Byn har fått sina första publika elbilsladdare, installerade av den stora fastighetsägaren Sätila Bygg. Antagligen handlar det om laddplatser till Folktandvårdens och Vårdcentralens personal, då de är reserverade mellan 06 och 16, men de är tillgängliga övrig tid till ungefär självkostnadspris.
Laddning pågår med klen kabel |
Det handlar om fyra stycken 11 kW laddplatser, vilket maxar laddningskapaciteten för växelströmsladdning hos de flesta elbilar. Växelströmsladdning för över strömmen till bilen, som har en inbyggd laddare som sätter gränsen på hur snabbt man kan ladda på destinationsladdning, som annars kan vara upp till 22 kW. Min Tesla Model S kan t ex ladda med 16 kW som max när man hittar en desinationsladdare om 16 – 22 kW.
Sätila Bygg äger många fastigheter i byn, inklusive Folktandvårdens och Vårdcentralens fastigheter. De fyra laddplatserna är i anslutning till dessa och som reserverade mellan 06 och 16 är de antagligen till för personalen på vårdinrättningarna. Dessa är ofta utomsocknes, då det som bekant är svårt att rekrytera personal till vården på landet. Det är trots allt billigare bostäder och inga problem med trafiken att flytta ut lokalt, men många vill inte riskera träffa sina patienter på fritiden.
Övrig tid är dock laddplatserna tillgängliga för endast 2:50 SEK per kWh via laddkoll.se, som enbart kör hemsida och ingen app. Detta är i princip ett självkostnadspris sett till elpriserna och priserna för att installera laddplatser. Det kan underlätta för boende i hyresrätt eller bostadsrätt på orten att ladda elbilen eller laddhybriden kvälls- och nattetid, samt besökare dagtid på helger.
De fyra laddplatserna |
Det ska bli intressant att se hur använda dessa blir. Vid tillfället stod det en bil på laddning, antagligen en Golf laddhybrid sett till den klena kabeln. Laddhybriders inbyggda laddare brukar vara klena, ibland ner till 3 kW eller rent av 2.3 kW och sladdens grovlek är därefter.
Den här formen av laddplatser kommer bli allt vanligare framöver. Sedan är det kanske lite enklare att ordna detta i en by på landet än i stan med alla inbladade aktörer, samt elnätbrist. Här har vi vår transformatorstation och ställverk direkt kopplat mot Svenska Kraftnäts stora ställverk någon kilometer utanför byn och elnätkapaciteten är inte ett problem, och skulle vid större etableringar vara enkelt att lösa med en fetare kabel eftersom stamnätet Ringhals – Göteborg går strax utanför byn.
För övrigt en stor fördel vid hypotetiska industrietableringar. T ex flyttade vår fastighetsgranne mössfabriken Sätila of Sweden (“Stenmarksmössan”) hem sin produktion från Baltikum för några år sedan, vilket snabbt löstes med en lite fetare kabel och en egen ny transformatorstation.
Jag ska fortfarande skriva en artikel om att det inte är något större problem att bo i lägenhet med elbil. Har pratat med en elbilsägare som rent av sade upp sin garageplats med laddstolpe, då det var billigare att ha boendeparkering på gatan och ladda på en publik stolpe en gång i veckan. De flesta kör inte mer än 100 – 150 mil i månaden, och behöver då bara ladda 3-4 gånger på en månad, eller en gång i veckan. Detta gäller särskilt de som bor i lägenhet i stan, som generellt kör mycket mindre bil även om de har bil.
25 kommentarer
Vi fick vår privata laddare installeratd för ett par veckor sedan. Eftersom det redan fanns ett 16amp trefas byttes detta ut mot laddstationen och det gick åt ca 1 meter kabel. Nu kom fakturan på 13 000 (staten drar tar väl hälften om jag förstått det rätt så 26K i mitt fall).
Vad har ni andra fått betala för er privata laddstation? 13000 var nästan exakt vad jag förväntade mig men jag har hört att det kan skilja ganska rejält.
Typ 10000:- utan bidrag. Men det var 2018 och en billig Tesla Wallcharger, som inte kan få bidrag eftersom den inte kan rapportera hur mycket man laddar till staten.
Installationen inkluderade förstås jordfelsbrytare typ B.
Strax under 8000 (efter avdrag) för 2st uttag (ett i och ett utanför garaget) samt en portabel ctek-laddbox. Skulle blivit strax under 7kkr för bara det externa. Detta inkluderar extra jordfelsbrytare.
@cornu "en billig Tesla Wallcharger, som inte kan få bidrag eftersom den inte kan rapportera hur mycket man laddar till staten"
Är nybörjare inom elbil och har inte ens fått den än så utveckla gärna. Den laddare som installerades hos mig "känner av" om vi har satt på alla tvättmaskiner, ugnar och torktumlare samtidigt och laddar då mindre så att inte säkringarna ska smälla. Är det det du menar med att inte rapportera till staten?
Hade köpt en Easee med installation men pga lång installationstid installerade jag en trefas handske själv (150kr uttag + 800kr 25m mark-kabel) och skickade åter laddboxen. Ger 11kW vilket räcker gott. Hade redan jordfelsbrytare, och noterade att Tesla-laddsladden gör en rad olika jord-tester så tror det är tillräckligt säkert. Skall komplettera med en Shelly 3EM så jag kan låsa och automatisera uttaget när jag inte använder den.
Svår ROI på laddboxar – en Easee med installation skulle kosta 6500kr och ge min Tesla S90D 50% snabbare laddning, men man laddar ju oftast över natten ändå. Sen stöder Tibber smart-laddning oavsett om man har laddbox eller ej om man kopplar den till Tesla kontot så då får man samma funktion.
@Karl-Bertil, så det går att ladda med en vanlig trefashandske, dvs samma som du kopplar in vedklyven på? Har sommarstället med solceller men ännu ingen elbilsladdare där. Vore ju fantastiskt om man kunde jacka in på trefasen där.
T, man får bara bidrag för laddstationer som kan läsas av på distans. En förberedelse för att börja ta ut skatt på de som laddar hemma istället för att tanka bensin som lojala skattebetalare.
Bara en hypotes, men varför ska kravet för avdraget annars vara att man måste kunna läsa av laddningen på distans?
Hmmm, är enig med din hypotes. Och då blir ju min fråga ännu mer aktuell om det går att koppla in till en vanlig trefashandske, å andra sidan kanske inte försäkring täcker om huset brinner ner (eller brinner husen upp).
Vi betalade 7 500:- för en Easee 11 kW med c:a 15 meter kabel.
Staten stod för hälften.
@T absolut de flesta elbilar kommer med CEE/Schuko laddkablar och CEE går på vanlig trefashandske utan problem. Däremot inser jag man missar jordfelsbrytare typ B, men vet inte hur stor risk det egentligen är.
15 m kabel, najs. Har bara 7.5.
Nja, 15 meter installationskablel, EKKJ 2,5 till laddboxen.
Det brukar inte ingå mer än några meter i priset, resten får man betala extra för. Tror förvisso de missade den biten…
Laddkabeln till bilen är nog bara hälften. Har inte ens rullat ut den för att kolla, men gissningsvis 5 meter.
Får easee installerat med kabel och hållare till den för 8000kr på torsdag. Bilen kommer tidigast i februari. Trodde inte det skulle gå så snabbt från det jag beställde och ville nyttja avdraget innan årsskiftet. Får hyra ut till grannarna någon månad.
Finns det laddstationer idag som inte kan fjärr mätas?
Tesla Wall Charger.
Ok. Låter bra. Men jag kan inte släppa tanken att staten vill bli av dessa ifall de inte kan kontrollera dem
Ca 16 k före bidrag, dvs netto 8k
Dagen till ära öppnade den senaste utlysningsperioden till Klimatklivet 8-18 november 2021, https://www.naturvardsverket.se/bidrag/klimatklivet/
Upp till 50 % eller 15 000 kr cashback per laddpunkt för organisationer, företag och bostadsrättsföreningar. Privatpersoner söker lämpligen Grönt avdrag, https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html
Jag har tittat mycket på Charge Amps Aura och den står än så länge ohotad när det kommer till full dubbel effekt, 2×22 kW tillsammans med ett någotsånär bra system för kostnadsfördelning.
Kan någon svara på hur (och var i kedjan) man lastbalanserar två eller flera dubbelboxar av typen ovan dynamiskt?
Högt pris / kwh för så långsam laddning.
Hos EON brukar man kunna ladda växelström 22 kw för 2,50 kr / kwh.
På liknande ställen, som i din by har jag sett följande priser och ibland laddat. Ofta upptaget vissa tider på dygnet.
– Ingår i parkeringsavgiften. Kanske 20 kr/timme. 22 kw. Betalning med autopay.io. Det går att betala i automat också och om man är snålare än Joakim von Anka, men inte lika rik. Ja då kan man få en kupong i vissa butiker, om man handlat för mer än ett för mig okänt belopp.
– 1,95 kr/kwh. Betalning med Easypark. Bara 11 kw, som i din by.
– Gratis! Men, det skall den kommunen sluta med. Vid en del stolpar får de två som laddar dela på 22 kw. Vid andra stolpar är det väldigt få kw. Brukar alltid vara upptaget, när ägare av laddhybrider börjar komma hem från jobbet. Semesterperioden under sommaren skall vi inte tala om.
– Engångsbetalning med swish. Det har jag aldrig provat, men det finns. T.ex. 20 kr och så får man stå parkerad i köpcentrumet i en timme eller kanske mer.
10 000 kronors-frågan är nu hur lång tid det tar innan du skriver att blogginlägg i vredesmod, över att ägare till bensin- och dieselbilar på rent djävulskap PARKERAR vid laddboxarna.
Finns väl bara en bilmodell (den där franska) som kan ladda i 22 kW så det är en rent hypotetisk hastighet. 90% av alla elbilsmodeller laddar bara i 11 kW, en del i 7 kW. Model S klarar 16 kW.
Jag har en Renault ZOE ZE50.
Att den kunde ladda 22 kw AC ( växelström ) var den största anledingen till att jag köpte den. Bor i lägenhet, pensionär och det mesta av resandet är till och från torpet. Har ingen laddbox i torpet.
Alla nuvarande och planerade el-bilar och ladd-hybrider från det franska märket klarar minst 22 kw AC-laddning.
Bilen jag har har några saker som inte är lika bra. Men, det är inget problem.
Det är t.ex. ett räknefel när det gäller hur förbrukningen visas i antal kwh/100 km. Den är alldeles för låg jämfört med uppgiven förbrukning.
Jag misstänker att väldigt få väljer det visningsläget på skärmen, så kanske ingen har klagat ännu. Men, jag kommer påpeka felet vid nästa service.
Räknar man som om storleken på batteri-paketet är 41 kwh istället för 52 blir resultat likartat, som på skärmen.
Det är säkert hårdkodat och de har missat att ändra på ett ställe.
Gissad räckvidd är rimlig och antagligen korrekt.
Ja, Renault gör absolut rätt med 22 kW växelströmsladdning. Redan 16 kW tycker jag är rätt bra fart och man kommer långt på bara någon timmes destinationsladdning. 30 mil på fyra timmar i mitt fall, vilket är en rätt normalt vända för t ex en föreläsning.
I vår BRF har vi 18st stycken laddplatser varav totalt 88 stycken platser. Nu är samtliga uthyrda, och kö situation har uppstått. Den såg jag komma :). Vanligaste bilen i garaget är Tesla, vi har hela floran av S3XY.
Fått offert på utbyggnad av ytterligare 9 st elbilsplatser, totalt 80kkr exkl moms. Vi kör på sniklösningen 3,7kW, men det räcker för de flesta.
Nu väntar jag på det nya mäklar-buzzwordet, som pricken över i:et – unik förening med laddmöjligheter!
Ang. att staten vill ha koll på vad du laddar, anledningen till det är för att man inte ska belasta nätverket för mycket. Som ingenjör inom kraftindustrin kan jag avslöja Planen(tm). 🙂
Med smartladdning kan bilen säga hur många kWh den behöver. Sedan kan strömnätet göra en av tre saker:
1. Ladda bilen med max-watt på en timme
2. Ladda bilen med låg-watt på sex timmar
3. Använda andra bilars batteri i närheten så alla får 90% laddning istället för 100%, naturligtvist med ersättning
1 och 2 kan man göra i vilket fall med bilen, men 2 och 3 avlastar strömnätet något oerhört när många elbilar börjar samlas. Har också hört rykten om att strömtaxa även kommer ta effektbruk i framtiden dvs inte bara per kWh utan också hur mycket du belastat elnätet. Köp ett hushållsbatteri i stil med Tesla Powerwall så jämnar du ut dessa toppar.