Ny Teknik har hittat att regeringen i budgetpropositionen slopar förmångsbeskattning av gratis elbilsladdning på jobbet. Det blir alltså skattefritt att ladda elbilen gratis i jobbet, och undantaget ska gälla fram till sista juni 2026. Annars skulle det likt gratis parkering på jobbet vara förmånsbeskattat.
Det är naturligtvis upp till arbetsgivaren att erbjuda denna möjlighet, och när det gäller tjänstebilar så är det andra förmånsvärden som gäller om arbetsgivaren står för bränslekostnaden. Förvisso är el inte bränsle, men det är nog skattemässigt det samma.
I alla fall så blir det skattefritt att ha laddförmån (elbilsladd alltså, inte Stureplansladd) via jobbet. Det gäller rimligtvis inte bara på primära arbetsplatsen, utan arbetsgivaren kan antagligen även erbjuda dig gratis elbilsladdning på resa.
Hela texten hittas undangömd på sidan 196 i denna PDF, vilket Ny Teknik upptäckte.
“En anställd som får ladda sin egen bil eller förmånsbil på arbetsplatsen utan att betala marknadsmässig ersättning ska enligt huvudregeln i inkomstskattelagen förmånsbeskattas för detta. För att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och gynna arbetsresor med laddbara bilar framför andra, mindre gröna, alternativ bör det införas ett tillfälligt undantag från beskattning av förmån av laddel på arbetsplatsen. Detta förväntas också minska den administrativa bördan för både arbetsgivare och anställda vid redovisning av denna sorts förmån.”
Det hela ska remitteras separat och väntas börja gälla halvårsskiftet juni – juli 2023 och ska gälla till halvårsskiftet valåret 2026, dvs dess fortsatta existens kommer göras till en valfråga eller valargument med hopp om att fler ska sitta med elbilar och ladda gratis på jobbet lagom till valet.
Huruvida arbetsgivarna därmed ordnar laddplatser, vilket blir en skattefri förmån, och i vilken utsträckning det sker återstår att se. Det kommer nu V2G-bilar (eng vehicle-to-grid), som i så fall gör att du kan ladda bilen på jobbet och sedan åka hem och förbruka strömmen i hushållet, med bilen som ett enormt mobilt batteri. En laddning på säg 50 kWh och elpriser om 3:- SEK per kWh skulle då vara värt 150:- SEK om dagen eller som marginalskattare 300:- SEK före skatt och 6300:- SEK per 21-dagars arbetsmånad. V2L-bilar (vehicle-to-load) finns redan, men då kan du bara koppla in utvalda förbrukare till ett vanligt uttag för att nyttja energin du laddat på jobbet.
Sådant där kommer dock påtalas av Skatteverket vid remissrundan och regeringen kommer ba “tänkte inte på det”, så det blir nog inte så mycket med saken i slutändan.
Egna företagare ser annars goda möjligheter att inte bara ladda elbilen gratis, utan även låta det egna företaget betala hushållselen via bilen som mobilt batteri och V2G. Onekligen skulle det kunna få fart på V2G-tekniken i Sverige, men det är inte vad man skriver är tanken i förslaget enligt ovan. Om du har en hemarbetsplats så kan ju annars arbetsgivaren köpa elbilsladdningen av dig som arbetstagare och det blir en direkt skattefri utbetalning från arbetsgivare till arbetstagare.
58 kommentarer
Som uppgjort för nya konflikter på jobbet. Snart är det inte vem som glömt tömma diskmaskinen som är den stora frågan, utan vem som laddat mer än den andre, eller orättvisan över att alla inte har elbil som kommer diskuteras.
Tacksam över att mitt företag valt att inga privata bilar får laddas på jobbet.
Att de valt detta kan bero på den stora administrativa bördan att förmånsbeskatta.
Nästa steg kan ju vara framförhandlad exklusiv rätt till en reserverad laddplats på jobbet.
Vet företag där det finns laddplats på samtliga företagets parkeringar.
Undrar om det är ok att ladda sin elbil hemma på natten om man har en hemarbetsplats eller om man måste ladda på dagtid för att arbetsgivaren ska betala det? Och hur gör man då om man har timtaxa hur räknar man ut vad arbetsgivaren ska betala och hur blir det inför nästa val om regeringen går in och subventionerar med 50-79 öre per förbrukad kWh för att köpa nya röster 🙂
Blir intressant som sagt.
Mycket intressant att marionettregeringen inte kommunicerat detta alls.
Men, när bensinen bara vart 14-40 öre billigare litern kanske det är säkrast så.
Om man inte vill att RAMs och traktorer från Bensinupproret ska blockera hela gamla stan.
Det märks redan en omsvängning hos Tidölagets röstboskap.
Först var det stiff upper lip och ’allt som betyder ngt är att Morgan är väck’.
Nu är det mer ’det blev i vart fall inte sämre’.
Det senare skulle bli en utmärkt valslogan.
Nä, alla som höhöhöade skadeglatt när klimatbonusen ströks med en dags varsel blir nog inte så glada när “elbilsägarna får tanka gratis på jobbet”. Blir trist i opinionsundersökningarna.
Ja, alla som inte röstar på sossarna är ondsinnade avundsjuka korkskallar som hatar elbilar och önskar förorena med sin fossilbil så mycket som möjligt. Bra spaning! (många har påpekat och förundrat sig över den mycket hårda raljerande oförlåtliga tonen i svensk politiks debatt jämfört med situationen i de nordiska grannländerna. Det är tyvärr tydligt att detta samtalsklimat sprider sig nedåt ut till folket …)
Just nu verkar de brunas propaganda organ Riks bl a hetsa om att myndigheterna kontrolleras av “vänstern”, mot hbtq-personer och mot en enskild moderatpolitiker i Sölvesborg. Lite till bara, så har de nog hetsat ytterligare en mentalsjuk och svag ung man till nåt terrordåd ska du se.
Två socialdemokratiska ministrar har mördats under sin ämbetsperiod, Riks kör kampanj med “Sharia-Annie” som nästan får henne mördad i somras men det är givetvis “sossarnas” hårda debattklimat som är problemet…
DAVSKOL,
Tillåt mig att ösa komplimanger över Er, det är verkligen en helt oöverträffad halmgubbe Ni har presterat.
Magnifik.
Herregud, sickna snöflingor ni är ändå.
Så öm hud.
Det är bägge sider som står för tonläget. Det är påfallande aggresivt i svensk politik. I varje fall för oss som observerar klimatet från grannlandet i väster. Men du var ju inte sen med att bekräfta min tes. Det handlar inte om öm hud (jag kan bli sårad av människor i min vardag, knappast av anonyma människor i kommentarfält) men om att det inte är en sund riktning som Sverige har tagit. Inte sunt för samhällskontraktet eller demokratin.
Sverige är ju ett extremistland om man får tro World Values Survey så jag är inte förvånad. Sedan skall man kanske anlägga perspektiv och USA och Italien har ju också ett rätt hetsigt debattklimat. Titta på Fox News eller Sky från Australien som en jämförelse.
Utifrån vad jag ser runtomkring min arbetsplats, men många mindre firmor runtomkring som har garage/”produktionshallar” så är det rätt vanligt att ladda bilen där. Och man kan ju lätt tänka sig att de glömt bort att anmäla det till skatteverket.
Däremot så lär det bli mer tjaffs om det på större arbetsplatser. Om inte annat så är det ju inte hela världen för elnätet med en enfasladdare, men 10st ställer ju lite mer krav.
Varför skulle de inte bli glada? Rimligtvis så är de som inte vill betala för andras elbilar inte heller speciellt förtjusta i förmånsbeskattning, så dessa höhö:are som är emot klimatbonus och samtidigt för förmånsbeskattning rätt nära noll. Vill arbetsgivaren betala för fri parkering eller elbilsladdning som förmån så anser jag att det inte ska vara några problem, utan förmånsbeskattning.
Jag antar att på mindre arbetsplatser så har man haft det som en dold löneförmån, elen är ju ändå fullt avdragsgill i verksamheten. Det är ju bra att slippa en massa kontorsarbete och i stället fokusera på kärnverksamheten det räcker med allt annat som myndigheterna kräver av företagen, det har säkert inte blivit mindre sen jag lade ner för fem år sedan.
Angående stureplansladd så kan en anledning till den reella nedskärningen av polis och rättsväsende vara att man inte vill störa den bräckliga ’laddinfran’ som kompisarna är så beroende av för sin rekreation.
Det är lugnt, de höjde ju skatten på alkohol och tobak samtidigt som de i praktiken sänkte lönen för polis och tullare så smugglingen av andra varor kommer att öka.
Höjer de mer än inflationen eller är det en skattesänkning vi ser? 😉
Puh!
Så jag behöver inte leta ny kran åt Snoppe för att hålla honom nöjd, trots allt?
Ja, det vore ju dumt att volta för länge.
I princip alla tidningar har rapporterat detta sedan budgeten släpptes i sin helhet. Sen har de inte lyft det som någon huvudfråga.
Sannolikt är det så att en väldigt stor majoritet av de som har elbil och laddar på jobbet har denna genom förmånsbil, detta medför att du inte förmånsbeskattas för parkering då denna anses ingå i förmånsvärdet för bilen. Laddningen på samma parkering ansågs antagligen inte ingå i förmånen för bilen vilket man nu verkar vilja ändra.
Min arbetsgivare förbjöd laddning av elcykel-batteri på arbetsplatsen. De skyllde på brandfaran. Men nu vet vi det verkliga skälet.
Brandfaran kan väl vara ett skäl – men ofta blir det svepskäl
ett exempel: På ASEA på 70-talet blev det förbud för kaffekokare på kontoren.
företaget medelade att elnätet på kontoren inte var dimensionerat för kaffekokarnas elförbrukning.
Det finns historier om att svenskarna var väldigt förtjusta i te-kokarna i våra gamla engelska stridsvagnar. När vi skulle skaffa Leopardvagnarna (?) så krävde besättningarna vatten-kokare även där. Det krävde tydligen en ordentlig omdragning av grova el-ledningar och ledde till en del förseningar/fördyringar.
Reservation för att jag bara hört det som rolig anekdot och inte har en aning om sanningshalt
V2G kan omöjligt löna sig om inte någon annan betalar för slitaget på batteriet i bilen. Så jag antar att “ladda tjänstebilen gratis på jobbet, kör hem, pumpa in energi i nätet från bilen” är första gången jag har sett en fungerande affärsmodell för V2G.
V2L har ju lite mer existensberättigande i att man kan köra elverktyg på platser där det inte finns elnät.
V2L är ju även guld vid strömavbrott.
Så mycket kan det väl inte slita?
Oftast drar ju inte ett hus mer än 1-2kw/h så det är ju inte tal om att dränera batteriet varje dag.
En elbil drar ju runt 15-18 kwh/100 km så om man kör i 100 km/t så drar ju bilen 15-18 kwh – dws 15000-18000 W urladdning – kan det stämma? Det låter extremt.
I vilket fall som helst – att driva huset (2000-3000 W på sin höjd) sliter inte på batteriet.
det är väl antalet laddcykler som på sikt tar död på batterier
En iPhone skall enligt Apple klara ca 500 laddcykler
och en MacBook ska klara ca 1000 laddcykler
innan batteriet klarar mindre än kanske 80% av orginalkapaciteten
Tror nog att de kan vara mycket bra ide att ladda elbilen på jobbet för att ha lite reserv hemma
speciellt som vi kan få roterande bortkoplingar vid kallt väder i vinter
( även om just jag inte har nån elbil )
Det verkar även vara värmen som urladdningen (och laddningen) skapar som sliter på batteriet.
Min mening är att ett hus drar ofta ganska lite el så om man tar lite till huset så blir det max 1-2 extra laddningar per vecka och när man väl använder batteriet hemma så sker urladdningen så långsamt (mycket långsammare än vanlig användning) så att slitaget blir minimalt.
Anta att ett batteri är på 50kWh och klarar 1500 cykler. Då kan man få ut 75000kWh innan det är slut. Om man har en villa som drar 25000kWh/år och driver det med bilen hälften av tiden så håller batteriet 6 år (därtill får man dra av livslängd beroende på körsträcka). Om ett nytt batteri kostar 150 000kr blir priset 2kr/kWh om man kan ladda gratis. Så inte speciellt billigt, men kan vara lönsamt vissa dagar.
Betyder detta att folk kommer börja åka in till kontoret igen?
För inom IT och Finans i Sthlmsområdet är det på sin höjd 2 dagar i veckan på kontoret som gäller. Under protest.
Förmånsbeskattning måste vara uppfunnen av någon med patologisk avundsjuka. (Nej, jag har inga förmåner som beskattas, eller ens potentiellt kan beskattas).
Avskaffa alla krångliga skatter och behålla endast moms. Det är en förenkling som jag tror skulle spara skattebetalarna enorma pengar.
Avundsjuka och hat är traditionella metoder för att styra en befolkning med lågt självförtroende. Jantelagen är ju som bekant svensk grundlag. Sedan har ju elbilar pga Teslas höga prisläge en aura av att vara statussymboler för Vita Onda Män.
Det var ju anledningen till att “jobbdatorn” försvann, för det var inte alla som fick tillgång till det och därför var det orättvist!
Vilket ju förvisso kanske var sant i sak, men mer troligt bara ett svepskäl för att få bort den utgiften. Och de flesta hade ju trots allt redan skaffat datorer vid det laget.
Nej, förmånsbeskattning är nog snarare uppfunnen av den enkla anledningen att man annars skulle kunna ducka inkomstskatten i stor utsträckning – istället för att betala ut hela lönen i pengar skulle man kunna stå för utgifter den anställde har.
Men alternativet vore ju att skippa inkomstskatten, men det är tveksamt om man skulle kunna dra runt hela ofentliga sektorn genom att skippa inkomstskatten. Det är ju trots allt inte någon obetydlig skatteintäkt. Och när vi ändå är inne på resonemanget kring duckande av skatter så är det ju samma historia med moms eftersom ett företag kan göra avdrag för den.
Momsen betalas alltid i slutändan. Den försvinner inte när ett företag gör avdrag för den.
Bortsett från ifall man tillåts ducka momsen. Argumentet för att få ducka inkomstskatt torde ju vara lika tillämpliga på moms. Anledningen till att man sätter stopp för sånt är inte avundsjuka utan för att det skulle bli ganska svårt att få offentliga sektorn att gå runt ifall man tillät folk ducka skatter lite godtyckligt.
Hur “duckar” man momsen? Det kan knappast vara lagligt, eller?
Nej, precis som det inte är lagligt att låta bli att betala förmånsskatt för skattepliktiga förmåner.
Likheten stannar inte där. På samma sätt som att man uttryckligen infört förmånsbeskattning för att täppa till hålet där arbetsgivaren ger skattefria förmåner istället för lön så täpper man igen hålet att ducka momsen genom att bara plocka ut varor istf att sälja dem.
Anledningen är inte så mycket fråga om avundsjuka utan helt enkelt att man annars hade tillåtits ducka viktiga skatter lite väl enkelt.
Momsfusk är mycket lättare att upptäcka än fusk med förmånsbeskattning.
Om alla skatter utom moms tas bort så blir det ännu lättare att upptäcka momsfusk eftersom Skatteverket kan låta betydligt fler skattebyråkrater syssla med det. Det går kanske t.o.m. att minska på antalet skattebyråkrater och ändå få bättre kontroll av momsinbetalningarna.
Om utgående moms är mindre än ingående moms under en längre period så börjar Skatteverket undersöka vad det beror på. Momsfusk går inte att syssla med i längden.
Nu får man ju lite utgå från att företag drivs i vinstsyfte. Då kommer det inte vara så att man har mindre ingående moms lika lite som man har mindre intäkter än “löneförmåner” om man skulle ducka inkomstskatten.
Kan de inte se att löntagarna får ut oredovisade förmåner närde granskar inkomstskatten kan de inte se densamma när de granskar momsen heller. Faktiskt är det troligare att de ser det om de granskar båda, det den ena missar kanske den andra hittar.
Notera också i frånvaro av inkomstskatt kommer ju en uppenbar indikator på duckande av skatt försvinna: den som löneförmån har fri kost, logi och lull-lull kanske nöjer sig med en mindre lön, men om man inte har koll på vad folk har för taxerad inkomst så vet inte skatteverket om sånt.
För att momsfuska måste man rimligen ha mindre *utgående* moms än ingående. Om man har det för länge kommer Skatteverket att fråga varför och eventuellt hota med att momsregistreringen dras in.
Skatteverket har inget intresse av taxerad inkomst om inkomstskatt inte finns.
Det kan nog stämma det där med patologisk avundsjuka.
Det som är förvånande är att yrkeskompetens inte beskattas.
En elektriker eller rörmokare kan ju tex. göra fackmannamässiga installationer i sitt hem gratis, en bilmekaniker kan laga sin egen bil, osv. och material kan köpas ut med företagets rabatter.
Så kan vi väl inte ha det.
Läste häromåret om någon som tyckte skattmasen hade fel gällande synpunkter på hans deklaration, så han skickade in svar. Och gjorde det med jobbets kuvert, och även att jobbet stod för portot.
Och det tyckte ju inte masen om, så han fick porto och kuvert pålagt som förmånsbeskattning.
Och han borde förlora jobbet pga stöld och grov trolöshet mot huvudman! Rulla honom i tjära och fjäder! Som sagt, enligt World Values Survey är Sverige ett extremt land.
Det där är nog en skröna. För det första gäller förmånsbeskattning bara när det inte rör sig om “ringa värde” vilket kuvert och porto rimligen betraktas som. För det andra så skall det ju till att man faktiskt konstaterar att det faktiskt rör sig om en löneförmån och inte rör sig om att man inte faktiskt fått regelrätt löneavdrag för kuvert och porto (annars hade ju anställda på ICA förmånsbeskattats så det sjunger om det då de ju tar med sig mat hem från butiken).
Sen är det nog så att stöld från arbetsgivaren inte räknas som löneförmån. Det hade ju blivit rätt märkligt att förmånsbeskatta folk för sånt.
Jag ser att Herr Surtrut har en framtid som finansminister! Och kom ihåg att verktygen måste låsas in vid arbetstidens slut på samma sätt som tjänstebilar.
Sedan är det faktiskt redan otillåtet att använda arbetsgivarens rabatter för privat bruk. Klart beskattningsbar förmån. Och tjänstebyten är skattepliktiga, man kan ju se det som att hantverkaren som fixar i hemmet gör ett tjänstebyte med sig själv. För att inte tala om stjärnkocken som lagar mat hemma.
Men någonstans tar det väl slut och vanligt folk lackar ur. Just elbilar har ju varit en symbol för Rika Vita Män så där går det att gå fram hårdare.
På de företag jag har arbetat har det inte varit några problem att låna maskiner och verktyg eller köpa saker med företagets rabatter. Detta har gällt små och stora företag såväl som privata och statliga.
Så då återstår bara att beskatta kompetensen. Har man tex. ett branschcertifikat från VVS-branschens yrkesnämnd så borde man betala skatt eftersom man har kompetens att göra rörarbeten i sitt eget hem.
Så nu ska de som haft råd att köpa en elbil som fått 70000 i bonus få köra bil gratis också. Det blir väl de som inte har råd att köpa elbil och bor på landet i södra Sverige som får betala kalaset på skatten och högre elräkning. Så chefen bestämmer om skattefri billaddning på jobbet till sin bidragsfinansierade +1miljonkronors bil som byts varje år och väger +2 ton. Låter som rimliga miljö satsningar i Sverige 2022 eller är året 1922. Mer till de rika och medalj istället för pension vid +67.
Jag citerar PPP ovan
“Förmånsbeskattning måste vara uppfunnen av någon med patologisk avundsjuka.”
Frågan är om det är detta vi behöver. Jag tänker att elbilar skall laddas på natten (dvs när övrig efterfrågan på el är som lägst). Detta tilltag innebär att man ju premierar att folk tar och laddar sina bilar på dagtid.
Förvisso kan möjligheten att ladda på jobbet vara det som gör att elbil blir en fungerande lösning för många, men det vore nog bättre att se till att folk får möjlighet att ladda hemma istället. Kom ihåg att det inte längre är miljöbonusar som gör att man väljer elbil. Så vitt jag kan se så är elbil billigare än en bensindriven dito, så enda anledningen till att folk inte väljer elbil är att elbil inte funkar för alla och det är nog där man skall sätta in krutet ifall man vill att fordonsflottan skall elektrifieras.
Det är ju inte så bra om det blir elbilsladdning som gör att vi måste ha områdesvis bortkoppling av el, så ladda elbilen på jobbet är som Anonym skriver inte en så bra idé i elområde 3 och 4.
Samtidigt blir det ju inte så intressant för arbetsgivare i södra Sverige att sponsra med el när den kostar massor av kronor per kWh.
Däremot funkar ju modellen rätt bra i elområde 1 och 2. Där finns elen, elen är billig, jobbresorna är långa och klimatet är kallt så om man kör elbil är det nog ofta nödvändigt att kunna ladda på jobbet för att komma hem.
Jag ser detta som en subvention bland andra. Subventioner är aldrig helt rättvisa. Men nu har man dragit in på bonusen så då får man kanske ge tillbaka lite i form av det här. Kan ju också kallas för arbetslinjen eftersom en förutsättning för att du skall få subventionerad el på din arbetsplats är just att du arbetar.
Men det är inte lika groteskt som på 90-talet när borgarna ett år tog bort skatten på aktieutdelning och alla småföretagare med aktiebolag delade ut skatttefria pengar till sig själv.
Det handlar inte om “rättvisa” utan poängen med subventioner är ju att de skall ha ett syfte, men man skall också se till bieffekterna. Subventioner till elbilsägare är lite svåra att motivera på det sättet eftersom valet att köpa elbil inte står och faller med subventionerna. I detta falllet är dessutom bieffekten att man spär på elförbrukningen under arbetstid vilket ju knappast är önskvärt.
Däremot låter det som ett “rättvise”-argument att man skall kompenseras för borttagen subvention, men sticker man ner i det kaninhålet så skall ju de osubventionerade ha kompenserats när subventionen införts. Det är bara att lägga ner det, om man finner att en subvention inte längre uppfyller sitt syfte eller att bieffekterna är värre så tycker jag det är helt i sin ordning att avskaffa.
Vad gäller arbetslinjen så vore det ju i så skulle man ju isf kunna gynna de arbetande på andra sätt utan att koppla det till påspädande av elförbrukningen. Notera här att det önskvärda är egentligen att folk arbetar och inte att de nödvändigtvis kör bil till jobbet. Då borde ju lämpliga incitamentet utgöras av generell skattesänkning för de som arbetar oavsett om de åker kollektivt, elbil, bensinbil eller jobbar hemifrån. Notera här hur den billigaste lösningen för pendlingen också egentligen är den mest önskvärda så behovet av riktade åtgärder knappast är nödvändigt.
Skattefria pengar är väl iofs. inte aktieutdelningar. Bolagsskatt har säkert betalts.
Sedan är det inte alltid så smart att trixa undan lön, för en dag blir man kanske sjuk och pension är ju något som de flesta förr eller senare tar ut.
Ett fungerande samhälle är beroende av skatteintäckter, men det fungerar inte att beskatta för mycket.
De som trixar undan lön är väl främst de med högre inkomster, kanske över gränsen för statlig inkomstskatt.
Sjuklön följer bara lönen upp till en viss nivå liksom “allmän” pension, att betala skatt till detta utöver den nivån har man inget för (bortsett från att slippa konsekvenserna av sin brottslighet). Vad gäller “enskild” pension så är det ju ändå bara pengar man själv betalt så det kvittar då om man stoppar undan samma pengar från sin borttrixade lön eller får pengarna undanstoppade från sin otrixade lön. Och andra tjänster från det allmänna kan man ju njuta ändå även om man trixat undan lön.
Vi har en laddare på jobbet, konsulten som kom på besök ville ladda.
Visst ta en blipp och registrera företaget, det kostar 2 kr kWh. Då blev han tjejsur och ville inte.
Blev inga mer konsulttimmar till han heller.