Enligt en läsare som pratat med sin däckfirma, så har däckleverantörerna börjat leverera sina däck med mindre mönsterdjup. Därmed får man dold inflation, då de nya däcken kommer vara nedslitna tidigare och behöva bytas oftare.
Statuscymbal |
Detta är naturligtvis RUMINT och anekdotiskt, och inget jag själv gått ut och mätt – dels för att jag inte har några nya däck, och dels för kolla aldrig en bra story. Så jag satte “rykten” i rubriken.
Läsaren skriver om sitt samtal med däckverkstaden, som han är “rätt så bekant med”.
“[D]äcktillverkarna har minskat mönsterdjupet på nya däck från tidigare 8 mm ner till 6 mm
och vissa fabrikat är nere på 5.5 mm på fabriksnya däck. Givetvis har man ju inte sänkt priset nu när man
minskat mängden gummi som går åt och bilisterna kommer om något år börja fundera på varför inte däcken
höll lika länge som dom brukar.”
Frågan blir om SCB varit ute och kontrollmätt mönsterdjupen. Dock måste lägre mönsterdjup kompenseras av att däckets inre del får större omkrets, för annars blir däcken mindre, bilen hamnar lägre och hastighetsmätaren mäter ännu mer fel, så realismen i påståendet om att det därmed går åt mindre gummi kan man diskutera.
Dock kommer däcken behöva bytas tidigare, vilket kanske är vitsen.
Så ut och mät mönsterdjupet på dina sprillans nya däck, nu när du skiftar.
SCB kan förstås hävda att kvaliteten på gummit blivit bättre och att det därmed inte blir någon inflation.
27 kommentarer
Intressant anekdot.
Kan det vara så att även själva mönstret blivit grovare med bredare sitsar för att på så sätt få ner gummimängden?
Fick punka på ett sommardäck och behöver köpa nytt. Slut i hela världen sade däckfirman till mig. Brist på material så leverantörerna fokuserar bara på vinterdäck nu hävdade han bestämt.
Det kan väl mycket väl vara så att gummikvaliteten blivit bättre. Dessutom undrar jag hur många däck som egentligen byts pga mönsterdjupet.. i mitt fall har de iaf blivit för gamla och hårda innan mönsterdjupet blivit för litet (framförallt vinterdäcken).
Kör man allrounddäck året runt kan de nog slitas ner tillräckligt snabbt.
Han kanske fick Cup-däck till Porschen av misstag?
Old news, 2013 var man nere på 6,9mm
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-skal-for-minskat-monsterdjup
Men kommer säkert fortsätta nu med elbilar där däck kan ha betydligt större påverkan än för fossiler.
Om mönstret blivit grundare i botten med bibehållen rullomkrets så har du ju faktiskt fått MER däck för pengarna!
Däckmönstret påverkar rullomkretsen mindre än man kanske skulle kunna tro. Korden står för dragstyvheten i cirkumferensriktningen, så mönstret töjs i och för sig så den omkrets man mäter runt däcket är längre än kordens längd. I kontaktytan mot vägen plattas dock korden till och blir nästan parallell med vägen, så där är däckmönstret ganska lite uttöjt, och därför påverkar varken mönsterslitage eller måttliga tryckförändringar rullomkretsen särskilt mycket. Verkar lite slugt av biltillverkare som kräver att man har lika nötta däck runt om, för rullomkretsen varierar betydligt mindre än höjdvariationen mellan vägen och navet av slitageskillnaden.
Köpte nyligen nya sommardäck, och besiktningen efter en säsong konstaterade 8 mm.
Lade märke till mönsterdjupet när jag bytte i helgen. Såg ut som de redan var halvslitna efter 800 mil och detta kanske förklarar saken.
Synd att jag inte mätte när jag fick bilen.
Finns det ens en standard?
Olika däck/gummiblandningar gör ju ändå livslängden högst varierande för modeller och fabrikat.
Min tanke också.
@Cornu: Finns ingen anledning att misstro våra myndigheter. Dom har rätt om allt från inflation till covid, migration, klimatkris o.s.v. 🙂
Finns skärmaskiner som man kan skära mönster med och förlänga livet på däcken. Ner till corden bara.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har nya vinterdäck från Tesla som jag kan kika på. Dock inkomna i juni tror jag så kanske för tidigt. Sen känns det som att Tesla inte är de första som börjar hyvla..
Tesla gör väl inga däck?
Näe, hakkapelittan eller nåt är det.
Nokian.
Mindre mönsterdjup ger lägre rullmotstånd så för att spara 1% bränsle började man redan för tio år sedan minska djupet på sommardäck. Jag ledsnade på energisnåla däck som gav punktering och risk för vattenplaning – nu blir det friktionsdäck året om.
Vansinnigt.
Friktionsdäck har väl högre rullmotstånd? Därav namnet. Mer friktion.
Det är fullt tillåtet att minska rullomkretsen då det leder till lägre verklig hastighet vid samma mätarutslag. Att öka hjulbas och rullomkrets är dock inte tillåtet. Det skiter man ju dock i, men ändå.
Med mindre mönsterdjup och därmed kortare livslängd krävs fler stommar vilket medför att =mer= resurser krävs för att köra ett visst antal mil. Ett litet men dock bidrag till att slösa på de resurser vi har. Sånt retar mig rejält.
Nästa gång det blir dags för däck gäller det alltså att strunta i allt annat och be att få däck med relativt hård gummiblandning och djupt mönster samt att därefter anpassa hastigheten efter både däck och väglag. Hmmmm… Anpassa sig… Kanske där en del av problemet ligger… 160 km/h i slaskväder är väl en rättighet?
Relaterad fråga till miljömedvetna eller energisnålande elbilsentusiaster: varför väljer ni inte att konsekvent gå ner i fälgdimension och däckbredd? Det är ju bland det energieffektivaste och även komfortökande man kan göra och samtidigt spara en rejäl peng. Visst, det finns rekommenderade dimensioner från tillverkare, men det finns ingen rättslig begränsning så länge rullomkretsen ligger inom +-5%. Är det bara ren fåfänga? – Breda däck med stora fälgar är ju status, who cares om om det ger 10%+ lägre energieffektivitet? …Nej, bredare däck ger inte bättre fäste i vägbanan.
Jag reagerade på detta när jag köpte Michelin energy saver däck för 3år sedan till min förra bil.
Ca 6-6.5mm mönsterdjup från fabrik.
Senaste vinterdäcken hade dock ett mönsterdjup om 8mm.
Köpte begagnade vinterdäck på fälg till BMW'n i somras. Goodyear Ultragrip 8. Alla fyra hade mellan 6-7 mm mönsterdjup, så de måste ha varit minst 8 mm från början.