Statens tågbolag SJ slutar med nattåg från Göteborg till Jämtland och norra Norrland. Så var det statens satsningar på att man ska kunna ta tåget istället för flyget. Anledningen är att statens myndighet Trafikverket tilldelat delsträckan Stockholm – Abisko till ett norskt bolag.
Förstaklass nattåg med SJ, 2013. |
Statliga Trafikverket fann det nödvändigt att ta bort möjligheten att åka nattåg från Göteborg till norra halvan av Sverige, genom att ge sträckan Stockholm – Abisko (mellan Riksgränsen och Kiruna, tillika Kungsledens startplats) till norska Vy. Detta eftersom det är så enkelt att ta tåg från Göteborg till Stockholm, och att hela sträckan därför inte upphandlas. Således tog statliga SJ nu beslutet att lägga ner nattågen från Göteborg.
Eftersom det nu inte längre går att samordna och åka samma sträcka utan att behöva byta tåg lägger SJ helt enkelt ner nattågen från Göteborg till Östersund och Åre, respektive Luleå och Kiruna.
Resenärer behöver dock inte misströsta – det år snabbare att ta flyget till Östersund eller flyget till Kiruna eller Luleå. Eller någon annanstans dit man förr brukade ta nattåget, t ex Umeå. SJ fortsätter dock köra nattåg Stockholm – Östersund – Åre, och även vidare till Trondheim. Men bor man på Västkusten blir det alltså inga nattåg.
Samma statliga myndigheter försöker nu få till nattåg till kontinenten för att visa att de gör något för klimatet. Framöver ska det bara krävas fem byten för att kunna ta sig till exempelvis Paris om man nu inte hellre vill ta direktflyg utan byten och vara framme på två timmar istället för nästan två dagar. Det är så skönt att komma fram utvilad efter att ha bytt säng, och kånkat bagage fem gånger under natten på nattågen ner i Europa. Det känns som detta lätt kommer konkurrera bort flygen…
Nattågen från Göteborg slutar köra den 12:e december. Därefter blir det bara natttåg från Stockholm. Vart SJ:s överblivna nattågvagnar ska ta vägen lämnas väl som en övning åt någon får man förmoda.
Med sorg i hjärtat går vi nu alltså miste om den mikrade maten i SJ:s så kallade bistro på nattågen, och de handflatesmå vinflaskorna av billigaste möjliga rödtjut. Ekologiskt, förstås.
SJ meddelar för övrigt i sitt pressmeddelande att minsann 140 000 personer reser med SJ varje dag, eller knappt 1.4% av landets befolkning. Undrar hur många som tar bil eller flyg varje dag? Eller ja, det behöver vi ju inte fråga. Hos Swedavias flygplatser var det 86 000 passagerare om dagen i januari 2020, varav 50 000 till Europa varje dag. Det planeras tydligen tågtrafik som ska klara 5000 svenskar om dagen till Europa om några år, om nu någon undrade om tåget ska konkurrera ut flyget.
41 kommentarer
Eftersom SJ och trafikverkets vagnar är för breda för att gå ner på kontinenten så lär de inte gå dit i alla fall.
Nä, tanken är att det bara ska vara från Malmö. Så alla stockholmare som nu ser fram emot att "ta nattåget till Paris/London" kommer få byta redan i Malmö. Första gången.
Äsch, Malmö är ju lilla Berlin så de behöver inte åka längre. Åtminstone lär de tro det eftersom Ellen Ekmans tecknade serie "Lilla Berlin" numera (eller i alla fall i höstas) publicerades i DN.
Är det Berlin -45 vi pratar om här? har hört något om att det briserar en och annan bomb. Nåväl bor man i en avkrok i Norrland så ter sig Malmö som väldigt avlägset.
Stockholm -Trondheim är ändå nice. Är det nytt? Ska jag stå ut med tågsemester så är det åt det hållet.
Blir nytt, eftersom SJ nu plockat Storlien-Trondheim.
Stockholm-Trondheim som direkttåg ligger nog några år bort. Meråkerbanan etc från Storlien och ner till Trondheim måste elektrifieras först.
Men man kan ju hoppas att SJ börjar köra några nattågsvagnar till Storlien igen i väntan på att elen ska dras på andra sidan gränsen.
Aj då det är ofta sånt här man inte vet när det gäller tåg. Jag tycker mycket om Trondheim och det tar ett tag med bil.
SJ har sagt att man tänker köra någon tur Trondheim-Åre som då kommer att ansluta till kvällståget från Jämtland till Stockholm.
Så det blir avfärd typ kanske 13 från Trondheim och framme i Stockholm 22:50 eller nåt.
Då hinner man även med nattåget till Malmö.
Intressant. För mig hade det lockat med samma kupé hela vägen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
(*edit: typo*)
Jag har en kinesisk kollega som varit lite förkyld sista tiden, och rest med tåg.
"Det är skönt med en egen kupé…" 😀
Norrtåg är ett alternativ i norr.
https://www.norrtag.se/om-norrtag/norrtags-linjer/
Om jag förstått rätt tillhör fordonen trafikverket och disponeras av Vy som en del av upphandlingen.
"Hos Swedavias flygplatser var det 86 000 passagerare om dagen i januari 2020, varav 50 000 till Europa varje dag."
Och på vilken kontinent befinner sig Sverige?
Blanda inte ihop oss med folket nere på kontinenten.
Antagligen språkfel, bör dtå "resterande Europa" eller "övriga Europa".
Eller kan det vara så att de övriga flygen går till annan världsdel? Jag vet inte hur det är i Sverige, men från Kastrup går det direktflyg till New York t.ex.
Europa är en halvö inte en kontinent
Kunde läsa i Expressen "Trafikverket, som sköter upphandlingen av de i grunden förlusttyngda verksamheten, är nöjd med besluten."
Skulle vara intressant att veta hur mycket staten respektive resenären betalar för exempelvis en resa med nattåg Stockholm – Abisko. Jag vet att det finns olika klasser med olika priser men en generell uppskattning är intressant ändå. Samma sak med de planerade nattågen till kontinenten.
Skämmes ta mig fan. Vitsen med nattåg är att det bara är att stiga på och gå och lägga sig, inte byta tåg kl 23.30.
Man får väl vara tacksam att man slipper byta till Vy kl 03.00 i Ånge.
Ah, de nattliga nattågsstoppen i Ånge, dem minns man (innan Botniabanan). Ånge brukades också nämnas som platsen dit beställda paket kom, och blev kvar, och blev kvar, tills de en dag fortsatte sin resa till sin destination.
Vill du ha lite passagerarstatistik så tar 4ans buss i sthlm lika många passagerare dagligen som hela SJ.
Gissar att det bara är en viss minoritet av människor som gillar att dela kupé och sova med snarkande vilt främmande människor. Om man vill få lönsamhet för ensamkupéer för att öka kundunderlaget får man nog skala ner storleken till mindre poddar som man kan stapla på varandra, med automatisk omlastning av poddarna. Nuvarande affärsidé är helt föråldrad och kommer aldrig att få någon större efterfrågan. Ungefär som att försöka sälja resor med häst och vagn. Det finns ett visst kundunderlag, visst , men bara i vissa städer, och då som turistattraktion runt en park eller dylikt, och bara hos vissa individer som gillar det pittoreska i situationen under en kortare tid.
Det finns dessutom väldigt få personer som vill ödsla semestertid i onödan på att resa. Inte heller är det försvarbart för ett företag att ha en anställd som reser längre tid än nödvändigt. Att resa till kontinenten är det bara fattiga ungdomar som tågluffar som har tid med, fast kanske inte ens de gör det nuförtiden, utan tar flyget dit de ska. När jag tänker efter så har jag inte åkt långfärdståg på minst 30 år, ej heller har mina barn åkt såna tåg. Sist vi åkte tåg var när de var små, och det var det smalspåriga ångtåget i tidstypisk 1890-talsmiljö vid Gripsholms slott.
100% rätt. För persontrafik funkar tåget bara på korta pendlingsdistanser runt storstäderna. Nattåg är lika relevant som hembygdsgårdar.
På 1860-talet var tåget en revolution som öppnade landet och äntligen gjorde något åt inaveln ute i byar och älvdalar, men det var då det.
Skollärare och miljöpartister brukar predika om hur lite rullmotstånd tåget ger jämfört med andra fordon, men det gäller bara när tåget rullar. De glömmer nogsamt den enorma infrastruktur som krävs för att rulla tågen, och de glömmer definitivt det gigantiska underhåll som krävs för att hålla infrastrukturen i skick. Banvallar, räls, stationshus växlar och elförsörjning kräver enormt mycket underhåll hela tiden och det är det underhållet som syns i biljettpriset.
En ärlig analys skulle visa att det vore bättre att riva upp rälsen och köra dieseldrivna roadtrains på avjämnade banvallar. Undantaget möjligen några specialsträckor som Malmbanan där lasterna är extrema.
Flyget kräver bara några kilometer landningsbana på några få platser och sen används gratis luftrum utan speciell infrastruktur.
Elektrifieringen av järnvägen var kanske vettig runt 1:a världskriget som merkantilismens sista andetag, men på de långa godssträckorna skulle det idag vara vettigare att plocka ner eltrådarna och köra diesellok. Det där med "nationell självförsörjning" är en sjuttonhundratalsgrej som inte funkade ens då. Sånt som Arlanda Express och Mälardalsbanan är möjligen vettiga att köra elektriskt men inte resten.
Jag är gammal nog att ha åkt mycket nattåg, och minnena är iofs romantiska, men jag vill inte ha tillbaka det annat än som turistgrej, och då får de helst köra ånglok. Gärna på vackra sträckor som i alperna. Jag sov alltid dåligt på de där tågen och det krävdes ett par dagar att komma ikapp med sömnen.
Tågen behövs rustas men kupéerna är det väl inte fel på. Man kan boka egen kupé. De större misstänker jag kompisgäng bokar. Nattåget har knutit många mindre städer till enkel infrastruktur norrut. Jättesynd att det tas bort. Just de här involverar mycket skidåkare läs större packning också.
Borde inte flyget starta från centrala Stockholm?
En del skribenter glömmer gärna att en större herrgård är asfalterat under varje flygplats.
@WS Jevons Varför göra skillnad på skollärare och miljöpartister? 😉
Jag minns när jag åkte nattåget mellan Prag och Budapest, någon gammal kommunisthäck med patrullerande poliser ombord som gick av vid varje station och kontrollerade om någon klev av eller på då sovande resenärer blev bestulna under resans gång. Tjuv klev på i obygden och av nästa station.
Det var pittoreskt men knappast ett vettigt sätt att resa.
ÖBB håller på att ta fram nya nattågsmodeller med en ny utformning. Där man kommer kunna sova utan att behöva väcka de andra i liggvagnen om man ska tro marknadsföringen:
https://youtu.be/RDK25Tda5w0
Saknar f.ö. de gamla biltågen, DB:s Autoreisezug, som kunde ta dig och bilen från Hamburg till södra Frankrike över natten.
(Nya Wien Hauptbahnhof 2006-2012 byggdes f.ö. med en helt spillrans ny biltågsterminal intill stationen. Finns en rätt stor marknad där inom Österrike där många bor i extremändarna av landet. SJ körde en pilotverksamhet med biltåg på 1980-talet men misslyckades rätt rejält, inte minst deras löjliga säkerhetskrav på att bara SJ-anställd personal fick köra ombord på tågen sänkte hela upplägget)
Vagnar som används i nattågstrafiken till övre Norrland ägs av trafikverket och kommer således vara desamma som används av VY framöver. Det kommer med andra ord troligtvis inte bli några vagnar till övers. Blir det så mot förmodan så skulle det inte skada att avyttra ett par stycken då de allra äldsta är byggda på 40-talet (de byggde ordentliga vagnar förr).
Vidare är jag tveksam till om "skulden" för detta skall tillskrivas Trafikverket, hur ser deras handlingsutrymme ut vid upphandlingar? LOU är det ju som gäller hur bra det än fungerat tidigare med SJ som operatör…
Herregud och samma herrar ska bygga jättelika snabbtåg. Inslagen linje gäller, allt tydligare. Offra landsbygden till förmånliga för Stockholm och nu även anda städer med
Trafikverket gör upphandlingar för att upprätta tillgängligheten med referens till och från Stockholm. Och kommunikationerna är bra mellan Stockholm och Göteborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nattagen-fran-goteborg-till-norrland-laggs-ner
Landsbygden är tämligen död. Glöm den. Jord- och skogsbruk är så mekaniserade och auomatiserade att de går att köra som nordsjöoljan; Ställ ut bostadskontainers och flyg ut operatörer med helikopter – jobba 12 timmar per dygn under två veckor och var ledig fyra veckor. Två gubbar som kör en skördare och tre gubbar som kör varsin transport gör samma jobb som 3000 gubbar och 1000 hästar gjorde för 70 år sen. Skutskärsverken hade ca 4000 direkt anställda så sent som på 1970-talet. Nu är de ett 30-tal som övervakar processen. En enda bonne på traktor gör samma jobb som det krävdes flera tusen statare och tusen oxar till på 1930-talet. Väldigt snart kör samma bonne 4-5 styrda traktorer samtidigt från ett kontrollrum. Det behövs bara några ambulerande problemlösare för att hålla tio automatiserade jordbruk igång.
Har någon sett en modern mjölkgård med lösdrift inomhus? Kossorna har aldrig mått bättre och har aldrig mjölkat mer nån gång i den kända världshistorien! Och det krävs bara några få personer för att driva 300 kossor med automatisk utfordring, utgödsling och mjölkning.
Mikrochippet har förändrat världen!
Hur många liter olja går det åt för att få fram en liter mjölk?
Jag tror att du sov på geografilektionen Mats. Kor går på ensilage och inte olja! Man behöver inte ens fetta in och smörja lederna på dom. Bättre än en traktor!
Och ensilaget uppstår framför kon?
Menar du att det inte går åt olja för att odla gräset till ensilaget eller olja till konstgödseln.
När du skrev om geografilektioner var du nog lite sömnig, jag bortser från den kommentaren.
Det var ett skämt. Därav skrev jag som jag gjorde…
Mao så har SJ förlorat upphandlingen på nattågen till ÖN och är därför under upphandlingsperioden tvugna att sluta med den trafiken?
Det måste rimligen vara sträckan Stockholm-Narvik som Vy får ta över och inte Stockholm-Abisko, annars måste ju någon annan ta över och köra tåget vidare från Abisko till Narvik…
För överigt kan jag hålla med som någon skrev om att det är praktiskt med tåget om man ska ha med skidor och grejer och ska till Abisko, Björkliden eller Riksgränsen (eller Narvik för den delen). Åker man tåg från Stockholm avgår det vid 18-tiden och man är framme i Riksgränesn runt 12 följande dag. Fördelen är att man får en halv skiddag istället för att komma fram runt 15 vilket blir resultatet om man flyger och vill betala motsvarande pris som tåget, och att man slipper både att ta sig till Arlanda och att lasta om bagaget till transferbuss i Kiruna.
Detta kan förstås ses som ett specialfall men jag gillar det, semestern börjar redan på tåget i trevligt sällskap och bokar man kupé tillsammans med sitt ressällskap slipper man sova bland främlingar 🙂
Upphandlingshysterin och privatiseringsvågen skördar ytterligare en framgång!
Vy:s hämnd för att SJ tog hem en upphandling på sju tågsträckor östra Norge? Även om nattågen inte är någon direkt pengamaskin så lär det ju svida lite för SJ att tappa en så känd sträcka och frågan är väl hur Vy skall kunna tjäna några pengar på ett ännu lägre anbud?
SJ Norge: https://www.sj.se/nb/hjem-1.html