På regeringens presskonferens om skolan till våren meddelades att de nationella proven ställs in under våren inom både grundskolan, gymnasie och vuxenutbildning, men inte i årskurs tre. Tanken är att man ska kunna fokusera på undervisning istället för den sedvanliga hetsen och överfokuset på de nationella proven.
Rosenbad, Sagerska, Arvfurstens, Operan och Riksdagen |
De nationella proven ställs alltså in, för att ge elever och lärare möjlighet att fokusera på elevernas lärande under pandemin. Sjukfrånvaro och att enskilda skolor tvingats stänga påverkar förstås undervisningen och Skolverkets GD säger att den huvudsakliga bakgrunden till att man ställer in är att förutsättningarna för de nationella proven inte nödvändigtvis uppfylls, vilket t ex sker vid sjukfrånvaro eller tillfälliga skolstängningar lokalt. Lärarna kommer slippa en del administrativt arbete uppger GD:n.
Eftersom det numera ändå är hemligt ens vad det finns för friskolor så kommer inte resultaten från de nationella proven ändå att kunna visa vilka skolor som duger eller inte duger.
Skolverket kommer erbjuda lärarna bedömningsstöd för att kunna följa upp elevernas kunskapsnivåer och sätta betyg.
Nationella prov i årskurs tre i grundskolan och sameskolan, samt årskurs fyra i specialskolan kommer fortsatt att genomföras. Dessa fyller en annan funktion kring bekräftelse att eleverna kan läsa-skriva-räkna, och är en del av undervisningen och fungerar därmed annorlunda.
14 kommentarer
Rimligt. Att skolministern håller pressträff för att meddela vad skolinspektionen beslutat är dock sjukt. Uppenbarligen finns det ett stort behov hos regeringen att ge intryck av att man gör något.
Jag har jobbat som lärare i över 12 år. Det är inget överfokus på nationella prov. Det är den enda lilla försäkringen som finns för någon som helst rättssäkerhet och likvärdighet i betygssättningen. Att de ställs in nu kan jag delvis förstå men betygsinflationen som redan var mycket illa kommer bli sju resor värre.
Det har väl aldrig varit något som hindrat att man kan ge högre betyg än de nationella proven. Med hemliga friskolor kan ju dessa numera ge A i alla ämnen och ingen extern kommer kunna granska det ändå.
Precis, därför jag skrev den enda lilla försäkringen fast kanske verktyg är ett bättre ord. Det är illa med de nationella proven men de håller ändå tillbaka en liten aning. Utan dem är det ännu värre vilda västern. Som det är nu betyder samma betyg olika saker beroende på var, vem och när de sattes. De betyg som satts och kommer att sättas under pandemin kommer vara de mest generösa någonsin vilket ger alla som studerat nu en konkurrensfördel när det kommer till antagningar under en lång tid framöver. Kanske är en rimlig kompensation för att få sin skolgång sönderslagen av en pandemi. Funderar också om det inte kommer komma en stark motreaktion efter pandemin där kunskaper och förmågor som under pandemin gav A helt plötsligt inte räcker för ett C. Den faktiska kunskapsnivån bland ungdomar kanske har sjunkit (även om jag är osäker) och de reella kraven som ställs på dem kanske inte är så höga som många önskar men de formella kraven som faktiskt är inskrivna i kursplaner är långt högre än någon annan gång under historien. Jag undervisar om moment som jag själv inte stötte på förrän en bra bit in på högskolan i de första mest grundläggande gymnasiekurserna.
Fråga flitiga elever på Juristprogrammen hur många av deras kurskamrater lyckats "kvalificera" sig. Bidrar fint till rättssäkerheten
@Joakim Jag håller med dig i princip allt du har skrivit. Vill dock poängtera att det är många kurser som inte har nationella prov i vanliga fall (av drygt 2000 poäng är det väl minst 300 som har nationella prov). Så effekten på betygsinflationen kanske inte är det värsta. Sedan finns det skolor som väljer att ha fler nationella prov och där kan det ju bli en större skillnad. Sett gäller gymnasiet. På högstadiet kan jag tänka mig att det blir en större effekt men där söker du ju i konkurrens med jämnåriga till nästa steg.
Provocerande att inte fler blir ordentligt upprörda över betygsinflationen. Extremt orättvist för olika elevers framtida möjligheter. Det enda rätta är att skilja på utbildning och examination.
Re. Carmania. Håller med, privatskolorna eldar på inflationen ännu mer. Hoppas det inte leder till ytterligare förenklingar av t ex de tekniska utbildningarna. En magister där är väl snart att jämföra med en gammaldags gymnasieingenjörs examina i svårighetsgrad.
Är inte detta den exakta motsatsen mot vad man bör göra? Detta är ett utmärkt tillfälle att möta effekten av de förändringar som Corona har haft på elevernas kunskap? Ett objektivt mått på skolans effektivitet.
Tror att det handlar om att underlätta för skolor att bedriva undervisning på ett smittsäkert sätt. Men jag håller med om att det är synd att elevernas kunskaper i vissa ämnen inte testas på en nationell skala.
Precis det man vill undvika…?
Ett fåtal provtillfällen under kontrollerade former kommer garanterat inte påverka smittspridningen. Visar bara på myndigheter och regerings bristande verklighetsuppfattning.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det rör sig om ca 6 – 7 tillfällen för en årskurs som påverkar betyg som utgör ca 10% av elevernas slutbetyg. Inte jättemånga tillfällen men heller in jätteviktigt för betygen.