Icke-inflationen fortsätter sitt segertåg, nu i form av fyra och en halv procents höjning av månadskortet för SL, Stockholms länstrafik. Vi kan därmed förmoda att grundavdraget för resor till jobbet höjs motsvarande, om det nu inte skulle totalreformeras. Endast 37% till 45% av SL:s intäkter kommer från biljetter, medan 45% till 57% betalas via skattesedeln, beroende på hur man räknar.
Ett hål där skattepengarna åker ner. |
Månadskortet för SL höjs alltså från 890:- SEK till 930:- SEK, eller 4.5%. SL annonserar också fortsatta något lägre höjningar de kommande åren, samtidigt som officiell inflation alltså bara är 1.3%. Grundorsaken uppges vara för att “möte sämre tider” och förstås massiva investeringar i nya spår i form av sex mil spår och 46 nya stationer. Som bekant är det inte gratis med en växande befolkning och det finns inga skalfördelar med linjära behov när man redan slagit i kapacitetstaket.
Alternativet hade förstås varit att stockholmarna betalar det hela via skattesedeln. Idag från endast 37% av SL:s intäkter från biljetter, eller 8 473 MSEK av 22 991 MSEK i intäkter. Resten är i princip skattepengar, även om direkta skattebidrag (“verksamhetsanslag”) bara är 45%. De resterande övriga intäkterna handlar om exempelvis försäljning av sjukresor, som också betalas via skattepengar. De övriga intäkterna matchar ganska väl de övriga kostnaderna – tittar man bara på bemanningskostnader och köpt trafik, samt avskrivningar och en finansiell förlust på 191 MSEK år 2018 (man har alltså spekulerat med pengar i någon form) så hamnar skattefinansieringen på 57%.
Man kan säga att den som åker kollektivt i Stockholm (eller för övrigt i resten av landet) åker på andras pengar. Nu ska man få betala lite mer själv framöver.
Höjningen är också högre än höjningen av lönerna generellt, så en allt större andel av stockholmarnas lön går nu till kollektivtrafiken.
Oavsett hade stockholmarna fått betala för dessa kostnadsökningar – antingen via höjt biljettpris, eller via skattesedeln. Fast nu blir det väl sannolikt via bägge. Tur det finns trängselskatt, fast den går visst till staten, istället för till regionen. Ajdå.
Nu kan man argumentera att det vore dyrare för Stor-Stockholm om alla skulle åka bil, trots att bilismen betalar mer skatter än vad som faktiskt går till vägar. För övrigt kan man numera ta privata Flixbuss till och från Arlanda för endast 29:- SEK, vilket är lägre än SL:s engångsbiljettpris på 43:- SEK. Förvisso bara på en mycket vältrafikerad enskild linje, och säkerligen bara ett lockpris för att slå sig in på marknaden, men ändå. Lite skillnad mot 299:- SEK med Arlanda Express eller 99:- SEK med flygbuss. Eller för den delen taxi för fast pris 390:-, men då är det förstås två personer i taxin – du och chauffören. Utan skattepengar inblandade bör tilläggas.
44 kommentarer
Skattehöjning medelst tusen knivar. Detta är en av dem.
Euro 10:92 nu och dollar 9:94.
Håller tummarna på en korrigering av bostadsmarknaden snart så man kan börja investera framöver 🙂
Det börjar redan bli billigt för den som har eur eller usd, dvs för de flesta som investerar i t.ex globalfonder. Svenska beganade bilar exporteras numer på löpande band.
Tio år av tumhållande. Är det förresten någon som minns Lassekongos bostadstracker? Ren poesi där bland kommentarerna.
Har Knowits mamma ledsnat på att ha grabben i pojkrummet?
Least: flyttade hemifrån vid 17 års ålder för att plugga. Startade mitt första företag vid 18. Anställd sedan år 2000 inom It-sektorn+ driver eget företag på sidan om med 4 anställda. har 0 (noll) kr i lån och kontanta pengar att köpa en fastighet med 15-20 lägenheter.
Du då?
Joakim: tyvärr är allt jag har i sek. Har dock vänner som är från Tyskland som är i Sverige på semester just nu. De är helt galna i att köpa kläder (tex köper de Fjällräven kläder i mängder). De tycker det är superbilligt.
De rådde mig att flytta pengar till euro redan 2005-2006, vilket jag inte gjorde. Tråkigt men det får man leva med…
Inte alls lika häftigt som du, men att ha kontanta pengar för att "nån gång" köpa ett hyreshus känns inte som en vidare bra placering.
KnowIT.
Kontanta pengar – i sek på svenskt konto? eller hur har du dom?
KnowIT: Flytta dom nu så är du 10% rikare om 1 år 😀
Least: Hyreshuset kommer att tas över inom 24 månader.
Stoikheion: På ett svenskt konto tyvärr 🙁
Goofy: Har haft mina funderingar på det men vi är redan i samtal med ägaren av fastigheten. Han själv ska flytta till Spanien och då tar vi över. Köpet kommer att ske i januari men tillträdet sker om ca två år när de flyttar 🙂
Goofy.
Flytta dom vart och hur?
@KnowIT: Du behöver väl bara 30% i "kontantinsats" för att köpa en hyresfastighet? Tror man på ytterligare devalvering av kronan är det kanske bättre att njuta av nästan gratis kredit och växla över överskottet till annan valuta?
@Stoikheion: Räntor/Obligationer i annan valuta alternativt bankkonto i annat land med annan valuta.
Men man kan se det som en sänkning av priset. Många busskurer har bytts ut mot bättre varianter. Rulltrapporna på Centralen fungerar. Fridhemsplans t-bana är snart nyrenoverad. En hel del förbättringar som tillsammans gör att vi får så pass mycket mer för pengarna att det kan räknas som en mkt bättre produkt, och att priset egentligen har sjunkit.
Personligen är jag bara intresserad av säker transport från A till B som går i tid. Stationen kan vara en metallpinne i backen.
Dvs precis så som KPI faktiskt beräknas, och också precis därför KPI inte går upp fastän alla kan se att många varor och tjänster blir dyrare. Ett välregisserat skojeri.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Erik +1
Du skojar antar jag Joakim. Var kan jag läsa mer om att järnvägsresor är en av de priserna som kvalitetsjusteras?
Joakim Person: Om kollektivtrafiknätet byggs ut så kan du teoretiskt sett resa till fler stationer eller platser för samma biljett. Ofta tillämpas ju någon form av enhetstaxa eller zontaxa eller liknande prissättning inom kollektivtrafiken.
Dock så är ju behovet för individen sällan av det slaget att man så att säga får nytta av stationer man inte tänker åka till så resonemanget blir ju fånigt teoretiskt!
En annan typ av kvalitetshöjning kan vara tätare mellan turerna eller att det körs senare på natten.
Så, ja, SCB skulle kunna hävda att KPI bör justeras med avseende på att det t.ex. byggs eller körs mer kollektivtrafik än tidigare. Det finns säkert någon individ som får nytta av kvalitetshöjningen.
AGGE: Så, vad säger att SCB gör detta? Vad jag kan läsa i dokumentationen är det inte så man tar fram tågpriser.
Du menar att rulltrappan ursprungligen var trasig? Renovering är att återställa skicket. Inget är alltså frågan om en kvalitetsökning, utan just bara att man ryckt upp sig och återställt kvalitén.
"Man kan säga att den som åker kollektivt i Stockholm (eller för övrigt i resten av landet) åker på andras pengar. Nu ska man få betala lite mer själv framöver."
Njaeh, det gäller väl endast om man står utanför skatteinbetalningssystemet. Annars åker du ju delvis för "eget inbetalt skattemedel" och delvis för biljettkostnad. Dvs på egen bekostnad. Mem visst, det är synd om folk som promenerar till jobbet. De får väl gå med i hemvärnet eller nåt så de får ut lite skattemedel i lösplugg och ärtsoppa ivarjefall. Alternativt skaffa sig hjärtfel och hoppas på att få ut lite skattemedel via vårdlotteriet.
Haha, man borde bygga en kalkylator där man kan se vad man ska "drabbas" av för att maximera ens egen skatte-nytta.
Dyr långvarig behandlings bar sjukdom, som samtidigt innebär arbetsförmåga 0%.. Men jag väljer ju alla gånger att vara med och finansiera det i stället för att dra nytta av den dyra vården..
Stoffe: det är ju jämfört med alternativen som är ett litet "problem". Hade det inte varit för en önskan att premiera t-banan framför gång-banan så skulle folk kunnat betal det själv (givet motsvarande skattesänkning). Men som sagt då skulle de valt ett annat alternativ…
Fast å andra sidan många som vill ta bil skulle väl kräva trängselskatt för att lösa allmänningens dilemma och tvinga tillbaks folk ner i tunnelbanan..
Det var inte illa. Har "alltid" lärt mig att svensk kollektivtrafik finansieras med allmänna medel till två tredjedelar. Även 37 % är en bit därifrån.
Ja jag var helt övertygad om att siffran var läge för SL
Förstår inte varför man ska ha en taxa överhuvudtaget med de mål man har uppställda för miljömässigt resande och dylikt. Sen är det klart hade taxan försvunnit över natten hade det blivit så överbelamrat att hela kollektivtrafiken hade kollapsat. Så det är möjligtvis där skon klämmer. Att ha fri taxa blir dubbelt dyrt eftersom kollektivtrafiken kommer bli så välutnyttjad. Problemet blir när kommun/stat betalar gata men landsting kollektivtrafiken. Så man kan inte dra in pengar från gata om det nyttjandet sjunker.
Jo visst det skulle väl öka, men har svårt att tro på någon dramatik. Alla som åker lite mer har ju någon form av kort med marginal kostnad 0 på varje resa, ingen är ju ute och nöjesåker, nja de är i alla fall få..
Fast skulle verkligen landstinget säga nej om Stockholms stad kom med en säck pengar och sa: Kan ni bygga tunnelbana mellan A och B i Stockholms stad, vi betalar.
Tror problemet finns främst på befintliga linjer. Turtätheten kan väl som max vara cirka 2 min för pendeltrafik och där ligger man redan med smockfulla tåg i rusningstrafik. Problemet för kapaciteten är stationslängderna.
Perronger under jord låter sig inte förlängas med lätthet, men en del problem finns i hur man byggt t.ex. blå linjen över snittet är bra och har helhetstänk från den tid då tunnelbanan planerades, men lila linjen och gula är småsnuttar lite här och där utan helhetssyn som begränsar kapaciteten på gröna och röda.
Gula är katastrof man stod i valet av två lägen höjdmässigt, ett högre och något billigare eller ett lägre som möjliggjorde förlängning söderut (tunnelbanan klarar stigningar väldigt dåligt). I sista sekund ändrade politikerna sig och valde det högre läget. Gula är alltså dömd att åka odenplan/torsplan/arenastaden, en sträcka som efter citybanan trafikeras av pendeltågen med otroligt mycket högre kapacitet. Pendeltågen har en uppgång 500m från torsplan.
Kanske redan har nämts på bloggen, men västtrafik höjde ju också nyligen priset, nu var väl senaste höjningen bara minskad skattdel i Göteborg, men gissar att det inte betydde att man sänkte skatten samtidigt 😉
Var det inte Göteborg Stad som valde att sluta subventionera biljetten för sina invånare?
Välgörenhetsorganisationen, en internationell sådan, som jag är medlem i har höjt årsavgiften med 33%. En konsekvens av kronans fall?
Jag tycker att insikten oftast helt saknas kring hur alternativet till kollektivtrafik skulle se ut. Har ni aldrig varit i länder med usel kollektivtrafik eller där den nästan saknas? Vilket utrymme som krävs för att få plats med i princip enbart bilar?
När vi debatterar kollektivtrafik så bör vi väl ändå fundera på hur alternativen skulle kunna se ut? Ingen kollektivtrafik, hur löser vi då transporterna? Mer och längre köer, mer vägar (ha ha, som om det någonsin har funkat i längden?), färre resor eller andra transportslag som tar lite mindre plats som cykel, MC, moppe, sparkcykel, linbana, färja, flyg?
Det kanske kan vara så att om vi inte har kollektivtrafik, eller om vi låter den bära sina egna kostnader, så kanske vi även måste ta till rätt rejäla trängselavgifter av nästan drakoniska proportioner på vägarna?
Jag kan en hel del om trafik, så snälla, ge mig inte argumentet att man inte kan ha tunnelbana i småstäder eller spårvagn på landet eller ens buss som går 2 ggr om dagen. Det handlar inte om att utesluta bil i varje läge, men med all säkerhet så kan vi inte ersätta våra 20 största städers kollektivtrafik med bilar.
Om kollektivtrafiken ska bära sina egna kostnader, så måste t.ex. annan trafik även helt bära och betala för den trängsel och buller som den orsakar. Ävenså den kostnad som uppstår av att vi lägger stora ytor mark under vägar och parkeringsplatser.
De förluster som samhället gör av att värdefull mark i centrala lägen ligger blockerade av vägar och parkeringar byggda tidigare. Förluster som uppstår för att vi inte kan bygga nära trafikleder. Förluster av livskvalité, buller, partiklar från körbana och däck, avgaser, kväveoxider.
De förlusterna / kostnaderna är svåra att ta ut av trafiken idag.
Går inte typ alla bussar o varutransporter på dessa vägar ?
Desutom där jag bor är det tåg och bussar som bullrar mest, något många glömmer.
Bo nära järnväg eller busstation är inte så kul.
Bussar och varutransporter måste fram men det vägbehovet per passagerare är mindre än för privatbilism.
Stockholm har en mer utbyggd kollektivtrafik än ex. Köpenhamn men andelen bilism är ungefär lika stor i bägge städer. Den mer utbyggda kollektivtrafiken ökar pendlingsavstånden och minskar bland annat gång och cykling till förmån för kollektivtrafiken (då pendlingsavstånden blir för långa), medans bilismen har ungefär samma andel av transportarbete.
Att bygga bort bilismen med kollektivtrafiken är inte möjligt. På lång sikt så påverkar stadens transportmöjligheter hur staden utformas, ex. Stockholm byggdes till stor del ut, efter tunnelbanan infördes, efter tunnelbanelinjerna. Men denna utbyggnad innebär också en ökad efterfrågan på bilresor.
Ett försök till ett citat från Torparvisan.
Å flyger i lufta di gör sôm skam
förskräcklit å fort ändå.
Dä ä skillna dä när som en aen ska fram,
en får klar sej mä te å gå.
Men en ä fôll bra bakôm emellerti,
när en inte kan räkne ut,
va i hundan di har så pass ont ôm ti
för den tar fôll i alla fall slut.
För övrigt tycker jag att lokaltrafiken skall sluta med tygsäten. Mindre risk att skabb, löss och annat man inte hört talas om, sprids med säten av trä, metall eller plast. För i tiden var trä vanligt i Sverige på säten. I en del andra länder är nu plast och metall vanligt.