Åker mest tunnelbana och då funkar SL bra, även om arbetena vid slussen tidigare i år har varit jobbiga.
Det jag saknar mest är tunnelbana på natten. Skulle vilja se dygnet runt alla dagar. Sen borde SL finansieras helt via biljettintäkter. Straffavgiften borde även kunna höjas till iaf. 5000 kronor.
Dagens 1500 kronor är för lågt med tanke på att en resa kostar 45 kronor. Jag ser kontrollanter kanske 1 på 100 resor.
Bor i Skåne och här fungerar kollektivtrafiken hyfsat bra, än så länge, men långt ifrån perfekt. Men från 14 december ska de införa ett fullständigt idiotiskt betalsystem som medför att det kan kosta dubbelt så mycket om man väljer att stiga vid fel hållplats.
Exempel, enligt det nya systemet skulle det kosta 25 kr att åka mellan Blentarp Hasselvägen och Veberöd Öster, men 50 kr att stiga av vid Veberöd Centrum. En dyr lyx att åka några hundra meter extra. Man behöver inte vara geni för att förstå att detta kommer att medföra omfattande fusk när folk löser biljetter. Och så kommer det att vara på många orter i Skåne.
Jag tycker att det är självklart att det ska kosta en och samma summa när man åker mellan två orter oavsett vilken hållplats man vill stiga på eller av bussen. Det nya betalsystemet är motsatsen till användarvänligt.
Håller inte med, om att fånetrafiken funkar hyffsat, men det kan ju ha att göra med att du kanske bara åker lite buss på vischan.
Tycker det är allt för ofta det är rejäla störningar i tågtrafiken. Och när Det är stora problem är de urusla på att få ut korrekt information. Det är alltid lika spännande och se om man kommer hem från jobbet på ett anständigt sätt…
Anonym, håller med. Tågtrafiken i Skåne är ett skämt, åtminstone sträckan Ängelholm Malmö. I princip var tredje dag stora förseningar pga inställda tåg, personer på spåret, strul på Öresundsbron, nedrivna kontaktledningar, brand i ställverk osv osv. Och informationen är oftast mkt bristfällig. Åker numera bil även om det inte är speciellt behagligt på E6:an, man får välj rätt tider.
Bengt Eriksson, Ängelholm-Helsingborg ska börja byggas med dubbelspår fr.o.m. nästa år och mellan Arlöv och Klostergården/Lund håller man både på och börjar man bygga. När det plus den nya tunneln i Varberg är klart 2024 är det bara norra infarten till Helsingborg på Västkustbananen som kommer sakna vettig standard (dubbelspår hela vägen). Men visst, räkna med "kaos" i drygt fem år till om du åker på Västkustbanan.
Sen får trafikoperatörerna i Sverige skylla sig själva i viss mån som inte upphandlar dubbeldäckartåg m.m. som kunnat öka kapaciteten Grejen är att länstrafikbolagen gärna vill se så många hållplatser och stopp som möjligt med så hög turtäthet det bara går, att godstrafiken ställs åt sidan eller att körtiden för långdistanståg får öka är inte deras ansvar.
Herbert Pagg: jag tror nog de flesta som reser på sträckan redan räknar med kaos i fem år och flera år till. Liksom vad hjälper det om banan har vettig standard om fånetrafiken som trafikerar den saknar vettig standard?
Med SL är det alldeles för mycket förseningar, avbrott i trafiken pga ordningsproblem mm, och dessutom nergrisat i tunnelbanevagnarna. Sätena är smutsiga, nerspillda och man ser skoavtryck. På golvet finner man godispapper, använda snorservetter samt utspilla drycker, solroskärneskal mm.
Tunnelbaneförarna kör ryckigt och en del verkar inte veta hur man bromsar utan att välta häften av de stående passagerarna i vagnarna. I bästa fall ramlar man rakt i famnen på en vacker väldoftande kvinna.
Personligen är jag för ät- och dryckesförbud i kollektivtrafiksystemet. Sedan skulle jag vilja veta vad notan är för alla busskurer av glas som slagits sönder av ligister genom åren. Tala om slöseri med skattepengar. Vad skulle de byggas för överhuvudtaget? Folk har väl paraplyer?
Jag åker egentligen bara till och från jobbet så kan stresstesta den sträckan men i övrigt håller jag mig ifrån lokaltrafik då jag tycker att trafiken i uppsala har för dålig täckning. Men den sträcka jag åker är UL-SJ-SL, med en planerad tidslucka mellan UL och SJ på 7 minuter, fungerar bra. Hittills har inte UL varit så sen så att jag missat denna lucka. SJ har inte heller varit försenade så ofta (2-3 gång per månad i snitt kanske, grövre förseningarna mer sällan). SL är sen bara att stiga på då den går så frekvent. Slussen var lite jobbig under sommaren men inget större problem. Priset är riktigt bra, 2200 för en månad.
Det jag vänder mig emot är dom dåliga läsarna för mobilbiljetter vid SL. Antalet människor på stationerna i Stockholm. Den bristande kontrollen på biljetter på tåget där man allt som oftast kan komma undan, men inte alltid, något som är helt godtyckligt. Något som inte SJ haft någon förståelse för, en gång var det jättebra att dom hade kollat han som uppenbarligen var beredd att betala för sig men hade fått fel info och därför fick en bot, emedan en annan gång var det någon som inte hade förstått hur systemet fungerade, och då var det jättebra att hon inte behövde betala.
Öresundstågen drar rätt många mellan Kalmar-Växjö och för resenärer till och från Kastrup exempelvis. Blekinge kustbana har rätt många arbetspendlare som reser Kristianstad-Sölvesborg och Ronneby-Karlskrona.
Privattransport är ofta mer kostnadseffektivt då man kan spara tid genom att få in sin vardagsträning när man cyklar och dessutom är den ekonomiska kostnaden lägre, vilket gör att man inte behöver jobba lika mycket för att betala för transporten.
Hmmm, du menar cykla 4-5 mil enkel väg? Visst, man lär ju inte behöva gå till gymmet för att få motion. Men annars? Skulle inte tro man sparar så mycket tid på det…
Anonym: Räkna ihop tiden för transport till och från gymmet och hur länge du måste jobba för att täcka kostnaden för bilen.
Det senare beror förstås på vad du tjänar i tiden och är anledningen till att det är mer lönsamt för de med höga löner att köra bil. Sen är det ju egentligen ingen vettig människa som bosätter sig 4-5 mil från sin arbetsplats, men det är en annan sak.
Jag har 2.5 mil till jobbet enkel väg och cykeln trumfar kollektivtrafiken med cirka 15 minuter.
Cykelpendla 10 mil dagligen är saftigt dock. Är man inte väldigt vältränad skulle jag oroa mig över återhämtningstiden. Det är 4h dagligen på ~130 puls.
Seriöst? Skall man tjäna in 7h sändningstid så betyder det ju att jag till 90% jobbar för att ta mig till jobbet och gå på gym. Låter inte riktigt realistiskt.
Men se realistiskt på tiden: cykla 7h, jobba 8h. Det sägs att man skall sova 8h (något jag kan gissa vara behövligt med den cykelsträckan). Kvar blir en timme som man skall klämma in mat och hygien på. Nej, jag föredrar nog något mer tidseffektivt…
Ranking av de lite större. UL. Västtrafik. SL. Som Dr Syn och Turbo redan varit inne på är det ingen trevlig resa om man inte har skygglappar på (fullt fokus på mobilen).
SL är väldigt olik beroende på var man åker. Roslagsbanan, lidingöbanan och saltsjöbanan är ju rena turisttågresor jämfört med funktionaliteten och klientelet på pendel, tunnelbanor och bussar vissa sträckor.
25 kommentarer
Åker mest tunnelbana och då funkar SL bra, även om arbetena vid slussen tidigare i år har varit jobbiga.
Det jag saknar mest är tunnelbana på natten. Skulle vilja se dygnet runt alla dagar. Sen borde SL finansieras helt via biljettintäkter. Straffavgiften borde även kunna höjas till iaf. 5000 kronor.
Dagens 1500 kronor är för lågt med tanke på att en resa kostar 45 kronor. Jag ser kontrollanter kanske 1 på 100 resor.
Tunnelbana på natten finns ju. Natt innan helg.
Bor i Skåne och här fungerar kollektivtrafiken hyfsat bra, än så länge, men långt ifrån perfekt. Men från 14 december ska de införa ett fullständigt idiotiskt betalsystem som medför att det kan kosta dubbelt så mycket om man väljer att stiga vid fel hållplats.
Exempel, enligt det nya systemet skulle det kosta 25 kr att åka mellan Blentarp Hasselvägen och Veberöd Öster, men 50 kr att stiga av vid Veberöd Centrum. En dyr lyx att åka några hundra meter extra. Man behöver inte vara geni för att förstå att detta kommer att medföra omfattande fusk när folk löser biljetter. Och så kommer det att vara på många orter i Skåne.
Jag tycker att det är självklart att det ska kosta en och samma summa när man åker mellan två orter oavsett vilken hållplats man vill stiga på eller av bussen. Det nya betalsystemet är motsatsen till användarvänligt.
Håller inte med, om att fånetrafiken funkar hyffsat, men det kan ju ha att göra med att du kanske bara åker lite buss på vischan.
Tycker det är allt för ofta det är rejäla störningar i tågtrafiken. Och när Det är stora problem är de urusla på att få ut korrekt information. Det är alltid lika spännande och se om man kommer hem från jobbet på ett anständigt sätt…
Anonym, håller med. Tågtrafiken i Skåne är ett skämt, åtminstone sträckan Ängelholm Malmö. I princip var tredje dag stora förseningar pga inställda tåg, personer på spåret, strul på Öresundsbron, nedrivna kontaktledningar, brand i ställverk osv osv. Och informationen är oftast mkt bristfällig. Åker numera bil även om det inte är speciellt behagligt på E6:an, man får välj rätt tider.
Bengt Eriksson, Ängelholm-Helsingborg ska börja byggas med dubbelspår fr.o.m. nästa år och mellan Arlöv och Klostergården/Lund håller man både på och börjar man bygga. När det plus den nya tunneln i Varberg är klart 2024 är det bara norra infarten till Helsingborg på Västkustbananen som kommer sakna vettig standard (dubbelspår hela vägen). Men visst, räkna med "kaos" i drygt fem år till om du åker på Västkustbanan.
Sen får trafikoperatörerna i Sverige skylla sig själva i viss mån som inte upphandlar dubbeldäckartåg m.m. som kunnat öka kapaciteten Grejen är att länstrafikbolagen gärna vill se så många hållplatser och stopp som möjligt med så hög turtäthet det bara går, att godstrafiken ställs åt sidan eller att körtiden för långdistanståg får öka är inte deras ansvar.
Sant, tågen i skåne funkar pinsamt dåligt. Ungefär en gång i månaden i snitt så kommer jag inte hem utan får be min fru hämta mig.
Herbert Pagg: jag tror nog de flesta som reser på sträckan redan räknar med kaos i fem år och flera år till. Liksom vad hjälper det om banan har vettig standard om fånetrafiken som trafikerar den saknar vettig standard?
Med SL är det alldeles för mycket förseningar, avbrott i trafiken pga ordningsproblem mm, och dessutom nergrisat i tunnelbanevagnarna. Sätena är smutsiga, nerspillda och man ser skoavtryck. På golvet finner man godispapper, använda snorservetter samt utspilla drycker, solroskärneskal mm.
Tunnelbaneförarna kör ryckigt och en del verkar inte veta hur man bromsar utan att välta häften av de stående passagerarna i vagnarna. I bästa fall ramlar man rakt i famnen på en vacker väldoftande kvinna.
Personligen är jag för ät- och dryckesförbud i kollektivtrafiksystemet. Sedan skulle jag vilja veta vad notan är för alla busskurer av glas som slagits sönder av ligister genom åren. Tala om slöseri med skattepengar. Vad skulle de byggas för överhuvudtaget? Folk har väl paraplyer?
Jag åker egentligen bara till och från jobbet så kan stresstesta den sträckan men i övrigt håller jag mig ifrån lokaltrafik då jag tycker att trafiken i uppsala har för dålig täckning. Men den sträcka jag åker är UL-SJ-SL, med en planerad tidslucka mellan UL och SJ på 7 minuter, fungerar bra. Hittills har inte UL varit så sen så att jag missat denna lucka. SJ har inte heller varit försenade så ofta (2-3 gång per månad i snitt kanske, grövre förseningarna mer sällan). SL är sen bara att stiga på då den går så frekvent. Slussen var lite jobbig under sommaren men inget större problem. Priset är riktigt bra, 2200 för en månad.
Det jag vänder mig emot är dom dåliga läsarna för mobilbiljetter vid SL. Antalet människor på stationerna i Stockholm. Den bristande kontrollen på biljetter på tåget där man allt som oftast kan komma undan, men inte alltid, något som är helt godtyckligt. Något som inte SJ haft någon förståelse för, en gång var det jättebra att dom hade kollat han som uppenbarligen var beredd att betala för sig men hade fått fel info och därför fick en bot, emedan en annan gång var det någon som inte hade förstått hur systemet fungerade, och då var det jättebra att hon inte behövde betala.
En fråga skulle kunna vara hur många som åker kollektivtrafik?. Bor man i våra tre största städer, visst. Men sen då.
Öresundstågen drar rätt många mellan Kalmar-Växjö och för resenärer till och från Kastrup exempelvis. Blekinge kustbana har rätt många arbetspendlare som reser Kristianstad-Sölvesborg och Ronneby-Karlskrona.
Privattransport är ofta mer kostnadseffektivt då man kan spara tid genom att få in sin vardagsträning när man cyklar och dessutom är den ekonomiska kostnaden lägre, vilket gör att man inte behöver jobba lika mycket för att betala för transporten.
Du kan ju alltid pröva att gå till en hållplats längre bort och stiga av en hållplats tidigare.
Hmmm, du menar cykla 4-5 mil enkel väg? Visst, man lär ju inte behöva gå till gymmet för att få motion. Men annars? Skulle inte tro man sparar så mycket tid på det…
Anonym: Räkna ihop tiden för transport till och från gymmet och hur länge du måste jobba för att täcka kostnaden för bilen.
Det senare beror förstås på vad du tjänar i tiden och är anledningen till att det är mer lönsamt för de med höga löner att köra bil. Sen är det ju egentligen ingen vettig människa som bosätter sig 4-5 mil från sin arbetsplats, men det är en annan sak.
Jag har 2.5 mil till jobbet enkel väg och cykeln trumfar kollektivtrafiken med cirka 15 minuter.
Cykelpendla 10 mil dagligen är saftigt dock. Är man inte väldigt vältränad skulle jag oroa mig över återhämtningstiden. Det är 4h dagligen på ~130 puls.
Seriöst? Skall man tjäna in 7h sändningstid så betyder det ju att jag till 90% jobbar för att ta mig till jobbet och gå på gym. Låter inte riktigt realistiskt.
Men se realistiskt på tiden: cykla 7h, jobba 8h. Det sägs att man skall sova 8h (något jag kan gissa vara behövligt med den cykelsträckan). Kvar blir en timme som man skall klämma in mat och hygien på. Nej, jag föredrar nog något mer tidseffektivt…
Kollektiv trafiken är snuskig, trång och stundtals obehaglig(våld knark osv)
Tack men nej tack.
Du får det att låta som någonting dåligt?
Haha ja för vissa kan det där vara kriterier för en lyckad kväll 🙂
Det är därför jag inte flyger kollektivt 🙂
Ranking av de lite större. UL. Västtrafik. SL. Som Dr Syn och Turbo redan varit inne på är det ingen trevlig resa om man inte har skygglappar på (fullt fokus på mobilen).
Utan hörlurar med bra NC överlever du ej SL trafiken.
SL är väldigt olik beroende på var man åker. Roslagsbanan, lidingöbanan och saltsjöbanan är ju rena turisttågresor jämfört med funktionaliteten och klientelet på pendel, tunnelbanor och bussar vissa sträckor.