På universitetet fick vi höra varför Bill Gates inte skulle klippa sin egen gräsmatta (opportunity cost).
Påläggen i PRO’s lista är mycket andefattiga. Råkost på tub, kaviar och leverpastej. Vad hände med vanliga pålägg som ost, skinka och salami.
Där slår Lidl ICA med hästlängder.
Bröd är extremt mycket billigare på Lidl också. Butiksgjorda baguetter kostar hälften på Lidl mot ICA. Varför?
Man tjänar i n t e på att “jobba mer” istället som Wilderäng skriver. De allra flesta handlar efter jobbet ändå.
Dessutom handlar många av ICA s anställda på Lidl, trots personalrabatten de får.
Lönerna är betydligt bättre för kassapersonal på Lidl också jämfört med på ICA. Cirka 2-4000 kr mer i månaden faktiskt.
Lokalt och saluhallar är för nöjet att handla där,, stå där och välja, smaka och småprata. Lidl för bashandlande
Lidl samt Gårdssällskapet för en bra grund med kött.
Coop.se förefaller konkurrenskraftigt och ger bra rabatter i inkorgen.
Känslor trumfar alltid fakta. Tjära och fjädrar åt de utsugande ICA-handlarna!
Lol Ferro! Antar att du är lätt ironisk? 😀
Lite komiskt att de butiker som gör bäst resultat, dvs ICA Maxi-butikerna, också har lägst priser. För den som har mer än bara vaccum mellan öronen är det inte så svårt att lista ut att det hela beror på de enorma volymer Maxibutikerna beställer, och säljer. De får helt enkelt lägre inköpspriser och kan därmed sälja lite billigare. Precis som i all annan köp-säljverksamhet.
Tänk då om man förstatligat alla matbutiker, vilka volymer vi fått!
Minimalistiska priser och allt överskott hade gått rakt tillbaka till medborgarna.
Fast det räcker nog med att likt vinster i välfärden bara förbjuda vinster här med. Förbjud vinster i matvärlden, men låt det inte stanna där utan förbjud vinster i hela världen.
Alla vet ju att precis som ICA-handlaren så riskerar den som startar en verksamhet ingenting, inga förkunskaper krävs heller för den delen.
Det enda dom gör är att profitera på den stackars ensamstående mamman som likt ett offer för omständigheterna står under köksfläkten i sin hyresrätt och röker sina gula blend…
Det är lite mysko att så många vänstrare tycker att det är OK med kommersiell mathandel, men inte ett dugg OK med kommersiell sjukvård.
Mat behöver man ju i stort sett varje dag, medan sjukvård är något man behöver sporadiskt (för de flesta).
Halland brukar ju annars vinna med billigaste PRO-matkassen, men en WO-seger är ju också en seger 🙂
PRO Halland var samtliga på bussresa till Nerja så det blev ingen undersökning i år 😉
Vad hände med att ingen i livsmedelsbranschen någonsin gör vinst? Ironiskt menat alltså.
Det är som bostadsbyggarbranschen. Ingen som gör vinst. Alla gör detta enbart av rent altruistiska skäl.
I byggsvängen tycker man ser att det konkas lite till och från. Jag har ännu inte sett nån Ica-butik som konkat.
Att du inte sett nån ICA-butik som gått i konkurs beror kanske på att det inte riktigt syns att de går i konkurs.
Det som sker vid konkurs är ju att konkursförvaltare tar över och säljer inkromet till bolaget till hugade köpare. Värdet i en ICA-butik ligger ju förutom inkromet i varumärke och läge. Dvs köparen som man kränger till köper det väl snarast med hull och hår och hela faderullan med personal och kunder medföljande. Följden blir att ingen _ser_ att det nyss var en ICA-handlare som gick i konkurs (då skylten sitter kvar oförändrad, varorna är kvar på hyllan och samma personal i butiken).
var väl en artikel alldeles nyss om någon ICA handlare i skåne som konkade. Men ja det märks nog inte så mycket för kunden i normal fallet.
Lustigt att det ofta kokar ner till att handla om “utsugar ICA”.
Som någon noterat att starta upp en matbutik med varor på hylla är inte gratis, det är inte alltid en dans på rosor från första kassakvittot.
Att man inte noterat en ICA som konkat, kan bero på filterbubblor, eller att det inte är lika intressant för media att skriva om? Säljer inga lösnummer eller annonsklick.
En mathandlare är ofta ett större företag också, med många anställda.
En stor del verkar ju vara grossistledet.
Då kan ICAhandlarna peka på låg bruttomarginal men ta igen det på kickback från centralt håll i “övriga intäkter”
Handlar på ICA för att jag hittar sakerna jag vill ha lättast. Tiden är mer värd än de kronor man kanske kan spara på att åka till flera olika.
Förr i världen föregicks prisundersökningen alltid av att priset justerades på bland annat Wasa Husman, ansjovisen och Felix inlagda smörgåsgurka i god tid inför prisundersökningen som av PRO genomfördes ungefär samma tid på året, varje gång och där jämförelsen innehöll exakt samma artiklar varje gång. På så sätt kunde handlaren på ett enkelt och bekvämt sätt ge även den prismedvetne kunden ett gott intryck. Hur det går till nuförtiden har jag ingen aning om, tycker ändå att handlaren förtjänar lika mycket heder och ära idag! 🙂
Och det är inte så att fullsortiment är framtaget så att inte lågpris ska klara det för då skulle fel butikskedja vinna. Om man på riktigt inte kan livnära sig på de varor en normal Lidl har så är det illa. Sen kan man alltid önska bredare sortiment, men sådant kostar vad klart.
För många handlar inte mat bara om kalorier och näringsämnen, utan även om tillagning och avnjutning av mat. Strikt talat kan man annars äta exempelvis kattmat.
Vi hade en katt som bara åt rådjursfärs, det hände att någon fiol gick åt till den katten
Nu är kanske PROs målgrupp lite fast i sina varor, men min lokala Lidl är ärligt överlägsen på färskt kött, färska grönsaker och färsk frukt. Både utbudet och hur brun/grå köttfärsen är under ytan. Möjligen invandrarbutiken kan slå dem på frukten. Så lagar man egen mat är oftast utbudet snarare större, med undantaget kryddor. Fast även där är bristerna typ stjärnanis och så.
Snarare är det väl om man promt ska ha nån specifik färdiglagad rätt eller messmör/räkost som Lidl fallerar.
Men folk får så gärna gå till ICA/Coop/Hemköp för att de gillar att betala mer eller att hitta sin raketost. Begränsat sortiment och att sälja slut är en del av Lidls affärsmodell. Klaga bara inte på att dit val blir dyrare. Det blir så löjligt.
Mest fallerar Lidl om man är fast i varumärken, PRO har där en lite märklig kasse. Mycket kommer saknas på Lidl även om produkten finns men något annat märke då.
@Glömsk:
En normal Lidl kan sakna basvaror som sirap och rågmjöl så om man vill kunna handla allt i en butik går de bort.
Sirap? Häller man det i kaffet eller?
Lidl är den enda butik jag någonsin handlat i, inklusive små lanthandlar på 1970-talet, som inte haft sirap.
(framförallt i brödet, pizzadegen och i bullarna men även i “lyxig” mocca med skummad mjölk eller till vissa bakverk och efterrätter)
Jag gillar att handla mat och gillar att jaga extrapriser. Men vid Lidl går min gräns – står inte ut med det hattiga sortimentet och röran i butikerna (i alla fall de jag sett, och i synnerhet den lokala butiken). Går alltid därifrån med känslan av “a l d r i g mer” och låter mig lockas tillbaka högst någon gång om året för att se om det blivit bättre. Det har det inte.
Ang. City Gross (blogginlägget) så hade jag kunnat berätta att den inte är billigare än Ica. Samma sak med Coop.
Willys och Ica räcker. Skadar inte om man har tre olika Ica (Supermarket, Kvantum och Ica maxi) att välja mellan – använd deras Icas app där man gör sin shoppinglista, sedan kan man jämföra vilka erbjudanden som var bäst i resp. butik.
Konstigt att de inte utvecklar det mer.
Bor nära en där man kan handla på fem minuter för det är sällan mycket kunder, men ska man ha 25 artiklar saknas 5. Avdelningen med diverse torrskaffning, konserver och kryddor och liknande är ju helt kass, där är sortimentet 10% av en vanlig butik, om ens det. Då hjälper det inte så mycket att äpplena säkert är lika bra som i andra butiker, man har ju fan inte lust att gå i två affärer.
Jag gillar Lidl, och deras koncept med kampanjer på olika nationers specialiteter. Sen så handlar jag inte allt där.. Men överlag så tycker jag de har bra kvalitet och pris på det de har. Sen köper jag resten på Willys och kompletterar lite på Coop som ligger närmast.
Heh, de enda lokala butiker jag hittar ligger bland de 50 sista, och de är dyra och jag handlar ytterst sällan där.
Färdelen med att ha ett jobb där man reser runt mycket till kund, i kombination med matpriskollen, är ju att man ofta ändå passerar olika butiker och kan passa på att handla erbjudanden.
COOP är ett antal fristående ekonomiska föreningar, vissa äger t.ex alla sina butiker medan andra inte gör det.
COOP satsar på ett lågt pris alternativ Xtra.
Naturligtvis stämmer inte att ICA är billigast med mina känslor och känslor går inte att göra något åt och naturligtvis har jag ett helt annat konsumtionsmönster än PRO:s matkasse och mina känslor vet bättre än en undersökning av sexhundra butiker, så en styrkekram är på sin plats.
Det är allt jag vill säga.
Synd att inte Lidl var med, men ska man tvunget ha specifika varumärken så blir det ju svårt att göra jämförelser.
Kan man tänka sej en annan kakao än Ögon-Kakao, eller “Thin Crisp” i stället för Finn Crisp Original så kan man nog spara ett par kronor. 🙂
Precis, PROs undersökning gäller specifika varumärken i specifika storlekar på förpackning. Det tycker jag förtar mycket av värdet av den.
Här finns den från 2022, inklusive en lista över exakt vad de tittade på.
https://pro.se/download/18.6e4d690185c4ddb9ee1bce9/1674211831985/PROs%20prisunders%C3%B6kning%202022%20Sveriges%20st%C3%B6rsta%20unders%C3%B6kning%20av%20matpriser.pdf
Ja, om man gift sig med ett varumärke har man ju redan i princip givit upp på att handla billigt. Men för den som gjort detta kanske undersökningen kan vara av något värde. 🤷
Sen är det väldigt noga med att handla svensk mat gjord av Svenska bönder. Kan vara dyrare men i längden väldigt mycket bättre.
Vad kostade samma kasse för 1 resp 2 år sen ?
Lidl sortimentet är utmärkt nu för tiden och man betalar ca 70% av priset jämfört ica/hemköp. 2 kassar på hemköp en tusenlapp, 700 på lidl. Icas egen bacon motiverar dock enstaka inköp där.
Lidl skiljer ju väldigt mycket beroende på butik. De nybyggda med driven personal är riktigt bra.
Fruk och grönt är generellt i toppklass
Undersökningen sätter ju fingret på nått.
Lidl och andra som är billigare har inte samma märken. Och det är märkesillojaliteten som man kan tjäna pengar på.
Men det verkar som att bland annat Bregott är det svenskaste som finns och får man inte köpa det så dör folk.
För övrigt så är det väl som observerat. Coop är enormt mycket dyrare än alla andra. Oavsett om du går på deras stora lador eller närbutiker.
Jag har styrt om 90% av mina inköp till Lidl och det jag handlar på ICA är i princip bara det som inte finns på Lidl eller är rena kampanjvaror. Det har halverat mitt matkonto mot 2022.
Lustigt nog så har mina blodfetter och andra värden blivit så pass mycket bättre i samband med det att läkaren jublade nu senast…
Lustigt nog är Flygfyren i Norrtälje näst billigast ICA i Sthlm. En butik med magisk deli och fisk.
Lite hårda siffror gällande Axfood.
Rörelsemarginal 2022: 4.2% (2021: 4.7%)
Senaste rapporten Q4 2022: 2.5% (Q4 2021 4.3%)
Vi som handlar på ICA kan ju trösta oss med att ICA centralt troligtvis har ungefär samma rörelsemarginal som Axfood, enheterna inom ICA som är mest lönsamma har dessutom mellan 5 och 10 % i ytterligare rörelsemarginal. Man behöver bara dra kortet en gång men blir slagen på käften två. Underbart!
Frågan som ska ställas är varför är förhållandet mellan andelen dyra matbutiker och lågprisbutiker det omvända i Sverige omvänt med våra grannländer. Ca 15% lågpris i Sverige, medan i Danmark, Finland, Norge och Tyskland 70-85% lågpris.
Som ett delvis svar på frågan handlar det om svenskarnas höga svansföring (vet allt, kan allt, ska ha allt).
Det är liksom ingen slump att iPhones marknadsandel är väldigt hög i Sverige. Grupptrycket är hårt och skulle du handla på Lidl anses du av vissa vara en andra klassens medborgare.
Ego och självbild.
Du kan inte som svensk erkänna att du handlar på Lidl utan att få påhopp som ovan från Bloggarn “det handlar mer om bara mättnad”.
När Lidl i vissa matvaror håller högre klass än “högprisbutikerna”.
Så därför kommer svensken klaga på matpriserna och inte ändra nått beteende 🙂
Och när har en verksamhet ändrat sitt beteende när kunderna är kvar oavsett vad man sätter för pris?
Så Välsviken är dyrare än Bergvik. Räknar man in bränslepriset eller bussbiljetten för att ta sig till dessa plåtskjul och handla?
Är också besviken på att CityGross verkar dyra eftersom jag gillar deras butiker och utbud.
Men hade faktiskt på egen hand börjat inse att jag verkar gå på någon slags bluff när jag handlar i deras butiker. De är bra på att skylta med vissa lockvaror och få det att framstå som att det är billigt. Har flera gånger råkat ut för att jag handlat varor som jag tyckte verkade vara en bra affär, för att sedan upptäcka att de var billigare på “dyra” Ica.
Så ja, jag verkar vara ett lättmanipulerat offer för diverse marknadsföringsrtrick.
CityGross var en bra lågprisbutik för sådär 10 år sedan innan de rebrandade till premium-butik och höjde priserna med sådär 25% över en natt.
Att det bara skiljer 326:- mellan den billigaste stormarknaden och den dyraste lilla lokal butiken tycker jag sticker ut ändå, vet inte exakt vad jag trodde att det skulle skilja, men mer än så hade jag nog spontant gissat på…
Coop är generellt betydligt dyrare än Ica, där jag handlar. (Enstaka varor typ ost och bröd har dock ett betydligt lägre pris på Coop.)
I Norge har mataffärerna stängt på söndagar. Och maten är mycket mycket dyrare.
Så det så.
Det burde være forbudt å jobbe på… 😀
Haha! 😀
För egen del kommer min lokala Tempo hemma i byn på plats 376 med en matkasse på 1148:53, men lyckas alltså som liten bybutik nå fullsortiment vilket Lidl misslyckas med.
Jo, lidels styrka är väl just att man har annat sortiment än det svenska standardsortimentet.
Om man väljer liknande produkter på Lidl är min bedömning utifrån de priser jag tror mig kunna att Lidl-kassen kostar runt 750:- kronor.
Då får man kanske inte Pågen, Finn crisp, Brago, Arvid Nordqvist, Lipton, Uncle Bens, Idealmakaroner, AXA, Kungsörnen, Dansukker, Sun Maid, Fazer, Knorr, Santa Maria, Heinz, Slots, Zeta, Abba, Kalles, Scan, Kavli, Bregott, Arla, God morgon jos, Kronfågel, Findus, Sia eller Estrella, men du får motsvarande varor mycket billigare och inte sällan bättre.
Mjölk, 11:90/l
Yogurt, 16:90/l
Bananer, 20:90/kg
Äpple, 13:90/kg
“Bregott”, 56:90
Makaroner (500 g), 9:90
Köttbullar, 59:90/kg
Kakao, 29:90
Jordnötter (500 g), 15:90
Kycklingklubbor, 45:-/kg
Leverpastej (250 g), 25:80
Thin crisp, 15:90
Är det någon som har bättre koll än jag på Lidls priser så kommentera gärna.
@Merchz
Det verkar som det håller på att ske en ändring kring prisläget Norge/Sverige:
https://sverigesradio.se/artikel/efter-prishojningarna-nu-aker-svenskarna-till-norge-och-handlar
Måste bero helt på personliga preferenser men bedömer Ica Välsviken som är nummer 5 på listan som ganska dyrt. Coop kronoparken nr 520 på listan bedömer jag som billigare. Men då är jag coop medlem. Tar man bort medlemskapet är coop svindyrt.
De billiga affärerna Willys och Lidl var inte med i stan.
Upptäckte för bara någon vecka sedan att min lokala Willys och Coop säljer ut dagens färska bröd till halva priset efter ca kl 18. Gött att fynda och slänga i frysen.
Lidl är visst fullsortiment. Men de har inte alla varumärken som pensionärerna är vana vid. Det spelar väl ingen roll vad det är för varumärke på havregrynen – havregryn som havregryn. Vi handlar det mesta på Lidl för det är utmärkt kvalitet på all basföda utom frysvaror (utom glass som är bra). Men sortimentet är lite tunt på torra specerier (som mjölsorter osv – men för det mesta finns allt). Om man ska handla till ett mer avancerat matrecept så duger inte Lidl – då åker man till ICA Maxi som har femtielva sorter av precis allting. Men för vardagsmaten funkar Lidl gott – och till halva priset. Så tycker vi.
Antar att du inte tjatar om att rädda svenska bönder, svenskt jordbruk, svensk livsmedelsindustri osv från höga energipriser?
Förstår inte varför man inte gör en undersökning över hela branschens spännvidd. Denna säger eg inte ett skit mer än att man måste ha alla produkter för att få vara med. Vissa butiker är ju mer åt grönsakshållet, lidl är som en billig bygghandel inte välsorterad, mellanösterbutiker har olivolja för 1/5 del för att inte tala om alla andra produkter osv osv…
Det är just detta som är problemet – oligiarkerna äger hela marknaden och kan endast vara fullsorterade vilket i sig gör att de kan ta mer betalt för sina produkter.
Bättre att ta olika grupper av livsmedel och jämföra i hela spannet av butiker.
Den där undersökningen säger ingenting. Jämförelsevarorna är framtagna så att Lidl inte kan delta då de har sina egna varumärken på vissa produkter. Hade man bortsett från varumärken och gått på enbart produkter hade inte lidl blivit diskvalificerade och ganska säkert billigast.
Enbart Axfood, ICA och Coop. Att utesluta LIDL på det viset är ju lite som att ranka personbilar och utesluta Volkswagen för att de har en annan drivlina. Blir en ganska värdelös ranking.
Egentligen skulle de ha samma matkasse i två utföranden, en med genomgående angivna varumärken och en med generella varor.
Inte så lätt att jämföra tycker de väl. En annan intressant fråga är hur många av de där varorna som egentligen är samma. Väldigt många producenter gör ju samma eller liknande saker som de paketerar med ett fabrikat eller en handlares logga, ofta ingen märkbar skillnad. Mejerivaror, konserver och frysdisken finns det väl inte särskilt många leverantörer till på liknande artiklar.
Lars, jag känner mig en smula kränkt över att du inte inkluderade min barndoms bys Hajoms kooperativa i ditt jämförelsematerial. Den ligger ju närmare än Kinna-butikerna från Sätila. Bland annat väldigt bra julkorv!
Var den med på listan?
Nej men i kraft av status var den ändå värd ett omnämnande 🙂
PROs undersökning bygger på en fast kasse med varor som butikerna känner till. Att tror att resultaten speglar faktiska prisläget är tämligen naivt, däremot visar det att ICA-handlarna är mycket mer agila och anpassar sin prissättning på de varor som ingår i PRO-korgen. Coop har centralstyrd prissättning och är inte lika ”bra” på att sätta rätt priser.
Kolla förslagsvis ett par artiklar i denna kort, en olivolja som ingår kan vara betydligt billigare än en mindre förpackning av samma märke.
Här finns mer data i ämnet.
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/776134/skarp_kritik_mot_sveriges_billigaste_butik_13_procent_dyrare_an_grannen?token=hegcfnkti3t2uzrjp7mvlzh3k912q4zi
Intressant artikel.
“För att undersöka på djupet har Matpriskollen jämfört alla identiska varor mellan Ica Maxi Flygstaden och grannbutiken Willys ett stenkast bort. Totalt rör det sig om 3 263 artiklar och av dessa är Maxi-butiken bara billigare på 8 stycken. 6 av dessa 8 återfinns i PRO:s kasse.”
Hata slumpen.
Själv handlar jag alla stora inköp online. Sjukt skönt att slippa åka till jätteaffärerna och irra i gångarna. Men en familj på 5 så sparar jag lätt 1.5-2 timmar per vecka på det.
Instämmer!
Samma slutsats som bloggaren, tiden är viktigare än några kronor hit eller dit och på min ort är det bara ica som levererar hem (bor på landet utanför orten).
Jobbar hemifrån och varje resa kostar tid, tid vilket tas från familjelivet i en viktig fas. 🙂
Klokt, ju. Som det mesta så blir det olika lösningar när man kommer ner på individnivå. Själv har jag 3 eller 4 min gångväg till mina butiker, så därför blir det inte så mycket online när det gäller livsmedel. Dock handlade jag bara online under en period med nedstängning p g a covid.
Vi beställer från coop online pga att de är de enda som kör hem till oss, men jämförde en normal 10-dagarshandling på ca 2500 med Willys oblinebutik, dvs matade in motsvarande varor (rensade för vissa varor där det var rabatt), skillnaden var ca 70 kr till Willys fördel, inte värt det pga restid att hämta upp varor.
En anektot förstås.
Var det med eller utan den 5%-rabatt man kan köra med varje gång som återkommande kund hos Coop?
5% gäller på tisdagar i butik.
Men man samlar poäng på köp förstås.
För egen del kommer min lokala Tempo hemma i byn på plats 376 med en matkasse på 1148:53, men lyckas alltså som liten bybutik nå fullsortiment vilket Lidl misslyckas med.
Jo, lidels styrka är väl just att man har annat sortiment än det svenska standardsortimentet.
Om man väljer liknande produkter på Lidl är min bedömning utifrån de priser jag tror mig kunna att Lidl-kassen kostar runt 750:- kronor.
Då får man kanske inte Pågen, Finn crisp, Brago, Arvid Nordqvist, Lipton, Uncle Bens, Idealmakaroner, AXA, Kungsörnen, Dansukker, Sun Maid, Fazer, Knorr, Santa Maria, Heinz, Slots, Zeta, Abba, Kalles, Scan, Kavli, Bregott, Arla, God morgon jos, Kronfågel, Findus, Sia eller Estrella, men du får motsvarande varor mycket billigare och inte sällan bättre.
Mjölk, 11:90/l
Yogurt, 16:90/l
Bananer, 20:90/kg
Äpple, 13:90/kg
“Bregott”, 56:90
Makaroner (500 g), 9:90
Köttbullar, 59:90/kg
Kakao, 29:90
Jordnötter (500 g), 15:90
Kycklingklubbor, 45:-/kg
Leverpastej (250 g), 25:80
Thin crisp, 15:90
Är det någon som har bättre koll än jag på Lidls priser så kommentera gärna.
Gött. Tjata inte om att värna eller rädda svenska bönder bara.
Jävlar va svart-vitt det var i rutan idag.
Lidls mejeriprodukter är svenska (det finns även utländska alternativ, de är dock i minoritet).
Vad gäller kött är det oftast svenskt med inslag av utländska alternativ (precis som på Willys och ICA).
Fast bönder räddas verkligen inte av oligopolet – tvärtom.
Lägg därtill att en icke konkurrerande marknad ej behöver effektivisera sig för att tjäna pengar vilket i sig föranleder att böndernas situation blir än värre då ICA eller dyl tycker att deras lönsamhet skall finansieras genom hårt konkurrerande bönder – inte genom att själv bli effektivare.
Fat and Happy – så är det dessvärre
Tror att tyskarna eller fransmännen kliver in här snart och sätter press på sjukdomen som råder. Coop ligger förstås nära till hands att ingå i det partnerskapet.
Fiskpinnen från findus har ändå varit o vänt i Kina
Pågen bakar sitt i Polen
Ärtorna görs i Tyskland
Våra varumärken är inte på något vis art förväxla med annat än svensk mattradition.
Mindre vinster för handlaren kommer innebära mer pengar till bonden.
För att få lite perspektiv. Om 1 kg morötter kostar 5 kr för handlaren så är regeln att handlaren säljer det för minst 2x plus moms men i många fall landar det på 3-4x inköpet.
Ni kan ju fråga er själva vart pengarna går inden karusellen – 5 kr till bonden o processindustrin samt leverans fritt butik medans allt från 5-10 kr går till butiken som säljer produkten.
@AP:
Varför ljuger du om att Pågen har ett bageri i Polen (de har två bagerier, i Malmö och Göteborg). Har du lika dålig koll på dina andra fakta (killgissar vilt)?
Diskussioner förs om det men hoppas att du förstår resonemanget. Tro tom att Rumänien nämns.
@AP:
Menar du att Rumänien är ett land Pågen överväger att bygga ett bageri i för produktion till den svenska marknaden?
Med 3-4% i vinstmarginal tror jag knappast att någon utländsk aktör är intresserad av den svenska matmarknaden.
3-4 % för ett grötigt slutled är kanske 10% för en vass tysk. Dessutom vet ju inte du vad de tar för vinster i producent och processledet. Att plocka 3-4% i lika många led som gör att bonden (exempelvis) får lida är ju ngt helt annat än att ta en siffra från en maxi butik o skylta med samma.
Helheten är inte helt lätt att förstå för någon men vissa saker är ju helt uppenbara.
Systemet är satt men att det är eftersatt råder det föga tvivel om i min värld. Oligopol hör hemma i helt andra länder enl mig.
Det mesta som svenska bönder producerar finns på Lidl som alternativ eller som enda val. Det enda jag köper där som inte är svenskt är diverse ostar och lufttorkade skinkor.
Ja deras affärsmodell är ju betydligt billigare att driva runt än en coopbutik. I min Lidl butik köper jag hur mkt bra/svenska produkter som helst. Fler Lidl koncept kommer alla må bra av.
Det bästa med dessa undersökningar är att sådana som jag kan fortsätta handla i princip allt på samma ställe, medveten om att det sannolikt inte är billigast men samtidigt bara är 0-5% dyrare än jag kunnat få med lite ansträngning. Det är jag s a s nöjd med, har inget behov att maximera value per cost upplevelsen för varenda liten vara jag köper; det verkar jobbigt och tidskrävande.
@LW
CityGross var en bra lågprisbutik för sådär 10år sedan innan man bestämde sig inom familjen att man skulle växla om till att bli en premium-butik. Man slängde ut gamla hyllor och körde in nya fräscha tillsammans med en ny grafisk profil. Wolla så steg priserna med sådär 25% ‘över en natt’. Det var en stor sorg, men idag avskyr jag butiken som i våran stad också är i särklass dyrast.
Stämmer dåligt. ICA Maxi i Uppsala ligger ca 200 meter bredvid Willys. Har handlat på bägge många gånger. Willys är betydligt billigare. Skulle gärna se vilken data som ligger bakom.
Datat finns i länkat data.
Bristen i PRO:s undersökning kanske ligger i att de jämför priset på premiumvaror som Bregott istället för på “smör och rapsbaserad matfettsblandning med 70% fett” – för då får man med andra-märket (Klädesholmens kaviar istället för Kalles) samt butikernas egna varumärken.
De mest välkända varumärkena kan man som handlare ta ut högre marginal på, de köps av alla konsumenter med god ekonomi som unnar sig precis det de vill ha (och känner till kvaliteten på). I vissa fall är det egna varumärket 100% identiskt med produkten med välkänt varumärke men priset är ändå 25% lägre (trots att EMV driver svinn p.g.a. fler produkter i hyllan).
Meningslöst att jämföra med fasta varumärken eftersom. Lidl inte har dessa utan kör med egna varumärken. Sedan är inte Lidl så himla billiga länfmgre även om mjölken ligger ett par kronor under Ica och Coop.
Det som verkligen sparar pengar är att köpa allt på kort datum och basera maten på krossade tomater. Själv köper jag det mesta köttet på Coop med röd etikett och det är billigt.
PRO:s matkasse är säkert 25 % billigare på Lidl med deras likartade produkter jämfört med PRO:s billigaste kasse.
Krossade tomater och egenkokta bönor. Ris som köpts i 10-kilos-säckar. Julskinkor som slumpas bort efter jul.
Kära bloggare. Ser på twitter att du nämner att ingen vill gå in i en bransch där marginalerna är 3-4%. Jag håller inte med. Livsmedelsbutik och 3-4% är extremt attraktivt.
Tänk på 3 avdelningar i en livsmedelsbutik; frukt och grönt, mejeri och bröd. Alla dessa 3 omsätter hela lagret varje vecka (om vi förenklar lite). Butiken hinner få betalt av kunderna innan fakturorna till leverantören skall betalas så man binder inget kapital, kan t.o.m. bli som så att det ger en massa gratis kapital. Om man gör 3-4% på omsättningen varje vecka i dessa 3 avdelningarna så blir det på ett år och 52 veckor 52×3(eller4)= typ 150-200% på en veckas omsättning. Rätt nice givet att man inte behöver lägga in egna pengar i lagret.
Visst man behöver ha lokal etc men min poäng är att 3-4% kan låta kasst men om man gör 3-4% varje vecka så är det inte fel.
Finns ju säkert en hel del hyllvärmare som bara står i hyllorna utan att omsättas men frukt och grönt, bröd och mejeri där är det omsättning som heter duga på grejorna.
Livsmedelsbutik kräver ju inte heller en massa avancerad forskning och utveckling och sådant krångligt och riskfyllt. Vidare så kan ju I princip vilka personer som helst kan anställas så rekrytering är inte heller så svårt.
Får man bara till businessen med återkommande kunder så är det en helt fantastisk business som bara tickar och går. Barriärerna för nya att ta sig in är enorma.
Fick jag möjlighet att investera i en relativt konjunktur oberoende business som alla måsta handla av i all evighet och en 3-4% marginal med starkt varumärke så skulle jag hoppa på det. Svårslaget när man tänker på risk o reward. Visst begränsad uppsida då folk bara kan äta så många kalorier.
@Oraklet:
Du har rätt i det mesta utom att det skulle vara enkelt att driva butik (framgångsrikt). Det du missar är personalen – det är de som skiljer en lönsam butik från en olönsam och det är svårt att rekrytera och behålla bra personal.
Jag gissar att trevligt bemötande är ett skäl till att Lars Wilderäng gärna handlar i sin lokala Tempo-butik men bra personal håller också nere svinnet och ser till att butiken är snygg med hyllor som ser välfyllda och trevliga ut.
Jag påstår att det är relativt lätt att få tag i personal. Dock inte superenkelt.
Om vi jämför med avancerade branscher inom teknologi så är det superlätt med personal till livsmedelsbutik. Tänk tex om jag skall starta ett framgångsrikt batteriföretag så måste jag få tag på kanske 3 av de 20 vassaste hjärnorna i branschen globalt annars kommer min batteri teknologi inte ligga i framkant. Avancerad teknologi behärskas ju bara av ett fåtal globalt. Är ju inte alla som är på Nobelpris nivå direkt och i vissa brancher måste man ju ha några av dessa personer som är på nobelpristagare nivån annars är man körd.
@Oraklet:
Har du provat eller killgissar du bara?
Oraklet kanske siar, men om man väljer att inte anställa ytterst kvalificerad personal till sin nystartade batterifabrik så tillverkar man standardbatterier och konkurrerar med Kina och det racet vinner man inte.
@Surtrutn:
Självklart är det så, jag vände mig mot påståendet att det skulle vara plättlätt att driva butik – även om de anställda “bara” är butiksbiträden.
Det du beskriver är i princip du pont modellen. Svenska livsmedelsbutiker är väldigt lönsamma om man räknar på avkastning på eget kapital.
Vem ska lyckas förmå PRO att äntligen gå i pension och sluta ägna sig åt undermåliga prisjämförelser som ingen konsument tjänar på, minst av allt pensionärer?
Om PRO vill ägna sig åt prisjämförelser så bör dem rikta in sig på fattigpensionärer och tillåta egna lågprisvarumärken. Ingen fattigpensionär blir rik av att köpa Heinz ketchup till socknens bästa dyrpris..
Man kan ju gissa på att dagens höga priser är eftersläpningar av de höga energipriserna vi hade för 6-18 månader sen typ. Ni vet, det där med orsak och verkan osv. Brukar ju vara lite lagg i långa värdekedjor. Typ bonden har dyra kostnader men kan inte höja priset för än 6 månader senare vid nästa förhandling etc.
Så sannolikt kommer matpriserna att gå ner igen. Kanske t.o.m. rasa senare i år. När detta väl händer kan ni alla säkerligen få glädjen att se Svantesson i TV slå sig på bröstet och förklara hur detta är skörden av hennes tuffa samtal med dagligvarujättarna.
Off topic: Jag tycker att den här regeringen är helt fruktansvärd. Kan vi inte alla bara enas om att alla röstar på S i nästa val, så får vi kanske med lite tur en riksdag med S-majoritet eller näst intill S-majoritet och så slipper vi den här skitregeringen och samtidigt kanske vi dessutom slipper inflyttande från tokstollarna i MP och populisterna i V.
Coop i Kungsbacka har bra priser på fisk, de tycks ha satt i system att locka folk till butiken via fiskdisken. Tyvärr påminner deras mandlar mest om träbitar, men om man bara håller sig till fisken och Vapnö som inte finns på Ica Maxi kba så är allt frid.
Jag noterar i huvudsak några “fenomen” i det här ämnet, inte bara här på bloggen.
Det duger att klaga på höga matpriser, men många verkar inte beredda att besöka två olika affärer för att hålla matkostnaderna nere.
Märkesfixeringen verkar vara grundmurad hos många och det leder naturligtvis till begränsad konkurrens och därmed onödigt höga priser.
Vissa tycks tro att Lidl bara säljer varor som inte kommer från svenska bönder, samtidigt som övriga affärer endast säljer varor från svenska bönder. Så är naturligtvis inte fallet.
Min helt spekulativa gissning utifrån någon sorts inköpsvana är att ICA, Axfood och Coop säljer 10 – 20 % mera av sådana varor som har sitt ursprung från svenska bönder än vad Lidl gör.
Vissa verkar tro att de flesta handlar mellan 8 och 17 och att de därmed förlorar arbetsinkomst genom att besöka flera butiker. Jag har nog aldrig handlat så att jag har förlorat arbetsinkomst.
Sedan har inte alla möjlighet att handla i flera butiker eftersom det är långt mellan olika butiker eller kanske bara finns en.
Vi valde aktivt att bo så att det finns många olika livsmedelsbutiker i närheten, minst fem inom gångavstånd och ytterligare fem inom två kilometer. ICA, Coop, Hemköp, Matvärlden, en närbutik, ett antal “utlänningsbutiker” och Lidl.
Vårt matkonto för två personer ligger nu på 5000:- kr/månad och då äter vi det vi har lust med vilket innebär en rätt stor andel fågel, kött och fisk (minst 10 måltider per vecka).
@Surtrutn:
Bra reflektioner, hade också ett sådant matkonto tidigare – om man gillar mat är det inte bara pris man går på.
Det var dock förvånansvärt enkelt att halvera matkostnaden (vilket jag av olika anledningar var tvungen till) genom att minska andelen färdigmat, baka allt bröd, fikabröd och efterrätter (minskat min vikt också för det blir inte lika ofta om man ska baka själv), till vardags skippa ack så goda men dyra pålägg och delikatesser och köpa svenskt istället för svenskt ekologiskt (på importerade grönsaker och *frukt* väljer jag fortfarande eko och fairtrade pga brister i arbetarskydd och användning av i EU otillåtna bekämpningsmedel).
Dessutom gör en god matplanering inklusive veckohandling att mitt svinn är närmast obefintligt, det lilla som blir äter djuren upp – inklusive kaffesump och teblad :-).
Jag äter dock fortfarande kött, grädde, lagrad ost, och har smör på smörgåsen men köper väldigt mycket när det är extrapris (smör och ost som man rivit till matlagning går utmärkt att frysa). Har också minskat på mängden kött per portion men det är mest för att jag mår bättre av att öka andelen rotfrukter och grönsaker.
Inflationen kommer att förbättra folkhälsan …
När jag blir pensionär ska jag ta mig tid att handla från många olika. Fröpåsar och tysk korv på Lidl. Ekomorötter direkt från den lokala bonden, osv. Mala mitt eget mjöl. Eller så flyttar jag till Portugal.
Ja, det stämmer att ICA ligger riktigt bra till prismässigt. Jag provade för ett tag sedan ett onlineverktyg för hemkörning av mat. Man fyller sin kasse och kan under tiden se vad priset blir hos ICA, Mathem, osv. ICA blev billigast för mig. Detta berodde dock delvis på att jag försöker köpa ekologiska varor i den utsträckning det går, och dessa fattas ofta i lågprisbutiker. Hos ICA tillkom sedan tyvärr en rätt stor separat avgift för kassar, som var dold ända till slutet. På Mathem är kostnaden för kassarna inbakad.
Som någon skrev ovan, alla som jobbar i branschen vet att den undersökningen är helt missvisande.
Vill man få en verklighetsbaserad koll rekommenderar jag https://matkassar.matpriskollen.se/kassar
Då får du en helt annan och rättvisare bild av matpriserna.
Spännande när de skriver att Lidl saknar varumärken som jämförs. Jag försökte hitta information om den där matkassen som användes i jämförelsen men hittar inget alls. Om varumärken används så är jag nog tvungen att sälla mig till den skara individer som raljeras över av författaren. Stor skillnad på att jämföra Arla eller jämföra standardmjölk. Det första är ett varumärke och det andra är en produkt.
Byt ut OK mot Arla i sketchen:
https://www.youtube.com/watch?v=ikNTOdHJbGI
Jag har slutat handla i butik och köper allting på postorder (allt som går att köpa så, åtminstone) inklusive mat och sprit. Det spar en massa tid och bilbränsle.