Den statligt delägda bolaget Energiforsk har låtit forskare kartlägga effekterna av elbilsladdare och solkraftanläggningar på jordfelsbrytare. Beskedet är att jordfelsbrytare inte slutar fungera på grund av dessa, varken på installationen eller hos grannar.
Det finns alltid de som är teknikfientliga och försöker hitta på olika nackdelar med ny teknik.
Ett sådant försök har varit att försöka hindra utbyggnad av solkraft eller köp av elbilar genom att hävda att solkraft på villan gör att jordfelsbrytare slutar fungera, eller att laddning av elbilen också gör att skyddet en jordfelsbrytare ger upphör.
Detta har föga överraskande visat sig vara helt fel.
Energiforsk har låtit forskare i Skellefteå utvärdera detta och slutsatsen är att jordfelsbrytare varken påverkas av solceller eller elbilsladdare.
En av forskarna vid Luleå tekniska universitet på orten säger:
“Oron för att funktionaliteten hos jordfelsbrytare ska påverkas är obefogad enligt våra studie. Vi förväntade oss att jordfelsbrytare skulle vara mer känsliga för störningar från högre frekvenser, men de klarade sig mycket bättre än vi trodde.”
Ángela Espín-Delgado, doktorand Luleå tekniska universitet
Därmed är diskussionen om det hela över säger Installatörföretagen:
“[N]u kan vi klart och tydligt säga att sannolikheten att de kan påverkas är liten, vilket var precis vad vi kom fram till i vår egen rapport. Nu ser vi på installatörsföretagen den här frågan som utagerad. Det blev en bra och tydlig rapport och det ser vi som en stor fördel.”
Fredrik Byström Sjödin Installatörsföretagen
Myndigheten Elsäkerhetsverket instämmer och avfärdar all oro för att jordfelsbrytare ska sluta fungera om någon skaffar solceller eller en elbil. Inte heller grannar påverkas, vilket har framförts av de som vill stoppa grannars elbilar och solceller.
Dessutom påverkas inte jordfelsbrytare av felströmmar i andra frekvenser än elnätets ungefärliga 50 Hz konstaterar Elsäkerhetsverket utifrån rapporten.
Du kan läsa mer hos Energiforsk.
Återstår nu att se vad nästa angreppspunkt på solceller och elbilar blir, nu när såväl ökad brandrisk som jordfelsbrytare visat sig vara felaktigt. Varför helt enkelt inte säga som det är – du gillar inte solceller eller elbilar. Det kan t ex vara för att du själv inte har råd, vilket är en helt rimlig invändning. Omställningen till miljövänligare alternativ är lyx för en kreditvärdig övre medelklass, som ekonomiskt utestänger stora delar av samhället.
18 kommentarer
Som verksam i branschen har jag inte sett narrativet att det skulle vara anti-solcell eller anti-elbil krafter bakom. Snarare har det funnits en oro att man renderar viktiga skydd obrukliga.
Modern elektronik, likriktare främst, är ett gissel när det gäller elkvalitet. Det kan bli problem på viss utrustning inom ett transformatorområde.
Men men, glädjande att en rejäl utredning kommit fram till detta.
Det är nog första gången jag hört detta.
Jordfelsbrytare är ju enkla och robusta konstruktioner som, givet korrekt installation, knappast lär utgöra ett problem oavsett strömkälla. Mha magnetfält säkerställer den att lika mycket ström går in genom fasen, som ut genom nolledaren, och inte tar en annan väg, och helt ärligt så ser jag inte hur en anläggning skulle kunna påverka en annan anläggnings jordfelsbrytare, eller ens vilken att vilken frekvens strömmen har skulle påverka den, precis som en våg skiter i om du har ett kilo guld eller ett kilo bomull på vågen, det är fortfarande ett kilo. 1A in, 1A ut, och jordfelsbrytaren är lycklig.
Det är fel att detta uppstod pga teknikfientlighet. Det var ett företag som ville sälja dyra jordfelsbrytare som klarade av DC läckströmmar hos grannarna och i egen anläggning utan att sluta fungera som började med detta.
Branschen har diskuterat detta ett antal år. Konsensus var väl att det inte fanns fog för oron och företaget var ute i ogjort väder.
Sedan har press och sociala media spunnit vidare på detta och med viskleken skapat en höna av fjädern.
Men bra att det är utrett.
Märkligt att Elinstallatören skriver om det som om det vore fakta: Man borde ha mer på fötterna innan man slår på stora trumman. https://www.elinstallatoren.se/2019/05/obehagligt-nar-jordfelsbrytarnas-skydd-forsvinner-i-det-tysta/
Sorgligt att iq kapitalet är så tärt att kreti och pleti sväljer sådant här. Spolarna i en jfb kommer såklart att filtrera bort hf störningar och de som tar sig in nollas av de som trillar ut, just så som beskrivs ovan.
Likriktare har använts länge, visst kan de störa men det går att komma åt. EMC direktivet reglerar hur mycket en utrustning får störa och hur mycket störningar den skall tåla.
Likriktare är alltså inget problem, däremot halvvågsliktriktning pga att denna endast plockar ström från ena sinushalvan, vilket lite slarvigt uttryckt skapar likspänning på nätet, vilket i sin tur är ett problem.
Man måste hålla i minnet att en elektriker egentligen inte är något annat än en grovmekaniker som genomgått blygsam uppgradering, vilket ibland övergår i hybris.
Följer man div. solcellsforum och elbilsforum så är det rätt vedertaget. Både jurister, reklamare och mäklare – den riktigt tunga eliten inom Svensk elkunskap – berättar glatt för alla och envar hur farligt det är och vilka A och B jordfelsbrytare man måste extramontera för du vill ju inte att din granne skall dö.
Bra att det rets ut en gång för alla. Valuta för skattepengen för en gångs skull.
Dessa teorier kommer antagligen från USA, där man använder “arc fault” brytare, som är krav i bostäder för att skydda mot brand vid gnistor.
Dessa brytare “lyssnar” efter signal i frekvensen typ 10-200kHz, som då kan indikera gnista.
En inverter för solceller jobbar i det frekvensspannet och kan därför tolkas som gnista och utlösa brytaren.
De flesta brytare är kombinerade jordfel/arc fault.
Sannolikt är det där de här teorierna kommer ifrån, att solceller kan utlösa jordfelsbrytare.
Apropå elbilar:
Snackade med amerikanska vännerna som tittar på att byta sin ~2 år gamla Lexus IS mot en Tesla Model X för att bli “miljövänliga”.
Jag visade dem ElectricityMap och vi tittade i deras område på västkusten med PJM Interconnection LLC som elleverantör. Mitt i kol- och gasbältet och whooping 388g CO2/kWh från elproduktionen. Model X förbrukar enligt Tesla 22,6 kWh/100 km = 87,7 g CO2/km. Deras nuvarande Lexus släpper ut 167 g CO2/km.
Likt MP-politiker hade de köpt idén att “det finns inget renare än ett eluttag” och kände sig som riktiga miljöhjältar eftersom en elbil “inte släpper ut någon CO2”. Sant i Sverige, men i de flesta andra delar av världen måste man nog tänka ett varv till.
Vi enades till slut att det måste vara bättre att i alla fall köra några år till med nuvarande bil innan ett byte, det måste vara det mest miljövänliga.
https://www.tesla.com/en_EU/support/european-union-energy-label
https://car-emissions.com/cars/model/Lexus/IS%2C+MY2015
Samtidigt var det nästan en halvering trots worst case fulel. Och så slipper de köra Toyota.
Helt korrekt – de hade dock inte fattat att de bytte ett fossilt drivmedel mot kol och gas. Den nuvarande två år gamla bilen är helt OK, det kändes som det var mest ett byte för att vara lite lagom miljö-woke i Suburbia utanför Philly.
Ögonöppnare för dem i alla fall och de lovade fråga grannarna hur det känns att köra runt i en coal-burner 😅
Jäddrar va woke om dom har flyttat hela Philly till västkusten! 😀
Skall ju så klart vara östkusten! 🤦🏼
@Cornu – när kommer editering???
Det är områden som till 80% röstade för Biden. Liksom det är i många andra storstadområden. Områdena är kliniskt befriade från ingenjörer därför att de vill inte bo bland hjärntvättade grannar. Sedan blir det som det blir.
Ett problem är elfordon som börjar brinna. Eller har man kommit på någon bra metod för att släcka sådana bränder.
Vatten, massor av vatten.
Inte helt enkelt att släcka bränslebilbränder heller, som är tiopotenser mera vanliga i praktiken.
En annan gärna spridd myt alltså.
Hur stor andel av bilarna går på batteri?
Det handlar inte om tiopotenser men bränder i fossilbilar är vanligare även om man tar hänsyn till antal.https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-hogre-brandrisk-i-bensinbilar-elbilar
Humm. Been there, done that, got the Jordfelsbrytare Typ B.
För visst var det det handlade om? Att den vanliga typen av jordfelsbrytare (A) inte kunde detektera ren likström utan bara pulserande sådan?
På papper hette det då att elkärrornas ”AC to DC konverterare” kunde läcka ren likström tillbaka på nätet som då gick rakt genom jordfelsbrytaren utan att detekteras. Detta kunde sen ställa till problem i nätet. Speciellt hos grannen så klart. I alla fall sa vår granne det. Detta (likströmmarna inte grannen) löste du då med en jordfelsbrytare typ B som var kung på just ren likström. Allt på pappret och i teorin.
Det blev inte bättre av att ”alla verkade ingått i en kartell och ville ha över fem tusen spänn för en sån där ”lyx-jordfelsbrytare” där och då.
Kartellen slapp vi genom import av samma märke och modell från Norge för en femtedel av kartellens ockerpris.
Så nu har vi en sån där ”lyxig” jordfelsbrytare innan vår tesla-laddare och innan vår vanliga jordfelsbrytare för att göra försäkringsbolaget glada. De ville absolut glädja oss med en sån nämligen. Men vi klagar inte, det har tickat och gått utan problem i många år nu. Fasen vet vad vi hade drabbats av utan import och installation av vår norska jordfelsbrytare. 😉