Kina-Volvo meddelade i veckan att man utreder en börsnotering på Stockholmsbörsen senare i år. Det innebär dock inte att decenniet som Volvo Cars varit Kina-Volvo upphör, eftersom Geely ska förbli storägare i bolaget även efter börsnotering.
En Volvo-bil. A:et i Volvo står för Aerodynamik, en tradition man har med sig in i elbilar som Volvo XC40 Recharge med tillhörande räckvidd. |
Volvo Cars skriver i sitt pressmeddelande att man överväger en börsnotering senare under 2021, vilket förstås är logiskt sett till börsbubblan – lämpligen börsnoterar man när marknaden är som mest uppblåst, och lojala nationalromantiska svenskar kommer öppna sina plånböcker och belåna sina hus för att köpa aktier från de kinesiska ägarna.
Geely ska dock även efter börsnoteringen förbli en “major shareholder”.
Målet är att man ska bli ledande i segmentet med premium och intelligenta elektriska fordon. Kort sagt besegra Tesla. Således är väl ett p/e på 100-200 motiverat vid börsintroduktionen, och enligt devisen ju högre värdering, desto fler kommer köpa så kommer det således bli utmärkt och en riktig folkaktie. Folkaktier vi minns, som börsintroducerades under förra IT-bubblan, var t ex Telia.
Om det blir Geely som säljer sina aktier, eller om det sker en nyemission framgår inte, utan sådant framkommer väl när det är dags. Det är dock inte första gången som det snackas om att börsnotera Kina-Volvo, men nu är det åtminstone ett officiellt pressmeddelande.
Så får vi se om svenskarna vill göra Volvo Cars svenskt igen? Kanske har redan all teknik överförts till Geely och trojaner och spårningsprogramvara har redan placerats i Volvo Cars mjukvara, så det är inte så stor vits att hålla kvar vid bolaget för kineserna?
21 kommentarer
De får väl vara glad om de får en FORD-värdering med PE runt 12 på sikt.
Men de ska bli ledande inom intelligenta elektriska bilar!
Annars är ju FORD ett intressant företag att studera för oss som gillar historik. Bolaget peakade 1999 strax under 100 USD och igår var priset strax under 12 USD.
Hashtag #tillväxtbolag.
Har inget som helst minne av vad som gjorde att FORD drog 1999 men antagligen byggde kalkylen på att alla skulle ha minst 4 bilar på garageuppfarten. #tillväxtbolag
Eller så var det väl den vanliga hederliga extrapoleringen av en exponentialfunktion utifrån någon tillfälligt uppåttrendade indikator. Lex Fyra Miljarder Döda i Covid Innan Mars 2020 Är Slut (TM)
Var populärt med sånt 1999-2000 minns jag.
I vanlig ordning skyller jag allt på excelsnubbarna och deras fantasier.
Jag skulle säga att de behöver kapital till produktutveckling och Geely vill inte puta in den mängden som krävs för att hänga med i nästa generation El-bilar, säkert galet stora investeringar som krävs och om organisationers av befintlig verksamhet. Lär kosta , men pengar finns det obegränsat av på börsen så det blir nog bra 🙂
Lex-Warzone i Stockholms innerstad med omedelbar evakuering till sommarstället.
B2. På tal om Estocolmo. Du kanske minns huset jag talade om för 2 Mkr 200 kvm? Blev inget köp för oss. Sthlms innerstad budade upp huset till dryga 4 Mkr.
Fords värdering är rimlig när man inser att inflationen är 20%. Då duger inte ett bolag som ger bra vinst. De måste ge mer ån 20% i direktavkastning för att få något annat än skärpvärdering. Det enda som har ett värde idag är bolag som man kan se en framtida tillväxt i, en bra vinst skräpvärderas. Och som sagt, detta är rationellt när man har 20% tillgångs-inflation.
Patrik. Du får gärna hänvisa till vilka tillgångar som trendat 20 procent årligen på minst 10 år.
Inte mina iaf.
Assets är sådant som ger pengar. En bostad du bor i är en liability. Den är värd pengar men den kostar pengar, alltså en liability.
Tillgångar som ger dig pengar, assets, har rusat i pris helt bortom kontroll. Att köpa sig tillgångar som ger en specifik inkomst, säg en normal månadslön. Det kostar idag otroligt mycket mer än för tio år sedan. Det ligger ungefär på 20% dyrare per år.
Att Ford värderades till 100 USD 1999 måste ha berott på milleniumbuggen. Det finns ingen teknik värd namnet i en Ford och därmed inget som skulle kunna gå sönder.
En teknikentusiast eller early adopter som köper en Ford bör diagnosticeras med någon form av självskadebeteende. Jag är dock öppen för att vidga definitionen till att inkludera alla former av Fordägare.
Patrik. Du får gärna hänvisa till vilka tillgångar som trendat 20 procent årligen på minst 10 år.
Risiga villor på bra adresser kanske? Vi tittade på en risig villa för precis en miljon hyfsat centralt här i storbyn för 8 år sedan. Grannhuset som var nära identiskt låg ute för 4,2 miljoner nu för någon månad sedan.. det är precis 20% värdeökning per år. Överlag har priserna på villor skenat men inte riktigt med 20% per år.
Vi har tittat mycket på hyresfastigheter, där har det skett en likande utveckling..
Genom att sälja liknande bilar på samma plattform under andra varumärken kan de sälja ut delar av Volvo Cars utan problem. När Polestar och Lync är tillräckligt starka är inte Volvo och Göteborg nödvändiga längre.
Nja. sett till vad Geely bygger vid Lindholmen är det nog osannolikt att de planerar att lämna Göteborg. Jag har själv gått från att tro att de avsåg att ta tekniken och sticka till att tro att de i själva verket tycker det är rätt bra att ha tillgångar där CCP inte är allestädes närvarande. Men vad vet jag…
Men det är inte helt enkelt att fatta hur Geely tänker. Jo, de ville snabbt få tillgång till modern, västerländsk bilteknologi och det har de fått. Sedan skulle de släppa lös tigern (Volvo) och det har de också gjort, med resultat att Volvo för första gången inte bara nått utan även överträffat alla tidigare volym mål som satts upp utan att de då kommit i närheten av dem.
Men nu? Först ska de starta ett elbilsmärke, där första modellen är en snordyr laddhybrid (!) med formspråk från Volvos P1800 (!!), baserad på en konceptbil från Volvo (!!!). Modell nr 2 blev de facto en äkta elbil men med formspråk rakt av från Volvo och till ett pris som är 100-200k lägre än Volvo. Så är Polestar alltså ett lågpriselbilsmärke? Polestar 1 är ju sannerligen ingen lågprisbil. Samtidigt heter fabrikstrimmade Volvo bensin- och dieselbilar "Polestar Engineered". Märkligt.
Sedan lanserar man märket Lynk&Co där modellerna som erbjuds också är billigare än motsvarande Volvo men med bättre (!) prestanda (Lynk&Co 01 plug-inhybrid jämfört med XC40 P8 Recharged).
Och nu senast så ska man lansera ett lyxelbilsmärke (Zeekr) som har formspråk (vilket naturligtvis beror på att modellen kommer därifrån) från lågprismärket Lynk & Co, samtidigt som Lynk & Co 09 lanseras, som verkar vara en XC90 i stort sett rakt av, alltså en relativt lyxig modell (om än på den av Volvo snart lämnade plattformen SPA).
Så Volvo ska alltså vara upmarket, precis som Polestar (som ska vara Geelys elbilsmärke, samtidigt som Volvo ska bli ett rent elbilsmärke till 2030) och Zeekr. Lynk & Co ska vara Geelys vanliga märke samtidigt som man förutom det egna märket Geely även har märkena Maple, Farizon, Lotus (som precis som Polestar också ska göra sportiga elbilar), Geometry och Zhidou Auto.
Ja, det är inte klockrent, inte…