Det ser ut som det är rött över hela linjen av index bloggen följer, inklusive allt i Asien nu under morgonen. Enda undantaget är … Stockholmsbörsens breda OMXSPI-index. Förstås. Och Volvo Car öppnar ett batteriutvecklingscenter i Göteborg tillsammans med Northvolt, samtidigt som media börjat få upp ögonen för kopplingen mellan Volvo Cars och regimen i Beijing.
Volvo XC40 Recharge får pryda Landvetter Flygplats numera |
OMXS30 stängde -0.11% igår, men OMXSPI gick +0.15% och är det enda indexet i min lista som inte är rött just nu. Bäst i klassen helt enkelt, duktig OMXSPI.
Inga större händelser på valutafronten heller. USDSEK på 9:06 och EURSEK på 10:24. Guldpriset backar till 516:- SEK per gram.
I USA steg 2-årsräntan och 10-åringen föll. Räntegapet drar igång krympandet igen. Vi får se om det blir ett omslag framöver, vad man nu vill tolka in i detta.
S&P-500 gick -0.72% och Nasdaq 100 gick -1.49%, vilket man inte kan tro när man ser på hur Stockholm gick. Å andra sidan betyder det att Stockholm nog vill komma ikapp Husse eller Nasse idag, som väl håller fint i kopplet annars.
I de asiatiska tidszonerna är det i skrivande stund rött över hela linjen. ASX 200 -0.42%, HAng Seng -0.73%, KOSPI -062%, Nikkei 225 -1.00% och Straits Times -0.33%, naturligtvis med de sedvanliga felen i feed och vilka av börserna som är stängda, vilket jag inte kontrollerat.
Northvolt och Volvo Cars öppnar ett batteriutvecklingscentrum i Göteborg, som ska arbeta tillsammans med utvecklingscentret i Västerås. Samtidigt har svensk media börjat uppmärksamma att Volvo Cars huvudägare Geely bara existerar genom diktaturen i Beijings välvilja, samt arbetar med den kinesiska militären. Det som är överraskande är väl snarare att det tagit så lång tid för media att uppmärksamma detta. Det ska även handla om Geelys utvecklingsbolag i Göteborg. Vi får se när man börjar uppmärksamma att Geely äger en del av tekniken i Volvobilarna, som alltså licenstillverkas eller motsvarande, och inte ägs fullt ut av Volvo Cars.
46 kommentarer
Är Göran Persson-doktrinen att stabilitet i Kina är bra för Sverige kanske på väg att falla?
Kopplingarna är säkert många, men visst är det härligt att friskolereformen möjliggör för blodtörstiga förtryckarregimer som sätter oliktänkande i KZ-läger att äga och driva skola i Sverige?
https://www.gtg.se/
Funderar lite på att starta "Reinhard Heydrich-gymnasiet – vi som VERKLIGEN tar ordning och hygien på allvar".
Är det friskolor, eller förtryckarregimer du ondgör dig över?
Pengar luktar som bekant inte.
Det gymnasiet du beskriver var väl genomsnittligt högre läroverk, gärna för de övfre stånden i Sverige på 50-talet? Ialla fall om man skall tro på den gamle vänsterdillaren Jan Guillos debutroman.
Tror du liksom många överskattar den reformen ganska rejält Ben – om vi istället hade fått en reform som tillät privata vägnät med vägtullar i Sverige skulle det vara den reformens fel att svenska bilägare valde att ta dessa vägar till stationer där de tankar med bensin gjord på olja importerad från diktaturer?
Inte så att jag förespråkar privata vägnät, men fler vägar skulle ju rent praktiskt innebära mer valfrihet, därav jämförelsen.
@Rickard Ohlin: Försöker du på allvar använda Guillous skönlitterära verk som nåt slags referens för nånting?
@Peter Andersson: Det var en riktigt dålig jämförelse.
@BD, Ondskan är inte så pjåkig.
Kanske därför JG kopierar den i varenda litterärt verk därefter och bara byter namn på personer och miljö.
Svar nog.
Det är ändå ironiska fredag.
Men grundproblemet är kanske inte ägarskapet i det korta perspektivet, utan vad friskolereformen gör med samhället när man lägger till hygienkrav som ett urvalskriteria på elevunderlaget.
Typ.
Säkert en bra bok men kanske inte nåt att ha en *politisk* diskussion kring.
Båda två är ett problem eftersom vissa ägare t ex har ett vinstkrav vilket leder till fusk, fiffel eller i bästa fall bara fokus på en massa annan skit än lärande.
Nu duckar du frågan för att du vet svaret, men jag skall ge dig en lättare:
Skall svensk sjukvård (privat eller offentlig, dela på svaret om du vill) överhuvudtaget få använda och rädda liv med hjälp läkemedel, utrustning och/eller operationsprocedurer som uppfunnits i diktaturer och kanske experimenterats fram på politiska fångar?
Isåfall bör vi ju sluta importera allt från Kina.
BD, nej självklart menar jag ägaren, inte vinstkravet. Det är det som driver fram olika hygienkrav och fokus på annat elände än lärande.
Tar man bort det så får man en hederlig gammal svensk skola som vi lärde oss läsa och räkna i..
Fusk, fiffel och fokus på annat skit än lärande? Det är en _brutal_ kvalitetsskillnad i utbildningen mellan vissa friskolekoncerner och de kommunala alternativen.
Bara att det finns möjligheten att skicka sina barn till en skola med likasinnade föräldrar där skolan anses viktig är skäl nog. Då slipper barnen gå i en skola där de duktiga eleverna mobbas (för duktig = sticka ut).
@Peter Andersson: Ja, om de inte kan köpas nån annanstans bör vi så klart göra det. Vilket får en att undra vad som är så fruktansvärt unikt med islamister, pedofiler och kinesiska staten att de absolut måste få tillåtas att driva grundläggande skolverksamhet för att ingen annan kan erbjuda samma sak?
@Rickard Ohlin: Vi menar väl ungefär samma sak. Om ägaren är ett aktiebolag så ligger lojaliteten främst mot aktieägarna, ingen annan.
@Tim: Ja det är skillnad på betygen i alla fall.
https://skolvarlden.se/artiklar/friskolor-ger-mer-generosa-betyg
Men bra att du står upp för rätten att starta friskolor!
https://www.lr.se/opinion–debatt/pressbloggen/2011/2011-02-03-pedofil-drev-friskola
Ni landar alltså i att det är okej att för sin egen familjs del ta emot effektivare medicinska behandlingar som någon i en diktatur har patent och tjänar pengar på, men inte att andra svenskar sätter sina barn i effektivare skolor som exakt samma personer i samma diktaturer tjänar pengar på?
Nu duckar du frågan, trots att du vet svaret:
Vilket får en att undra vad som är så fruktansvärt unikt med islamister, pedofiler och kinesiska staten att de absolut måste få tillåtas att driva grundläggande skolverksamhet för att ingen annan kan erbjuda samma sak?
Kontrafrågar då var du hittat alla dessa renodlat islamistiska och pedofilistiska universitet vars naturvetenskapliga forskningsresultat förlänger svenska liv?
@Peter Andersson- om det hade varit så att friskolorna hade gjort underverk så hade det varit motiverat, men nu har vi ju en situation där PISA resultaten faller fortare än Evolution på börsen (annat exempel på pengar luktar inte) och friskolornas affärsmodell inte förbättrar situationen direkt utan tvärtom med sin selektivitet gör saker etter värre.
Det är klart att när man plockar grädden ur moset får man bra resultat.
Min kommun skryter om skolresultaten. Ja, tacka fan för det när alla barnen har föräldrar med minst 2 universitetsexamen. I en sådan miljö ÄR det skolresultat som räknas.
Nu har jag absolut inget att anmärka på pedagogerna jag har mött, tvärtom.
Men jag menar att friskolereformen har bidragit till att resurserna blir fel, speciellt utifrån de förutsättningar som råder i Sverige där många elever har ett stort pedagogiskt behov som inte tillgodoses.
@BD, ja vi är nog överens i stort.
@Peter Andersson: Vi diskuterar inte universitet här, det är en gymnasieskola kinesiska staten driver via Volvo. Var god svara.
Privatskolor är ett otyg, nu har ju ju dessutom utfallet på hur många av dessa sköts t ex standsatta elever när en privat aktör kursar.
I kommunen jag bor i så är de kommunala skolorna betydligt bättre. Sen sätter dock de privata skolorna högre betyg för samma kunskap.
Sen har vi Waldorfskolan, dessa elever ligger så långt efter så de blir nästan omöjliga att integrera i de vanliga gymnasieskolorna.
Rätten att fritt välja skola för sina barn finns inskriven i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna – minns inte vilken punkt just nu, men det är bara för demokratiska länder att gilla läget och hantera att man således måste tillåta även privata skolor.
Sedan kan man diskutera om det offentliga skall bidraga med pengar, och hur betyg skall sättas/mätas jämfört med det offentliga – men själva driftsformen kan således bara stoppas för en skola i taget och förutsatt att ägaren/na begått brott mot svensk lag på område där vi fortfarande får lagstifta själva.
En svensk vänsterregering skulle iofs kunna göra något slags Swexit från FN:s mänskliga rättigheter, men hur troligt är det? Debatten ligger på den nivå båda sidor i Sverige vill ha den, inget kommer att hända annat än möjligen marginellt.
Rätten att fritt välja skola innebär inte nödvändigtvis att privat ägda skolor tillåts. Vi tillåter ju t.ex inte hemskolning även om det finns en massa lolbertarianer som anser det essentiellt. Finns inget i FNs stadgar som säger att man måste tillåta privata vinstintressen i nationellt viktig verksamhet.
@Peter Andersson: Större halmgubbe än Gävlebocken. FN kräver inte att man ska finansiera en massa friskolor med skattepengar. Det svenska systemet är tvärtom närmast världsunikt på ett dåligt sätt.
Sen glömde du visst min fråga också, Peter Anderssson.
Det där att blanda äpplen och päron och sedan kräva svar när du har förlorat en diskussion är en teknik som jag har genomskådat Ben.
För övrigt kan man väl bara tillägga här att privatskolor är en del av den internationella diplomatin. Diplomatfamiljer och diktaturfamiljer placerar sina ättelägg kors och tvärs över gränserna så att det uppstår informella kontaktytor för vuxna som kan användas även vid politiska behov av diskret kanal. Varken S eller M kommer således att under några som helst förhållanden avskaffa alla privatskolor i Sverige, då skulle de ju sparka undan benen på massor av backdoormöjligheter för sig själva.
Har inte förlorat en diskussion sen 1996, men om du vill intala dig det för att inte känna dig som den intellektuella krympling du är, var så god. Det finns säkert nån FN-konvention du kan suga lite på medan du vaggar dig själv till sömns.
OMX gick väl ned igår -0,11 % och lär väl fortsätta ned i dag.
Skall bli spännande att se hur marknaden tar emot Elon's senaste tweet om att sadla om till att bli influencer på heltid.
Du menar att hans arbetsbeskrivning faktiskt skall motsvara vad han sysslar med på.mer eller mindre heltid?
Är det förhandlat med facket?
I min egen informationsbubbla har Evergrande varit det mesta dominanta i ett par månader nu men här och andra svenska medier tycker jag det knappt nämnts alls.
Det blir vädligt intressant att se om jag "foliehattat" bort massor men tid på något helt betydelslöst eller om det är svenskarna i gemen som vägrat lyfta blicken utanför landets gränser.
Tror nog att de flesta som är intresserade av världens börser vet att Evergrande är ner 88% på årsbasis.
David. Sen är det så att de som hänger här är inte är intresserad av finans.
Även i en post från Cornu som handlar om olika index mynnar ut i en diskussion om friskolor.
Talande iaktagelse, Östergren – så är det förstås.
Har du något tips på svensk eller engelsk blogg där ämnen som Evergrande diskuteras?
Jag är (tyvär?) ointresserad av trading men desto mer av längre vågor på vart ekonomin, tekniken och allting är på väg.
Föredrar tv framför internet nuförtiden vad det gäller finans.
Kollar Bloomberg och CNBC. Evergrande och Swedish Match snackar de om nu.
Vad gäller Evergrande konstaterar de att mycket är taget på nedsidan iom att bolaget inte gick ner mer än 1.7% idag på de negativa nyheterna.
Evergrande: ja, det mesta är taget från årsskiftet men kan änd gå ned 1005 från nu. Det som intresserar mig mest är om Kiina på något sätt måste vikta om 20% fastighets BNP til annat och omd et får konsekvenser nedåt kedjan, LKAB, Atlas och så vidare till svenska städfirmor.
Swedish Match: Vad skriver de stora om dem?
Om jag nu är tvungen att gissa tror jag inte Kina får sitt Securum som Sverige fick 1992.
Vad gäller Match var de fascinerade över hur stor marknaden är för ZYN i staterna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kanske Securum i Kina, kanske inte. Men det vore märkligt om de kunde köra 25-30 % av BNP till fastigheter för evigt (om det nu är sant).
Och ställa om ekonomin till bara 5-10 5 HAR historiskt varit svårt utan någon typ av skakningar och problem.
Zyn… Väldigt intressant, kände inte till. En nikotinprodukt marknadsförd som fräsch hade väl inte lockat mig på den tiden jag var målgrupp.
David långa trender tycker jag är intressant, men har varit lite väl tvungen att skriva om kortare för energi senaste tiden. Dvs vind är det som byggs nu i EU.
Om robotar i mycket låg fart levererar produkter den sista kilometern om två tre år kommer hemtransporter bli mycket billigare än dagens system. Besparingarna blir dramatiska.
Kan elbilar hållas tillbaka länge till? Chipbrist, batterikostnad, laddmöjligheter?
Boende för många kommer bli mer flexibelt. Billigt elflyg ger snabb transport till kontoret när det behövs 2030. Skolor för barnen ger förmodligen en mer fast position under tio år. Kan betyda mer utflyttning av en del från städer och för fler söderut så här års.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tack Nanotec.
Robotisering är lättast när något är standardiserat. I leveranser är varken produkten, geografin eller mottagarna standard. Så det blir nog delmängder till att börja med.
Elbilarna tror jag redan har vunnit, det kommer att gå fort nu.
Boendet är lurigt. Hittills har förbättrade kommmunikationer tvärt emot alla föhoppningar lett till ökad centralisering, svårt att se varför elflyg skulle vara ett undantag. Plus att flertalet numera konstigt nog vill bo i stora städer.
Vad tror du om den här: Stål av malm och väte som i sin tur är från el. Billigaste elen är från solparker med rätt klimat. Västaustalien har både malm och sol. Blir Austalien konkurrenskraftigaste stål-landet?
David utmärkt.
Ja det är alla de leveranser vi får hem nu eller måste hämta i någon spel och tobak jag tänker på. En lastbil släpper av robotarna som rullar sista km och hämtar sedan upp de tömda robotarna.
Jo elbilarna har vunnit, men de flesta inom bilindustrin verkar inte förstått än. De vill inte skriva av alla investeringarna i fossilt.
Elflyg blir klart billigare för korta transporter och möjliggör därmed att pendla längre ekonomiskt.
Boende i storstäder är bekvämt, mycket kultur, många människor. Jag bor i Nacka sedan länge men är född i Värmlands urskog.
Jag är mycket entusiastisk för stål från malm och väte. Gissar att både Sverige och Australien kommer tillverka. Först ut blir nog H2GS i Sverige med lite volym. Man tillverkar väte när elen är billig och har ett lager för några veckor. LKAB kommer bli mycket stort på järnsvamp med väte och spara stora mängder CO2, som istället blir vatten, men kunderna stålverken sparar än mer när de slipper avlägsna så mycket syre och annat från malmen. Järnmalm och kol är billigt men transporter av malm och kol kostar också en hel del. LKAB har nog fördel i EU även om solel är billigare i Australien.
I oktober skrev The Economist om väte från förnybart. 350 större projekt pågår i världen. 500 miljarder $ beräknas investeras i väte från nu till 2030.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Om elflyg och kommunikationer skriver vi nog om olika aspekter, båda kan vara sanna.
De möjliggör boende i mindre ort och arbete i storstad. Jättebra.
De möjliggör också specialisering, den som bor i storstad kan använda sin specialitskompetens i flera småkommuner, eller bo i stan och pendla till jobb på exempelvis univeristet, sjukhus eller gruvor eller fjärrstyra skogsmaksiener. Också jättebra.
Om effekten jag beskriver (så som hittills) är starkare blir nettoflyttningarna mot storstaden. (Jag säger inte att det är dåligt, bara sannolikt.)
Nasdaq är ner 25% iår om man ignorerar topp 5 (Apple, Amazon, Microsoft, Tesla och Nvidia)
Såg just projektionerna för 2022 vad gäller elbilar. Fyra intressanta siffror sticker ut:
Bilmarknaden globalt: ~70 miljoner bilar för 2021, förmodligen samma för 2022
Varav elbilar från Tesla: 2 miljoner
Varav elbilar från Kina: 15 miljoner
Varav elbilar från alla andra: ~1 miljon
Dvs, minst 18 miljoner elbilar i världen för 2022. Kineserna kommer exportera mycket då deras inhemska marknad just nu är i fritt fall, och behovet av elbilar är mycket stort i hela världen. Globalt pratar vi alltså att 25% är elbilar.
Här i Sverige kommer vi se minst 40% rena batteribilar (Dvs, c:a 140 000+ nyregistrerade), och ytterligare 20-30% PHEVs för året. För 2023 ser siffran ut att vara minst 60% batteribilar, 80+% är ingen omöjlighet.
Återstår att se vad facit blir. Klart är att Kineserna totalt kommer DOMINERA 2022 då de andra biltillverkarna helt blivit tagna på sängen. 🙂
wertigon över 80% av 2022 års elbilar från Kina, låter helt dominerande för världen de närmaste åren.
Allt annat är knappast i fritt fall där. Enligt Pentagons protestavgående chefexpert på mjukvara leder Kina utvecklingen av AI för militära ändamål. Fastighetskrisen och pesten drabbar inte all industri.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec: Nej, men köpkraften hos många konsumenter kommer minska drastiskt i Kina vilket kommer leda till fler exporter än normalt. Med andra ord, krisen kommer bara göra Kinas dominans i väst värre.
wertigon mer export av elbilar än annars – ja. Men det är fastigheter, leverantörer till byggsidan och investerare som drabbas hårt. Övrig verksamhet fortsätter expandera i Kina. Borde alltså ändå vara fortsatt tillväxt för allt annat.
Denna dominans för kinesiska elbilar i väst under åtminstone 2022 borde försvaga brännbilarnas anhängare hos bilfabrikanterna och få mer fart på omställningen.
Vänliga hälsningar
Nanotec