Nedanstående är ett gästinlägg av min fru Lena Wilderäng adrenalena.se. Hon är just nu i Australien för att vara rorsman på Rolex Sydney – Hobart Yacht Race (RSHYR) på samma båt hon bakom rodret blev divisionsvinnare första året Brisbane – Hamilton Island Race i våras – Ocean Gem segel nummer 8810 i RSHYR.
Flygplanet svänger av och tar en omväg via Canberra för att komma in mot Sydney från rätt vinkel. De skinande vita molnen under vingarna byter färg mot en smutsröd nyans, trots att det är förmiddag. Det är på grund av brandröken.
Smutsröda moln under inflygningen mot Sydney. Foto: Lena Wilderäng adrenalena.se |
Bränderna härjar fortfarande, och städerna vid kusten påverkas av rökutvecklingen. När vindem legat på från fel sida har det varit väldigt obehagligt att vara där – du ser, känner, luktar och smakar rök. Ibland klarnar det upp något. Båten jag ska tävla på har nu varit i Sydneys hamn några dagar och måste rengöras från allt sot. Men vindarna under tävlingen lär komma från havet, vilket medför klar sikt och opåverkad start. Hade vinden kommit från brandområden skulle man förmodligen behövt skjuta på tävlingen, det har nämligen skett på andra håll under den här säsongen.
Jag ser på den interaktiva brandkartan för att kunna planera vidare färd. Det är inte kul att köra bil genom bränder. Jag har gjort det tidigare, åkt en Lada med manuellt installerad gastank i bagaget, genom brinnande skogar i närheten av Mozdok. Den svarta röken gjorde det svårt att se, träd omfamnades av lågor och föll ned på vägen. Inte läge att stanna och vända – full gas framåt och hoppas att träden inte träffar bilen, och tanken inte antänds av värmen.
Brandrökens dis i Thredbo längs Alpine Way. Snowy Mountains i sommarsäsongen i bakgrunden och långt där uppe Australiens högsta punkt Mount Kosciuszko. Foto: Lena Wilderäng adrenalena.se |
Rent praktiskt för mig handlar det just nu om att inte hamna i en brand medan jag är på äventyr innan tävlingsstarten. Vägen mellan Canberra och kusten har varit stängd i flera veckor. Jag befinner mig långt inåt landet nu men det finns ingen klar sikt, allt badar i rökdiset.
Sedan får vi se hur det påverkar tävlingen. Vissa anser att röken påverkar vädermodeller. Men vädret på sträckan har alltid varit svårt att förutspå. Det är klart att det är klokt att lägga fram en strategi baserad på de modellerna som du väljer att lita på – men i slutändan finns det inte mycket annat att göra än att agera på vad som faktiskt händer.
Just nu verkar det bli en blandning av alla möjliga vindar, från stiltje till över 40 knop. Helt OK för en tävling där man utgår ifrån storm hälften av tiden. Jag är väldigt nöjd om det inte kommer stormvågor via Bass Straight, det är grunt där och de blir väldigt branta och bryts. Vi verkar slippa det. Däremot kommer ett väderområde med frisk bris snabbt utvecklas till stormstyrkor på gränsen till orkan, någon dag eftet att vi beräknar bli klara med tävlingen. Jag kan bara hoppas att det inte påverkar båtarna som seglas tillbaka norrut. De brukar vara mer olycksdrabbade pga hög andel amatörbesättning, brist på uppföljning och säkerhet (som tar slut tillsammans med tävlingen), samt den psykologiska effekten – många känner sig odödliga och osårbara efter att ha klarat utmaningen Sydney-Hobart.
Det är inte månen över Thredbo-dalen, det är solen i branddiset. Foto: Lena Wilderäng adrenalena.se |
För lokalbefolkningen är bränderna inget ovanligt. Under senaste åren har det varit förändringar i klimatet, där det har gått mot det mer extrema, med mycket torka och bränder som följd. Alla känner någon som blivit påverkad av bränderna. Folk är vana vid eldningsförbud och följer dem, otroligt i ett land som älskar sina BBQs. Längs med vägarna syns skyltar med brandrisksläget; “very high” är bara gult, dvs två snäpp från lägsta… sedan kommer flera stadier till som är högre än så. Att kasta en ciggfimp från bilen medför böter på motsvarande 70 000 kr.
Ändå brinner det så mycket i år att stora delar av landet är insvepta i rök. Just nu motsvarar det brinnande områdets yta en kvadrat vars diameter är lika lång som avståndet Göteborg – Örebro.
Jag frågar om koalorna. Nej, alla koalor har inte dött; de bor även på områden som inte brinner. Men det är inte roligt för dem under bränderna. Koalor är långsamma; bränderna snabba. Tydligen är det extra jobbigt för brandbekämparna här. Koalor låter nämligen väldigt mycket när de brinner upp… Mardrömsmaterial enligt uppgift.
Den klimatförnekande premiärministern har fått hård och rättvis kritik efter att ha dragit på semester tlll Hawaii, mitt under brandkatastrofen. Kritiken handlar även om hur klimatsatsningar inklusive utsläppsminskning och klimatforskning har prioriterats bort.
Nu hoppas man bara på regn.
Lena Wilderäng adrenalena.se
19 kommentarer
Tack Lena!
En berättelse som slår alla de vanliga i dagstidningarna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Instämmer
Ett tips för att inte skynda på klimatförändringarna är att inte jobbpendla till andra sidan jorden med flyg. Det måste finnas uppdrag att ta som inte innebär utsläpp av 5 ton CO2/person.
Vi har senaste året gjort investeringar som reducerar CO2-utsläppen med 300 ton CO2.
Vad har du gjort?
haltande ursäkt;) ganska intetsägande att prata om sänkning utan ingångsvärden.
Personligen tror jag koldioxid räddar välden så fler får mat på bordet om man har ett bord dvs
(ökar tillväxt på grödor mm och inte bara ekonomin) nu tar jag på mig foliehatten och önskar god jul
Nu bryr ju sig inte verkligheten om vad du tror, inte ens om du är postmodernist och lever i din egen verklighet.
Tillväxt av grödor är beroende av solljus, vatten, näring (främst NPK, men även andra) och CO2. Ökar man CO2 utan att öka de andra får man inte ökad tillväxt, och ni livetsgasare är välkomna att gå in i ett rum med 100% CO2 och se hur det fungerar med det där livet. Och nej, växthus är inte motexempel, eftersom man där styr både vatten och NPK mycket exakt i förhållande till CO2. Har det blivit mer näringämnen i de allt mer utlakade jordarna för att vi fått mer CO2 i luften? Svaret är nej.
Behöver inte stanna vid 100% koldioxid i denna takten!!
CO2 koncentrationen har positiv effekt för växtligheten vid allt annat lika, men har extra stor nettonytta i torra områden då växterna klarar torrare klimat på grund av minskad vattenavgång (mindre antal klyvöppningar och kraftigare rotsystem). Detta är orsaken till att öknarna minskar på många ställen och skördarna ökar extra mycket i torra områden.
Generellt mår växtligheten och mänskligheten bättre av högre koldioxidhalt och varmare klimat.
Skogsbränder är lika naturliga, som att solen går upp varje morgon, har man problem med detta får man bosätta sig en bit bort från torra skogar.
Klimatvänstern kommer dock aldrig att vilja inse fakta, då deras grupptillhörighet trumfar allt sunt förnuft.
Källa på det?
Och oavsett är inte allt annat lika. Varmare betyder t ex torrare.
13:14 Nja visst blir det torrare på många ställen men det avdunstar också mer vatten som sedan inom kort faller ner och allt oftare ställer till det med för mycket vatten lokalt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Således inte allt annat lika.
5 ton låter väl högt. Moderna plan bör ligga på omkring 3 ton CO2 tur och return (ca 3000 mil).
Källa på det?
Det finns givetvis mängder med studier på detta, då det är enkelt att höja CO2 koncentrationen i kontrollerade former (växthus).
Koldioxids detaljerade effekter på växter ingår i alla högre (läs universitet) botanikstudier. Gjorde i alla fall det på den tiden för mina studentkollegor på Botan när jag pluggade MatNat kemi i Gbg, så tipset är att kika i deras böcker.
Det är dock inte helt otroligt att denna litteratur nu har censurerats bort av universitets ledning av politiska själ.
Man kan ju också studera satelitbilder och jämföra vad som händer, något som allt fler uppmärksammar:
As reported by BBC News, “satellite images from the last 15 years do seem to show a recovery of vegetation in the Southern Sahara.”
The improvement in African precipitation and soil moisture extends far beyond the Sahara. Even in the Namib Desert in the southwestern corner of the continent, precipitation shows long-term improvement.
"Vi har senaste året gjort investeringar som reducerar CO2-utsläppen med 300 ton CO2.
Vad har du gjort?" haltar fortfarande;)
Bortsett från foliet jag förbrukade dag så har jag inte orsakat annat än det jag andas ut genom munnen. Ligger förövrigt helt still i min grotta för att inte orsaka onödig "förbränning" i kroppen min. Jag ska ligga här i 30 dagar och hoppas alla twittrande klimat aktivister gör det samma, lika så med dom som slår sig för bröstet om hur duktigt dom minsann har varit;) ops jag missa mitt koldioxidutsläpp pga av detta inlägg;) har Cornu förövrigt räknat på hur mycket hans blogg generera bara pga att det finns? God jul nu
Rickard, du bör även ta med dina metanutsläpp i din kalkyl. Kan rekommendera en ordinär champagnekork av bättre sort för att stävja dina metanutsläpp..
Man kan räkna med att spara 1,5 kg CO2 per liter bensin man inte förbrukar. Exempelvis om man använder en hybrid eller elbil så kommer man med tiden att spara väldigt mycket CO2. Installerar man en berg eller luftvärmepump kommer man likaså att spara in en massa CO2. Köper man dessutom sin el från ren kärnkraft har man optimerat sin miljövänlighet på bästa sätt.
Nackdelen är förstås att så länge det finns behov av kolkraft så har detta ingen betydelse. Men det kan kännas bra i magen att göra rätt, fast det inte har någon betydelse.
Bränder har alltid funnits på planeten.