Folkhälsomyndigheten (FHM) gick igår ut med en rekommendation om fortsatt hemarbete även under hösten, för att minska trängseln i kollektivtrafiken och smittoriskerna för de som måste ta sig till en arbetsplats för att jobba. Frågan är hur kollektivtrafikens ekonomi ska klara detta och hur stort har hemarbetet varit under våren? Svar nedan.
Lägg till bildtext |
“Många personer har inte möjlighet att arbeta hemifrån, t.ex. de som arbetar i servicesektorn och inom vård och omsorg. För att dessa ska kunna ta sig så säkert som möjligt till och från arbetet är det viktigt att försöka undvika trängsel. Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför att så många som möjligt fortsätter att arbeta hemifrån.”
Rekommendationen sträcker sig just nu fram till och med den 31:e decemnber 2020.
Man understryker också arbetsgivarens arbetsmiljöansvar vid långvarigt hemarbete, vilket återknyter till bloggens tidigare inlägg om nya krav på våra bostäder.
Så hur mycket har det egentlilgen arbetats hemifrån under våren? Tele 2 gjorde en undersökning tillsammans med Sifo i april.
32% av de som hade möjligheten jobbade hemifrån på heltid i april i kontrast mot 2% i februari. I Stockholm jobbade 45% hemifrån. 40% uppger att de kommer jobba mer på distans även än innan när coronakrisen är över. Hemarbetet upplevs som positivt, och 68% uppger att de har en bra balans mellan fritid och arbete och 64% att de kan koppla av när de är lediga. 30% uppger dock att relationen till kollegorna blivit sämre, även om nio av tio använder sig av videomöten. 65% sitter mindre än tio timmar i videomöten per vecka, medan hela 7% sitter otroliga 20 timmar eller mer i veckan. Gissningsvis exempelvis chefer. Hemarbetet har också lätt till mindre IT-strul än tidigare, och 73% har mindre än en timmes problem med IT i veckan mot 65% innan krisen.
Enkäten baserar sig på 1 000 intervjuer i februari och lika många i april, och de tillfrågade jobbar heltid på företag med fler än tio anställda.
Frågan blir dock hur villiga arbetsgivarna kommer vara att ha personalen hemma ytterligare ett halvår, och när nyhetens behag går över till vardagens kritiska inställning?
Och hur ska det gå för kollektivtrafiken?
Även om cirka 50% av kollektivtrafikens intäktker kommer subventionerat via regioner och kommuner via skattesedeln, så är fortfarande cirka 50% av intäkterna från biljetter (ja, det stämmer – kollektivtrafiken kan inte bära sig ekonomiskt på egna ben, till skillnad mot bilismen som betalar mer skatter än vad som läggs på våra vägar). Fortsätter distansarbetet, samtidigt som kraven på social distansering ombord kvarstår, så hamnar kollektivtrafiken i en ekonomiskt omöjlig sits. Man blöder redan pengar ur alla kroppsöppningar.
Man kommer behöva varsla, permitterea och dra ner antalet turer, vilket höjer tätheten ombord. Alternativt behövs många miljarder till i skattepengar. Eller så införs det krav på mask i kollektivtrafiken. Mask hindrar inte dig från att bli smittad om du inte har saneringsanläggningar likt i vården, men hindrar dig från att smitta. Logiken blir då att om alla har mask så smittar ingen, och därmed kan ingen blir smittad. Något förenklat, men ändå.
Med masktvång i kollektivtrafiken kan man dra ner antalet turer till hälften och rädda ekonomin för trafiken, även om vi ska räkna med indragna turer och rent av indragna linjer framöver. En annan fråga är hur det slår mot gymansiestarten i augusti? Alla kan inte köra bil.
38 kommentarer
FHM tyckte man skulle arbeta lite förskjuten tid för att sprida ut antalet i kollektivtrafiken och minska trängseln. Samma skulle skolelever börja lite glidande förskjutet.
För tjänstefolk är det sällan ett problem, men de brukar köra privatbil till jobbet. Om de inte tog med sig laptopen hem och suttit vid köksbordet senaste 5 månaderna…
Vi lämnar åt läsaren att räkna ut hur det skall schemalägga i handel, vård omsorg etc när folk skall sprida ut arbetsdagen början över ca 2-3h och likaså slut, och kombinera det med dgais/fritids osv.
FHM befinner sig i ett annat universum än vi andra.
Enda lösningen, utöver att folk håller sig hemma är att öka turtätheten så att social distansering kan hållas, men kollektivtrafiken går åt motsatt håll.
Eller köra egen bil såklart.
Jag har föreslagit förskjutna arbetstider för att lösa trafikproppar till vardags och spara mångmiljardbelopp. Dagens trafik är dimensionerad för rusningstrafik och står tom stora delar av dygnet.
https://cornucopia.cornubot.se/2013/12/dags-att-slutligen-overge-bondesamhallet.html
Ja, som en planerad samhällsåtgärd såklart. Men inte en quick fix på 3-4 veckor innan skolstart/semesterslut osv.
Nu är det i praktiken utspritt eftersom alla jobbar hemma, E6 in till Malmö i rusningstid är fullt möjlig att forcera i normal motorvögsfart med hänsyn till bilens ålder och miltal…
Just Malmö har väl Sveriges minsta trafikproblem till vardags.
FHM kan ju bara rekommendera vad som är bäst ur smittspridning. Att de skulle ha kompetensen att inse och förutspå alla problem som kan uppstå vore orimligt.
Jämfört med Sätila är trafiken en baggis förutom alla som surfar och kör bil samtidigt.
Vi har under decennier byggt ett samhälle där rörlighet är ett grundläggande måste. Under lång tid tillgodosågs detta måste genom ständigt ökande privatbilism samman med kollektivtrafik.
I och med paradigmskifte bort från privatbilism innebär detta att fungerande kollektivtrafik är en absolut nödvändig samhällelig infrastruktur.
Av denna anledning då att kollektivtrafiken, även om utförandet lagts ut på privata entrepenörer, är en samhälleligt nödvändig angelägenhet som således kommer att kräva offentlig finansiering om den inte bär sig av egen kraft.
D.v.s. i just dessa frågor en fortsatt och höjd beskattning av till bilismen tillhörande frågor och överförande av dessa skattemedel till finansiering av kollektivtrafiken.
Och vad är kopplingen mellan bilism och kollektivtrafik vad gäller att bilism skall finansiera den kollektivtrafik? Man kan lika gärna höja valfri skatt på exempelvis läskeblask eller el.
I exempelvis Sthlm med omnejd, åtminstone innan corona, gick kollektivtrafiken på maxkapacitet i rusning. Skulle ytterligare 100k+ bilister ställa sina bilar och åka kommunalt skulle det haverera helt. Så om syftet är att straffbeskatta bilister för att få dem att ändra resform så är det lite som att skjuta sig i foten, men samtidigt ett tacksamt skattemål i en slags gisslansituation där man utnyttjar en grupp som inte har något val.
Man kan notera att även vägnätet är underdimensionerat för nuvarande antal bilar i rusningstrafik, och det kommer att bli värre.
Svinto: Du feltolkar tendensen i mitt inlägg eftersom jag inte tar ställning till beskattning bilism contra kollektivtrafik utan endast konstaterar nuvarande ordning och gör en förmodad extrapolering därutifrån.
Vad jag tycker i frågan har jag inte framlagt i min text. mvh
Varför inte bara höja priset för de som nyttjar kollektivtrafiken.
Varför måste det alltid vara någon annan som betalar ?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det finns inte längre tillräckligt med parkeringsplatser på många platser i Stockholm varken i bostadsområden eller hos företagen. Ska bil åkas till arbetet krävs plats både på arbetet och vid hemmet. Tror inte det finns möjlighet att så många fler än idag ska bilpendla, inte i Stockholm iallafall.
Turboprop: Eftersom en majoritet av landets befolkning i demokratiska val har röstat på partier som, marginella meningsskiljaktligeter i frågan till trots, är överens i huvuddragen om att samhällelig service och infrastruktur om kostnadstäckning ej kan nås via avgifter skall offentligfinansieras.
Tror du har helt fel. Kollektivtrafik i dagens mening är omodernt, oflexibelt och dyrt. Framtiden är olika typer av självkörande fordon där man kan ta sig från A till Ö direkt.
Carmania: Så kan mycket väl bli aktuellt för den del av det framtida samhällets innevånare som befinner sig i de socioekonomiska omständigheter som av allt att döma majoriteten av denna bloggs läsekrets befinner sig i … men för oss andra 90 per 100 måhända det inte ställer sig möjligt.
Chief. varför kan inte kostnadstäckningen uppnås med avgifter?
Kostnadstäckning är inte huvudmålet men bra om det går att få till. För att en stad/samhälle ska fungera så krävs det fungerande kollektivtrafik. I Stockholm görs gigantiska investeringar i infrastruktur med nya t-banelinjer, skulle detta enbart tas på biljettpriset så är det nog ingen som skulle åka. Se det som en cost of business, det finns andra problem som är betydligt allvarligare att fokusera på.
Turboprop: sjunkbomben härovan hann före med replik och i stort sett samma svar som jag skulle ge. För övrigt har jag ju konstaterat detta allaredan i tidigare replik där förklaringen ligger i den rådande politiska majoritetsuppfattningen.
Alla tusentals kameror som skall upp i T-banan kommer att få begränsad användbarhet om alla har munskydd. Hur skall de paramilitära styrkorna hantera plankare om det är krav på munskydd?
Dagens AI kameror behöver inte se hela ansiktet för att känna igen en person, eller ansiktet öht för den del.
With all due respect – men det där tror jag inte på. Typiskt säljsnack.
Om den bara går på ansiktsform kommer det nog inte att fungera. Går den även på iris kan det fungera om man inte har solglasögon, eller tittar bort.
En snabb koll med min telefon. Den känner igen mig antingen på iris eller ansiktsform (om jag blundar). Däremot om jag blundar och sätter något i ansiktet känner den inte igen mig. Så en andningsmask är nog rätt effektivt. Vill man komma in i någons telefon torde det räcka med att hålla upp ett foto av personen framför telefonen.
Ett foto lär inte öppna en låst telefon. Inte heller ska den låsa upp om du blundar – om det skulle fungera kan man bara vänta på att offret somnar…
Inte bara ansiktet kan följas utan t.ex. klädesplagg, logotyp, väska.
"NFC bedriver även ett projektet med automatisk bildanalys för att kunna följa enskilda objekt eller personer. Det kan vara en viss klädsel, väska eller annat objekt för att kunna följa och kartlägga en person automatiskt."
I nuläget är det i princip omöjligt att ställa en långsiktig prognos. För många okända faktorer. Situationen kan vara allt mellan oförändrad och helt återställd till det normala samma datum nästa år. Allt från konkreta ting som fungerande vaccin till abstraktheter typ mänsklig psykologi är direkt styrande. Vågar knappt ens spekulera i frågan.
På kort sikt är det väl dock rimligt att man kör vidare som nu, med skattefinansierad överkapacitet. Som konstaterat finns det stora grupper som är direkt beroende av kollektivtrafiken för sin sysselsättning. En jämförelse av sommartidtabellens antal avgångar kontra normaltidtabellens dito borde ge ett grovt hum om hur stora de grupperna är, åtminstone på orter tillräckligt stora för att man inte ska behöva köra med halvtomma fordon för att få rimlig turtäthet under arbetsveckorna.
Ja, givetvis måste man mjölka finansiering någonstans, att man ytterligare punktbeskattar sådant som stora grupper är beroende av är väl rimligt. Det har ju funkat förr. Ingen vill bli ihågkommen som partiet som ytterligare ökade inkomstskatten, som man påminns om genom deklarationen varje år, med punktskatter rundar man det. Bilism är väl ett tacksamt område, men det finns andra skatter som kan höjas också om man inte hittar något nytt, typ elektronikskatt, sopskatt, påsskatt, etc, etc. De nya högre priserna blir snabbt normaliserade i folksjälen, och ingen tänker mer på det.
Angående sidospåret att effektivisera trafiken i den infrastruktur vi redan har, så har jag många gånger funderat på varför det finns övergångsställen vid varenda rondell längs några av Stockholms större trafikstråk. Drottningholmsvägen comes to mind. I princip finns övergångsställen i anslutning varenda tunnelbanestation – tunnelbanan löper parallellt med Drottningholmsvägen – och åtminstone under rusningen är det så mycket grön gubbe som systemen tillåter. Det är alltid någon som ska passera. Samhällskostnaden för att de olika trafikslagen står där och väntar på varandra måste vara enorm. Jag tror man skulle kunna räkna hem gångtunnlar eller gångbroar _väldigt_ snabbt på de ställena.
Skulle det inte handla om hemarbete.. Jag fortsätter som innan ska nog tas nytt beslut i August för resten av hösten, men om FHM rekommenderar det kommer man följa det. För mig blir det nog i stort sett bara hemma. Har varit på kontoret 3 dagar sedan corona började. 2 var för att byta kontor.. Man samlar på sig mycket skräp, det är väl enda fördelen jag skulle se med clean desk policy 😉
Hur gör ni med arbetsmiljön hemma? Jag som nittiotalist har vettig datorstol, skärmar och skrivbord som är tillräckligt för att nyttja på fritiden under relativt begränsad tid.
Det har fungerat hyfsat att jobba hemifrån sedan mitten av mars, men ska jag jobba ytterligare ett halvår hemifrån känner jag definitivt behovet av höj- och sänkbart skrivbord, ergonomiskt tangentbord och mus samt en ståmatta. Problemet är att min arbetsgivare:
1. Sänder mixade signaler, ledningen ser helst att man befinner sig på kontoret – är man osynlig jobbar man inte, eller hur?
2. CIO säger att vi är moderna och ska jobba hemifrån enligt FHM rekommendationer.
3. Arbetsgivaren har ansvar över ens arbetsmiljö hemma, innebär det att dom bör förutse mig med dom verktyg jag behöver – eller kommer svaret bara vara "se till att vara på kontoret istället"?
4. "inköpsstopp"
5. Byta arbetsgivare i dessa tider är inte ett alternativ
Har större skrivbord hemma men inte höj och sänkbart. Har större skärm med bättre upplösning hemma, men på jobbet har jag två. Har bättre kontorsstol på jobbet. Musen på jobbet hade jag köpt själv så den tog jag med mig hem i Mars, likaså en oanvänd dockningsstation. Kommer att köpa en bättre kontorsstol snart. Dock inget fel på den jag har, men det går exempelvis inte att ställa in svankstödet.
Underbetald,
Hos oss ser man också helst att vi jobbar hemifrån.
Vi blev erbjudna att köpa en kontorsstol mot bruttolöneavdrag, så jag sitter på en vanlig ärvd trästol än så länge. Jag smyglånade hem en av mina skärmar från jobbet då jag är van att arbeta med minst två.
Vi är två vuxna riskgruppspersoner hemma så att åka till kontoret är inte en möjlighet och där har jag som tur är bra uppbackning från arbetsgivaren. Frågan är bara hur länge man står ut….
Vi får plocka hem det vi behöver från kontoret. Skärmar, dockning, möbler…
Det ultimata hade varit om man hade plats för hela arbetsplatsen hemma. Ett bra skrivbord får helt enkelt gå bort.
Utskrifter är problem på hemmaskrivaren som äter färgpatroner men det är inga större summor, 5-10 sidor per dag. sparar in en bra slant på busskort och utelunch. Hemmadatorn är helt enkelt portad, för jobbig att koppla i och ur så privat surf och ärenden sker i princip helt på telefon och padda. Blir hemarbete permanentat så har jag nog köpt min sista hemdator.
Har haft skrivbord med kontorsstol i många år, men sedan flytt för ca ett år sedan så rök detta då det användes väldigt lite. Sitter nu mest vid köksbordet, men roterar mellan soffa, fåtölj, balkong, etc. Har tillgång till en extern skräm, men orkar inte baxa fram den varje morgon. Det har funkat förvånansvärt bra, känner ingen kramp eller dyl. Tror på konceptet "den bästa arbetsställningen är nästa arbetsställning" och att jag i åratal tränat på att sitta med dålig hållning 🙂
Ska man fortsätta arbeta hemifrån behövs definitivt minst ett rum till!
Hopplöst när två personer helt plötsligt ska arbeta hemifrån när man dessutom erhållit en modern bostad med öppen planlösning. En som arbetar i köket och en i vardagsrummet finns inte längre i många bostäder som möjlighet.
Öppna planlösningar ser jag som en stor nackdel om hemarbete ska permanentas och det har tyvärr varit kostnadseffektivt för att krama ut någon kvm extra boendeyta per lgh så många storstadsbostäder ser så ut idag.
Precis vad jag tänkt på. Grannen har klagat lite då båda sitter hemma nu.
Verkar inte vara så kul.
Man vet att man är i Sverige när det enda som är lösningen på allt är mer skatt… Hur fint vore det inte om vi istället för högre skatt( på whatever) minskade något på den enorma statsapparaten. Behöver verkligen dagens regeringskansli 4000 personer för att gå runt när det gick bra med 50 pers för 50 år sedan? Har Sveriges befolkning ökat i linje med statens stolek/utgifter?
Min uppfattning är att om vi ska kunna behålla åtminstone en spillra av den välfärden/samhällsservice som utlovas så kommer vi behöva göra upp med alla låtsas tjänster och icke allmännyttiga verksamheter inom kommun,region och stat. (Detta innebär inte nödvändigtvis lägre skattetryck.)
Kan tillägga att jag inte tror detta kommer ske. Rent historiskt är det extremt ovanligt att en statsapparat har krympt och också överlevt, skulle kanske återfå hoppet om någon kunde motbevisa detta 🙂
Jag tror det är väldigt ineffektivt och det finns strukturer och områden som kan rationaliseras bort eller effekttiviseras. Företag gör detta hela tiden för att överleva, problemet är att politiker tror de kan höja skatten lite till och bara lägga till nya utgiftsområden.
Givetvis är hög användning nyckeln till framgång med masker då a/pre-symtomatiska droppar fångas upp. Men rimligen borde väl bra masker (FFP3) rätt tillpassade skydda användaren väldigt bra helt oavsett. Dessa filtrerar ju mer än 99% ner till väldigt små partiklar. Viruset är ju mycket litet iofs men det borde rimligen då röra sig i Brownian motion?
Jag tänker att allt annat lika, och om man blir smittat trots mask så måste en minskad virusdos ändå vara bättre och ge immunförsvaret ett bättre matchupplägg.
Ibland är Gud på skämthumör. Kommer ni ihåg det enorma tjatet om burqas för några år sen? Det enda som liknade något slags logiskt argument mot plagget var att det ansågs socialt oacceptabelt att "täcka ansiktet". Danskjävlarna fick väl tom ihop nån lag om det? Plötsligt anses det socialt oacceptabelt att INTE täcka ansiktet…
Burqa borde väl vara det bästa smittskydd som finns? Lägg till en lång näbb så ser det ut precis som en pestläkare från 1700-talet.