Sverige-Volvo, tunga fordonkoncernen Volvo Group minskade sin orderingång med 32% under tredje kvartalet, och med 19% än så länge under året. Samtidigt har leveranserna ökat, och man kan misstänka att bolaget med plattan i mattan är på väg rakt in i väggen. Antagligen kommer aktien i vår sköna nya värld höjas till skyarna när börsen öppnas, eftersom man förbättrade resultatet på sista raden.
Obemannad lastbil från Volvo. Läsarfoto. |
Utvecklingen är dock knappast hållbar, med tanke på raset i orderingång. Omsättning är grunden för lönsamhet, och när orderingången rasar så kommer inte omsättningen bestå framöver.
Rörelsemarginalen är nämligen tämligen oförändrad för bolaget, och låg Q3 2019 på 4.5% mot 4.4% 2018. Det ökade resultatet beror i princip enbart på den ökade omsättningen, och omsättningen är beroende av orderingången. Man har än så länge alltså levererat på gamla ordrar, men verkligheten kommer komma ikapp.
Minskningen om 32% avser Q3 2019 jämfört med Q3 2018, för årets tre kvartal och minskningen 19% i orderingång avser jämfört med de första tre kvartalen 2018. Minskningen i orderingång accellererar också.
Man ska ha gjort sig av med 2195 kollektivanställda under kvartalet, varav 1923 är så kallat visstidsanställda och från bemanningsbolag. Antalet tjänstemän ökade dock med 196 personer. Frågan är hur stora uppsägningarna blir framöver för att åtminstone behålla rörelsemarginalen.
Volvos orderingång och uppsägningar bör ses som en mycket kraftig konjunkturindikator, för den som fortfarande tror på evig högkonjunktur.
Däremot lär väl aktien stiga. Resultatet förbättrades ju trots allt, och framtiden i form av orderingång lär väl i dagens börsklimat ignoreras.
25 kommentarer
Volvo-aktien gick givetvis ned vid öppningen. Men, ja, självklart har vi en lågkonjunktur på gång med stor sannolikhet. Finns väl ingen som tror på evig högkonjunktur. _Trots detta_ är det ju möjligt att just t ex Volvo-aktien inte är överdrivet dyr, eller?
Dagens värdering bygger på fallande omsättning och vinst 2020, från nettovinst 35 mdr 2019 till 27 mdr 2020. Volvo värderas idag till 285 mdr. Är det jättedyrt? Vad är en rimlig långsiktig vinstnivå för bolaget, säg från 2020-2030?
Det mest hatade börsrallyt i världshistorien fortsätter.
Ta en titt mellan 2007 och 2008 tror jag det var. Årsredovisningen, ca 30% minskad omsättning gav snabbt ett resultat på minus 15 mdr istället för plus 10 mdr. Kursen från 140 ner till 30 den gången. Siffrorna tagna ur minnet men dom ligger nära iaf.
Tydlig guidning från Volvo gällande framtiden.
Det blir enligt företaget back to normal.
Ja, tillbaks nu för Volvo. Framtiden ser alltså inte så mörk ut enligt företaget, och likheten med 2007/2008 är långsökt.
Sandviks rapport var också bra. Och varken Sandvik eller Volvo är egentligen särskilt högt värderade. Bör finnas mindre fallhöjd enbart av den anledningen…
Sverige bäst i världen på veckobasis.
OMXS30 upp 2.67% samtidigt som SEK har stärkts mot USD med 1.4%
Riktigt starka papper och jag tror alla är lite tagna av detta.
Ja just det ja, vi har en "hyfsad" stärkning mot USD nu precis. Intressant. Ericsson ser ut att ha nån sorts turnaround, industrin går "OK" men sämre framtidsutsikter, men bara delvis. Om det är så är inte börsen sådär jättedyr givet låga räntor.
Återstår att se vad som händer globalt geopolitiskt. Blir underhållande på lördag i underhuset, tex.
Det första som sparas in är just transportmedel i en lågkonjunktur då man vet att ett minskat transportbehov med x % ger ett minskat behov av fordon med mer än x %, bla då slitage mm är inte linjärt med "produktionen".
Och transportbolagen arbetar med små marginaler så redan små intäktsförluster slår hårt, och då drar man såklart ner på investeringarna direkt.
När, och om det vänder kommer Volvo få jobba järnet för att komma ikapp.
Synd om man då sagt upp halva styrkan av fast anställda men i dagens Sverige lär de ändå vara tillgängliga när de behövs.
https://youtu.be/E_D6c7fMYWw
Jag tycker mig ändå se en hel del investeringar på G i närtid för Volvo group. Dels utbyggnaden och upprustningen av Lundbyområdet genom "Campus Lundby" https://www.volvogroup.se/sv-se/about-us/campus-lundby.html Både nya labb och riggar och flertalet nya fastigheter. Även att man idag annonserat ut att man startar en helt nytt affärsområde för autonoma transporter och att man lite tidigare också visat att man satsar på elektromobility genom att organisatioriskt och produktmässigt gjort plats för detta och börjat leverera.
Omsättningen imponerar åtminstone, och Volvo omsätter nu nästan dubbelt så mycket som Ericsson.
Dom uppsagda kanske går över till volvocars som tillverkar världens bästa bil och klagat på ingenjörsbrist dom senaste 20-30 åren i alla fall.
Vid volymneddragning så påverkas produktion dvs blue collars (numera sizat så att ca 30% av arbetsstyrkan är från bemanningsföretag) får ta första neddragningen.
I nästa steg kommer allmänna besparingar, stop doing, stopp för resor/konferenser, övertidsstopp etc. omförhandlingar av leverantörsavtal, översyn av vad man kan offshora. När det leder till nerdragningar på tjänstemannasidan så är det administration kopplat till olika verksamhetsgrenar där man tar bort bitar eller offshorar. Konsultinköp stängs ner. Först ryker coacher och diverse non-core, sedan pausas admin.projekt som inte har kort payback och leder till direkt rationalisering. osv.
Ingenjörerna kommer inte vara de som drabbas såvida inte bolaget måste lägga ner verksamghetsområden och inte har något liv efter downturn.
Hursom Volvo Cars med flera är i samma sits. Olika branscher är olika tidiga i downturn.
Till alla som hoppats och trott att downturn bara var en hypad snackis driven av Trumptokerier och Boristokerier, så var det inte.
Se nu över hur ni själva står er i vad vi har framför oss.
Det behöver inte bli ett nytt 2009 men det gäller att göra rätt nu. Köpa det där huset till toppnotering, byta jobb till det där kul uppstartsbolaget, öka belåningen för att åka på lyxsemester för att villan ändå ökar i värde etc. kan man kan råda att se över.
Bättre att åka på den där semestern nu innan man stänger ner flygplatserna i Sverige p.g.a. krav från MP, innan EUR kostar 15 SEK och medan man fortfarande kan belåna huset. Vi lever ju trots allt i ett utjämningsland. Jobba hela livet kontra garantipension med bostadstillägg är nästan samma sak, kommunerna kommer få utjämningsbidrag, tjänsteman eller fabriksarbetare ger ungefär samma lön. Faller bostadspriserna höjer man kapitalskatten och inför förmögenhetsskatt och hjälper dom skuldsatta. Sverige blir mer enat om alla har det lika bra.
Blir det risk on (vilket det är för tillfället) kommer SEK att stärkas.
Har det inte varit en risk on dom senaste åren då…
Pengarna har i första hand sökt sig till obligationer och bort från små valutor som SEK och NOK de senaste åren. Så nej det har inte varit risk on. Du har ju själv skrivit spaltmeter om hur man ska risksäkra sig bort från SEK och det har du sannerligen inte varit ensam om.
@Stefan: Att man ska risksäkra sig bort från SEK har gällt i 50 år åtminstone. Jämför SEK utveckling med världsvalutorna från 1970 till idag. Eller jämför SEK mot DKK. Hur man gör det har jag däremot inte skrivit spaltmeter om. Det har däremot bloggaren och andra gjort. Kan nog vara bra med diversifiering istället. All in på SEK nu i hopp om "RISK ON" är ren spekulation. Jag har ju själv inte hunnit risksäkra mitt sparande från devalveringen av SEK. Måste erkänna att jag inte gick på historik och min egna känsla utan litade istället på nationalistiska svenskars ekonomiska expertis som tjatade om att det inte gick att devalvera SEK längre och att vi är bättre och mer välskötta än övriga världen och därför är allt annat än att äga SEK idiotiskt.
Nu tror jag du missar poängen och den handlade om risk on, ingenting annat. I ett internationellt perspektiv är konsensus att det inte varit risk on.
För att förtydliga. ATH i safe havens som USD GOLD obligationer. Dvs risk off. Jamen börsen då som svansen skulle säga. Jo den är också i ATH men skulle stått väsentligt mycket högre om risk on.
Nu är jag jävligt petig: Obemannad dragbil, borde det väl stå?
Och när nuvarande dragare ska bytas ut, är då inte Volvo en tänkbar leverantör längre?
Volvos marknad är urtypen för cyklisk efterfrågan, så vad är det underliga med att efterfrågan sviktar när konjunkturen vänder neråt?
Är det bara jag som tycker att bilen påminner om ED-209 i Robocop 1? Sannolikt en designer med svart humor, med tanke på hur bra det exemplet med förarlös teknik gick.
Andra källor angav en minskning med 45% från år till år. Nån som vet vad det verkligen är? Senast 2007-2008 i årsredovisningarna där omsättningen föll 30-40% från år till år så vände vinsten från 10 miljarder till -15 miljarder. Kursen från 140 kr till 30 kr. Men det är annorlunda nu?